18-06-2015 Commissie MA
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda (1360720).
Agendapunt 4 Raadsbrief: Onderzoek contactinformatiebehoefte onder ouderen (1342340).
-
Motie alle fracties Raad 7 april 2015 ag.pnt. 6 Ouderengids 2015 Gewijzigde versie unaniem aan.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Raadsbrief: Huurschulden Voetbalvereniging Wilhelmus (1353347).
Agendapunt 6 Raadsbrief: Beantwoording schriftelijke vragen ex artikel 42 van het Reglement van orde voor de gemeenteraad Leidschendam-Voorburg 2002 van de fractie CDA inzake huishoudelijke hulp (1342308).
Agendapunt 7 Raadsvoorstel: Plan van aanpak arbeidsmarktoffensief 2015-2018 (1365310)
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Plan van aanpak arbeidsmarktoffensief 2015-2018". Het richt zich op het beperken van het risico op tekorten in het BUIG-budget door de uitstroom van uitkeringsgerechtigden te bevorderen en de instroom te beperken. Dit sluit aan bij de doelstellingen van de sociale structuurvisie en het coalitieakkoord, die streven naar volwaardige deelname aan de samenleving en het activeren van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het plan omvat maatregelen die organisatorische bijsturing en extra inspanningen vereisen, gefinancierd uit overschotten op het participatiebudget en extra middelen van het College.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het beschrijven van de aanleiding, doelstellingen, en financiële implicaties. Echter, de communicatieplannen zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Rol van de raad:
De raad moet het plan van aanpak vaststellen en goedkeuren. Ze spelen een toezichthoudende rol in de uitvoering en evaluatie van de voorgestelde maatregelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen en inspanningen om de uitstroom van uitkeringsgerechtigden te bevorderen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de inzet van extra middelen en de focus op bepaalde doelgroepen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke doelen en tijdsbestekken heeft. Echter, de meetbare resultaten en specifieke evaluatiecriteria zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het plan van aanpak arbeidsmarktoffensief 2015-2018 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat werkgevers geraadpleegd zullen worden, maar er is geen uitgebreide participatie van andere belanghebbenden beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten organisatorische bijsturing en extra inspanningen, gefinancierd uit overschotten op het participatiebudget en een extra bedrag van €120.000 per jaar voor vier jaar. De dekking lijkt adequaat te zijn aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Arbeidsmarktoffensief Participatiewet BUIG budget Uitvoeringsprogramma Instroombeperking Uitstroombevordering Verdeelsystematiek Werkgeversservicepunt Sociale structuurvisie CoalitieakkoordVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.a Raadsvoorstel: Onderwijsvisie Leidschendam-Voorburg (1364491).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Onderwijsvisie Leidschendam-Voorburg". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe onderwijsvisie voor de gemeente Leidschendam-Voorburg, ontwikkeld in samenwerking met inwoners, maatschappelijke partners en de gemeente. De visie omvat zes speerpunten: Integrale Kindcentra, Brede scholen voortgezet onderwijs, Gezonde en veilige scholen, Onderwijshuisvesting, Relatie onderwijs-arbeidsmarkt, en Passend onderwijs. Deze speerpunten vormen de basis voor een Lokale Educatie Agenda, die verder zal worden uitgewerkt met partners. De visie is bedoeld om een gezamenlijke inspanning te bevorderen en de uitvoering ervan heeft financiële implicaties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een duidelijke structuur biedt met zes speerpunten en een plan voor verdere uitwerking met maatschappelijke partners. Het bevat ook een financiële toelichting en een communicatieplan.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd de onderwijsvisie vast te stellen. Daarnaast zal de raad op de hoogte worden gehouden van de voortgang van de uitvoeringsagenda en de financiële invulling daarvan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering en financiering van de zes speerpunten binnen de onderwijsvisie. Er moeten keuzes worden gemaakt over hoe de middelen worden verdeeld en welke speerpunten mogelijk meer aandacht of middelen vereisen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat concrete meetbare doelen en tijdlijnen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar verdere specificatie van de uitvoeringsagenda is nodig.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de onderwijsvisie vast te stellen en akkoord te gaan met de voorgestelde financiële reservering in de Kadernota.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door de betrokkenheid van inwoners en maatschappelijke partners bij de ontwikkeling van de visie en de uitvoeringsagenda.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als onderdeel van het coalitieakkoord, maar het is niet expliciet uitgewerkt in de speerpunten van de onderwijsvisie.
Financiële gevolgen:
Er wordt voorgesteld om structureel € 75.000,00 te reserveren voor de uitvoering van de onderwijsvisie. Verdere details over de financiële invulling zullen worden verstrekt als onderdeel van de uitvoeringsagenda.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onderwijsvisie Speerpunten Integrale Kindcentra Brede scholen voortgezet onderwijs Gezonde en veilige scholen Onderwijshuisvesting Relatie onderwijs - arbeidsmarkt Passend onderwijs Lokale Educatie Agenda Maatschappelijke partnersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.b Raadsbrief: Integraal Huisvestingsplan 2015-2018 (1349940).
Agendapunt 8.c Raadsvoorstel: Nieuwbouw basisschool De Dijsselbloem met gymzaal en turnvoorziening (1349963).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Scenario's voor de voortgang van het nieuwbouwproject De Dijsselbloem en turnhal
Samenvatting: Het voorstel presenteert vijf scenario's voor de voortgang van het nieuwbouwproject voor De Dijsselbloem en een turnhal, gezien de financiële onhaalbaarheid van het huidige plan. De scenario's variëren van het stopzetten van het project tot het verhogen van het budget. Elk scenario heeft zijn eigen voor- en nadelen, zoals het voldoen aan wettelijke verplichtingen, het risico van stijgende bouwkosten, en de impact op tijdelijke huisvesting. De gemeenteraad moet een keuze maken die zowel financieel haalbaar is als voldoet aan de wettelijke eisen voor onderwijshuisvesting.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het presenteren van verschillende scenario's en het benoemen van de voor- en nadelen van elk scenario. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde financiële analyse en een duidelijke strategie voor participatie en duurzaamheid.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het maken van een beslissing over welk scenario te volgen. Ze moeten de financiële haalbaarheid, wettelijke verplichtingen en de impact op de gemeenschap in overweging nemen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het voldoen aan wettelijke verplichtingen voor onderwijshuisvesting en het beheren van de financiële beperkingen. Ze moeten ook beslissen of ze bereid zijn extra budget toe te wijzen of het project tijdelijk stop te zetten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of meetbare doelen voor de scenario's. Er zijn ook inconsistenties in de financiële haalbaarheid en de impact op de gemeenschap.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen welk scenario het beste aansluit bij de financiële mogelijkheden en wettelijke verplichtingen van de gemeente.
Participatie
Het voorstel zegt weinig over participatie. Er is geen duidelijke strategie voor het betrekken van belanghebbenden zoals de schoolgemeenschap en turnverenigingen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Dit kan een gemiste kans zijn om duurzame bouwpraktijken te integreren.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen variëren per scenario, maar over het algemeen is er sprake van een tekort van minimaal 30% van het beschikbare budget. Er wordt geen duidelijke dekking voor dit tekort aangegeven, behalve in het scenario van budgetverhoging, waar andere projecten worden vertraagd om middelen vrij te maken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuwbouw Kostenramingen Financieel tekort Onderwijsaccommodaties Turnvoorziening Integraal HuisvestingsPlan Budget verhogen Marktwerking Tijdelijke huisvesting AanbestedingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel Nieuwbouw basisschool De Dijsselbloem met gymzaal en turnvoorziening.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Nieuwbouw basisschool De Dijsselbloem met gymzaal en turnvoorziening". Het plan omvat de bouw van een nieuwe basisschool, een gymzaal en een turnvoorziening. Na een kostenraming bleek het oorspronkelijke budget ontoereikend door wijzigingen in het Bouwbesluit 2015, verouderde normvergoedingen en mogelijke veranderingen in de BTW-regelgeving. Het college heeft besloten extra financiële middelen beschikbaar te stellen om het project voort te zetten, gezien het maatschappelijke belang en de wettelijke verplichting tot scholenbouw. De financiering wordt deels gedekt door het uitstellen van een ander schoolproject, de Vijverhof, en door een aanbestedingsvoordeel bij sportaccommodaties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de oorzaken van het budgettekort, de overwogen scenario's en de gekozen oplossing. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de lange termijn financiële impact en de risico's van de BTW-wijzigingen.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en goedkeuren, inclusief de verschuiving van budgetten en de implicaties voor toekomstige projecten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het verhogen van het budget en het uitstellen van de nieuwbouw van de Vijverhof. Dit impliceert keuzes over prioritering van projecten en financiële planning.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen genoemd, en er is onzekerheid over de BTW-regelgeving.
Besluit voor de raad:
De raad moet besluiten om het aanvullende budget goed te keuren en de voorgestelde financiële dekking te accepteren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de gemeente en het schoolbestuur gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de communicatie met betrokken partijen, maar er is weinig detail over actieve participatie van deze groepen in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de aangescherpte eisen voor energiezuinigheid en binnenluchtkwaliteit in het Bouwbesluit 2015. Het voorstel benadrukt een "sober doch doelmatig duurzaam pand".
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel vraagt om een aanvullend budget van €1.485.000. De dekking komt deels van het uitstellen van de nieuwbouw van de Vijverhof en een aanbestedingsvoordeel bij sportaccommodaties. Er is echter een risico verbonden aan de mogelijke wijziging van de BTW-regelgeving.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuwbouw Basisschool De Dijsselbloem Gymzaal Turnvoorziening Kostenraming Bouwbesluit 2015 Normvergoeding BTW-sportvrijstelling Financiële middelen Integraal Huisvestingsplan (IHP)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel: Lokaal inkoopplan jeugdhulp 2016 Leidschendam-Voorburg (1359309).
-
Analyse van het document
Analyse van het Lokaal Inkoopplan Jeugdhulp 2016 Leidschendam-Voorburg
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Lokaal Inkoopplan Jeugdhulp 2016 Leidschendam-Voorburg". Dit plan is een uitwerking van het Regionaal Inkoopkader Jeugdhulp 2016-2017 en beschrijft hoe de gemeente Leidschendam-Voorburg jeugdhulp lokaal inzet, welke budgetverdeling wordt gehanteerd en welke beleidsaccenten worden gelegd. Het plan dient als opdracht voor het Inkoopbureau H-10 om contracten met jeugdhulpaanbieders op te stellen. Het doel is om efficiënt en effectief de juiste jeugdhulp te bieden, met aandacht voor preventie, innovatie en specifieke doelgroepen zoals jeugdigen met een beperking.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de beleidsdoelen, budgettaire consequenties en de rol van verschillende stakeholders. Echter, de financiële details zijn voorlopig en afhankelijk van de Meicirculaire.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd het Lokaal Inkoopplan vast te stellen. De raad heeft inspraak gehad tijdens de totstandkoming van het plan en moet nu een definitief besluit nemen.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van beleidsdoelen, zoals de verschuiving van residentiële naar ambulante jeugdhulp en de focus op preventie en innovatie. Ook moet de raad beslissen over de budgettaire verdeling en eventuele aanpassingen na de Meicirculaire.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het bevat specifieke doelen en meetbare outcome-indicatoren, maar de tijdsgebondenheid is afhankelijk van externe factoren zoals de Meicirculaire. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de voorlopige financiële gegevens kunnen tot onzekerheid leiden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het Lokaal Inkoopplan vast te stellen, met de mogelijkheid tot aanpassing na de Meicirculaire.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door betrokkenheid van de raad, partners in het Centrum voor Jeugd & Gezin, het Jeugdteam, de Participatieraad, onderwijsinstellingen en vrijgevestigde aanbieders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in het voorstel, maar de focus op preventie en innovatie kan indirect bijdragen aan duurzame jeugdhulp.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn afhankelijk van de integratie-uitkering sociaal domein en aanvullende middelen. De budgetverdeling is voorlopig en kan worden aangepast na de Meicirculaire. De raad moet mogelijk andere keuzes maken als de uiteindelijke budgetten afwijken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lokaal Inkoopplan Jeugdhulp Regionaal Inkoopkader Haaglanden Inkoopbureau H-10 Jeugdhulpaanbieders Innovatieagenda Preventie Outcome indicatoren Monitoring BudgetverdelingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 11 Raadsvoorstel: Verlenen toestemming voor de eerste wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Inkoopbureau H-10 (1358807).
-
Raadsvoorstel Verlenen toestemming voor de eerste wijziging van de gemeenschappelijke regeling Inko.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verlenen toestemming voor de eerste wijziging van de gemeenschappelijke regeling Inkoopbureau H-10". Het voorstel betreft de wijziging van de juridische vorm van de gemeenschappelijke regeling van het Inkoopbureau H-10, dat verantwoordelijk is voor de inkoop van jeugdhulp in de regio Haaglanden. De wijziging houdt in dat de huidige regeling als openbaar lichaam wordt omgezet naar een bedrijfsvoeringsorganisatie, een vorm die sinds 1 januari 2015 mogelijk is onder de Wet gemeenschappelijke regelingen. Deze wijziging is technisch van aard en verandert niets aan de zeggenschapsverhoudingen of taken van het Inkoopbureau.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de noodzaak en de aard van de wijziging. Er is een overzicht van de wijzigingen en een toelichting op de juridische context.
Rol van de raad:
De raad moet toestemming geven voor de wijziging van de gemeenschappelijke regeling. De raad toetst op strijdigheid met het recht of algemeen belang.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijziging naar een bedrijfsvoeringsorganisatie, wat een lichtere bestuurlijke vorm is met rechtspersoonlijkheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de wettelijke deadline voor aanpassing. Het is meetbaar in termen van de juridische vormverandering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij toestemming verleent voor de wijziging van de gemeenschappelijke regeling naar een bedrijfsvoeringsorganisatie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een technische wijziging betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd, aangezien het een technische wijziging betreft zonder verandering in taken of bevoegdheden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inkoopbureau H-10 Bedrijfsvoeringsorganisatie Gemeenschappelijke regeling Jeugdhulp Rechtspersoonlijkheid Bestuurlijke aansturing Wet gemeenschappelijke regelingen Technische wijziging Zeggenschapsverhoudingen RekenkamercommissieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsvoorstel: Ondersteuning en Stimulering informele zorg (mantelzorgwaardering) (1361262).
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Ondersteuning en stimulering informele zorg
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Ondersteuning en stimulering informele zorg" in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het richt zich op de invulling van de jaarlijkse blijk van waardering voor mantelzorgers, zoals vereist door de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015. Het college stelt voor om deze waardering te organiseren in de vorm van ontmoetingen tussen mantelzorgers en het college, bijvoorbeeld tijdens een ontbijt of diner. Het doel is om mantelzorgers te ondersteunen en te waarderen zonder financiële compensatie, maar door in te spelen op hun wensen en behoeften.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg over de achtergrond, de noodzaak van mantelzorgwaardering, en de voorgestelde invulling. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over hoe de effectiviteit van deze aanpak gemeten zal worden.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en vaststellen. Hun rol is om te beoordelen of de voorgestelde invulling van de mantelzorgwaardering voldoet aan de behoeften van de gemeenschap en de beleidsdoelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de niet-financiële vorm van waardering en of de voorgestelde ontmoetingen voldoende zijn om mantelzorgers te ondersteunen en te waarderen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifiek en acceptabel is, ontbreekt het aan meetbare doelen en een tijdsgebonden plan voor evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde aanpak is niet onderbouwd met meetbare criteria.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de voorgestelde invulling van de mantelzorgwaardering en de bijbehorende financiële toewijzing.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat mantelzorgers worden aangemoedigd om deel te nemen aan de bijeenkomsten, maar er is geen uitgebreid participatieproces beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, hoewel de ondersteuning van mantelzorgers bijdraagt aan een duurzame zorgstructuur.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat er een structurele extra uitkering van 268.967 euro is vanuit het Rijk om de kosten voor ondersteuning en waardering van mantelzorgers te dekken. Dit lijkt voldoende om de voorgestelde activiteiten te financieren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mantelzorgers Waardering Ondersteuning Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015 Sociaal domein Ontmoeting Plan van aanpak Respijtzorgvoorzieningen Mezzo TympaaninstituutVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Raadsvoorstel: Vorming budget t.b.v. Het Huis (1353676).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vorming budget t.b.v. Het Huis
Samenvatting: Het voorstel betreft de vorming van een budget om de vestiging van een 'begeleid wonen' voorziening met dagbesteding voor verstandelijk gehandicapten aan de Dobbelaan 10 mogelijk te maken. De gemeente Leidschendam-Voorburg wil hiervoor een samenwerkingsovereenkomst sluiten met stichting Het Huis, Arcade Capital B.V., Markenje B.V., en stichting ASVZ. De gemeente moet de grond bouwrijp maken, wat kosten met zich meebrengt. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om een budget van € 220.000 beschikbaar te stellen, gedekt door de opbrengst van de grondverkoop en ISV-gelden. Daarnaast wordt een vervroegde afschrijving van € 112.000 voorgesteld, gedekt uit de Algemene Reserve.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de samenwerkingsovereenkomst, de betrokken partijen, de financiële aspecten en de noodzaak voor het budget. Echter, meer gedetailleerde informatie over de planning en uitvoering van de werkzaamheden zou nuttig kunnen zijn.
Rol van de Raad
De gemeenteraad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het budget voor het bouwrijp maken van de grond en de vervroegde afschrijving van de boekwaarde van het huidige gebouw. De raad heeft de bevoegdheid om het budget goed te keuren of af te wijzen, wat invloed heeft op de voortgang van het project.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij het belangrijk vinden om te investeren in de zorgvoorziening voor verstandelijk gehandicapten en of zij akkoord gaan met de voorgestelde financiële dekking. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van prioriteiten zoals zorg, financiën en ruimtelijke ordening.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële aspecten. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de verwachte resultaten van het project. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria kunnen beter worden toegepast op de planning en uitvoering.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemmen met het beschikbaar stellen van het budget van € 220.000 en de vervroegde afschrijving van € 112.000, zoals voorgesteld in de begrotingswijziging.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces. De communicatie richt zich vooral op het informeren van de gemeenschap na het besluit.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het zou nuttig zijn om te overwegen hoe duurzaamheid kan worden geïntegreerd in de bouw en exploitatie van de voorziening.
Financiële Gevolgen
De totale gemeentelijke kosten worden geraamd op € 332.000. Het budget voor het bouwrijp maken van de grond (€ 220.000) wordt gedekt door de opbrengst van de grondverkoop (€ 165.000) en ISV-gelden (€ 55.000). De vervroegde afschrijving van € 112.000 wordt gedekt uit de Algemene Reserve. De financiële dekking is duidelijk uiteengezet in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begeleid wonen Dagbesteding Dobbelaan 10 Bouwrijp maken Samenwerkingsovereenkomst Stichting Het Huis Arcade Capital B.V. Markenje B.V. Stichting ASVZ Algemene ReserveVerfijning van de zoekopdracht: