28-10-2008 Commissie OG
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4 Raadsbrief: Startdocument ontwikkeling TenneT-locatie. (2008/19060)
Agendapunt 5 Raadsbrief: 11e voortgangsrapportage Leidschendam-Centrum. (2008/17801)
Agendapunt 6 Raadsbrief: Ruimtelijk Kader Schakenbosch (2008/19972)
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda. (2008/22327)
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 9 Raadsbrief: Programmaverkenning Leidsenhage(2008/20750)
Agendapunt 7 Raadsvoorstel tot vaststelling van de herziene grondexploitaties per 1 januari 2008 en afsluiting van 2 grondexploitaties per 31 december 2007 (2008/20847).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de vaststelling van herziene grondexploitaties per 1 januari 2008 en de afsluiting van twee grondexploitaties per 31 december 2007. De grondexploitaties Marcellus Emantslaan en Kavels Rodelaan worden afgesloten, terwijl de exploitaties van Raadhuiskwartier, Rietvink/Gemeentewerf/Rozenlaan, Prinsenhof, Damcentrum, Duivenvoordecorridor en Lusthofstraat worden herzien. De resultaten van deze exploitaties en de stand van de Algemene Reserve Grondexploitatie worden gepresenteerd. Er worden begrotingswijzigingen voorgesteld om de nieuwe financiële ramingen op te nemen. De vertrouwelijke bijlage bevat gedetailleerde informatie over de wijzigingen en resultaten per grondexploitatie. Het voorstel beoogt de resultaten van de afgesloten exploitaties ten gunste van de Algemene Reserve te brengen en de voorzieningen voor de lopende exploitaties aan te passen.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van de herziene grondexploitaties per 1 januari 2008 en afsluiting van 2 grondexploiaties per 31 december 2007 .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststelling van de herziene grondexploitaties per 1 januari 2008 en afsluiting van 2 grondexploitaties per 31 december 2007
Samenvatting: Het voorstel betreft de herziening van alle grondexploitaties per 1 januari 2008 en de afsluiting van twee grondexploitaties per 31 december 2007. Het document presenteert de resultaten van de verschillende grondexploitaties en de stand van de Algemene Reserve Grondexploitatie. Het voorstel vraagt de raad om de herziene grondexploitaties vast te stellen, de afgesloten grondexploitaties te verwerken in de Algemene Reserve, en de voorzieningen voor de lopende grondexploitaties aan te passen. De financiële consequenties worden in de begroting verwerkt.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in termen van de informatie die nodig is om een besluit te nemen. Het bevat details over de herziening van de grondexploitaties, de financiële consequenties, en de voorgestelde acties. Echter, de vertrouwelijke bijlage beperkt de transparantie voor het publiek.
Rol van de Raad
De raad moet de herziene grondexploitaties vaststellen, de afsluiting van twee grondexploitaties goedkeuren, en de voorgestelde wijzigingen in de Algemene Reserve Grondexploitatie accepteren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde herzieningen en afsluitingen van de grondexploitaties en de bijbehorende financiële aanpassingen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er verschillen zijn in de interpretatie van de financiële resultaten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële aanpassingen en de grondexploitaties die worden herzien of afgesloten. Het is tijdgebonden met duidelijke data. Er zijn geen directe inconsistenties zichtbaar, maar de vertrouwelijkheid van de bijlage kan een beperking zijn voor de volledigheid van de informatie.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de herziene grondexploitaties vast te stellen, de afsluiting van de twee grondexploitaties goed te keuren, en de voorgestelde financiële aanpassingen in de Algemene Reserve Grondexploitatie te accepteren.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. De vertrouwelijkheid van de financiële gegevens kan participatie beperken.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op financiële en administratieve aspecten.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft financiële gevolgen, waaronder nieuwe ramingen van uitgaven en aanpassingen in de Algemene Reserve Grondexploitatie. Deze worden gedekt door begrotingswijzigingen en de bestaande Algemene Reserve Grondexploitaties. De details zijn te vinden in de vertrouwelijke bijlage.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondexploitaties Algemene Reserve Grondexploitatie Herziening Marcellus Emantslaan Kavels Rodelaan Raadhuiskwartier Rietvink/Gemeentewerf/Rozenlaan Prinsenhof Damcentrum DuivenvoordecorridorVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot instemmen met het gemeentelijk rioleringsplan 2009-2014 (2008/20547).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft het instemmen met het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) voor de periode 2009-2014. Het GRP beschrijft de huidige toestand van de riolering, toekomstige speerpunten en de financiering daarvan. Gemeenten zijn wettelijk verplicht rioolwater in te zamelen en een GRP op te stellen, wat ook de basis vormt voor rioolrechtheffing. Het plan stelt voor om het rioolrecht tot 2012 op het niveau van 2008 te houden, waarna het jaarlijks met €10 zal stijgen. Dit wijkt af van het principe van 100% kostendekkendheid, maar houdt de lasten voor burgers gelijk. Tussen 2012 en 2015 moet €3,1 miljoen worden gedekt uit algemene middelen. Vanaf 2012 worden ook kosten voor kwijtschelding en straatreiniging anders gedekt. Het GRP legt verder nadruk op milieu-eisen, afkoppeling van hemelwater en de wettelijke zorgplicht voor grondwater. Het benodigde budget voor riolering zal binnen 20 jaar verdubbelen, maar het tarief blijft voorlopig onder het landelijk gemiddelde. De raad kan kiezen voor een ander dekkingsplan.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot instemmen met het gemeentelijk rioleringsplan 2009-2014
Samenvatting: Het gemeentelijk rioleringsplan (GRP) 2009-2014 van Leidschendam-Voorburg beschrijft de huidige toestand van de riolering, toekomstige speerpunten en de financiering daarvan. Het plan voldoet aan wettelijke verplichtingen en vormt de basis voor rioolrechtheffing. Het GRP stelt voor om het rioolrecht tot 2012 op het niveau van 2008 te houden, met een jaarlijkse stijging van €10 vanaf 2012. Dit om de kosten van veroudering, milieu-eisen en uitbreiding van gemeentelijke taken te dekken. De raad moet kiezen tussen extra stijging van het rioolrecht of dekking uit algemene middelen, met mogelijke OZB-verhoging.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde financiële onderbouwing en beschrijft de wettelijke kaders en verplichtingen. Echter, er kan meer informatie worden gegeven over de specifieke maatregelen en hun impact op de lange termijn.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet instemmen met het GRP en beslissen over de financieringsopties: een extra stijging van het rioolrecht of dekking uit algemene middelen, mogelijk resulterend in een OZB-verhoging.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen tussen het verhogen van het rioolrecht of het gebruik van algemene middelen, wat kan leiden tot een OZB-verhoging. Dit vereist een afweging tussen financiële lasten voor burgers en de noodzaak van investeringen in rioleringsinfrastructuur.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het heeft specifieke doelen en een tijdsgebonden plan. Echter, de meetbaarheid en haalbaarheid van sommige doelen, zoals de lange termijn kostenreductie na 2050, zijn minder duidelijk. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de impact van de voorgestelde maatregelen op de lange termijn is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad
De raad moet instemmen met het GRP en een keuze maken over de financieringsopties voor de periode 2012-2015.
Participatie
Het voorstel vermeldt een wettelijk voorgeschreven communicatietraject, inclusief een inzageperiode en consultatie van Hoogheemraadschappen en provincie. Er is geen specifieke vermelding van burgerparticipatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, gezien de nadruk op milieu-eisen en het afkoppelen van hemelwater. Het plan adresseert de noodzaak om te voldoen aan strengere milieueisen en de impact van klimaatverandering.
Financiële gevolgen
Het voorstel beschrijft financiële gevolgen, zoals de stijging van het rioolrecht en de dekking van kosten uit algemene middelen. Het biedt opties voor dekking, maar de definitieve keuze moet nog worden gemaakt. De financiële impact op burgers en de gemeentelijke begroting is duidelijk geschetst.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) Rioolrecht Milieueisen Grondwater Hemelwater Dekkingsmodel Kwijtschelding Straatreiniging Inspectie RioolvervangingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 10 Raadsvoorstel tot vaststelling van het advies van de werkgroep WRO (2008/23233)
Samenvatting
Het raadsvoorstel aan de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de implementatie van de nieuwe Wet op de ruimtelijke ordening (Wro). Een werkgroep heeft adviezen opgesteld over hoe de raad deze wet kan toepassen. De belangrijkste voorstellen zijn: geen projectbesluiten nemen maar bestemmingsplannen direct aanpassen, en de bevoegdheid voor projectbesluiten niet aan het college delegeren. Verder wordt geadviseerd om concept-anterieure overeenkomsten samen met het ontwerp-bestemmingsplan aan de raad voor te leggen, en een ontbindende voorwaarde op te nemen die goedkeuring van de raad vereist. Ook wordt voorgesteld om een notitie over de koopprijsgrens voor sociale woningen aan de raad voor te leggen en voor grote bouwprojecten één projectwethouder aan te wijzen. Daarnaast moet de gemeente een visie ontwikkelen voor bouwplannen en deze gebruiken als basis voor gesprekken met omwonenden. De uitkomsten hiervan moeten leiden tot een ruimtelijk kader dat door de raad wordt vastgesteld. Het is belangrijk om omwonenden en de raad op de hoogte te houden van ontwikkelingen via tussenrapportages en een duidelijke planning op te stellen. Tot slot wordt voorgesteld om jaarlijks een jaarprogramma ‘ruimte’ aan de raad aan te bieden en de gevolgen van de Wro regelmatig te evalueren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststelling van het advies van de Werkgroep Wro
Samenvatting: Het voorstel betreft de implementatie van de nieuwe Wet op de ruimtelijke ordening (Wro) in de gemeente Leidschendam-Voorburg. De werkgroep Wro adviseert de raad over de aanpassing van bestemmingsplannen zonder projectbesluiten, het niet delegeren van bevoegdheden aan het college, en het betrekken van de raad bij anterieure overeenkomsten. Verder wordt voorgesteld om een gemeentelijke visie te ontwikkelen voor bouwplannen, omwonenden te betrekken, en een jaarlijks jaarprogramma ‘ruimte’ op te stellen. Het voorstel benadrukt transparantie, participatie en een duidelijke planning in ruimtelijke ontwikkelingen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig en behandelt verschillende aspecten van de Wro, zoals projectbesluiten, overeenkomsten, bestemmingsplannen, en participatie. Het biedt concrete aanbevelingen en stappen voor implementatie.
Rol van de raad
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van bestemmingsplannen, het goedkeuren van anterieure overeenkomsten, en het vaststellen van ruimtelijke kaders. De raad wordt ook betrokken bij de evaluatie van de Wro-implementatie.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen over de mate van delegatie van bevoegdheden aan het college, de betrokkenheid bij anterieure overeenkomsten, en de wijze van participatie van omwonenden. Ook moet de raad keuzes maken over de vaststelling van koopprijsgrenzen voor sociale woningen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke aanbevelingen en tijdlijnen, zoals het jaarlijkse jaarprogramma. Echter, sommige onderdelen, zoals de evaluatie van de Wro, zijn minder concreet uitgewerkt.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de aanbevelingen van de werkgroep te volgen, waaronder het niet nemen van projectbesluiten, het niet delegeren van bevoegdheden, en het vaststellen van een ruimtelijk kader.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door omwonenden vroegtijdig te betrekken bij bouwplannen en hen op de hoogte te houden via tussenrapportages.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp, maar kan impliciet relevant zijn bij de ontwikkeling van ruimtelijke kaders en gemeentelijke visies.
Financiële gevolgen
Het voorstel bespreekt kostenverhaal via anterieure overeenkomsten en exploitatieplannen, maar geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of dekking aan. Het benadrukt wel de transparantie in overeenkomsten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet op de ruimtelijke ordening (Wro) Bestemmingsplan Projectbesluit Anterieure overeenkomst Exploitatieplan Grondexploitatie Ruimtelijk kader Participatie omwonenden Structuurvisie Sociale koopwoningenVerfijning van de zoekopdracht: