Beeldvorming Brak/'t Swaentje
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Beeldvorming presentatie Rekenkamercommissie (RKC): Toelichting RKC op het rapport onderhoud wegen bruggen onderdoorgangen
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Debatteert over Onderhoud Wegen en Bruggen
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt de aanbevelingen van de rekenkamercommissie over te nemen. Deze aanbevelingen zijn gebaseerd op een rapport van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) over participatie in regionale energiestrategieën en bieden suggesties voor verbetering van het onderhoud aan wegen, bruggen en onderdoorgangen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg werd het rapport van de rekenkamercommissie besproken. Het rapport, dat op 22 juni 2023 werd gepubliceerd, biedt inzicht in de besluitvorming, organisatie, financiering en monitoring van het onderhoud van gemeentelijke infrastructuur. De aanbevelingen zijn bedoeld om de technische kwaliteit van de openbare ruimte te verbeteren, de lange termijn kosten en opbrengsten van ambitieniveaus inzichtelijk te maken en kennisdeling tussen gemeenten te stimuleren.De bijeenkomst werd geopend door de heer Gerdes van de rekenkamercommissie, die het belang van het rapport benadrukte. "Het doel van het onderzoek was om inzicht te geven in de besluitvorming en financiering van het onderhoud," aldus Gerdes. Hij wees erop dat het rapport niet alleen betrekking heeft op Leidschendam-Voorburg, maar ook op de gemeenten Wassenaar, Voorschoten en Oegstgeest.
Een van de belangrijkste conclusies van het rapport is dat er in alle betrokken gemeenten een tekort aan personeel is, wat de planning en uitvoering van onderhoudsprojecten bemoeilijkt. "Personeelsgebrek speelt een belangrijke rol," merkte Gerdes op. Daarnaast werd geconstateerd dat het wisselen van ambitieniveaus voor onderhoud, zoals in Wassenaar, niet effectief is en leidt tot inefficiëntie op de lange termijn.
De aanbevelingen van de rekenkamercommissie omvatten onder andere het volgen van een consistente koers voor onderhoudsniveaus en het inzichtelijk maken van de lange termijn kosten en opbrengsten van verschillende keuzes. Ook wordt geadviseerd om de gemeenteraad regelmatig te informeren over de voortgang van onderhoudsprojecten en om kennisdeling tussen gemeenten te stimuleren.
Tijdens het debat werden er vragen gesteld over de praktische uitvoering van de aanbevelingen. Raadslid Guus Beek van de VVD vroeg zich af of de papieren plannen overeenkomen met de werkelijkheid. "Hoe kun je als gemeente waarborgen dat je niet te vaak wisselt van kwaliteitsniveau?" vroeg Beek. De rekenkamercommissie benadrukte dat politieke discipline essentieel is om consistentie te waarborgen.
Het college van burgemeester en wethouders heeft positief gereageerd op het rapport en aangegeven dat er al stappen worden ondernomen om de aanbevelingen te implementeren. Zo wordt er gewerkt aan een integraal beheersplan dat in 2024 gepresenteerd zal worden.
De gemeenteraad zal binnenkort beslissen welke aanbevelingen uit het rapport worden overgenomen. Het debat heeft duidelijk gemaakt dat er behoefte is aan een gestructureerde aanpak om de kwaliteit van de infrastructuur in Leidschendam-Voorburg en de omliggende gemeenten te waarborgen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt de aanbevelingen van de rekenkamercommissie over te nemen, zoals voorgesteld in een raadsbesluit. De aanbevelingen volgen uit een rapport van 22 juni 2023 over participatie in regionale energiestrategieën, uitgevoerd door het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB). Het rapport biedt inzicht en suggesties voor verbetering van besluitvorming, organisatie, financiering en monitoring van onderhoud aan wegen, bruggen en onderdoorgangen. De rekenkamercommissie adviseert onder andere om een consistente koers te volgen voor de technische kwaliteit van de openbare ruimte, de lange termijn kosten en opbrengsten van ambitieniveaus inzichtelijk te maken, en kennisdeling tussen gemeenten te stimuleren. Het college heeft de rekenkamercommissie bedankt voor het onderzoek en reageert op de conclusies en aanbevelingen. De raad moet nu beslissen welke aanbevelingen worden overgenomen. Het besluit heeft geen financiële gevolgen en er zijn geen inwoners betrokken bij het onderzoek.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel vaststellen aanbevelingen naar aanleiding van Rapport Rekenkamercommissie over onderhoud aan wegen, bruggen en onderdoorgangen
Samenvatting: Het voorstel betreft het overnemen van aanbevelingen uit een rapport van de rekenkamercommissie over participatie in regionale energiestrategieën. Het rapport, opgesteld door het Economisch Instituut voor de Bouw, biedt inzicht en verbetersuggesties voor de besluitvorming, organisatie, financiering en monitoring van onderhoud aan infrastructuur. De aanbevelingen richten zich op het volgen van een consistente koers voor de technische kwaliteit van de openbare ruimte, het inzichtelijk maken van lange termijn kosten en opbrengsten, het hanteren van uniforme uitgangspunten in gemeentelijke plannen, monitoring van integraal werken, frequente informatievoorziening aan de gemeenteraad, en kennisdeling tussen gemeenten.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de aanbevelingen van de rekenkamercommissie duidelijk uiteenzet en de context van het onderzoek biedt. Echter, het mist specifieke details over hoe deze aanbevelingen praktisch geïmplementeerd zullen worden.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen of zij de aanbevelingen van de rekenkamercommissie overneemt en welke daarvan. Dit vereist een beoordeling van de conclusies en aanbevelingen uit het rapport en een besluit over de implementatie ervan.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over het ambitieniveau voor de technische kwaliteit van de openbare ruimte en de mate van monitoring en kennisdeling die zij willen ondersteunen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van middelen en aandacht voor de verschillende aanbevelingen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel de aanbevelingen duidelijk zijn, ontbreken specifieke meetbare doelen, tijdlijnen en verantwoordelijkheden voor de uitvoering.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten welke aanbevelingen van de rekenkamercommissie zij wil overnemen en hoe deze geïmplementeerd zullen worden.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er geen inwoners zijn benaderd tijdens het onderzoek. Dit kan een gemiste kans zijn voor bredere participatie en input van belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet aanwezig zijn in de aanbevelingen over klimaatverandering en maatschappelijke doelstellingen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel stelt dat er geen financiële gevolgen zijn van het besluit. Dit kan echter afhankelijk zijn van de implementatie van de aanbevelingen, die mogelijk wel kosten met zich mee kunnen brengen. Er wordt geen dekking voor eventuele kosten aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Onderzoek Aanbevelingen Participatie Regionale energiestrategieën Openbare ruimte Monitoring Kennisdeling Onderhoudsprogramma KlimaatveranderingVerfijning van de zoekopdracht:
Th.J. Visser - CDA:
- 141 w/m
A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar:
- 137 w/m
A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar:
- 115 w/m
A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar:
- 185 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 262 w/m
A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar:
- 124 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 140 w/m
A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar:
- 145 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 229 w/m
A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar:
- 192 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 155 w/m
A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar:
- 137 w/m
A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar:
- 259 w/m
A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar:
- 153 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
Th.J. Visser - CDA:
- 146 w/m
A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar:
- 255 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 220 w/m
A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar:
- 127 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 94 w/m
A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar:
- 59 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 188 w/m
A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar:
- 143 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 133 w/m
A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar:
- 197 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 158 w/m
A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar:
- 141 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 184 w/m
A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar:
- 129 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 163 w/m
A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar:
- 176 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 163 w/m
A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar:
- 150 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 243 w/m
A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar:
- 137 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 130 w/m
A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar:
- 130 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 150 w/m