11-06-2013 Commissie OG
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda (862631).
Agendapunt 2 Raadsvoorstel tot vaststelling van een zienswijze op de gewijzigde begroting 2013 en ontwerpmeerjarenraming 2014-2017 van Avalex (857401).
Samenvatting
De vergadering van de Commissie Openbaar Gebied op 11 juni 2013 besprak een raadsvoorstel over de gewijzigde begroting 2013 en de ontwerpmeerjarenraming 2014-2017 van Avalex. Het college gaf in een concept-zienswijze opmerkingen over de bedrijfsvoering van Avalex en eerdere afspraken die invloed hebben op de DVO-bijdrage. Financieel gezien worden de mee- en tegenvallers verrekend met de egalisatiereserve afvalstoffenheffing, waarbij een oorspronkelijk geraamde dotatie van € 157.089 wordt afgeraamd en € 37.354 aan de reserve wordt onttrokken. De commissie adviseert de raad over het voorstel en de concept-zienswijze. Wethouder S. Bruines is de portefeuillehouder en de behandelend ambtenaar is Mw. I. van Fessem.
-
Raadsvoorstel Zienswijze op de gewijzigde begroting 2013 en ontwerpmeerjarenraming 2014-2017 van Av.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Zienswijze op de gewijzigde begroting 2013 en ontwerpmeerjarenraming 2014-2017 van Avalex
Samenvatting: Het voorstel betreft de zienswijze van de gemeente Leidschendam-Voorburg op de gewijzigde begroting 2013 en de ontwerpmeerjarenraming 2014-2017 van Avalex. Avalex heeft hogere kosten door begrotingsonvolkomenheden en vraagt een hogere bijdrage van de gemeenten. De gemeente Leidschendam-Voorburg kan de financiële gevolgen opvangen met de egalisatiereserve, waardoor een verhoging van de afvalstoffenheffing niet nodig is. Er zijn kritische kanttekeningen gemaakt over de bedrijfsvoering van Avalex en de gemaakte afspraken, die zijn opgenomen in de concept zienswijze. De raad wordt gevraagd deze zienswijze vast te stellen en te zenden aan Avalex.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele kritische kanttekeningen en opmerkingen over de bedrijfsvoering van Avalex en de gemaakte afspraken die verdere verduidelijking en onderbouwing vereisen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet de zienswijze op de gewijzigde begroting en de meerjarenraming vaststellen en deze zenden aan de voorzitter van het bestuur van Avalex.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze en de financiële consequenties voor de gemeente, inclusief het gebruik van de egalisatiereserve om de hogere kosten op te vangen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn enkele inconsistenties, zoals de onduidelijkheid over de structurele versus incidentele bijdragen en de afspraken over de beheerskosten.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om de zienswijze op de gewijzigde begroting 2013 en de ontwerpmeerjarenraming 2014-2017 van Avalex vast te stellen en te verzenden.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen en dekking
De financiële gevolgen voor de gemeente bedragen een extra bijdrage van €394.443 aan Avalex. Deze kosten worden gedekt door de egalisatiereserve afvalstoffenheffing, waardoor een verhoging van de afvalstoffenheffing niet nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Avalex Begroting 2013 Ontwerpmeerjarenraming 2014-2017 Beheerskosten Gemeentelijke bijdrage Inzameling Egalisatiereserve Indexering Minicontainers ExploitatietekortVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Raadsvoorstel tot vaststelling van een zienswijze op de gewijzigde begroting 2013 en ontwerpmeerjarenraming 2014-2017 van Avalex." Het college bespreekt de gewijzigde begroting van 2013 en de meerjarenraming voor 2014-2017 van Avalex. In de concept-zienswijze worden opmerkingen gemaakt over de bedrijfsvoering van Avalex en de invloed van eerdere afspraken op de Dienstverleningsovereenkomst (DVO) bijdrage. De financiële consequenties worden verrekend met de egalisatiereserve afvalstoffenheffing, waarbij een bedrag van € 37.354 aan de reserve wordt onttrokken.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de financiële als operationele aspecten van de gewijzigde begroting en meerjarenraming behandelt. Het bevat ook een concept-zienswijze die de raad kan gebruiken voor verdere besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en een zienswijze vaststellen. Dit houdt in dat de raad advies geeft over de begroting en meerjarenraming van Avalex.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde zienswijze en de financiële strategie met betrekking tot de egalisatiereserve. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioriteiten in de bedrijfsvoering van Avalex en de financiële planning.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en doelstellingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) zijn niet volledig uitgewerkt in termen van operationele doelstellingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de concept-zienswijze goedkeurt en of zij instemt met de financiële strategie zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door de egalisatiereserve afvalstoffenheffing. Er wordt een bedrag van € 37.354 aan de reserve onttrokken, wat binnen de beschikbare middelen valt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Avalex Gewijzigde begroting 2013 Ontwerpmeerjarenraming 2014-2017 Zienswijze Bedrijfsvoering DVO bijdrage Egalisatiereserve afvalstoffenheffing Financiële consequenties Mee- en tegenvallers Normale prijsindexVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Stand van zaken/informatievoorziening herontwikkeling locatie Westeinde 132C en 132D.
Agendapunt 6.a Raadsvoorstel vervolgstappen project Duivenvoordecorridor (842297).
Samenvatting
Op 16 april 2013 vond een vergadering van de Commissie Openbaar Gebied plaats, waarin het raadsvoorstel over de vervolgstappen voor het project Duivenvoordecorridor werd besproken. Het college verzocht de raad om het beeldkwaliteitplan ter inzage te leggen en het stedenbouwkundig plan als indicatief richtinggevend vast te stellen. Het beeldkwaliteitplan dient als toetsingskader voor toekomstige woningbouwontwerpen, terwijl het stedenbouwkundig plan de gewenste stedenbouwkundige en landschappelijke kwaliteit vastlegt. Flexibiliteit in het plan is belangrijk voor het beheersen van projectrisico's. De financiële consequenties worden verwerkt in een herziening van de grondexploitatie, waarvoor de raad een apart voorstel ontvangt. De commissie adviseert de raad om het voorstel als hamerstuk aan te nemen. Inwoners en grondeigenaren worden geïnformeerd, en er wordt gestart met gebiedspromotie. Het beeldkwaliteitplan wordt gepubliceerd en ter inzage gelegd. Wethouder W.H. Mijdam is de portefeuillehouder en Y. Bakkers is de behandelend ambtenaar.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vervolgstappen project Duivenvoordecorridor
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vervolgstappen project Duivenvoordecorridor". Het doel is om de raad te informeren over de voortgang van het project en om goedkeuring te vragen voor het vrijgeven van het beeldkwaliteitplan en het vaststellen van het indicatief richtinggevend stedenbouwkundig plan. Deze stappen zijn essentieel voor de voorbereiding van de realisatie van twee deelgebieden en de start van de gebiedspromotie. Het project beoogt de transformatie van een gebied met landschappelijke en cultuurhistorische waarden naar een aantrekkelijk woon- en recreatiegebied, met de ontwikkeling van vijf nieuwe buitenplaatsen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de huidige stand van zaken, de stappen die zijn genomen, en de geplande vervolgstappen. Het bevat ook informatie over de financiële aspecten en de externe factoren die van invloed zijn op het project.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de vervolgstappen, in te stemmen met het ter inzage leggen van het beeldkwaliteitplan, en het stedenbouwkundig plan als indicatief richtinggevend plan vast te stellen. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van deze plannen, wat essentieel is voor de voortgang van het project.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de plannen en de mate van flexibiliteit die wordt toegestaan in het stedenbouwkundig plan. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met de huidige marktsituatie en de bereidheid van marktpartijen om deelgebieden te ontwikkelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er duidelijke doelen en stappen zijn, ontbreken specifieke meetbare resultaten en tijdlijnen voor sommige onderdelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van marktontwikkelingen kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de voorgestelde vervolgstappen, inclusief het ter inzage leggen van het beeldkwaliteitplan en het vaststellen van het stedenbouwkundig plan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een inloopavond wordt georganiseerd voor inwoners en grondeigenaren, en dat er gebiedspromotie zal plaatsvinden. Dit wijst op enige mate van participatie en communicatie met belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp, maar de sanering van glasopstanden en de ontwikkeling van een groen woongebied impliceren een zekere mate van aandacht voor duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent dat de ontwikkelingen op de woningmarkt een negatief effect kunnen hebben op de opbrengstenkant van de grondexploitatie. Er wordt een herziening van de grondexploitatie voorgesteld om deze effecten zichtbaar te maken, maar specifieke financiële details en dekkingsvoorstellen worden niet in dit document gegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duivenvoordecorridor Beeldkwaliteitplan Stedenbouwkundig plan Deelgebieden Woningmarkt Glasopstanden Subsidie Veurse Horsten Grondpositie GebiedspromotieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vervolgstappen project Duivenvoordecorridor". Het college vraagt de raad om in te stemmen met het ter inzage leggen van het beeldkwaliteitplan en om het stedenbouwkundig plan als indicatief richtinggevend vast te stellen. Het beeldkwaliteitplan dient als toetsingskader voor toekomstige woningbouwontwerpen, terwijl het stedenbouwkundig plan de gewenste stedenbouwkundige en landschappelijke kwaliteit vastlegt. Flexibiliteit in het plan is essentieel om projectrisico's te beheersen. De financiële consequenties worden verwerkt in een herziening van de grondexploitatie, waarvoor de raad een apart voorstel ontvangt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de inhoudelijke als de procedurele aspecten van de plannen behandelt. Het biedt inzicht in de rol van de raad en de financiële implicaties.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het ter inzage leggen van het beeldkwaliteitplan en het vaststellen van het stedenbouwkundig plan als richtinggevend. Daarnaast moet de raad een besluit nemen over de herziening van de grondexploitatie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van flexibiliteit in het stedenbouwkundig plan en de financiële risico's die daarmee gepaard gaan. Ook moet de raad overwegen hoe de plannen aansluiten bij bredere beleidsdoelen, zoals duurzaamheid en participatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de flexibiliteit kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het beeldkwaliteitplan ter inzage te leggen en het stedenbouwkundig plan als richtinggevend vast te stellen. Daarnaast moet de raad een besluit nemen over de herziening van de grondexploitatie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat inwoners en grondeigenaren geïnformeerd worden over het stedenbouwkundig plan. Er wordt echter weinig gezegd over actieve participatie in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp, maar kan impliciet een rol spelen in de stedenbouwkundige en landschappelijke kwaliteit.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden verwerkt in de herziening van de grondexploitatie. Er is geen directe dekking aangegeven, maar de raad ontvangt een separaat voorstel hierover.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duivenvoordecorridor Beeldkwaliteitplan Stedenbouwkundig plan Woningbouwontwerpen Grondexploitatie Projectrisico’s Gebiedspromotie Flexibiliteit Wensbeeld Potentiële kopers en ontwikkelaarsVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.b Raadsvoorstel Bekostigingsbesluit Duivenvoordecorridor (857543).
Samenvatting
Tijdens de vergadering van de Commissie Openbaar Gebied op 11 juni 2013 werd het raadsvoorstel voor het bekostigingsbesluit van de Duivenvoordecorridor besproken. Het plan is om de transformatie van dit gebied tot een groen- en recreatiegebied te financieren door beperkte woningbouw. De gemeente heeft al kosten gemaakt voor planning en openbare voorzieningen, die deels worden doorberekend aan perceeleigenaren bij ontwikkeling van hun gronden. De raad wordt gevraagd een bekostigingsbesluit te nemen om bijdragen van marktpartijen te verkrijgen. De geschatte kosten voor de gemeente bedragen € 52.656.428, met een kostenverhaal tot maximaal 100%. Na goedkeuring door de raad wordt het besluit zes weken ter inzage gelegd en bekendgemaakt via de website en gemeenterubriek. Wethouder M.A. Houtzager is de portefeuillehouder en Y.M. Bakkers is de behandelend ambtenaar.
-
Analyse van het document
Analyse van het Bekostigingsbesluit Duivenvoordecorridor
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bekostigingsbesluit Duivenvoordecorridor". Het plangebied Duivenvoordecorridor wordt getransformeerd tot een groen- en recreatiegebied, gefinancierd door beperkte woningbouw in de vorm van buitenplaatsen. De gemeente heeft kosten gemaakt voor de aanleg van voorzieningen van openbaar nut, die geheel of gedeeltelijk worden doorberekend aan perceeleigenaren bij zelfrealisatie. Het bekostigingsbesluit stelt de gemeente in staat om kosten te verhalen op marktpartijen. De raad moet dit besluit vaststellen om het kostenverhaal te waarborgen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een samenvatting, een inleiding, een inhoudelijke toelichting, een financiële toelichting, en een communicatieplan. Het biedt inzicht in de wettelijke kaders en de financiële implicaties.
Rol van de Raad:
De raad moet het bekostigingsbesluit vaststellen. Dit is essentieel om het kostenverhaal op marktpartijen te waarborgen en de financiële haalbaarheid van het project te garanderen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het bekostigingsbesluit en de bijbehorende financiële verplichtingen. Er moet ook worden overwogen hoe de kostenverdeling tussen de gemeente en de perceeleigenaren wordt geregeld.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van kosten en verantwoordelijkheden. Het is tijdgebonden met een vastgestelde periode voor inzage. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de flexibiliteit in de begroting kan tot onzekerheden leiden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bekostigingsbesluit vast te stellen, inclusief de bijbehorende kaart en begroting.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden, behalve de inzageperiode na vaststelling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de transformatie naar een groen- en recreatiegebied en de milieutechnische maatregelen die worden genoemd.
Financiële Gevolgen:
De totale kosten worden geraamd op €52.656.428. Deze kunnen worden verhaald via samenwerkingsovereenkomsten of baatbelasting. De begroting kan worden aangepast bij loon- of prijswijzigingen. Het voorstel biedt geen specifieke dekking, maar stelt dat kostenverhaal maximaal 100% kan zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duivenvoordecorridor Woningbouw Groen- en recreatiegebied Zelfrealisatie Exploitatiegebied Voorzieningen Kostenverhaal Exploitatieovereenkomst Baatbelasting PlankostenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel: Bekostigingsbesluit Duivenvoordecorridor". Het doel is de transformatie van de Duivenvoordecorridor tot een groen- en recreatiegebied, gefinancierd door beperkte woningbouw. De gemeente heeft kosten gemaakt voor planning en openbare voorzieningen, die deels worden doorberekend aan perceeleigenaren bij ontwikkeling van hun gronden. De raad wordt gevraagd een bekostigingsbesluit te nemen om bijdragen van marktpartijen te verkrijgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van financiële raming en de mechanismen voor kostenverhaal. Echter, details over de exacte verdeling van kosten en de specifieke voorwaarden voor perceeleigenaren zijn niet expliciet vermeld.
Rol van de raad:
De raad moet het bekostigingsbesluit goedkeuren, wat essentieel is voor het verkrijgen van bijdragen van marktpartijen en het realiseren van de transformatie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van kostenverhaal en de balans tussen woningbouw en groenontwikkeling. Er moet ook worden overwogen hoe de lasten eerlijk worden verdeeld tussen gemeente en perceeleigenaren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële doelen, maar mist tijdsgebonden elementen en specifieke criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de uitvoeringstijdlijn zouden nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het bekostigingsbesluit, waarmee de financiële structuur voor de transformatie wordt vastgelegd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in de besluitvorming, wat een gemis kan zijn in termen van draagvlak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de transformatie naar een groen- en recreatiegebied. Echter, het voorstel specificeert niet hoe duurzaamheid wordt geïntegreerd in de plannen.
Financiële gevolgen:
De kosten voor de gemeente worden geraamd op € 52.656.428, met een kostenverhaal tot maximaal 100%. Het voorstel geeft aan dat kosten deels worden doorberekend aan perceeleigenaren, maar verdere details over dekking ontbreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duivenvoordecorridor Bekostigingsbesluit Woningbouw Transformatie Groen- en recreatiegebied Exploitatiegebied Plankosten Openbaar nut Marktpartijen KostenverhaalVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.a Brief van Stadsgewest Haaglanden d.d. 11 april 2013 inzake zienswijze update Regionale Nota Mobiliteit 2013 (849569).
Agendapunt 7.b Raadsbrief: Zienswijze op de update van de Regionale Nota Mobiliteit Haaglanden (857333).
Agendapunt 8.a Raadsvoorstel tot vaststellen van de jaarstukken 2012 (852889).
Samenvatting
De tekst betreft de vergaderingen van verschillende commissies in juni over het raadsvoorstel om de jaarstukken van 2012 vast te stellen. De jaarstukken omvatten zowel het beleidsmatige jaarverslag als de jaarrekening, met een voordelig rekeningresultaat van 93.000 euro. Hoewel de accountantscontrole nog niet was afgerond bij het opstellen van de conceptjaarstukken, worden de bevindingen van de accountant in een conceptrapport aan de raad gepresenteerd en besproken op 12 juni. De financiële consequenties, zoals resultaatbestemming en budgetoverheveling, zijn opgenomen in de 13e begrotingswijziging van 2013. Er is een "rekening in één oogopslag" opgesteld voor burgers en belanghebbenden. De commissies behandelen verschillende programma's op specifieke data: Commissie MA op 10 juni, OG op 11 juni, AZ op 18 juni, en RA op 12 juni. De accountant zal een toelichting geven tijdens de RA-vergadering. De behandeling in de raad is gepland voor 2 juli. Er is een schriftelijke vragenronde ingepland, waarbij fracties hun vragen voor 20 mei moeten indienen en het college deze op 6 juni beantwoordt.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Jaarstukken 2012
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jaarstukken 2012". Het voorstel legt verantwoording af over het financiële en beleidsmatige jaar 2012 van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het bevat het jaarverslag en de jaarrekening, die inzicht geven in de gerealiseerde doelstellingen en het financiële resultaat. Het jaarrekeningresultaat bedraagt € 93.000 positief. Het voorstel omvat de bestemming van dit resultaat, de opheffing van diverse bestemmingsreserves, en de overheveling van budgetten naar 2013. De raad wordt gevraagd de jaarstukken vast te stellen en akkoord te gaan met de voorgestelde financiële wijzigingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde informatie over de financiële resultaten en de voorgestelde bestemmingen van middelen. Echter, de accountantscontrole is nog niet afgerond, wat een belangrijk ontbrekend element is.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de jaarstukken vast te stellen, de voorgestelde financiële wijzigingen goed te keuren, en toezicht te houden op de financiële verantwoording van het college.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de bestemming van het positieve rekeningresultaat, de opheffing van bestemmingsreserves, en de overheveling van budgetten. Dit vereist een afweging van prioriteiten en financiële strategieën.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat de accountantscontrole nog niet is afgerond. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de nog te ontvangen accountantsverklaring is een aandachtspunt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de jaarstukken 2012 vast te stellen en akkoord te gaan met de voorgestelde financiële wijzigingen, inclusief de begrotingswijziging.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten de bestemming van het positieve resultaat van € 93.000 en de overheveling van budgetten naar 2013. De dekking van deze financiële wijzigingen wordt deels gevonden in de reserve recessie en andere bestemmingsreserves.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2012 Jaarrekening Rekeningresultaat Accountantscontrole Bestemmingsreserves Budgetoverheveling Reserve recessie Vrijval Begrotingswijziging Rekening in één oogopslag (RIEO)Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststellen van de jaarstukken 2012
Samenvatting: Het college presenteert de jaarstukken 2012 aan de gemeenteraad ter vaststelling. Deze stukken omvatten zowel het beleidsmatige jaarverslag als de financiële jaarrekening. Er zijn verbeteringen aangebracht in de presentatie om de verantwoording compacter en kernachtiger te maken. Het rekeningresultaat toont een overschot van €93.000. De accountantscontrole was nog niet afgerond bij het opstellen van de conceptjaarstukken, waardoor er nog geen controleverklaring is toegevoegd. De bevindingen van de accountant worden in een conceptrapport opgenomen en besproken met de commissie R&A. De financiële consequenties zijn verwerkt in de 13e begrotingswijziging van 2013.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in termen van de informatie die wordt verstrekt over de jaarstukken, inclusief de financiële resultaten en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd. Echter, de afwezigheid van een controleverklaring bij de conceptjaarstukken kan als een tekortkoming worden beschouwd.
Rol van de Raad
De raad heeft de taak om de jaarstukken 2012 vast te stellen. Dit omvat het beoordelen van de financiële resultaten en de beleidsmatige verantwoording, evenals het overwegen van de aanbevelingen van de commissie R&A en de accountant.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de bestemming van het rekeningresultaat, de budgetoverheveling en het al dan niet opheffen of afromen van bestemmingsreserves. Deze keuzes kunnen politieke implicaties hebben, afhankelijk van prioriteiten en beleidsdoelen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat de controleverklaring ontbreekt. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen gespecificeerd voor de implementatie van de aanbevelingen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de jaarstukken 2012 al dan niet vast te stellen, rekening houdend met de bevindingen van de accountant en de aanbevelingen van de commissie R&A.
Participatie
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het opstellen van de jaarstukken, behalve de communicatie via de "rekening in één oogopslag".
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een rekeningresultaat van €93.000 voordelig. De financiële consequenties, zoals de resultaatbestemming en budgetoverheveling, zijn opgenomen in de 13e begrotingswijziging van 2013. Er is echter geen specifieke dekking voor eventuele tekorten genoemd, aangezien er een overschot is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2012 Rekeningresultaat Accountantscontrole Begrotingswijziging Resultaatbestemming Budgetoverheveling Bestemmingsreserves P&C cyclus Commissie R&A Rapport van bevindingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.b Raadsvoorstel tot vaststellen van de Kadernota 2013.
Samenvatting
De kadernota 2013, de laatste van deze raadsperiode, biedt kaders voor het volgende begrotingsjaar en de drie daaropvolgende jaren. Het document bevat weinig nieuw beleid en richt zich vooral op de actualisatie van het meerjarenperspectief en externe ontwikkelingen zoals de drie decentralisaties, veiligheid, onderwijs en overheidsfinanciën. Het college heeft het grootste deel van het collegeprogramma gerealiseerd en de resterende plannen zijn opgenomen voor 2013. De financiële positie van de gemeente is gezond, maar onder druk door externe factoren zoals bezuinigingen uit het regeerakkoord van kabinet Rutte II. De kadernota wordt besproken in commissievergaderingen op 10, 11 en 18 juni, waarbij verschillende programma's over de commissies zijn verdeeld. Er is een schriftelijke vragenronde ingepland, waarbij fracties hun vragen voor 20 mei moeten indienen en het college deze op 6 juni beantwoordt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen van de Kadernota 2013
Samenvatting: De Kadernota 2013 van de gemeente Leidschendam-Voorburg richt zich voornamelijk op de actualisatie van het financieel meerjarenperspectief en bevat nauwelijks voorstellen voor nieuw beleid. Dit document dient als basis voor de begroting van 2014-2017 en biedt kaders voor het komende begrotingsjaar en de drie daaropvolgende jaren. De nota behandelt de uitgangspositie voor het financieel perspectief, bezuinigingen, exogene ontwikkelingen, het investeringsplan, nieuw beleid, de reservepositie, het financiële kader voor de begroting 2014-2017 en risico's. Het college adviseert de raad om de kadernota en het geactualiseerde investeringsplan vast te stellen en de uitkomsten van het meerjarenperspectief te aanvaarden.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het alle noodzakelijke elementen bevat voor het vaststellen van de financiële kaders voor de komende jaren. Het biedt een uitgebreid overzicht van de financiële situatie en de externe ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om de kadernota vast te stellen, het investeringsplan goed te keuren en de uitkomsten van het meerjarenperspectief te aanvaarden. Dit vormt de basis voor de toekomstige begroting en beleidsvorming.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de financiële kaders en het investeringsplan. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van bezuinigingen en investeringen, evenals over de acceptatie van de risico's en exogene ontwikkelingen die in de nota worden genoemd.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is in zekere mate SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke financiële kaders en tijdlijnen biedt. Echter, de beperkte mate van nieuw beleid kan een gebrek aan specifieke en meetbare doelen met zich meebrengen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties vermeld.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om de Kadernota 2013 vast te stellen, het investeringsplan 2014-2017 goed te keuren en de uitkomsten van het meerjarenperspectief te aanvaarden als kader voor de meerjarenbegroting.
Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden is meegenomen in het proces van de kadernota.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze kadernota. De focus ligt voornamelijk op financiële kaders en exogene ontwikkelingen.
Financiële gevolgen en dekking
De kadernota presenteert een sluitend financieel meerjarenperspectief. Er wordt specifiek genoemd dat kredieten voor telefonie en netwerk worden omgezet naar een krediet voor de nieuwe overheid, wat een indicatie geeft van de financiële herallocatie. Verdere details over de dekking van financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in de samenvatting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2013 Meerjarenperspectief Financieel perspectief Bezuinigingen Exogene ontwikkelingen Investeringsplan Reservepositie Financieel kader Risico's Kredieten telefonie en netwerkVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststellen van de Kadernota 2013
Samenvatting: De Kadernota 2013 is de laatste van deze raadsperiode en biedt kaders voor het volgende begrotingsjaar en de drie daaropvolgende jaren. Het document bevat weinig nieuw beleid en richt zich voornamelijk op de actualisatie van het meerjarenperspectief en externe ontwikkelingen die gemeenten beïnvloeden, zoals de drie decentralisaties en veranderingen in veiligheid, onderwijs en overheidsfinanciën. Het college heeft het merendeel van het collegeprogramma gerealiseerd en de resterende onderdelen zijn gepland voor 2013. De focus ligt op de afwikkeling van lopende zaken. De financiële positie is gezond, maar externe factoren kunnen tot extra maatregelen leiden.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke kaders en financiële perspectieven biedt voor de komende jaren. Het document behandelt de belangrijkste externe factoren en interne planningen die de gemeente beïnvloeden.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de taak om de Kadernota 2013 vast te stellen en te beoordelen of de voorgestelde kaders en financiële plannen voldoen aan de behoeften en prioriteiten van de gemeente. De raad moet ook eventuele vragen en zorgen adresseren tijdens de commissiebehandelingen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen over de prioritering van lopende zaken versus nieuw beleid, gezien de beperkte ruimte voor nieuwe initiatieven. Daarnaast moeten ze keuzes maken over hoe om te gaan met de financiële druk door externe factoren, zoals rijksbezuinigingen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het voornamelijk kaders biedt zonder gedetailleerde actieplannen of meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onzekerheid over de financiële gevolgen van rijksbezuinigingen kan als een zwakte worden gezien.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of ze de Kadernota 2013 willen vaststellen, rekening houdend met de voorgestelde kaders en financiële vooruitzichten.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het opstellen van de Kadernota. De focus ligt voornamelijk op interne gemeentelijke processen en externe ontwikkelingen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze Kadernota. De nadruk ligt meer op financiële en beleidsmatige kaders.
Financiële gevolgen en dekking
De Kadernota presenteert een structureel sluitend meerjarenperspectief, maar erkent dat externe factoren zoals rijksbezuinigingen de financiële positie onder druk kunnen zetten. Er worden geen specifieke maatregelen genoemd om deze druk te verlichten, maar het college is zich bewust van de noodzaak om de financiële positie op orde te houden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2013 Meerjarenperspectief Decentralisaties Veiligheid Onderwijs Overheidsfinanciën Collegeprogramma Rijksbezuinigingen Gemeentefonds Programmabegroting 2014-2017Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.c Raadsbrief: Projectenboek, 16 april 2013 (857204).
Agendapunt 8.d Raadsvoorstel tot vaststellen van de 1e tussentijdse rapportage (862620).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Eerste Tussentijdse Rapportage 2013". Het voorstel betreft een rapportage waarin het college verantwoording aflegt aan de gemeenteraad over de eerste vier maanden van het begrotingsjaar 2013. Het document bespreekt afwijkingen van de programmabegroting 2013 en biedt actuele informatie voor de kadernota 2013 en de programmabegroting 2014. De rapportage toont zowel financiële meevallers als tegenvallers, resulterend in een voorlopig voordeel van € 1,3 miljoen. Er is een bijbehorende begrotingswijziging voorgesteld, en de raad wordt gevraagd deze rapportage en wijziging vast te stellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het zowel financiële als beleidsmatige aspecten van de eerste vier maanden van 2013 behandelt. Het biedt inzicht in de voortgang van de programmabegroting en de financiële situatie van de gemeente.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de tussentijdse rapportage en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen. Dit houdt in dat de raad de financiële en beleidsmatige verantwoording van het college beoordeelt en goedkeurt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde begrotingswijzigingen en de financiële verantwoording zoals gepresenteerd in de rapportage. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen, vooral als er afwijkingen zijn die beleidsmatige implicaties hebben.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële resultaten en afwijkingen. Het is tijdgebonden omdat het betrekking heeft op de eerste vier maanden van 2013. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de informatie die wordt gepresenteerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de 1e tussentijdse rapportage 2013 en de bijbehorende begrotingswijziging al dan niet vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de tussentijdse rapportage.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze rapportage.
Financiële Gevolgen:
De rapportage laat een voorlopig financieel voordeel van € 1,3 miljoen zien. Er is sprake van zowel mee- als tegenvallers, en er is een begrotingswijziging voorgesteld om deze te dekken. De financiële gevolgen worden dus erkend en er zijn maatregelen voorgesteld om hiermee om te gaan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tussentijdse rapportage Programmabegroting Meevallers Tegenvallers Investeringsplan Begrotingswijziging Kadernota Realisatie Conceptbegroting KapitaallastenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.e Raadsbrief: Investeringsprogramma ruimtelijke ontwikkelingen 2013 (852716).
Agendapunt 9 Raadsvoorstel: Herziening grondexploitaties per 1-1-2013 (858673).
Samenvatting
Op 11 juni 2013 vond een vergadering van de Commissie Openbaar Gebied plaats, waarin het raadsvoorstel voor de herziening van grondexploitaties per 1 januari 2013 werd besproken. Het betrof de grondexploitaties van de Rozenlaan en de Duivenvoordecorridor. Het voorstel omvatte een begrotingswijziging en werd vergezeld door geheime bijlagen, die alleen bij de griffie konden worden ingezien. De commissie werd gevraagd de raad te adviseren over het voorstel. Wethouder M.A. Houtzager was de portefeuillehouder en Dhr. M. Georges van Ruimtelijke Ontwikkeling was de behandelend ambtenaar. De griffier wees op een brief van de provincie Zuid-Holland over de mogelijke gevolgen van de economische crisis en veranderende demografie voor de grondexploitaties. Tevens werd opgemerkt dat de grondexploitatie van de Vof Leidschendam Centrum nog niet was toegevoegd aan het voorstel, omdat deze nog niet was vastgesteld.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Herziening grondexploitaties per 1-1-2013
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Herziening grondexploitaties per 1-1-2013". Het voorstel betreft de jaarlijkse herziening van de gemeentelijke grondexploitaties, specifiek voor de projecten Rozenlaan en Duivenvoordecorridor. Het doel is om de actuele financiële stand van zaken te evalueren en eventuele verliesvoorzieningen aan te passen. De herziening toont een negatief resultaat, waarvoor een verliesvoorziening moet worden getroffen. De raad wordt gevraagd om de herzieningen en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen. De financiële rapportages zijn deels geheim om de strategische en financieel-economische belangen van de gemeente te beschermen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van de informatie die wordt verstrekt over de herziening van de grondexploitaties. Het bevat gedetailleerde financiële gegevens en een toelichting op de risico's en verliesvoorzieningen. Echter, sommige details zijn geheim en alleen toegankelijk voor raadsleden, wat de transparantie beperkt.
Rol van de raad:
De raad moet de herzieningen van de grondexploitaties en de bijbehorende begrotingswijziging vaststellen. Daarnaast moet de raad de geheimhouding van bepaalde financiële rapportages bekrachtigen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de herzieningen en de begrotingswijziging. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van risicoacceptatie en de hoogte van de verliesvoorzieningen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële resultaten en verliesvoorzieningen. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn voor toekomstige acties en de evaluatie van risico's. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de geheimhouding kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de herzieningen en de begrotingswijziging vast te stellen en de geheimhouding te bekrachtigen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. De focus ligt op interne gemeentelijke processen en financiële evaluaties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële aspecten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met name door de negatieve resultaten van de grondexploitaties. De benodigde verliesvoorzieningen worden gedekt door onttrekkingen aan de Algemene Reserve Grondexploitaties (ARG). De exacte impact op de gemeentelijke begroting is nog niet volledig zichtbaar en zal in toekomstige rapportages worden verwerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondexploitaties Herziening Verliesvoorziening Rozenlaan Duivenvoordecorridor Risicoanalyse Algemene Reserve Grondexploitaties (ARG) VOF Leidschendam Centrum Begrotingswijziging GeheimhoudingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Raadsvoorstel: Herziening grondexploitaties per 1-1-2013". Het betreft de jaarlijkse herziening van gemeentelijke grondexploitaties, specifiek voor de locaties Rozenlaan en Duivenvoordecorridor. Het voorstel omvat een toelichting op deze herzieningen en stelt voor om deze vast te stellen, inclusief een bijbehorende begrotingswijziging. De bijlagen met financiële details zijn geheim verklaard en alleen in te zien bij de griffie. De herziening is noodzakelijk vanwege veranderende economische omstandigheden en demografische ontwikkelingen, zoals aangegeven door de provincie Zuid-Holland.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de informatie die openbaar is gemaakt. Echter, de geheimhouding van de financiële bijlagen beperkt de transparantie en maakt een volledige beoordeling moeilijk.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en vast te stellen. Dit omvat het goedkeuren van de herzieningen en de bijbehorende begrotingswijziging.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde herzieningen en de financiële implicaties daarvan. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met de geheimhouding van de financiële details.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat specifieke meetbare doelen en tijdlijnen ontbreken. Er is een inconsistente vermelding over de grondexploitatie van de Vof Leidschendam Centrum, die niet is toegevoegd aan het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de herziening van de grondexploitaties en de bijbehorende begrotingswijziging.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden in de geheime bijlagen behandeld, waardoor het moeilijk is om de impact volledig te beoordelen. Er is geen openbare informatie over hoe eventuele financiële tekorten gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondexploitaties Herziening Duivenvoordecorridor Rozenlaan Begrotingswijziging Geheimhouding Wethouder Houtzager Provincie Zuid-Holland Economische crisis DemografieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 10 Raadsvoorstel tot vaststellen van een zienswijze op de begroting 2014 van de Omgevingsdienst Haaglanden (864501).
Samenvatting
De vergadering van de Commissie openbaar gebied op 11 juni 2013 besprak het raadsvoorstel voor het vaststellen van een zienswijze op de begroting 2014 van de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH). De begroting biedt een vooruitblik tot 2017 en moet voldoen aan twee financiële uitgangspunten: de projectkosten van de deelnemende gemeenten moeten binnen vier jaar worden terugverdiend en vanaf 2017 moet een structureel efficiencyvoordeel worden behaald. De ODH is officieel gestart op 1 januari 2013. Een verfijning van de kostentoerekening zal worden gepresenteerd in de Voorjaarsnota 2013, die op 27 juni 2013 in het Algemeen Bestuur wordt behandeld. De commissie adviseert de raad om het voorstel als hamerstuk goed te keuren. Wethouder S. Bruines is de portefeuillehouder en mevrouw Meijer van de afdeling Handhaving is de behandelend ambtenaar.
-
Raadsvoorstel Zienswijze op de ontwerpbegroting 2014 van de omgevingsdienst Haaglanden.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Zienswijze op de ontwerpbegroting 2014 van de Omgevingsdienst Haaglanden
Samenvatting: Het voorstel betreft de zienswijze van de gemeente Leidschendam-Voorburg op de ontwerpbegroting 2014 van de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH). De begroting biedt een vooruitblik tot 2017 en moet voldoen aan de financiële uitgangspunten van het bedrijfsplan: projectkosten moeten in vier jaar worden terugverdiend en een structureel efficiencyvoordeel moet vanaf 2017 worden gerealiseerd. De raad wordt gevraagd om een zienswijze vast te stellen, waarin enkele kanttekeningen worden geplaatst. De begroting is gebaseerd op aannames, en de werkelijke loonkosten blijken hoger dan geraamd. De raad wordt voorgesteld om de ODH te verzoeken met dekkingsvoorstellen te komen voor deze hogere kosten.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de context van de beschikbare informatie. Het biedt een overzicht van de financiële uitgangspunten en de uitdagingen met betrekking tot de loonkosten. Echter, de exacte financiële gevolgen voor de gemeente zijn nog niet duidelijk, wat een beperking vormt in de volledigheid.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om een zienswijze te geven op de ontwerpbegroting van de ODH. Deze zienswijze wordt meegenomen in de besluitvorming door het algemeen bestuur van de ODH.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde zienswijze en de daarin opgenomen kanttekeningen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over hoe om te gaan met de hogere loonkosten en of de ODH moet worden gevraagd om dekkingsvoorstellen te doen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat de financiële gevolgen nog niet exact zijn en er geen concrete maatregelen worden voorgesteld. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onzekerheid over de financiële impact is een aandachtspunt.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze met kanttekeningen goedkeurt en deze aan het algemeen bestuur van de ODH wil doorgeven.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen en dekking
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig duidelijk, vooral vanwege de hogere loonkosten. Het voorstel vraagt de ODH om met dekkingsvoorstellen te komen, maar biedt zelf geen concrete oplossingen voor de dekking van deze kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst Haaglanden Ontwerpbegroting 2014 Voorjaarsnota 2013 Financiële uitgangspunten Kostentoerekening Personele kosten Normbedrag Deelnemersbijdragen Bedrijfsplan EfficiencyvoordeelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Voorblad RV 864501 Zienswijze op de ontwerpbegroting 2014 van de omgevingsdienst Haaglanden.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot vaststellen van een zienswijze op de begroting 2014 van de Omgevingsdienst Haaglanden". Het doel is om een zienswijze te formuleren over de begroting van de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH) voor 2014, met een vooruitblik tot 2017. De begroting moet voldoen aan de financiële uitgangspunten van het bedrijfsplan: de projectkosten van de deelnemende gemeenten moeten binnen vier jaar worden terugverdiend en er moet vanaf 2017 een structureel efficiencyvoordeel worden gerealiseerd. De ODH is op 1 januari 2013 formeel gestart en verdere verfijning van de kostentoerekening zal worden gepresenteerd in de Voorjaarsnota 2013.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de gestelde doelen en financiële uitgangspunten. Het biedt een duidelijk kader voor de financiële planning en de verwachte voordelen.
Rol van de raad:
De raad moet een zienswijze vaststellen over de begroting van de ODH. Dit houdt in dat de raad de begroting beoordeelt en eventuele opmerkingen of bezwaren formuleert.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële uitgangspunten en de planning voor het terugverdienen van projectkosten en het behalen van efficiencyvoordelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke financiële doelen en tijdlijnen stelt. Er zijn geen directe inconsistenties vermeld, maar de daadwerkelijke haalbaarheid van de efficiencyvoordelen kan een punt van discussie zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de zienswijze op de begroting 2014 van de ODH vast te stellen, zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, aangezien de begroting moet voldoen aan de eisen van het bedrijfsplan. De dekking van deze kosten en de verwachte efficiencyvoordelen worden in de begroting en de concept-zienswijze behandeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst Haaglanden Begroting 2014 Zienswijze Bedrijfsplan Efficiencyvoordeel Projectkosten Voorjaarsnota 2013 Kostentoerekening Algemeen Bestuur Wethouder S. BruinesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsvoorstel Buurtvisie De Groene Heuvel en inspraakverslag (857474).
Samenvatting
De vergadering van de Commissie Openbaar Gebied op 11 juni 2013 besprak het raadsvoorstel over de buurtvisie voor De Groene Heuvel. Deze visie richt zich op het verbeteren van de leefbaarheid en toekomstbestendigheid van de buurt als onderdeel van het programma Stedelijke Vernieuwing 2010-2014. De visie zal verder worden uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma. Er zijn geen financiële consequenties vermeld. De commissie adviseert de raad om het voorstel als hamerstuk goed te keuren. De buurtvisie heeft ter inzage gelegen en er is een inloopavond georganiseerd, waarbij de reacties geen aanleiding gaven tot aanpassingen, maar wel worden meegenomen in het uitvoeringsprogramma. Wethouder G.G.J. Rensen is de portefeuillehouder en A. Schoemaker van het projectbureau is de behandelend ambtenaar.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Buurtvisie De Groene Heuvel en inspraakverslag". Het voorstel betreft de vaststelling van een buurtvisie voor De Groene Heuvel, gericht op het verbeteren van de leefbaarheid en toekomstbestendigheid van de buurt. Deze visie is onderdeel van het programma Stedelijke Vernieuwing 2010-2014 en zal worden uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma. De visie omvat thema's zoals jeugd, zorg, welzijn, wonen, ondernemen en duurzaamheid. Het inspraakproces heeft plaatsgevonden, en de ontvangen reacties leiden niet tot aanpassingen in de visie. De uitvoering van de activiteiten zal in samenwerking met bewoners en andere partijen plaatsvinden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de visie als het inspraakverslag omvat. Het biedt een overzicht van de planning en de betrokkenheid van verschillende partijen.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van het inspraakverslag en de buurtvisie vast te stellen. Dit impliceert een goedkeuringsrol voor de raad.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde visie en de wijze van uitvoering. Politieke keuzes betreffen de prioritering van thema's zoals duurzaamheid en welzijn, en de mate van participatie van bewoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het bevat specifieke thema's en een tijdsgebonden planning, maar mist meetbare doelen en concrete resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties vermeld.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de buurtvisie en het inspraakverslag vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van bewoners en andere partijen bij de uitvoering van de activiteiten. Er is een inspraakproces geweest, maar de invloed van de reacties op de uiteindelijke visie lijkt beperkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een van de thema's in de buurtvisie, wat aangeeft dat het een relevant onderwerp is binnen dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel verwijst naar een raadsbrief waarin financiële toelichting en risico's worden besproken, maar specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen worden in de samenvatting niet genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Buurtvisie De Groene Heuvel Uitvoeringsprogramma Leefbaarheid Toekomstbestendigheid Stedelijke Vernieuwing Inspraakverslag Reacties Planning Bewoners ActiviteitenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Buurtvisie De Groene Heuvel en inspraakverslag". Deze visie richt zich op het verbeteren van de leefbaarheid en toekomstbestendigheid van de buurt De Heuvel, als onderdeel van het programma Stedelijke Vernieuwing 2010-2014. Het document bevat een inspraakverslag en een antwoordbrief, en de visie zal verder worden uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma. Er zijn geen financiële consequenties vermeld in het voorstel.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het presenteren van een buurtvisie en het inspraakverslag. Het biedt echter geen gedetailleerde financiële informatie of concrete uitvoeringsplannen, wat de volledigheid in termen van implementatie kan beperken.
Rol van de raad:
De raad wordt geadviseerd om het voorstel als hamerstuk goed te keuren, wat betekent dat er geen uitgebreide discussie wordt verwacht. De raad heeft de rol om het voorstel formeel te bekrachtigen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de buurtvisie en de prioritering van de voorgestelde verbeteringen in de buurt. Er moet ook worden besloten hoe de inspraakreacties worden geïntegreerd in het uitvoeringsprogramma.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen, meetbare resultaten of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van concrete details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de buurtvisie goed te keuren als hamerstuk, wat betekent dat er geen verdere discussie nodig is.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een inloopavond is georganiseerd en dat de reacties van bewoners en belanghebbenden zijn meegenomen. Dit duidt op een zekere mate van participatie, hoewel de details van hoe deze input wordt verwerkt niet zijn gespecificeerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel de term "toekomstbestendigheid" impliceert dat er aandacht kan zijn voor duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel, wat een belangrijk aspect is dat verder moet worden uitgewerkt in het uitvoeringsprogramma.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Buurtvisie De Groene Heuvel Leefbaarheid Toekomstbestendigheid Stedelijke Vernieuwing Uitvoeringsprogramma Inspraakverslag Inloopavond Bewoners BelanghebbendenVerfijning van de zoekopdracht: