25-01-2022 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2.b Raadsvoorstel: Vaststellen Lijst van Ingekomen Stukken (LIS) en Schriftelijke vragen en/of beantwoording raad 25 januari 2022. - 20:30
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel Vaststellen Lijst van Ingekomen Stukken (LIS) en schriftelijke vragen en/of beantwoording". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om de Lijst van Ingekomen Stukken en de schriftelijke vragen en antwoorden over de periode van 4 december 2021 tot 24 januari 2022 formeel vast te stellen. Dit is een standaardprocedure waarbij de raad de afdoening van ingekomen stukken en vragen formeel bekrachtigt, zodat deze correct kunnen worden afgehandeld en gedocumenteerd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de benodigde informatie bevat over de periode en de stukken die moeten worden vastgesteld. Het bevat ook een duidelijke uitleg over waarom de raad dit besluit moet nemen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de afdoening van de ingekomen stukken en schriftelijke vragen formeel vast te stellen. Dit is een gebruikelijke taak van de raad om ervoor te zorgen dat alle stukken correct worden afgehandeld.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien dit een administratieve procedure betreft. De raad moet echter wel beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijze van afdoening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de periode en de stukken die moeten worden vastgesteld. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Lijst van Ingekomen Stukken en de schriftelijke vragen en antwoorden formeel vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden, aangezien het een interne procedure betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een administratieve aangelegenheid betreft.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen genoemd in het voorstel, wat logisch is gezien de aard van het voorstel als een administratieve procedure.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen Stukken Schriftelijke vragen Afdoening Vaststellen Advies Doelenboom Begroting Inwoners Ondernemers Maatschappelijke organisatiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.c Raadsvoorstel: Actualisatie toezeggingen december 2021. - 20:30
Samenvatting
De raad van de gemeente Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een besluit te nemen over het formeel afdoen van toezeggingen die door het college als afgedaan zijn beschouwd. Dit voorstel wordt voorgelegd omdat collegeleden regelmatig toezeggingen doen tijdens raadscommissies en raadsvergaderingen, en deze toezeggingen worden na verloop van tijd afgehandeld. Het formeel afdoen van deze toezeggingen draagt bij aan een goed functionerende democratie. De raad krijgt een overzicht van de afgedane toezeggingen en de wijze waarop deze zijn afgehandeld. Het besluit heeft geen financiële gevolgen of risico's en is bedoeld om de administratieve afhandeling van toezeggingen te formaliseren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Actualisatie toezeggingen december 2021". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om de door het college als afgedaan beschouwde toezeggingen formeel als afgedaan te beschouwen. Dit proces is onderdeel van het reguliere bestuur, waarbij toezeggingen die tijdens raadsvergaderingen en commissies zijn gedaan, worden geëvalueerd en afgesloten. Het doel is om de administratieve last te verminderen en de transparantie en efficiëntie van de gemeentelijke besluitvorming te verbeteren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een overzicht biedt van de afgedane toezeggingen en de context waarin deze zijn afgehandeld. Het bevat de benodigde informatie voor de raad om een weloverwogen besluit te nemen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de afgedane toezeggingen formeel goed te keuren en daarmee het proces van toezeggingenbeheer te formaliseren. Dit is een controle- en goedkeuringsfunctie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de afhandeling van de toezeggingen zoals voorgesteld door het college. Dit kan politieke implicaties hebben als er meningsverschillen zijn over de afhandeling van specifieke toezeggingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist mogelijk meetbare en realistische elementen, aangezien het vooral administratief van aard is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de afgedane toezeggingen formeel als afgedaan beschouwt, zoals voorgesteld door het college.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een intern bestuurlijk proces betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op administratieve afhandeling van toezeggingen.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen genoemd in het voorstel. Het betreft een administratieve handeling zonder financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toezeggingen College Afgedaan Democratie Overzicht Voorstel Formeel Begroting Context PortefeuillehouderVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.d Raadsvoorstel: Realisatie nieuwe rugbyaccommodatie Sportpark Westvliet. - 20:30
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een raadsvoorstel ingediend om de Voorburgse Rugby Club (VRC) te verhuizen naar Sportpark Westvliet. Het voorstel omvat de goedkeuring van scenario 2, dat voorziet in de aanleg van een kunstgrasveld en prefab kleedruimtes, met een totale investering van € 2.389.123. Dit scenario biedt een duurzame en toekomstgerichte oplossing die aansluit bij de behoeften van VRC en andere gebruikers. De verhuizing is noodzakelijk vanwege geplande woningbouw op de huidige locatie van VRC, De Star, die in het derde kwartaal van 2022 van start gaat. Naast de rugbyaccommodatie wordt ook een multifunctioneel beachveld en een nieuw parkeerterrein gerealiseerd. De jaarlijkse kapitaal- en exploitatielasten worden in de begroting 2023-2026 verwerkt. Het voorstel draagt bij aan de doelen van een gezonde en veilige groei van inwoners en een economische vitale gemeente. De verhuizing en nieuwe accommodatie bieden VRC de mogelijkheid om te groeien van 250 naar 500 leden.
-
2541 Raadsvoorstel realisatie nieuwe rugbyaccommodatie Sportpark Westvliet (november 2021).docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Realisatie nieuwe rugbyaccommodatie Sportpark Westvliet
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Realisatie nieuwe rugbyaccommodatie Sportpark Westvliet" voor de Voorburgse Rugby Club (VRC). Het raadsbesluit vraagt om goedkeuring voor de verhuizing van VRC naar Sportpark Westvliet en de keuze voor scenario 2, dat een kunstgrasveld en prefab kleedruimtes omvat. Het voorstel vraagt om een investeringskrediet van € 2.389.123 voor de accommodatie en € 159.980 voor een parkeerterrein. De jaarlijkse kapitaallasten worden in de begroting 2023-2026 verwerkt. De verhuizing is noodzakelijk vanwege geplande woningbouw op de huidige locatie van VRC.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten zoals de locatie, scenario's, financiële consequenties en de noodzaak van de verhuizing. Het biedt een uitgebreide onderbouwing voor de keuze van scenario 2.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de verhuizing van VRC, de keuze voor scenario 2, en de bijbehorende financiële investeringen. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de benodigde kredieten en begrotingswijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van aanzienlijke financiële middelen en de keuze voor een kunstgrasveld en prefab kleedruimtes. Er moet ook rekening worden gehouden met de impact op de gemeenschap en de toekomstige groei van VRC.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de SPUK-regeling voor btw-teruggave introduceert enige onzekerheid.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de verhuizing, de keuze voor scenario 2, en de financiële investeringen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat VRC nauw betrokken is geweest bij het formuleren van de scenario's, wat wijst op participatie van de betrokken vereniging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in de keuze voor een kunstgrasveld en prefab kleedruimtes, die minder onderhoud vergen en duurzaam zijn opgebouwd.
Financiële gevolgen:
De totale investering bedraagt € 2.549.103, met jaarlijkse kapitaallasten van € 171.405. De verhuizing leidt tot een incidenteel nadeel van € 107.730 in 2022, maar ook tot een structureel voordeel van € 19.942 door het vervallen van exploitatielasten van de oude locatie. De dekking is deels afhankelijk van de SPUK-regeling voor btw-teruggave.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorburgse Rugby Club (VRC) Sportpark Westvliet Kunstgrasveld Prefab kleedruimtegebouw Beachvelden Investering Parkeerterrein Multifunctioneel Afschrijving SPUK regelingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.e Raadsvoorstel: Huisvesting ArtiBrak in H76. - 20:30
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de tijdelijke huisvesting van kunstenaarsvereniging ArtiBrak in de Herenstraat 76 in Voorburg. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met een tijdelijke huurovereenkomst tegen een maatschappelijk huurtarief van € 5.085,43 per jaar en met de verwerking van € 18.000 aan nog niet begrote kosten voor het gebruiksklaar maken van het pand. ArtiBrak moet verhuizen vanwege de herontwikkeling van hun huidige locatie. Alternatieve locaties zijn onderzocht, maar Herenstraat 76 blijkt de enige geschikte optie. Het pand wordt ook gebruikt voor politieke en ambtelijke doeleinden, maar er is voldoende alternatieve ruimte beschikbaar. Er zijn bouwkundige aanpassingen nodig, en ArtiBrak moet zelf zorgen voor inbraakbeveiliging. De huurovereenkomst zal tijdelijk zijn, met een korte opzegtermijn, vanwege mogelijke toekomstige renovaties of veranderingen in het gebruik van het pand.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel Huisvesting ArtiBrak in Herenstraat 76
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de huisvesting van kunstenaarsvereniging ArtiBrak in Herenstraat 76 te Voorburg. Het raadsvoorstel vraagt de raad om in te stemmen met een tijdelijke huurovereenkomst tegen een maatschappelijk huurtarief. Daarnaast wordt de raad gevraagd om de kosten van €18.000 voor het gebruiksklaar maken van het pand op te nemen in de eerste tussentijdse rapportage van 2022. ArtiBrak zal een jaarlijkse huurprijs van €5.085,43 betalen. Het voorstel is een gevolg van de motie 544, die de huisvesting van ArtiBrak in H76 beoogt, gezien de beëindiging van hun huidige bruikleenovereenkomst.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde uitleg van de context, de financiële implicaties, en de praktische overwegingen. Het biedt inzicht in de alternatieve locaties die zijn overwogen en de redenen waarom deze niet geschikt zijn bevonden.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de tijdelijke huisvesting van ArtiBrak in H76, inclusief de financiële aspecten en de voorwaarden van de huurovereenkomst.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze de maatschappelijke waarde van ArtiBrak voldoende vinden om de voorgestelde kosten en risico's te accepteren. Er moet ook worden overwogen of de tijdelijke aard van de overeenkomst acceptabel is.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van kosten en tijdsduur. Het is echter minder specifiek over de langetermijnoplossingen voor ArtiBrak. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de tijdelijke aard van de overeenkomst kan onzekerheid met zich meebrengen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de voorgestelde huisvesting en de financiële dekking van de kosten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van ArtiBrak of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces, behalve dat ArtiBrak heeft aangegeven dat de vergaderdagen geen probleem vormen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een jaarlijkse huurprijs van €5.085,43 en een eenmalige kostenpost van €18.000 voor bouwkundige aanpassingen. Deze kosten worden gedekt door opname in de eerste tussentijdse rapportage van 2022.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
ArtiBrak Herenstraat 76 Huize Swaensteyn Tijdelijke huurovereenkomst Maatschappelijk huurtarief Bouwkundige aanpassingen Flexibel gebruik Aansprakelijkheidsrisico Inbraakbeveiliging BrandbeveiligingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.f Raadsvoorstel: Bestedingsplan herstelbeleid na corona 2022-2025. - 20:30
Samenvatting
Het raadsvoorstel van Leidschendam-Voorburg vraagt de gemeenteraad om goedkeuring voor het bestedingsplan van de bestemmingsreserve herstelbeleid 2022, met een budget van €1.146.000. Dit plan is onderdeel van het herstelbeleid na de coronacrisis, dat in 2020 werd ingesteld. Het doel is om de sociale infrastructuur te beschermen, economische schade te beperken en de zelfredzaamheid van inwoners te ondersteunen. Het herstelbeleid richt zich op zeven opgaven: bestaanszekerheid, perspectief voor de jeugd, eenzaamheid verminderen, kansenongelijkheid tegengaan, winkelgebieden vitaliseren, openbare ruimte verbeteren en lokale cultuur verrijken. Het college stelt jaarlijks een nieuw bestedingsplan op, zodat de raad de regie behoudt en kan bijsturen waar nodig. Het plan omvat diverse maatregelen, zoals participatietrajecten, preventie en voorlichting, herinrichting van winkelgebieden, en ondersteuning van de cultuursector. Het college benadrukt het belang van een flexibele aanpak, gezien de onvoorspelbaarheid van de coronacrisis en de noodzaak om ontwikkelingen nauwlettend te volgen met behulp van de coronamonitor.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Bestedingsplan Herstelbeleid na corona 2022
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bestedingsplan Herstelbeleid na corona 2022". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om een bestedingsplan voor 2022 goed te keuren, waarbij € 1.146.000 uit de bestemmingsreserve Herstelbeleid wordt vrijgemaakt. Dit plan is een voortzetting van de steunmaatregelen die zijn ingesteld om de gevolgen van de coronacrisis te verzachten. Het richt zich op zeven opgaven, waaronder het stimuleren van bestaanszekerheid, herstellen van perspectief voor de jeugd, en het vitaliseren van winkelgebieden. Het voorstel benadrukt de noodzaak van voortdurende steun en aanpassing van het beleid op basis van nieuwe ontwikkelingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de opgaven en maatregelen. Echter, sommige financiële implicaties zijn nog niet volledig uitgewerkt en worden als "pm" (pro memorie) aangeduid, wat betekent dat ze later worden gespecificeerd.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van het bestedingsplan en het beschikbaar stellen van het budget. De raad houdt toezicht op de uitvoering en kan bijsturen waar nodig.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van de opgaven en de toewijzing van middelen. Er moeten keuzes worden gemaakt over welke maatregelen het meest urgent zijn en welke later kunnen worden aangepakt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar niet volledig. Sommige maatregelen missen specifieke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de openstaande financiële posten ("pm") kunnen voor onzekerheid zorgen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestedingsplan goed te keuren en het budget van € 1.146.000 beschikbaar te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt participatie met maatschappelijke partners en inwoners, vooral bij de lokale inventarisatie en het opstellen van vergroeningsplannen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral bij de maatregelen voor het verbeteren van de openbare ruimte en het vergroenen van gebieden.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een budget van € 1.146.000 uit de bestemmingsreserve Herstelbeleid. Sommige maatregelen hebben nog onduidelijke financiële implicaties, die later worden uitgewerkt en voorgelegd aan de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herstelbeleid Coronacrisis Bestemmingsreserve Sociale infrastructuur Economische schade Zelfredzaamheid Bestaanszekerheid Kansenongelijkheid Openbare ruimte Lokale cultuurVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.f.1 Motie CDA VVD CU-SGP GroenLinks ondersteuning verenigingen en stichtingen na corona. ID 663 - 20:30
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft tijdens de vergadering op 25 januari 2022 een motie besproken die gericht is op het ondersteunen van verenigingen en stichtingen na de coronaperiode. De indieners van de motie, afkomstig uit verschillende politieke partijen (CDA, VVD, CU-SGP, GroenLinks), constateren dat de sociale infrastructuur schade heeft opgelopen door de pandemie en dat veel activiteiten van verenigingen en stichtingen stil hebben gelegen. Nu deze organisaties hun activiteiten in 2022 willen hervatten, ondanks de aanhoudende onzekerheden door COVID-19, is er behoefte aan ondersteuning, mogelijk ook in de vorm van het werven van nieuwe vrijwilligers. De motie roept het college op om samen met LVvoorElkaar en Vlietwensen te onderzoeken hoe deze organisaties extra geholpen kunnen worden, bovenop de bestaande initiatieven en financiële middelen. Daarnaast wordt gevraagd om een budget beschikbaar te stellen vanuit het corona noodsteunbudget en de raad hierover uiterlijk in april 2022 te informeren.
-
Motie CDA VVD CU-SGP GroenLinks ondersteuning verenigingen en stichtingen na corona ID 663.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Ondersteuning verenigingen en stichtingen na corona" richt zich op het herstel van de sociale infrastructuur in Leidschendam-Voorburg na de coronapandemie. De indieners constateren dat de activiteiten van lokale verenigingen en stichtingen op het gebied van sport, welzijn, en cultuur stil hebben gelegen of beperkt zijn voortgezet. De motie roept de gemeente op om deze organisaties actief te ondersteunen bij het herstarten van hun activiteiten, onder andere door samen te werken met LVvoorElkaar en Vlietwensen en door een budget beschikbaar te stellen vanuit het corona noodsteunbudget. De raad moet uiterlijk in april 2022 worden geïnformeerd over de voortgang.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het voorstellen van een oplossing. Echter, het mist specifieke details over hoe de ondersteuning precies vormgegeven zal worden en welke criteria gehanteerd worden voor de toekenning van middelen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de motie te bespreken, goed te keuren of af te wijzen, en toezicht te houden op de uitvoering ervan door het college. De raad moet ook de voortgang monitoren en evalueren of de voorgestelde maatregelen effectief zijn.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het ondersteunen van verenigingen en stichtingen na corona een prioriteit is en of het gebruik van het corona noodsteunbudget hiervoor gerechtvaardigd is. Er moet ook worden overwogen hoe deze steun zich verhoudt tot andere post-corona initiatieven.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is tijdgebonden (april 2022), maar mist specifieke en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke criteria of meetpunten voor succes gedefinieerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie steunt en het college opdraagt de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie benadrukt samenwerking met LVvoorElkaar en Vlietwensen, wat wijst op een participatieve aanpak. Echter, er is weinig detail over hoe de betrokkenheid van de verenigingen en stichtingen zelf wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar het herstel van de sociale infrastructuur kan indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De motie vraagt om een budget vanuit het corona noodsteunbudget, maar specificeert niet hoeveel geld nodig is. Er is geen gedetailleerde financiële onderbouwing of dekking aangegeven, wat een punt van zorg kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale infrastructuur Corona Stichtingen Verenigingen Vrijwilligers Sport Welzijn Ontspanning Cultureel-maatschappelijke activiteiten Budget corona noodsteunVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.g Raadsvoorstel: Wijziging APV naar aanleiding van inwerkingtreding Alcoholwet. - 20:30
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de gewijzigde Algemene Plaatselijke Verordening (APV) vast te stellen met terugwerkende kracht vanaf 1 juli 2021, in lijn met de nieuwe Alcoholwet die op die datum in werking is getreden. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de evaluatie van de Drank- en Horecawet in 2016 en het Nationaal Preventieakkoord van 2018. De APV moet vóór 1 januari 2022 worden aangepast om te voldoen aan de nieuwe wetgeving. Het college en de burgemeester hebben de wijzigingen al op 9 november 2021 vastgesteld. Het voorstel draagt bij aan het doel van een veilige gemeente door regels te stellen voor de handhaving van de openbare orde. De raad moet de wijzigingen goedkeuren, die technisch zijn aangepast aan de Alcoholwet, zoals gedetailleerd in de bijgevoegde was-wordt-lijst.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Wijziging APV nav Alcoholwet". Het voorstel betreft de vaststelling van de gewijzigde Algemene Plaatselijke Verordening (APV) met terugwerkende kracht vanaf 1 juli 2021, in lijn met de nieuwe Alcoholwet. Deze wijziging is noodzakelijk om de APV aan te passen aan de nieuwe wetgeving, die voortkomt uit de evaluatie van de Drank- en Horecawet en het Nationaal Preventieakkoord. De wijziging moet vóór 1 januari 2022 worden vastgesteld door de gemeenteraad, de burgemeester en het college, elk binnen hun eigen bevoegdheden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzakelijke wijzigingen in de APV beschrijft en de context van de nieuwe Alcoholwet uitlegt. Er zijn bijlagen toegevoegd, zoals de was-wordt-lijst, die de wijzigingen verduidelijken.
Rol van de Raad:
De raad moet de gewijzigde APV vaststellen voor zover het hun bevoegdheden betreft. Dit is een formele stap om de lokale regelgeving in overeenstemming te brengen met de nationale wetgeving.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde wijzigingen in de APV. Dit is voornamelijk een technische aanpassing, maar kan politieke implicaties hebben als er discussie is over de interpretatie of toepassing van de nieuwe regels.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke deadline heeft (vóór 1 januari 2022). Het is meetbaar in de zin dat de wijzigingen concreet zijn. Er lijken geen duidelijke inconsistenties te zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de gewijzigde APV vast te stellen, zodat deze in lijn is met de nieuwe Alcoholwet.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de wijziging van de APV.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op de naleving van de nieuwe Alcoholwet.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Aangezien het een technische aanpassing betreft, zijn er mogelijk geen directe financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Alcoholwet Algemene Plaatselijke Verordening Drank- en Horecawet Nationaal Preventieakkoord Openbare orde Evaluatie Technische aanpassing Burgemeester College VeiligheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.h Raadsvoorstel: Vaststelling Verordening blijverslening Leidschendam-Voorburg. - 20:30
Agendapunt 2.i Raadsvoorstel: Aanbevelingen rapport Rekenkamercommissie naar onderwijshuisvesting (2607). - 20:30
Samenvatting
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de onderzoeksrapportage van de Rekenkamercommissie Wassenaar, Voorschoten, Oegstgeest en Leidschendam-Voorburg (RKC WVOL-V) over het beleid en de investeringen in schoolgebouwen. Dit onderzoek is het eerste binnen het thema kapitaalgoederen en is extra relevant geworden door de aandacht voor het binnenklimaat van schoolgebouwen sinds de coronapandemie. De RKC doet aanbevelingen aan de gemeenten, zoals het rekening houden met stijgende bouwkosten, het ondersteunen van kennisdeling tussen schoolbesturen, het verbeteren van inzicht in de energetische staat en het binnenklimaat van schoolgebouwen, en het in kaart brengen van de lange termijn duurzaamheidsopgaven. Het college van B&W van Leidschendam-Voorburg herkent de geschetste situatie en neemt enkele aanbevelingen over, terwijl het wijst op de financiële verantwoordelijkheid van de rijksoverheid en de onvoorspelbare prijsontwikkeling.
-
Raadsvoorstel Onderzoek RKC naar beleid en investeringen omtrent schoolgebouwen.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Onderzoek RKC naar beleid en investeringen omtrent schoolgebouwen." Het voorstel betreft de kennisneming van een onderzoeksrapportage door de Rekenkamercommissie (RKC) naar het beleid en de investeringen in schoolgebouwen in de gemeenten Wassenaar, Voorschoten, Oegstgeest en Leidschendam-Voorburg. Het onderzoek richt zich op de staat van schoolgebouwen, met bijzondere aandacht voor het binnenklimaat en duurzaamheid, mede ingegeven door de COVID-19-pandemie. De RKC doet aanbevelingen voor verbeteringen, waaronder het rekening houden met stijgende bouwkosten, kennisdeling tussen schoolbesturen, en het verbeteren van inzicht in de energetische staat van schoolgebouwen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de belangrijkste bevindingen en aanbevelingen van de RKC samenvat en verwijst naar de volledige rapportage en bestuurlijke reacties. Echter, het biedt geen gedetailleerde actieplannen of tijdlijnen voor de implementatie van de aanbevelingen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de onderzoeksrapportage en de aanbevelingen van de RKC. De raad kan vervolgens besluiten om verdere stappen te ondernemen op basis van de bevindingen en aanbevelingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of en hoe de aanbevelingen van de RKC worden geïmplementeerd. Dit omvat keuzes over budgettering voor stijgende bouwkosten, het bevorderen van kennisdeling, en investeringen in duurzaamheid en binnenklimaat van schoolgebouwen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het geen specifieke doelen, meetbare resultaten of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van specifieke actiepunten kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de onderzoeksrapportage voor kennisgeving aan te nemen en eventueel verdere acties te initiëren op basis van de aanbevelingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden zoals schoolbesturen, ouders of leerlingen in het onderzoek of de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met aanbevelingen gericht op het verbeteren van de energetische staat en het binnenklimaat van schoolgebouwen en het in kaart brengen van de lange termijn-opgave voor duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel wijst op de financiële verantwoordelijkheid van de rijksoverheid en de onvoorspelbare prijsontwikkeling. Er wordt geen specifieke dekking voor de financiële gevolgen genoemd, maar het college van B&W geeft aan dat kredietaanvragen voor bouwprojecten altijd in voldoende middelen zullen voorzien.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie (RKC) Schoolgebouwen Onderzoeksrapportage Investeringen Binnenklimaat Aanbevelingen Bouwkosten Duurzaamheid Energetische staat KennisdelingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.j Raadsvoorstel: Protocol vermoeden integriteitsschending politieke ambtsdragers. - 20:30
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om het "Protocol vermoeden integriteitsschending door politieke ambtsdragers 2022" vast te stellen. Dit protocol is bedoeld om de bestuurlijke integriteit te bevorderen en biedt een stappenplan voor het omgaan met vermoedens van integriteitsschendingen door politieke ambtsdragers. Het protocol zorgt voor duidelijkheid over de verantwoordelijkheden en procedures bij integriteitskwesties, waarbij de burgemeester een centrale rol speelt in het coördineren van het onderzoek, tenzij de melding de burgemeester zelf betreft. Het voorstel draagt bij aan een goed functionerende democratie en maakt integriteitskwesties bespreekbaar. Het vaststellen van het protocol heeft geen directe financiële gevolgen, maar er kunnen wel kosten ontstaan voor training en het inschakelen van externe onderzoekers. Het protocol is openbaar, wat zorgt voor transparantie en controleerbaarheid in de behandeling van integriteitsmeldingen.
-
2501 Raadsvoorstel Protocol vermoeden integriteitsschending door politieke ambtsdragers 2022.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Protocol vermoeden integriteitsschending door politieke ambtsdragers Leidschendam-Voorburg 2022
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Protocol vermoeden integriteitsschending door politieke ambtsdragers Leidschendam-Voorburg 2022". Dit protocol biedt een gestructureerd stappenplan voor het behandelen van vermoedens van integriteitsschendingen door politieke ambtsdragers. Het is bedoeld om de bestuurlijke integriteit te bevorderen en biedt duidelijkheid over de te volgen procedures en verantwoordelijkheden. De burgemeester coördineert het proces, tenzij de melding hem betreft, in welk geval de locoburgemeester of waarnemend raadsvoorzitter deze rol overneemt. Het protocol is openbaar en draagt bij aan een transparante en controleerbare afhandeling van integriteitskwesties.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een duidelijk stappenplan biedt voor het omgaan met integriteitskwesties en de verantwoordelijkheden van betrokkenen beschrijft. Het voorziet in een gestructureerde aanpak en biedt transparantie.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het protocol vast te stellen en daarmee de basis te leggen voor een transparante en uniforme behandeling van integriteitskwesties. De raad is ook betrokken bij de controle en evaluatie van de uitvoering van het protocol.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het protocol willen vaststellen en daarmee de voorgestelde aanpak van integriteitskwesties willen ondersteunen. Dit omvat het afwegen van de noodzaak van een gestructureerde aanpak tegen mogelijke kosten en implicaties voor de betrokkenen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART) in de zin dat het duidelijke procedures en verantwoordelijkheden vastlegt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het protocol vast te stellen, waarmee zij instemmen met de voorgestelde aanpak voor het behandelen van integriteitskwesties.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat nieuwe raadsleden in het startprogramma kennis maken met het protocol, wat wijst op een zekere mate van participatie en betrokkenheid van de raadsleden bij het onderwerp.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op bestuurlijke integriteit en niet op milieukwesties.
Financiële gevolgen:
Het vaststellen van het protocol heeft geen directe financiële gevolgen. Er kunnen echter kosten ontstaan voor extra training van functionarissen en voor het inschakelen van externe onderzoekers bij integriteitsmeldingen. Deze kosten zijn momenteel niet geraamd of gebudgetteerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Protocol Integriteitsschending Politieke ambtsdragers Bestuurlijke integriteit Gedragscode Burgemeester Onderzoek Transparantie Cultuur Externe onderzoekerVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.k Motie GBLV D66 PvdA Amateur Tuinvereniging Nicolaas Beetslaan ID 656 - 20:30
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 7 december 2021 een motie besproken betreffende de ondersteuning van de Amateur Tuinvereniging (ATV) Nicolaas Beetslaan. Deze vereniging beheert een tuincomplex in park ’t Loo en speelt een belangrijke rol in de sociale cohesie en eenzaamheidsbestrijding in de wijk Bovenveen. Het huidige tuinhuisje van de vereniging is aan vervanging toe, en hoewel er al fondsen zijn toegezegd door onder andere Fonds 1818 en Stichting Mooi Voorburg, zijn de kosten door de coronacrisis gestegen. De gemeente heeft nog niet gereageerd op een verzoek om financiële ondersteuning. De motie stelt voor om €10.000 aan de ATV Nicolaas Beetslaan beschikbaar te stellen, waarvan €5.000 uit het coronasteunbudget en €5.000 uit het budget voor groenrenovatie. Daarnaast wordt voorgesteld om geen retributie op te leggen voor het nieuwe tuinhuisje. De motie is ingediend door de leden Frank Rozenberg, Wouter Jorissen en Sangita Paltansing van de partijen GBLV, D66 en PvdA.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Ondersteuning ATV Nicolaas Beetslaan
Samenvatting: De motie betreft de ondersteuning van de Amateur Tuinvereniging (ATV) Nicolaas Beetslaan in Leidschendam-Voorburg. De vereniging speelt een belangrijke rol in de sociale cohesie en eenzaamheidsbestrijding in de wijk Bovenveen. Door de coronacrisis zijn de kosten voor het vernieuwen van hun tuinhuisje gestegen. De gemeente heeft nog niet gereageerd op hun verzoek om financiële steun. De motie stelt voor om €10.000 beschikbaar te stellen, deels uit het coronasteunbudget en deels uit het budget voor groenrenovatie. Daarnaast wordt voorgesteld om geen retributie op te leggen voor het nieuwe tuinhuisje.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke constatering van de situatie, overwegingen die de noodzaak van de steun onderbouwen, en een concrete opdracht aan het college. Echter, meer details over de financiële situatie van de ATV en de exacte kosten van het project zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad
De raad moet de motie beoordelen en besluiten of zij het college opdraagt de voorgestelde financiële steun te verlenen en de retributie te bestendigen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij prioriteit geeft aan lokale initiatieven die sociale cohesie en eenzaamheid bestrijden, vooral in de context van de coronapandemie. Ook moet worden overwogen of het gebruik van het coronasteunbudget en het groenrenovatiebudget voor dit doel gerechtvaardigd is.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist enige details over de haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou sterker zijn met meer informatie over de totale kosten en de impact van de voorgestelde maatregelen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie aanneemt en daarmee het college opdraagt de financiële steun te verlenen en de retributie te bestendigen.
Participatie
De motie benadrukt de rol van de ATV in sociale cohesie en samenwerking met andere partners, maar geeft geen specifieke details over participatieprocessen of betrokkenheid van de gemeenschap bij de besluitvorming.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is impliciet relevant, gezien de focus op groenrenovatie en het bevorderen van buitenactiviteiten. Echter, de motie bespreekt duurzaamheid niet expliciet.
Financiële Gevolgen
De motie vraagt om een financiële bijdrage van €10.000, te dekken uit bestaande budgetten voor coronasteun en groenrenovatie. Er wordt niet gedetailleerd ingegaan op de totale kosten van het project of andere financiële verplichtingen van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
ATV Nicolaas Beetslaan Sociale cohesie Eenzaamheid Fondsenwerving Coronacrisis Groenrenovatie Coronasteunmaatregelen Buurtinitiatieven Tuinhuisje BovenveenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.l Motie VVD GroenLinksextra uitgiftepunten strooizout ID 655 - 20:30
Samenvatting
De motie van de leden Van den Heuvel en Van der Gronde, ingediend tijdens de raadsvergadering van de gemeente Leidschendam-Voorburg op 7 december 2021, stelt voor om het aantal uitgiftepunten voor gratis strooizout uit te breiden. Dit voorstel volgt op de antwoorden van het College op vragen van GroenLinks over gladheidsbestrijding. De motie benadrukt dat de gemeente verantwoordelijk is voor veilige wegen en fietspaden en dat bewoners en ondernemers geholpen kunnen worden bij het begaanbaar houden van hun straten. Momenteel zijn er slechts twee afhaalpunten voor gratis zout, wat volgens de motie onvoldoende is. Daarom wordt het College verzocht om in het winterseizoen strooibakken te plaatsen bij zoveel mogelijk gemeentelijk vastgoed en andere locaties in de wijken, zodat inwoners gemakkelijk zout kunnen ophalen. Ook wordt gevraagd deze locaties via gemeentelijke kanalen te communiceren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Extra uitgiftepunten strooizout" en is ingediend door de leden Van den Heuvel en Van der Gronde. De motie stelt voor om het aantal locaties waar inwoners gratis strooizout kunnen ophalen uit te breiden. Momenteel zijn er slechts twee afhaalpunten, wat onvoldoende is om alle inwoners en ondernemers effectief te ondersteunen bij het bestrijden van gladheid in hun eigen buurt. De motie verzoekt het college om strooibakken te plaatsen bij diverse gemeentelijke locaties zoals wijkcentra en scholen, en deze locaties te communiceren via gemeentelijke kanalen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de huidige situatie beschrijft, de noodzaak voor verandering aangeeft, en specifieke acties voorstelt. Echter, details over de implementatie, zoals kosten en logistiek, ontbreken.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de motie te bespreken, te amenderen indien nodig, en uiteindelijk te stemmen over de goedkeuring ervan. De raad moet ook toezien op de uitvoering door het college indien de motie wordt aangenomen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het uitbreiden van de uitgiftepunten voor strooizout een prioriteit is en of de voorgestelde locaties geschikt zijn. Er moet ook overwogen worden hoe deze uitbreiding past binnen het bredere beleid voor gladheidsbestrijding en gemeentelijke uitgaven.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van het aantal locaties, maar mist tijdsgebonden elementen en een duidelijke toewijzing van middelen, waardoor het niet volledig SMART is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en kosten zijn niet uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en het college opdragen de voorgestelde maatregelen uit te voeren.
Participatie:
De motie impliceert participatie door inwoners en ondernemers in het bestrijden van gladheid, maar er is geen directe betrokkenheid van deze groepen in de besluitvorming of implementatie beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie, hoewel het gebruik van strooizout milieueffecten kan hebben die overwogen moeten worden.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat de raad moet overwegen bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Strooizout Gladheidsbestrijding Uitgiftepunten Bewoners Ondernemers Gemeentelijk vastgoed Wijkcentra Communicatie Winterseizoen VeiligheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.m Raadsvoorstel: Eerste wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van Toeristenbelasting 2022 (2640 ) - 20:30
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de eerste wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van Toeristenbelasting 2022 in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Dit voorstel is een reactie op een motie die op 7 december 2021 door de raad is aangenomen. De motie vraagt om logeeradressen van Vrienden op de Fiets onder het lage tarief van de toeristenbelasting te laten vallen en om te onderzoeken welke andere verblijfsvormen ook in aanmerking komen voor het lage tarief. Het doel van het voorstel is bij te dragen aan een economisch vitale gemeente. De tarieven voor toeristenbelasting zijn in 2022 verdubbeld ten opzichte van 2021, wat vooral kleinere accommodaties zoals bed & breakfasts en airbnb's onevenredig treft. Door deze onder het lage tarief te laten vallen, wordt een eerlijker belastingtarief gerealiseerd. De financiële impact van deze wijziging is gering, met een verwacht jaarlijks bedrag van minder dan € 10.000, waardoor aanpassing van de begroting niet nodig is.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Eerste wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van Toeristenbelasting 2022". Het voorstel beoogt de toeristenbelasting voor logeeradressen van Vrienden op de Fiets en vergelijkbare verblijfsmogelijkheden te verlagen naar het lage tarief. Dit volgt uit een motie die de raad eerder heeft aangenomen. Het doel is om de belastingdruk voor deze accommodaties te verlagen, aangezien zij doorgaans minder voorzieningen bieden dan hotels en onevenredig worden getroffen door de verdubbeling van het tarief in 2022.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de achtergrond van de motie, de reden voor de wijziging, en de financiële implicaties. Echter, meer gedetailleerde informatie over de exacte criteria voor "vergelijkbare verblijfsmogelijkheden" zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet het besluit nemen om de voorgestelde wijziging van de verordening goed te keuren. Dit is een formele rol waarbij de raad de uitvoering van de eerder aangenomen motie moet bekrachtigen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de belastingdruk voor bepaalde accommodaties willen verlagen, wat kan leiden tot een meer concurrerend toeristisch aanbod, maar mogelijk ook tot minder inkomsten uit toeristenbelasting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de tariefwijziging. Het is haalbaar en relevant, gezien de motie en de economische doelen van de gemeente. De tijdsgebondenheid is impliciet, aangezien het voor het belastingjaar 2022 geldt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijziging van de verordening goed te keuren, waarmee de lagere tarieven voor bepaalde verblijfsmogelijkheden worden vastgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of inwoners in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van de wijziging zijn gering, met een geschatte impact van minder dan € 10.000 per jaar. Er wordt aangegeven dat het niet nodig is om de begroting 2022 aan te passen, wat impliceert dat de kosten binnen de bestaande financiële kaders kunnen worden opgevangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toeristenbelasting Lage tarief Motie Logeeradressen Vrienden op de Fiets Economisch vitale gemeente Tarieven Verblijfsmogelijkheden Financiële gevolgen Begroting 2022Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Hoogte Toeristenbelasting" en is ingediend door Frank Rozenberg van GBLV. De motie stelt voor om de toeristenbelasting voor logies zoals "Vrienden op de Fiets" te verlagen tot het kampeertarief van € 1,60 per persoon per nacht. Dit voorstel komt voort uit de constatering dat de huidige belasting van € 5,30 bijna 25% van de maximale vergoeding van € 22,50 bedraagt. De motie vraagt ook om een onderzoek naar andere logiesvormen waar het kampeertarief passend zou zijn.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het een specifiek probleem adresseert en een duidelijke oplossing biedt. Echter, het mist een uitgebreide analyse van de financiële impact en de bredere implicaties voor de gemeentelijke inkomsten.
Rol van de raad:
De raad moet de motie bespreken en besluiten of zij het college de opdracht geeft om de voorgestelde wijziging in de toeristenbelasting door te voeren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van een lagere belasting voor kleinschalige logiesvormen, wat aantrekkelijk kan zijn voor toeristen en lokale ondernemers, of het behouden van de huidige belastingtarieven om de gemeentelijke inkomsten te waarborgen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals een financiële analyse. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de impact.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie steunt en het college opdraagt de toeristenbelasting aan te passen zoals voorgesteld.
Participatie:
De motie vermeldt geen directe participatie van belanghebbenden, maar is wel gebaseerd op feedback van briefschrijvers, wat enige vorm van participatie impliceert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie en lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen gedetailleerde financiële analyse, maar impliceert een verlaging van de inkomsten uit toeristenbelasting. Er wordt niet aangegeven hoe dit eventueel gedekt wordt, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toeristenbelasting Vrienden op de Fiets Kampeertarief Logies Frank Rozenberg GBLV/Gemeentebelangen Buitengebied Vergoeding College BeraadslagingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.n Raadsvoorstel: Ontwerp verklaring van geen bedenkingen Parkweg 127 in Voorburg. - 20:30
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd een ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven voor de bouw van zestien appartementen met parkeervoorzieningen aan de Parkweg 127 in Voorburg. Dit is nodig omdat het plan afwijkt van het bestemmingsplan en een uitgebreide procedure vereist. Het project draagt bij aan het doel van een groene, duurzame woongemeente met een variatie aan woningen. Het plan omvat de transformatie van een voormalig kantoorpand naar een woongebouw, wat bijdraagt aan de woonkwaliteit en buurtvoorzieningen. Er zijn zestien appartementen gepland, verdeeld over vijf bouwlagen, met parkeervoorzieningen die deels op eigen terrein en deels in openbaar gebied worden gerealiseerd. Het plan voldoet niet volledig aan de sociale woningbouwnorm van 30%, maar biedt vier sociale woningen en twee middeldure woningen. De ontwikkelaar vraagt om een afwijking van de norm, wat wordt gecompenseerd door de bouw van middeldure woningen. De gemeentelijke kosten worden gedekt door bouwleges en verhaalskosten. Na publicatie van de ontwerpbesluiten kunnen zienswijzen worden ingediend, waarna een definitief besluit volgt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel ontwerp verklaring van geen bedenkingen voor het planologisch mogelijk maken van zestien appartementen met parkeervoorzieningen aan de Parkweg 127 in Voorburg." Het voorstel betreft de transformatie van een voormalig kantoorpand naar een appartementencomplex met zestien appartementen. Het project omvat de sloop van het bestaande gebouw en de bouw van een nieuw complex met parkeervoorzieningen. De raad wordt gevraagd een ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven, noodzakelijk vanwege afwijkingen van het bestemmingsplan. Het project draagt bij aan de woningbouwdoelstellingen van de gemeente en voorziet in een mix van sociale, middeldure en vrijesectorwoningen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de context, de noodzaak van de verklaring van geen bedenkingen, de bijdrage aan gemeentelijke doelen, en de financiële en ruimtelijke implicaties. Echter, er kan meer gedetailleerde informatie worden gegeven over de participatieprocessen en de exacte financiële dekking.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol door het al dan niet afgeven van de ontwerpverklaring van geen bedenkingen, wat essentieel is voor de voortgang van het project. De raad moet ook overwegen of de afwijking van het sociale woningbouwbeleid gerechtvaardigd is.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over het al dan niet toestaan van de afwijking van het sociale woningbouwbeleid en de impact hiervan op de woningmarkt. Ook moet de raad de balans tussen parkeerbehoeften en beschikbare ruimte beoordelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van het aantal appartementen en parkeerplaatsen. Echter, de tijdlijn voor de realisatie is niet duidelijk gespecificeerd. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de afwijking van het sociale woningbouwbeleid kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de ontwerpverklaring van geen bedenkingen afgeven, en of zij akkoord gaan met de voorgestelde afwijking van het sociale woningbouwbeleid.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er participatie heeft plaatsgevonden via brieven en bijeenkomsten, en dat de input van de omgeving is meegenomen in het plan. Er is echter weinig detail over de aard en uitkomst van deze participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een focuspunt, maar de transformatie van een kantoorpand naar woonruimte kan als een duurzame herbestemming worden gezien.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen voor de gemeente zijn beperkt, aangezien de kosten worden gedekt door bouwleges en verhaalskosten. Eventuele planschade wordt afgewenteld op de ontwikkelaar. Er is geen specifieke informatie over de kosten voor de sociale woningbouwafwijking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Appartementen Parkweg 127 Verklaring van geen bedenkingen Sociale woningbouw Parkeervoorzieningen Omgevingsvergunning Woningbouw Ruimtelijke kwaliteit Herontwikkeling WoningdifferentiatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.o Raadsvoorstel aanpassen vergaderschema 2022 - 20:30
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om het aangepaste vergaderschema voor 2022 vast te stellen. Dit besluit is nodig vanwege wijzigingen in het schema dat eerder op 5 oktober 2021 was goedgekeurd. De aanpassingen betreffen de data voor het afscheid van de huidige raad en de installatie van de nieuwe raad, alsmede enkele wijzigingen in vergaderdata in april 2022. Het voorstel draagt bij aan het doel dat bestuur en gemeentelijke organisaties er zijn voor inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Het presidium van Leidschendam-Voorburg heeft dit voorstel ingediend, en het wordt behandeld door de heer E.Ph. de Bruin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel Aanpassen vergaderschema gemeenteraad 2022". Het doel is om het eerder vastgestelde vergaderschema van 2022 aan te passen. De wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege de geplande data voor het afscheid van de huidige gemeenteraad en de installatie van de nieuwe raad, evenals enkele aanpassingen in vergaderdata vanwege schoolvakanties. Het voorstel beoogt een soepel verloop van de gemeentelijke vergaderingen en houdt rekening met de beschikbaarheid van raadsleden en andere betrokkenen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de gegeven informatie. Het bevat de noodzakelijke wijzigingen en de redenen daarvoor. Er is echter geen gedetailleerde toelichting over de impact van deze wijzigingen op de agenda van de raad.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het aangepaste vergaderschema goed te keuren. Dit is een formele stap om de wijzigingen officieel te maken en te zorgen voor een goed georganiseerde vergaderstructuur.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk administratief van aard is. De raad moet echter wel overwegen of de voorgestelde wijzigingen in het schema de efficiëntie en effectiviteit van hun werkzaamheden beïnvloeden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, aangezien het een administratieve aanpassing betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het aangepaste vergaderschema voor 2022 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de interne aard van het onderwerp.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op administratieve en organisatorische aspecten.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen genoemd in het voorstel, wat aangeeft dat de wijzigingen geen significante financiële impact hebben of dat deze binnen het bestaande budget worden opgevangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vergaderschema 2022 Afscheid huidige raad Installatie nieuwe raad Commissie Samenleving Beeldvorming Meivakantie Inwoners Ondernemers Maatschappelijke organisaties PresidiumVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.p Raadsvoorstel verzoek reactie college op burgerinitiatief tiny houses in Stompwijk - 20:30
Samenvatting
De raad van Leidschendam-Voorburg heeft een besluit genomen over een burgerinitiatief voor tiny houses in Stompwijk, ingediend door mevrouw Van Rijn. Het besluit omvat het ontvankelijk verklaren van het initiatief en het verzoek aan het college om zijn wensen en bedenkingen te geven, bij voorkeur voor de commissiebespreking op 8 februari 2022. Dit moet ook de bespreking in de commissie Omgeving van 21 december 2021 omvatten. Het initiatief zal opnieuw worden besproken in de commissie Omgeving na ontvangst van de reactie van het college, waarna het in de raadsvergadering van 22 februari 2022 geagendeerd wordt. Het doel is bij te dragen aan een goed functionerende democratie door het verkrijgen van meer informatie over het initiatief, inclusief mogelijke locaties en financiële gevolgen. Het initiatief wordt als een pilot beschouwd in de aanloop naar een algemeen beleidskader voor tiny houses.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een raadsbesluit over het burgerinitiatief voor tiny houses in Stompwijk. Het initiatief, ingediend door mevrouw Van Rijn, vraagt om de ontwikkeling van tiny houses als een pilotproject. De raad wordt verzocht het initiatief ontvankelijk te verklaren en het college te vragen om wensen en bedenkingen te formuleren. Deze input zal worden besproken in de commissie Omgeving, waarna het voorstel in een reguliere raadsvergadering wordt geagendeerd. Het doel is om tiny houses te evalueren als een mogelijke woonoplossing en om te onderzoeken of andere locaties binnen de gemeente geschikt zijn voor dergelijke projecten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde informatie over de financiële implicaties en concrete stappen voor de uitvoering van het initiatief.
Rol van de Raad:
De raad moet het burgerinitiatief ontvankelijk verklaren en het college verzoeken om een reactie te geven. Vervolgens moet de raad het initiatief opnieuw bespreken en een besluit nemen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of tiny houses als een pilotproject worden ondersteund en of er een beleidskader voor dergelijke initiatieven moet worden ontwikkeld. Er moet ook worden overwogen of andere locaties geschikt zijn voor tiny houses.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke doelen en meetbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is behoefte aan meer concrete details.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het burgerinitiatief ontvankelijk te verklaren en het college om een reactie te vragen. Daarna moet de raad het initiatief opnieuw bespreken en een definitief besluit nemen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het burgerinitiatief is ingediend en mondeling toegelicht, wat wijst op enige mate van participatie. Verdere participatie wordt niet expliciet genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien tiny houses vaak worden gepromoot als milieuvriendelijke woonoplossingen. Het voorstel zelf gaat hier echter niet expliciet op in.
Financiële Gevolgen:
Er wordt aangegeven dat inzicht in de financiële gevolgen wenselijk is, maar het voorstel biedt geen concrete financiële details of dekkingsmogelijkheden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Burgerinitiatief Tiny houses Stompwijk Commissie Omgeving College Wensen en bedenkingen Pilot Beleidskader Locaties Financiële gevolgenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.a Raadsvoorstel: Ruimtelijk kader Emmastraatcomplex. - 20:30
Samenvatting
Het raadsbesluit betreft het vaststellen van het Ruimtelijk kader voor het Emmastraatcomplex in Voorburg, dat deel uitmaakt van het Oranjekwartier en bestaat uit sociale huurwoningen. WoonInvest, de eigenaar van de woningen, overweegt drie scenario's voor verbetering: groot onderhoud met verbeteringen, hoog niveau renovatie, of sloop-nieuwbouw. De bewonerscommissie heeft een alternatief scenario voorgesteld, maar dit is niet opgenomen door WoonInvest. Het Ruimtelijk kader is opgesteld voor de scenario's hoog niveau renovatie en sloop-nieuwbouw, die invloed hebben op de openbare ruimte. Het voorstel draagt bij aan de doelen van een groene, duurzame, economisch vitale en inclusieve gemeente. Het Emmastraatcomplex heeft geen beschermde status, maar wordt als behoudenswaardig beschouwd. Het Ruimtelijk kader biedt richtlijnen voor de verdere planuitwerking door WoonInvest. Er zijn zorgen van bewoners over mogelijke verhuizing en huurverhoging bij sloop-nieuwbouw, en het verlies van sociale samenhang. Het college en WoonInvest zijn in gesprek over deze zorgen en de mogelijkheid van terugkeer naar de wijk. WoonInvest heeft toegezegd dat bewoners bij sloop-nieuwbouw een passende woning in het complex krijgen aangeboden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Ruimtelijk kader Emmastraatcomplex, Voorburg". Het document schetst de plannen voor de herontwikkeling van het Emmastraatcomplex, een buurt met sociale woningbouw uit de jaren '20. Het kader biedt richtlijnen voor twee scenario's: hoog niveau renovatie en sloop-nieuwbouw. Beide scenario's richten zich op het behoud van het tuindorpkarakter en de sociale cohesie van de buurt. Het plan benadrukt duurzaamheid, participatie van bewoners, en het behoud van betaalbare woningen. Het uiteindelijke doel is een toekomstbestendige en leefbare buurt te creëren, met aandacht voor groen, verkeer, en sociale voorzieningen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor historische context, architectonische kenmerken, en verschillende scenario's voor herontwikkeling. Het bevat echter veel technische details die voor een algemeen publiek moeilijk te begrijpen kunnen zijn.
Rol van de raad:
De gemeenteraad moet het ruimtelijk kader vaststellen en beslissen over de richting van de herontwikkeling. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de plannen en het waarborgen van de belangen van de gemeenschap.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen renovatie of nieuwbouw, waarbij aspecten zoals duurzaamheid, sociale cohesie, en betaalbaarheid van woningen in overweging moeten worden genomen. Er moet ook worden beslist over verkeersaanpassingen en de mate van participatie van bewoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er duidelijke doelen zijn, ontbreken specifieke meetbare resultaten en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de complexiteit kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het ruimtelijk kader en de keuze tussen de voorgestelde scenario's voor herontwikkeling.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie, met bewonersbijeenkomsten en een online peiling. De input van bewoners is meegenomen in de ontwikkeling van het kader.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een belangrijk thema, met aandacht voor energie-efficiëntie, gebruik van duurzame materialen, en vergroening van de openbare ruimte.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt financiële aspecten zoals kosten van renovatie versus nieuwbouw, maar geeft geen gedetailleerde financiële dekking. De financiële haalbaarheid en dekking moeten verder worden uitgewerkt. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Ruimtelijk kader Emmastraatcomplex
Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen van het Ruimtelijk kader voor het Emmastraatcomplex in Voorburg, onderdeel van het Oranjekwartier. Het complex bestaat uit sociale huurwoningen die aan verbetering toe zijn. WoonInvest, de eigenaar, overweegt drie scenario's: groot onderhoud met verbeteringen, hoog niveau renovatie, of sloop-nieuwbouw. De bewonerscommissie heeft een alternatief scenario voorgesteld, maar dit is niet opgenomen door WoonInvest. Het Ruimtelijk kader biedt richtlijnen voor de scenario’s hoog niveau renovatie en sloop-nieuwbouw, met aandacht voor het behoud van het straatbeeld en de sociale samenhang in de buurt.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beschrijvingen van de scenario’s en de betrokken partijen. Echter, het ontbreken van het door de bewoners voorgestelde scenario in de officiële overwegingen kan als een tekortkoming worden gezien.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet het Ruimtelijk kader vaststellen, dat als toetsingskader dient voor de verdere planuitwerking door WoonInvest. De raad speelt een cruciale rol in het waarborgen van de belangen van de bewoners en het behoud van de buurtkarakteristieken.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de voorgestelde scenario’s door WoonInvest of het aandringen op de opname van het alternatieve scenario van de bewoners. Daarnaast moeten ze beslissen over de prioriteit van sociale cohesie en betaalbaarheid versus mogelijke modernisering en herontwikkeling.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van het bewonersscenario kan als een lacune worden beschouwd.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of zij het Ruimtelijk kader willen vaststellen zoals voorgesteld, of dat zij wijzigingen willen aanbrengen, bijvoorbeeld door het alternatieve scenario van de bewoners op te nemen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er participatie heeft plaatsgevonden via een inloopavond en een online platform. De zorgen van bewoners zijn erkend, maar het is onduidelijk in hoeverre deze daadwerkelijk invloed hebben gehad op de uiteindelijke scenario’s.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel bijdraagt aan de doelstelling van een groene en duurzame woongemeente. De keuze voor renovatie of sloop-nieuwbouw heeft verschillende implicaties voor duurzaamheid.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen worden niet gedetailleerd besproken in het voorstel. Er wordt wel aangegeven dat er afspraken worden gemaakt over het wettelijk kostenverhaal in een anterieure overeenkomst, maar specifieke financiële dekking of risico’s worden niet genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Emmastraatcomplex WoonInvest Ruimtelijk kader Sociale huurwoningen Renovatie Sloop-nieuwbouw Bewonerscommissie Openbare ruimte Cultuurhistorisch BewonerszorgenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.a.1 Motie GroenLinks GBLV D66 sociaal plan Emmastraat 2 ID 662 - 20:45
Samenvatting
De motie, ingediend door Natalie van Weers en Sanja Duijvestijn, betreft het Oranjekwartier in de gemeente Leidschendam-Voorburg, waar 96 sociale huurwoningen van WoonInvest staan. WoonInvest heeft plannen voor sloop-nieuwbouw, terwijl de huidige bewoners renovatie prefereren. Beide opties vereisen dat bewoners tijdelijk hun woning verlaten en een urgentieverklaring voor vervangende huisvesting krijgen. De gemeente moet het complex als actiegebied aanwijzen, wat alleen kan als er een sociaal plan is tussen WoonInvest en de bewoners. De sloop hangt ook af van een mogelijke monumentale status van het complex, waarvoor een aanvraag is ingediend. Daarnaast kan een bestemmingsplanwijziging nodig zijn. De motie vraagt om zorgvuldige afweging van belangen, duidelijkheid over het sociaal plan, de monumentale status en eventuele bestemmingsplanwijzigingen. Het college wordt opgedragen de raad te informeren over processtappen en stand van zaken, en geen besluiten te nemen zonder de raad te horen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: Sociaal Plan Oranjekwartier
Samenvatting: De motie betreft het Emmastraatcomplex in het Oranjekwartier, waar 96 sociale huurwoningen van WoonInvest staan. WoonInvest wil deze woningen slopen en nieuwbouw realiseren, terwijl bewoners renovatie prefereren. Beide opties vereisen dat bewoners tijdelijk verhuizen, waarvoor een urgentieverklaring nodig is. De gemeente moet het complex als actiegebied aanwijzen, wat alleen kan als er een sociaal plan is tussen WoonInvest en bewoners. De motie vraagt om zorgvuldige afweging van belangen, duidelijkheid over een sociaal plan, monumentale status en mogelijke bestemmingsplanwijziging. Het college moet de raad hierover informeren voordat er besluiten worden genomen.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de situatie en de benodigde stappen. Het benoemt de cruciale elementen zoals het sociaal plan, de monumentale status en de bestemmingsplanwijziging. Echter, het biedt geen gedetailleerde oplossingen of alternatieven voor de huidige situatie.
Rol van de Raad
De raad heeft een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moet geïnformeerd worden over de voortgang en de te nemen stappen voordat er besluiten worden genomen over het aanwijzen van het complex als actiegebied of het toekennen van een monumentale status.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van sloop-nieuwbouw of renovatie, rekening houdend met de belangen van de bewoners, de financiële consequenties en de mogelijke monumentale status van het complex.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in de te nemen stappen, maar mist concrete meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie laat ruimte voor interpretatie over de snelheid en volgorde van de processtappen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het college op te dragen de gevraagde informatie te verstrekken en geen besluiten te nemen zonder de raad te horen.
Participatie
De motie impliceert participatie door te eisen dat er een sociaal plan wordt overeengekomen tussen WoonInvest en de bewoners, maar geeft geen details over hoe deze participatie vorm moet krijgen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de keuze tussen renovatie (mogelijk duurzamer) en nieuwbouw.
Financiële Gevolgen
De motie benoemt dat er financiële consequenties zijn, maar specificeert deze niet. Er wordt ook niet aangegeven hoe deze gedekt worden, wat een belangrijk aandachtspunt is voor verdere besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Oranjekwartier WoonInvest Sociale huurwoningen Sloop-nieuwbouw Renovatie Urgentieverklaring Actiegebied Sociaal plan Monumentale status BestemmingsplanwijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.a.2 Motie GBLV PvdA ondersteuning aanvraag Cuypersstichting ID 664 - 20:45
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 25 januari 2022 een motie besproken, ingediend door de leden Sanja Duijvestijn en Sangita Paltansing. De motie betreft de ondersteuning van een aanvraag door de Cuypersstichting om het Oranjekwartier de status van gemeentelijk monument toe te kennen. Dit verzoek wordt gesteund door huurders, Erfgoedvereniging Heemschut, historicus Kees van der Leer, Mooi Voorburg en wijkvereniging Oud Voorburg. Daarnaast is er een petitie tegen de sloop van het Oranjekwartier, die al 800 keer is ondertekend. De motie verzoekt het college om de aanvraag te ondersteunen en het Oranjekwartier als gemeentelijk monument te erkennen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Ondersteuning aanvraag Cuypersstichting". Het betreft een verzoek aan het college van de gemeente Leidschendam-Voorburg om de aanvraag van de Cuypersstichting te ondersteunen voor het toekennen van een gemeentelijke monumentenstatus aan het Oranjekwartier. Dit verzoek is gebaseerd op de steun van diverse lokale organisaties en een petitie die al 800 keer is ondertekend, wat wijst op brede steun voor het behoud van het karakteristieke tuindorp.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is beknopt en duidelijk in haar verzoek, maar mist gedetailleerde informatie over de gevolgen van het toekennen van de monumentenstatus en de specifieke stappen die het college moet ondernemen.
Rol van de raad:
De raad speelt een beslissende rol door het college te verzoeken de aanvraag te ondersteunen. De raad moet de motie goedkeuren om het college aan te zetten tot actie.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van cultureel erfgoed en mogelijk andere belangen, zoals stedelijke ontwikkeling of woningbouw, die door de monumentenstatus kunnen worden beperkt.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare criteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete actiepunten.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het college verzoekt de aanvraag van de Cuypersstichting te ondersteunen en het Oranjekwartier de status van gemeentelijk monument toe te kennen.
Participatie:
De motie verwijst naar participatie door het noemen van de steun van lokale organisaties en een petitie, wat wijst op betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het behoud van erfgoed kan als een duurzame keuze worden gezien door het behoud van bestaande structuren.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het toekennen van een monumentenstatus kan echter financiële implicaties hebben voor onderhoud en subsidies.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cuypersstichting Oranjekwartier Monumentenstatus Tuindorp Erfgoedvereniging Heemschut Kees van der Leer Mooi Voorburg Wijkvereniging Oud Voorburg Petitie SloopVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.b.1 Motie GL CU-SGP D66 CDA VVD Aangepaste normen Luchtkwaliteit. ID 659 - 21:00
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een motie ingediend betreffende de luchtkwaliteit, ondertekend door leden van GroenLinks, CU/SGP, D66, CDA en VVD. De motie constateert dat de gemeente het 'Schone Lucht Akkoord' heeft ondertekend en dat de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) recent de advieswaarden voor luchtvervuiling heeft aangescherpt. Tijdens een eerdere vergadering heeft de heer Kets deze nieuwe waarden en mogelijke maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren besproken. De motie verzoekt het college om te onderzoeken of het huidige beleid moet worden aangepast in het licht van de nieuwe WHO-advieswaarden. Indien aanpassingen nodig zijn, moet het college voorstellen voor beleidswijzigingen en eventuele extra maatregelen aan de raad voorleggen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Luchtkwaliteit" richt zich op het aanpassen van de normen voor luchtkwaliteit in de gemeente Leidschendam-Voorburg. De motie constateert dat de gemeente het 'Schone Lucht Akkoord' heeft ondertekend en dat de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) recentelijk de advieswaarden voor luchtvervuiling heeft aangescherpt. De motie verzoekt het college om te beoordelen of het huidige beleid moet worden aangepast en om voorstellen te doen voor eventuele extra maatregelen om aan de nieuwe advieswaarden te voldoen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van de noodzaak om het huidige beleid te herzien in het licht van nieuwe WHO-advieswaarden. Het vraagt om een evaluatie en concrete voorstellen voor beleidsaanpassing.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Het moet het college verzoeken om de noodzaak van beleidsaanpassing te onderzoeken en vervolgens de voorgestelde maatregelen beoordelen en goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de aangescherpte WHO-advieswaarden willen overnemen en welke maatregelen zij bereid zijn te ondersteunen om deze te bereiken. Dit kan politieke keuzes met betrekking tot milieuprioriteiten en economische overwegingen met zich meebrengen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van het verzoek om beleidsaanpassing en het voorstellen van maatregelen. Echter, het is minder specifiek over de tijdlijn (tijdgebonden) en de haalbaarheid (realistisch) van de voorgestelde maatregelen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college verzoekt om het huidige beleid te evalueren en aan te passen aan de nieuwe WHO-advieswaarden, en of zij de voorgestelde maatregelen willen goedkeuren.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces van beleidsaanpassing.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie gericht is op het verbeteren van de luchtkwaliteit, wat een directe impact heeft op milieu en gezondheid.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert niet de financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zullen worden. Dit zou een belangrijk aspect zijn voor de raad om te overwegen bij het beoordelen van de voorgestelde maatregelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Luchtkwaliteit Schone Lucht Akkoord Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) Advieswaarden Vervuilende stoffen Beleid Maatregelen Beeldvormende vergadering Aangescherpte normen CollegeVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.b.2 Motie GroenLinks CU-SGP D66 CDA VVD 80 km per uur in stedelijk gebied ID 660 - 21:00
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 25 januari 2022 een motie besproken over het verlagen van de maximumsnelheid naar 80 km/uur op autosnelwegen in stedelijke gebieden rondom Den Haag. Dit voorstel is ingegeven door aangescherpte advieswaarden van de WHO voor luchtkwaliteit en eerdere toelichtingen en suggesties van de heer Kets. In regio's zoals Rotterdam en Amsterdam is deze snelheidslimiet al deels ingevoerd. De motie benadrukt dat een lagere snelheid kan bijdragen aan betere luchtkwaliteit, minder geluidsoverlast en lagere CO2-uitstoot. De raad verzoekt het college om samen met omliggende gemeenten Den Haag, Rijswijk, Delft en Zoetermeer de rijksoverheid te overtuigen deze maatregel in te voeren op de A4, A12 en A13. Tevens wordt gevraagd om steun uit te spreken voor een structurele aanpak van geluid en luchtkwaliteit via de MIRT agenda. De motie wordt ondersteund door leden van GroenLinks, CU/SGP, D66, CDA en VVD.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: 80 km/uur op autosnelwegen in stedelijk gebied
Samenvatting: De motie, ingediend door leden van verschillende politieke partijen, stelt voor om de maximumsnelheid op autosnelwegen in stedelijke gebieden rond Den Haag te verlagen naar 80 km/uur. Dit voorstel is gebaseerd op de aangescherpte advieswaarden van de WHO voor luchtkwaliteit en de positieve effecten van lagere snelheden op luchtvervuiling en geluidsoverlast. De motie verzoekt het college om samen met omliggende gemeenten de rijksoverheid te overtuigen van deze maatregel en om de structurele aanpak van geluid en luchtkwaliteit via de MIRT-agenda te ondersteunen.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de context en de redenen voor de voorgestelde snelheidsverlaging. Het verwijst naar relevante instanties en eerdere discussies, maar mist specifieke details over de implementatie en monitoring van de maatregel.
Rol van de Raad
De raad speelt een initiërende en ondersteunende rol door het college te verzoeken actie te ondernemen en samen te werken met andere gemeenten en de rijksoverheid.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of ze de voorgestelde snelheidsverlaging steunen als een effectieve maatregel voor het verbeteren van luchtkwaliteit en het verminderen van geluidsoverlast. Dit kan politieke implicaties hebben, gezien de balans tussen milieudoelstellingen en verkeersdoorstroming.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek en een realistische inschatting van de haalbaarheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de maatregel kan variëren.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar richt zich op samenwerking tussen gemeenten en de rijksoverheid.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie gericht is op het verbeteren van luchtkwaliteit en het verminderen van CO2-uitstoot.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. De kosten kunnen verband houden met overleg en eventuele infrastructurele aanpassingen, maar deze worden niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Luchtkwaliteit Maximumsnelheid Geluidhinder CO2-uitstoot Stedelijk gebied Den Haag WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) MIRT agenda Vlietzoom Alliantie AutosnelwegenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vlietzoom Alliantie Infrastructuur Gezondheid Geluidsniveau Leefbaarheid Milieueffecten Wetgeving Luchtkwaliteit Snelwegen Cumulatieve hinderVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.b.3 Motie CDA GroenLinks Open haarden en houtkachels. ID 661 - 21:00
Samenvatting
De motie, ingediend door J. Hendriks en H. Knoester, richt zich op het verbeteren van de luchtkwaliteit in Leidschendam-Voorburg door het beperken van houtstook. Dit komt voort uit aangescherpte advieswaarden van de WHO en de presentatie van 'Lucht voor Leidschendam-Voorburg', waarin houtstook als een belangrijke bron van fijnstofemissies wordt genoemd. De motie stelt dat de luchtkwaliteit een bedreiging vormt voor de volksgezondheid en dat er bewustzijn moet worden gecreëerd over de negatieve effecten van open haarden en houtkachels. Het college wordt verzocht om voorlichting te intensiveren, normen te actualiseren, en te onderzoeken hoe houtstook kan worden beperkt, inclusief een mogelijk verbod bij nieuwbouw en verbouw. Ook wordt gevraagd te kijken naar de mogelijkheid van subsidies voor het onbruikbaar maken of verwijderen van open haarden en houtkachels.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Open haarden en houtkachels" richt zich op het verbeteren van de luchtkwaliteit in Leidschendam-Voorburg door het beperken van houtstook. De motie constateert dat houtstook een aanzienlijke bijdrage levert aan fijnstofemissies en dat de WHO recentelijk strengere advieswaarden heeft vastgesteld. Het roept het college op om voorlichting te intensiveren, normen te actualiseren, en te onderzoeken hoe houtstook kan worden beperkt, inclusief het mogelijk verbieden van houtstook bij nieuwbouw en verbouw. Daarnaast wordt gevraagd te onderzoeken hoe een subsidie voor het onbruikbaar maken van houtkachels effectief kan worden ingericht.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de problematiek rondom houtstook en luchtkwaliteit. Het biedt concrete acties zoals voorlichting en onderzoek naar subsidies, maar mist specifieke details over de uitvoering en tijdslijnen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de motie te beoordelen, te bespreken en te besluiten of deze wordt aangenomen. De raad moet ook toezicht houden op de uitvoering van de voorgestelde maatregelen door het college.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde maatregelen steunen, zoals het intensiveren van voorlichting en het onderzoeken van subsidies en verboden. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral in balans met de energietransitie en burgerlijke vrijheden.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde maatregelen is afhankelijk van verdere onderzoeken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van bewustwording onder inwoners, maar geeft geen specifieke details over hoe participatie van burgers wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie zich richt op het verminderen van luchtvervuiling en het bevorderen van een gezondere leefomgeving.
Financiële gevolgen:
De motie vraagt om onderzoek naar subsidies, wat financiële implicaties kan hebben. Er wordt echter niet gespecificeerd hoe deze subsidies gefinancierd zouden worden, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Luchtkwaliteit Houtstook Fijnstof Volksgezondheid Schone Lucht Akkoord Energietransitie Voorlichting Stookalert Subsidie WHO advieswaardenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b Motie VVD GroenLinks bijstand voor zelfstandigen (bbz) light. ID 658 - 22:00
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 25 januari 2022 een motie besproken waarin wordt geconstateerd dat ondernemers in de gemeente nog steeds lijden onder de coronapandemie en de bijbehorende maatregelen. Hoewel er landelijke en lokale steunregelingen zijn, zoals de 'bijstand voor zelfstandigen-light' (bbz-light), ervaren ondernemers nog steeds grote administratieve lasten bij het aanvragen van deze steun. Dit komt doordat er bij de aanvraag onnodige informatie wordt gevraagd, zoals details over persoonlijke bezittingen en woningkenmerken. De motie benadrukt dat de bbz-light anders moet worden behandeld dan reguliere steunaanvragen, omdat ondernemers de pandemie niet zelf in de hand hebben. Daarom wordt het college opgedragen om de administratieve lasten te verminderen door de aanvraagprocedure en criteria te vereenvoudigen. Het college moet de gemeenteraad hierover informeren voor de volgende raadsvergadering. De motie is ingediend door Philip van Veller (VVD) en Marie-Christine van der Gronde (GroenLinks).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie ter vermindering van administratieve lasten voor ondernemers bij de bbz-light regeling in Leidschendam-Voorburg.
Samenvatting: De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg constateert dat ondernemers nog steeds lijden onder de coronapandemie en dat de huidige steunregelingen, zoals de bbz-light, niet effectief genoeg zijn vanwege hoge administratieve lasten. De motie roept op tot het vereenvoudigen van de aanvraagprocedures en criteria voor deze regeling, zodat ondernemers sneller en gemakkelijker toegang krijgen tot de benodigde steun. Het college wordt opgedragen om de administratieve lasten te verminderen en de gemeenteraad hierover te informeren in de volgende vergadering.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het voorstellen van een oplossing. Het benoemt de huidige situatie, de problemen die ondernemers ervaren, en geeft duidelijke instructies aan het college. Echter, het mist specifieke details over hoe de vereenvoudiging precies moet worden uitgevoerd.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het college aan te sturen en te controleren. In dit geval geeft de raad een duidelijke opdracht aan het college om de administratieve lasten te verminderen en verwacht een terugkoppeling over de voortgang.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij de administratieve lasten voor ondernemers willen verlichten, wat kan leiden tot snellere en meer toegankelijke steun, maar mogelijk ook tot minder controle over de toekenning van middelen.
SMART en Inconsistenties
De motie is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (vermindering van administratieve lasten), en tijdgebonden (terugkoppeling in de volgende vergadering). Het is echter minder specifiek over hoe de vereenvoudiging moet worden bereikt, wat de haalbaarheid en realistischheid kan beïnvloeden.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en het college de opdracht geven om de administratieve lasten te verminderen.
Participatie
De motie vermeldt geen directe participatie van ondernemers in het proces van vereenvoudiging, hoewel het wel gebaseerd is op signalen van ondernemers.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in deze motie, die zich richt op economische steun en administratieve processen.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe eventuele kosten voor het vereenvoudigen van de procedures gedekt worden. Het richt zich meer op het verminderen van lasten dan op de financiële impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ondernemers Coronapandemie Steun TOZO-regeling Bijstand voor zelfstandigen-light (bbz-light) Administratieve lasten Aanvraagprocedure Vermogenstoets Soepele voorwaarden GemeenteVerfijning van de zoekopdracht: