19-05-2008 Commissie MA
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 15 Raadsbrief: Rapportage Wijkwandelingen 2007 (2008/7388).
Agendapunt 16 Raadsbrief: Stand van zaken kinderdagverblijf Het Telraam in het CBS-gebouw (2008/6365).
Agendapunt 17 Raadsbrief: Kwaliteit van het binnenmilieu in de scholen voor primair onderwijs en voortgezet onderwijs (2008/5122).
Agendapunt 12 Raadsbrief: Voortgangsrapportage werkzaamheden Stichting Disck Sociaal Cultureel Werk (2008/8339).
Agendapunt 13 Raadsbrief: Voortgang plaatsing multifunctionele sportvoorziening (2008/8725)
Agendapunt 18 Besluitenlijst vergadering commissie Maatschappelijke Activiteiten 31 maart 2008. (2008/9803)
Agendapunt 14 Raadsbrief: Jaarverslag en toelichting jaarverslag kinderopvang 2007 (2008/8869)
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot vaststelling van de conceptnotitie preventief alcoholbeleid jeugd (2008/9650)
Samenvatting
De conceptnotitie preventief alcoholbeleid jeugd van de gemeente Leidschendam-Voorburg benadrukt het belang van een preventief alcoholbeleid gericht op jongeren. De notitie beschrijft de doelstellingen, uitgangspunten, lokale problematiek en maatregelen voor het gemeentelijke beleid. De gemeente speelt een cruciale rol in het terugdringen van overmatig alcoholgebruik onder jongeren, in lijn met landelijke richtlijnen. Er is behoefte aan een meer geïntegreerde aanpak, waarbij samenwerking tussen verschillende partijen en een gezamenlijke boodschap centraal staan. De voorgestelde maatregelen richten zich op het beperken van alcoholgebruik door jongeren onder de 16 jaar en het vergroten van kennis bij ouders en intermediairs. Belangrijke voorstellen zijn onder andere het opstarten van een werkgroep, het organiseren van een gemeentelijke actieweek, en het uitbreiden van voorlichting. De notitie stelt een structureel budget van € 17.000 per jaar voor om de maatregelen te financieren. Communicatie speelt een sleutelrol in het beleid, waarbij zowel de gemeente als externe organisaties hun activiteiten onder de aandacht brengen. Het voorstel is om de conceptnotitie vast te stellen en de financiële consequenties te integreren in de voorjaarsnota 2008.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van de conceptnotitie preventief alcoholbeleid jeugd .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststelling van de conceptnotitie preventief alcoholbeleid jeugd". Het voorstel richt zich op het verminderen van overmatig alcoholgebruik onder jongeren in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het benadrukt het belang van een geïntegreerde aanpak en samenwerking tussen verschillende partijen. De notitie stelt diverse maatregelen voor, zoals het opzetten van een werkgroep, het organiseren van voorlichtingscampagnes en evenementen, en het verbeteren van kennis bij ouders en intermediairs. Het doel is om gezondheidsproblemen bij jongeren te verminderen en het bewustzijn over de gevolgen van alcoholgebruik te vergroten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de problematiek, doelstellingen, en voorgestelde maatregelen. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de uitvoering en evaluatie van de maatregelen.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol bij het vaststellen van de conceptnotitie en het goedkeuren van de financiële middelen die nodig zijn voor de uitvoering van de voorgestelde maatregelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit en financiering van het preventieve alcoholbeleid. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van betrokkenheid en samenwerking met externe partijen en de focus van de voorlichtingscampagnes.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel bevat SMART-elementen, zoals specifieke doelstellingen en meetbare indicatoren. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de maatregelen kan pas in 2010 worden geëvalueerd, wat een lange termijn is voor het meten van succes.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de conceptnotitie vast te stellen en de financiële consequenties op te nemen in de voorjaarsnota van 2008.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de noodzaak van samenwerking met externe partijen en het betrekken van ouders en intermediairs bij de voorlichting en preventie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien de focus ligt op gezondheids- en gedragsverandering bij jongeren.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een structureel budget van €17.000 per jaar van 2008 tot 2012. Dit bedrag moet worden opgenomen in de voorjaarsnota van 2008. De meeste maatregelen worden echter bekostigd uit reguliere financiering van zorginstellingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Preventief alcoholbeleid Jongeren Alcoholgebruik Maatregelen Voorlichting Gezondheidsproblemen Bewustzijn Ouders Samenwerking CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 9 Raadsbrief: Tweede voortgangsrapportage Nota Binnensport (2008/9447).
Agendapunt 19 Strategische raadsagenda.
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 5 Raadsvoorstel tot vaststelling Gemeenschappelijke Regeling, Uitvoeringsovereenkomst en Visiedocument Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk en omstreken (2008/10393)
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om goedkeuring te geven aan een aantal documenten en regelingen met betrekking tot de sociale werkvoorziening, uitgevoerd door de Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk en omstreken (DSW Rijswijk e.o.). Dit omvat een visiedocument, een gewijzigde Gemeenschappelijke Regeling en een Uitvoeringsovereenkomst, die allemaal per 1 juli 2008 van kracht moeten worden. De wijzigingen zijn ingegeven door de nieuwe Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) die sinds 1 januari 2008 van kracht is, met als doel kortere wachtlijsten en een betere doorstroom naar reguliere banen. De wet geeft gemeenten meer regie over de sociale werkvoorziening, inclusief de directe ontvangst van rijksbijdragen. Het voorstel benadrukt ook het belang van een first-in-first-out principe voor wachtlijsten, waarbij plaatsingen per gemeente worden bekeken. De raad heeft instemmingsrecht over de Gemeenschappelijke Regeling en wordt gevraagd akkoord te gaan met het visiedocument en het wachtlijstprincipe. De financiële implicaties worden als budgettair neutraal beschouwd. Het voorstel is ook naar de gemeenten Zoetermeer en Leidschendam-Voorburg gestuurd voor gelijktijdige bekrachtiging.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling Gemeenschappelijke Regeling, Uitvoeringsovereenkomst en Visiedocument Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk en omstreken .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststelling Gemeenschappelijke Regeling, Uitvoeringsovereenkomst en Visiedocument Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk en omstreken
Samenvatting: Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om goedkeuring van een visiedocument, een gewijzigde Gemeenschappelijke Regeling, en een Uitvoeringsovereenkomst voor de Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk en omstreken (DSW Rijswijk e.o.). Deze documenten zijn opgesteld naar aanleiding van de nieuwe Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) die per 1 januari 2008 in werking is getreden. De wet beoogt kortere wachtlijsten, een betere doorstroom naar reguliere banen en een grotere regierol voor gemeenten. Het voorstel introduceert ook een aangepast wachtlijstbeheer volgens het principe van 'first in, first out' per gemeente.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een uitgebreide achtergrond over de aanleiding en de juridische context, evenals de specifieke veranderingen die worden voorgesteld. Er zijn echter geen gedetailleerde financiële analyses of risicoanalyses opgenomen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft een kaderstellende en controlerende rol. Ze moet instemmen met het visiedocument en de Gemeenschappelijke Regeling. De raad heeft ook instemmingsrecht over de vaststelling van de regeling en moet akkoord gaan met het principe van 'first in, first out' voor wachtlijstbeheer.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of ze instemt met de voorgestelde documenten en het principe van 'first in, first out'. Er moet ook worden overwogen of er specifieke groepen voorrang krijgen op de wachtlijst, wat politieke implicaties kan hebben.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er duidelijke doelen zijn, zoals kortere wachtlijsten, ontbreken specifieke meetbare criteria en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële implicaties zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om al dan niet akkoord te gaan met het visiedocument, de gewijzigde Gemeenschappelijke Regeling, de Uitvoeringsovereenkomst, en het principe van 'first in, first out'.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces van besluitvorming of implementatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen en dekking
De financiële gevolgen worden kort genoemd: de subsidie voor sociale werkvoorziening wordt rechtstreeks aan de gemeente gestort en zal volledig worden gebruikt voor de uitvoering van de wet. Er wordt een budgettair neutrale begrotingswijziging voorgesteld, maar verdere details over de financiële dekking ontbreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale werkvoorziening Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) Gemeenschappelijke Regeling Visiedocument Uitvoeringsovereenkomst Wachtlijstbeheer First in first out Rijksbijdrage Detachering Gemeentelijke regieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Raadsvoorstel tot vaststelling van de Verordening Participatieraad Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken (2008/10542)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de Verordening Participatieraad Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken in Leidschendam-Voorburg. Het doel is om een brede, onafhankelijke Participatieraad op te richten die de burgerparticipatie optimaliseert en de gemeenteraad beter adviseert. Deze raad vervangt de bestaande adviesraden zoals het Gehandicaptenplatform, de Seniorenraad en de Cliëntenraad Sociale Zaken. De Participatieraad zal bestaan uit leden van de Deelraad Sociale Zaken en de Deelraad Maatschappelijke Ondersteuning, met een onafhankelijke voorzitter. De samenstelling moet representatief zijn voor de bevolking. Er wordt gestreefd naar een integrale aanpak van maatschappelijke ondersteuning en sociale zaken, met een evaluatie gepland in 2010 om te bepalen of de Deelraden samengevoegd kunnen worden. De verordening is besproken met relevante adviesgroepen en na goedkeuring door de raad zal een persbericht worden uitgegeven. Het voorstel vraagt de raad om kennis te nemen van de Participatieraad en de verordening vast te stellen.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van de Verordening Participatieraad Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststelling van de Verordening Participatieraad Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken." Het voorstel beoogt de oprichting van een brede, onafhankelijke Participatieraad die de burgerparticipatie in Leidschendam-Voorburg optimaliseert. Deze raad zal de formele adviesrollen van bestaande adviesraden vervangen en een integrale benadering bieden voor maatschappelijke ondersteuning en sociale zaken. De raad bestaat uit leden van de Deelraad Sociale Zaken en de Deelraad Maatschappelijke Ondersteuning, met een onafhankelijke voorzitter. Het doel is om beleid beter af te stemmen op de behoeften van inwoners en de betrokkenheid te vergroten. Een evaluatie in 2010 zal de effectiviteit van de raad beoordelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke structuur voor de oprichting van de Participatieraad en de integratie van bestaande adviesraden. Er is echter weinig detail over de specifieke taken en verantwoordelijkheden van de raad.
Rol van de raad:
De gemeenteraad moet het voorstel beoordelen en de verordening vaststellen. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de oprichting en de structuur van de Participatieraad.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de samenstelling en de bevoegdheden van de Participatieraad. Er moet ook worden overwogen hoe de raad de participatie van diverse bevolkingsgroepen kan waarborgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er een evaluatiemoment in 2010 is, ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen voor de prestaties van de Participatieraad.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Verordening Participatieraad Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt burgerparticipatie als een kernonderdeel, met betrokkenheid van diverse groepen en organisaties. Er is overleg geweest met bestaande adviesraden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gespecificeerd: € 11.500 voor 2008 en € 42.500 vanaf 2009. Deze bedragen zijn opgenomen in de Voorjaarsnota 2008, maar er is geen verdere uitleg over hoe deze kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatieraad Maatschappelijke Ondersteuning Sociale Zaken Burgerparticipatie Adviesraad Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) Wwb (Wet werk en bijstand) Deelraad Klankbordgroep EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Raadsvoorstel tot vaststelling Verordening Persoonsgebonden Budget (PGB) Begeleid Werken Wet Sociale Werkvoorziening (2008/10448)
Samenvatting
Op 1 januari 2008 is de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) gemoderniseerd, waarbij geïndiceerden het recht krijgen om via een Persoonsgebonden Budget (PGB) een Begeleid Werken dienstverband te organiseren. De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg moet hiervoor een verordening vaststellen. De voorgestelde verordening regelt onder andere de voorwaarden voor werkplekken en begeleidingsorganisaties, de maximale loonkostensubsidie, uitvoeringskosten, en vergoedingen voor begeleiding en werkplekaanpassingen. Er is een hardheidsclausule opgenomen voor maatwerk in uitzonderingssituaties. De verordening moet per 1 juli 2008 ingaan. Het PGB biedt sw-geïndiceerden meer keuzemogelijkheden en stimuleert werken in een reguliere omgeving. De kosten van het PGB blijven binnen de rijksbijdrage, en er zijn geen financiële risico's verbonden aan de invoering. De verordening is spoedeisend, waardoor inspraak niet kan worden afgewacht, maar de cliëntenraad wordt wel betrokken bij de besluitvorming. In 2010 zal het beleid geëvalueerd worden.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling Verordening Persoonsgebonden Budget (PGB) Begeleid Werken Wet Sociale Werkvoorziening .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststelling Verordening Persoonsgebonden Budget (PGB) Begeleid Werken Wet Sociale Werkvoorziening
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een verordening voor het Persoonsgebonden Budget (PGB) in het kader van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw), die per 1 januari 2008 is gemoderniseerd. De verordening regelt de voorwaarden waaronder geïndiceerden een PGB kunnen gebruiken om een dienstverband voor begeleid werken te organiseren. Het PGB omvat subsidies voor loonkosten, begeleidingskosten en werkplekaanpassingen. De verordening bevat ook procedurele afspraken en een hardheidsclausule voor maatwerk. De gemeenteraad moet de verordening vaststellen, die per 1 juli 2008 in werking treedt.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat gedetailleerde informatie over de voorwaarden, financiële aspecten en procedurele afspraken. Er is echter weinig informatie over de participatie van belanghebbenden in het proces.
Rol van de Raad
De raad moet de verordening vaststellen en besluiten dat inspraak niet kan worden afgewacht vanwege de spoedeisendheid.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de vaststelling van de verordening en de keuze om inspraak over te slaan. Er moeten keuzes worden gemaakt over de hoogte van subsidies en de voorwaarden voor werkplekken en begeleidingsorganisaties.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar er zijn enkele aspecten die niet volledig SMART zijn, zoals de exacte evaluatiecriteria. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen en de inspraakprocedure over te slaan vanwege de spoedeisendheid.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de cliëntenraad betrokken wordt, maar er is geen uitgebreide inspraakprocedure vanwege de tijdsdruk.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de beschikbare rijksbijdrage per arbeidsjaar. Er zijn geen extra begrotingswijzigingen nodig, en de kosten blijven binnen de rijksbijdrage.
Conclusie
Het voorstel is goed uitgewerkt en biedt een duidelijke structuur voor de implementatie van het PGB binnen de Wsw. De raad moet echter zorgvuldig overwegen of het overslaan van de inspraakprocedure gerechtvaardigd is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Persoonsgebonden Budget (PGB) Begeleid Werken Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) Verordening Gemeente Subsidie Begeleidingsorganisatie Loonkostensubsidie Werkplek RijksbijdrageVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 10 Raadsbrief: verbeterpunten wijkgericht werken (2008/10531)
Agendapunt 11 Raadsbrief: clienttevredenheidsonderzoek Wmo. (2008/9778).
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4.a Raadsvoorstel tot vaststelling van de notitie Vitale verbindingen - maatschappelijke ondersteuning en sociale samenhang (2008/10506)
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel aan de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg voor de vaststelling van de notitie "Vitale verbindingen – maatschappelijke ondersteuning en sociale samenhang". Deze notitie schetst het meerjarige beleidskader voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Na een inspraakprocedure, waarbij enkele kleine wijzigingen zijn doorgevoerd, wordt de raad gevraagd de notitie vast te stellen. Het doel van het Wmo-beleid is om de participatie en zelfredzaamheid van burgers te bevorderen door middel van toegankelijke voorzieningen. De notitie beschrijft de maatschappelijke effecten die nagestreefd worden, hoewel er nog behoefte is aan actuele kengetallen om deze effecten meetbaar te maken. Er wordt gewerkt aan een voorstel om de programmabegroting te verbeteren door het SMART formuleren van doelstellingen. Financieel gezien is de Wmo-invoering budgettair neutraal, maar er zijn risico's zoals de toenemende vergrijzing en de aanbesteding van hulp bij het huishouden. Er zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor nieuw beleid en de vorming van Centra voor Jeugd en Gezin. De raad wordt voorgesteld om de benodigde middelen voor nieuw Wmo-beleid beschikbaar te stellen en de resterende tekorten ten laste van de algemene middelen te brengen. Tot slot wordt er gecommuniceerd met betrokken partijen en een persbericht uitgebracht na besluitvorming.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van de notitie Vitale verbindingen - maatschappelijke ondersteuning en sociale samenhang .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel "Vitale verbindingen – maatschappelijke ondersteuning en sociale samenhang"
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vitale verbindingen – maatschappelijke ondersteuning en sociale samenhang". Het voorstel betreft de vaststelling van een beleidsnotitie die het meerjarige kader voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) uiteenzet. Na een inspraakprocedure, waarin zienswijzen zijn verwerkt, wordt de raad gevraagd de notitie vast te stellen. Het doel is om de sociale cohesie en zelfredzaamheid van burgers te bevorderen door middel van toegankelijke voorzieningen. De notitie sluit aan bij andere beleidsgebieden zoals ouderenbeleid en jeugdzorg en streeft naar een integrale benadering van maatschappelijke ondersteuning.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een uitgebreide beschrijving geeft van de beleidsdoelen, financiële kaders en de inspraakprocedure. Er is aandacht besteed aan de verwerking van zienswijzen en de financiële onderbouwing is gedetailleerd.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om de beleidsnotitie vast te stellen en kennis te nemen van het verslag van de inspraakprocedure. De raad heeft een toezichthoudende en besluitvormende rol in het vaststellen van het beleidskader.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van middelen binnen de Wmo, de mate van participatie van burgers in beleidsvorming, en de balans tussen regulier beleid en nieuwe initiatieven. Er moet ook worden besloten over de dekking van eventuele financiële tekorten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Hoewel er een poging is gedaan om doelen SMART te formuleren, ontbreekt het aan specifieke en meetbare kengetallen voor sommige effecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige kengetallen kan een uitdaging vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de beleidsnotitie vast te stellen en akkoord te gaan met de voorgestelde financiële dekking en prioriteiten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een inspraakprocedure is geweest en dat de zienswijzen zijn verwerkt. Er is overleg geweest met een klankbordgroep, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op sociale cohesie en maatschappelijke ondersteuning.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel beschrijft gedetailleerd de financiële gevolgen en dekkingsmogelijkheden. Er is een reserve van €750.000 voor risico's en een totaal budget van €20,5 miljoen voor 2008. Er zijn financiële risico's, zoals de toenemende vergrijzing en de kosten van aanbestedingen. De dekking komt uit algemene middelen, rijksbijdragen en eigen bijdragen van inwoners.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) Vitale verbindingen Maatschappelijke ondersteuning Sociale samenhang Beleidskader Inspraakprocedure Prestatievelden Benchmark Financiële consequenties ZelfredzaamheidVerfijning van de zoekopdracht: