20-11-2023 Commissie Samenleving
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2.a Raadsvoorstel: Vaststellen Definitief ontwerp en investeringskredietaanvraag voor kindcentrum De Vijverhof. - 20:05
Samenvatting
Het raadsbesluit betreft de vaststelling van het definitieve ontwerp voor Kindcentrum De Vijverhof en de verhoging van het investeringskrediet van € 8.778.318 naar € 11.952.000. De gemeente is wettelijk verplicht om te zorgen voor adequate onderwijshuisvesting, en het huidige gebouw van basisschool De Vijverhof voldoet niet meer aan de eisen. Het nieuwe ontwerp houdt rekening met bezwaren uit de buurt en behoudt monumentale elementen van het gebouw. De gymzaal wordt verdiept gerealiseerd. Het project voldoet aan de BENG-normen, maar niet aan de ENG-normen vanwege de renovatiekeuze. De kosten zijn gestegen door complexiteit, bouwkosten, en locatie-specifieke factoren. Het totale geraamde bedrag voor de (ver-)nieuwbouw is € 12.052.000. Het schoolbestuur Lucas Onderwijs draagt € 100.000 bij voor duurzaamheid. Inwoners en belanghebbenden zijn betrokken via informatieavonden en een klankbordgroep.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel vaststellen definitief ontwerp en investeringskrediet voor nieuwbouw integraal kindcentrum de Vijverhof te Voorburg". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om goedkeuring voor het definitieve ontwerp van Kindcentrum De Vijverhof en om het investeringskrediet te verhogen van €8.778.318 naar €11.952.000. Dit is nodig vanwege de hogere kosten voor de renovatie van het bestaande monumentale gebouw en de aanleg van een verdiepte gymzaal. Het project voldoet aan de wettelijke eisen voor onderwijshuisvesting en streeft naar een gezond binnenklimaat volgens BENG-normen. De financiële dekking wordt deels gerealiseerd door huurinkomsten van de kinderopvang.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde uitleg van de financiële noodzaak voor de kredietverhoging, de technische en bouwkundige uitdagingen, en de betrokkenheid van belanghebbenden. Echter, meer gedetailleerde informatie over de risico's van huurinkomsten en eventuele alternatieve financieringsopties zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet het definitieve ontwerp en de verhoging van het investeringskrediet goedkeuren. Daarnaast moet de raad de bijbehorende begrotingswijziging vaststellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van extra financiële middelen voor het project, rekening houdend met de noodzaak van renovatie versus nieuwbouw, en de impact op de gemeentelijke begroting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke financiële en bouwkundige doelen en een tijdlijn tot oktober 2025. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van huurinkomsten kan als een risico worden beschouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het definitieve ontwerp en de kredietverhoging goed te keuren en de begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel beschrijft een participatieproces waarbij omwonenden en belanghebbenden via informatieavonden en een klankbordgroep zijn betrokken. Hun input is meegenomen in het definitieve ontwerp.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp. Het gebouw voldoet aan BENG-normen, maar volledige energie-neutraliteit is niet haalbaar vanwege de monumentale status. Er is een eenmalige bijdrage van €100.000 voor duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De totale kosten zijn geraamd op €12.052.000. Het tekort van €1.244.000 wordt deels gedekt door een bijdrage van Lucas Onderwijs en huurinkomsten van de kinderopvang. Er is een risico dat huurinkomsten niet altijd binnenkomen, wat kan leiden tot financiële tekorten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kindcentrum De Vijverhof (Ver-)nieuwbouw Investering Onderwijshuisvesting Monumentale kwaliteiten Gymzaal BENG (Bijna Energie Neutraal Gebouw) Renovatie Lucas Onderwijs Stijging bouwkostenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.b Raadsvoorstel: Vaststellen aanbevelingen onderzoek minimabeleid. - 20:50
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt de aanbevelingen van de rekenkamercommissie over het minimabeleid over te nemen. Het rapport van de rekenkamercommissie, uitgebracht op 1 september 2023, bevat conclusies en aanbevelingen gericht op het verbeteren van het armoedebeleid en de uitvoering daarvan. De aanbevelingen omvatten onder andere het verbeteren van de informatievoorziening over minimaregelingen, het vereenvoudigen van aanvraagprocedures, het verhogen van inkomensgrenzen, en het bevorderen van een klantgerichte cultuur bij consulenten. Het college heeft positief gereageerd op het rapport en is begonnen met voorbereidingen voor een nieuw minimabeleid. De raad moet nu beslissen welke aanbevelingen worden overgenomen. Het besluit heeft geen financiële gevolgen en er zijn geen inwoners betrokken bij het onderzoek.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel vaststellen aanbevelingen naar aanleiding van Rapport minimabeleid." Het voorstel betreft de aanbevelingen van de rekenkamercommissie naar aanleiding van hun onderzoek naar het minimabeleid van de gemeente Leidschendam-Voorburg. De commissie heeft diverse aanbevelingen gedaan om het minimabeleid te verbeteren, zoals het verbeteren van de informatievoorziening, het vereenvoudigen van aanvraagprocedures, en het verhogen van inkomensgrenzen. De raad moet beslissen welke aanbevelingen worden overgenomen en hoe deze worden geïmplementeerd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de aanbevelingen van de rekenkamercommissie duidelijk uiteenzet en de context van het onderzoek biedt. Het bevat echter geen gedetailleerd plan voor de implementatie van de aanbevelingen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen welke aanbevelingen van de rekenkamercommissie worden overgenomen en hoe deze in het gemeentelijk beleid worden geïntegreerd. De raad heeft een sturende rol in het vaststellen van de beleidsdoelen en het monitoren van de voortgang.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over welke aanbevelingen prioriteit krijgen, zoals het verhogen van inkomensgrenzen en het verbeteren van de klantgerichtheid. Er moeten ook beslissingen worden genomen over de mate van participatie van inwoners en belanghebbenden in het proces.
SMART en Inconsistenties:
De aanbevelingen zijn deels SMART, met specifieke en meetbare doelen zoals het verbeteren van de informatievoorziening en het vereenvoudigen van aanvraagprocedures. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de implementatiedetails ontbreken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten welke aanbevelingen worden overgenomen en hoe deze worden geïmplementeerd. Dit omvat het vaststellen van prioriteiten en het bepalen van de betrokkenheid van het college van burgemeester en wethouders.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat inwoners niet direct betrokken waren bij het onderzoek. Er wordt echter aanbevolen om inwoners, hulpverleners en cliëntenraden actief te betrekken bij de verbetering van de informatievoorziening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op het verbeteren van de effectiviteit en toegankelijkheid van het minimabeleid.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel stelt dat er geen financiële gevolgen zijn van het besluit. Er wordt geen informatie gegeven over hoe eventuele kosten voor de implementatie van de aanbevelingen worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Minimabeleid Rekenkamercommissie Aanbevelingen Armoedebeleid Informatievoorziening Consulenten Inkomensgrenzen Automatisering Klantgerichtheid BeleidsevaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.c Raadsvoorstel: Vaststellen Re-integratie en Participatieverordening Leidschendam-Voorburg 2023. - 21:35
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten om de 'Re-integratie en participatieverordening Participatiewet Leidschendam-Voorburg 2023' vast te stellen. Deze verordening legt vast welke instrumenten de gemeente kan inzetten om de arbeidsmarktkansen van inwoners te vergroten, met als doel hen naar eigen vermogen te laten deelnemen aan de samenleving. Dit kan via betaald werk, vrijwilligerswerk of mantelzorg. De verordening is gebaseerd op het Re-integratie en participatiebeleid van 26 september 2023, dat zich richt op het beperken van instroom in uitkeringen, duurzame uitstroom naar werk of studie, en doorstroom binnen de participatiegroep.
De verordening bevat wijzigingen vanuit het landelijke 'breed offensief', dat de arbeidsmarktkansen voor mensen met een arbeidsbeperking wil vergroten. Belangrijke wijzigingen zijn onder andere de integratie van loonkostensubsidie in de verordening, de toevoeging van proefplaatsing als re-integratie-instrument, en de opname van kwaliteitseisen voor jobcoaching. Daarnaast zijn er lokale en regionale keuzes gemaakt om het werkgevers gemakkelijker te maken werknemers uit verschillende gemeenten aan te nemen.
Verder zijn er wijzigingen doorgevoerd vanuit het Re-integratie en Participatiebeleid, zoals de vervanging van de uitstroompremie door een focus op nazorg, en het samenvoegen van verschillende werkplekken tot proefplaats, participatieplaats en leerwerkplek. De financiële gevolgen van deze verordening worden gemonitord, en de verwachting is dat de aanpassingen binnen het budget passen. Inwoners en belanghebbenden zijn betrokken via de Adviesraad Sociaal Domein, die advies heeft gegeven over de verordening.
-
3540 Raadsvoorstel Vaststellen Re-integratie en Participatieverordening Participatiewet Leidschendam-Voorburg 2023 v2.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Re-integratie en Participatieverordening Participatiewet Leidschendam-Voorburg 2023". Het voorstel beoogt de vaststelling van een nieuwe verordening die de instrumenten beschrijft die de gemeente kan inzetten om de arbeidsmarktkansen van inwoners te vergroten. De verordening integreert landelijke maatregelen vanuit het breed offensief en lokale beleidskeuzes, met als doel de instroom in uitkeringen te beperken, duurzame uitstroom naar werk of studie te bevorderen, en doorstroom binnen de participatiegroep te stimuleren. Het voorstel omvat ook wijzigingen zoals het vervallen van de uitstroompremie en het toevoegen van proefplaatsing als re-integratie-instrument.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel landelijke als lokale wijzigingen omvat en de relevante beleidsdoelstellingen en instrumenten beschrijft. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de wijzigingen en de redenen daarvoor.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde verordening vast te stellen. Dit omvat het beoordelen van de wijzigingen en het maken van politieke keuzes over de implementatie van het beleid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen, zoals het integreren van landelijke maatregelen en het maken van lokale aanpassingen. Er moet ook worden besloten over de focus op duurzame uitstroom en de afschaffing van de uitstroompremie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de "Re-integratie en Participatieverordening Participatiewet Leidschendam-Voorburg 2023" vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de werkgroep Werk en Inkomen van de Adviesraad Sociaal Domein is geraadpleegd voor advies, wat wijst op enige mate van participatie van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant in de context van duurzame uitstroom naar werk of studie, hoewel het voorstel niet expliciet ingaat op ecologische duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gemonitord, en de verwachting is dat de aanpassingen binnen het bestaande budget passen. Er zijn geen specifieke nieuwe financiële verplichtingen aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Re-integratie en participatieverordening Participatiewet Breed offensief Arbeidsmarkt Loonkostensubsidie Proefplaatsing Jobcoaching Nazorg Perspectiefaanbod MaatwerkVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.b Raadsvoorstel: Instemmen met toetredingsafspraken voor de staat bij Stedin Holding NV. - 22:20
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten geen wensen of bedenkingen te uiten over de toetreding van de Staat als aandeelhouder in Stedin Holding N.V. De Staat zal € 500 miljoen investeren, wat de kredietwaardigheid van Stedin verbetert en hen in staat stelt om te voldoen aan de investeringsbehoeften voor de energietransitie. De bestaande aandeelhouders, waaronder Leidschendam-Voorburg, kunnen niet aan de kapitaalbehoefte voldoen. De toetreding van de Staat leidt tot een verwatering van het aandelenbelang van de gemeente van 3,44% naar 3,04%, maar heeft geen nadelige financiële gevolgen door een aangepast dividendbeleid. De Staat krijgt bijzondere zeggenschapsrechten vanwege haar financiële bijdrage. De geheimhouding van bepaalde documenten is ingesteld om de onderhandelingspositie en economische belangen te beschermen. Finale besluitvorming is nog afhankelijk van goedkeuring door diverse organen.
-
3141 Raadsvoorstel wensen en bedenkingen bij Toetreding Staat als aandeelhouder in Stedin Holding NV.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Wensen en bedenkingen bij toetredingsafspraken Staat in Stedin Holding N.V." Het voorstel betreft de toetreding van de Staat als aandeelhouder in Stedin Holding N.V. door een kapitaalstorting van € 500 miljoen. De gemeente Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd geen wensen en bedenkingen te uiten over deze toetreding en het niet uitoefenen van het voorkeursrecht om extra aandelen te kopen. Dit is bedoeld om de kredietwaardigheid van Stedin te verbeteren en de energietransitie te ondersteunen. De toetreding van de Staat zal leiden tot een verwatering van het aandelenbelang van de gemeente.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de financiële, juridische en governance-aspecten. Het bevat ook informatie over de impact op de gemeente en de redenen voor de toetreding van de Staat.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om eventuele wensen en bedenkingen te uiten over de toetreding van de Staat als aandeelhouder. De uiteindelijke besluitvorming ligt bij het college, maar de raad heeft een adviserende rol.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de toetreding van de Staat zonder wensen en bedenkingen te uiten en of zij instemt met het niet uitoefenen van het voorkeursrecht om extra aandelen te kopen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële en governance-veranderingen. Het is tijdgebonden met een duidelijke tijdlijn voor de besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij wensen en bedenkingen willen uiten over de toetreding van de Staat en het niet uitoefenen van het voorkeursrecht.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het onderwerp zich niet leent voor participatie door inwoners, gezien de technische en financiële aard van de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de investeringen van Stedin gericht zijn op het ondersteunen van de energietransitie en het behalen van klimaatdoelstellingen.
Financiële gevolgen:
De toetreding van de Staat leidt tot een verwatering van het aandelenbelang van de gemeente van 3,44% naar 3,04%. Dit heeft een beperkte impact op de gemeentefinanciën, met een aanpassing van het dividendbeleid dat hogere dividendverwachtingen biedt. De financiële dekking voor de kapitaalstorting door de Staat is geregeld, en er zijn geen directe kosten voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stedin Energietransitie Kredietwaardigheid Klimaatdoelstellingen Kapitaalbehoefte Aandeelhouders Verduurzaming Dividendbeleid Governance ParticipatieovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.c Raadsvoorstel: Vaststellen vijfde wijziging Gemeenschappelijke Regeling Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden. - 22:20
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd toestemming te geven voor de vijfde wijziging van de gemeenschappelijke regeling van het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (GR SbJH). Deze wijziging is noodzakelijk omdat de gemeente Voorschoten heeft besloten per 1 januari 2024 uit de samenwerking te stappen en zich aan te sluiten bij de jeugdhulpregio Holland Rijnland. Hierdoor moeten bepaalde artikelen in de regeling worden aangepast, waaronder de stemverhoudingen en de evaluatiebepalingen. Voorschoten zal de uittreedsom over drie jaar betalen, wat een klein financieel nadeel voor Leidschendam-Voorburg betekent. Er zijn geen zienswijzen ingediend tegen het ontwerpbesluit. De betrokken gemeenten zijn geïnformeerd en betrokken bij het proces.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel toestemming ontwerpbesluit 5e wijziging GR SbJH". Het voorstel betreft de toestemming voor de vijfde wijziging van de gemeenschappelijke regeling Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (GR SbJH) vanwege het uittreden van de gemeente Voorschoten. Voorschoten heeft besloten om per 1 januari 2024 samen te werken met de jeugdhulpregio Holland Rijnland. Hierdoor moet de GR SbJH worden aangepast om de naam van Voorschoten te verwijderen en de besluitvormingsregels te wijzigen. De financiële impact voor Leidschendam-Voorburg is minimaal, met een nadelig effect van € 6.000.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzakelijke wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling beschrijft en de financiële gevolgen voor de betrokken gemeenten uiteenzet. Er zijn geen zienswijzen ingediend, wat suggereert dat er geen bezwaren of aanvullende vragen zijn vanuit de raad.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om toestemming te verlenen voor de voorgestelde wijziging van de gemeenschappelijke regeling. Dit is een formele stap die nodig is om de wijziging te bekrachtigen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve aanpassing betreft. De raad moet echter beslissen of zij akkoord gaat met de wijziging van de stemverhoudingen en de financiële gevolgen accepteert.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke wijziging van de regeling betreft die per 1 januari 2024 moet ingaan. Het is meetbaar in termen van de financiële impact. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om toestemming te geven voor de vijfde wijziging van de GR SbJH, waarmee de wijzigingen in de regeling formeel worden goedgekeurd.
Participatie:
Er is geen specifieke informatie over participatie van inwoners of andere belanghebbenden buiten de betrokken gemeenten. De focus ligt op de formele betrokkenheid van de deelnemende gemeenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk een administratieve en financiële kwestie betreft.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot een nadelig effect van € 6.000 voor Leidschendam-Voorburg. De uittreedsom die Voorschoten betaalt, is verwerkt in de begroting van het SbJH en de meerjarenbegroting. Vanaf 2027 dragen de overige negen gemeenten de volledige begroting van het SbJH.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke regeling Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden Uittreden Voorschoten Wijziging Jeugdhulpregio Stemverhouding Evaluatie Uittreedsom BegrotingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.d Raadsvoorstel: Vaststellen zienswijze op ontwerpbesluit 6e wijziging Gemeenschappelijke Regeling Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden. - 22:20
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit houdt in dat de raad besluit geen zienswijze in te dienen op de zesde wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (GR SbJH). Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de aanpassing van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) per 1 juli 2022, die voor 1 juli 2024 geïmplementeerd moet zijn. De wijziging betreft een technische aanpassing om de GR SbJH in lijn te brengen met de gewijzigde wet. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit besluit en participatie van inwoners of belanghebbenden is niet van toepassing, aangezien het een technische wijziging betreft.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Vaststellen zienswijze op 6e wijziging GR SbJH
Samenvatting: Het voorstel betreft een besluit van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om geen zienswijze in te dienen op de zesde wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (GR SbJH). Deze wijziging is noodzakelijk om de regeling in overeenstemming te brengen met de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr), die per 1 juli 2022 is aangepast om de democratische legitimiteit te vergroten. De wijziging moet voor 1 juli 2024 zijn doorgevoerd. Het betreft een technische aanpassing zonder financiële gevolgen of participatie van inwoners.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de aanleiding, noodzaak en gevolgen van de wijziging beschrijft. Het geeft een helder beeld van de context en de reden waarom geen zienswijze wordt ingediend.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om te besluiten of zij al dan niet een zienswijze willen indienen op de voorgestelde wijziging van de GR SbJH. In dit geval wordt voorgesteld om geen zienswijze in te dienen.
Politieke Keuzes
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de raad akkoord gaat met het voorstel om geen zienswijze in te dienen. Dit impliceert een akkoord met de technische wijziging zoals voorgesteld.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke deadline heeft (1 juli 2024) voor de implementatie van de wijziging. Het is meetbaar in de zin dat het doel is om de tekst van de regeling aan te passen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemmen met het voorstel om geen zienswijze in te dienen op de zesde wijziging van de GR SbJH.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat participatie niet van toepassing is, aangezien het een technische wijziging betreft die geen directe invloed heeft op inwoners of belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een technische en juridische aanpassing betreft zonder directe impact op milieukwesties.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, wat expliciet in het document wordt vermeld. Er is geen noodzaak voor dekking van kosten, aangezien er geen kosten zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Gemeenschappelijke regeling Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (GR SbJH) Technische wijziging Democratische legitimiteit Implementatie Zienswijze Participatie Wetswijziging Inwoners / belanghebbenden Financiële gevolgenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1.a Opening, mededelingen en vaststelling agenda. - 19:30
J. Brokke - VVD
J. Brokke - VVD
I. Inspreker - 1 - Inspreker
I. Inspreker - 2 - Inspreker
I. Inspreker - 3 - Inspreker
I. Inspreker - 2 - Inspreker
I. Inspreker - 3 - Inspreker
I. Inspreker - 2 - Inspreker
I. Inspreker - 3 - Inspreker
I. Inspreker - 2 - Inspreker
I. Inspreker - 1 - Inspreker
J. Brokke - VVD
I.M. Feld - GroenLinks
I. Inspreker - 1 - Inspreker
J. Brokke - VVD
J.H.A. Voortman - VVD
I. Inspreker - 1 - Inspreker
J. Brokke - VVD
Th.J. Visser - CDA
I. Inspreker - 1 - Inspreker
I. Inspreker - 2 - Inspreker
I. Inspreker - 3 - Inspreker
J. Brokke - VVD
Th.J. Visser - CDA
I. Inspreker - 1 - Inspreker
J. Brokke - VVD
I. Inspreker - 1 - Inspreker
I. Inspreker - 3 - Inspreker
J. Brokke - VVD
I. Inspreker - 1 - Inspreker
I. Inspreker - 2 - Inspreker
I. Inspreker - 3 - Inspreker
I. Inspreker - 2 - Inspreker
I. Inspreker - 1 - Inspreker
J. Brokke - VVD
I. Inspreker - 4 - Inspreker
J. Brokke - VVD
L. Vogelaar - D66
I. Inspreker - 4 - Inspreker
J. Brokke - VVD
I. Inspreker - 5 - Inspreker
J. Brokke - VVD
Th.J. Visser - CDA
I. Inspreker - 5 - Inspreker
Th.J. Visser - CDA
I. Inspreker - 5 - Inspreker
J. Brokke - VVD
I. Inspreker - 5 - Inspreker
J. Brokke - VVD
J. Brokke - VVD
L. Vogelaar - D66
J. Brokke - VVD
J.H.A. Voortman - VVD
J. Brokke - VVD
S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV
J. Brokke - VVD
Th.J. Visser - CDA
S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV
J. Brokke - VVD
S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV
Th.J. Visser - CDA
J. Brokke - VVD
G.E. Steinebach - ChristenUnie
J. Brokke - VVD
I.M. Feld - GroenLinks
J. Brokke - VVD
J. Keus - Wethouder
J. Brokke - VVD
Th.J. Visser - CDA
J. Keus - Wethouder
J. Brokke - VVD
L. Vogelaar - D66
J. Brokke - VVD
J. Keus - Wethouder
J. Brokke - VVD
S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV
J. Brokke - VVD
I.M. Feld - GroenLinks
J. Brokke - VVD
J. Keus - Wethouder
J. Brokke - VVD
N.A. van Weers - GroenLinks
J. Brokke - VVD
J. Keus - Wethouder
J. Brokke - VVD
I.M. Feld - GroenLinks
J. Brokke - VVD
J. Keus - Wethouder
J. Brokke - VVD
L. Vogelaar - D66
J. Brokke - VVD
J.H.A. Voortman - VVD
J. Brokke - VVD
S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV
J. Brokke - VVD
Th.J. Visser - CDA
J. Brokke - VVD
G.E. Steinebach - ChristenUnie
J. Brokke - VVD
I.M. Feld - GroenLinks
J. Brokke - VVD
E.R. van der Schaft - SP
J. Brokke - VVD
J. Streefkerk - PvdA
J. Brokke - VVD
J. Keus - Wethouder
J. Brokke - VVD
J. Brokke - VVD
M. Mathlouti - D66
J. Brokke - VVD
B. Ogric - raadscommissielid
M. Mathlouti - D66
J. Brokke - VVD
B. Ogric - raadscommissielid
J. Brokke - VVD
B. Ogric - raadscommissielid
J. Brokke - VVD
M. Mathlouti - D66
J. Brokke - VVD
B. Ogric - raadscommissielid
J. Brokke - VVD
B. Ogric - raadscommissielid
J. Brokke - VVD
S.D. van den Heuvel - VVD
J. Brokke - VVD
M. Mathlouti - D66
J. Brokke - VVD
B. Ogric - raadscommissielid
S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV
J. Brokke - VVD
B. Ogric - raadscommissielid
S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV
J. Brokke - VVD
S.D. van den Heuvel - VVD
J. Brokke - VVD
B. Ogric - raadscommissielid
J. Brokke - VVD
B. Ogric - raadscommissielid
S.D. van den Heuvel - VVD
J. Brokke - VVD
B. Ogric - raadscommissielid
J. Brokke - VVD
M. Mathlouti - D66
J. Brokke - VVD
B. Ogric - raadscommissielid
M. Mathlouti - D66
J. Brokke - VVD
B. Ogric - raadscommissielid
J. Brokke - VVD
M. Mathlouti - D66
J. Brokke - VVD
B. Ogric - raadscommissielid
J. Brokke - VVD
J.J. Koster - CDA
J. Brokke - VVD
M.J.R. Hartsinck - GBLV
B. Ogric - raadscommissielid
J. Brokke - VVD
M. Mathlouti - D66
J. Brokke - VVD
B. Ogric - raadscommissielid
M. Mathlouti - D66
J. Brokke - VVD
B. Ogric - raadscommissielid
J. Brokke - VVD
B. Ogric - raadscommissielid
J. Brokke - VVD
M. Mathlouti - D66
B. Ogric - raadscommissielid
J. Brokke - VVD
M.J.R. Hartsinck - GBLV
J. Brokke - VVD
M. Mathlouti - D66
J. Brokke - VVD
B. Ogric - raadscommissielid
J. Brokke - VVD
M. Mathlouti - D66
B. Ogric - raadscommissielid
J. Brokke - VVD
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J. Brokke - VVD
E.R. van der Schaft - SP
J. Brokke - VVD
M.J.R. Hartsinck - GBLV
J. Brokke - VVD
J.J. Koster - CDA
J. Brokke - VVD
B. Ogric - raadscommissielid
J. Brokke - VVD
J.J. Koster - CDA
J. Brokke - VVD
B. Ogric - raadscommissielid
J. Brokke - VVD
E.R. van der Schaft - SP
J. Brokke - VVD
B. Ogric - raadscommissielid
J. Brokke - VVD
M.J.R. Hartsinck - GBLV
J. Brokke - VVD
M.J.R. Hartsinck - GBLV
B. Ogric - raadscommissielid
J. Brokke - VVD
M.J.R. Hartsinck - GBLV
J. Brokke - VVD
J.J. Koster - CDA
J. Brokke - VVD
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J. Brokke - VVD
N.A. van Weers - GroenLinks
J. Brokke - VVD
E.R. van der Schaft - SP
J. Brokke - VVD
J.J. Koster - CDA
J. Brokke - VVD
E.R. van der Schaft - SP
J. Brokke - VVD
Ph. van Veller - Wethouder
J. Brokke - VVD
B. Ogric - raadscommissielid
J. Brokke - VVD
E.R. van der Schaft - SP
J. Brokke - VVD
Ph. van Veller - Wethouder
B. Ogric - raadscommissielid
J. Brokke - VVD
Ph. van Veller - Wethouder
J. Brokke - VVD
B. Ogric - raadscommissielid
J. Brokke - VVD
Ph. van Veller - Wethouder
J. Brokke - VVD
B. Ogric - raadscommissielid
Ph. van Veller - Wethouder
J. Brokke - VVD
B. Ogric - raadscommissielid
J. Brokke - VVD
Ph. van Veller - Wethouder
J. Brokke - VVD
B. Ogric - raadscommissielid
Ph. van Veller - Wethouder
J. Brokke - VVD
E.R. van der Schaft - SP
J. Brokke - VVD
N.A. van Weers - GroenLinks
J. Brokke - VVD
N.A. van Weers - GroenLinks
J. Brokke - VVD
Ph. van Veller - Wethouder
J. Brokke - VVD
J.J. Koster - CDA
Ph. van Veller - Wethouder
J. Brokke - VVD
S.D. van den Heuvel - VVD
Ph. van Veller - Wethouder
J. Brokke - VVD
Ph. van Veller - Wethouder
J. Brokke - VVD
F.B. Wilschut - ChristenUnie
Ph. van Veller - Wethouder
J. Brokke - VVD
E.R. van der Schaft - SP
J. Brokke - VVD
Ph. van Veller - Wethouder
J. Brokke - VVD
M.J.R. Hartsinck - GBLV
J. Brokke - VVD
Ph. van Veller - Wethouder
J. Brokke - VVD
B. Ogric - raadscommissielid
Ph. van Veller - Wethouder
J. Brokke - VVD
N.A. van Weers - GroenLinks
Ph. van Veller - Wethouder
J. Brokke - VVD
M. Mathlouti - D66
J. Brokke - VVD
S.D. van den Heuvel - VVD
J. Brokke - VVD
B. Ogric - raadscommissielid
J. Brokke - VVD
M.J.R. Hartsinck - GBLV
J. Brokke - VVD
J.J. Koster - CDA
J. Brokke - VVD
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J. Brokke - VVD
N.A. van Weers - GroenLinks
J. Brokke - VVD
E.R. van der Schaft - SP
J. Brokke - VVD
Ph. van Veller - Wethouder
J. Brokke - VVD
M. Mathlouti - D66
J. Brokke - VVD
Ph. van Veller - Wethouder
M. Mathlouti - D66
J. Brokke - VVD
M.J.R. Hartsinck - GBLV
Ph. van Veller - Wethouder
J. Brokke - VVD
B. Ogric - raadscommissielid
J. Brokke - VVD
Ph. van Veller - Wethouder
J. Brokke - VVD
Th.J. Visser - CDA
Ph. van Veller - Wethouder
Th.J. Visser - CDA
Ph. van Veller - Wethouder
J. Brokke - VVD
M.J.R. Hartsinck - GBLV
Ph. van Veller - Wethouder
J. Brokke - VVD
M.J.R. Hartsinck - GBLV
Ph. van Veller - Wethouder
J. Brokke - VVD
Ph. van Veller - Wethouder
M.J.R. Hartsinck - GBLV
Ph. van Veller - Wethouder
J. Brokke - VVD
B. Ogric - raadscommissielid
J. Brokke - VVD
J. Brokke - VVD
B. Ogric - raadscommissielid
J. Brokke - VVD
I.M. Feld - GroenLinks
J. Brokke - VVD
E.R. van der Schaft - SP
J. Brokke - VVD
A.J.W. van Eekelen - Wethouder
J. Brokke - VVD
I.M. Feld - GroenLinks
J. Brokke - VVD
A.J.W. van Eekelen - Wethouder
J. Brokke - VVD
J. Brokke - VVD
J. Brokke - VVD
J. Brokke - VVD
J. Brokke - VVD
J. Brokke - VVD
00:12:44 - 00:13:44 - 00:20:48 - 00:22:54 - 00:24:34 - 00:25:47 - 00:26:25 - 00:26:32 - 00:28:12 - 00:34:09 - 00:34:58 - 00:38:20 - 00:40:21 - 00:40:24 - 00:40:33 - 00:46:19 - 00:48:38 - 00:50:29 - 00:51:17 - 00:52:33 - 00:53:44 - 00:56:18 - 01:00:10 - 01:02:32 - 01:03:13 - 01:05:51 - 01:06:04 - 01:06:27 - 01:07:51 - 01:08:16 - 01:08:50 - 01:09:41 - 01:11:40 - 01:12:56 - 01:13:45 - 01:13:53 - 01:14:24 - 01:14:44 - 01:15:40 - 01:15:57 - 01:16:00 - 01:18:29 - 01:20:34 - 01:25:43 - 01:27:00 - 01:27:23 - 01:27:50 - 01:28:26 - 01:29:11 - 01:29:29 - 01:29:54 - 01:30:37 - 01:31:46 - 01:32:19 - 01:33:05 - 01:33:20 - 01:35:50 - 01:36:40 - 01:36:57 - 01:37:19 - 01:37:40 - 01:38:02 - 01:38:27 - 01:39:01 - 01:39:52 - 01:40:15 - 01:41:28 - 01:41:55 - 01:42:55 - 01:43:45 - 01:43:57 - 01:44:35 - 01:45:11 - 01:46:24 - 01:46:50 - 01:47:42 - 01:48:46 - 01:49:56 - 01:51:31 - 01:52:31 - 01:53:15 - 01:54:00 - 01:56:49 - 01:58:05 - 01:58:41 - 02:03:34 - 02:08:54 - 02:11:08 - 02:14:06 - 02:18:12 - 02:18:57 - 02:19:19 - 02:20:45 - 02:21:36 - 02:21:51 - 02:24:20 - 02:30:19 - 02:31:20 - 02:31:55 - 02:33:40 - 02:34:17 - 02:35:01 - 02:35:44 - 02:36:18 - 02:37:55 - 02:38:01 - 02:39:46 - 02:40:17 - 02:41:03 - 02:43:07 - 02:43:51 - 02:44:15 - 02:44:55 - 02:45:28 - 02:46:22 - 02:48:28 - 02:49:06 - 02:49:49 - 02:50:47 - 02:51:14 - 02:53:53 - 02:55:10 - 02:55:25 - 02:55:50 - 02:57:04 - 02:58:19 - 02:58:39 - 02:59:17 - 03:01:04 - 03:01:43 - 03:02:04 - 03:04:51 - 03:05:44 - 03:06:46 - 03:09:00 - 03:10:12 - 03:10:31 - 03:12:30 - 03:13:31 - 03:14:38 - 03:17:14 - 03:17:38 - 03:17:46 - 03:17:58 - 03:18:29 - 03:18:36 - 03:18:54
J. Streefkerk - PvdA
B. Ogric - raadscommissielid
01:25:45 - 01:27:03 - 01:27:26 - 01:28:28 - 01:29:12 - 01:30:41 - 01:31:49 - 01:33:08 - 01:33:22 - 01:35:55 - 01:36:58 - 01:37:22 - 01:38:04 - 01:39:34 - 01:40:18 - 01:41:29 - 01:41:59 - 01:43:14 - 01:44:37 - 01:45:37 - 01:50:03 - 01:52:33 - 01:54:05 - 01:58:07 - 02:20:47 - 02:23:28 - 02:30:25 - 02:31:57 - 02:33:44 - 02:35:04 - 02:46:25 - 02:50:54 - 03:01:09 - 03:10:04 - 03:11:40
Ph. van Veller - Wethouder
02:19:37 - 02:21:58 - 02:24:22 - 02:31:21 - 02:32:28 - 02:34:19 - 02:35:09 - 02:38:03 - 02:40:08 - 02:40:41 - 02:41:08 - 02:43:46 - 02:44:16 - 02:45:29 - 02:47:06 - 02:48:54 - 02:57:13 - 02:58:40 - 03:00:01 - 03:01:46 - 03:02:27 - 03:02:49 - 03:05:22 - 03:06:46 - 03:06:59 - 03:08:15