31-05-2010 Commissie MA
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 9 Raadsvoorstel tot aanvulling van het subsidiebeleidskader 2010-2014 onderdeel cultuurparticipatie (2010/8290).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg, gedateerd 20 april 2010, adviseert om het subsidiebeleidskader 2010-2014 aan te vullen met het onderdeel Cultuurparticipatie en het subsidieplafond te verhogen met € 35.000. Dit volgt op de vaststelling van het programma Cultuurparticipatie 2010-2012, dat onder meer het Cultuurmenu voor senioren omvat. Het subsidiebeleidskader, dat subsidies toekent op verschillende beleidsterreinen, moet worden geactualiseerd wanneer er nieuwe beleidsnota's worden vastgesteld. De financiële dekking voor deze aanvulling is al geregeld via het bestaande budget voor cultuurparticipatie. Het voorstel vraagt de raad in te stemmen met de aanvulling en de verhoging van het subsidieplafond.
-
Raadsvoorstel tot aanvulling van het subsidiebeleidskader 2010-2014, onderdeel Cultuurparticipatie .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot aanvulling van het subsidiebeleidskader 2010-2014, onderdeel Cultuurparticipatie
Samenvatting: Het voorstel beoogt het subsidiebeleidskader 2010-2014 van de gemeente Leidschendam-Voorburg aan te vullen met het onderdeel Cultuurparticipatie. Dit omvat onder andere het Cultuurmenu voor senioren, waarvoor subsidie kan worden aangevraagd. Het voorstel vraagt om een verhoging van het subsidieplafond met €35.000, zonder extra financiële consequenties, aangezien de dekking al is geregeld via het bestaande budget voor cultuurparticipatie. De aanvulling specificeert de doelstellingen, subsidiabele activiteiten, subsidiecriteria en grondslag voor cultuurparticipatie.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke structuur en geeft inzicht in de doelstellingen, subsidiabele activiteiten en financiële dekking. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke activiteiten en criteria zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met de aanvulling van het subsidiebeleidskader en de verhoging van het subsidieplafond. Dit vereist een beoordeling van de noodzaak en effectiviteit van de voorgestelde wijzigingen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de prioriteit van cultuurparticipatie, specifiek voor senioren, voldoende belangrijk vindt om het subsidieplafond te verhogen. Dit kan invloed hebben op de verdeling van middelen binnen andere beleidsgebieden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer specificiteit zou helpen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de aanvulling van het subsidiebeleidskader en de verhoging van het subsidieplafond met €35.000.
Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen in de besluitvorming. Dit aspect zou verder uitgewerkt kunnen worden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op cultuurparticipatie.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de dekking al is geregeld via het bestaande budget voor cultuurparticipatie. Er zijn geen extra kosten voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cultuurparticipatie Subsidiebeleidskader Subsidieplafond Cultuurmenu Senioren Subsidieaanvraag Subsidiecriteria Subsidiegrondslag Activiteiten BudgetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 5 Raadsvoorstel tot het realiseren van een wijkaccommodatie in de Prinsenhof (2010/8313)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de realisatie van een wijkaccommodatie in de Dillenburgh voor de wijk Prinsenhof. Dit is nodig omdat de multifunctionele accommodatie de Waterlelie wordt verbouwd voor het Centrum voor Jeugd en Gezin, waardoor wijkgebonden organisaties moeten verhuizen. Het nieuwe wijkcentrum in de Dillenburgh biedt mogelijkheden voor sociale versterking van de wijk, die al een fysieke herstructurering heeft ondergaan. De financiering van de eenmalige en structurele kosten wordt gedekt door bestaande budgetten, bijdragen van Vidomes, ISV3-budget en een subsidieaanvraag bij het ministerie van VROM. De subsidie is cruciaal voor de financiële haalbaarheid van het project. Zonder deze subsidie is het project niet uitvoerbaar, en is er een noodscenario nodig dat echter niet dezelfde sociale voordelen biedt. Het voorstel vraagt de raad om goedkeuring voor de plannen en de financiële dekking, en om het beheer van het wijkcentrum aan stichting WOeJ over te dragen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel voor een Wijkaccommodatie in de Prinsenhof
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het realiseren van een wijkaccommodatie in de Prinsenhof, genaamd de Dillenburgh. Het doel is om vervangende huisvesting te bieden voor wijkgebonden organisaties die zijn uitgeplaatst door de komst van het Centrum voor Jeugd en Gezin in de Waterlelie. De Dillenburgh moet bijdragen aan de sociale cohesie en het verantwoordelijkheidsgevoel van bewoners in de multiculturele wijk Prinsenhof. De financiering is afhankelijk van subsidies en bijdragen van Vidomes en ISV3.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten zoals financiële dekking, participatie, en risico's. Het biedt een uitgebreide onderbouwing voor de noodzaak en de verwachte impact van de wijkaccommodatie.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde plannen, inclusief de financiële dekking en het beheer door stichting WOeJ. Ook moet de raad een besluit nemen over een noodscenario indien de benodigde subsidie niet wordt toegekend.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen en de prioriteit van sociale cohesie in de wijk. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het aangaan van financiële verplichtingen en garanties.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële dekking en doelen voor sociale cohesie. Echter, de afhankelijkheid van subsidies introduceert onzekerheid, wat de haalbaarheid en tijdigheid kan beïnvloeden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Dillenburgh als wijkaccommodatie goed te keuren, inclusief de financiële en beheersmatige afspraken. Ook moet de raad het noodscenario overwegen voor het geval de subsidie niet wordt toegekend.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van stichting WOeJ en andere lokale organisaties. Er is echter beperkte informatie over directe participatie van wijkbewoners in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op sociale cohesie en maatschappelijke betrokkenheid.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten eenmalige kosten voor afbouw en structurele exploitatiekosten. Dekking is afhankelijk van subsidies, bijdragen van Vidomes, en herallocatie van bestaande budgetten. Het ontbreken van de subsidie zou de financiële haalbaarheid in gevaar brengen, waarvoor een noodscenario is opgesteld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wijkaccommodatie Prinsenhof Dillenburgh Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Vidomes Subsidieaanvraag Sociale cohesie Herhuisvesting Wijkcentrum Fysieke herstructureringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4 Raadsvoorstel tot vaststelling van een visiedocument en vier verordeningen in het kader van de Wet investeren in jongeren (Wij) (2010/8710)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de vaststelling van een visiedocument en vier verordeningen in het kader van de Wet investeren in jongeren (Wij), die op 1 oktober 2009 in werking is getreden. De Wij heeft als doel de arbeidsparticipatie van jongeren van 16 tot 26 jaar te bevorderen door hen een werkleeraanbod te doen. Dit aanbod kan variëren van een baan tot scholing. Jongeren die het aanbod accepteren en onvoldoende inkomen hebben, kunnen een inkomensvoorziening krijgen, vergelijkbaar met de WWB. De gemeente moet verordeningen opstellen voor het werkleeraanbod, inkomensvoorziening, misbruikbestrijding en jongerenbetrokkenheid. De invoering van de Wij vereist aanpassingen in beleid, bedrijfsvoering en communicatie. De financiële gevolgen zijn budgettair neutraal binnen het inkomensdeel WWB. De raad wordt gevraagd de documenten vast te stellen en eventuele personeelsformatiewijzigingen bij de Voorjaarsnota 2010 te betrekken.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van een visiedocument en vier verordeningen in het kader van de Wet investeren in jongeren (Wij) .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Wet investeren in jongeren (Wij)
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot vaststelling van een visiedocument en vier verordeningen in het kader van de Wet investeren in jongeren (Wij)". De Wet investeren in jongeren (Wij), die op 1 oktober 2009 in werking is getreden, heeft als doel de arbeidsparticipatie van jongeren te bevorderen door hen te laten werken of leren. Het voorstel omvat een visiedocument en vier verordeningen die de uitvoering van de Wij in de gemeente Leidschendam-Voorburg regelen. De verordeningen betreffen het werkleeraanbod, inkomensvoorziening, misbruikbestrijding en jongerenparticipatie. De raad wordt gevraagd deze documenten vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd. Het behandelt de verschillende aspecten van de Wij, inclusief de financiële en organisatorische implicaties. Het biedt een duidelijke structuur voor de implementatie van de wet binnen de gemeente.
Rol van de Raad:
De raad heeft de taak om het visiedocument en de bijbehorende verordeningen vast te stellen. Dit is essentieel voor de lokale uitvoering van de Wij en om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van ondersteuning en de specifieke invulling van het werkleeraanbod. Er zijn keuzes te maken over de hoogte van inkomensvoorzieningen en de aanpak van misbruik en oneigenlijk gebruik.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het visiedocument en de vier verordeningen vast te stellen, evenals de intrekking van een bestaande verordening en de vaststelling van een nieuwe gecombineerde verordening.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er inspraak is geweest, met name van de Participatieraad. De participatie lijkt adequaat, met betrokkenheid vanaf het begin van het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, maar de focus op duurzame arbeidsparticipatie kan als een indirecte bijdrage aan sociale duurzaamheid worden gezien.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen van de Wij worden als budgettair neutraal beschreven binnen het inkomensdeel van de WWB. Er zijn geen nadelige financiële gevolgen voor de gemeente, en eventuele personele gevolgen worden meegenomen in de Voorjaarsnota 2010.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet investeren in jongeren (Wij) Arbeidsparticipatie Werkleeraanbod Inkomensvoorziening Jongeren Startkwalificatie Sociale uitsluiting Re-integratie Participatiebudget Economische crisisVerfijning van de zoekopdracht: