15-12-2015 Raad
Agendapunt Opening
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4 Raadsvoorstel: Huisvesting van vluchtelingen: een AZC, huisvesting van statushouders en/of ondersteuning bij huisvesting van vluchtelingen in de regio (1449682.
Samenvatting
Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) heeft gereageerd op een raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg over de mogelijke vestiging van een asielzoekerscentrum (azc) in een voormalig zorgcomplex aan de Veursestraatweg 185. Het COA stelt dat een azc op deze locatie alleen haalbaar is als het minimaal 400 asielzoekers kan huisvesten voor een periode van ten minste 5 jaar. Dit is nodig om de exploitatie financieel en kwalitatief verantwoord te maken. Het COA is bereid een ingroeimodel te overwegen, maar alleen vanaf 400 opvangplekken. Gezien de verwachte toename van asielaanvragen en de komst van nareizigers, vraagt het COA de gemeente om medewerking voor de vestiging van het azc. Als de gemeente besluit minder asielzoekers toe te laten, kan er geen azc worden gerealiseerd, maar het COA is bereid te onderzoeken of noodopvang mogelijk is. Alternatief kan de gemeente zelf tijdelijke huisvesting voor statushouders realiseren. Het COA wacht op een reactie van de gemeente en biedt aan om verdere toelichting te geven.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel inzake de vestiging van een asielzoekerscentrum (azc) aan de Veursestraatweg 185
Samenvatting: Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) reageert op een raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg over de mogelijke vestiging van een azc in een voormalig zorgcomplex. Het COA stelt dat een minimale gebruiksperiode van vijf jaar en een capaciteit van 400 asielzoekers noodzakelijk zijn voor een rendabele exploitatie. Het COA is bereid een ingroeimodel te bespreken, mits het startpunt 400 opvangplekken is. De noodzaak voor extra opvangplekken is urgent vanwege de toename van asielaanvragen en de komst van nareizigers. Alternatieven zoals noodopvang of huisvesting voor statushouders worden ook genoemd.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in termen van de eisen en voorwaarden die het COA stelt voor de vestiging van een azc. Het biedt echter beperkte informatie over de praktische uitvoering en de impact op de lokale gemeenschap.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet beslissen of zij instemt met de vestiging van een azc volgens de voorwaarden van het COA. Dit omvat het goedkeuren van de minimale gebruiksperiode en capaciteit.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen tussen het accepteren van de voorwaarden van het COA voor een azc, het onderzoeken van alternatieven zoals noodopvang, of het realiseren van huisvesting voor statushouders.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het mist specifieke meetbare doelen en een gedetailleerd tijdpad. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van noodopvang is nog onduidelijk.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met de vestiging van een azc voor minimaal 400 asielzoekers voor een periode van vijf jaar, of dat zij alternatieven wil onderzoeken.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van de lokale gemeenschap of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen
Het voorstel geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het benadrukt wel de noodzaak van een minimale capaciteit voor rendabiliteit, wat implicaties kan hebben voor de kostenstructuur.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Asielzoekerscentrum Opvangplekken Noodopvang Vergunninghouders Nareizigers Zorgcomplex Veursestraatweg Tijdelijk Statushouders HuisvestingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Raadvoorstel m.b.t. de strategie voor de ontwikkeling van de Duivenvoordecorridor in Leidschendam (1428781).
Samenvatting
De bijlage bij het raadsvoorstel 1423601 presenteert een samenvatting van ideeën die zijn verzameld tijdens een brainstormavond en via een ideeënbus over de ontwikkeling van de Duivenvoordecorridor. De ideeën zijn gegroepeerd op basis van thema's en verdeeld in 'hoe' en 'wat'.
Tegenstellingen:
- Er zijn uiteenlopende meningen over bebouwing: van niets bebouwen tot royaal opzetten.
- Er is discussie over woningtypes, variërend van sociale woningbouw tot geen woningbouw.
- Meningen verschillen over het behoud of saneren van kassen, en de aanwezigheid van horeca en vakantieparken.
Ideeën voor het 'hoe':
- Er is een sterke nadruk op kwaliteit, duurzaamheid en het behoud van het landelijke karakter.
- Verbetering van de uitstraling en promotie van het gebied is gewenst.
- Er zijn suggesties voor betere ontsluiting en samenwerking met partijen zoals Schakenbosch.
- Financiële aspecten zoals het afschrijven van verliezen en het benutten van stijgende woningwaarden worden genoemd.
Ideeën voor het 'wat':
- Wonen in het groen en aan het water met een mix van woningtypes en stijlen.
- Behoud en concentratie van bestaande bedrijvigheid, met mogelijkheden voor biologische landbouw en zorgboerderijen.
- Ontwikkeling van leisure- en sportfaciliteiten zoals vakantieparken, sportcomplexen en wellnesscentra.
- Waterrecreatie met paden en routes voor diverse gebruikers en aanlegplaatsen.
- Groene initiatieven zoals weilanden, bossen, en educatieve tuinen worden voorgesteld.
De samenvatting toont een breed scala aan ideeën en visies voor de toekomstige ontwikkeling van de Duivenvoordecorridor, met aandacht voor zowel behoud als vernieuwing.
-
Bijlage 1 bij raadsvoorstel 1423601 - Conclusies en aanbevelingen analyse bestaand plan DVC.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Voorstel strategie ontwikkeling Duivenvoordecorridor
Samenvatting: Het voorstel betreft een strategie voor de ontwikkeling van de Duivenvoordecorridor in Leidschendam-Voorburg. Het huidige stedenbouwkundige plan, gebaseerd op een gedetailleerd bestemmingsplan uit 2007, wordt als te rigide beschouwd en houdt onvoldoende rekening met de marktvraag. Aanbevelingen omvatten het loslaten van het huidige bestemmingsplan, het creëren van een flexibel bestemmingsplan, en het ontwikkelen van een nieuw woonconcept dat aansluit bij de wensen van toekomstige bewoners. Het doel is een gezondere grondexploitatie te realiseren door optimalisatie van uitgeefbare vierkante meters en het minimaliseren van verwervingen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het identificeren van problemen en het bieden van aanbevelingen voor verbetering. Het behandelt aspecten van ruimte, markt en financiën, maar mist specifieke details over de implementatie van de aanbevelingen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de voorgestelde strategie en het aanpassen van het bestemmingsplan. Ze moeten ook beslissen over de financiële aspecten en de betrokkenheid van externe partijen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
- Beslissen over het loslaten van het huidige bestemmingsplan.
- Keuze maken over de doelgroep en het type woningen dat ontwikkeld moet worden.
- Balans vinden tussen financiële haalbaarheid en marktvraag.
- Beslissen over de mate van flexibiliteit in het nieuwe bestemmingsplan.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het biedt wel specifieke aanbevelingen, maar mist meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van sommige aanbevelingen kan in twijfel worden getrokken zonder verdere details.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om het huidige bestemmingsplan los te laten en een nieuw, flexibel bestemmingsplan te ontwikkelen. Ze moeten ook beslissen over de financiële strategie en de betrokkenheid van marktpartijen.
Participatie
Het voorstel benadrukt het belang van marktonderzoek en het betrekken van toekomstige bewoners bij de planvorming, maar biedt geen gedetailleerd participatieplan.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet aanwezig zijn in de aanbevelingen voor een flexibeler en marktgericht plan.
Financiële gevolgen en dekking
Het voorstel erkent de financiële complexiteit en risico's van de huidige grondexploitatie. Het suggereert dat optimalisatie van uitgeefbare vierkante meters en het minimaliseren van verwervingen financiële voordelen kan opleveren. Er wordt echter geen gedetailleerd plan gepresenteerd over hoe deze kosten gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duivenvoordecorridor Bestemmingsplan Woonconcept Grondexploitatie Ontwikkelstrategie Marktcombinaties Verwervingen Ontsluiting Flexibiliteit AfzetsnelheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Voorstel strategie ontwikkeling Duivenvoordecorridor
Samenvatting: Het voorstel betreft de ontwikkeling van de Duivenvoordecorridor, waarbij ideeën van een brainstormavond en een ideeënbus zijn samengevat. De thema's variëren van woningbouw en bedrijvigheid tot recreatie en groenvoorziening. Er zijn tegenstellingen in de voorkeuren, zoals wel of geen bebouwing, sociale woningbouw, en behoud of sanering van kassen. De nadruk ligt op duurzaamheid, behoud van het landelijke karakter, en verbetering van de uitstraling. Er wordt ook gekeken naar samenwerking met partijen zoals Schakenbosch en Connexxion, en naar financiële aspecten zoals het afromen van stijgende woningwaarden.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het presenteren van een breed scala aan ideeën en thema's. Echter, het mist concrete details over de implementatie en prioritering van deze ideeën.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het beoordelen en goedkeuren van de strategie voor de ontwikkeling van de Duivenvoordecorridor. Ze moeten de verschillende belangen en voorkeuren afwegen en een besluit nemen dat het beste aansluit bij de gemeentelijke doelen en de wensen van de gemeenschap.
Politieke Keuzes
De raad moet keuzes maken over de mate van bebouwing, het type woningbouw (sociaal vs. commercieel), behoud of sanering van kassen, en de mate van samenwerking met externe partijen. Ook moeten ze beslissen over de prioriteit van duurzaamheid en de balans tussen economische ontwikkeling en behoud van het landelijke karakter.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke doelen, meetbare resultaten of tijdlijnen aangegeven. Er zijn ook inconsistenties in de tegenstellingen, zoals wel of geen bebouwing en sociale woningbouw.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten welke strategie en ideeën verder uitgewerkt en geïmplementeerd moeten worden. Dit omvat het kiezen van specifieke projecten en het vaststellen van prioriteiten.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door het gebruik van een ideeënbus en een brainstormavond, wat wijst op betrokkenheid van de gemeenschap bij de planvorming.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant en terugkerend thema in het voorstel, met nadruk op duurzame ontwikkeling en behoud van het landelijke karakter.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden genoemd in termen van het afschrijven van kosten, verlies nemen, en het afromen van stijgende woningwaarden. Er is echter geen gedetailleerd financieel plan of dekking aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duivenvoordecorridor Bebouwing Woningbouw Sociale woningbouw Kassen Horeca Vakantiepark Oeververbinding Schakenbosch DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsbesluit (versie 2) voorstel voor strategie ontwikkeling Duivenvoordecorridor Leidschendam.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duivenvoordecorridor Ontwikkelstrategie Grondposities Verwervingen Uitgeefbare meters Planrisico's Grondopbrengst Essentiekaart Afspraken Provincie Zuid-HollandVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsbrief toelichting geheimhouding bij voorstel voor de strategie voor de ontwikkeling van de Duivenvoordecorridorpdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding Duivenvoordecorridor Ontwikkelstrategie Openbaarheid Financiële toelichting Onderhandelingspositie Gemeentewet Wet openbaarheid van bestuur Bekrachtigingsbesluit Strategische belangenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel Voorstel voor de strategie voor de ontwikkeling van de Duivenvoordecorridor in Leidsc.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel voor de strategie voor de ontwikkeling van de Duivenvoordecorridor in Leidschendam
1. Titel en Samenvatting:
- Titel: Voorstel voor de strategie voor de ontwikkeling van de Duivenvoordecorridor in Leidschendam.
- Samenvatting: Het voorstel richt zich op een heroriëntatie van de Duivenvoordecorridor, met als doel het verwachte financiële verlies te verminderen. De strategie omvat woningbouw als kostendrager voor landschapsontwikkeling, met behoud van de identiteit van het gebied. Het college adviseert een combinatie van verkopen en zelf ontwikkelen om ruimtelijke kwaliteit te waarborgen en risico's te delen. De verwachte opbrengst kan het verlies met enkele miljoenen verminderen. Participatie van inwoners en marktconsultatie hebben geleid tot een flexibele ontwikkelstrategie die rekening houdt met ruimtelijke, financiële en marktaspecten.
2. Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
- Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor verschillende aspecten zoals ruimtelijke kwaliteit, financiële haalbaarheid, en participatie. Het biedt een duidelijke strategie en houdt rekening met diverse belangen en risico's.
3. Rol van de raad bij het voorstel:
- De raad moet een besluit nemen over de voorgestelde ontwikkelstrategie, waarbij ze de balans tussen ruimtelijke kwaliteit, marktvraag en financiële haalbaarheid moeten afwegen. De raad moet ook de geheimhouding van bepaalde financiële details bekrachtigen.
4. Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
- De raad moet kiezen tussen verschillende ontwikkelstrategieën, variërend van volledige verkoop tot zelfontwikkeling, en de mate van invloed die de gemeente wil behouden op de ruimtelijke kwaliteit.
5. Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
- Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële resultaten en ruimtelijke kwaliteit. Het is tijdgebonden met duidelijke termijnen voor ontwikkeling. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van externe factoren zoals marktontwikkelingen kan de haalbaarheid beïnvloeden.
6. Besluit dat de raad moet nemen:
- De raad moet beslissen over de voorgestelde ontwikkelstrategie en de bekrachtiging van de geheimhouding van financiële details.
7. Participatie:
- Het voorstel benadrukt participatie door middel van inwoners- en marktconsultaties, waarbij ideeën van inwoners en marktpartijen zijn meegenomen in de ontwikkelstrategie.
8. Duurzaamheid als relevant onderwerp:
- Duurzaamheid wordt genoemd als een focus van de raad en sluit aan bij de wensen van markt- en inwonersconsultatie, hoewel het niet het centrale thema van het voorstel is.
9. Financiële gevolgen en dekking:
- Het voorstel geeft aan dat de financiële resultaten kunnen variëren van 12 miljoen slechter tot 5 miljoen beter dan het bestaande plan. Het college adviseert een strategie die de risico's vermindert en de verwachte opbrengst kan het verlies met enkele miljoenen verminderen. De dekking van eventuele verliezen is afhankelijk van de gekozen strategie en marktontwikkelingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duivenvoordecorridor Ontwikkelstrategie Heroriëntatie Woningbouw Landschap Marktconsultatie Inwonersconsultatie Ruimtelijke kwaliteit Financiële risico's FlexibiliteitVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Raadsvoorstel: Aanleg Waterspoorpark deelgebied Nicolaas Beetslaan (1448769).
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Aanleg Waterspoorpark deelgebied Nicolaas Beetslaan
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanleg Waterspoorpark deelgebied Nicolaas Beetslaan". Het voorstel betreft de voortzetting van het Waterspoorpark-project, specifiek de aanleg van deelgebied Nicolaas Beetslaan. Het project kampt met een tekort van €560.000 door tegenvallers zoals verontreinigde grond en scopewijzigingen. Het college vraagt de raad om aanvullende dekking door herallocatie van budgetten binnen de programma's Water en Groen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide uitleg van de oorzaken van het financiële tekort en de voorgestelde oplossingen. Het bevat een financiële paragraaf en een gedetailleerde verschillenanalyse.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de herallocatie van budgetten om het financiële tekort te dekken en de voortgang van het project te waarborgen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij akkoord gaat met de voorgestelde herallocatie van middelen, wat mogelijk invloed heeft op andere projecten binnen de programma's Water en Groen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en projectdoelen. Het is tijdgebonden, gezien de urgentie om kosten verder te beperken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van herallocatie kan risico's voor andere projecten met zich meebrengen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde herallocatie van €560.000 goedkeurt en de bijgevoegde begrotingswijziging vaststelt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de focus op waterberging en behoud van waardevolle bomen, wat bijdraagt aan ecologische doelen.
Financiële gevolgen:
Het financiële tekort van €560.000 wordt gedekt door herallocatie van bestaande budgetten. De dekking wordt gedetailleerd beschreven, maar het voorstel impliceert dat andere projecten mogelijk minder middelen krijgen.
In conclusie, het voorstel vraagt om een strategische beslissing van de raad om het project voort te zetten ondanks financiële tegenvallers, met implicaties voor andere gemeentelijke projecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waterspoorpark Waterbergingstekort Dekkingsprobleem Hoogheemraadschap van Delfland Saneringswerkzaamheden Stadstuin Scopewijzigingen Aanbestedingsresultaat Verontreinigde ophooglaag GroenstructuurplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 7 Raadsvoorstel: Herziening grondexploitatie Duivenvoordecorridor 2015 (1429288).
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Herziening grondexploitatie Duivenvoordecorridor 2015
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Herziening grondexploitatie Duivenvoordecorridor 2015". Het voorstel betreft een herziening van de grondexploitatie voor de Duivenvoordecorridor, zoals verzocht door de gemeenteraad in juli 2015. De herziening is gebaseerd op het bestaande, aangehouden plan en heeft een informeel karakter. Deloitte heeft de herziening getoetst en beoordeeld. De belangrijkste variabele is de hoogte van de grondopbrengsten, die sterk variëren afhankelijk van de geschatte verkoopprijzen van woningen. Het mid-case scenario toont een verlies van € 18,3 miljoen op contante waarde per 1 januari 2015. Er is geen verdere ophoging van de verliesvoorziening nodig.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van financiële analyse en risicobeoordeling. Het bevat echter geen gedetailleerde informatie over de toekomstige planuitwerking en de impact daarvan op de grondexploitatie.
Rol van de raad:
De raad heeft een toezichthoudende rol en kan desgewenst een accountantstoets aanvragen. Het voorstel zelf wordt niet formeel vastgesteld door de raad.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toekomstige invulling van de Duivenvoordecorridor en hoe om te gaan met de financiële risico's en onzekerheden die in de herziening zijn geïdentificeerd.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete doelen of tijdlijnen bevat voor de toekomstige ontwikkeling. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de grote bandbreedte in de financiële prognoses wijst op onzekerheid.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen formeel besluit te nemen over deze herziening, maar kan wel besluiten om aanvullende informatie of een accountantstoets te vragen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het herzieningsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel identificeert een verlies van € 18,3 miljoen op contante waarde, maar geeft aan dat er geen verdere ophoging van de verliesvoorziening nodig is. Er wordt geen specifieke dekking voor dit verlies genoemd, maar er is al een verliesvoorziening getroffen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herziening grondexploitatie Duivenvoordecorridor Deloitte Mid-case scenario Grondopbrengsten Verliesvoorziening Risicoanalyse Referentiewoningen Bouwkosten GeheimhoudingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot vaststellen van de Ruimtelijke visie De Heuvel Leidschendam (1447867).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen van de Ruimtelijke visie De Heuvel Leidschendam
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de Ruimtelijke visie De Heuvel Leidschendam, een document dat een streefbeeld schetst voor de wijk De Heuvel in 2040. Deze visie is onderdeel van het programma Stedelijke Vernieuwing 2010-2014 en richt zich op het verbeteren van de leefbaarheid en toekomstbestendigheid van de wijk, met respect voor de cultuurhistorische waarde. De visie dient als leidraad voor toekomstige ontwikkelingen, zoals de herziening van het bestemmingsplan en diverse projecten in de openbare ruimte. Het document is opgesteld na consultatie van buurtbewoners en andere stakeholders.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de achtergrond, doelstellingen en toekomstige toepassingen van de ruimtelijke visie. Er is echter weinig informatie over de specifieke financiële implicaties en hoe deze gedekt zullen worden.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de Ruimtelijke visie vast te stellen. Dit besluit is essentieel voor de verdere ontwikkeling en uitvoering van plannen binnen de wijk De Heuvel.
Politieke keuzes
De raad moet keuzes maken over de prioritering van projecten binnen de visie, de balans tussen behoud van cultuurhistorische waarden en nieuwe ontwikkelingen, en de mate van participatie van bewoners in toekomstige besluitvormingsprocessen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het een duidelijke visie biedt, ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen voor de uitvoering van projecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de flexibiliteit in de visie kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Ruimtelijke visie De Heuvel Leidschendam vast te stellen, waarmee het een kader biedt voor toekomstige ontwikkelingen in de wijk.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door te verwijzen naar de consultatie van buurtbewoners en stakeholders bij het opstellen van de visie. Er is echter geen gedetailleerd plan voor toekomstige participatieprocessen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp, maar het verbeteren van de leefbaarheid en toekomstbestendigheid impliceert een zekere mate van duurzaamheid.
Financiële Gevolgen
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen. De financiële implicaties van de genoemde projecten worden behandeld in aparte besluitvormingsprocessen. Er is geen gedetailleerde informatie over hoe deze projecten gefinancierd zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ruimtelijke visie De Heuvel Stedelijke Vernieuwing Cultuurhistorische waarde Bestemmingsplan Wederopbouwwijken Openbare ruimte Buurtvisie Kennedyplein DobbelaanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel tot vaststellen van het ruimtelijk kader Dobbelaan 10 De Heuvel Leidschendam (1447771).
-
Raadsvoorstel Vaststellen Ruimtelijk kader Dobbelaan 10 De Heuvel Leidschendam ten behoeve van de b.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen Ruimtelijk kader Dobbelaan 10 De Heuvel Leidschendam ten behoeve van de bouw van een woonzorgvoorziening met dagbesteding voor jongvolwassenen met een beperking door Stichting Hethuis." Het voorstel vraagt de gemeenteraad om het ruimtelijk kader voor de herontwikkeling van Dobbelaan 10 vast te stellen. Dit kader is nodig om het bestemmingsplan te wijzigen, zodat Stichting Hethuis een woonzorgvoorziening met dagbestedingsruimte voor jonggehandicapten kan realiseren. Het proces omvatte uitgebreide bewonersconsultatie en samenwerking met de initiatiefnemer, waarbij de gemeente de grond verkoopt en de planologische procedure uitvoert.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de achtergrond, het proces, en de inhoud van het ruimtelijk kader beschrijft. Het bevat ook informatie over de betrokkenheid van de buurt en de samenwerking met de initiatiefnemer.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd het ruimtelijk kader vast te stellen, wat een noodzakelijke stap is in de procedure om het bestemmingsplan te wijzigen en de ontwikkeling mogelijk te maken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij het eens is met de voorgestelde herontwikkeling en de wijziging van het bestemmingsplan. Dit omvat het afwegen van de belangen van de buurt, de initiatiefnemer, en het algemeen belang.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de stappen die moeten worden genomen (vaststellen ruimtelijk kader, wijzigen bestemmingsplan). Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de exacte resultaten die moeten worden bereikt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het ruimtelijk kader voor de locatie Dobbelaan 10 willen vaststellen, wat de weg vrijmaakt voor de verdere ontwikkeling van de woonzorgvoorziening.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er uitgebreide bewonersconsultatie heeft plaatsgevonden, inclusief een inloopavond en publicatie van de plannen op de gemeentelijke website. Reacties van de buurt zijn verzameld en beoordeeld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, maar kan relevant zijn in de context van de bouw en inrichting van de woonzorgvoorziening.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat de gemeente de grond verkoopt aan de initiatiefnemer, maar geeft geen gedetailleerde financiële analyse of hoe eventuele kosten worden gedekt. Het is belangrijk dat de financiële implicaties verder worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ruimtelijk kader Dobbelaan 10 Woonzorgvoorziening Stichting Hethuis Jongvolwassenen met een beperking Bestemmingsplan Buurtvisie De Groene Heuvel Inloopavond Bouwkavel HerontwikkelingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Raadsvoorstel: project Bereikbaar Stompwijk - reconstructie Stompwijkseweg (1448831).
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Project Bereikbaar Stompwijk - Reconstructie Stompwijkseweg
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Project Bereikbaar Stompwijk - reconstructie Stompwijkseweg." Het voorstel betreft de reconstructie van de Stompwijkseweg, inclusief de aanpak van de kadewand. Het doel is een kwalitatief goede en duurzame weg te realiseren. Er zijn twee opties: volledige vervanging of renovatie van de kadewand. Renovatie is goedkoper en minder belastend voor de omgeving, maar biedt minder zekerheid over de kwaliteit. De financiële ruimte die ontstaat door renovatie kan worden gebruikt voor een nieuw funderingspakket en bodemsanering. De raad wordt gevraagd in te stemmen met renovatie.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde analyse van de opties voor de kadewand en de financiële implicaties. Er zijn echter nog enkele onzekerheden, zoals de exacte kosten na aanbesteding en de resultaten van lopende onderzoeken.
Rol van de Raad:
De raad moet een besluit nemen over de keuze tussen renovatie en vervanging van de kadewand. Dit besluit heeft invloed op de financiële planning en de uitvoering van het project.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen de goedkopere optie van renovatie, met minder zekerheid over de kwaliteit, en de duurdere optie van vervanging, die meer zekerheid biedt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn onzekerheden over de kosten en de technische staat van de kadewand. De tijdlijn voor de uitvoering is wel duidelijk.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de renovatie van de kadewand en de bijbehorende financiële planning.
Participatie:
Het voorstel vermeldt overleg met een klankbordgroep en andere belanghebbenden, zoals het Hoogheemraadschap en kabel- en leidingenbeheerders. Er lijkt draagvlak te zijn voor de renovatieoptie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de focus op een duurzame wegconstructie en de verlenging van de levensduur van de kadewand.
Financiële Gevolgen:
De renovatieoptie is aanzienlijk goedkoper dan vervanging, met een verschil van circa € 7 miljoen. De financiële ruimte kan worden gebruikt voor bodemsanering en funderingswerkzaamheden. De post Onvoorzien blijft beschikbaar voor onverwachte kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Reconstructie Stompwijkseweg Kadewand Renovatie Vervanging Funderingspakket Verontreinigde grond Onderzoek Kostenraming Verbindingsweg BodemsaneringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsvoorstel benoeming commissielid CDA (1460312).
Samenvatting
Op 7 december 2015 heeft de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg een voorstel ontvangen om de heer Jansen (CDA) te benoemen als lid van de commissie Maatschappelijke Activiteiten, ter vervanging van de heer Bos (CDA), die ontslag heeft genomen. De CDA-fractie heeft de heer Jansen voorgedragen als nieuw commissielid. Volgens het Reglement van Orde kunnen zowel raadsleden als niet-raadsleden commissielid zijn, mits zij op de kandidatenlijst van een in de raad gekozen partij staan. De geloofsbrievencommissie heeft de benodigde documenten van de heer Jansen gecontroleerd en goedgekeurd. Hij voldoet aan de benoemingsvereisten van de Gemeentewet en er zijn geen onverenigbare betrekkingen die zijn lidmaatschap zouden belemmeren. De heer Jansen heeft de gedragscode voor raads- en commissieleden ondertekend en een overzicht van zijn (neven-)functies verstrekt. Het voorstel is om de heer M.H.P. Jansen te benoemen tot lid van de commissie Maatschappelijke Activiteiten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het raadsbesluit is "Raadsbesluit 1460342". Het besluit betreft de wijziging van de samenstelling van de commissie Maatschappelijke Activiteiten van de gemeente Leidschendam-Voorburg. De heer B.H.M. Bos wordt ontslagen als commissielid en de heer M.H.P. Jansen wordt benoemd als nieuw lid van deze commissie. Dit besluit is genomen tijdens de openbare raadsvergadering op 15 december 2015.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is beknopt en richt zich specifiek op de wijziging van de commissieleden. Het bevat de noodzakelijke informatie over de betrokken personen en de formele vaststelling van het besluit. Echter, het biedt geen achtergrondinformatie over de reden voor de wijziging.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Het is hun verantwoordelijkheid om de samenstelling van de commissies te waarborgen en te zorgen dat deze effectief kunnen functioneren.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft de goedkeuring van de voorgestelde wijziging in de commissie. De raad moet overwegen of de benoeming van de heer Jansen in het belang is van de commissie en de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoeming en ontslag van commissieleden. Het is tijdgebonden, aangezien het besluit op een specifieke datum is genomen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde wijziging in de commissie Maatschappelijke Activiteiten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de interne organisatie van de gemeentelijke commissies.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen genoemd in het voorstel, wat suggereert dat de wijziging van commissieleden geen directe financiële impact heeft. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot benoeming van de heer Jansen (CDA) als lid van de commissie Maatschappelijke Activiteiten (en ontslag van de heer Bos (CDA) als commissielid).
Samenvatting: Het voorstel betreft de benoeming van de heer Jansen als lid van de commissie Maatschappelijke Activiteiten, ter vervanging van de heer Bos, die ontslag heeft genomen. De CDA-fractie draagt Jansen voor, en zijn benoeming voldoet aan de vereisten van de Gemeentewet. De geloofsbrievencommissie heeft zijn documenten goedgekeurd, en er zijn geen onverenigbare betrekkingen. Jansen heeft de gedragscode ondertekend en zijn (neven-)functies bekendgemaakt. Het voorstel vraagt de raad om Jansen officieel te benoemen als commissielid.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de benoeming van de heer Jansen, inclusief de wettelijke vereisten en de goedkeuring door de geloofsbrievencommissie. Er zijn geen ontbrekende elementen die essentieel zijn voor het nemen van een besluit.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en een besluit te nemen over de benoeming van de heer Jansen als lid van de commissie Maatschappelijke Activiteiten. De raad moet ervoor zorgen dat de benoeming voldoet aan de wettelijke vereisten en dat er geen onverenigbare betrekkingen zijn.
Politieke keuzes
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het een administratieve benoeming betreft. De raad moet echter wel overwegen of de voorgestelde kandidaat geschikt is en voldoet aan alle vereisten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART) in de context van een benoemingsprocedure. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of zij instemt met de benoeming van de heer Jansen als lid van de commissie Maatschappelijke Activiteiten.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat gebruikelijk is bij interne benoemingen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een interne benoeming betreft zonder directe impact op milieubeleid of duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen, wat logisch is gezien de aard van de benoeming. Er zijn geen extra kosten of budgettaire implicaties aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming Commissie Maatschappelijke Activiteiten CDA Ontslag Reglement van Orde Gemeentewet Geloofsbrievencommissie Gedragscode Nevenfuncties KandidatenlijstVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsvoorstel: Ontwikkelen Programma van Eisen t.b.v. concentratie gemeentelijke dienstverlening (1433726).
-
Raadsvoorstel Programma van Eisen t.b.v. concentratie gemeentelijke dienstverlening.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Programma van Eisen t.b.v. concentratie gemeentelijke dienstverlening". Het doel is om de gemeentelijke dienstverlening te optimaliseren door de publieksfuncties van Werk en Inkomen (W&I) en het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) te integreren met die van het Klant Contact Centrum (KCC) in het gebouw aan de Koningin Wilhelminalaan 2 (KW2). Dit moet leiden tot een efficiëntere huisvesting en lagere structurele kosten. Het voorstel omvat het opstellen van een Programma van Eisen (PvE) dat de ruimtelijke, inhoudelijke en organisatorische eisen en wensen beschrijft, gebaseerd op bestuurlijke visies en een werkplekbezettingsonderzoek.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de huidige situatie, de doelstellingen, en de stappen die nodig zijn om het PvE te ontwikkelen. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de specifieke eisen en wensen die in het PvE moeten worden opgenomen.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met het starten van het project, het ontwikkelen van het PvE, en het beschikbaar stellen van een voorbereidingskrediet van € 88.500,-. De raad heeft een beslissende rol in het goedkeuren van de projectaanpak en de financiële middelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van het concentreren van gemeentelijke dienstverlening en de toewijzing van financiële middelen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van integratie van de publieksfuncties en de focus op duurzaamheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van het opstellen van een PvE en het beschikbaar stellen van middelen. Echter, de tijdsgebondenheid is minder duidelijk, en er zijn geen specifieke meetbare doelen voor de uiteindelijke efficiëntieverbeteringen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de duurzaamheidseisen kunnen specifieker worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het project te starten, het PvE te ontwikkelen, en het voorbereidingskrediet goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces. Dit kan een aandachtspunt zijn voor verdere ontwikkeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een uitgangspunt, maar er is weinig detail over hoe dit concreet wordt ingevuld. Het is een relevant onderwerp, vooral gezien de focus op het verminderen van huisvestingskosten en het optimaliseren van werkplekken.
Financiële Gevolgen:
De kosten voor het ontwikkelen van het PvE en de projectaanpak zijn geraamd op € 88.500,-, te dekken uit de algemene reserve. Er is geen gedetailleerde financiële analyse van de langetermijnbesparingen of kostenbesparingen door de concentratie van de dienstverlening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programma van Eisen (PvE) Flexibele kantoorconcept Werkplekbezettingsonderzoek Het Nieuwe Werken Huisvestingsoptimalisatie Dienstverleningsniveau Gemeentelijke dienstverlening Corbulo gebouw Duurzaamheidsambities Bedrijfsvoering kostenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Raadsvoorstel: Financieel dekkingsvoorstel Crisisopvang Sporthal de Fluit in Leidschendam-Voorburg (1433720).
-
Raadsvoorstel Dekkingsvoorstel Crisisopvang Sporthal de Fluit in Leidschendam-Voorburg.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Dekkingsvoorstel Crisisopvang Sporthal de Fluit in Leidschendam-Voorburg". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met de financiële dekking voor de crisisopvang van asielzoekers in sporthal De Fluit. De opvang is bedoeld voor maximaal 200 asielzoekers voor een periode van 2 x 72 uur. De kosten worden deels gedekt door een bijdrage van het COA, maar de gemeente moet aanvullende kosten zoals beveiliging en inrichting zelf dragen. Er wordt voorgesteld om een beroep te doen op de post onvoorziene uitgaven van €170.000.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van financiële dekking en risico's, maar mist gedetailleerde kostenramingen en een plan voor eventuele overschrijdingen.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het dekkingsvoorstel en de bijbehorende begrotingswijziging goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het gebruik van de post onvoorziene uitgaven en of ze de financiële risico's aanvaardbaar vinden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke kostenramingen of tijdlijnen bevat voor alle uitgaven. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onzekerheid over de totale kosten is een aandachtspunt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met het dekkingsvoorstel en de bijbehorende begrotingswijziging.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn deels gedekt door een COA-bijdrage van maximaal €48.000, maar de gemeente moet aanvullende kosten dekken. Er wordt voorgesteld om €170.000 uit de post onvoorziene uitgaven te gebruiken. Er is een risico dat deze dekking niet toereikend is, wat kan leiden tot een aanvullend dekkingsvoorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Crisisopvang Asielzoekers Sporthal De Fluit Noodopvang Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) Kosten Beveiliging Inrichting Ambtelijke capaciteit Onvoorziene uitgavenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Raadsvoorstel: voorbereidingsbudget implementatie Omgevingswet (1437551).
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Voorbereidingsbudget Implementatie Omgevingswet
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Voorbereidingsbudget implementatie Omgevingswet". Het doel is om een budget van €150.000 beschikbaar te stellen voor de voorbereiding van de implementatie van de Omgevingswet, die in 2018 in werking moet treden. De wet beoogt de bestaande complexe wet- en regelgeving omtrent de fysieke leefomgeving te vereenvoudigen en te bundelen. Dit vereist een ingrijpende verandering in de werkwijze van gemeentelijke afdelingen en een cultuurverandering binnen de organisatie. Het voorstel benadrukt de noodzaak van een programmatische aanpak en samenwerking met andere gemeenten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de noodzaak en de impact van de Omgevingswet, evenals de stappen die nodig zijn voor de implementatie. Echter, specifieke details over de exacte besteding van het budget en de meetbare doelen van de implementatie ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van het voorbereidingsbudget en het toezien op de implementatie van de Omgevingswet. De raad moet ook betrokken worden bij de bewustwordingsactiviteiten en de verdere ontwikkeling van het plan van aanpak.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen en de prioritering van de Omgevingswet-implementatie binnen de gemeentelijke agenda. Er moet ook een keuze gemaakt worden over de mate van samenwerking met andere gemeenten en de VNG.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het tijdsgebonden is met een duidelijke deadline (2018), ontbreken specifieke en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke indicatoren voor succes of benchmarks voor de voortgang.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het voorbereidingsbudget van €150.000 goed te keuren en te dekken vanuit de algemene reserve vrij besteedbaar.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat relevante groepen geïnformeerd moeten worden, maar er is weinig detail over hoe participatie van burgers en andere belanghebbenden wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel de Omgevingswet zelf wel gericht is op een duurzame inrichting van de leefomgeving.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een budget van €150.000, te dekken vanuit de algemene reserve. Er is geen gedetailleerde financiële planning of verantwoording van hoe dit bedrag precies besteed zal worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Implementatie Lokale beleidsruimte Fysieke leefomgeving Programmatische aanpak Digitale stelsel Cultuurverandering Bestuursakkoord Ondersteuningsprogramma ProgrammamanagerVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Raadsvoorstel tot vaststelling van de financiële verordening Leidschendam-Voorburg 2016 (1440472).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Concept financiële verordening 2016". Het voorstel betreft de actualisatie van de financiële beheersverordening van de gemeente Leidschendam-Voorburg naar aanleiding van gewijzigde wet- en regelgeving, zoals de nieuwe wet Houdbare Overheidsfinanciën (HOF), aanpassingen in de wet Financiering decentrale overheden (Fido), en het Besluit, Begroting en Verantwoording (BBV). De wijzigingen zijn bedoeld om de verordening te actualiseren en de bestuurlijke planning flexibeler te maken. De raad wordt gevraagd de nieuwe verordening vast te stellen, waarbij ook het activerings- en afschrijvingsbeleid integraal onderdeel uitmaakt van de verordening.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de relevante wijzigingen in wet- en regelgeving adresseert en een duidelijk overzicht biedt van de aanpassingen ten opzichte van de vorige verordening. Er is ook een verschillenanalyse bijgevoegd.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde financiële verordening vast te stellen. Dit omvat het beoordelen van de wijzigingen en het bepalen of deze in lijn zijn met de gemeentelijke doelen en wettelijke vereisten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van flexibiliteit in de bestuurlijke planning van de P&C-cyclus en de integratie van het activerings- en afschrijvingsbeleid in de verordening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk, vooral omdat toekomstige wijzigingen in het BBV nog moeten worden verwerkt. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de financiële verordening 2016 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de werkgroep Rekening & Audit is geconsulteerd, wat wijst op enige mate van interne participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf lijkt geen directe financiële gevolgen te hebben, aangezien het voornamelijk om administratieve en procedurele wijzigingen gaat. Er wordt geen specifieke dekking voor eventuele kosten genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financiële verordening 2016 Wet Houdbare Overheidsfinanciën (HOF) Wet Financiering decentrale overheden (Fido) Besluit, Begroting en Verantwoording (BBV) Actualisatie Planning & Control (P&C) cyclus Activerings- en afschrijvingsbeleid Verschillenanalyse Landelijke adviescommissie Vernieuwing BBV BeleidsindicatorenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Raadsvoorstel tot vaststellen van het Water en Rioleringsplan 2016-2021 (1442828).
Samenvatting
Het raadsvoorstel voor het Water- en Rioleringsplan (WRP) 2016-2021 presenteert de financiële gevolgen van het nieuwe beleid voor de begroting van 2016. De voorgestelde tariefopbouw wijkt af van de huidige door nieuwe maatregelen voor een klimaatbestendig systeem en kosten voor grondwater- en watergangbeheer. Deze veranderingen leiden tot hogere exploitatielasten van € 221.700. Hoewel de totale inkomsten uit rioolrecht met € 308.947 toenemen door de nieuwe tariefopbouw, blijft er een voordelig incidenteel begrotingsresultaat van € 87.247 over. Om een kostendekkende situatie te bereiken, is een onttrekking van € 349.775 aan de egalisatiereserve riolering nodig. Het voorstel vraagt de raad om deze financiële aanpassingen goed te keuren en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Water- en Rioleringsplan 2016 - 2021
Samenvatting: Het raadsvoorstel betreft het Water- en Rioleringsplan (WRP) voor de periode 2016-2021. Het plan introduceert nieuwe maatregelen voor een klimaatbestendig systeem en kostentoerekening voor grondwater- en hemelwaterbeheer. De financiële impact voor 2016 wordt gepresenteerd, met een netto positief resultaat van € 87.247. Om een 100% kostendekkend tarief te bereiken, wordt een onttrekking van € 308.947 aan de egalisatiereserve voorgesteld. De raad wordt gevraagd om de begroting aan te passen, inclusief een extra bedrag van € 221.700 voor de verbrede watertaken en de vaststelling van de bijgevoegde begrotingswijziging.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide financiële analyse. Het bevat duidelijke tabellen en toelichtingen die de financiële gevolgen van de voorgestelde maatregelen inzichtelijk maken. Echter, het voorstel zou baat kunnen hebben bij een samenvatting van de niet-financiële implicaties en een duidelijkere uitleg van de langetermijneffecten.
Rol van de Raad
De raad heeft de taak om het voorstel te beoordelen en te besluiten over de voorgestelde begrotingswijzigingen. Dit omvat het goedkeuren van de extra uitgaven en de onttrekking aan de egalisatiereserve om de rioolexploitatie kostendekkend te maken.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de prioritering van klimaatbestendige maatregelen en de financiële strategie om deze te bekostigen. Dit omvat de keuze om de egalisatiereserve aan te spreken en de impact hiervan op toekomstige financiële flexibiliteit.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële doelen. Het is tijdgebonden voor het jaar 2016, maar mist specifieke meetbare doelen voor de gehele planperiode. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de langetermijnimpact op de egalisatiereserve is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde begrotingswijzigingen goed te keuren, inclusief de extra uitgaven en de onttrekking aan de egalisatiereserve.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in de besluitvorming of uitvoering van het plan.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een kernonderdeel van het voorstel, met een focus op klimaatbestendige systemen en waterbeheer.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een toename van de exploitatielasten met € 221.700 en een netto positief resultaat van € 87.247. De dekking wordt deels gevonden door een onttrekking van € 308.947 aan de egalisatiereserve. De financiële strategie is gericht op een 100% kostendekkend tarief.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Water- en rioleringsplan (WRP) Rioolheffing Begroting 2016 Exploitatielasten Klimaatbestendig systeem Egalisatiereserve Kostendekkend tarief Grondwateroverlast BTW-compensatiefonds TariefsopbouwVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Water en Rioleringsplan 2016-2021
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Water en Rioleringsplan 2016-2021" (WRP) voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Dit plan is de opvolger van het Gemeentelijke RioleringsPlan 2009-2014 en het Waterplan 2007-2015. Het WRP beschrijft de visie en aanpak van de gemeente voor het beheer van afvalwater, hemelwater en grondwater, met als doel een duurzaam en robuust watersysteem te creëren. Het plan streeft naar schoon en aantrekkelijk water en een kostendekkende rioolheffing zonder stijging van de totale woonlasten. Het omvat maatregelen voor klimaatadaptatie en samenwerking met regionale partners om kosten te beheersen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke visie en strategie voor de komende jaren. Het omvat zowel de technische als financiële aspecten van waterbeheer en riolering, en biedt een solide basis voor besluitvorming.
Rol van de Raad:
De raad moet het WRP vaststellen en instemmen met de voorgestelde rioolheffing en begrotingswijzigingen. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de beleidskaders en financiële plannen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de acceptatie van de voorgestelde rioolheffing en de financiële strategieën, zoals de verlenging van de levensduur van rioleringen en de samenwerking met regionale partners. Er moet ook worden besloten over de mate van participatie van particuliere eigenaren in het scheiden van hemelwater.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen significante inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het WRP vast te stellen, de rioolheffing te volgen zoals voorgesteld, en de begroting voor 2016 aan te passen volgens het plan.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door bewoners te betrekken bij informatieavonden en hen aan te moedigen om regenwater op eigen terrein te scheiden. Er is inspraak mogelijk bij herinrichtingsprojecten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, met aandacht voor klimaatadaptatie, het scheiden van regen- en afvalwater, en het bevorderen van een ecologisch gezond watersysteem.
Financiële Gevolgen:
Het plan streeft naar een kostendekkende rioolheffing en beperkt de stijging van woonlasten. De financiële strategie omvat rentetoerekening, levensduurverlenging van rioleringen, en samenwerking met regionale partners om kosten te beheersen. De dekking van kosten is gewaarborgd door een zuivere rioolheffing en het niet toerekenen van BTW aan de heffing.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Water en Rioleringsplan (WRP) Rioolheffing Hemelwaterzorgplicht Grondwaterzorgplicht Klimaatadaptatie Duurzaam watersysteem Levensduurverlenging Netwerk Afvalwaterketen Delfland (NAD) Kostendekking Infiltratie en afkoppelingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Raadsvoorstel: Project Rustoord: Besluitvorming reparatie bestemmingsplan en t.k.n. omgevingsvergunning (1443459).
-
Raadsvoorstel Project Rustoord Besluitvorming reparatie bestemmingsplan en t.k.n. omgevingsvergunn.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Project Rustoord: Besluitvorming reparatie bestemmingsplan en t.k.n. omgevingsvergunning". Het project beoogt de herontwikkeling van de locatie Rustoord tot een modern woonzorgcentrum. De Raad van State heeft een eerdere uitspraak vernietigd vanwege het ontbreken van een kwalitatieve verplichting om lichthinder te voorkomen. Het aangepaste bestemmingsplan bevat nu regels voor een lichtwerende voorziening bij de parkeergarage. De gemeenteraad moet het aangepaste bestemmingsplan en de omgevingsvergunning goedkeuren, waarna de bouw kan starten, mits er geen beroep wordt ingediend.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke uitleg over de aanpassingen die zijn gedaan naar aanleiding van de uitspraak van de Raad van State. Er is echter weinig detail over de specifieke maatregelen voor de lichtwerende voorziening.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende en toetsende rol. Ze moeten het aangepaste bestemmingsplan en de omgevingsvergunning goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde aanpassingen, rekening houdend met de belangen van omwonenden en de noodzaak van het woonzorgcentrum.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische details over de effectiviteit van de lichtwerende maatregelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer detail over de uitvoering zou nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het aangepaste bestemmingsplan en de omgevingsvergunning vast te stellen.
Participatie:
Er is enige participatie geweest via een klankbordgroep van omwonenden, maar de respons was beperkt. Verdere participatie lijkt minimaal.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt voor de gemeente, aangezien de kosten worden verhaald op de initiatiefnemer. De gemeente ontvangt € 15.765,- voor haar werkzaamheden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rustoord Woonzorgcentrum Bestemmingsplan Omgevingsvergunning Raad van State Lichtwerende voorziening WoonInvest WoonZorgcentra Haaglanden (WZH) Protestantse Diaconie ParkeergarageVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 18 Raadsvoorstel: Begrotingswijziging ll 2015 en de Q2 rapportage 2015 Regionaal Reinigingsbedrijf Avalex (1443714).
-
Raadsvoorstel Begrotingswijziging II 2015 en de Q2 rapportage 2015 Regionaal Reinigingsbedrijf Aval.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Begrotingswijziging II 2015 en de Q2 rapportage 2015 Regionaal Reinigingsbedrijf Avalex
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijziging II 2015 en de Q2 rapportage 2015 Regionaal Reinigingsbedrijf Avalex". Het voorstel betreft een tweede wijziging van de begroting voor 2015 van Avalex, waarin ontwikkelingen en trends die invloed hebben op de kosten en opbrengsten worden toegelicht. Ondanks deze wijzigingen blijft het verwachte positieve resultaat van € 2.142K ongewijzigd. De raad wordt gevraagd om een zienswijze te geven over deze begrotingswijziging. De rapportage bevat ook opmerkingen over de ICT-kosten en de noodzaak voor verbeteringen in de Planning en Control-cyclus.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de relevante financiële wijzigingen en de context daarvan beschrijft. Echter, er is een gebrek aan detail over de voortgang van de jaarplandoelen en de impact van de ontwikkelingen op de lange termijn.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om een zienswijze te geven over de voorgestelde begrotingswijziging. Dit houdt in dat de raad de wijzigingen beoordeelt en eventuele bezwaren of opmerkingen kenbaar maakt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde begrotingswijziging en of zij de opmerkingen en aandachtspunten van het college deelt. Er moet ook worden overwogen of er aanvullende eisen of voorwaarden moeten worden gesteld aan Avalex.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat er geen specifieke doelen of tijdlijnen worden genoemd voor de verbeteringen in de Planning en Control-cyclus. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan detail over de voortgang van de jaarplandoelen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de begrotingswijziging en of zij de zienswijze van het college overneemt. Dit omvat ook het verzoek aan Avalex om te reageren op de opmerkingen en aandachtspunten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de begrotingswijziging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op financiële en operationele aspecten.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn dat er geen netto resultaatverandering is, ondanks de wijzigingen in kosten en opbrengsten. De extra ICT-kosten worden geraamd op € 151K, maar deze hebben geen invloed op de begroting van de gemeente. Het voorstel geeft aan dat er geen financiële consequenties zijn voor de gemeentelijke begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Avalex Begrotingswijziging ICT-kosten Afvalbeleid Financiële gevolgen Kwartaalrapportage Ontwikkelingen/trends Kantoorkosten Planning en Control JaarplandoelenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 19 Raadsvoorstel: Wijziging Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Haaglanden (1443500).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Wijziging Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Haaglanden
Samenvatting: Het voorstel betreft de actualisering van de gemeenschappelijke regeling voor de Veiligheidsregio Haaglanden, oorspronkelijk vastgesteld in 2011. Deze actualisering is noodzakelijk vanwege juridische en regionale ontwikkelingen, waaronder wijzigingen in de Wet Gemeenschappelijke regelingen en de Wet publieke gezondheid. Belangrijke wijzigingen omvatten nieuwe verplichtingen voor de planning en controlcyclus, de introductie van de functie van directeur publieke gezondheid, en de omvorming van de rekeningcommissie tot een financiële adviescommissie. Het college vraagt de gemeenteraad om toestemming voor deze wijzigingen, zoals vereist door de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de relevante juridische en regionale ontwikkelingen adresseert en de noodzakelijke wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling duidelijk uiteenzet.
Rol van de Raad
De gemeenteraad moet toestemming geven voor de wijziging van de gemeenschappelijke regeling, zoals vereist door de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling, rekening houdend met de juridische verplichtingen en de regionale belangen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar verdere specificatie van de implementatie en evaluatie van de wijzigingen zou nuttig zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij toestemming verleent voor de voorgestelde wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de wijziging van de gemeenschappelijke regeling.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het zou nuttig zijn om meer informatie te hebben over eventuele financiële implicaties van de wijzigingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Haaglanden Wet Veiligheidsregio's Gemeenschappelijke regeling Juridische ontwikkelingen Wet Gemeenschappelijke regelingen Directeur publieke gezondheid GGD Haaglanden Financiële adviescommissie Meldkamerorganisatie Regionale ontwikkelingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 20 Raadsvoorstel tot vaststellen van de nota Grondprijsbeleid 2015 (1443605).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nota Grondprijsbeleid 2015". Dit document behandelt de methodologie voor het vaststellen van grondprijzen bij gemeentelijke grondverkoop in Leidschendam-Voorburg. Het doel is om uniformiteit en objectiviteit te waarborgen, zodat gelijke gevallen op dezelfde manier worden behandeld. De nota biedt transparantie aan burgers, marktpartijen en het gemeentebestuur over de systematiek van grondprijsbepaling. De nota is een actualisatie van de versie uit 2011, met beperkte wijzigingen zoals een geactualiseerde Grondprijzentabel en aangepaste berekeningsmethodieken voor zakelijke rechten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de belangrijkste aspecten van het grondprijsbeleid behandelt, inclusief de methoden voor prijsbepaling en de relatie met andere beleidsnota's.
Rol van de raad:
De raad moet de Nota Grondprijsbeleid 2015 vaststellen. Dit is een belangrijke stap, aangezien de nota de basis vormt voor toekomstige grondverkoop en de bijbehorende prijsbepaling.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde methoden voor grondprijsbepaling en de actualisaties in de Grondprijzentabel. Dit kan invloed hebben op de gemeentelijke inkomsten en de toegankelijkheid van grond voor verschillende doeleinden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de methoden voor prijsbepaling. Het is actueel en relevant, gezien de noodzaak van een update. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Nota Grondprijsbeleid 2015 al dan niet vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in de totstandkoming van de nota.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel behandelt de financiële gevolgen impliciet door te benadrukken dat grond tegen marktconforme prijzen moet worden verkocht. Dit voorkomt ongeoorloofde staatssteun en zorgt voor eerlijke inkomsten voor de gemeente. Er wordt echter niet specifiek aangegeven hoe eventuele kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondprijsbeleid Grondprijzentabel Marktconforme prijs Taxateur Gronduitgifte Zakelijke rechten Erfpacht Opstalrecht Grondbeleid Ruimtelijke ontwikkelingenVerfijning van de zoekopdracht: