10-09-2007 Commissie MA
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 13 Actiepuntenlijst voortvloeiend uit toezeggingen uit commissievergaderingen.
Agendapunt 12 Besluitenlijst commissie Maatschappelijke Activiteiten 18 juni 2007 (2007/18916)
Agendapunt 10 Raadsbrief: Reactie op motie Raadsvoorstel tot vaststelling van de nota Integraal Jeugdbeleid 2006-2010 (2007/9728)
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg reageert op een motie om meer stageplaatsen en duale trajecten voor MBO-leerlingen te creëren binnen de gemeentelijke organisatie. Tussen juni 2006 en juni 2007 zijn er 13 stageplaatsen aangeboden, waarvan 6 voor MBO-leerlingen. De gemeente is erkend als leerbedrijf door ECABO voor de vakgebieden ICT, Administratief en Secretarieel. Voor het komende jaar wil de gemeente het aantal stageplaatsen uitbreiden naar 20, verspreid over alle afdelingen. Dit wordt bereikt door het stagebeleid te promoten, stageplaatsen aan te melden op www.stagevinden.nl, en de samenwerking met ECABO te intensiveren. Het belang van een goed stagebeleid wordt benadrukt voor de positie op de arbeidsmarkt, met aandacht voor zowel MBO als hoger opgeleiden.
-
Raadsbrief Reactie op motie Raadsvoorstel tot vaststelling van de nota Integraal Jeugdbeleid 2006-2010 .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Reactie op motie Raadsvoorstel tot vaststelling van de nota Integraal Jeugdbeleid 2006-2010". Het voorstel reageert op een motie die het college oproept om meer stageplaatsen en duale trajecten voor MBO-leerlingen binnen de gemeentelijke organisatie te creëren. In de periode van juni 2006 tot juni 2007 zijn er 13 stageplaatsen gerealiseerd. De gemeente is erkend als leerbedrijf door ECABO en wil het aantal stageplaatsen uitbreiden naar 20 tegen juli 2008. Acties omvatten het promoten van het stagebeleid, het aanmelden van stageplaatsen op platforms, en samenwerking met ECABO voor snuffelstagedagen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het beschrijven van de huidige situatie, de erkenning als leerbedrijf, en de geplande acties om het aantal stageplaatsen te vergroten. Echter, het mist specifieke details over hoe de uitbreiding precies gerealiseerd zal worden en welke middelen daarvoor nodig zijn.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. De raad moet beslissen of de voorgestelde acties voldoende zijn om de motie te vervullen en of de plannen in lijn zijn met het Integraal Jeugdbeleid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het creëren van meer stageplaatsen binnen de gemeentelijke organisatie een prioriteit is en of de voorgestelde aanpak effectief en haalbaar is. Er moet ook overwogen worden of de focus op MBO-leerlingen voldoende is of dat er meer aandacht moet zijn voor andere opleidingsniveaus.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het heeft specifieke doelen (20 stageplaatsen), maar mist meetbare criteria voor succes en een tijdgebonden plan voor de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor meer gedetailleerde planning.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de voorgestelde acties en of ze aanvullende eisen of wijzigingen willen voorstellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt samenwerking met ECABO en scholen, maar er is weinig detail over bredere participatie van andere belanghebbenden zoals studenten of bedrijven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden om de haalbaarheid van de plannen te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integraal Jeugdbeleid Stageplaatsen MBO leerlingen ECABO Leerbedrijf Snuffelstagedag Stagebeleid Opleidingsniveau Begeleiding ArbeidsmarktVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsbrief: Jaarrekening 2006 van de Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk en omstreken (2007/19865).
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 9 Raadsbrief: Uitvoering van de motie van de fracties VVD en PvdA voor- en naschoolse opvang en naschoolse activiteiten (2007/21138)
Samenvatting
Het raadsbesluit 2007/21138 van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft het besluit van de gemeenteraad om een raadsbrief voor kennisgeving aan te nemen. Dit besluit is genomen tijdens de openbare raadsvergadering op 2 oktober 2007, op basis van een voorstel van het college van 24 juli 2007. De griffier en de voorzitter van de raad hebben het besluit ondertekend.
-
Aangenomen motie VVD, PvdA anticiperen bij bouw cq verbouw accomodaties op multifunctioneel gebruik t.b.v. naschoolse opvang. .pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsbesluit inzake uitvoering van de motie van de fracties VVD en PvdA voor- en naschoolse opvang .pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Raadsbrief Kennisgeving Openbare vergadering College Griffier Voorzitter Vastgesteld Registratienummer 24 juli 2007 2 oktober 2007Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Uitvoering van de raadsmotie voor- en naschoolse opvang d.d. 26 juni 2007
Samenvatting: Het voorstel adresseert de vraag naar kinderopvang in Leidschendam-Voorburg, die groter is dan het aanbod. De gemeente en kinderopvangorganisaties hebben stappen ondernomen om dit tekort te verminderen. Een behoeftepeiling onder ouders toont een grotere vraag naar naschoolse opvang, vooral op maandag, dinsdag en donderdag. Ouders geven de voorkeur aan opvang nabij scholen en zijn bereid extra te betalen voor sportieve en creatieve activiteiten. De gemeente speelt een stimulerende en makelaarsrol om de capaciteit te vergroten en multifunctioneel gebruik van ruimtes te bevorderen. Er wordt samengewerkt met scholen en kinderopvangorganisaties om naschoolse activiteiten te organiseren.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde analyse van de huidige situatie, de resultaten van de behoeftepeiling, en de stappen die zijn ondernomen om het tekort aan kinderopvang aan te pakken. Echter, het mist specifieke details over de exacte implementatie van de voorgestelde acties en de lange termijn planning.
Rol van de raad
De raad heeft de motie aangenomen en speelt een toezichthoudende rol bij de uitvoering ervan. De raad moet kennisnemen van de acties die door het college zijn ondernomen en de voortgang monitoren.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen voor kinderopvang en naschoolse activiteiten, en over de mate waarin de gemeente een actieve rol moet spelen in het faciliteren van kinderopvang.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er duidelijke doelen zijn, zoals het vergroten van de capaciteit voor kinderopvang, ontbreken specifieke meetbare resultaten en deadlines. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde acties is nog niet bewezen.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de ondernomen acties en verdere richtlijnen geven voor de uitvoering van de motie, indien nodig.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er bijeenkomsten zijn georganiseerd met kinderopvangorganisaties en schoolbesturen om de behoeftepeiling te bespreken en oplossingen te vinden. Er is sprake van samenwerking met deze partijen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op het vergroten van de capaciteit en het organiseren van naschoolse activiteiten.
Financiële gevolgen
Het voorstel noemt een gemeentelijke impuls van €160.000 voor naschoolse activiteiten, maar geeft geen gedetailleerd overzicht van de totale financiële gevolgen of hoe deze kosten gedekt worden. Er is een suggestie dat de middelen effectiever kunnen worden ingezet, maar verdere details ontbreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kinderopvang Buitenschoolse opvang Naschoolse activiteiten Behoeftepeiling Multifunctioneel gebruik Wet kinderopvang Vraag en aanbod Gemeentelijke aanpak Makelaarsrol Strategische visieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 8 Raadsbrief: Definitieve gunning jongerenwerk aan Stichting Disck (2007/21127).
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 7 Raadsbrief: Voortgang aanleg skatepark (2007/22049).
Agendapunt 4 Raadsvoorstel tot vaststelling van het Beleidsplan 2007-2010 inburgeren in Leidschendam-Voorburg (2007/22796).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft het vaststellen van het Beleidsplan 2007-2010 voor inburgering. De Wet inburgering, die op 1 januari 2007 in werking trad, heeft de verantwoordelijkheid voor inburgering grotendeels bij de inburgeringsplichtigen gelegd, die zelf de kosten moeten dragen. De gemeente speelt echter een belangrijke rol in informatieverstrekking, het doen van inburgeringsaanbiedingen aan bepaalde groepen en handhaving. Prioriteit wordt gegeven aan oudkomers in een achterstandspositie, oudkomers met minderjarige kinderen en zelfmelders. Het plan omvat ook maatschappelijke begeleiding voor asielmigranten en alfabetiseringstrajecten. Vanwege tijdsdruk en vervuilde gegevensbestanden is de inspraakprocedure verkort tot drie weken. Het beleidsplan moet in oktober worden vastgesteld om tijdig contracten met aanbieders te kunnen sluiten.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van het Beleidsplan 2007-2010 Inburgeren in Leidschendam-Voorburg .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Beleidsplan 2007-2010 inburgeren in Leidschendam-Voorburg". Het plan is opgesteld naar aanleiding van de inwerkingtreding van de Wet inburgering (Wi) op 1 januari 2007, die de verantwoordelijkheid voor inburgering bij de inburgeringsplichtige legt. De gemeente speelt een belangrijke rol in informatieverstrekking en het aanbieden van inburgeringscursussen aan bepaalde groepen. Prioriteit wordt gegeven aan oudkomers in een achterstandspositie, oudkomers met minderjarige kinderen en zelfmelders. Het plan benadrukt sociale cohesie en integratie als doelen. De gemeente moet asielgerechtigde inburgeraars een aanbod doen en kan dit ook doen voor andere groepen. De financiële middelen worden als toereikend beschouwd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt redelijk volledig, maar er zijn enkele hiaten, zoals het ontbreken van een gedetailleerde financiële onderbouwing vanwege tijdsdruk en vervuilde gegevensbestanden.
Rol van de raad:
De raad moet het beleidsplan goedkeuren en heeft een toezichthoudende rol in het inspraakproces en de uiteindelijke besluitvorming.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van doelgroepen voor inburgering en de mate van financiële ondersteuning die de gemeente biedt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral door het ontbreken van specifieke meetbare doelen en een gedetailleerde financiële onderbouwing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de tijdsdruk en het overslaan van bepaalde inspraakprocedures kunnen als problematisch worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet akkoord te gaan met het "Beleidsplan 2007-2010 inburgeren in Leidschendam-Voorburg".
Participatie:
Het voorstel vermeldt een inspraakprocedure, maar vanwege tijdsdruk is deze verkort en zijn bepaalde stappen overgeslagen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Hoewel het voorstel stelt dat de rijksmiddelen en aanvullende reïntegratiemiddelen toereikend zijn, ontbreekt een gedetailleerde financiële onderbouwing. De dekking van de kosten is afhankelijk van deze middelen, maar de exacte financiële gevolgen zijn niet volledig in kaart gebracht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inburgering Wet inburgering (Wi) Oudkomers Nieuwkomers Integratie Sociale cohesie Inburgeringsplicht Inburgeringsaanbod Maatschappelijke begeleiding MarktwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Raadsvoorstel tot vaststelling van de Re-integratieverordening Wet Werk en Bijstand Leidschendam-Voorburg 2005 (2007/21538).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft wijzigingen in de Re-integratieverordening Wet Werk en Bijstand 2005, gebaseerd op praktijkinzichten. De voorgestelde wijzigingen omvatten:
-
Work-First: Integratie van de Work-First activiteit in de voorziening Oriëntatieplaats, met flexibiliteit in intensiteit en duur, en mogelijkheid tot verlenging van de periode.
-
Loonkostensubsidie: Aanpassing van de artikelen 13 en 14 om loonkostensubsidies breder inzetbaar te maken, ook voor cliënten met een geringe afstand tot de arbeidsmarkt, waarbij de consulent uitstroom de noodzaak beoordeelt.
-
Wet Inburgering: Aanpassing van artikel 18 aan de nieuwe Wet Inburgering die sinds 1 januari 2007 van kracht is.
-
Beleidsplan: Verlenging van de vaststellingsperiode van het beleidsplan re-integratie van jaarlijks naar eens per vier jaar, om beter aan te sluiten bij de meerjarige cyclus van beleidsvoering en financiering.
Het voorstel is om de Re-integratieverordening 2005 vast te stellen met deze wijzigingen.
-
Raadsvoorstel tot het vaststellen van de Re-integratieverordening Wet Werk en Bijstand Leidschendam-Voorburg 2005 .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Re-integratieverordening Wet Werk en Bijstand Leidschendam-Voorburg 2005". Het doel is om de verordening aan te passen op basis van praktijkinzichten. De wijzigingen omvatten de integratie van de Work-First activiteit in de Oriëntatieplaats, uitbreiding van loonkostensubsidies, aanpassing aan de nieuwe Wet Inburgering, en het verlengen van de beleidsplanperiode van jaarlijks naar eens per vier jaar. Deze aanpassingen zijn bedoeld om de effectiviteit van re-integratie-inspanningen te verbeteren en beter aan te sluiten bij de huidige wetgeving en praktijk.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het gedetailleerd de voorgestelde wijzigingen en de redenen daarvoor beschrijft. Het behandelt verschillende aspecten van de re-integratieverordening en biedt concrete aanpassingen aan de bestaande artikelen.
Rol van de raad:
De raad moet de voorgestelde wijzigingen in de re-integratieverordening goedkeuren. Dit omvat het vaststellen van de aangepaste verordening en het beleidsplan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van flexibiliteit in de re-integratievoorzieningen, zoals de intensiteit en duur van Work-First, en de inzet van loonkostensubsidies. Ook moet de raad kiezen of ze akkoord gaan met een vierjaarlijks in plaats van een jaarlijks beleidsplan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is haalbaar en relevant, gezien de praktijkinzichten en wetgeving. De tijdsgebondenheid is duidelijk met de vierjaarlijkse beleidsplanperiode. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de re-integratieverordening vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces van het opstellen van de wijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt de inzet van loonkostensubsidies, wat financiële implicaties kan hebben. Er wordt echter niet specifiek aangegeven hoe deze kosten worden gedekt, wat een aandachtspunt kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Re-integratieverordening Work-First Loonkostensubsidie Inburgering Beleidsplan Wet Werk en Bijstand Oriëntatieplaats Proefplaatsing Opstapbaan OntwikkelbaanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Raadsvoorstel tot vaststelling van de Najaarsnota 2007 (2007/23658)
Samenvatting
De najaarsnota 2007 van de gemeente Leidschendam-Voorburg rapporteert over afwijkingen in de realisatie van de programma's in de begroting van het lopende jaar. De nota maakt deel uit van de planning & controlcyclus en biedt verantwoording over de eerste zes maanden van het jaar. Dit jaar ligt de focus op afwijkingen ten opzichte van de begroting en een toelichting op hoofdlijnen van de bedrijfsvoering. Er wordt een incidenteel voordeel van circa 1,2 miljoen euro verwacht, met een mogelijke extra uitkering van 1,8 miljoen euro van de Bank Nederlandse Gemeenten, afhankelijk van goedkeuring door de Nederlandsche Bank. Er zijn geen signalen van grote over- of onderschrijdingen op exploitatieniveau. Een begrotingswijziging is toegevoegd voor het overhevelen van middelen naar andere programma's en bijstellingen. De nota leidt niet tot beleidswijzigingen en wordt ter vaststelling aan de raad aangeboden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststellen najaarsnota 2007
Samenvatting: De najaarsnota 2007 van de gemeente Leidschendam-Voorburg rapporteert over de afwijkingen in de realisatie van de programma’s in de begroting van het lopende jaar. Het document maakt deel uit van de planning & controlcyclus en biedt een beleidsmatige verantwoording aan de gemeenteraad over de eerste zes maanden van het begrotingsjaar. Dit jaar ligt de nadruk op afwijkingen ten opzichte van de begroting en een toelichting op hoofdlijnen van de bedrijfsvoering. Er wordt een incidenteel voordeel van circa 1,2 miljoen euro verwacht, met een mogelijke extra uitkering van 1,8 miljoen euro van de Bank Nederlandse Gemeenten.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig in de context van de gestelde doelen. Het biedt een gedetailleerde toelichting op de financiële afwijkingen en de bedrijfsvoering, en het bevat een begrotingswijziging voor de raad om vast te stellen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om de najaarsnota 2007 inclusief de voorgestelde begrotingswijziging vast te stellen. Dit is een onderdeel van hun toezichthoudende en besluitvormende taken binnen de planning & controlcyclus.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die uit dit voorstel voortvloeien, aangezien het voorstel geen beleidswijzigingen aanbeveelt. De raad moet echter beslissen over de vaststelling van de najaarsnota en de bijbehorende begrotingswijziging.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële rapportage en afwijkingen. Het is tijdgebonden als onderdeel van de jaarlijkse cyclus. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om de najaarsnota 2007 inclusief de voorgestelde begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de technische aard van de najaarsnota.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel, aangezien de focus ligt op financiële rapportage en bedrijfsvoering.
Financiële gevolgen en dekking
Het voorstel meldt een incidenteel financieel voordeel van circa 1,2 miljoen euro en een mogelijke extra uitkering van 1,8 miljoen euro. Er wordt aangegeven dat deze uitkering afhankelijk is van goedkeuring door de Nederlandsche Bank en nog niet in de cijfers is opgenomen. Er zijn geen structurele wijzigingen in de begroting opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Najaarsnota Begroting Afwijkingen Bedrijfsvoering Programmabegroting Exploitatie Uitkering Bank Nederlandse Gemeenten Begrotingswijziging VoorjaarsnotaVerfijning van de zoekopdracht: