08-07-2008 Raad
Agendapunt 0 Verslag vergadering gemeenteraad 8 juli 2008 (2008/20497).
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
Agendapunt 2 Raadsvoorstel: Toelating en beëdiging van de heer M.H.P. Jansen (CDA) als raadslid (2008/15746).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Toelating en beëdiging M.H.P Jansen als raadslid". Het voorstel betreft de toelating en beëdiging van de heer M.H.P. Jansen als raadslid in de gemeente Leidschendam-Voorburg, na het ontslag van de heer J. Keijzer. De heer Jansen is benoemd door het centraal stembureau en voldoet aan alle wettelijke vereisten voor het raadslidmaatschap. Er is geen sprake van belangenverstrengeling. Het voorstel omvat ook de wijziging van zijn commissieplaatsingen, waarbij hij de commissie voor Maatschappelijke Activiteiten zal versterken en zijn lidmaatschap van de commissie voor Openbaar Gebied beëindigt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de benoeming en beëdiging van de heer Jansen. Het behandelt de wettelijke vereisten, de controle van de geloofsbrieven, en de wijzigingen in commissieplaatsingen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en goed te keuren, zodat de heer Jansen officieel kan worden toegelaten en beëdigd als raadslid. Daarnaast moet de raad instemmen met de wijzigingen in de commissieplaatsingen.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het een procedurele kwestie betreft. De raad moet echter wel instemmen met de benoeming en de commissieplaatsingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar minder gericht op haalbaarheid en relevantie, gezien de procedurele aard. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de heer Jansen toe te laten als raadslid en hem te beëdigen. Daarnaast moet de raad besluiten over zijn ontslag en benoeming in de respectievelijke commissies.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat gebruikelijk is bij interne benoemingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een interne benoemingskwestie betreft.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen vermeld in het voorstel, wat logisch is gezien de aard van de benoeming en beëdiging. Eventuele kosten zijn waarschijnlijk standaard en gedekt binnen het bestaande budget voor raadsleden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
M.H.P. Jansen Ontslag Benoeming Kieswet Geloofsbrief Gemeentewet Gedragscode Nevenfuncties Belangenverstrengeling Commissie voor Maatschappelijke ActiviteitenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 5.a Raadsbrief: Aanwijzing plangebied Weidestraat e.o. tot actiegebied t.b.v. herhuisvesting bewoners (2008/9223).
Agendapunt 5.b Raadsbrief: Ruimtelijke en functionele uitgangspunten Projectplan Weidestraat e.o. (2008/10517)
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 6 Raadsbrief: Organisatie Jongerengemeenteraad 2009 (2008/14176).
Agendapunt 7 Raadsvoorstel tot vaststelling van de Integrale visie Greenport Westland-Oostland 2020 (2008/12379)
Samenvatting
De Integrale Visie Greenport Westland-Oostland 2020 is opgesteld om de gezamenlijke uitvoering van projecten en initiatieven in de regio te bevorderen. Deze visie, die de belangen van acht gemeenten in het Westland-Oostland gebied omvat, is bedoeld om ondersteuning te verkrijgen van het Netwerk Greenport Nederland. De visie richt zich op het transformeren, herstructureren en saneren van glasgebieden en het ontwikkelen van benodigde bedrijfsterreinen. Het document benadrukt regionale verbindingen en infrastructuur, en beschrijft ambities en opgaven die leiden tot ruimtelijke projecten. De visie is gebaseerd op bestaand beleid en ruimtelijke kaders van de provincie en stadsregio's. Gezamenlijke belangenbehartiging en samenwerking tussen de gemeenten zijn cruciaal, zonder de bevoegdheden van afzonderlijke gemeenten aan te tasten. De communicatie over de visie is gericht op het verkrijgen van draagvlak en het vergroten van kennis over de Greenport. De kosten voor het opstellen van de visie worden verdeeld over de betrokken gemeenten. Het besluitvormingsproces omvat overleg met externe partijen en behandeling in raadsvergaderingen.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van de Integrale visie Greenport Westland-Oostland 2020 .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot vaststelling van de Integrale visie Greenport Westland-Oostland 2020
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststelling van de Integrale visie Greenport Westland-Oostland 2020". Het voorstel presenteert een integrale visie voor de ontwikkeling van de Greenport Westland-Oostland, een gebied dat acht gemeenten omvat. De visie richt zich op het versterken van de glastuinbouwsector door middel van modernisering, infrastructuurverbeteringen en duurzaamheid. Het doel is om de concurrentiepositie van de Greenport te verbeteren en een investeringsagenda op te stellen. De visie wordt ingebracht in het Netwerk Greenport Nederland om ondersteuning te verkrijgen en gezamenlijke uitvoering van projecten te bevorderen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de visie als de bijbehorende investeringsagenda omvat. Het behandelt verschillende aspecten zoals ruimtelijke ordening, infrastructuur en duurzaamheid. Er is ook aandacht voor communicatie en samenwerking met externe partijen.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om de visie goed te keuren en de daarin vermelde projecten en initiatieven te ondersteunen. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de visie en het geven van mandaat voor verdere acties.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van projecten, de mate van samenwerking met andere gemeenten en de focus op duurzaamheid en modernisering binnen de glastuinbouwsector.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen en een tijdlijn voor besluitvorming. Echter, de meetbaarheid van succes en specifieke realistische doelen voor duurzaamheid zijn minder duidelijk.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de visie goed te keuren en de voorgestelde projecten en initiatieven te ondersteunen. Dit omvat ook het mandaat om de visie in te brengen in relevante overlegstructuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door overleg met externe partijen zoals het bedrijfsleven en andere overheden. Er is een communicatieplan om draagvlak te creëren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met aandacht voor modernisering, klimaatbestendigheid en verduurzaming van energie en water.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedragen door de betrokken gemeenten, met een kostenverdeling op basis van inwoneraantal en glasareaal. De gemeente Leidschendam-Voorburg draagt 6% bij. De dekking lijkt geregeld, aangezien het bedrag grotendeels is voldaan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integrale visie Greenport Westland-Oostland Ruimtelijke projecten Glastuinbouw Bestuurlijke afspraken Investeringsagenda Regionale verbindingen Duurzaam glas Samenwerking CommunicatieplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot het vaststellen van het Projectplan Modernisering inzamelmethode restafval in Leidschendam-Voorburg (2007/25843)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de modernisering van de afvalinzameling bij hoog- en stapelbouw. Het projectplan, dat ter vaststelling wordt aangeboden, is ontwikkeld na een startnotitie en een initiatiefvoorstel. Het project heeft een geschat budget van € 3,7 miljoen en beoogt een schoner straatbeeld, minder zwerfafval en betere toegankelijkheid. Het rapport van MWH Global adviseert om te stoppen met de gescheiden inzameling van GFT-afval bij hoog- en stapelbouw, behalve voor tuinafval bij benedenwoningen. Het projectplan omvat ook een locatieplan voor ondergrondse containers, dat na inspraak definitief wordt vastgesteld. De communicatie met burgers wordt in drie fasen gepland. Het voorstel vraagt om goedkeuring van het projectplan, kennisname van het MWH-rapport, en financiële dekking van extra kosten uit de egalisatiereserve.
-
Raadsvoorstel tot het vastellen van het Projectplan Modernisering inzamelmethode restafval in Leidschendam-Voorburg .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Modernisering inzamelmethode restafval in Leidschendam-Voorburg
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot het vaststellen van het Projectplan Modernisering inzamelmethode restafval in Leidschendam-Voorburg". Het projectplan richt zich op het moderniseren van de afvalinzameling bij hoog- en stapelbouw. Het doel is om een schoner straatbeeld te creëren, de service te verbeteren, zwerfafval te verminderen en de toegankelijkheid voor ouderen en minder validen te verbeteren. Het plan omvat de plaatsing van ondergrondse containers en het stoppen van de gescheiden inzameling van GFT-afval bij hoog- en stapelbouw, met uitzondering van tuinafval bij benedenwoningen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde financiële onderbouwing, een wettelijk kader, en een communicatieplan. Echter, het mist specifieke details over de participatie van bewoners en de exacte planning van de uitvoering.
Rol van de Raad:
De raad moet het projectplan vaststellen, kennisnemen van het onderzoeksrapport, en beslissen over het stoppen van de gescheiden inzameling van GFT-afval. Daarnaast moet de raad een krediet beschikbaar stellen en besluiten over de dekking van extra kosten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de stopzetting van de gescheiden inzameling van GFT-afval bij hoog- en stapelbouw en de financiering van het project. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de communicatie en participatie van bewoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen en een tijdsbestek, maar mist meetbare criteria voor succes en gedetailleerde participatieplannen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is afhankelijk van toekomstige begrotingen.
Besluit van de Raad:
De raad moet het projectplan vaststellen, het onderzoeksrapport goedkeuren, besluiten over de GFT-inzameling, en de financiële dekking regelen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt inspraak van inwoners bij het locatieplan, maar biedt weinig details over bredere participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de focus op afvalreductie en een schoner straatbeeld. Echter, het stoppen van GFT-inzameling kan als minder duurzaam worden gezien.
Financiële gevolgen:
De projectkosten bedragen €3,7 miljoen, met een jaarlijks tekort van €132.000. Dit tekort wordt voorlopig gedekt uit de egalisatiereserve afvalstoffenheffing. De financiële dekking is afhankelijk van toekomstige begrotingen en tariefontwikkelingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Modernisering afvalinzameling Hoog- en stapelbouw Ondergrondse containers GFT-afval MWH Global Projectkosten Egalisatiereserve Locatieplan Communicatieplan AvalexVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel tot vaststelling van de Verordening tot Tweede wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van leges 2008 (2008/9947).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de vaststelling van een tweede wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van leges 2008. De wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege de nieuwe Wet Ruimtelijke Ordening (Wro) en aanverwante wetten. Hoewel de exacte datum van inwerkingtreding van deze wetten nog niet definitief is, wordt voorgesteld om het nieuwe hoofdstuk 5 van de tarieventabel alvast vast te stellen. De wijzigingen hebben geen financiële consequenties en de tariefstructuur blijft ongewijzigd. De belangrijkste veranderingen betreffen het projectbesluit en ontheffingen van het bestemmingsplan, die de vrijstellingen vervangen. De wijzigingsverordening zal worden gepubliceerd in de gemeenterubriek en is niet referendabel. Het college stelt voor de wijziging vast te stellen, afhankelijk van de inwerkingtreding van de nieuwe wetgeving.
-
Raadsvoorstel tot vaststellen van de Verordening tot Tweede wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van leges 2008 .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststellen van de Verordening tot Tweede wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van leges 2008". Het voorstel introduceert een nieuw hoofdstuk 5 in de tarieventabel van de Legesverordening 2008, dat wijzigingen bevat in verband met de nieuwe Wet Ruimtelijke Ordening (Wro) en aanverwante wetten. Deze wijzigingen hebben betrekking op het projectbesluit en ontheffingen van het bestemmingsplan, die de vrijstellingen vervangen. De financiële structuur blijft ongewijzigd en de inwerkingtreding is afhankelijk van de nieuwe wetgeving, die naar verwachting op 1 juli 2008 van kracht wordt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het bieden van context, wettelijke basis, en de gevolgen van de wijzigingen. Het bevat echter geen gedetailleerde uitleg over de specifieke inhoud van de wijzigingen in hoofdstuk 5.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de verordening vast te stellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen in de legesverordening, rekening houdend met de implicaties van de nieuwe Wro en aanverwante wetten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de inwerkingtreding van de wetgeving kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Verordening tot Tweede wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van leges 2008 vast te stellen.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden genoemd, en de wijziging is niet referendabel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan de wijzigingen, aangezien de tariefstructuur ongewijzigd blijft. Er is geen noodzaak voor dekking van extra kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet Ruimtelijke Ordening Legesverordening 2008 Tarieventabel Bouwgerelateerde leges Bestemmingsplan Grondexploitatie Invoeringswet Projectbesluit Vrijstellingen GemeentewetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 10 Motie PvdA: bouwplan Oosteinde 123 te Voorburg (2008/17937).
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht: