11-01-2010 Commissie MA
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 13 Raadsbrief: Verlaging ouderbijdrage peuterspeelzalen (2009/28061)
Agendapunt 15 Raadsbrief: Managementrapportage DSW Rijswijk e.o. (2009/29967)
Agendapunt 16 Raadsbrief: Tijdelijke noodopvang van dakloze gezinnen (2009/28639)
Agendapunt 11 Raadsvoorstel: Conceptjaarrekening 2008 van de Stichting r.-k. en Openbaar Primair Onderwijs PANTA RHEI (2009/29581)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de conceptjaarrekening 2008 van de Stichting r.-k. en Openbaar Primair Onderwijs PANTA RHEI. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de jaarrekening voor de openbare scholen en de jaarrekening voor de niet-openbare scholen voor kennisgeving aan te nemen. Sinds de fusie in 2006 is het bestuur van de openbare en rooms-katholieke basisscholen overgedragen aan de stichting PANTA RHEI. De gemeente houdt toezicht op het openbaar onderwijs en heeft afspraken gemaakt over regelmatige overleggen en rapportages. De conceptjaarrekening 2008 toont een goede financiële positie van de stichting, ondanks een daling van het eigen vermogen. De financiële risico's zijn in 2008 afgehandeld en de reservepositie is goed. De raad wordt geadviseerd om in te stemmen met de conceptjaarrekening voor de openbare scholen en de andere voor kennisgeving aan te nemen.
-
Raadsvoorstel conceptjaarrekening 2008 van de Stichting r.-k. en Openbaar Primair Onderwijs PANTA RHEI .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Conceptjaarrekening 2008 van de Stichting PANTA RHEI
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Conceptjaarrekening 2008 van de Stichting r.-k. en Openbaar Primair Onderwijs PANTA RHEI". Het raadsvoorstel vraagt de raad om in te stemmen met de conceptjaarrekening 2008 van de stichting voor de openbare scholen en de jaarrekening voor de niet-openbare scholen voor kennisgeving aan te nemen. De stichting beheert zowel openbare als rooms-katholieke basisscholen na een fusie in 2006. De gemeente heeft een toezichthoudende rol en heeft een financiële bijdrage geleverd om de bestuurlijke verzelfstandiging te ondersteunen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met gedetailleerde informatie over de financiële positie van de stichting, de toezichthoudende rol van de gemeente, en de afspraken over de financiële ondersteuning (bruidsschat).
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de conceptjaarrekening voor de openbare scholen en de jaarrekening voor de niet-openbare scholen voor kennisgeving aannemen. De raad heeft een toezichthoudende rol en kan goedkeuring onthouden voor de openbare scholen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de financiële verantwoording van de stichting en of de toezichthoudende rol van de gemeente voldoende is ingevuld. Er moet ook worden overwogen of de financiële steun (bruidsschat) effectief is ingezet.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en afspraken. Het is tijdgebonden met duidelijke termijnen voor de financiële bijdragen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de toezichthoudende rol kan verder worden gespecificeerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de conceptjaarrekening voor de openbare scholen en de jaarrekening voor de niet-openbare scholen voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van andere belanghebbenden buiten de gemeente en de stichting. De focus ligt op de bestuurlijke en financiële aspecten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, inclusief de bruidsschat van maximaal € 729.000,00, verdeeld over meerdere jaren. De dekking komt uit de gemeentelijke bijdragen en rijksvergoedingen. De financiële positie van de stichting wordt als gezond beoordeeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stichting PANTA RHEI Conceptjaarrekening 2008 Openbaar Primair Onderwijs Toezichthoudende taak Bestuurlijke verzelfstandiging Financiële positie Bruidsschat Solvabiliteit Liquiditeit ReservepositieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Raadsvoorstel: Wetswijziging Wet Kinderopvang (2009/30142)
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wetswijziging Wet Kinderopvang". Het voorstel informeert de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg over de wijzigingen in de Wet Kinderopvang die per 1 januari 2010 van kracht worden. Deze wijzigingen betreffen strengere kwaliteitseisen voor gastouders en gastouderbureaus, de invoering van een landelijk register kinderopvang, en de uitbreiding van toezicht- en handhavingstaken. De gemeente moet nieuwe procedures en systemen implementeren om aan deze eisen te voldoen. Er worden extra middelen aan het gemeentefonds toegevoegd om de bijkomende kosten te dekken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt de belangrijkste aspecten van de wetswijziging, inclusief de gevolgen voor de gemeente en de financiële implicaties. Het lijkt volledig in de context van de informatie die nodig is voor besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad wordt geïnformeerd over de wetswijzigingen en moet beslissen over de toewijzing van extra middelen voor toezicht en handhaving. De raad speelt een rol in het goedkeuren van de voorgestelde budgetverdeling en eventuele beleidsaanpassingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van extra middelen en de prioritering van toezicht- en handhavingstaken. Er moet ook worden besloten hoe de gemeente de administratieve lasten gaat beheren.
SMART-analyse en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële middelen en de taken die moeten worden uitgevoerd. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor de implementatie van de wijzigingen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de goedkeuring van de voorgestelde budgetverdeling en de implementatie van de nieuwe procedures en systemen voor toezicht en handhaving.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden, zoals ouders of gastouders, wordt meegenomen in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op kwaliteit en veiligheid in de kinderopvang.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een toename van de gemeentelijke taken en de bijbehorende kosten. Er worden extra middelen van € 54.000,00 aan het gemeentefonds toegevoegd om deze kosten te dekken. Het voorstel specificeert hoe deze middelen moeten worden verdeeld tussen toezicht, handhaving en administratieve ondersteuning.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet Kinderopvang Gastouders Kwaliteitseisen Gastouderbureaus Toezicht en handhaving Register kinderopvang GGD-inspectie Landelijk register Gemeentefonds PeuterspeelzalenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 5 Raadsvoorstel tot vaststellen van het subsidieplafond 2009 en 2010 (2009/29347)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft het vaststellen van het subsidieplafond voor 2009 en 2010. Voor 2009 wordt voorgesteld het subsidieplafond te verhogen met € 588.465 tot € 9.907.439, omdat er meer subsidies zijn toegekend dan oorspronkelijk gepland. Voor 2010 wordt voorgesteld om geen algemeen subsidieplafond in te stellen, maar alleen een plafond voor specifieke projectenpotten binnen de Algemene Subsidieverordening (ASLV), met een totaal van € 193.062. Daarnaast wordt voorgesteld om de hogere subsidies voor wijkverenigingen, als gevolg van huurharmonisatie, te compenseren met de hogere huurinkomsten. De wijzigingen worden gecommuniceerd via de gemeentelijke kanalen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot vaststellen van het subsidieplafond 2009 en 2010" voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het voorstel beoogt het subsidieplafond van 2009 te verhogen met € 588.465 tot € 9.907.439, vanwege overschrijdingen door reeds vastgestelde beleidsmaatregelen. Voor 2010 wordt voorgesteld het algemene subsidieplafond af te schaffen en alleen een plafond in te stellen voor specifieke projectenpotten ter waarde van € 193.062. Daarnaast wordt voorgesteld om de hogere subsidies voor wijkverenigingen, als gevolg van huurharmonisatie, te compenseren met hogere huurinkomsten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële onderbouwing en verwijzingen naar relevante wetgeving en eerdere raadsbesluiten. Echter, meer gedetailleerde informatie over de impact op specifieke projecten of instellingen zou nuttig kunnen zijn.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de voorgestelde wijzigingen in het subsidieplafond te formaliseren en de begrotingswijzigingen door te voeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het verhogen van het subsidieplafond voor 2009 en het afschaffen van het algemene subsidieplafond voor 2010. Daarnaast moeten zij beslissen over de compensatie van de hogere subsidies voor wijkverenigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist tijdsgebonden elementen voor de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de rationale voor het afschaffen van het algemene subsidieplafond in 2010 kan verder worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het subsidieplafond voor 2009 te verhogen, het algemene subsidieplafond voor 2010 af te schaffen en de begrotingswijziging voor de wijkverenigingen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een van de projectenpotten, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met een verhoging van het subsidieplafond voor 2009 en een specifieke toewijzing voor 2010. De dekking voor de hogere subsidies voor wijkverenigingen wordt gevonden in de hogere huurinkomsten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidieplafond Algemene Subsidieverordening (ASLV) Beleidsvrijheid Projectenpotten Huurharmonisatie Wijkverenigingen Subsidieverhoging Begrotingswijziging Sociale Cohesie Kunst en CultuurVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 18 Raadsbrief: Gemeentelijk vrijwilligersfeest 18 juni 2010 (2009/30477)
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft besloten om het gemeentelijk vrijwilligersfeest in 2008 te organiseren, een jaar eerder dan gepland, door samen te werken met de organisatie van het ambtenaren zomerfeest. Deze samenwerking maakte het mogelijk om kosten te delen en het evenement te vervroegen. De totale kosten voor het vrijwilligersfeest bedragen ongeveer € 70.000. Om deze kosten te dekken, wordt voorgesteld om de bestaande reserve voor het vrijwilligersfeest van € 26.565 en een geplande storting van € 24.246 te gebruiken. Daarnaast wordt een eerder gerapporteerde kostenstijging van € 5.624 meegenomen als tegenvaller in het exploitatieresultaat. Een bedrag van € 14.000 wordt gedekt door de organisatie van het ambtenaren zomerfeest. De gemeenteraad moet nog instemmen met de voorgestelde begrotingswijziging om deze financiële plannen te bekrachtigen. Na het feest zal een evaluatie van de samenwerking plaatsvinden, waarvan de resultaten in de voorjaarsnota van 2009 worden meegenomen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vrijwilligersfeest Ambtenaren zomerfeest Samenwerking Begrotingswijziging Evaluatie Financiële consequenties Reserve Kosten Logistiek ProgrammeringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 7 Raadsbrief: Voortgangsrapportage wijkgericht werken (2009/30532)
Agendapunt 8 Raadsbrief: Evaluatie jeugdbeleid Leidschendam-Voorburg 2006-2010 en Jeugdmonitor 2008 (2009/29934)
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 17 Raadsbrief: Nazorg ex-gedetineerden (2009/27943)
Agendapunt 19 Raadsbrief: 2e Vier maandenrapportage 2009 Jongerenwerk SC&W Disck Leidschendam-Voorburg (2009/30414)
Agendapunt 21 Raadsbrief: Uitvoeringsovereenkomst Sociale Werkvoorziening DSW Rijswijk e.o. en de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Rijswijk en Zoetermeer (2009/30702).
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 6 Raadsvoorstel tot de organisatie en realisatie van drie Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)-locaties (2009/30000)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg, gedateerd 8 december 2009, betreft de organisatie en realisatie van drie Centra voor Jeugd en Gezin (CJG) locaties. De gemeente moet volgens de Wet op de Jeugdzorg in 2011 minimaal één CJG hebben. Het voorstel vraagt goedkeuring voor de financiële consequenties van de oprichting van CJG-locaties in Leidschendam, Voorburg en Stompwijk. De kosten worden tot 2012 gedekt uit bestaande middelen, maar vanaf 2012 is er een tekort van € 430.000, dat in de voorjaarsnota 2010 moet worden opgenomen. De eenmalige kosten voor 2010 bedragen € 843.630, terwijl de structurele exploitatiekosten in 2010 € 184.700 zijn en in 2011 oplopen tot € 394.000. De dekking van deze kosten komt uit verschillende bronnen, waaronder de Brede Doeluitkering en gemeentelijke reserves. Het voorstel vraagt de raad in te stemmen met de organisatie, realisatie en financiële gevolgen van de CJG-locaties en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.
-
Raadsvoorstel tot de organisatie en realisatie van drie Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) locaties .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel voor de Organisatie en Realisatie van Drie CJG-locaties in Leidschendam-Voorburg
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de organisatie en realisatie van drie Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) locaties in Leidschendam-Voorburg. Het doel is om te voldoen aan de wettelijke verplichting om per 2011 minimaal één CJG per gemeente te hebben. Het voorstel behandelt de financiële consequenties, waaronder eenmalige en structurele kosten, en de dekking hiervan. De kosten tot 2012 kunnen worden gedekt uit bestaande middelen, maar vanaf 2012 is er een tekort van € 430.000 dat in de voorjaarsnota 2010 moet worden meegenomen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële overzichten en een duidelijke uitleg van de wettelijke verplichtingen en de rol van het CJG. Echter, er is enige onzekerheid over de dekking van de kosten na 2012.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de organisatie, realisatie en financiële gevolgen van de CJG-locaties. Daarnaast moet de raad de begrotingswijziging vaststellen en de dekking van de toekomstige lasten in overweging nemen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen voor de CJG-locaties en de dekking van het tekort na 2012. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de inzet van algemene middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en tijdlijnen. Echter, de onzekerheid over de dekking na 2012 en de afhankelijkheid van toekomstige besluitvorming maakt het minder haalbaar en tijdgebonden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de organisatie en realisatie van de CJG-locaties en de financiële gevolgen, en de begrotingswijziging vaststellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het CJG in overleg met partijen in de zorgketen verder wordt uitgewerkt, maar er is weinig detail over bredere participatie van inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De totale kosten voor 2010 bedragen € 1.028.330, met structurele kosten die oplopen tot € 394.000 per jaar vanaf 2011. De dekking tot 2012 is geregeld, maar er is een tekort van € 430.000 vanaf 2012. Dit tekort moet worden meegenomen in de voorjaarsnota 2010. De dekking komt uit verschillende reserves en budgetten, maar er is onzekerheid over de fiscale gevolgen en de mogelijkheid van BTW-compensatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Waterlelie Financiering Exploitatiekosten Multifunctionele accommodatie Jeugdregisseur Communicatie Speel-o-theek Orthopedagoog Brede Doeluitkering (BDU)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsvoorstel tot vrijgeven van middelen ter compensatie van de wijziging van de AWBZ (2009/30999).
Samenvatting
De memo van Alies Imthorn aan de commissie MA betreft een toelichting op een raadsvoorstel over het vrijgeven van middelen ter compensatie van wijzigingen in de AWBZ. Het voorstel vraagt om instemming met een structurele verhoging van de Wmo-budgetten vanaf 2010 en het toevoegen van € 60.800 aan het budget voor maatschappelijke dienstverlening binnen het programma Dienstverlening. De gemeente heeft drie compensatiebudgetten ontvangen voor de effecten van de AWBZ-wijzigingen. 80% van deze middelen wordt toegevoegd aan de Wmo-budgetten, terwijl 20% als reserve blijft voor onverwachte effecten. Voor de overheveling van de compensatiemaatregel 2009 is een begrotingswijziging nodig, waarvoor toestemming van de gemeenteraad wordt gevraagd. De totale stijging van de Wmo-budgetten voor 2010-2013 is te vinden in een tabel op pagina 5 en 6 van het voorstel.
-
Raadsvoorstel tot vrijgeven van middelen ter compensatie van de wijzigingen van de AWBZ .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot vrijgeven van middelen ter compensatie van de wijzigingen van de AWBZ
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vrijgeven van middelen ter compensatie van de wijzigingen van de AWBZ". Het voorstel behandelt de gevolgen van de verzwaarde toegang tot de AWBZ, waarbij de grondslag 'psychosociaal probleem' is geschrapt en de 'pakketmaatregelen AWBZ' zijn ingevoerd. Gemeenten ontvangen financiële compensatie voor de verwachte toename van Wmo-hulpvragen. Het voorstel beoogt de Wmo-budgetten te verhogen met 80% van de ontvangen compensatie om de toegenomen vraag naar gemeentelijke voorzieningen op te vangen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide analyse van de gevolgen van de AWBZ-wijzigingen. Het bevat financiële overzichten, een plan van aanpak en een beschrijving van de betrokken klantgroepen. Het is echter niet volledig SMART geformuleerd, omdat specifieke meetbare doelen en tijdsgebonden acties ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de toewijzing van de compensatiemiddelen aan de Wmo-budgetten en het goedkeuren van het voorgestelde plan van aanpak.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen hoe de compensatiemiddelen worden ingezet, of er aanvullende maatregelen nodig zijn voor kwetsbare groepen en hoe de samenwerking met zorginstellingen wordt vormgegeven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART. Hoewel het specifieke acties en financiële ramingen bevat, ontbreken concrete meetbare doelen en tijdsgebonden acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de maatregelen is moeilijk te meten zonder specifieke doelen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Wmo-budgetten te verhogen met 80% van de compensatiemiddelen en het plan van aanpak goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de Participatieraad betrokken is bij de monitoring van de gevolgen van de AWBZ-wijzigingen, maar verdere details over burgerparticipatie ontbreken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien de focus ligt op zorg en ondersteuning.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een verwachte stijging van de Wmo-budgetten. De dekking komt uit de compensatiemiddelen van het rijk, die zijn opgenomen in de gemeentelijke begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
AWBZ (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten) Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) Psychosociaal probleem Compensatiemaatregelen Gemeentefonds Ondersteunende begeleiding Pakketmaatregelen Zelfredzaamheid Participatie ZorginstellingenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het raadsbesluit over het vrijgeven van middelen ter compensatie van de wijzigingen van de AWBZ. Het voorstel vraagt om instemming met een structurele verhoging van de Wmo-budgetten vanaf 2010, specifiek een toevoeging van € 60.800 aan het budget voor maatschappelijke dienstverlening/Wmo. Dit is onderdeel van een breder plan om de effecten van de AWBZ-wijzigingen te compenseren. De gemeente heeft drie compensatiebudgetten ontvangen van het rijk, waarvan 80% wordt toegevoegd aan de Wmo-budgetten en 20% als stelpost blijft voor onverwachte effecten. Een begrotingswijziging is nodig voor de overheveling van een deel van deze middelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van financiële details en de noodzaak voor een begrotingswijziging. Het biedt een duidelijk overzicht van de compensatiemiddelen en hun bestemming.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de begrotingswijziging om de compensatiemiddelen over te hevelen naar de Wmo-budgetten. Dit is essentieel voor de uitvoering van het plan van aanpak voor de AWBZ-maatregelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde structurele verhoging van de Wmo-budgetten en de specifieke toewijzing van de compensatiemiddelen. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van prioriteiten en visie op maatschappelijke dienstverlening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële toewijzingen. Het is tijdgebonden met een duidelijk startpunt in 2010. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de effectiviteit van de maatregelen kan afhankelijk zijn van toekomstige ontwikkelingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de voorgestelde begrotingswijziging en de structurele verhoging van de Wmo-budgetten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in de besluitvorming of uitvoering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen in de vorm van een structurele verhoging van de Wmo-budgetten met € 60.800. De dekking komt uit de compensatiemiddelen die de gemeente van het rijk heeft ontvangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
AWBZ Wmo-budgetten Compensatiemiddelen Compensatiemaatregel Pakketmaatregelen Programma Dienstverlening Programma Bestuur Begrotingswijziging Administratieve wijziging Maatschappelijke dienstverleningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4 Raadsvoorstel tot vaststelling van het conceptsubsidiebeleidskader 2010-2014 en de conceptverordening wijziging Algemene Subsidieverordening Leidschendam-Voorburg (2009/30668).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg, gedateerd 8 december 2009, betreft de vaststelling van het conceptsubsidiebeleidskader 2010-2014 en de wijziging van de Algemene Subsidieverordening. Het voorstel informeert de raad over de inspraakprocedure en adviseert over de vaststelling van het nieuwe subsidiebeleid. Het subsidiebeleidskader 2010-2014 is gebaseerd op een evaluatie van de subsidiegrondslagen en -normen uit 2004. Belangrijke wijzigingen omvatten subsidies voor denksportverenigingen, tijdelijke noodopvang voor dakloze gezinnen, en theaters. De financiële consequenties van de aanpassingen zijn gedekt binnen het bestaande budget. De inspraakprocedure heeft geen aanleiding gegeven tot wijzigingen in de conceptvoorstellen. De raad wordt voorgesteld om in te stemmen met de evaluatie en de vaststelling van de nieuwe verordening en het beleidskader.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van het conceptsubsidiebeleidskader 2010-2014 en de conceptverordening wijziging Algemene Subsidieverordening Leidschendam-Voorburg .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststelling van het conceptsubsidiebeleidskader 2010-2014 en de conceptverordening wijziging Algemene Subsidieverordening Leidschendam-Voorburg.
Samenvatting: Het voorstel informeert de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg over de inspraakprocedure en adviseert over de vaststelling van het conceptsubsidiebeleidskader 2010-2014 en de wijziging van de Algemene Subsidieverordening. Het beleidskader omvat de evaluatie van subsidiegrondslagen en -normen, en introduceert wijzigingen zoals subsidies voor denksporten, noodopvang voor dakloze gezinnen, en theaters. De financiële consequenties zijn gedekt binnen het bestaande budget. De inspraakprocedure en adviezen van de Participatieraad zijn verwerkt, en er zijn geen wijzigingen aangebracht naar aanleiding van de ingediende zienswijzen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de inspraakprocedure, de wijzigingen in het subsidiebeleid, en de financiële consequenties. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke feedback van de Participatieraad en hoe deze is verwerkt, zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de inspraakprocedure en de ingediende zienswijzen, en om in te stemmen met de evaluatie van de subsidiegrondslagen en -normen. Daarnaast moet de raad besluiten over de vaststelling van de conceptverordening en het subsidiebeleidskader 2010-2014.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de toewijzing van subsidies aan nieuwe categorieën zoals denksporten en noodopvang voor dakloze gezinnen. Ook moet de raad keuzes maken over de voorwaarden en criteria voor theatersubsidies.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het bevat specifieke en meetbare criteria voor subsidies, zoals de bezettingsgraad voor theaters. Echter, de tijdsgebonden aspecten zijn minder duidelijk, en er zijn geen specifieke doelen of evaluatiemomenten genoemd voor alle onderdelen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het conceptsubsidiebeleidskader 2010-2014 en de wijziging van de Algemene Subsidieverordening vast te stellen.
Participatie
Het voorstel beschrijft de inspraakprocedure en de betrokkenheid van de Participatieraad. Er is een formeel advies van de Participatieraad opgenomen, maar de details van hun invloed op het uiteindelijke voorstel zijn beperkt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen van de wijzigingen bedragen €20.192 per jaar voor de amateuristische kunstbeoefening, gedekt binnen het bestaande budget. Er is geen verdere financiële impact beschreven voor andere wijzigingen, wat een potentieel aandachtspunt kan zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Conceptsubsidiebeleidskader 2010-2014 Algemene Subsidieverordening Inspraakprocedure Subsidiegrondslagen Participatieraad Denksportverenigingen Noodopvang dakloze gezinnen Theatersubsidiecriteria Evaluatie subsidiegrondslagen Amateuristische kunstbeoefeningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 20 Raadsbrief: Evaluatie collectieve ziektekostenverzekering voor minima over 2008 (2009/30704).
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 9 Raadsvoorstel tot wijziging Gemeenschappelijke Regeling GGD Zuid-Holland West(2009/31441)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de oprichting van de Stichting Jeugdgezondheidszorg Zuid-Holland West om de integrale jeugdgezondheidszorg (iJGZ) te optimaliseren. De huidige organisatie met de GGD als hoofdaannemer en vier thuiszorgorganisaties als onderaannemers functioneert niet optimaal. De nieuwe stichting moet zorgen voor betere kwaliteit, samenhang, efficiency en dienstverlening, en op termijn financiële voordelen bieden. De gemeente behoudt financiële verantwoordelijkheid en invloed via de Gemeenschappelijke Regeling. Er zijn echter zorgen over de financiële risico's en het beperkte toezicht van de gemeente op de stichting. Het voorstel is om in te stemmen met de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling, onder voorwaarden van een jaarlijkse subsidiebeschikking en een uitvoeringsovereenkomst tussen de gemeente en de GGD ZHW. Ook moeten de statuten van de nieuwe organisatie worden aangepast om de eindverantwoordelijkheid van de gemeenten te waarborgen. De raad wordt geadviseerd om in te stemmen met de wijziging en de oprichting van de stichting, en om een gemeenschappelijk beleidskader voor publieke gezondheid op te stellen.
-
Raadsvoorstel tot wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling GGD Zuid-Holland West en het kenbaar maken van wensen en bedenkingen. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling GGD Zuid-Holland West en het kenbaar maken van wensen en bedenkingen.
Samenvatting: Het voorstel beoogt de oprichting van de Stichting Jeugdgezondheidszorg Zuid-Holland West om de integrale jeugdgezondheidszorg (iJGZ) te optimaliseren. De huidige structuur met de GGD als hoofdaannemer en vier thuiszorgorganisaties als onderaannemers functioneert niet optimaal. De nieuwe stichting moet leiden tot betere kwaliteit, samenhang, efficiency en dienstverlening. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling GGD ZHW, wensen en bedenkingen te uiten, en kennis te nemen van de financiële gevolgen. Het voorstel omvat ook de opdracht aan de GGD om een gemeenschappelijk beleidskader voor publieke gezondheid op te stellen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele zorgen over de financiële onderbouwing en de risico's die onvoldoende in kaart zijn gebracht. Er is behoefte aan meer gedetailleerde financiële gegevens en duidelijkheid over de frictiekosten.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet instemmen met de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling, wensen en bedenkingen kenbaar maken, en kennisnemen van de financiële consequenties. De raad heeft ook een toezichthoudende rol om ervoor te zorgen dat de gemeente invloed behoudt op de jeugdgezondheidszorg.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij instemt met de oprichting van de stichting en de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling, ondanks de financiële onzekerheden. Er moet ook worden besloten over de voorwaarden waaronder de gemeente invloed kan blijven uitoefenen op de stichting.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn onduidelijkheden over de financiële haalbaarheid en risico's, wat de realistische en meetbare aspecten van het voorstel beïnvloedt.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om in te stemmen met de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling GGD Zuid-Holland West, onder de voorwaarde van een jaarlijkse subsidiebeschikking en een uitvoeringsovereenkomst tussen de gemeente en de GGD ZHW.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen en dekking
De financiële gevolgen zijn deels onduidelijk en er zijn risico's verbonden aan de frictiekosten en de financiële onderbouwing. Er is een verwachting van een positieve financiële ontwikkeling op de lange termijn, maar de onderbouwing is summier. De dekking van eventuele financiële tegenvallers is niet duidelijk uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jeugdgezondheidszorg Stichting GGD Zuid-Holland West Integrale jeugdgezondheidszorg (iJGZ) Publiek-private samenwerking Frictiekosten Gemeenschappelijke Regeling Kenniscentrum Financiële consequenties UitvoeringsorganisatieVerfijning van de zoekopdracht: