06-11-2012 Raad
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda (786357).
Agendapunt 4 Raadsvoorstel: Kredietaanvraag recreatief knooppunt Stompwijk (773749).
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Kredietaanvraag realisatie recreatief knooppunt
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kredietaanvraag realisatie recreatief knooppunt". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om een krediet van € 1.100.000,- beschikbaar te stellen voor de realisatie van een recreatief knooppunt. Dit knooppunt is bedoeld om de recreatieve functies in het buitengebied te versterken en een economische impuls te geven. Het project wordt deels gefinancierd door een POP-subsidie en gemeentelijke reserves. De gemeente moet snel handelen om het project volgens planning in mei 2013 te voltooien, waarbij verschillende risico's, zoals vertragingen in vergunningprocedures en het vinden van een exploitant, beheerst moeten worden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde financiële toelichting, risicoanalyse en een overzicht van de benodigde stappen en betrokken partijen. Echter, er is beperkte informatie over de specifieke inhoudelijke voordelen van het knooppunt voor de gemeenschap.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de toekenning van het krediet van € 1.100.000,-. Dit besluit is cruciaal voor de voortgang van het project, aangezien de financiering afhankelijk is van deze goedkeuring.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij het krediet willen toekennen, rekening houdend met de financiële risico's en de potentiële voordelen voor de gemeenschap. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde dekking van de kosten acceptabel is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelstellingen zijn specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid van succes en realistische haalbaarheid gezien de risico's zijn minder duidelijk. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de risico's kunnen de haalbaarheid beïnvloeden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het krediet van € 1.100.000,- al dan niet beschikbaar te stellen voor het project.
Participatie:
Het voorstel vermeldt weinig over participatie van de gemeenschap in de besluitvorming of uitvoering van het project, behalve dat omwonenden geïnformeerd worden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een gunningcriterium in de aanbesteding, wat aangeeft dat het een relevant onderwerp is binnen het project.
Financiële gevolgen:
De totale kosten bedragen € 1,10 miljoen, waarvan € 0,79 miljoen subsidiabel is. De dekking bestaat uit een POP-subsidie van € 590.000,- en gemeentelijke middelen. De gemeente moet € 0,51 miljoen investeren, waarvan een deel uit reserves en een knelpuntenpot komt. De financiële risico's zijn aanzienlijk, vooral als de subsidie wordt ingetrokken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Recreatief knooppunt POP-subsidiebeschikking Grondverwerving Exploitant Aanbesteding Omgevingsvergunning Gebiedsvisie Stompwijk Investeringsprogramma stedelijke vernieuwing Risicobeheersing VastgoedexploitatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Raadsbrief: Project herontwikkeling Fluitpolderplein (deel woningbouw) (770069).
Agendapunt 6 Raadsvoorstel: Najaarsnota 2012 (770047).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel: Najaarsnota 2012
Samenvatting: De Najaarsnota 2012 informeert de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg over de voortgang van de speerpunten uit de begroting van 2012. De nota, met als peilmoment 1 augustus 2012, belicht de impact van de financieel-economische crisis en de politieke situatie op de realisatie van deze speerpunten. De vastgoedcrisis heeft met name invloed op ruimtelijke projecten, die vertraging oplopen of zijn stopgezet. De nota bevat ook een begrotingswijziging en is gekoppeld aan andere rapportages zoals de bestuurs- en projectenrapportage. Ondanks de uitdagingen, heeft de gemeente aanzienlijke voortgang geboekt in haar investeringsplanning.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het een gedetailleerde rapportage biedt over de voortgang van de speerpunten en de financiële situatie. Het biedt echter weinig concrete oplossingen voor de gesignaleerde problemen, zoals de vastgoedcrisis.
Rol van de Raad
De raad moet de Najaarsnota 2012 en de bijbehorende begrotingswijziging bespreken en vaststellen. Dit is een belangrijke stap in het toezicht op en de controle van de gemeentelijke financiën en beleidsuitvoering.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen hoe om te gaan met de vertragingen en stopzettingen van ruimtelijke projecten als gevolg van de vastgoedcrisis. Er moeten keuzes worden gemaakt over prioritering van projecten en mogelijke herallocatie van middelen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel het specifieke problemen en vertragingen identificeert, ontbreken concrete, meetbare doelen en tijdlijnen voor oplossingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de aanpak van de problemen blijft vaag.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Najaarsnota 2012 en de bijbehorende begrotingswijziging al dan niet vast te stellen na bespreking.
Participatie
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de Najaarsnota.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op de financiële en economische aspecten.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden besproken in termen van lagere opbrengsten uit bouwleges en de impact van de vastgoedcrisis. Het voorstel geeft aan dat de financiële vertaling is verwerkt in de begrotingswijziging, maar biedt geen gedetailleerde dekking voor eventuele tekorten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Najaarsnota 2012 Financieel-economische situatie Vastgoedcrisis Decentralisaties Ruimtelijk beleid Begrotingswijziging Bezuinigingen Projectenrapportage Investeringsplanning BouwlegesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Raadsbrief: Bestuursrapportage najaar 2012 (770084).
Agendapunt 7.a Raadsbrief: Voortgang behandeling beroepschriften en handhavingsdossiers m.b.t. bestemmingsplan "Landelijk Gebied" (769914).
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 8 Raadsvoorstel: Beleidsplan Schuldhulpverlening 2013-2016 (769729).
-
Analyse van het document
Analyse van het Beleidsplan Schuldhulpverlening 2013-2016
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Beleidsplan Schuldhulpverlening 2013-2016". Het plan richt zich op de implementatie van de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening (WGS) die sinds 1 juli 2012 van kracht is. Het doel is om een integrale aanpak van schuldhulpverlening te bieden, waarbij niet alleen schulden worden gestabiliseerd en opgelost, maar ook andere problemen van schuldenaren worden aangepakt. Het plan legt nadruk op preventie, stabilisatie en het oplossen van schulden, met speciale aandacht voor gezinnen met minderjarige kinderen. Het budget voor schuldhulpverlening wordt vastgesteld en verdeeld over preventieve en curatieve activiteiten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de doelen, pijlers en financiële aspecten van het beleidsplan. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de specifieke maatregelen en evaluatiecriteria.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het beleidsplan vast te stellen en toezicht te houden op de uitvoering ervan. Ze moeten ervoor zorgen dat de doelen van het plan worden bereikt en dat het budget effectief wordt ingezet.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van preventieve versus curatieve schuldhulpverlening en de verdeling van het budget. Ook moeten ze keuzes maken over de mate van samenwerking met maatschappelijke organisaties en welzijnsafdelingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelen zijn specifiek en tijdgebonden, maar er ontbreekt gedetailleerde informatie over meetbare resultaten en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer specificiteit zou helpen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het Beleidsplan Schuldhulpverlening 2013-2016 vast te stellen en de voorgestelde budgetverdeling goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de rol van participatie door samenwerking met maatschappelijke organisaties en welzijnsafdelingen. Er is echter weinig detail over hoe burgers direct betrokken worden bij de beleidsvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant in de zin van het creëren van een langdurige oplossing voor schuldenproblematiek door preventie en nazorg, maar het voorstel behandelt duurzaamheid niet expliciet als een milieukwestie.
Financiële Gevolgen:
Het budget voor schuldhulpverlening is vastgesteld op €816.000 voor de drie gemeenten. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen preventieve en curatieve activiteiten. Het voorstel suggereert dat er geen extra financiële gevolgen zijn, maar benadrukt het belang van budgetbeheer om overschrijdingen te voorkomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schuldhulpverlening Preventie Stabilisatie Oplossen WGS (Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening) Budget Vroegsignalering Sociaalmaatschappelijk beleid Risicobeperking Integrale aanpakVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel Nota Parkeernormen Leidschendam-Voorburg 2012 (771580).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel: Nota Parkeernormen Leidschendam-Voorburg 2012
Samenvatting: De Nota Parkeernormen Leidschendam-Voorburg 2012 is opgesteld om de toepassing en rekenmethodiek van parkeernormen te verduidelijken en te actualiseren. De nota vervangt de verouderde parkeernormen uit 2005 en dient als toetsingskader voor toekomstige ontwikkelingen. Het doel is om onduidelijkheden bij burgers, bedrijven en ontwikkelaars te voorkomen en de juridische invulling te waarborgen. De nota speelt in op veranderende maatschappelijke trends en nieuwe parkeerkencijfers van het CROW. De gemeenteraad stelt de normen vast, waarna het college van burgemeester en wethouders zorgt voor de implementatie.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg over de noodzaak van de nieuwe parkeernormen en de context waarin deze zijn opgesteld. Er is echter weinig detail over de specifieke inhoud van de nieuwe normen en hoe deze precies verschillen van de oude.
Rol van de Raad
De gemeenteraad heeft de rol om de Nota Parkeernormen vast te stellen. Dit betekent dat zij de nieuwe parkeernormen formeel goedkeuren, waarmee deze van kracht worden.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de nieuwe parkeernormen willen vaststellen en daarmee de oude normen buiten werking willen stellen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er weerstand is tegen de nieuwe normen of als er zorgen zijn over de impact op de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke uitleg over hoe de normen acceptabel en realistisch zijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van financiële details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Nota Parkeernormen vast te stellen en de oude normen uit de Parkeernota 2005 buiten werking te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen van de nieuwe parkeernormen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd door te verwijzen naar trends zoals de 'bewuste mobilist' en de ontwikkeling van centrale parkeergelegenheden. Echter, het voorstel behandelt duurzaamheid niet expliciet als een kernonderwerp.
Financiële Gevolgen
Het voorstel stelt dat er geen financiële risico's zijn verbonden aan de vaststelling van de nieuwe parkeernormen. Er wordt echter geen gedetailleerde financiële analyse of dekking aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota Parkeernormen Parkeernormen Parkeerkencijfers Parkeernota 2005 Wet ruimtelijke ordening (Wro) Bouwverordening Bestemmingsplannen CROW Parkeergelegenheid Bewuste mobilistVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Raadsvoorstel: Zienswijze op de ontwerpbegroting 2013 van de omgevingsdienst Haaglanden (777639).
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een zienswijze opgesteld over de ontwerpbegroting 2013 van de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH), die een vooruitblik biedt tot 2017. De begroting moet voldoen aan twee financiële uitgangspunten: het terugverdienen van projectkosten binnen vier jaar en het behalen van structurele efficiencyvoordelen vanaf 2017. De raad wordt gevraagd om binnen zes weken hun oordeel te geven, zodat het dagelijks bestuur van de ODH de begroting kan vaststellen. Er worden enkele risico's genoemd, zoals aansprakelijkheid bij taakuitvoering en onduidelijkheden in contractonderhandelingen. De gemeente stelt voor om de risico's goed te monitoren en hierover te rapporteren. Daarnaast wordt voorgesteld om de termijn voor het geven van een zienswijze te verlengen naar acht weken, in lijn met een voorgenomen wetswijziging. De totale besparing in de eerste vier jaar wordt geschat op € 2,3 miljoen. De gemeente vraagt de ODH om een plan op te stellen voor het behalen van de efficiencytaakstelling op de overhead. De raad kan de ontwerpbegroting voor kennisgeving aannemen, maar wordt geadviseerd enkele kanttekeningen te maken voor het algemeen bestuur.
-
Raadsvoorstel zienswijze op de conceptbegroting 2013 van de omgevingsdienst Haaglanden.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze op de ontwerpbegroting 2013 van de omgevingsdienst Haaglanden". Het voorstel betreft de beoordeling van de ontwerpbegroting 2013 van de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH), die een vooruitblik biedt tot 2017. De begroting moet voldoen aan de financiële uitgangspunten van het bedrijfsplan, namelijk het terugverdienen van projectkosten binnen vier jaar en het behalen van structurele efficiencyvoordelen vanaf 2017. De raad wordt gevraagd een zienswijze vast te stellen en deze aan het dagelijks bestuur van de ODH te communiceren. Het voorstel benadrukt ook de noodzaak van een langere termijn voor het geven van zienswijzen en het tijdig aanbieden van financiële en beleidsmatige kaders.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de belangrijkste financiële uitgangspunten en risico's van de begroting behandelt. Het biedt ook suggesties voor verbeteringen in de procedurele aspecten van de begrotingsbeoordeling.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de ontwerpbegroting van de ODH. Deze zienswijze wordt meegenomen in de besluitvorming door het algemeen bestuur van de ODH.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze en de daarin opgenomen opmerkingen en suggesties. Dit omvat keuzes over de termijn voor het geven van zienswijzen en de timing van het aanbieden van financiële kaders.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat voor de voorgestelde verbeteringen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze goedkeurt en deze met eventuele kanttekeningen aan het algemeen bestuur van de ODH wil communiceren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een totale besparing van €2,3 miljoen in de eerste vier jaar. Het voorstel geeft aan dat de projectkosten van €1,7 miljoen moeten worden terugverdiend en dat er een weerstandsvermogen van €0,6 miljoen moet worden opgebouwd. Het voorstel suggereert dat risico's goed in beeld moeten worden gehouden om te voorkomen dat een beroep op de deelnemende gemeenten nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst Haaglanden Ontwerpbegroting 2013 Zienswijze Financiële uitgangspunten Risico's Efficiencyvoordeel Gemeenschappelijke regelingen Besparingstaakstelling Dienstverleningsovereenkomsten WeerstandsvermogenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsvoorstel tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening (redactionele/technische wijzigingen) (769901).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft redactionele en technische wijzigingen van de Algemene plaatselijke verordening (APV). Deze aanpassingen zijn nodig vanwege praktijkervaringen, wetswijzigingen en rechterlijke uitspraken. De wijzigingen omvatten onder andere tekstuele verduidelijkingen en herformuleringen van bepaalde artikelen, zoals artikel 5:12 over het plaatsen van fietsen en fietswrakken. Daarnaast wordt een aanlijngebod voor honden voorgesteld in het natuurgebied Vogelplas Starrevaart om verstoring van vogels te voorkomen. De wijzigingen zijn voornamelijk van redactionele aard en hebben geen financiële gevolgen, waardoor inspraak niet nodig wordt geacht. De wijzigingen zullen worden gecommuniceerd via de Gemeenterubriek en ter inzage worden gelegd in het Servicecentrum. Het voorstel is om de wijzigingen vast te stellen zoals opgenomen in het conceptraadsbesluit.
Agendapunt 12 Raadsvoorstel wijziging vertegenwoordiging VVD in raadscommissies.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg, gedateerd 23 oktober 2012, betreft de herindeling van commissieleden binnen de VVD-fractie. Mevrouw Kersbergen wordt voorgesteld voor ontslag als lid van de commissie Algemene Zaken (AZ) en benoeming als lid van de commissie Openbaar Gebied (OG). Tegelijkertijd wordt de heer Poos voorgesteld voor ontslag als lid van de commissie OG en benoeming als lid van de commissie AZ. De VVD-fractie draagt deze wijzigingen voor, en het voorstel wordt behandeld door R. Gevers. Het presidium, de griffier mr. G.A. van Egmond, en de voorzitter drs. J.W. van der Sluijs ondersteunen deze wijzigingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot ontslag en benoeming van commissieleden binnen de gemeente Leidschendam-Voorburg." Het voorstel behelst de herindeling van commissieleden binnen de VVD-fractie: mevrouw Kersbergen wordt voorgesteld voor ontslag uit de commissie Algemene Zaken (AZ) en benoeming in de commissie Openbaar Gebied (OG), terwijl de heer Poos wordt voorgesteld voor ontslag uit de commissie OG en benoeming in de commissie AZ. Deze wijzigingen zijn voorgesteld door de VVD-fractie en moeten worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de voorgestelde wijzigingen in de commissieleden beschrijft en de betrokken personen en commissies benoemt. Er zijn geen aanvullende details of context over de reden voor de wijzigingen, wat de volledigheid in termen van achtergrondinformatie beperkt.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren of af te wijzen. Het is een formele procedure waarbij de raad de voorgestelde wijzigingen in de commissieleden moet bekrachtigen.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes verbonden aan dit voorstel, aangezien het voornamelijk een administratieve herindeling betreft binnen de fractie van de VVD.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is tijdgebonden, aangezien het een specifieke raadsvergadering betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het ontslag en de benoeming van de commissieleden zoals voorgesteld door de VVD-fractie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de interne aard van de wijziging binnen de gemeenteraad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een interne herindeling van commissieleden betreft zonder directe impact op duurzaamheidsbeleid.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen genoemd in het voorstel, wat aannemelijk is gezien de aard van de wijzigingen die geen directe financiële impact lijken te hebben.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kersbergen Poos VVD Commissie AZ (Algemene Zaken) Commissie OG (Openbaar Gebied) Ontslag Benoeming Fractie Presidium GriffierVerfijning van de zoekopdracht: