10-04-2012 Commissie OG
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
Agendapunt 1.a Raadsbrief: Rotterdamsebaan uitkomst IBO traject (715194).
Agendapunt 4.a Brief d.d. 23 februari 2012 van Stadsgewest Haaglanden inzake Inspraaknotitie voorstellen dienstregeling 2013 (702000).
Agendapunt 4.b Ontwerp-zienswijze dienstregeling 2013
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een raadsbrief opgesteld als reactie op het voorstel voor de dienstregeling 2013 van het Stadsgewest Haaglanden. Bij de brief is een inspraaknotitie en een concept antwoordbrief gevoegd, gericht aan het Dagelijkse Bestuur van het Stadsgewest. De gemeente vraagt de raad om uiterlijk 10 april te reageren tijdens de vergadering van de Commissie Openbaar Gebied, zodat de definitieve brief voor de deadline van 20 april kan worden verzonden. De brief is ondertekend door de secretaris, mr. ing. J. Eshuis, en de burgemeester, drs. J.W. van der Sluijs.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsbrief: Reactie op voorstel dienstregeling 2013 Stadsgewest Haaglanden." Het document betreft een inspraaknotitie over de voorgestelde dienstregeling voor het openbaar vervoer in 2013 binnen het Stadsgewest Haaglanden. De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een concept antwoordbrief opgesteld met hun reactie op deze voorstellen. De raad wordt verzocht om tijdens de vergadering van de Commissie Openbaar Gebied op 10 april te reageren, zodat de definitieve brief voor de deadline van 20 april kan worden verzonden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het geven van een reactie op de dienstregeling. Het bevat een inspraaknotitie en een concept antwoordbrief, wat de raad in staat stelt om een geïnformeerde reactie te geven.
Rol van de raad:
De raad moet de inspraaknotitie en de concept antwoordbrief beoordelen en hun feedback geven. Hun rol is om de belangen van de gemeente te vertegenwoordigen en ervoor te zorgen dat de uiteindelijke reactie de standpunten van de gemeente weerspiegelt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen welke aspecten van de voorgestelde dienstregeling zij willen ondersteunen of bekritiseren. Dit kan betrekking hebben op frequentie, routes, toegankelijkheid en andere factoren die van invloed zijn op de inwoners van Leidschendam-Voorburg.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, omdat het voornamelijk een reactie betreft. Er zijn geen duidelijke doelstellingen, meetbare resultaten, of tijdsgebonden acties beschreven, behalve de deadline voor de reactie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de inhoud van de concept antwoordbrief of dat er wijzigingen nodig zijn voordat deze wordt verzonden.
Participatie:
Het voorstel zelf zegt weinig over participatie, maar de inspraaknotitie impliceert dat er enige vorm van participatie of consultatie heeft plaatsgevonden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid kan een relevant onderwerp zijn, afhankelijk van de inhoud van de dienstregeling. Bijvoorbeeld, verbeteringen in openbaar vervoer kunnen bijdragen aan milieudoelstellingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien het een reactie betreft op een externe dienstregeling. Eventuele financiële implicaties zouden afhangen van de uiteindelijke beslissingen van het Stadsgewest Haaglanden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dienstregeling 2013 Stadsgewest Haaglanden Inspraaknotitie Openbaar vervoer Concept antwoordbrief Dagelijkse Bestuur Commissie Openbaar Gebied Inbreng Deadline CollegeVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Raadsvoorstel tot vaststelling Landschapsontwikkelingsplan Duin, Horst en weide (711513)
Samenvatting
In 2010 begon het proces voor het ontwikkelen van een LandschapsOntwikkelingsPlan (LOP) voor het gebied Duin, Horst & Weide, als verdieping van het Visiedocument uit 2007. Het plan, gefinancierd door het ministerie van LNV en de provincie Zuid-Holland, is bedoeld om de unieke cultuurhistorische en landschappelijke kwaliteiten van het gebied te behouden en versterken. Het LOP moet door de drie betrokken gemeenteraden worden vastgesteld om in aanmerking te komen voor subsidie en moet worden geïntegreerd in hun ruimtelijk beleid. Tijdens de inspraakperiode zijn ongeveer 20 zienswijzen ingediend, wat leidde tot enkele aanpassingen in het plan. Het LOP dient als basis voor projecten van het Pact van Duivenvoorde, en de uitvoering ervan vereist een gebiedsregisseur. Hoewel er voor 2012 geen directe financiële gevolgen zijn, is er een budget van €90.000 beschikbaar voor het Pact van Duivenvoorde, waarvan een deel kan worden gebruikt voor de gebiedsregisseur. Verdere financiering voor projecten moet nog worden geregeld, mogelijk via cofinanciering. Het plan is tot stand gekomen via een interactief proces met betrokkenheid van maatschappelijke organisaties en burgers.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van het landschapsontwikkelingsplan Duin, Horst Weide.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: LandschapsOntwikkelingsPlan Duin, Horst & Weide
Samenvatting: Het LandschapsOntwikkelingsPlan (LOP) voor Duin, Horst & Weide is ontwikkeld als een verdieping van het Visiedocument uit 2007. Het plan, gefinancierd door het ministerie van LNV en de provincie Zuid-Holland, richt zich op het behoud en de versterking van de cultuurhistorische en landschappelijke kwaliteiten van het gebied. Het LOP dient als basis voor projecten binnen het Pact van Duivenvoorde, waarbij de drie betrokken gemeenteraden het plan moeten vaststellen om subsidie te verkrijgen. Het plan is tot stand gekomen via een interactief proces met maatschappelijke betrokkenheid en bevat een uitvoeringsprogramma dat verder uitgewerkt wordt door een gebiedsregisseur.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van de achtergrond, doelstellingen, en de stappen die zijn genomen om tot het plan te komen. Het bevat ook informatie over de financiering en de betrokkenheid van verschillende partijen.
Rol van de Raad
De raad moet het LOP vaststellen, wat een vereiste is voor het verkrijgen van subsidie. Daarnaast moet de raad toezien op de integratie van het LOP in bestemmingsplannen en ander ruimtelijk beleid.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de vaststelling van het LOP en de mate van betrokkenheid bij de uitvoering van de projecten. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van projecten en de aanstelling van een gebiedsregisseur.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat de financiering van de projecten nog niet volledig is uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of meetbare doelen genoemd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten het LOP vast te stellen en de integratie ervan in het ruimtelijk beleid te waarborgen.
Participatie
Het voorstel benadrukt dat het LOP tot stand is gekomen via een interactief proces met maatschappelijke organisaties, burgers en gebruikers van het gebied.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het LOP zich richt op het behoud en de versterking van cultuurhistorische en landschappelijke kwaliteiten.
Financiële Gevolgen
Voor 2012 zijn er geen directe financiële gevolgen. Er is een structureel budget van €90.000 beschikbaar voor het Pact van Duivenvoorde, waarvan een deel kan worden gebruikt voor de gebiedsregisseur. De financiering van de projecten is nog niet geregeld en zal verder worden uitgewerkt, met mogelijkheden voor cofinanciering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
LandschapsOntwikkelingsPlan (LOP) Pact van Duivenvoorde Duin, Horst & Weide Cultuurhistorische en landschappelijke kwaliteiten Zienswijzen Uitvoeringsprogramma Gebiedsregisseur Subsidie Ontsluiting Duivenvoordse- en Veenzijdse Polder Interactief procesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Raadsvoorstel: Deelname aan de gemeenschappelijke regeling omgevingsdienst Haaglanden (711484).
Agendapunt 7.a Raadsbrief: Formele procedure staatssteun grondprijsverlaging Damplein (700975).
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 8 Raadsbrief: Bestuursrapportage voorjaar 2012 (711257)
Agendapunt 9 Raadsvoorstel tot vaststelling van het ruimtelijk kader buitenplaats Eemwijk (709847).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om het ruimtelijk kader voor buitenplaats Eemwijk in Voorburg vast te stellen. Dit kader is ontwikkeld om de historische kwaliteiten van de buitenplaats te behouden en te herstellen, terwijl herontwikkeling mogelijk wordt gemaakt. Het proces begon met een intentieovereenkomst tussen de gemeente en de eigenaar, Skagen BV, gevolgd door informatie- en inloopavonden voor omwonenden en belanghebbenden. Het concept ruimtelijk kader richt zich op de restauratie van monumenten, behoud van de tuinstructuur, en nieuwbouw binnen bepaalde grenzen. Er is rekening gehouden met suggesties van omwonenden, zoals het behoud van de groene wand aan het Oosteinde en het verplaatsen van het zoekgebied voor botenligplaatsen. De gemeentelijke kosten worden gedekt door plankosten te verhalen op de ontwikkelaar. Het project dient als pilot voor verbeterde communicatie bij ruimtelijke ontwikkelingen. Na goedkeuring door de raad en de ontwikkelaar wordt een klankbordgroep ingesteld.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Ruimtelijk kader buitenplaats Eemwijk
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een ruimtelijk kader voor de buitenplaats Eemwijk in Voorburg. De buitenplaats, met zijn historische monumenten en tuinstructuren, is recent van eigenaar gewisseld. De nieuwe eigenaar, Skagen BV, wil de buitenplaats restaureren en deels herontwikkelen. Het huidige bestemmingsplan staat woningbouw niet toe, dus is een nieuw ruimtelijk kader nodig. Dit kader dient als toetsingskader voor toekomstige plannen, met als doel de historische kwaliteiten te behouden. Het proces omvatte informatieavonden en betrokkenheid van omwonenden en belanghebbenden. De gemeentelijke kosten worden verhaald op de ontwikkelaar, die een plan zal ontwikkelen binnen de gestelde kaders.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de historische context, de betrokken partijen, en de stappen die tot nu toe zijn genomen. Het bevat ook een toelichting op de financiële aspecten en de communicatie met belanghebbenden. Echter, meer gedetailleerde informatie over de exacte plannen van de ontwikkelaar en de specifieke financiële risico's zou nuttig zijn.
Rol van de raad
De raad wordt gevraagd het ruimtelijk kader vast te stellen. Dit betekent dat de raad de richtlijnen en voorwaarden goedkeurt die de basis vormen voor de verdere ontwikkeling van de buitenplaats.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen over de balans tussen behoud van historische waarden en de behoefte aan nieuwe ontwikkelingen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van betrokkenheid van de gemeenschap in het verdere proces.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de financiële compensatie voor restauratiekosten is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of het voorgestelde ruimtelijk kader wordt vastgesteld, waarmee de ontwikkelaar verder kan met het ontwikkelen van gedetailleerde plannen binnen de gestelde kaders.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van omwonenden en belanghebbenden via informatieavonden en een klankbordgroep. Dit wordt gezien als een pilot om de communicatie bij ruimtelijke ontwikkelingen te verbeteren.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op het behoud van historische waarden en de structuur van de buitenplaats.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen voor de gemeente zijn beperkt, aangezien de kosten worden verhaald op de ontwikkelaar. De ontwikkelaar moet een plan ontwikkelen dat binnen de kaders past en een deel van de restauratiekosten compenseert. Er is echter geen gedetailleerde financiële analyse van de risico's of de haalbaarheid van deze compensatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Buitenplaats Eemwijk Herontwikkeling Historische kwaliteiten Rijksmonumenten Restauratie Groenstructuur Nieuwbouw Omwonenden Bestemmingsplan CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10.a Raadsvoorstel tot vaststelling bestemmingsplan 'Weidestraat' (708703).
Agendapunt 10.b Raadsvoorstel tot onttrekking wegvakken Weidestraat en Ambachtsstraat aan het openbaar verkeer (708751).
Agendapunt 11 Raadsvoorstel tot onttrekking bestaande weg tussen de Zijdesingel en Duivenvoorde, ter hoogte van de Roerdomplaan, aan het openbaar verkeer (705802).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de onttrekking van een bestaande weg tussen de Zuidesingel en Duivenvoorde, ter hoogte van de Roerdomplaan, aan het openbaar verkeer. Dit is onderdeel van de gebiedsvisie Heuvelweg, die onder andere de aanleg van het Waterspoorpark en de Velostrada fietsroute omvat. De huidige weg is de enige verbinding naar het woonoord Duivenvoorde, maar zal verdwijnen om plaats te maken voor groen- en watervoorzieningen. De nieuwe ontsluiting van Duivenvoorde zal via de Kastelenring plaatsvinden, wat verkeerskundig beter is. De Roerdomplaan blijft bereikbaar via de Patrijslaan en krijgt een extra ontsluiting voor hulpdiensten vanaf de Spechtlaan. De brandweer heeft geëist dat er twee ontsluitingen zijn voor noodgevallen. De stichting Duivenvoorde is geïnformeerd en akkoord met de veranderingen, hoewel ze geen voorstander zijn van twee aparte ontsluitingen. Omwonenden worden op de hoogte gebracht van de werkzaamheden. Het voorstel is om de weg officieel aan het openbaar verkeer te onttrekken, aangezien er geen verkeerskundige bezwaren zijn en de bereikbaarheid gewaarborgd blijft.
-
Raadsvoorstel onttrekking bestaande weg tussen de Zijdesingel en Duivenvoorde, ter hoogte van de Roerdomplaan, aan het openbaar verkeer.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel onttrekking bestaande weg tussen de Zuidesingel en Duivenvoorde, ter hoogte van de Roerdomplaan, aan het openbaar verkeer.
Samenvatting: Het voorstel betreft de onttrekking van een bestaande weg tussen de Zuidesingel en Duivenvoorde aan het openbaar verkeer, om ruimte te maken voor groen- en watervoorzieningen in het Waterspoorpark. De huidige weg is de enige verbinding naar het woonoord Duivenvoorde en de Roerdomplaan, maar alternatieve ontsluitingen via de Kastelenring en Patrijslaan zijn gepland. De gemeenteraad moet beslissen over de onttrekking, waarbij belangenafwegingen zoals het algemeen belang en de bereikbaarheid voor hulpdiensten een rol spelen. Communicatie met betrokken partijen is voorzien.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak en de gevolgen van de wegonttrekking, inclusief verkeerskundige en veiligheidsafwegingen. Er is echter beperkte informatie over de participatie van bewoners en andere belanghebbenden.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet beslissen over de onttrekking van de weg aan het openbaar verkeer. Dit besluit moet worden medegedeeld aan Gedeputeerde Staten en gepubliceerd worden, waarbij bezwaar- en beroepmogelijkheden openstaan.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen tussen het behoud van de huidige verkeerssituatie of de voorgestelde herinrichting ten behoeve van het Waterspoorpark. Hierbij moeten ze de belangen van bewoners, verkeersveiligheid en de ontwikkeling van het park afwegen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de geplande veranderingen. Het is echter minder tijdgebonden, aangezien er geen specifieke deadlines worden genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de participatie van bewoners kan beter worden uitgewerkt.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de weg tussen de Zuidesingel en Duivenvoorde aan het openbaar verkeer te onttrekken, zoals voorgesteld.
Participatie
Er is enige participatie geweest met de stichting Duivenvoorde, maar de betrokkenheid van andere bewoners lijkt beperkt tot informatievoorziening via brieven en nieuwsbrieven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, aangezien het voorstel bijdraagt aan de aanleg van groen- en watervoorzieningen in het Waterspoorpark, wat een positieve impact kan hebben op de lokale ecologie en leefomgeving.
Financiële gevolgen
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt zou moeten worden om de financiële haalbaarheid te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waterspoorpark Ontsluiting Duivenvoorde Kastelenring Roerdomplaan Zijdesingel Velostrada Verkeerskundige afweging Hulpdiensten Bestemmingsplan De Zijde-DuivenvoordeVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsvoorstel tot financiering korte en middellange termijn maatregelen Stompwijkseweg (708803).
-
Raadsvoorstel Financiering korte en middellange termijnmaatregelen Stompwijkseweg.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Financiering korte en middellange termijn maatregelen Stompwijkseweg". In april 2011 verzakte een deel van de Stompwijkseweg ernstig, wat leidde tot een project voor verbetering van de weg. De initiatieffase is afgerond en de definitiefase is gestart, gericht op lange termijn oplossingen. Voor de korte termijn zijn maatregelen getroffen, zoals het instellen van een aslastbeperking en het verwijderen van een hoogteportaal. Het voorstel vraagt om financiering van € 156.000 voor exploitatie en € 54.000 voor investeringen, gedekt uit onvoorziene budgetten van 2011 en 2012.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële toelichting en risico's. Echter, meer details over de lange termijn plannen en participatie van belanghebbenden zouden nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde financiering en begrotingswijziging.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het goedkeuren van de voorgestelde financiering of het zoeken naar alternatieve oplossingen of financieringsbronnen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële behoeften, maar mist tijdgebonden elementen voor de lange termijn oplossingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de goedkeuring van de financiering en de bijbehorende begrotingswijziging.
Participatie:
Het voorstel vermeldt overleg met lokale adviesraden en belangengroepen, maar biedt geen gedetailleerd participatieplan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd in termen van het zoeken naar een "duurzame oplossing", maar verdere verduidelijking ontbreekt.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen € 210.000, gedekt uit onvoorziene budgetten van 2011 en 2012. De dekking is duidelijk aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stompwijkseweg Calamiteit Hoogheemraadschap Aslastbeperking Portaal Landbouwverkeer Fietssuggestiestroken Eenrichtingverkeer Onderhoudsfonds ExploitatiebudgetVerfijning van de zoekopdracht: