10-01-2017 Commissie OG
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda (1767048).
Agendapunt 3 Vragenuur.
Agendapunt 4 Raadsvoorstel: Zienswijze begroting Avalex 2017 (onder voorbehoud)
Agendapunt 5 Raadsvoorstel: Zienswijze op het ontwerp programma van eisen concessies busvervoer MRDH (1743733)
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 6 december 2016 een document ontvangen over de zienswijze op het Ontwerp Programma van Eisen (Ontwerp PVE) voor de concessies busvervoer van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). De Vervoersautoriteit van de MRDH heeft dit ontwerp vrijgegeven voor een zienswijzeprocedure. Het college van burgemeester en wethouders van Leidschendam-Voorburg heeft een conceptzienswijze opgesteld, die als bijlage bij de aanbiedingsbrief van de MRDH is gevoegd. De portefeuillehouder voor dit onderwerp is Wethouder Kist en de heer De Greef heeft het behandeld. De brief is ondertekend door secretaris B.J.D. Huykman en burgemeester K. Tigelaar.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze op het Ontwerp Programma van Eisen (Ontwerp PVE) concessies busvervoer MRDH". Het document is een reactie van de gemeente Leidschendam-Voorburg op het door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) vrijgegeven ontwerp PVE voor busvervoerconcessies. Het college heeft een conceptzienswijze opgesteld die de gemeenteraad moet beoordelen. De zienswijzeprocedure biedt de gemeente de kans om haar standpunten en eventuele bezwaren kenbaar te maken voordat het definitieve programma van eisen wordt vastgesteld.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de zienswijzeprocedure. Het bevat de benodigde informatie over de procedure en de betrokken partijen. Echter, zonder de bijlagen en de conceptzienswijze zelf te zien, is het moeilijk om de volledigheid van de inhoudelijke argumenten te beoordelen.
Rol van de Raad:
De raad moet de conceptzienswijze van het college beoordelen en goedkeuren. Dit houdt in dat de raad de inhoud moet evalueren en eventueel wijzigingen moet voorstellen voordat de zienswijze wordt ingediend bij de MRDH.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen welke aspecten van het busvervoer zij belangrijk vindt, zoals frequentie, routes, duurzaamheid, en toegankelijkheid. Deze keuzes moeten worden weerspiegeld in de zienswijze.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel zelf is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het een procedurele stap betreft. De uiteindelijke zienswijze zou echter wel SMART-elementen moeten bevatten om effectief te zijn. Zonder de conceptzienswijze is het moeilijk om op inconsistenties te wijzen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de conceptzienswijze goedkeurt, aanpast of afwijst. Dit besluit bepaalt de uiteindelijke zienswijze die naar de MRDH wordt gestuurd.
Participatie:
Het voorstel zelf zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het is onduidelijk of en hoe de gemeente input van inwoners heeft meegenomen in de conceptzienswijze.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid kan een relevant onderwerp zijn, afhankelijk van de inhoud van de conceptzienswijze. Het is een belangrijk aspect van modern openbaar vervoer en zou in de zienswijze aan bod moeten komen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen. De financiële implicaties zouden afhangen van de eisen die de gemeente in haar zienswijze stelt en hoe deze worden opgenomen in de uiteindelijke concessies. Het is onduidelijk of en hoe deze kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerp Programma van Eisen (Ontwerp PVE) Concessies busvervoer MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag) Zienswijzeprocedure Vervoersautoriteit Aanbiedingsbrief Conceptzienswijze Wethouder Kist De heer De Greef CollegeVerfijning van de zoekopdracht: