Commissie MA
Agendapunt Verslag vergadering Maatschappelijke Activiteiten d.d. 9 en 16 januari 2006. (2006/2450)
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4 Gezondheidsrisico's UMTS-antennes (2005/29894)
Agendapunt 5 Uitvoering motie inzake niet-gebruik van sociale voorzieningen. (2005/33408)
Samenvatting
In de vergadering van 15 juni 2005 heeft de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg een motie van GroenLinks aangenomen, waarin het college wordt verzocht een onderzoek te doen naar de doelgroep van sociale voorzieningen om het gebruik ervan te vergroten. Het college heeft besloten deze motie uit te voeren en informeert de raad over de voortgang. Er is een onderbesteding van € 241.051 in het minimabeleid van 2004, deels door minder aanvragen voor bijzondere bijstand dan verwacht. Het NIBUD heeft een Minima-Effect-Rapportage (MER) uitgevoerd, waaruit blijkt dat huishoudens met een minimuminkomen en lage huur in de gemeente financieel beter af zijn dan het landelijk gemiddelde, terwijl huishoudens met hoge huur minder goed af zijn. Er zijn plannen voor drie onderzoeken: een vervolg op de MER, een onderzoek naar het niet-gebruik van sociale voorzieningen, en een doelgroepenonderzoek gericht op de collectieve aanvullende ziektekostenverzekering. De kosten van deze onderzoeken bedragen € 38.800 en worden gedekt uit het reguliere budget. Het college streeft naar een grotere benutting van sociale voorzieningen en een evaluatie van het minimabeleid in 2006.
-
Motie van GroenLinks inzake een onderzoek naar de doelgroep sociale voorzieningen .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Niet-gebruik van sociale voorzieningen". Het voorstel informeert de raad over de uitvoering van een motie van GroenLinks, waarin het college wordt verzocht een onderzoek te doen naar de doelgroep van sociale voorzieningen om het gebruik ervan te vergroten. Het college heeft besloten om de motie uit te voeren en kondigt drie onderzoeken aan: een vervolg op de Minima-Effect-Rapportage (MER), een onderzoek naar het niet-gebruik van sociale voorzieningen, en een doelgroepenonderzoek gericht op de collectieve aanvullende ziektekostenverzekering. De kosten van deze onderzoeken worden gedekt door het reguliere budget voor bijzondere bijstand.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd. Het behandelt de achtergrond, de huidige situatie, de financiële kaders, en de geplande onderzoeken. Het lijkt volledig in termen van informatieverstrekking en de stappen die het college van plan is te nemen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college aan te sturen en te controleren. In dit geval heeft de raad via een motie het college verzocht om actie te ondernemen om het gebruik van sociale voorzieningen te vergroten. De raad moet nu de uitvoering van deze motie evalueren en de resultaten van de aangekondigde onderzoeken beoordelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde onderzoeken en de aanpak van het college voldoende zijn om het niet-gebruik van sociale voorzieningen aan te pakken. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van middelen en de focus van het minimabeleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de aangekondigde onderzoeken en de budgetten die daarvoor zijn gereserveerd. Het is echter minder specifiek over de exacte doelen van de onderzoeken en hoe de resultaten zullen worden gebruikt om het beleid te verbeteren. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde onderzoeken en de financiering daarvan vanuit het bestaande budget. Daarnaast moet de raad bepalen of er aanvullende maatregelen nodig zijn om het gebruik van sociale voorzieningen te stimuleren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van de doelgroep of andere belanghebbenden in het proces wordt meegenomen. Het richt zich voornamelijk op het verzamelen van gegevens en het uitvoeren van onderzoeken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op sociale voorzieningen en inkomensondersteuning.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn beperkt tot de kosten van de onderzoeken, die in totaal € 38.800 bedragen. Deze kosten worden gedekt door het reguliere budget voor de bijzondere bijstand, waardoor er geen extra financiële middelen nodig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale voorzieningen GroenLinks Minima-Effect-Rapportage (MER) NIBUD Minimaal Niemand Aan De Kant Bijzondere bijstand Niet-gebruik Doelgroepenonderzoek Armoedeval Collectieve aanvullende ziektekostenverzekeringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Raadsvoorstel tot vaststelling van het Beleidsplan reïntegratie 2006 (2005/34538)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het Beleidsplan reïntegratie 2006 voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Sinds 1 januari 2005 is de "Reïntegratieverordening Wet werk en bijstand Leidschendam-Voorburg 2005" van kracht, waarin de basisrechten en -plichten van de gemeente en haar klanten zijn vastgelegd, evenals de reïntegratievoorzieningen. Omdat het niet mogelijk is om alle details in de verordening op te nemen, wordt er jaarlijks een beleidsplan opgesteld. Het huidige voorstel betreft het beleidsplan voor 2006. De cliëntenraad werd op 16 november 2005 om advies gevraagd, maar kon door tijdsdruk geen advies uitbrengen. Het voorstel is om het beleidsplan vast te stellen, zodat de afdeling Sociale Zaken haar reïntegratiewerkzaamheden voor 2006 kan uitvoeren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot vaststelling Beleidsplan reïntegratie 2006" voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het beleidsplan is een jaarlijks document dat de uitvoering van de Reïntegratieverordening Wet werk en bijstand 2005 ondersteunt. Het plan legt de focus op de rechten en plichten van zowel de gemeente als de cliënten, en beschrijft de reïntegratievoorzieningen die beschikbaar zijn voor gemeentelijke doelgroepen. Het doel is om de afdeling Sociale Zaken in staat te stellen haar reïntegratietaken effectief uit te voeren. Vanwege tijdsdruk heeft de cliëntenraad geen advies kunnen geven over het plan.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het vaststellen van een beleidsplan dat de uitvoering van de reïntegratieverordening ondersteunt. Echter, het ontbreken van advies van de cliëntenraad kan als een tekortkoming worden beschouwd.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het beleidsplan te accorderen, wat essentieel is voor de uitvoering van het reïntegratiebeleid door de afdeling Sociale Zaken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij het beleidsplan zonder advies van de cliëntenraad wil goedkeuren, wat een afweging tussen tijdsdruk en participatie inhoudt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties vermeld.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het Beleidsplan reïntegratie 2006 al dan niet vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de cliëntenraad om advies is gevraagd, maar door tijdsdruk is er geen advies uitgebracht. Dit wijst op beperkte participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsbronnen aan, wat een belangrijk aspect is dat mogelijk meer aandacht vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidsplan reïntegratie 2006 Reïntegratieverordening Wet werk en bijstand Gemeentelijke doelgroepen Reïntegratievoorzieningen Cliëntenraad Sociale Zaken Advies College Tijdsdruk AccorderingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Rapport 'De toekomst van de basisbibliotheek' (2005/35240).
Agendapunt 8 Raadsbrief inzake de Nota integraal jeugdbeleid 2006-2010 (2005/37082).
Agendapunt 9.a Raadsvoorstel inzake fusie besturen openbaar basisonderwijs Leidschendam-Voorburg, de SKO De Jakobsladder en de SKO Voorschoten (2005/36120).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om in te stemmen met een fusie van de besturen van het openbaar basisonderwijs Leidschendam-Voorburg, de SKO De Jakobsladder en de SKO Voorschoten, met ingang van 1 maart 2006. Deze fusie beoogt de bestuurlijke verzelfstandiging van het openbaar basisonderwijs te realiseren. De fusie zal leiden tot de oprichting van een samenwerkingsstichting die het bestuur van de betrokken scholen overneemt. De identiteit van zowel het openbaar als het rooms-katholiek onderwijs blijft behouden. De gemeente blijft grondwettelijk verantwoordelijk voor het openbaar onderwijs. Er zijn afspraken gemaakt over de overdracht van personeel, eigendommen en financiële middelen, inclusief een bruidsschat van maximaal € 729.000,00 om de overgang te ondersteunen. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met de concept-statuten van de nieuwe stichting en de financiële en juridische regelingen die bij de fusie komen kijken.
-
Raadsvoorstel inzake fusie besturen openbaar basisondewijs Leidschendam-Voorburg, de SKO De Jakobsladder en de SKO Voorschoten. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Fusie besturen openbaar basisonderwijs Leidschendam-Voorburg
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Besluit fusie besturen openbaar basisonderwijs Leidschendam-Voorburg, de SKO De Jakobsladder en de SKO Voorschoten". Het voorstel betreft de fusie van de besturen van het openbaar basisonderwijs in Leidschendam-Voorburg met de Stichting Katholiek Onderwijs De Jakobsladder en de Stichting Katholiek Onderwijs Voorschoten, met ingang van 1 maart 2006. Deze fusie beoogt de bestuurlijke verzelfstandiging van het openbaar basisonderwijs te realiseren, zoals eerder door de raad gewenst. De fusie zal leiden tot de oprichting van een nieuw bestuur dat de belangen en identiteiten van zowel openbaar als rooms-katholiek onderwijs behartigt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor juridische, financiële en organisatorische aspecten. Het bevat alle noodzakelijke informatie voor besluitvorming, inclusief de gevolgen voor personeel en eigendomsoverdracht.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de fusie en de overdracht van bevoegdheden, personeel en eigendommen aan het nieuwe bestuur. De raad houdt toezicht op de identiteit van het openbaar onderwijs en heeft een rol in de goedkeuring van statutenwijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de overdracht van openbaar onderwijs aan een samenwerkingsstichting, inclusief de financiële ondersteuning via een bruidsschat. Er moet worden gewogen of de fusie de belangen van het openbaar onderwijs voldoende waarborgt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar de haalbaarheid (achievable) en relevantie (relevant) zijn afhankelijk van de uitvoering en de samenwerking tussen de betrokken partijen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de fusie goed te keuren, inclusief de overdracht van personeel, eigendommen en de financiële afspraken zoals de bruidsschat.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de gemeenschappelijke medezeggenschapsraden zijn geraadpleegd, wat wijst op betrokkenheid van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten de overdracht van eigendommen en een bruidsschat van maximaal €729.000,00, gedekt door de gemeentelijke begroting. De financiële positie van de betrokken besturen is positief, wat de fusie financieel haalbaar maakt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fusie Openbaar basisonderwijs SKO De Jakobsladder SKO Voorschoten Bestuurlijke verzelfstandiging Besturenfusie Samenwerkingsstichting Bestuursfilosofie Identiteit BruidsschatVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Evaluatie van de gemeentelijke jongerensite Young Level (2005/27607).
Agendapunt 16 Raadsvoorstel inzake het exposeren van Romeinse wielen uit de opgraving Forum (2005/35441).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft het exposeren van unieke Romeinse wielen, gevonden tijdens een opgraving bij Forum Hadriani. De totale kosten voor conservering en expositie bedragen € 9700,- exclusief BTW, en worden voorgesteld ten laste van de post onvoorziene uitgaven te brengen. De wielen, die compleet met naaf en spaken zijn, vormen een zeldzame vondst en zouden publiek toegankelijk moeten worden gemaakt in Museum Swaensteijn. De provincie Zuid-Holland en het bedrijf BAAC hebben mondeling ingestemd met bruikleen. Er is echter nog geen opdracht verleend voor conservering vanwege een meningsverschil bij de formele opdrachtgevers. Het voorstel omvat ook het regelen van de museale presentatie en publiciteit in samenwerking met Museum Swaensteijn. Het college van Leidschendam-Voorburg adviseert in te stemmen met het voorstel en de kosten te dekken uit onvoorziene uitgaven.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Titel: Raadsvoorstel tot het exposeren van Romeinse wielen uit de opgraving Forum.
Samenvatting: Het voorstel betreft het exposeren van twee unieke Romeinse wagenwielen, gevonden tijdens een opgraving in Forum Hadriani, in Museum Swaensteijn. De totale kosten voor conservering en expositie bedragen € 9700,- exclusief BTW. De gemeente Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld deze kosten te dekken uit de post onvoorziene uitgaven, met de intentie om de wielen op redelijke termijn toegankelijk te maken voor het publiek.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde financiële onderbouwing, een beschrijving van de betrokken partijen, en de stappen die nodig zijn voor bruikleen, conservering en expositie. Echter, er ontbreekt een concreet tijdspad voor de uitvoering.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet instemmen met het voorstel om de wielen te exposeren en de kosten hiervan ten laste te brengen van de post onvoorziene uitgaven.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of het de kosten voor de conservering en expositie van de wielen wil dekken, gezien de culturele waarde versus de financiële implicaties.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist een specifiek tijdspad en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van externe partijen voor conservering kan een risico vormen.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten of zij instemt met het exposeren van de wielen en het dekken van de kosten uit de post onvoorziene uitgaven.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er publiciteit zal worden gegeven aan de expositie in samenwerking met Museum Swaensteijn, maar er is geen verdere participatie van het publiek of andere stakeholders beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op de culturele en historische waarde van de vondst.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen bedragen € 9700,- exclusief BTW. Het voorstel geeft aan dat deze kosten gedekt kunnen worden uit de post onvoorziene uitgaven, met specifieke posten voor archeologisch onderzoek en musea.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Romeinse wielen Forum Hadriani Opgraving Museum Swaensteijn Conservering Archeologisch onderzoek BAM BAAC Cultuur-historische waarde BruikleenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Discussienota 'Keuzes in cultuurbeleid' (2005/33772).
Agendapunt 18 Raadsvoorstel inzake conceptbegroting GGD (2005/28685).
Samenvatting
Het raadsvoorstel aan de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de conceptbegroting 2006 van de GGD Zuid-Holland West (ZHW). Het voorstel is om deze begroting voor kennisgeving aan te nemen en de gemeentelijke bijdrage voorlopig vast te stellen op € 1.239.473, exclusief de kosten voor inspecties van kindercentra. De begroting is voor het eerst opgesteld volgens de nieuwe BBV-richtlijnen en bevat een programmabegroting en een productbegroting. Er zijn enkele aandachtspunten, zoals de noodzaak om de begroting te splitsen in verschillende producten en de aanpassing van het budget voor inspecties van kinderdagverblijven. De gemeente wacht nog op informatie over btw-compensabele onderdelen, wat invloed kan hebben op de uiteindelijke bijdrage. De meerjarenbegroting 2007-2010 blijft gelijk aan die van 2006. Het advies is om de conceptbegroting aan te nemen en de financiële gevolgen te verwerken in de Voorjaarsnota 2006.
-
Raadsvoorstel betreffende - de conceptbegroting GGD ZHW 2006; - de (voorlopige) gemeentelijke bijdrage 2006. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Conceptbegroting 2006 van de GGD Zuid-Holland West
Samenvatting: Het voorstel betreft de conceptbegroting 2006 van de GGD Zuid-Holland West (ZHW). De gemeente Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd deze begroting voor kennisgeving aan te nemen en de gemeentelijke bijdrage voorlopig vast te stellen op € 1.239.473, exclusief inspectiekosten voor kindercentra. De begroting is voor het eerst opgesteld volgens de nieuwe BBV-richtlijnen en bevat een programmabegroting en een productbegroting. Er zijn enkele punten van aandacht, zoals de verdeling van producten en de dekking van extra kosten. De GGD heeft toegezegd aanvullende informatie te verstrekken over btw-compensabele onderdelen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele aandachtspunten. Er ontbreekt nog informatie over de btw-compensabele onderdelen en de exacte kosten van inspecties van kindercentra. Ook is er sprake van onduidelijkheid over de dekking van bepaalde kosten en de verdeling van producten binnen de begroting.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad wordt gevraagd de conceptbegroting voor kennisgeving aan te nemen en de gemeentelijke bijdrage voorlopig vast te stellen. Daarnaast moet de raad eventuele financiële gevolgen meenemen in de Voorjaarsnota 2006 zodra meer informatie beschikbaar is.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorlopige vaststelling van de gemeentelijke bijdrage en hoe zij omgaat met de onzekerheden rondom de btw-compensabele onderdelen en de dekking van extra kosten.
SMART-analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn onduidelijkheden over de exacte kosten en de dekking daarvan. De tijdslijnen voor het verkrijgen van aanvullende informatie zijn niet gespecificeerd.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten de conceptbegroting voor kennisgeving aan te nemen en de gemeentelijke bijdrage voorlopig vast te stellen, met inachtneming van de nog te verrekenen btw-compensabele onderdelen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen en dekking
De financiële gevolgen voor de gemeente bedragen € 1.239.473, exclusief inspectiekosten voor kindercentra. Er is een verschil van € 37.642 tussen de bijdrage en het beschikbare budget, veroorzaakt door nog onbekende btw-compensabele onderdelen. De dekking van extra kosten, zoals de RI&E, is nog onzeker en moet verder worden onderzocht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GGD Zuid-Holland West Conceptbegroting 2006 Gemeentelijke bijdrage Programmabegroting Jeugdgezondheidszorg Openbare gezondheidszorg BBV-richtlijnen Btw-compensabele onderdelen Inspecties kindercentra LogopedieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 19 Bijzondere bijstand voor schoolkosten (2005/36567).
Agendapunt 20 Proef met een nieuwe nachtbuslijn van Voorburg naar Zoetermeer (uitvoering van de motie over de discobus) (2005/34205).
Agendapunt 21 Raadsvoorstel tot vaststelling van de uitgaven en inkomsten van de personeelskosten en de materiële instandhouding van de openbare basisscholen in de kern Voorburg over het tijdvak 1996 tot en met 2000 (2005/36343).
Samenvatting
Het raadsbesluit 2005/36343 van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de definitieve vaststelling van de financiële afrekening voor het openbaar basisonderwijs in Voorburg over de jaren 1996 tot en met 2000. De gemeente heeft € 6.137.199,65 uitgegeven aan personeelskosten en € 792.003,73 aan materiële instandhouding. De ontvangen personele kosten bedragen € 6.110.887,54 en de ontvangsten voor materiële instandhouding € 823.394,56. Er is geen sprake van een overschrijding van het budget. Het besluit is vastgesteld tijdens de openbare raadsvergadering op 31 januari 2006.
-
Raadsbesluit inzake voorstel tot vaststelling van de uitgaven en inkomsten van de personeelskosten en de materiële instandhouding van de openbare basisscholen in de kern Voorburg over het tijdvak 199.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Openbaar basisonderwijs Personeelskosten Materiële instandhouding Voorzieningen Vijfjaarlijkse afrekening Overschrijdingsbedrag Ontvangsten Kern Voorburg Wet op het primair onderwijs (WPO) Openbare vergaderingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van de uitgaven en inkomsten met betrekking tot de personeelskosten en de materiële instandhouding van de openbare basisscholen in de kern Voorburg over de jaren 1996 t.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststelling van de uitgaven en inkomsten van de personeelskosten en de materiële instandhouding van de openbare basisscholen in de kern Voorburg over het tijdvak 1996 tot en met 2000.
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de financiële balans van de personeelskosten en materiële instandhouding van openbare basisscholen in Voorburg over de periode 1996-2000. Dit is een wettelijke verplichting onder de Wet op het primair onderwijs om de financiële gelijkstelling tussen openbaar en bijzonder onderwijs te waarborgen. De totale uitgaven bedroegen €6.929.203,38 en de inkomsten €6.934.282,10, resulterend in een onderschrijding van €5.078,72. Er zijn geen voorschotten verstrekt, en de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de vaststelling van de uitgaven, inkomsten en de staat van voorzieningen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig en gedetailleerd, met een duidelijke financiële onderbouwing en verwijzing naar relevante wetgeving en bijlagen.
Rol van de Raad
De raad moet de financiële vaststelling goedkeuren, inclusief de uitgaven, inkomsten en de staat van voorzieningen voor de betreffende periode.
Politieke Keuzes
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve en wettelijke verplichting betreft. De raad moet echter wel beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde vaststellingen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar minder gericht op haalbaarheid en relevantie in termen van bredere beleidsdoelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om akkoord te gaan met de vaststelling van de financiële gegevens zoals voorgesteld.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen participatie van andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de administratieve aard van het voorstel.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële vaststellingen uit het verleden.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de vaststelling van een kleine onderschrijding van €5.078,72. Er zijn geen extra kosten of dekkingsmaatregelen nodig, aangezien er geen overschrijding is vastgesteld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Openbare basisscholen Personeelskosten Materiële instandhouding Financiële gelijkstelling Rijksvergoedingen Overschrijdingsregeling Exploitatiekosten Onderwijs Wet op het primair onderwijs (WPO) VoorzieningenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 22 Raadsvoorstellen betreffende financiële aangelegenheden m.b.t. concept-nota Integraal Jeugdbeleid 2006-2010 (2005/37083)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg van 6 december 2005 betreft de goedkeuring van de financiële consequenties van beleidsontwikkelingen en -voorstellen in het kader van de conceptnota Integraal Jeugdbeleid. De besluitvorming over deze financiële aspecten kan niet wachten tot de definitieve vaststelling van de nota in april, om de continuïteit van de beleidsontwikkelingen te waarborgen. De belangrijkste voorstellen omvatten:
-
Deskundigheidsbevordering: Een budget van € 6.000 wordt voorgesteld voor de jaarlijkse cursus voor leidsters in kinderopvang en peuterspeelzalen, uitgevoerd door de stichting Florence.
-
Schoolmaatschappelijk werk: Een subsidie van € 23.000 per jaar aan Bureau Jeugdzorg om schoolmaatschappelijk werk op VO-scholen te behouden.
-
Rijksbijdrage voor opvoed- en opgroeiondersteuning: Een subsidie van € 277.397 voor de periode 2005-2007 voor een buurtnetwerk in Prinsenhof en schoolmaatschappelijk werk.
-
KJ44: Een begrotingswijziging om € 89.200 beschikbaar te stellen voor het beheer van jongerencentrum KJ44 en naschoolse activiteiten.
De conceptnota zal ter inspraak worden aangeboden aan scholen en relevante instellingen, met oproepen via lokale media. Het college adviseert in te stemmen met de financiële consequenties van deze voorstellen.
-
Raadsvoorstel tot het instemmen met de financiële consequenties van beleidsontwikkelingen en -voorstellen m.b.t. de nota Integraal Jeugdbeleid. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot het instemmen met de financiële consequenties van beleidsontwikkelingen en -voorstellen m.b.t. de nota Integraal Jeugdbeleid
Samenvatting: Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om in te stemmen met de financiële consequenties van verschillende beleidsontwikkelingen en voorstellen die deel uitmaken van de conceptnota Integraal Jeugdbeleid. Het betreft onder andere subsidies voor deskundigheidsbevordering in kinderopvang, schoolmaatschappelijk werk op voortgezet onderwijs, en opvoed- en opgroeiondersteuning. Het voorstel benadrukt de noodzaak van snelle besluitvorming om de continuïteit van deze initiatieven te waarborgen, vooruitlopend op de definitieve vaststelling van de nota in april. De financiële dekking wordt gezocht binnen bestaande structurele stelposten en via rijksbijdragen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in termen van het specificeren van de financiële consequenties en de noodzaak voor snelle besluitvorming. Het biedt een gedetailleerde onderbouwing voor elk onderdeel en verwijst naar relevante wettelijke kaders.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met de financiële consequenties van de beleidsontwikkelingen en voorstellen. Dit is noodzakelijk om de continuïteit van de initiatieven te waarborgen voordat de volledige nota Integraal Jeugdbeleid wordt vastgesteld.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde financiële bijdragen willen goedkeuren, wat impliceert dat zij prioriteit geven aan de continuïteit van de jeugdbeleidinitiatieven. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er andere concurrerende budgettaire prioriteiten zijn.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bedragen en doelen. Het is tijdgebonden met een duidelijke deadline voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige besluitvorming over de volledige nota kan een risico vormen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om in te stemmen met de financiële consequenties zoals voorgesteld, om de continuïteit van de beleidsontwikkelingen te waarborgen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de conceptnota voor inspraak wordt vrijgegeven, waarbij scholen en relevante instellingen worden betrokken. Er is een plan voor communicatie en participatie via lokale media en online platforms.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op jeugdbeleid en de bijbehorende financiële aspecten.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten subsidies voor verschillende initiatieven, met een totale dekking uit structurele stelposten en rijksbijdragen. De dekking lijkt adequaat te zijn aangegeven, hoewel de afhankelijkheid van toekomstige rijksbijdragen een potentieel risico kan vormen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integraal Jeugdbeleid Schoolmaatschappelijk werk Subsidie Kinderopvang Peuterspeelzalen Bureau Jeugdzorg Buurtnetwerk Prinsenhof KJ44 Deskundigheidsbevordering Opvoed- en opgroeiondersteuningVerfijning van de zoekopdracht: