08-09-2014 Commissie MA
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda (1180508).
Agendapunt 5 Raadsvoorstel: Vaststellen van de Visie Jongerenwerk en laten vervallen van paragraaf 1.4.2.2. Jongerenwerk (12-23 jaar) van het Subsidiebeleidskader 2012-2016 (1158557).
-
Raadsvoorstel Visie Jongerenwerk en laten vervallen van paragraaf 1.4.2.2. Jongerenwerk (12-23 jaar.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen van de Visie Jongerenwerk en laten vervallen van paragraaf 1.4.2.2. Jongerenwerk (12-23 jaar) van het Subsidiebeleidskader 2012-2016.
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een vernieuwde Visie Jongerenwerk voor de gemeente Leidschendam-Voorburg, gericht op jongeren van 12 tot 23 jaar. Deze visie is ontwikkeld in samenwerking met jongerenwerkers, partners, de Participatieraad en de doelgroep zelf. Het doel is om jongeren te ondersteunen die niet zelfstandig of met hulp van hun omgeving kunnen groeien en hun vrije tijd constructief willen invullen. De visie introduceert innovatieve elementen zoals zelfredzaamheid en ondernemerschap. Daarnaast wordt voorgesteld om de bestaande subsidieparagraaf voor jongerenwerk te laten vervallen, aangezien de financiering via een privaatrechtelijke overeenkomst zal verlopen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg over de noodzaak van de nieuwe visie en de reden voor het laten vervallen van de subsidieparagraaf. Er is echter weinig gedetailleerde informatie over de financiële implicaties en hoe deze gedekt worden.
Rol van de Raad
De raad wordt gevraagd de Visie Jongerenwerk vast te stellen en de betreffende paragraaf van het Subsidiebeleidskader te laten vervallen. De raad speelt een beslissende rol in het goedkeuren van deze beleidswijzigingen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de nieuwe visie en de overgang van een subsidie- naar een privaatrechtelijke financieringsstructuur. Dit vraagt om een afweging van de voordelen van innovatie en zelfredzaamheid tegen mogelijke risico's van privatisering.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifieke doelen en tijdlijnen bevat, ontbreekt het aan meetbare criteria voor succes en een gedetailleerd implementatieplan.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Visie Jongerenwerk vast te stellen en de genoemde paragraaf van het Subsidiebeleidskader te laten vervallen.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door de betrokkenheid van de Participatieraad en jongeren in het visievormingsproces. Dit wijst op een sterke focus op inclusiviteit en samenwerking met belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op sociale innovatie en zelfredzaamheid.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden niet uitgebreid besproken. Er wordt aangegeven dat de financiering via een privaatrechtelijke overeenkomst zal verlopen, maar er is geen gedetailleerde informatie over de kosten of hoe deze gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Visie Jongerenwerk Jongerenwerk Aanbesteding Participatieraad Subsidiebeleidskader Innovatie Decentralisaties Eigen kracht Sociale Structuurvisie Ondernemerschap stimulerenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Raadsvoorstel tot vaststelling van de Gemeenschappelijke Regeling Inkoopbureau H10 (1166260).
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg over de oprichting van een gemeenschappelijk inkoopbureau voor jeugdzorg, genaamd Inkoopbureau H10. Dit bureau wordt opgericht in samenwerking met negen andere gemeenten in de regio Haaglanden, als onderdeel van de decentralisatie van jeugdzorg naar gemeenten per 1 januari 2015. Het doel is om gezamenlijk jeugdzorg in te kopen, wat leidt tot continuïteit, innovatie, en efficiënt gebruik van zorgbudgetten. Er is gekozen voor een gemeenschappelijke regeling als rechtsvorm, met een tijdelijke tussenvorm vanwege wettelijke beperkingen. De kosten voor de oprichting en het functioneren van het inkoopbureau worden verdeeld op basis van het aantal inwoners per gemeente. De raad moet toestemming geven voor de oprichting, anders kan dit de continuïteit van zorg in gevaar brengen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Gemeenschappelijke Regeling Inkoopbureau H10
Samenvatting: Het voorstel betreft de oprichting van een gemeenschappelijk inkoopbureau voor jeugdzorg door tien gemeenten in de regio Haaglanden. Dit is noodzakelijk vanwege de decentralisatie van jeugdzorg naar gemeenten per 1 januari 2015. De gemeenten hebben afgesproken de inkoop gezamenlijk te organiseren via een verzelfstandigd inkoopbureau. Er is gekozen voor een gemeenschappelijke regeling als rechtsvorm, met een tijdelijke tussenvorm als openbaar lichaam, totdat de bedrijfsvoeringsorganisatie wettelijk mogelijk is. Het doel is om zorgcontinuïteit te waarborgen, innovatie te bevorderen, maatschappelijke waarde te maximaliseren en risico's te beheersen. De kosten worden gedekt uit het gemeentelijke zorgbudget.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg over de noodzaak, de gekozen rechtsvorm, de financiële implicaties en de juridische kaders. Echter, meer informatie over de operationele details van het inkoopbureau en de specifieke verantwoordelijkheden van de deelnemende gemeenten zou nuttig zijn.
Rol van de Raad
De raad moet toestemming geven voor de gemeenschappelijke regeling, zoals vereist door de Wet gemeenschappelijke regelingen. De raad heeft de bevoegdheid om toestemming te onthouden als het voorstel in strijd is met het recht of het algemeen belang.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde gemeenschappelijke regeling en de tijdelijke rechtsvorm. Dit omvat het overwegen van de voordelen van regionale samenwerking versus lokale autonomie in de inkoop van jeugdzorg.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de tijdelijke rechtsvorm kan verwarring veroorzaken als de wetgeving verandert.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij toestemming verleent voor de oprichting van de gemeenschappelijke regeling en de tijdelijke rechtsvorm.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. De kosten voor 2014 bedragen €280.665 en worden gedekt uit het projectbudget voor de decentralisaties. Vanaf 2015 worden de kosten gedekt uit het gemeentelijke zorgbudget, verdeeld naar rato van het aantal inwoners.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jeugdzorg Inkoopbureau H10 Regionale samenwerking Gemeenschappelijke regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie Openbaar lichaam Decentralisatie Zorgcontinuïteit Innovatie van zorg Maatschappelijke waardeVerfijning van de zoekopdracht: