10-03-2009 Raad
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 10 Raadsvoorstel tot het vaststellen van de Afvalstoffenverordening Leidschendam-Voorburg (2008/24607).
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de Afvalstoffenverordening Leidschendam-Voorburg. Het ontwerp van deze verordening heeft vier weken ter inzage gelegen zonder dat er zienswijzen van inwoners zijn ontvangen. De nieuwe verordening is gebaseerd op een model van de VNG en verwerkt wetswijzigingen uit de Wet milieubeheer. Het onderwerp afvalstoffen is nu losgekoppeld van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en ondergebracht in een aparte verordening. De wijzigingen zijn voornamelijk redactioneel en juridisch-technisch van aard. De verordening bevat nieuwe bepalingen over de opslag van afvalstoffen en de uitgifte van autowrakken. Inspraak was verplicht vanwege bepaalde artikelen in de verordening, maar er zijn geen reacties ontvangen. Het college stelt voor de verordening vast te stellen en deze in werking te laten treden op 15 februari 2008.
-
Raadsvoorstel tot het vaststellen van de Afvalstoffenverordening Leidschendam-Voorburg .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot het vaststellen van de Afvalstoffenverordening Leidschendam-Voorburg". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe Afvalstoffenverordening voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Deze verordening is gebaseerd op een nieuw model van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) dat rekening houdt met recente wetswijzigingen in de Wet milieubeheer. De verordening is bedoeld om de regelgeving omtrent afvalstoffen te actualiseren en te dereguleren. Er zijn geen zienswijzen van inwoners ontvangen tijdens de inspraakperiode, waardoor de raad nu wordt gevraagd de verordening vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de aanleiding, het wettelijk kader, de wijzigingen en de inspraakprocedure behandelt. Er is ook een uitgebreide toelichting per artikel toegevoegd.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de Afvalstoffenverordening vast te stellen op basis van artikel 10.23 van de Wet milieubeheer.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de vaststelling van de nieuwe verordening, die gebaseerd is op het VNG-model en de recente wetswijzigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke datum voor inwerkingtreding. Het is echter minder meetbaar en haalbaar, aangezien er geen concrete doelen of evaluatiecriteria worden genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Afvalstoffenverordening vast te stellen en te bepalen dat deze in werking treedt vanaf 15 februari 2008.
Participatie:
Er is inspraak gehouden, zoals geadviseerd door de VNG en vereist door de Wet milieubeheer. Er zijn echter geen zienswijzen van inwoners ontvangen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien afvalbeheer een belangrijk aspect van milieubeheer en duurzaamheid is. De verordening is bedoeld om afvalbeheer te reguleren en te verbeteren.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties vermeld in het voorstel, wat suggereert dat er geen directe kosten of dekkingsvraagstukken zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afvalstoffenverordening Wet milieubeheer VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) Inspraak Model-APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Zwerfafval Autowrakken Uitvoeringsbesluiten Toelichting Inzamelen huishoudelijke afvalstoffenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4 Initiatiefvoorstel fractie PvdA inzake gratis openbaar vervoer (2009/1260).
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 6 Raadsvoorstel: Stemmen in een willekeurig stembureau (2009/544).
Agendapunt 7 Raadsvoorstel tot vaststelling van de wijze van financiering sociale werkvoorziening 2009 en verder (2008/29555).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de financiering van de sociale werkvoorziening (WSW) vanaf 2009. Sinds de invoering van de nieuwe Wet Sociale Werkvoorziening op 1 januari 2008, ontvangen gemeenten direct budget voor de uitvoering van de WSW, in plaats van dat het Rijk dit aan SW-bedrijven uitkeert. In 2008 werd dit als overgangsjaar beschouwd. Het voorstel beoogt de financiering en subsidiëring van de sociale werkvoorziening voor 2009 en verder vast te stellen, met inachtneming van de randvoorwaarden die in 2007 zijn vastgesteld. Gemeenten subsidiëren de DSW Rijswijk en andere SW-bedrijven rechtstreeks voor inwoners die daar werken. De subsidiehoogte is gebaseerd op de handicapcategorie van de werknemers. Er vindt een jaarlijkse financiële afrekening plaats. De gemeente Leidschendam-Voorburg draagt bij aan het exploitatietekort van de DSW Rijswijk en andere SW-bedrijven op basis van het aantal mensdagen. Het voorstel is afgestemd met de gemeenten Rijswijk en Zoetermeer om een consistent beleid te realiseren. Eventuele wijzigingen in wetgeving of adviezen van de Commissie De Vries kunnen leiden tot aanpassingen van het raadsbesluit.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van de wijze van financiering sociale werkvoorziening 2009 en verder .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststelling van de wijze van financiering sociale werkvoorziening 2009 en verder
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de financieringswijze voor de sociale werkvoorziening (WSW) in de gemeente Leidschendam-Voorburg voor 2009 en de daaropvolgende jaren. Na de invoering van de nieuwe Wet Sociale Werkvoorziening in 2008, ontvangen gemeenten direct budget voor de uitvoering van de WSW. Het voorstel formaliseert de randvoorwaarden voor subsidiëring aan de Dienst Sociale Werkvoorziening (DSW) Rijswijk en andere SW-bedrijven. Het legt vast hoe de gemeente bijdraagt aan het exploitatietekort van deze bedrijven, gebaseerd op het aantal WSW-werknemers en de handicapcategorieën. Het voorstel is afgestemd met de gemeenten Rijswijk en Zoetermeer.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de financieringsstructuur en de randvoorwaarden voor de subsidiëring van de sociale werkvoorziening. Het houdt rekening met de wettelijke vereisten en de specifieke omstandigheden van de betrokken gemeenten.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de taak om de financieringswijze en de bijbehorende randvoorwaarden vast te stellen. Dit omvat het goedkeuren van de voorgestelde subsidiëring en het beleid voor het exploitatietekort van de SW-bedrijven.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen over de mate van financiële betrokkenheid bij de sociale werkvoorziening en de voorwaarden waaronder subsidies worden verstrekt. Dit omvat keuzes over de bijdrage aan het exploitatietekort en de samenwerking met andere gemeenten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financieringsstructuur en de voorwaarden. Het is echter minder tijdgebonden, aangezien het afhankelijk is van toekomstige ontwikkelingen en wijzigingen in wetgeving. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe factoren zoals het advies van de Commissie De Vries kan tot onzekerheden leiden.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde financieringswijze en randvoorwaarden voor de sociale werkvoorziening vast te stellen, zoals beschreven in het voorstel.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het besluitvormingsproces. Het richt zich voornamelijk op de intergemeentelijke samenwerking en afstemming.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op de financiële en organisatorische aspecten van de sociale werkvoorziening.
Financiële gevolgen
Het voorstel beschrijft de financiële gevolgen in termen van de bijdrage aan het exploitatietekort van de SW-bedrijven. Het geeft aan dat de financiering al in de begroting voor 2009 is verwerkt, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse of dekking voor eventuele tekorten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) DSW Rijswijk Subsidie Financiering Gemeenten Commissie De Vries Exploitatietekort Rijksbijdrage Handicapcategorie Gemeenschappelijke RegelingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot het toekennen van liftensubsidie aan WoonInvest voor het project Mgr. van Steelaan (2009/326).
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het toekennen van een liftensubsidie aan WoonInvest voor het project Mgr. van Steelaan in Voorburg. De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft eerder beleidscriteria vastgesteld voor de subsidiëring van woningbouwactiviteiten, waaronder het plaatsen van liften om de toegankelijkheid en kwaliteit van woningen te verbeteren. In de jaren negentig ontving de voormalige gemeente Voorburg een liftensubsidie van ƒ 1.045.000 van het Stadsgewest Haaglanden, waarvan een deel nog beschikbaar is in de Reserve Volkshuisvesting. Het renovatieproject van WoonInvest, dat inmiddels is afgerond, omvatte onder andere de installatie van drie liften met een totale kostenpost van € 400.000. WoonInvest heeft een verzoek ingediend voor de uitbetaling van de eerder toegezegde subsidie van € 136.134. Het voorstel is om dit bedrag toe te kennen en ten laste te brengen van de Reserve Volkshuisvesting, aangezien het project voldoet aan de vastgestelde beleidscriteria.
-
Raadsvoorstel tot het toekennen van liftensubsidie aan WoonInvest voor het project Mgr. van Steelaan .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot het toekennen van liftensubsidie aan WoonInvest voor het project Mgr. van Steelaan
Samenvatting: Het voorstel betreft het toekennen van een subsidie van € 136.134 aan WoonInvest voor de plaatsing van drie liften in het renovatieproject Mgr. van Steelaan in Voorburg. Dit project maakt deel uit van de herstructurering van de wijk Voorburg Midden. De subsidie is eerder toegezegd en past binnen de beleidscriteria voor het gebruik van de Reserve Volkshuisvesting, die op 16 december 2008 zijn vastgesteld. De totale kosten voor de liften bedragen € 400.000, en de subsidie draagt bij aan de verbetering van de toegankelijkheid en kwaliteit van het wooncomplex.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het de achtergrond, financiële details, en de beleidsmatige context van de subsidieaanvraag duidelijk uiteenzet. Het biedt voldoende informatie voor de raad om een weloverwogen beslissing te nemen.
Rol van de raad
De raad moet beslissen over de toekenning van de subsidie aan WoonInvest. Dit houdt in dat de raad moet beoordelen of de subsidie in lijn is met de vastgestelde beleidscriteria en of het gebruik van de Reserve Volkshuisvesting gerechtvaardigd is.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen of zij de subsidie willen toekennen, rekening houdend met de beleidscriteria en de impact op de Reserve Volkshuisvesting. Er moet ook worden overwogen of de subsidie bijdraagt aan de gewenste stedelijke vernieuwing en toegankelijkheid.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het een concreet bedrag en project betreft dat al is afgerond. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of zij instemmen met het toekennen van de subsidie van € 136.134 aan WoonInvest voor de plaatsing van de liften.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van bewoners of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op toegankelijkheid en kwaliteitsverbetering.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen betreffen een uitgave van € 136.134 uit de Reserve Volkshuisvesting, die momenteel € 2.120.000 bedraagt. Het voorstel geeft aan dat deze uitgave binnen de beschikbare middelen valt en dus gedekt is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
WoonInvest Liftensubsidie Mgr. van Steelaan Reserve Volkshuisvesting Voorburg Midden Stadsgewest Haaglanden Herstructureringsprojecten Toegankelijkheid Renovatieproject BeleidscriteriaVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 9 Raadsvoorstel tot bekrachtiging van geheimhouding en de mogelijkheid wensen en bedenkingen kenbaar te maken ten aanzien van de te wijzigen exploitatie overeenkomst Damcentrum (2009/5788)
Samenvatting
Het raadsbesluit 2009/5788 van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de bekrachtiging van een geheimhoudingsplicht opgelegd door het college van burgemeester en wethouders met betrekking tot een raadsbrief over de exploitatieovereenkomst Damcentrum. Daarnaast biedt het besluit de mogelijkheid voor de raad om wensen of bedenkingen kenbaar te maken over het voorgenomen besluit van het college. Dit besluit werd vastgesteld tijdens de openbare raadsvergadering op 10 maart 2009.
-
Raadsbesluit voorstel tot bekrachtiging geheimhouding en de mogelijheid wensen en bedenkingen kenbaar te maken ten aanzien van Damcentrum. .pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding Exploitatieovereenkomst Damcentrum College van burgemeester en wethouders Raadsbrief Wensen Bedenkingen Gemeentewet Presidium Openbare vergaderingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel tot bekrachtiging van geheimhouding en de mogelijkheid wensen en bedenkingen kenbaar te maken ten aanzien van de te wijzigen exploitatie overeenkomst Damcentrum .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot bekrachtiging van geheimhouding en de mogelijkheid wensen en bedenkingen kenbaar te maken ten aanzien van de te wijzigen exploitatieovereenkomst Damcentrum." Het college van Leidschendam-Voorburg wil de exploitatieovereenkomst met Schouten & De Jong en Bouwfonds aanpassen vanwege de economische crisis en de noodzaak voor voortgang in de ontwikkeling van het Damplein. De gemeenteraad krijgt de kans om wensen en bedenkingen te uiten, terwijl er voorlopige geheimhouding is opgelegd op de stukken. De geheimhouding moet in de eerstvolgende raadsvergadering worden bekrachtigd, anders vervalt deze automatisch.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van wettelijke en procedurele context, maar mist specifieke details over de inhoud van de wijzigingen in de exploitatieovereenkomst, wat begrijpelijk is gezien de opgelegde geheimhouding.
Rol van de raad:
De raad moet de geheimhouding bekrachtigen en kan wensen en bedenkingen kenbaar maken over de voorgestelde wijzigingen in de exploitatieovereenkomst.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de geheimhouding bekrachtigt en welke wensen of bedenkingen zij heeft ten aanzien van de voorgestelde wijzigingen. Dit kan politieke implicaties hebben voor de ontwikkeling van het Damplein en de economische strategie van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de geheimhouding beperkt de transparantie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de geheimhouding te bekrachtigen en eventuele wensen of bedenkingen kenbaar te maken tijdens de vergadering van 10 maart.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat mogelijk beperkt is door de geheimhouding.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel, hoewel de ontwikkeling van het Damplein mogelijk duurzaamheidsimplicaties kan hebben.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet in het voorstel zelf besproken, maar zijn onderdeel van de geheime stukken waarnaar wordt verwezen. Het is onduidelijk hoe deze gevolgen gedekt worden zonder toegang tot die informatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding Exploitatieovereenkomst Damplein Economische crises Schouten & De Jong Bouwfonds Wet openbaarheid van bestuur Voorhangprocedure Centrumontwikkeling LeefbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.a Besluitenlijst raadsvergadering 10 maart 2009 (2009/9536).
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 11 Verslag raadsvergadering 3 februari 2009 (2009/4249).
Agendapunt 5 Raadsvoorstel: Voortgangsrapportage project Sijtwende (2008/28597).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Voortgangsrapportage project Sijtwende". Het document rapporteert over de voortgang van het multifunctionele project Sijtwende, dat verkeer, wonen, groen/recreëren en werken combineert. Het project omvat infrastructuur zoals de Noordelijke Randweg Haaglanden en HOV-tramlijn 19, en de bouw van woningen, kantoren, en voorzieningen. Vier van de vijf deelgebieden zijn voltooid, evenals een park. De rapportage bespreekt de voortgang van de bouw, infrastructuur en grondexploitatie, en stelt voor de grondexploitatie van 2009 vast te stellen. Het positieve financiële resultaat van het project wordt voorgesteld om in de algemene reserve te storten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide voortgangsrapportage van het project Sijtwende. Het bevat informatie over de bouw, infrastructuur, financiële aspecten en toekomstige planning. Het lijkt volledig in de context van de voortgangsrapportage.
Rol van de raad:
De raad moet de voortgang van het project beoordelen, de grondexploitatie van 2009 vaststellen en beslissen over de bestemming van het positieve financiële resultaat.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de bestemming van het positieve financiële resultaat en de prioritering van toekomstige investeringen binnen het project.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van voortgang en financiële resultaten. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de rapportage.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de grondexploitatie Sijtwende 2009 vast te stellen en de geraamde uitgaven en inkomsten in de gemeentebegroting op te nemen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, hoewel het project elementen van groen en recreatie omvat.
Financiële gevolgen:
Het voorstel beschrijft een positief financieel resultaat van € 3,2 miljoen, waarvan € 2,2 miljoen wordt voorgesteld om in de algemene reserve te storten. De financiële dekking is duidelijk aangegeven, met specifieke bedragen en bronnen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sijtwende Grondexploitatie Deelgebieden HOV-tramlijn 19 Noordelijke Randweg Haaglanden (NoRaH) Park Sijtwende Woningbouw Scouting Reserve Sijtwende FietsrouteVerfijning van de zoekopdracht: