07-02-2012 Raad
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
Agendapunt 1.a Afscheid dhr. Van den Berg (GroenLinks) en installatie van mevrouw Kranenburg (GroenLinks) als raadslid.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 25 januari 2012 de toelating en beëdiging van mevrouw W.M. Kranenburg als raadslid besproken. Mevrouw Kranenburg is voorgedragen als opvolger van de heer Van den Berg van GroenLinks, die ontslag heeft genomen. De commissie voor het onderzoek van de geloofsbrieven heeft haar geloofsbrief en andere vereiste documenten onderzocht en in orde bevonden. Mevrouw Kranenburg voldoet aan alle benoemingsvereisten en er zijn geen onverenigbare betrekkingen of belangenverstrengelingen geconstateerd. Ze blijft lid van de commissies Maatschappelijke Activiteiten en Algemene Zaken. De commissie adviseert de raad om mevrouw Kranenburg toe te laten als raadslid en haar te beëdigen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
W.M. Kranenburg Geloofsbrief Beëdiging GroenLinks Kieswet Gemeentewet Gedragscode Commissies Belangenverstrengeling NevenfunctiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4.a Raadsvoorstel: Bestemmingsplan "Landelijk Gebied" en Zienswijzennota bestemmingsplan "Landelijk Gebied" (670212).
Samenvatting
Het bestemmingsplan 'Landelijk Gebied' van de gemeente Leidschendam-Voorburg is na een intensief ontwikkelingsproces en een zienswijzenprocedure, waarin 71 zienswijzen zijn ontvangen, op enkele belangrijke punten aangepast. Het plan richt zich op het landelijk gebied van Stompwijk en omliggende gebieden, met aandacht voor agrarische bedrijven, recreatie en landschapsbehoud. Belangrijke wijzigingen omvatten onder andere een verruiming van de mogelijkheden voor kleinschalige agrarische bedrijven en deeltijdactiviteiten, zoals zorgboerderijen en kinderopvang. Het plan wordt nu voorgesteld voor vaststelling zonder exploitatieplan, aangezien het voornamelijk consoliderend van aard is en geen grootschalige ontwikkelingen mogelijk maakt. Na vaststelling volgt een beroepstermijn van zes weken.
-
Raadsvoorstel Bestemmingsplan Landelijk Gebied en zienswijzennota bestemmingsplan Landelijk Gebied.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Bestemmingsplan 'Landelijk Gebied' en Zienswijzennota
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan 'Landelijk Gebied' en de bijbehorende Zienswijzennota voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het bestemmingsplan heeft als doel om de toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen in het landelijk gebied van Stompwijk en omliggende gebieden te reguleren. Na een inspraakperiode zijn 71 zienswijzen ontvangen, wat heeft geleid tot aanpassingen in het plan. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om het aangepaste bestemmingsplan en de zienswijzennota vast te stellen. Het plan biedt onder andere ruimte voor kleinschalige agrarische activiteiten, paardenhouderijen en deeltijdactiviteiten zoals zorgboerderijen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke toelichting op de wijzigingen en de zienswijzenprocedure. Het bevat een samenvatting van de zienswijzen en de reacties daarop, evenals de aanpassingen die zijn doorgevoerd.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd het bestemmingsplan en de zienswijzennota vast te stellen. Daarnaast moet de raad besluiten geen exploitatieplan vast te stellen, gezien de aard van de ontwikkelingen.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de balans tussen agrarische activiteiten en andere functies zoals recreatie en zorg. Er moet ook worden besloten over de mate van flexibiliteit in het bestemmingsplan voor kleinschalige en deeltijdactiviteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de aanpassingen en de procedures die zijn gevolgd. Het is tijdgebonden met duidelijke termijnen voor beroep. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan en de zienswijzennota vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door de betrokkenheid van bewoners en organisaties in de visievorming en de zienswijzenprocedure.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de aandacht voor behoud van landschap en agrarische waarden, maar wordt niet expliciet als hoofdthema genoemd.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe kosten voor de gemeente, en eventuele kosten van particuliere initiatieven worden gedekt door anterieure overeenkomsten. Het risico van planschade is gedekt door overeenkomsten met het Hoogheemraadschap.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Landelijk Gebied Zienswijzennota Stompwijk Paardenhouderijen Agrarische bedrijven Deeltijdactiviteiten Zorgboerderij Ruimtelijke ordening ZienswijzenprocedureVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b Raadsbrief Aanvullende raadsvoorstel/- raadsbesluit betreffende vaststelling Landelijk Gebied en zienswijzennota bestemmingsplan Landelijk Gebied(693314)
-
-besluit betreffende vaststelling Bestemmingsplan Landelijk Gebied en Zienswijzennota bestemmingsplan Landelijk Gebied.pdf analyse
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het raadsbesluit betreft het vaststellen van het bestemmingsplan 'Landelijk Gebied' en de bijbehorende 'Zienswijzennota'. Het besluit omvat instemming met wijzigingen uit een aanvullend voorstel en de vaststelling van het bestemmingsplan en de zienswijzennota zoals voorgesteld op 22 november 2011. Het bestemmingsplan richt zich op de ruimtelijke ordening van het landelijke gebied binnen de gemeente Leidschendam-Voorburg, waarbij rekening is gehouden met ingediende zienswijzen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel het oorspronkelijke voorstel als de wijzigingen uit het aanvullende voorstel omvat. Het biedt een duidelijke structuur voor de vaststelling van het bestemmingsplan.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het bestemmingsplan en de zienswijzennota vast te stellen, inclusief de voorgestelde wijzigingen. Dit is een belangrijke stap in de ruimtelijke ordening en vereist zorgvuldige overweging van de ingediende zienswijzen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de acceptatie van de voorgestelde wijzigingen en de uiteindelijke vaststelling van het bestemmingsplan. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over landgebruik, ontwikkeling en behoud van het landelijke gebied.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar het is onduidelijk of het meetbaar en haalbaar is zonder verdere details over de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties vermeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan en de zienswijzennota vast te stellen, inclusief de voorgestelde wijzigingen.
Participatie:
Het voorstel verwijst naar een zienswijzennota, wat impliceert dat er participatie heeft plaatsgevonden door middel van het indienen van zienswijzen. Details over de participatieprocessen worden echter niet vermeld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid kan relevant zijn, afhankelijk van de inhoud van het bestemmingsplan, maar het voorstel zelf geeft hier geen specifieke informatie over.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit zou een aandachtspunt kunnen zijn voor de raad bij de besluitvorming.
Agendapunt 5 Raadsvoorstel: Beschikbaar stellen van gelden voor projectleiding decentralisatie AWBZ en decentralisatie Jeugdzorg en kennisnemen van de ontwikkelingen omtrent de drie decentralisaties (Wet werken naar vermogen, extramurale AWBZ-begeleiding en Jeugdzorg) (674195).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten om de begroting voor het dienstjaar 2012 te wijzigen. Er is een bedrag van 40.000 euro aan lasten toegevoegd aan het programma 'Inwoners'. Dit bedrag wordt gedekt door een onttrekking van 40.000 euro uit de reserve 'opvullen categoriaal jeugdbeleid'. Hierdoor is het saldo na resultaatbestemming nul. Deze wijziging is vastgesteld tijdens de openbare raadsvergadering op 7 februari 2012. Verdere details zijn te vinden in het bijgevoegde raadsvoorstel met nummer 666000, dat betrekking heeft op het projectbudget voor de invoering van jeugdzorg.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging van de begroting van baten en lasten van de gemeente Leidschendam-Voorburg voor het dienstjaar 2012." Het voorstel betreft een wijziging in de begroting van de gemeente Leidschendam-Voorburg, waarbij een bedrag van €40.000 wordt onttrokken uit de reserve 'opvullen categoriaal jeugdbeleid' om de lasten van het programma 'Inwoners' te dekken. Het doel is om het projectbudget voor de invoering van jeugdzorg te ondersteunen. De wijziging resulteert in een neutraal saldo na resultaatbestemming, aangezien de onttrekking uit de reserve de extra lasten volledig dekt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in termen van financiële specificaties, aangezien het duidelijk de bedragen en de bron van de dekking (de reserve) vermeldt. Echter, zonder de bijgevoegde toelichting is het moeilijk om de context en de noodzaak van de wijziging volledig te begrijpen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. De raad moet beslissen of de voorgestelde begrotingswijziging in lijn is met de gemeentelijke prioriteiten en of de onttrekking uit de reserve gerechtvaardigd is.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het gebruik van de reserve voor dit specifieke doel gerechtvaardigd is en of het projectbudget voor de invoering van jeugdzorg voldoende prioriteit heeft binnen de gemeentelijke begroting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist specifieke doelen en tijdsgebonden elementen die het SMART zouden maken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de financiële gegevens, maar de context en doelstellingen zijn niet volledig uit de tekst af te leiden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde wijziging van de begroting, inclusief de onttrekking van €40.000 uit de reserve.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van inwoners of belanghebbenden bij de besluitvorming over deze begrotingswijziging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, en het lijkt geen direct relevant onderwerp te zijn in deze specifieke begrotingswijziging.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een onttrekking van €40.000 uit de reserve 'opvullen categoriaal jeugdbeleid'. Het voorstel geeft aan dat deze onttrekking de extra lasten volledig dekt, waardoor er geen impact is op het saldo na resultaatbestemming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begroting Baten en lasten Dienstjaar 2012 Programma's Inwoners Algemene dekkingsmiddelen Reserves Categoriale jeugdbeleid Investeringsuitgaven JeugdzorgVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel over de drie decentralisaties
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft "Ontwikkelingen op het gebied van de drie decentralisaties" en informeert de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg over de decentralisatie van de Wet werken naar vermogen (WWNV), extramurale AWBZ-begeleiding en Jeugdzorg. Het doel is om de raad te informeren over de nieuwe verantwoordelijkheden, de financiële implicaties en de noodzaak om middelen vrij te maken voor de implementatie van deze decentralisaties. Het voorstel benadrukt de noodzaak van een integrale aanpak en samenwerking met maatschappelijke partners om de transitie succesvol te laten verlopen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een grondige beschrijving van de context, doelstellingen, financiële implicaties en betrokken partijen. Echter, er zijn nog veel onzekerheden, vooral op financieel gebied, die de volledigheid enigszins beperken.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om middelen vrij te maken voor de implementatie van de decentralisaties en om de bijbehorende begrotingswijzigingen vast te stellen. Daarnaast speelt de raad een rol in het goedkeuren van de sociale structuurvisie die de kaders voor de decentralisaties zal bepalen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen voor de implementatie van de decentralisaties en over de strategische richting van de sociale structuurvisie. Er moeten keuzes worden gemaakt over hoe de bezuinigingen worden opgevangen en hoe de nieuwe verantwoordelijkheden worden ingevuld.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral vanwege de vele onzekerheden en het ontbreken van concrete meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële onzekerheden vormen een risico.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de stelposten voor de decentralisaties beschikbaar te stellen en de bijbehorende begrotingswijzigingen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van maatschappelijke partners en de Participatieraad bij de ontwikkeling van de sociale structuurvisie en de implementatie van de decentralisaties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op sociale en financiële duurzaamheid in termen van het bieden van langdurige ondersteuning binnen de beschikbare middelen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met bezuinigingen op de over te hevelen budgetten. Er is nog veel onduidelijkheid over de exacte bedragen en hoe deze gedekt zullen worden. De raad wordt gevraagd om middelen vrij te maken uit bestaande reserves en stelposten om de transitiekosten te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Decentralisaties AWBZ-begeleiding Jeugdzorg Wet werken naar vermogen (WWNV) Sociale structuurvisie Participatieraad Invoeringskosten Efficiencykorting Zorgverzekeraars GemeentefondsVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Raadsvoorstel tot wijziging verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden (671284).
Samenvatting
De verordening rechtspositie voor wethouders, raads- en commissieleden bevat bepalingen over de berekening en betaling van vergoedingen. Artikel 4 stelt dat raadsleden die slechts een deel van het jaar in functie zijn, vergoedingen naar rato ontvangen, en dat deze vergoedingen maandelijks worden uitbetaald. Artikel 8 en Artikel 30 regelen een maandelijkse tegemoetkoming van € 75,00 voor raads- en commissieleden voor de aanschaf en het gebruik van een computer en internetverbinding. Deze tegemoetkoming wordt jaarlijks aangepast op basis van hetzelfde percentage als de jaarlijkse herziening van de onkostenvergoeding. Artikel 4, eerste lid, is ook van toepassing op de tegemoetkoming voor commissieleden.
-
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie kan ik een analyse geven van het voorstel, amendement of motie. Echter, de titel van het voorstel of de motie is niet gegeven, dus ik zal de analyse baseren op de inhoudelijke elementen die wel beschikbaar zijn.
Samenvatting
Het voorstel betreft de vergoedingen voor raads- en commissieleden met betrekking tot de aanschaf en het gebruik van computers en internetverbindingen. Raadsleden en commissieleden ontvangen een maandelijkse tegemoetkoming van €75,00 voor deze kosten. Deze vergoeding wordt jaarlijks herzien op basis van een percentage dat overeenkomt met de herziening van de onkostenvergoeding. De vergoedingen worden naar evenredigheid berekend voor de periode dat iemand raadslid is geweest.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de voorwaarden en bedragen voor de vergoedingen specificeert. Het bevat ook bepalingen over de jaarlijkse herziening van de bedragen.
Rol van de raad
De raad heeft de rol om dit voorstel te beoordelen, te bespreken en goed te keuren of af te wijzen. Ze moeten ervoor zorgen dat de vergoedingen eerlijk en in lijn met de behoeften van de raads- en commissieleden zijn.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of de voorgestelde vergoedingen redelijk zijn en of ze in overeenstemming zijn met de budgettaire mogelijkheden van de gemeente. Er moet ook worden overwogen of de jaarlijkse herziening voldoende is om de kostenstijgingen te dekken.
SMART en inconsequenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de bedragen en de jaarlijkse herziening. Het is echter niet duidelijk of de jaarlijkse herziening voldoende is om inflatie of technologische veranderingen bij te houden, wat een mogelijke inconsequentie kan zijn.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met de voorgestelde vergoedingen en de wijze van jaarlijkse herziening. Ze kunnen het voorstel goedkeuren, afwijzen of wijzigingen voorstellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt niets over participatie van raads- of commissieleden in de besluitvorming over de vergoedingen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, tenzij er overwegingen zijn over de milieuvriendelijkheid van de technologie die wordt aangeschaft.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de maandelijkse vergoedingen van €75,00 per raadslid of commissielid. Het voorstel geeft geen specifieke dekking aan, maar impliceert dat de kosten onderdeel zijn van de reguliere budgettaire planning van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Rechtspositie Vergoedingen Raadslid Commissielid Tegemoetkoming Computer Internetverbinding Kalenderjaar HerzieningVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel tot wijziging verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot wijziging verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden". Het voorstel beoogt de verordening te wijzigen om te bezuinigen op de PC-vergoeding voor wethouders, raads- en commissieleden. De vergoeding wordt verlaagd van € 75 naar € 40 en de jaarlijkse indexering wordt stopgezet. Dit besluit is genomen door het presidium en moet ingaan per 1 januari 2012. De besparing wordt structureel geschat op € 16.500 en zal worden verwerkt in de meerjarenbegroting 2012-2015. Er wordt ook gekeken naar de mogelijkheid om in de toekomst over te stappen op I-pads.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke samenvatting, onderbouwing, wettelijk kader, financiële consequenties en een communicatieplan. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de impact op de betrokkenen en eventuele alternatieven.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de verordening te wijzigen. Ze hebben de bevoegdheid om de hoogte van de tegemoetkoming vast te stellen en de indexering te stoppen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde verlaging van de vergoeding en het stopzetten van de indexering. Ze moeten ook overwegen of de overstap naar I-pads in de toekomst wenselijk is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist aspecten van haalbaarheid en relevantie, vooral met betrekking tot de impact op de betrokkenen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de toekomstvisie op I-pads is niet concreet uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verordening te wijzigen volgens het voorstel, wat inhoudt dat de vergoeding wordt verlaagd en de indexering wordt stopgezet.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van betrokkenen bij het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een structurele besparing van € 16.500. Dit bedrag wordt verwerkt in de meerjarenbegroting 2012-2015. Er wordt niet aangegeven hoe deze besparing verder gedekt wordt, maar het lijkt een directe bezuinigingsmaatregel te zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
PC-vergoeding Verordening rechtspositie Besparing Indexering I-pad Financiële consequenties Voorjaarsnota 2012 Gemeentewet Rechtspositiebesluit ComputerapparatuurVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Initiatiefvoorstel informatiepunt Voorburg.
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 8 Raadsvoorstel: Exploitatielasten gezamenlijke uitvoeringsorganisaties Werk en Inkomen (677229)
-
Raadsvoorstel Exploitatielasten gezamenlijke uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Exploitatielasten gezamenlijke uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen" voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het voorstel beschrijft de financiële gevolgen van de samenvoeging van de sociale diensten van Leidschendam-Voorburg, Wassenaar en Voorschoten in een gezamenlijke uitvoeringsorganisatie per 1 januari 2012. Het document geeft inzicht in de structurele en incidentele kosten en besparingen, inclusief de compensatie voor desintegratieschade en tijdelijke aanloopkosten. De samenvoeging leidt tot een structurele besparing die de taakstelling overtreft. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de financiële effecten en de wijziging van de begroting 2012.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide financiële onderbouwing van de samenvoeging. Het bevat zowel structurele als incidentele kosten en besparingen, en geeft inzicht in de verdeling van kosten tussen de betrokken gemeenten.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de financiële effecten van de nieuwe begroting ten opzichte van de huidige begroting van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Daarnaast moet de raad besluiten over het gebruik van de reserve frictiekosten voor tijdelijke aanloopkosten en projectkosten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de financiële herzieningen en het gebruik van reserves. Er moet ook worden overwogen hoe de besparingen en kostenverdelingen de gemeentelijke prioriteiten en verplichtingen beïnvloeden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en tijdlijnen. Het is echter minder specifiek over de operationele impact van de samenvoeging op de dienstverlening. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de financiële gegevens.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de financiële effecten van de nieuwe begroting, de tijdelijke aanloopkosten ten laste te brengen van de reserve frictiekosten, en het positieve resultaat op de taakstelling in 2012 ten gunste te brengen van de reserve.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel beschrijft zowel structurele besparingen als incidentele kosten. De structurele besparing bedraagt € 234.000, met een extra besparing van € 91.739 in 2012. De incidentele projectkosten bedragen € 208.335. De financiële gevolgen worden gedekt door de besparingen en het gebruik van de reserve frictiekosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Samenvoeging Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen Exploitatiebegroting Structurele besparing Corbulogebouw Desintegratieschade Frictiekosten Projectkosten Taakstelling OverrealisatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Reactie op burgerinitiatief inrichting kruispunt Rijnlandstraat-Oude Trambaan/veiligheidsmaatregelen en ontmoedigingsbeleid verkeer Kon. Julianaweg Leidschendam (686229)..
Agendapunt 10 Raadsvoorstel Vaststellen bestemmingsplan 'De Zijde-Duivenvoorde 2012'(672874)
Agendapunt 11 Raadsvoorstel tot verkorting en vereenvoudiging van ruimtelijke en omgevingsrechtprocedures(673967).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Bijlage A bij college- en raadsvoorstel 2011/665094 Ruimtelijke procedures na invoering van de Wabo
Samenvatting: Dit document biedt een overzicht van de verschillende ruimtelijke procedures die van toepassing zijn na de invoering van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Het behandelt de structuurvisie, bestemmingsplan, gebiedsontwikkelingsplan, projectuitvoeringsbesluit, coördinatieregeling en omgevingsvergunning. Voor elk type plan of besluit worden de bevoegde bestuursorganen, de toepasselijke wetgeving, de termijnen en eventuele bijzonderheden beschreven. Het doel is om duidelijkheid te verschaffen over de verantwoordelijkheden en procedures die gevolgd moeten worden voor een goede ruimtelijke ordening op gemeentelijk, provinciaal en nationaal niveau.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een gedetailleerd overzicht biedt van de verschillende procedures en de bijbehorende termijnen en verantwoordelijkheden. Het document behandelt diverse aspecten van ruimtelijke ordening en biedt een gestructureerde aanpak voor de implementatie van de Wabo.
Rol van de Raad
De gemeenteraad speelt een cruciale rol bij het vaststellen van structuurvisies en bestemmingsplannen. Daarnaast is de raad betrokken bij het nemen van besluiten over coördinatie en projectuitvoeringsbesluiten die van gemeentelijk belang zijn.
Politieke Keuzes
Politieke keuzes omvatten het vaststellen van prioriteiten voor ruimtelijke ontwikkeling, het al dan niet afwijken van milieukwaliteitseisen, en het bepalen van de mate van participatie van burgers en belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke termijnen en verantwoordelijkheden specificeert. Er zijn geen directe inconsistenties opgemerkt, maar de complexiteit van de procedures kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten over de vaststelling van structuurvisies en bestemmingsplannen en kan besluiten nemen over coördinatie en projectuitvoeringsbesluiten.
Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet de rol van participatie, maar de termijnen voor zienswijzen suggereren dat er enige mate van inspraak is voorzien.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd in termen van milieugebruiksruimte en milieukwaliteitseisen, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële Gevolgen
Het document specificeert geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. De financiële impact zou afhangen van de specifieke projecten en plannen die worden uitgevoerd onder deze procedures.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ruimtelijke ordening Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) Structuurvisie Bestemmingsplan Chw (Crisis- en herstelwet) Gebiedsontwikkelingsplan Projectuitvoeringsbesluit Coördinatieregeling Omgevingsvergunning MilieueffectrapportageVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de doorlooptijd van een (fictieve) omgevingsvergunning met een Groot Ruimtelijk Onderzoek (GRO) en een verklaring van geen bedenkingen (vvgb). Het document beschrijft drie varianten van de procedure zonder het voorgestelde vvgb-aanwijzingsbesluit, waarbij elke variant leidt tot een aanzienlijke overschrijding van de wettelijke beslistermijn. De varianten verschillen in de startdatum van de aanvraag en de daaropvolgende stappen, maar komen allemaal uit op een doorlooptijd van 40 tot 46 weken. Het doel is om inzicht te geven in de tijdsduur en complexiteit van de huidige procedures en de noodzaak van een vvgb-aanwijzingsbesluit te onderstrepen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het beschrijven van de verschillende stappen en tijdslijnen binnen de procedure. Echter, het biedt geen gedetailleerde uitleg over de noodzaak van elke stap of de gevolgen van de overschrijding van de wettelijke termijnen.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de vvgb. Het voorstel moet door de raad worden beoordeeld en goedgekeurd voordat de vergunning kan worden verleend.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de huidige procedure willen handhaven of wijzigingen willen doorvoeren om de doorlooptijd te verkorten. Dit kan inhouden dat ze het vvgb-aanwijzingsbesluit goedkeuren of andere maatregelen overwegen om de efficiëntie te verbeteren.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel het tijdgebonden is, ontbreken specifieke doelen en meetbare resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de noodzaak van het vvgb-aanwijzingsbesluit wordt niet expliciet onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het huidige proces willen handhaven of wijzigingen willen doorvoeren, zoals het goedkeuren van een vvgb-aanwijzingsbesluit om de doorlooptijd te verkorten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is geïntegreerd, behalve dat er een periode is voor het indienen van zienswijzen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen inzicht in de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich voornamelijk op de tijdsduur van de procedure.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning GRO (Gemeentelijke Ruimtelijke Ordening) VVGB (Verklaring van geen bedenkingen) Ontwerp-vergunning Commissie OG Zienswijzen Beslistermijn Ontwerp-vvgb Inzage OnderzoekenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bijlage C bij college- en raadsvoorstel 2011/665094 Categorieën van gevallen als bedoeld in art. 6.5 lid 3 Bor". Het voorstel stelt voorwaarden en categorieën vast waarin kan worden afgezien van het vereiste van een verklaring van geen bedenkingen (vvgb) voor bepaalde projecten of activiteiten. Het document definieert algemene voorwaarden waaraan projecten moeten voldoen en onderscheidt algemene en specifieke categorieën van gevallen waarin de raad kan besluiten dat een vvgb niet nodig is. Dit betreft onder andere projecten die passen binnen vastgestelde ruimtelijke kaders of die betrekking hebben op beperkte uitbreidingen en infrastructurele aanpassingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijke voorwaarden en categorieën biedt voor het afzien van een vvgb. Het biedt een gestructureerd kader voor besluitvorming en geeft specifieke voorbeelden en toelichtingen.
Rol van de raad:
De raad speelt een kaderstellende rol door te bepalen voor welke categorieën van projecten of activiteiten een vvgb niet vereist is. De raad moet besluiten of de voorgestelde categorieën en voorwaarden voldoende zijn om af te zien van een vvgb.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde categorieën en voorwaarden. Dit omvat het afwegen van de belangen van ruimtelijke ordening, juridische zekerheid en administratieve efficiëntie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorwaarden en categorieën die het definieert. Het is echter minder tijdgebonden en er zijn geen specifieke doelen of evaluatiemomenten genoemd. Er lijken geen duidelijke inconsistenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde categorieën en voorwaarden accepteert en daarmee instemt dat voor deze gevallen geen vvgb vereist is.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op ruimtelijke en juridische aspecten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op de juridische en procedurele aspecten van het afzien van een vvgb.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ruimtelijke onderbouwing Omgevingsvergunning Bestemmingsplan Ruimtelijk beleid Stedenbouwkundige visie Functiewijziging Openbare nutsvoorzieningen Infrastructuur Groenvoorzieningen MonumentenwetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11.b Aanpassing 'raadsbesluit tot verkorting en vereenvoudiging van ruimtelijke- en omgevingsrechtprocedures' n.a.v. de behandeling in de commissie OG van 17 januari 2012.
Agendapunt 12 Raadsvoorstel: Herinrichting Leidsekade en Oostvlietweg (672191).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Herinrichting Leidsekade en Oostvlietweg". Het doel is om de verkeerscirculatie op de route Sluisplein, Leidsekade, Oostvlietweg aan te passen om de route langs de Vliet verkeersluwer te maken en de verblijfskwaliteit en fietsroute te verbeteren. Het plan omvat herinrichting en herbestrating van delen van de Leidsekade en Oostvlietweg, met specifieke maatregelen zoals het versmallen van rijbanen en het verbeteren van recreatieve voorzieningen. De kosten zijn hoger dan het beschikbare krediet, en er wordt voorgesteld om het krediet te verhogen met een subsidie van Stadsgewest Haaglanden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de geplande maatregelen, het ontwerpproces, en de financiële aspecten. Echter, er is beperkte informatie over de langetermijnimpact en eventuele risico's.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de verhoging van het krediet met €30.000, gedekt door een subsidie, om het herinrichtingsplan volledig uit te voeren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze akkoord gaan met de kredietverhoging en de voorgestelde herinrichtingsmaatregelen, rekening houdend met de financiële implicaties en de impact op de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beschreven maatregelen en kosten. Het is tijdgebonden met een geplande afronding in 2012. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van toekomstige voorzieningen is afhankelijk van financiële middelen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de voorgestelde kredietverhoging van €30.000 om het herinrichtingsplan uit te voeren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat belanghebbenden zijn geraadpleegd via een inloopbijeenkomst en dat inspraakreacties zijn verwerkt. Communicatie met omwonenden is gepland.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de focus op verkeersluwte en verbeterde fietsvoorzieningen kan bijdragen aan een duurzamere leefomgeving.
Financiële gevolgen:
De totale kosten zijn geraamd op €121.500, met een beschikbaar krediet van €92.455. De meerkosten van €30.000 worden gedekt door een subsidie van Stadsgewest Haaglanden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting Leidsekade Oostvlietweg Verkeerscirculatie Fietsroute Verblijfskwaliteit Subsidie Krediet Verkeersveiligheid RecreatievaartVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Raadsvoorstel: Wijziging verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning (653618).
Samenvatting
De tekst betreft de verordening voor ambtelijke bijstand en fractieondersteuning. Artikel 1 tot en met 5 beschrijven de procedures voor raadsleden om ambtelijke bijstand te verkrijgen, inclusief het verkrijgen van informatie en ondersteuning bij het opstellen van voorstellen. De gemeentesecretaris en de burgemeester spelen een rol bij het beoordelen en beslissen over verzoeken om bijstand. Artikel 6 tot en met 11 behandelen de financiële ondersteuning van fracties, inclusief de jaarlijkse bijdrage en de voorwaarden voor besteding. Fracties moeten verantwoording afleggen over hun uitgaven, en er zijn regels voor het omgaan met veranderingen in zetelaantallen en fractiesplitsingen. Artikel 12 en 13 beschrijven de inwerkingtreding en citeertitel van de verordening, waarbij eerdere regelingen worden ingetrokken en niet-gebruikte bijdragen worden gereserveerd voor toekomstig gebruik.
-
Analyse van het document
Om een gedetailleerde analyse te geven van een specifiek voorstel, amendement of motie, zou ik de exacte tekst van dat document nodig hebben. Op basis van de informatie die je hebt verstrekt, kan ik echter een algemene analyse geven van de verordening over ambtelijke bijstand en fractieondersteuning. Hier is een voorbeeld van hoe een dergelijke analyse eruit zou kunnen zien:
Titel en Samenvatting
Titel: Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning
Samenvatting: Deze verordening regelt de procedures en voorwaarden voor het verlenen van ambtelijke bijstand aan raadsleden en de financiële ondersteuning van fracties binnen de gemeenteraad. Het document beschrijft hoe raadsleden informatie kunnen opvragen en bijstand kunnen krijgen bij het opstellen van voorstellen en moties. Daarnaast worden de financiële bijdragen aan fracties gespecificeerd, inclusief de voorwaarden voor het gebruik van deze middelen en de verantwoording daarvan.
Oordeel over de volledigheid
De verordening lijkt volledig in de zin dat het gedetailleerde richtlijnen biedt voor zowel ambtelijke bijstand als fractieondersteuning. Het behandelt verschillende scenario's en voorziet in procedures voor geschillenbeslechting.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende rol bij de uitvoering van deze verordening. Ze moeten beslissingen nemen over de toekenning van bijstand en de controle van de financiële verantwoording door fracties.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen en het al dan niet goedkeuren van verzoeken om bijstand. Er kunnen ook keuzes gemaakt worden over de prioritering van middelen en ondersteuning.
SMART-Analyse en Inconsistenties
De verordening is specifiek en meetbaar in termen van financiële bijdragen en procedures. Echter, de effectiviteit (haalbaarheid en relevantie) hangt af van de uitvoering en naleving door betrokken partijen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de praktische toepassing kan variëren.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten over de goedkeuring en eventuele aanpassing van de verordening, evenals over individuele verzoeken en financiële verantwoordingen.
Participatie
De verordening zelf zegt weinig over participatie van burgers, maar richt zich op de interne werking van de raad en de ondersteuning van fracties.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp binnen deze verordening, tenzij het indirect aan bod komt via de initiatieven die fracties kunnen ondersteunen.
Financiële Gevolgen
De verordening specificeert de financiële bijdragen aan fracties en de voorwaarden voor het gebruik ervan. Er wordt niet expliciet aangegeven hoe deze bijdragen gedekt worden, maar het impliceert dat ze onderdeel zijn van het gemeentelijke budget.
Dit is een algemene analyse en kan verder worden verfijnd met specifieke details uit een concreet voorstel, amendement of motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ambtelijke bijstand Fractieondersteuning Griffier Gemeentesecretaris Bijdrage Verordening Fractie Reserve Verkiezingen BurgemeesterVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel tot wijziging verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot wijziging verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning." Het voorstel beoogt de verordening te wijzigen om bezuinigingen door te voeren op de fractieondersteuning. Dit omvat het verlagen van de fractievergoeding naar € 2.000 per fractie per jaar en € 400 per raadszetel per jaar, het stopzetten van de jaarlijkse indexering, en het afschaffen van de reserveringsregeling. De opgebouwde reservering wordt gehalveerd per 1 januari 2011. Deze wijzigingen zijn onderdeel van bredere bezuinigingsmaatregelen die zijn opgenomen in de meerjarenbegroting 2012-2015.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen in de verordening beschrijft en de financiële consequenties en wettelijke kaders benoemt. Echter, er is weinig detail over de impact van deze bezuinigingen op de fracties zelf.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijzigingen in de verordening worden aangenomen. Dit omvat het goedkeuren van de verlaging van de fractievergoeding en het afschaffen van de reserveringsregeling.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde bezuinigingen op de fractieondersteuning gerechtvaardigd zijn en of ze in lijn zijn met de bredere financiële strategie van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële aanpassingen. Het is echter minder specifiek over de gevolgen voor de fracties en hoe deze bezuinigingen hun functioneren kunnen beïnvloeden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impactanalyse ontbreekt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de voorgestelde wijzigingen in de verordening, inclusief de verlaging van de fractievergoeding en het afschaffen van de reserveringsregeling.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van betrokkenen is meegenomen in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn verwerkt in de meerjarenbegroting 2012-2015. Het voorstel geeft aan dat de bezuinigingen bijdragen aan de invulling van de bezuinigingstaakstelling voor 2012, maar er is geen specifieke dekking voor de gevolgen van de halvering van de opgebouwde reservering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Fractieondersteuning Bezuinigingen Fractievergoeding Reserveringsregeling Indexering Gemeentewet Meerjarenbegroting Voorjaarsnota PresidiumVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Raadsvoorstel tot vaststellen verordening rekenkamercommissie (679960).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg stelt voor om de verordening voor de rekenkamercommissie vast te stellen. Dit volgt op de beëindiging van de samenwerking met Rijswijk en de tijdelijke doorstart van de rekenkamercommissie, waarbij de leden voor een jaar zijn herbenoemd. De verordening, die vrijwel identiek is aan die van het samenwerkingsverband met Rijswijk, treedt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2012 in werking. De benoemingstermijn van de leden is één jaar, in afwachting van een nieuw rekenkamermodel. De vergoedingen voor de commissieleden worden aangepast aan het nieuwe budget van € 63.000, zoals opgenomen in de begroting van 2012. De verordening zal op de gebruikelijke manier worden bekendgemaakt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststellen verordening rekenkamercommissie". Het voorstel beoogt de verordening voor de rekenkamercommissie van Leidschendam-Voorburg vast te stellen, na het beëindigen van de samenwerking met Rijswijk. De gemeenteraad heeft besloten tot een tijdelijke doorstart van de rekenkamercommissie en de leden voor een jaar te herbenoemen. Dit voorstel regelt de wettelijke basis voor deze doorstart, met een verordening die inhoudelijk gelijk is aan de vorige, maar met een gewijzigde naam. De vergoedingen voor de commissieleden worden aangepast aan het nieuwe budget, dat is vastgesteld op € 63.000 voor 2012.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke wettelijke en financiële aspecten behandelt. Het biedt een duidelijke onderbouwing en beschrijft de context van de tijdelijke doorstart en de financiële consequenties.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de verordening vast te stellen, waarmee de wettelijke basis voor de rekenkamercommissie wordt geregeld. Daarnaast moet de raad beslissen over de benoemingstermijn en de vergoedingen van de commissieleden.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de tijdelijke doorstart van de rekenkamercommissie en de bijbehorende verordening. Ook moet de raad beslissen over de hoogte van de vergoedingen en het beschikbare budget.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de benoemingstermijn van één jaar. Het is meetbaar in termen van budget en vergoedingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening voor de rekenkamercommissie vast te stellen, waarmee de tijdelijke doorstart en de benoeming van de leden wordt bekrachtigd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot het beschikbare budget van € 63.000 voor de rekenkamercommissie in 2012. Dit bedrag is al verwerkt in de begroting, dus er zijn geen extra dekkingsmaatregelen nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Verordening Herbenoeming Samenwerking Gemeentewet Benoemingstermijn Vergoedingen Budget Begroting CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Raadsvoorstel benoeming commissielid OG namens GroenLinks (de heer Berendse).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om de heer W.G. Berendse te benoemen als lid van de commissie OG. De voordracht komt van de fractie van GroenLinks. Volgens het Reglement van Orde kunnen zowel raadsleden als niet-raadsleden lid worden van een commissie, mits zij op de kandidatenlijst van een in de raad gekozen partij staan. De heer Berendse voldoet aan alle benoemingsvereisten van de Gemeentewet en er zijn geen onverenigbare betrekkingen die zijn lidmaatschap zouden belemmeren. Hij heeft de gedragscode voor raads- en commissieleden ondertekend en een overzicht van zijn (neven-)functies verstrekt. De commissie voor het onderzoek van de geloofsbrieven heeft de ingediende stukken van de heer Berendse onderzocht en in orde bevonden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot benoeming van de heer Berendse als lid van de commissie OG." Het voorstel betreft de benoeming van de heer W.G. Berendse als lid van de commissie OG, voorgedragen door de fractie van GroenLinks. De benoeming is in overeenstemming met artikel 4 van het Reglement van Orde voor de raadscommissies, dat toestaat dat zowel raadsleden als niet-raadsleden lid kunnen zijn, mits zij op de kandidatenlijst van een in de raad gekozen partij staan. De heer Berendse voldoet aan alle wettelijke vereisten en heeft de gedragscode ondertekend.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie over de benoemingsprocedure, de wettelijke vereisten waaraan de heer Berendse voldoet, en de bevestiging dat er geen onverenigbare betrekkingen zijn.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en te besluiten over de benoeming van de heer Berendse als lid van de commissie OG.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel een procedurele benoeming betreft die voldoet aan de wettelijke vereisten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoeming van een individu. Het is tijdgebonden, aangezien het een specifieke datum voor de besluitvorming bevat. Er zijn geen duidelijke inconsequenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de benoeming van de heer Berendse als lid van de commissie OG.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne benoemingskwestie betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een benoemingskwestie betreft zonder directe impact op duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen genoemd in het voorstel, wat logisch is gezien de aard van de benoeming. Eventuele kosten zouden waarschijnlijk binnen de reguliere budgetten voor raadscommissies vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming Commissie OG GroenLinks Reglement van Orde Gemeentewet Gedragscode Nevenfuncties Geloofsbrieven Kandidatenlijst Onverenigbare betrekkingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Raadsvoorstel benoeming (de heer Rozenberg) en ontslag (de heer Van Wissen) als commissielid OG en benoeming (de heer Van Wissen) als commissielid MA namens Gemeentebelangen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om de heer Van Wissen (Gemeentebelangen) te ontslaan als lid van de commissie Openbaar Gebied (OG) en hem te benoemen als lid van de commissie Maatschappelijke Activiteiten (MA). Daarnaast wordt voorgesteld om de heer Rozenberg te benoemen als lid van de commissie OG. Deze wijzigingen zijn voorgedragen door de fractie van Gemeentebelangen. Het voorstel is behandeld door R. Gevers en ondertekend door de griffier en de voorzitter van het presidium.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Van Wissen Rozenberg Commissie OG Commissie MA Gemeentebelangen Ontslag Benoeming Openbaar Gebied Maatschappelijke Activiteiten FractieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Raadsvoorstel inzake rapport RKC inzake ‘onderzoek vermindering administratieve lastendruk’ .
Samenvatting
Het rapport "onderzoek vermindering administratieve lastendruk" onderzoekt hoe effectief de gemeenten Leidschendam-Voorburg en Rijswijk de administratieve lasten voor burgers en bedrijven hebben verminderd. De rekenkamercommissie concludeert dat er successen zijn geboekt, maar dat er ook verbeterpunten zijn, zoals het ontbreken van concrete sturing en duidelijke doelstellingen vanuit de gemeenteraad en het college. Er zijn ambitieuze doelen gesteld voor 2010-2014, maar zonder uitwerkingsplannen en politieke sturing is het moeilijk om de doelmatigheid te beoordelen. De commissie doet aanbevelingen, waaronder het formuleren van duidelijke doelstellingen en het betrekken van burgers en bedrijven bij de plannen. Het College van Burgemeester en Wethouders is tevreden met de behaalde resultaten en neemt de aanbevelingen over. De commissie Algemene Zaken steunt de aanbevelingen en vraagt het college om verdere uitwerking. Het voorstel is om de aanbevelingen over te nemen en het college om nadere uitwerking te verzoeken.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Administratieve lastendruk Rekenkamercommissie Aanbevelingen Onderzoeksbureau SIRA Consulting BV Best Practices Collegeprogramma Doelstellingen Uitwerkingsplannen Monitoring Capaciteit en middelenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 18 Beslissing op het bezwaarschrift tegen het gemeenteraadsbesluit d.d. 25 oktober 2011 inzake de onttrekking van wegen en paden aan het openbaar verkeer in Schakenbosch-Noord (687888).
Agendapunt 19 Initiatief raadsvoorstel tot vaststellen indicatoren t.b.v. de monitoring bezuinigingen (692630)
Samenvatting
Het initiatiefvoorstel aan de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg, gedateerd 31 januari 2012, stelt voor om indicatoren vast te stellen voor de monitoring van bezuinigingen. Dit voorstel komt voort uit een eerdere motie en een bijeenkomst op 19 januari, waarbij raads- en commissieleden mogelijke indicatoren bespraken. De voorgestelde indicatoren zijn bedoeld om de effecten van lokale bezuinigingsmaatregelen te meten en worden opgenomen in bestuursrapportages. De focus ligt op de financiële voortgang en maatschappelijke effecten van de bezuinigingen. Er is sprake van een groeimodel, aangezien er geen nulmeting is en gegevens nog verzameld moeten worden. De voorgestelde indicatoren omvatten onder andere het aantal jeugdleden bij gesubsidieerde sportverenigingen, kinderen zonder zwemdiploma, schadeclaims in het openbaar gebied, en mensen onder de armoedegrens. Het voorstel is ondertekend door raadsleden van verschillende politieke partijen.
-
Initiatief raadsvoorstel tot vaststellen indicatoren t.b.v. de monitoring bezuinigingen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Initiatiefvoorstel tot vaststellen indicatoren t.b.v. de monitoring bezuinigingen". Het doel is om indicatoren vast te stellen die de raad helpen bij het monitoren van de effecten van bezuinigingen. Deze indicatoren richten zich op verschillende programma's en meten zowel financiële voortgang als maatschappelijke effecten. Het voorstel benadrukt dat de indicatoren per beleidscluster moeten worden opgesteld en dat er een groeimodel wordt gehanteerd vanwege het ontbreken van een nulmeting. De voorgestelde indicatoren omvatten onder andere het aantal jeugdleden bij sportverenigingen, kinderen zonder zwemdiploma, en mensen onder de armoedegrens.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijke indicatoren en uitgangspunten biedt voor de monitoring van bezuinigingen. Echter, het mist gedetailleerde informatie over hoe deze indicatoren precies zullen worden gemeten en gerapporteerd.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde indicatoren vast te stellen en het college te verzoeken deze verder uit te werken. De raad moet ook de voortgang en effecten van de bezuinigingen monitoren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen welke indicatoren het meest relevant zijn voor het monitoren van de bezuinigingen en welke maatschappelijke effecten prioriteit krijgen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de balans tussen financiële en maatschappelijke monitoring.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetmethoden of tijdlijnen biedt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een nulmeting kan de meetbaarheid beïnvloeden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde indicatoren vast te stellen en het college te verzoeken deze verder uit te werken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het vaststellen of monitoren van de indicatoren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt de financiële voortgang van bezuinigingen, maar geeft geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen voor de implementatie van de monitoring zelf.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Monitoring bezuinigingen Indicatoren Bestuursrapportage Bezuinigingsmaatregelen Maatschappelijke effecten Beleidscluster Financiële voortgang Nulmeting Jeugdleden sportverenigingen ArmoedegrensVerfijning van de zoekopdracht: