01-03-2016 Raad
Agendapunt Opening
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4 Raadsvoorstel inzake toekomstbestendig Huygenskwartier Voorburg en scenario's gemeentelijke accommodaties (1493472).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een besluit te nemen over de toekomst van het Huygenskwartier Voorburg. Het college wil het gebied aantrekkelijker en toekomstbestendig maken door samen te werken met lokale partijen. Er zijn twee scenario's voor de gemeentelijke panden in de Herenstraat: het handhaven van de huidige situatie of het benutten van kansen door het vastgoed actiever in te zetten. Scenario 2, dat de panden beter wil benutten voor recreatie en toerisme, wordt als veelbelovender gezien. Dit scenario omvat het creëren van een culturele hotspot in Huize Swaensteijn en het herontwikkelen van andere panden. Als de raad voor scenario 2 kiest, is er een budget van €50.000 nodig voor verder onderzoek en het opstellen van een businesscase. Het college stelt voor om dit bedrag uit de algemene reserve te halen.
-
Raadsvoorstel inzake toekomstbestendig Huygenskwartier Voorburg en scenarios gemeentelijke accommodatiespdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huygenskwartier Voorburg Toekomstbestendig Gemeentelijke accommodaties Actieplan Scenario's Gemeentelijk vastgoed Huize Swaensteijn Culturele hotspot Naamsbekendheid Recreatief-toeristische functieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Raadsbrief: Procesvoorstel bestuursovereenkomst AZC Schakenbosch (1508223).
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 6 Raadsvoorstel second opinion Duivenvoordecorridor (1492377).
Samenvatting
In de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg is op 15 december 2015 een motie aangenomen die oproept tot een second opinion over de voorgestelde herontwikkelingsstrategie van de Duivenvoordecorridor (DVC). Deze motie is gericht aan de raad zelf, die verantwoordelijk is voor de uitvoering ervan. In overeenstemming met het gemeentelijk inkoopbeleid zijn er twee offertes aangevraagd. De commissie voor Openbaar Gebied is schriftelijk geraadpleegd. Het presidium adviseert de raad om het bijgevoegde ontwerp-raadsbesluit goed te keuren.
-
Gemeenteraad 15 dec. 2015 ag.punt 5 Duivenvoordecorridor Motie GBLV D66 GroenLinks PvdA Second o.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een raadsvoorstel voor een second opinion over de ontwikkelstrategie van de Duivenvoordecorridor (DVC). De raad van Leidschendam-Voorburg heeft op 15 december 2015 een motie aangenomen om een second opinion te laten uitvoeren op de voorgestelde herontwikkeling van de DVC. Deze motie is gericht aan de raad zelf, die verantwoordelijk is voor de uitvoering. Er zijn twee offertes aangevraagd volgens het gemeentelijk inkoopbeleid, en de commissie voor Openbaar Gebied is schriftelijk gehoord. Het presidium adviseert de raad om te besluiten in lijn met het bijgevoegde ontwerp-raadsbesluit.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de procedurele stappen die zijn genomen, zoals het aanvragen van offertes en het raadplegen van de commissie voor Openbaar Gebied. Echter, details over de inhoudelijke aspecten van de second opinion en de specifieke criteria waarop deze gebaseerd moet zijn, ontbreken.
Rol van de raad:
De raad speelt een centrale rol in dit voorstel, aangezien de motie aan hen is gericht en zij verantwoordelijk zijn voor de uitvoering ervan. De raad moet beslissen over het al dan niet uitvoeren van de second opinion en het kiezen van een aanbieder.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de second opinion noodzakelijk achten en welke aanbieder de opdracht krijgt. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de uitkomsten van de second opinion en de invloed daarvan op de ontwikkelstrategie van de DVC.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke doelen, meetbare criteria en een tijdspad voor de uitvoering van de second opinion. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van SMART-elementen kan leiden tot onduidelijkheden in de uitvoering.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaan met het uitvoeren van de second opinion en welke offerte zij accepteren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden of de gemeenschap wordt meegenomen in de second opinion.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. Het is onduidelijk of dit een overweging is in de herontwikkeling van de DVC.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er wordt alleen vermeld dat er offertes zijn aangevraagd, maar niet wat de kosten zijn of hoe deze binnen het budget passen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Second opinion Duivenvoordecorridor (DVC) Ontwikkelstrategie Herontwikkeling Motie Offertes Gemeentelijk inkoopbeleid Commissie voor Openbaar Gebied Presidium Ontwerp-raadsbesluitVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Raadsvoorstel tot verlenen van een ontwerp verklaring van geen bedenkingen t.b.v. de aanvraag omgevingsvergunning voor het oprichten van 20 appartementen en 9 eengezinswoningen aan de Van Ravensteijnkade/Warmoezierstraat in Leidschendam (1488736).
-
Raadsvoorstel Ontwerp verklaring van geen bedenkingen ten behoeve van de aanvraag omgevingsvergunni.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Ontwerp verklaring van geen bedenkingen voor de aanvraag omgevingsvergunning voor het oprichten van 20 appartementen en 9 eengezinswoningen aan de Van Ravensteijnkade / Warmoezierstraat in Leidschendam.
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanvraag van een omgevingsvergunning voor de bouw van 20 appartementen en 9 eengezinswoningen op de Plaspoelkade A3-locatie in Leidschendam. De bouwplannen wijken af van het geldende bestemmingsplan, waardoor een projectafwijkingsbesluit nodig is. De gemeenteraad moet een ontwerpverklaring van geen bedenkingen (vvgb) afgeven. Indien er geen zienswijzen worden ingediend, kan de ontwerpverklaring als definitief worden beschouwd. Alle kosten worden door de ontwikkelende partij gedragen, en er is geen exploitatieplan nodig.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van het project, de afwijkingen van het bestemmingsplan, en de juridische en financiële aspecten. Echter, meer gedetailleerde informatie over de impact op de omgeving en eventuele sociale gevolgen zou nuttig kunnen zijn.
Rol van de Raad
De raad moet een ontwerpverklaring van geen bedenkingen afgeven. Dit is een cruciale stap in het proces, aangezien zonder deze verklaring het project niet kan doorgaan. De raad heeft ook de mogelijkheid om de ontwerpverklaring als definitief aan te merken als er geen zienswijzen worden ingediend.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de afwijkingen van het bestemmingsplan acceptabel vindt en of zij het project in het algemeen wenselijk acht. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over woningbouw, ruimtelijke ordening en lokale ontwikkeling.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van concrete tijdlijnen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de ontwerpverklaring van geen bedenkingen wil afgeven. Indien er geen zienswijzen worden ingediend, kan de ontwerpverklaring als definitief worden beschouwd.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de ontwerpverklaring en bijbehorende stukken zes weken ter inzage worden gelegd, waarbij belanghebbenden zienswijzen kunnen indienen. Dit biedt een vorm van participatie, maar de mate van actieve betrokkenheid van de gemeenschap is beperkt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het zou nuttig zijn om te weten hoe het project bijdraagt aan duurzame ontwikkeling, bijvoorbeeld door energie-efficiënte bouwmethoden of groene ruimtes.
Financiële Gevolgen
Alle kosten worden door de ontwikkelende partij gedragen, inclusief eventuele planschade. Er is geen exploitatieplan nodig, wat betekent dat de financiële risico's voor de gemeente beperkt zijn. Dit is duidelijk aangegeven in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Projectafwijkingsbesluit Bestemmingsplan Archeologisch onderzoek Parkeerkelder Bouwhoogte Zienswijzen Ruimtelijke onderbouwing Planschade Ontwerp verklaring van geen bedenkingen (vvgb)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot het afgeven van een definitieve verklaring van geen bedenkingen voor het afwijken van het bestemmingsplan met betrekking tot de realisatie van het project Nieuw Mariënpark blok A, B en C (1493798).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Besluit hogere grenswaarden Wet geluidhinder Nieuw Mariënpark, kenmerk 1426584". Het voorstel betreft het vaststellen van hogere grenswaarden voor geluidsbelasting vanwege wegverkeerslawaai voor een nieuwbouwproject in Nieuw Mariënpark, Leidschendam-Voorburg. Het bouwplan omvat 70 woningen en ligt binnen geluidzones door verkeer van de J.S. Bachlaan en de Noordsingel. Akoestisch onderzoek toont aan dat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden bij 26 woningen, met een maximale gevelbelasting van 56 dB. Het voorstel stelt hogere grenswaarden vast, omdat maatregelen om de geluidsbelasting te verminderen niet haalbaar zijn om stedenbouwkundige, financiële en technische redenen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de situatie, de resultaten van het akoestisch onderzoek, en de overwegingen voor het vaststellen van hogere grenswaarden. Het wettelijke kader en de procedurele aspecten zijn duidelijk uiteengezet.
Rol van de raad:
De raad heeft een adviserende rol gehad in de vorm van een ontwerp-verklaring van geen bedenkingen. De uiteindelijke beslissing ligt bij het college van burgemeester en wethouders.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het afwegen van de belangen van woningbouw tegen de geluidsnormen en de leefbaarheid voor toekomstige bewoners. Er moet worden besloten of de hogere geluidsbelasting acceptabel is gezien de stedenbouwkundige en financiële beperkingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van geluidswaarden, maar mist concrete tijdsgebonden doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van alternatieve maatregelen is beperkt onderzocht.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het college van burgemeester en wethouders de hogere grenswaarden vaststelt. De raad heeft eerder een verklaring van geen bedenkingen afgegeven.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest. Twee zienswijzen zijn ingediend, maar niet in behandeling genomen omdat de indieners niet als belanghebbenden werden aangemerkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op geluidsnormen en stedenbouwkundige aspecten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat het toepassen van een stiller wegdek om financiële redenen niet haalbaar is. Er is echter geen gedetailleerde financiële analyse of dekking aangegeven voor de eventuele kosten van geluidsreducerende maatregelen. -
Raadsvoorstel Omgevingsvergunning voor het afwijken van het bestemmingsplan met betrekking tot de r.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Omgevingsvergunning voor het afwijken van het bestemmingsplan met betrekking tot de realisatie van het project Nieuw Mariënpark voor de deelprojecten A, B en C op het perceel Nieuw Mariënpark, te Leidschendam." Blauwhoed Projectontwikkeling B.V. heeft een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning om af te wijken van het bestemmingsplan voor de realisatie van 8 eengezinswoningen, circa 26 koopappartementen en circa 36 vrije sector huurappartementen. De gemeenteraad moet een definitieve verklaring van geen bedenkingen afgeven, nadat er vier zienswijzen zijn ingediend en beoordeeld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en bevat een uitgebreide toelichting op de wettelijke kaders, de ingediende zienswijzen en de financiële aspecten. Het lijkt volledig in de context van de benodigde besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad moet een definitieve verklaring van geen bedenkingen afgeven voor het afwijken van het bestemmingsplan, wat essentieel is voor het verlenen van de omgevingsvergunning.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de afwijking van het bestemmingsplan, rekening houdend met de ingediende zienswijzen en de ruimtelijke onderbouwing.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk. Er zijn geen directe inconsequenties opgemerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet instemmen met de reactie op de zienswijzen en de definitieve verklaring van geen bedenkingen afgeven.
Participatie:
Er is participatie geweest in de vorm van een inzageperiode waarin zienswijzen konden worden ingediend. Vier zienswijzen zijn ontvangen en beoordeeld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen kosten voor de gemeente verbonden aan de realisatie van het project. De initiatiefnemer draagt de kosten en risico's, en eventuele planschade wordt doorberekend aan de initiatiefnemer. Het kostenverhaal is verzekerd, waardoor geen exploitatieplan nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuw Mariënpark Omgevingsvergunning Bestemmingsplan Zienswijzen Projectafwijkingsbesluit Blauwhoed Projectontwikkeling B.V. Goede Ruimtelijke Onderbouwing Deelprojecten A, B en C Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) Verklaring van geen bedenkingen (vvgb)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel: Wijziging Gemeenschappelijke Regeling DSW (1488683).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Wijziging Gemeenschappelijke Regeling DSW
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling DSW, die de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) regelt voor de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Zoetermeer en Rijswijk. Door veranderingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) en de uitvoeringspraktijk is een bijstelling noodzakelijk. De wijzigingen omvatten onder andere de delegatie van verantwoordelijkheden aan het college, een verlengde beoordelingstijd voor de raad van jaarstukken, en een versterking van de rol van het Algemeen Bestuur. De raad wordt gevraagd om toestemming te verlenen voor deze wijzigingen, die reeds door het Dagelijks en Algemeen Bestuur zijn goedgekeurd.
Oordeel over de Volledigheid
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de aanleiding voor de wijzigingen als de specifieke aanpassingen in de regeling duidelijk uiteenzet. Het biedt ook context over de wettelijke veranderingen en de gevolgen voor de betrokken gemeenten.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de voorgestelde wijzigingen te beoordelen en toestemming te verlenen. De raad kan deze toestemming alleen onthouden als er sprake is van strijd met het recht of het algemeen belang.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen voornamelijk de goedkeuring van de wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling. De raad moet beslissen of de wijzigingen in lijn zijn met de belangen van de gemeente en haar inwoners.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen en de tijdslijnen voor beoordeling. Het is haalbaar en relevant gezien de wettelijke verplichtingen. De tijdsgebondenheid is duidelijk aangegeven met specifieke datums. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij toestemming verleent voor de voorgestelde wijzigingen in de Gemeenschappelijke Regeling DSW.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het voornamelijk een technische aanpassing van de regeling betreft.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op bestuurlijke en juridische aanpassingen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsmogelijkheden, wat logisch is gezien de aard van de wijzigingen die voornamelijk bestuurlijk en procedureel zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling DSW Wet sociale werkvoorziening (Wsw) Participatiewet Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Uitvoeringspraktijk Algemeen Bestuur Dagelijks Bestuur College Toezichthoudende rol Jaarstukken (jaarrekening en begroting)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Raadsvoorstel tot vaststellen van een begrotingswijziging i.v.m. het thuisbezorgen reisdocumenten en rijbewijzen (1488580).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Thuisbezorgen reisdocumenten en rijbewijzen
Samenvatting: Het college van Leidschendam-Voorburg stelt voor om deel te nemen aan een proeftuin voor het thuisbezorgen van reisdocumenten en rijbewijzen. Dit initiatief is gericht op het verbeteren van de dienstverlening en het verminderen van de uitvoeringskosten. Klanten hoeven hierdoor slechts één keer naar het Servicecentrum te komen voor de aanvraag, waarna de documenten op afspraak worden bezorgd. Hoewel de bezorging kosteloos wordt aangeboden, verwacht het college in 2016 extra kosten van € 95.000. Deze kosten worden deels gedekt door besparingen op personeelskosten en bijdragen uit de algemene reserve en het budget van het Servicepunt Voorburg.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de voordelen, de financiële implicaties en de verwachte kostenbesparingen. Echter, er is weinig informatie over de lange termijn impact en hoe de kosten na de proeftuin zullen evolueren.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de voorgestelde begrotingswijziging die nodig is om de extra kosten van de proeftuin te dekken.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij de extra kosten van € 95.000 willen goedkeuren en of zij het eens zijn met het gebruik van de algemene reserve en het budget van het Servicepunt Voorburg voor de dekking van deze kosten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke evaluatie van de kostenbesparingen op lange termijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële haalbaarheid op lange termijn is onzeker.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet beslissen of zij instemmen met de begrotingswijziging die nodig is om de proeftuin voor het thuisbezorgen van reisdocumenten en rijbewijzen te financieren.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in de besluitvorming of evaluatie van de proeftuin.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen en dekking
De totale kosten worden geschat op € 228.000, met een verwachte besparing van € 133.000 door minder baliecontacten. Het resterende bedrag van € 95.000 wordt gedekt door € 27.000 uit het budget van het Servicepunt Voorburg en € 68.000 uit de algemene reserve. De kosten worden vanaf 2017 structureel gedekt uit de huidige begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Thuisbezorgen Reisdocumenten Rijbewijzen Dienstverlening Proeftuin Kosten Bezorgdienst Innovatie Klantgericht ServicecentrumVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsvoorstel tot herbenoeming van een lid van de rekenkamercommissie WVOLV (1497776).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om de heer W.J. Wensink te herbenoemen als lid van de Rekenkamercommissie Wassenaar, Voorschoten, Oegstgeest en Leidschendam-Voorburg (RKC WVOLV). De heer Wensink, die sinds maart 2012 lid is, heeft aangegeven graag een tweede termijn te willen dienen. Volgens de verordening kunnen leden voor maximaal één extra termijn van vier jaar worden herbenoemd. De Rekenkamercommissie ondersteunt deze herbenoeming. Het voorstel is om de heer Wensink per 1 maart 2016 voor een tweede termijn van maximaal vier jaar te herbenoemen, tot uiterlijk 1 maart 2020.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herbenoeming W.J. Wensink Rekenkamercommissie Wassenaar Voorschoten Oegstgeest RKC WVOLV Termijn Verordening SteunVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Diverse benoemingen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 18 februari 2016 diverse benoemingen behandeld. De heer Bos (CDA) is benoemd tot lid van de commissie Maatschappelijke Activiteiten, nadat de heer Jansen (CDA) ontslag heeft genomen. De heer Breedijk (D66) is aangewezen als lid van de adviescommissie Economisch Vestigingsklimaat voor de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, ter vervanging van de heer Van Rossum (GroenLinks) die ontslag heeft genomen. Daarnaast is de heer Gevers benoemd tot 2e plaatsvervangend griffier, met ingang van 1 maart 2016, om de continuïteit van de werkzaamheden te waarborgen. Alle benoemingen zijn in overeenstemming met de vereisten van de Gemeentewet en de betrokken personen hebben de benodigde documenten en gedragscodes ondertekend.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Diverse benoemingen
Samenvatting: Het voorstel betreft de benoeming van de heer Bos (CDA) als lid van de commissie Maatschappelijke Activiteiten, ter vervanging van de heer Jansen (CDA) die ontslag heeft genomen. Daarnaast wordt de heer Breedijk (D66) voorgesteld als lid van de adviescommissie Economisch Vestigingsklimaat (MRDH), ter vervanging van de heer Van Rossum (GroenLinks). Tevens wordt de heer Gevers benoemd tot 2e plaatsvervangend griffier om de continuïteit van de werkzaamheden te waarborgen en de kwetsbaarheid te verminderen. Alle kandidaten voldoen aan de benoemingsvereisten volgens de Gemeentewet en hebben de gedragscode ondertekend.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de benoemingen, inclusief de achtergrond van de kandidaten en de wettelijke vereisten waaraan zij voldoen. Er zijn geen evidente lacunes in de informatie.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om de voorgestelde benoemingen te beoordelen en goed te keuren. De raad moet ervoor zorgen dat de kandidaten voldoen aan de wettelijke vereisten en dat er geen onverenigbare betrekkingen zijn.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voornamelijk administratief van aard is. De raad moet echter wel overwegen of de voorgestelde kandidaten de juiste personen zijn voor de functies, rekening houdend met hun achtergrond en eventuele politieke implicaties.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoemingen en de vereisten waaraan de kandidaten moeten voldoen. Het is tijdgebonden met een duidelijke ingangsdatum voor de benoemingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij instemt met de benoemingen van de heer Bos, de heer Breedijk en de heer Gevers in hun respectieve functies.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne benoemingskwestie betreft.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op personele benoemingen binnen de gemeentelijke organisatie.
Financiële gevolgen
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Aangezien het om interne benoemingen gaat, worden er waarschijnlijk geen significante extra kosten verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming Commissie Maatschappelijke Activiteiten Adviescommissie Economisch Vestigingsklimaat Griffier CDA D66 GroenLinks Gemeentewet Gedragscode NevenfunctiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Lijst van ingekomen stukken (1509392).
Agendapunt 14 Vaststellen besluitenlijst raadsvergadering d.d. 13 januari 2016 (1493025) en d.d. 26 januari 2016 (1495245).
Agendapunt 15 Raadsvoorstel: Wensen- en bedenkingenprocedure inzake verkoop Koningin Julianaweg 23 te Leidschendam (1512032).
-
Raadsvoorstel Wensen- en bedenkingenprocedure inzake verkoop Koningin Julianaweg 23 te Leidschendam.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wensen- en bedenkingenprocedure inzake verkoop Koningin Julianaweg 23 te Leidschendam." Het voorstel betreft de verkoop van de villa 'Huize Buitenlust' aan de Koningin Julianaweg 23 in Leidschendam. De villa staat op de strategische afstootlijst van de gemeente en er is een mondeling bod van € 790.000 ontvangen van een koper die de villa als woonhuis wil gebruiken, met mogelijk een gemengd gebruik als kantoor aan huis. Het college is bereid om een vrijstelling van het bestemmingsplan te verlenen om dit gebruik mogelijk te maken. De raad wordt gevraagd om wensen en bedenkingen te uiten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de wensen- en bedenkingenprocedure. Het bevat informatie over de achtergrond, de potentiële koper, en de voorwaarden van de verkoop.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om wensen en bedenkingen te uiten over de voorgenomen verkoop van de villa. Dit is een onderdeel van de procedure volgens artikel 169 van de Gemeentewet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de verkoop en de voorgestelde vrijstelling van het bestemmingsplan. Er moet ook worden overwogen of de verkoopprijs en de voorwaarden acceptabel zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de verkoopprijs en het beoogde gebruik. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de exacte voorwaarden van de koopovereenkomst. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de verkoop en de bijbehorende voorwaarden, of dat zij wensen en bedenkingen heeft die in acht moeten worden genomen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van omwonenden of andere belanghebbenden is meegenomen in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn de opbrengst van € 790.000 uit de verkoop van de villa. Het voorstel geeft geen specifieke informatie over hoe deze opbrengst zal worden gedekt of gebruikt binnen de gemeentelijke begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huize Buitenlust Koningin Julianaweg 23 Wensen- en bedenkingenprocedure Verkoop Bestemmingsplan Maatschappelijk Vrijstelling Koopovereenkomst Potentiële koper Oorspronkelijke uitstralingVerfijning van de zoekopdracht: