26-11-2012 Commissie MA
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda (790620).
Agendapunt 4 Terugkoppeling wethouder Van Ostaijen inzake plan St. Vrienden van Rusthout 'Stadstuin Rusthout'.
Agendapunt 5 Raadsvoorstel: Nieuwbouw zwembad De Fluit (787696).
Samenvatting
De tekst beschrijft de stedenbouwkundige randvoorwaarden voor de voorlopige locatiekeuze van de nieuwbouw van zwembad De Fluit op de huidige ligweide. Het zwembad zal een vloeroppervlak van 3758 m² hebben, verdeeld over de begane grond, verdieping en kelder. Er is ruimte voor aanvullende functies zoals fitness of fysiotherapie. Het gebouw moet passen binnen de bestemmingsplannen en welstandsnota's, met een rechthoekig bouwvlak van 80 bij 40 meter en maximaal twee bouwlagen hoog. Er moet voldoende afstand worden gehouden tot nabijgelegen bomen, en er komt een voorplein voor entree, parkeren en fietsenstalling. Het zwembad krijgt een eigen ontsluiting vanaf de Prinsensingel, met specifieke verkeersrichtingen voor aankomend en vertrekkend verkeer. Er worden maximaal 107 parkeerplaatsen voorzien, met mogelijkheden voor dubbel grondgebruik indien nodig. Het ontwerp moet ook rekening houden met hulpdienstenroutes.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Nieuwbouw Zwembad De Fluit in Leidschendam
Samenvatting: Het voorstel betreft de nieuwbouw van zwembad De Fluit in Leidschendam. Het plan omvat een uitgebreide faciliteit met meerdere zwembaden, kleedruimtes, horecagelegenheden, en kantoorruimtes. Het doel is om een moderne en toegankelijke zwemaccommodatie te creëren die voldoet aan de normen van de Koninklijke Nederlandse Zwembond (KNZB) en geschikt is voor diverse doelgroepen, waaronder mindervaliden. Het project omvat ook duurzame elementen zoals waterhergebruik en energie-efficiënte installaties. De totale oppervlakte van de nieuwbouw bedraagt 4.170 m², met een bruto vloeroppervlak (BVO) van 3.133 m².
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is gedetailleerd en omvat een uitgebreide ruimtestaat met specifieke afmetingen en functies voor elke ruimte. Het biedt een duidelijk overzicht van de benodigde faciliteiten en hun onderlinge samenhang. Echter, het voorstel mist specifieke informatie over de financiering en dekkingsmogelijkheden.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van het voorstel en het toewijzen van de benodigde financiële middelen. De raad moet ook toezien op de naleving van gemeentelijke richtlijnen en beleidsdoelen, zoals duurzaamheid en toegankelijkheid.
Politieke Keuzes
Politieke keuzes omvatten de prioritering van duurzaamheid, de mate van toegankelijkheid voor mindervaliden, en de balans tussen kosten en kwaliteit van de faciliteiten. Er moet ook worden besloten over de betrokkenheid van lokale verenigingen en de gemeenschap bij het gebruik van de faciliteiten.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van ruimte-indeling en functionaliteit. Echter, het mist tijdgebonden elementen zoals een projecttijdlijn en specifieke mijlpalen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in de ruimtestaat, maar de financiële aspecten zijn niet SMART geformuleerd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of het voorstel wordt goedgekeurd, inclusief de toewijzing van financiële middelen en eventuele aanpassingen op basis van politieke prioriteiten.
Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet de participatie van de gemeenschap of belanghebbenden in de planning of uitvoering van het project. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de vermelding van waterhergebruik en energie-efficiënte installaties. De raad moet beslissen in hoeverre duurzaamheid wordt geïntegreerd in het project.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn niet expliciet vermeld in het voorstel. Er is geen informatie over de totale kosten, financieringsbronnen, of hoe eventuele tekorten worden gedekt. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zwembad De Fluit Zwemzaal Wedstrijdbassin Doelgroepenbassin Multifunctionele ruimte Horecagedeelte Kleedaccommodatie Mindervalidevoorzieningen Technische ruimten Vaste inrichtingenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Nieuwbouw zwembad de Fluit
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nieuwbouw zwembad de Fluit". Het voorstel betreft de nieuwbouw van zwembad de Fluit in Leidschendam, waarbij een businesscase is ontwikkeld om de haalbaarheid te onderzoeken. De raad wordt gevraagd in te stemmen met het definitieve programma van eisen en de financiële kaders voor de nieuwbouw. Het doel is om de zwemfunctie in de gemeente te moderniseren zonder hogere exploitatiekosten, met behoud van zwembad Forum Kwadraat. Het voorstel omvat ook de sluiting van het buitenbad en het voornemen om innovatief aan te besteden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor verschillende aspecten zoals de locatie, financiële kaders, duurzaamheid, en participatie van gebruikers en medewerkers. Het bevat echter vertrouwelijke financiële informatie die geheim moet blijven.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het programma van eisen, de financiële kaders, de sluiting van het buitenbad, en het voornemen om innovatief aan te besteden. Daarnaast moet de raad de geheimhouding van het financiële kader bekrachtigen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de nieuwbouw versus renovatie, de sluiting van het buitenbad, en de keuze voor een innovatieve aanbesteding. Ook moet de raad overwegen hoe duurzaamheid en participatie worden geïntegreerd in het project.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van doelen en financiële kaders. Het is tijdgebonden met een duidelijke planning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de geheimhouding van financiële details kan transparantie beperken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het programma van eisen, de financiële kaders, de sluiting van het buitenbad, en de innovatieve aanbesteding. Ook moet de raad de geheimhouding van het financiële kader bekrachtigen.
Participatie:
Het voorstel beschrijft participatie van gebruikers en medewerkers bij het opstellen van het programma van eisen. Er zijn bijeenkomsten gehouden om input te verzamelen, wat heeft geleid tot aanpassingen in het PvE.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met standaard maatregelen opgenomen in het PvE. Er is ruimte voor extra investeringen in duurzaamheid als het financiële kader dit toelaat.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten investeringskosten voor nieuwbouw en besparingen door sluiting van het buitenbad. Het financiële kader is geheim, maar er wordt aangegeven dat de nieuwbouw binnen het kader moet passen. De raad moet de geheimhouding van deze informatie bekrachtigen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuwbouw zwembad de Fluit Businesscase Modernisering Zwembadconfiguratie Duurzaamheid Locatiestudie Exploitatiekosten Recreatieve componenten Innovatieve aanbesteding BezoekersaantallenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Nieuwbouw zwembad De Fluit". Het college stelt de gemeenteraad voor om in te stemmen met het programma van eisen voor de nieuwbouw van zwembad De Fluit, inclusief recreatieve toevoegingen binnen het gepresenteerde financiële kader. Het voorstel omvat ook een innovatieve aanbesteding met marktconsultatie, de sluiting van het buitenbad per 2013, en het bekrachtigen van de geheimhouding van het financiële kader. De ruimtelijke randvoorwaarden zijn vastgesteld in een locatiestudie. Het financiële kader is vertrouwelijk en ter inzage bij de griffie.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in termen van de benodigde stappen en overwegingen voor de nieuwbouw van het zwembad. Het bevat een programma van eisen, een financieel kader, en een plan voor innovatieve aanbesteding. Echter, de vertrouwelijkheid van het financiële kader kan de transparantie beperken.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het programma van eisen, de voorgestelde sluiting van het buitenbad, en de geheimhouding van het financiële kader. Daarnaast moet de raad advies geven over het voorstel en de ruimtelijke randvoorwaarden in overweging nemen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van recreatieve voorzieningen, de noodzaak van innovatieve aanbesteding, en de implicaties van het sluiten van het buitenbad. Ook moet de raad de balans vinden tussen transparantie en vertrouwelijkheid van financiële gegevens.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en realistische aspecten zijn moeilijk te beoordelen zonder toegang tot het financiële kader. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de geheimhouding kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met het programma van eisen, de sluiting van het buitenbad, en de geheimhouding van het financiële kader.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, behalve de marktconsultatie voor de aanbesteding.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn bij de nieuwbouw en innovatieve aanbesteding van het zwembad.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn niet openbaar, maar liggen ter inzage bij de griffie. Het is onduidelijk hoe de kosten worden gedekt, wat een punt van zorg kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuwbouw Zwembad De Fluit Programma van Eisen Financieel kader Innovatief aanbesteden Marktconsultatie Sluiting buitenbad Ruimtelijke randvoorwaarden Geheimhouding BeeldkwaliteitVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Stedenbouwkundige randvoorwaarden bij voorlopige locatiekeuze voor de nieuwbouw van zwembad De Fluit op de huidige ligweide.
Samenvatting: Het voorstel betreft de stedenbouwkundige randvoorwaarden voor de nieuwbouw van zwembad De Fluit op de huidige ligweide. Het zwembad krijgt een vloeroppervlak van 3758 m², verdeeld over drie niveaus. Er is ruimte voor aanvullende functies zoals fitness of fysiotherapie. Het gebouw moet passen binnen het bestemmingsplan Amstelwijk 1989 en de Welstandsnota Leidschendam-Voorburg. Er zijn specifieke eisen voor de locatie, zoals een rechthoekig bebouwingsvlak van 80 bij 40 meter en een maximale hoogte van twee bouwlagen. Verkeersontsluiting en parkeervoorzieningen zijn ook opgenomen in de randvoorwaarden.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in termen van stedenbouwkundige en verkeerskundige randvoorwaarden. Het biedt gedetailleerde specificaties voor de locatie, het bouwvolume, en de verkeersontsluiting. Echter, het definitieve programma van eisen kan nog afwijken, wat enige onzekerheid introduceert.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de stedenbouwkundige randvoorwaarden en het uiteindelijke besluit over de locatie en het ontwerp van het zwembad. Ze moeten ook beslissen over eventuele functiewijzigingen die buiten het huidige bestemmingsplan vallen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de balans tussen het behoud van groenvoorzieningen en de behoefte aan nieuwe recreatieve voorzieningen. Ook moeten ze keuzes maken over de financiering en mogelijke functiewijzigingen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van ruimtelijke eisen, maar mist tijdsgebonden elementen en concrete acties voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de flexibiliteit in het programma van eisen kan tot wijzigingen leiden.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met de voorgestelde stedenbouwkundige randvoorwaarden en of ze eventuele functiewijzigingen willen toestaan.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van bewoners of andere belanghebbenden, wat een gemis kan zijn in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in termen van energie-efficiëntie van het gebouw en behoud van groenvoorzieningen.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in het voorstel. Er is geen informatie over de kosten van de nieuwbouw of hoe deze gedekt zullen worden, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zwembad De Fluit Stedenbouwkundige randvoorwaarden Ruimtevraag Bestemmingsplan Amstelwijk Welstandsnota Ligweide Voorplein Parkeren Ontsluiting FunctiewijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Raadsvoorstel: Inzet middelen Participatiebudget 2012-2015 (786563).
Samenvatting
Tijdens de vergadering van de Commissie Maatschappelijke Activiteiten op 26 november 2012 werd het raadsvoorstel besproken over de inzet van middelen uit het Participatiebudget voor de periode 2012-2015. Vanwege een halvering van het budget ten opzichte van 2011, van 9,4 miljoen naar 4,7 miljoen euro, stelt het college voor om het re-integratiebeleid te herzien. De focus van het budget zal verschuiven naar werk. De financiële verdeling voor 2014 is als volgt: Leidschendam-Voorburg ontvangt € 3.078.000, Voorschoten € 236.500, en Wassenaar € 578.500. De commissie zal de raad adviseren over dit voorstel. Na goedkeuring van de contourennota zal een samenvatting voor communicatiedoeleinden worden gemaakt. Wethouder G.G.J. Rensen is de portefeuillehouder en M. v. Egdom van de afdeling Werk en Inkomen is de behandelend ambtenaar.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel: Inzet middelen Participatiebudget 2012-2015". Het college stelt de raad voor om het re-integratiebeleid te herzien vanwege een halvering van het Participatiebudget. Het budget voor de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Voorschoten en Wassenaar is teruggebracht van 9,4 miljoen euro in 2011 naar 4,7 miljoen euro in 2013. De nota stelt voor om de focus van het budget te verleggen naar werkgelegenheid. De financiële verdeling voor 2014 is: Leidschendam-Voorburg € 3.078.000, Voorschoten € 236.500, en Wassenaar € 578.500.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in termen van financiële gegevens en de noodzaak tot beleidsherziening. Echter, details over de specifieke maatregelen en de impact op de huidige re-integratieprogramma's ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en goedkeuren. Ze spelen een cruciale rol in het bepalen van de strategische richting van het re-integratiebeleid en de allocatie van middelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde focusverschuiving naar werkgelegenheid en hoe ze de beperkte middelen het beste kunnen inzetten om de grootste impact te bereiken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan detail over de uitvoering.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de contourennota en de voorgestelde herziening van het re-integratiebeleid.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden, behalve het advies van de klankbordgroep.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft de financiële verdeling van het Participatiebudget voor 2014, maar er is geen gedetailleerde uitleg over hoe de bezuinigingen worden opgevangen of welke programma's mogelijk worden beïnvloed.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatiebudget Re-integratiebeleid Contourennota Klankbordgroep Werk en Inkomen Financiële consequenties Voorschoten Wassenaar Communicatie Wethouder G.G.J. RensenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Inzet middelen Participatiebudget 2012-2015". Het voorstel beoogt een herziening van het re-integratiebeleid van de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Voorschoten en Wassenaar vanwege forse bezuinigingen op het Participatiebudget. Het budget is met 50% verminderd ten opzichte van 2011, waardoor het huidige beleid niet kan worden voortgezet. De focus wordt verlegd naar werk, waarbij middelen worden ingezet voor personen met arbeidspotentieel op trede 3 tot en met 5 van de participatieladder. Er worden scherpe keuzes gemaakt, zoals prioritering binnen deze groep en de introductie van een nieuwe vorm van loonkostensubsidie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beslispunten en een gedetailleerde uitleg van de financiële situatie. Echter, de praktische uitvoering en impact op de betrokkenen worden minder uitgebreid behandeld.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de contourennota en de voorgestelde beleidswijzigingen goedkeuren. Ze spelen een cruciale rol in het vaststellen van de prioriteiten en het goedkeuren van de financiële kaders.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van doelgroepen binnen het participatiebeleid, de inzet van beperkte middelen en de introductie van nieuwe instrumenten zoals de Loonkostensubsidie Nieuwe Stijl.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn duidelijke doelen, maar de meetbaarheid en tijdsgebonden aspecten zijn minder concreet. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de prioritering kan een uitdaging zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de contourennota en de voorgestelde beleidswijzigingen goedkeuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt de betrokkenheid van een klankbordgroep, bestaande uit de Participatieraad en Cliëntenraden, die akkoord zijn met de nota. Er is echter weinig detail over bredere participatie van burgers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op economische participatie en werkgelegenheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent aanzienlijke financiële tekorten door de bezuinigingen. Er worden bezuinigingsmaatregelen en nieuwe instrumenten voorgesteld om de tekorten te dekken, maar de exacte dekking blijft deels afhankelijk van toekomstige ontwikkelingen en keuzes.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatiebudget Re-integratie Bezuinigingen Contourennota Werk Participatieladder Loonkostensubsidie Tegenprestatie Uitvoeringsprogramma Economische crisisVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Vaststellen zienswijze gewijzigde begroting 2013 DSW Rijswijk e.o.
Agendapunt 8.a Vaststellen zienswijze herziene begroting 2012-2015 GGD-ZHW (786589).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de vaststelling van een zienswijze op de herziene meerjarenbegroting 2012-2015 van de GGD Zuid-Holland West (GGD-ZHW). De GGD-ZHW kampt met financiële problemen, waaronder een negatief eigen vermogen van € 861.000 en een tekort van € 1.459.000 voor 2012. De gemeente Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd bij te dragen aan het dichten van deze tekorten, met een aandeel van € 163.000 voor 2011 en € 197.000 voor 2012. Er zijn ook risico's geïdentificeerd waarvoor mogelijk een voorziening van € 1.180.000 nodig is, waarvan het aandeel voor de gemeente € 159.000 zou zijn. Het herstelprogramma, dat in 2013 effect moet hebben, richt zich op de ICT-organisatie, ontvlechting van de stichting JGZ en het terugbrengen van bedrijfsvoeringskosten. Het college van Leidschendam-Voorburg heeft zorgen over de haalbaarheid van het herstelprogramma en de financiële risico's. Er wordt voorgesteld om de concept zienswijze vast te stellen en deze zorgen kenbaar te maken aan het Dagelijks Bestuur van de GGD-ZHW.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot vaststellen zienswijze herziene begroting 2012 GGD-ZHW
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot vaststellen zienswijze herziene begroting 2012 GGD-ZHW". Het document vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om in te stemmen met de concept zienswijze over de herziene meerjarenbegroting 2012-2015 van de GGD Zuid-Holland West (GGD-ZHW). De begroting en het herstelprogramma zijn opgesteld naar aanleiding van financiële problemen binnen de GGD-ZHW, waaronder een negatief eigen vermogen en structurele tekorten. Het voorstel benadrukt de noodzaak van extra bijdragen van de deelnemende gemeenten om de financiële situatie te stabiliseren en de samenwerking met de GGD Den Haag in 2013 te faciliteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het schetsen van de financiële situatie en de benodigde stappen. Echter, er zijn zorgen over de onderbouwing van bepaalde financiële beslissingen en de haalbaarheid van het herstelprogramma.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de concept zienswijze en de financiële bijdragen goedkeuren die nodig zijn om de begrotingstekorten te dekken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële bijdragen en de zienswijze op de begroting en het herstelprogramma. Dit omvat ook het beoordelen van de risico's en de haalbaarheid van de voorgestelde maatregelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn zorgen over de haalbaarheid van de tijdslijnen en de onderbouwing van de financiële risico's.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de concept zienswijze vast te stellen en de financiële bijdragen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met een totale extra bijdrage van minimaal € 464.000 voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het voorstel geeft aan dat deze bijdragen noodzakelijk zijn om de financiële problemen van de GGD-ZHW op te lossen, maar er is geen gedetailleerde dekking aangegeven voor deze extra kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GGD-ZHW Herstelprogramma Meerjarenbegroting 2012-2015 Financiële tekorten Samenwerking GGD Den Haag Ontvlechting JGZ ICT-organisatie Risico's Extra bijdrage IndexpercentageVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.b Raadsbrief: Procesbrief GGD Zuid-Holland West (780649).
Agendapunt 9.a Raadsbrief: Stand van zaken Integraal HuisvestingsPlan 2011-2013 Primair Onderwijs (785448).
Agendapunt 9.b Raadsbrief: Voorzieningen Onderwijshuisvesting Programma 2013 en Overzicht 2013 (785454).
Agendapunt 10.a Raadsbrief: Jaarverslag Leerplicht/RMC, schooljaar 2010-2011 en 2011-2012 (785469).
Agendapunt 10.b Raadsbrief: Overdracht leerplichttaken en regionaal meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten (RMC) (785594).
Agendapunt 11 Raadsvoorstel tot vaststelling van de strategische raadsagenda (788023).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg stelt voor om de bestaande termijnkalender uit te breiden tot een strategische raadsagenda voor het jaar 2013. Deze agenda dient als instrument voor de gemeenteraad om haar kaderstellende, controlerende en volksvertegenwoordigende rol te vervullen. Het initiatief voor het opstellen en beheren van deze agenda ligt bij de raad, hoewel het college input kan leveren. De strategische raadsagenda bevat een groslijst van onderwerpen aangedragen door fracties en het college, waarbij de raad bepaalt welke onderwerpen strategisch zijn en hoe deze behandeld worden. De huidige termijnkalender van het college kan dienen als basis voor deze agenda. Het voorstel omvat het uitbreiden van de termijnkalender, het doen van behandelingsvoorstellen in commissies, en het vaststellen van de concept-strategische raadsagenda op 18 december 2012.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststelling van de strategische raadsagenda". Het voorstel beoogt de bestaande termijnkalender van de gemeente Leidschendam-Voorburg uit te breiden naar een strategische raadsagenda voor het kalenderjaar 2013. Deze agenda dient als instrument voor de gemeenteraad om zijn kaderstellende, controlerende en volksvertegenwoordigende rol te vervullen. Het voorstel benadrukt dat de raad het initiatief neemt bij het opstellen van deze agenda, met input van het college. De strategische raadsagenda moet zich richten op grote politieke lijnen en biedt een gestructureerde manier om de werkdruk van de raad en commissies te beheren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in zijn uitleg van de noodzaak en het proces voor het opstellen van een strategische raadsagenda. Het biedt echter weinig concrete details over de specifieke onderwerpen die op de agenda moeten komen, mede doordat er geen extra onderwerpen zijn aangedragen door de fracties.
Rol van de raad:
De raad speelt een centrale rol in het opstellen en vaststellen van de strategische raadsagenda. Het is aan de raad om te bepalen welke onderwerpen strategisch zijn en hoe deze behandeld moeten worden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen welke onderwerpen als strategisch worden beschouwd en prioriteit krijgen. Daarnaast moet de raad keuzes maken over de verdeling van de werkdruk over de vergadercycli.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het mist specifieke en meetbare doelen, hoewel het wel tijdgebonden is met een vaststellingsdatum van 18 december 2012. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van extra onderwerpen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de termijnkalender uit te breiden tot een strategische raadsagenda en de concept-agenda voor 2013 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen van de strategische raadsagenda.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op de organisatorische en procedurele aspecten van de raadsagenda.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Strategische raadsagenda Termijnkalender College Fracties Behandelvoorstel Commissies Kwartalen Griffie Politieke lijnen ORA (Overleg Ruimtelijke Aspecten)Verfijning van de zoekopdracht: