Commissie Omgeving
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.a Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
Th.J. Visser - CDA:
- 143 w/m
Th.J. Visser - CDA
Agendapunt 1.b Spreekrecht inwoners
Th.J. Visser - CDA:
- 142 w/m
Th.J. Visser - CDA
Agendapunt 2.a Raadsvoorstel instemmen met eigen bijdrage WoningBouwImpuls (WBI) subsidie gebiedsontwikkeling Overgoo / Fleetpark
Groen licht voor gebiedsontwikkeling Overgoo/Fleetpark: Gemeente Leidschendam-Voorburg zet stap naar meer betaalbare woningen
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft ingestemd met een financiële bijdrage van ruim 4,3 miljoen euro voor de gebiedsontwikkeling Overgoo/Fleetpark. Deze bijdrage is cruciaal voor het verkrijgen van een Woningbouwimpuls subsidie, waarmee de bouw van betaalbare woningen een stap dichterbij komt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de gebiedsontwikkeling Overgoo/Fleetpark financieel te ondersteunen, met enthousiasme ontvangen. De gemeente staat voor een publiek tekort van bijna 8,8 miljoen euro voor het stedenbouwkundig plan, waarvan de helft door de gemeente moet worden gefinancierd. De overige helft hoopt de gemeente te dekken met een Woningbouwimpuls subsidie van het Rijk.D66 toonde zich verheugd over de ontwikkelingen en feliciteerde de gemeente met de vooruitgang. "Wij stemmen graag in en feliciteren onze gemeente met deze stap," aldus een woordvoerder van de partij. Ook de ChristenUnie en de VVD spraken hun steun uit. De VVD vroeg echter om verduidelijking over de status van de subsidie: "Hebben we die nu wel of niet binnen?"
De wethouder verduidelijkte dat de subsidie inderdaad is toegekend, maar dat de daadwerkelijke toewijzing afhankelijk is van de goedkeuring van de gemeentelijke cofinanciering door de raad. "We kunnen niet wachten om aan de slag te gaan," voegde de wethouder toe, wijzend op de noodzaak om binnen drie jaar met de bouw te beginnen.
GBLV en het CDA benadrukten het belang van de cofinanciering voor de realisatie van het stedenbouwkundig plan. "Dit is een belangrijke stap voor de inrichting van het openbaar gebied van de toekomstige wijk Overgoo," aldus GBLV. Het CDA sprak over de noodzaak van investeringen in de gemeenschap en prees het plan als een van de laatste grote binnenstedelijke gebiedsontwikkelingen.
De Partij van de Arbeid sloot zich aan bij de positieve geluiden en complimenteerde de wethouder voor haar inzet. "Wij vinden dit een geweldig plan en zouden dit bedrag graag beschikbaar willen stellen," aldus de partij.
Met de instemming van de raad kan de gemeente nu verder met de plannen voor de gebiedsontwikkeling, die naast woningbouw ook infrastructurele aanpassingen omvat, zoals de verbetering van het kruispunt Overgoo en de Westvlietweg. De wethouder benadrukte dat er nog gesprekken zullen plaatsvinden over de bereikbaarheid van Leidschendam Zuid, waarbij ook de inwoners betrokken zullen worden.
Het voorstel werd uiteindelijk als hamerstuk doorgeleid naar de raad, waarmee de weg vrij is voor de verdere ontwikkeling van Overgoo/Fleetpark. De gemeente hoopt hiermee een belangrijke bijdrage te leveren aan de bouw van meer betaalbare woningen in de regio.
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de gebiedsontwikkeling Overgoo / Fleetpark. De raad wordt gevraagd in te stemmen met een maximale gemeentelijke bijdrage van € 4.382.401, onder de voorwaarde dat de aanvraag voor een Woningbouwimpuls subsidie (WBI) wordt goedgekeurd door de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. Indien de subsidie wordt toegekend, zal een nieuwe reserve "Gebiedsontwikkeling Overgoo / Fleetpark" worden gevormd en een krediet van € 462.645 worden beschikbaar gesteld voor niet-subsidiabele bovenwijkse voorzieningen, zoals de aanpassing van het kruispunt Overgoo en de Westvlietweg en de verbetering van het park tussen Overgoo en de Oude Bleijk.
De aanleiding voor dit besluit is het vastgestelde Stedenbouwkundig plan en programma Overgoo – Fleetpark, dat een publiek tekort van € 8.764.801 laat zien. De gemeente moet de helft van dit tekort cofinancieren, wat neerkomt op € 4.382.401. De subsidieaanvraag is noodzakelijk om de gebiedsontwikkeling te kunnen realiseren. De financiële gevolgen van het besluit omvatten het dekken van het resterende tekort uit de Algemene Reserve vrij besteedbaar en het activeren van de kosten voor infrastructurele aanpassingen met een afschrijvingstermijn van 30 jaar.
Inwoners zijn geïnformeerd maar niet betrokken bij de besluitvorming. De subsidieaanvraag is afgestemd met Focus on Impact, de vertegenwoordiger van de eigenaren in het gebied.
-
3683 Raadsvoorstel instemmen met eigen bijdrage WBI subsidie gebiedsontwikkeling Overgoo - Fleetpark.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
- Titel: Raadsvoorstel Instemmen met eigen bijdrage WBI subsidie gebiedsontwikkeling Overgoo / Fleetpark
- Samenvatting: Het voorstel vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met een maximale gemeentelijke bijdrage van € 4.382.401 voor de gebiedsontwikkeling Overgoo / Fleetpark, onder voorwaarde dat de aanvraag voor de Woningbouwimpuls (WBI) subsidie wordt goedgekeurd. Daarnaast wordt een krediet van € 462.645 gevraagd voor niet-subsidiabele bovenwijkse voorzieningen. De financiële dekking komt uit de Algemene Reserve vrij besteedbaar. Het voorstel bevat ook een begrotingswijziging voor 2024.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke financiële onderbouwing, de voorwaarden voor de subsidie, en de noodzaak van de gemeentelijke cofinanciering. Echter, de betrokkenheid van inwoners is beperkt tot informatievoorziening, wat een gemis kan zijn in termen van participatie.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet instemmen met de gemeentelijke bijdrage en de kredietverstrekking voor de niet-subsidiabele kosten. Daarnaast moet de raad de begrotingswijziging voor 2024 goedkeuren.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
- Instemmen met de gemeentelijke bijdrage van € 4.382.401.
- Goedkeuren van een krediet van € 462.645 voor niet-subsidiabele bovenwijkse voorzieningen.
- Beslissen over de dekking van deze bedragen uit de Algemene Reserve vrij besteedbaar.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
- Specifiek: Ja, het voorstel is specifiek over de bedragen en de voorwaarden.
- Meetbaar: Ja, de bedragen en de voorwaarden zijn duidelijk gedefinieerd.
- Acceptabel: Dit hangt af van de politieke wil en de financiële situatie van de gemeente.
- Realistisch: Ja, mits de subsidie wordt toegekend.
- Tijdsgebonden: Ja, de begrotingswijziging is voor 2024 en de afschrijvingstermijn voor de infrastructurele aanpassingen is 30 jaar.
Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de gemeentelijke bijdrage, het krediet voor niet-subsidiabele kosten goed te keuren, en de begrotingswijziging voor 2024 vast te stellen.
Participatie:
Inwoners zijn geïnformeerd maar niet actief betrokken bij de besluitvorming. Dit kan als een gemis worden gezien in termen van burgerparticipatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Echter, de verbetering van het park kan indirect bijdragen aan duurzaamheid.
Financiële gevolgen en dekking:
- Financiële gevolgen: Een maximale gemeentelijke bijdrage van € 4.382.401 en een krediet van € 462.645 voor niet-subsidiabele kosten.
- Dekking: Beide bedragen worden gedekt uit de Algemene Reserve vrij besteedbaar. De kapitaallasten van de investering worden verwerkt in de begroting 2025-2028.
In conclusie, het voorstel is financieel goed onderbouwd en duidelijk in zijn voorwaarden en verwachtingen. Echter, de beperkte participatie van inwoners en het ontbreken van expliciete duurzaamheidsoverwegingen kunnen als verbeterpunten worden gezien.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gebiedsontwikkeling Overgoo / Fleetpark Subsidie Cofinanciering Publiek tekort Bovenwijkse voorzieningen Kruispunt Overgoo en Westvlietweg Park verbetering Algemene reserve Woningbouwimpuls (WBI)Verfijning van de zoekopdracht:
Th.J. Visser - CDA:
- 105 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 197 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 179 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 248 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 127 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 237 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 228 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 191 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 649 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 182 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 284 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 216 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 284 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 170 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 92 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 293 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 92 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 255 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 157 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 190 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 219 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 183 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 858 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 187 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 116 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J.M. van Wissen - GBLV
J.J. Koster - CDA
S.R. Paltansing - PvdA
E.R. van der Schaft - SP
Agendapunt 2.b Raadsvoorstel verkennen gemeentelijke rol in het toekomstige warmtenet in de Heuvel/Amstelwijk
Warmtenet in De Heuvel/Amstelwijk: Gemeenteraad Debatteert Over Toekomstige Energievoorziening
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een belangrijke stap gezet in de richting van een aardgasvrije toekomst voor de wijk De Heuvel/Amstelwijk. Tijdens een recent debat werd het voorstel besproken om twee kansrijke modellen voor een publiek warmtenet verder te verkennen. Het doel: een betaalbaar en betrouwbaar alternatief voor aardgas.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de raadsvergadering van afgelopen week stond het voorstel centraal om de mogelijkheden voor een publiek warmtenet in De Heuvel/Amstelwijk verder te onderzoeken. De gemeente heeft hiervoor al een rijksbijdrage van €4 miljoen ontvangen. Het warmtenet zou gebaseerd zijn op duurzame bronnen zoals warmte-koudeopslag (WKO) en aquathermie.Betaalbaarheid en Publieke Rol
Een belangrijk punt van discussie was de betaalbaarheid van het warmtenet voor de inwoners, vooral voor huurders van sociale huurwoningen. "Hoe zorgt u ervoor dat de prijs voor huurders niet veel hoger wordt?" vroeg een raadslid van de SP aan het college. De wethouder benadrukte dat de gemeente zeggenschap wil over de betaalbaarheid en betrouwbaarheid van het warmtenet. "We willen een publieke rol pakken om grip te houden op de kosten," aldus de wethouder.
Twee Kansrijke Modellen
De raad bespreekt twee modellen: Model 4A, waarbij HVC, een publiek warmtebedrijf, de operatie uitvoert zonder grote investeringen van de gemeente, en Model 4F, een joint venture met Netverder en Dunea, waarbij de gemeente een minderheidsaandeel verwerft. Beide modellen bieden volgens de wethouder mogelijkheden voor financieel risicobeheer en invloed op de infrastructuur.
Zorgen Over Kosten en Invloed
Verschillende raadsleden uitten hun zorgen over de mogelijke kosten voor inwoners. "Het moet de bewoners een goed alternatief bieden en een financieel voordeel opleveren," stelde een raadslid van GroenLinks. De wethouder verzekerde dat de nieuwe Wet collectieve warmte (Wcw) ervoor zorgt dat warmtenetten grotendeels in publieke handen zijn, wat de betaalbaarheid ten goede komt.
Volgende Stappen
Het college vraagt de raad om in te stemmen met het verder verkennen van de modellen 4A en 4F. Na deze verkenning zal een investeringsbesluit aan de raad worden voorgelegd. De wethouder beloofde de raad tussentijds te informeren over belangrijke mijlpalen, zoals de stemming onder huurders van wooncorporatie Wooninvest.
Conclusie
De gemeenteraad lijkt bereid om de volgende stap te zetten in de energietransitie van De Heuvel/Amstelwijk, maar benadrukt dat de betaalbaarheid voor inwoners voorop moet staan. De komende maanden zullen cruciaal zijn om de haalbaarheid van de voorgestelde modellen verder te onderzoeken en de inwoners hierbij te betrekken.
Samenvatting
Samenvatting van het Raadsvoorstel voor het Warmtenet in De Heuvel/Amstelwijk
1. Voorgesteld Raadsbesluit
De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met het verkennen van de twee meest kansrijke rolnemingsmodellen (4A en 4F) voor het realiseren van een publiek warmtenet in samenwerking met voorgestelde partners, binnen de initiële projectscope van de proeftuin aardgasvrije wijk.
2. Aanleiding
- Transitievisie Warmte: Op 7 december 2021 heeft de raad De Heuvel/Amstelwijk aangewezen als eerste transitiewijk.
- Rijksbijdrage: In september 2022 ontving de gemeente circa € 4 miljoen subsidie voor een laag-temperatuurwarmtenet op basis van WKO en aquathermie.
- Onderzoek: In juli 2023 bleek een laag-temperatuurwarmtenet de meest positieve businesscase te hebben.
3. Afwegingen
- Wetgeving: De Wet collectieve warmte (Wcw) vereist dat warmtenetten grotendeels in publieke handen zijn.
- Gemeentelijke Rol: De gemeente wil zeggenschap over betaalbaarheid en betrouwbaarheid van het warmtenet. Varianten 1a, 1b en 3 zijn niet acceptabel vanwege hoge financiële risico's en lage regie. Varianten 2a, 2b en 4 zijn kansrijker, met variant 4 als meest kansrijk vanwege samenwerking met ervaren publieke partijen.
4. Voorkeursmodellen
- Model 4A (HVC): HVC, een publiek integraal warmtebedrijf, voert de volledige operatie uit zonder grootschalige investering van de gemeente. Dit model biedt financieel risicobeheer en waarborgt het publieke belang.
- Model 4F (Joint Venture met Netverder en Dunea): De gemeente brengt eigen vermogen in en verwerft een minderheidsaandeel. Dit model biedt financieel risicobeheer en invloed op de infrastructuur zonder direct betrokken te zijn bij de exploitatie.
5. Vervolgproces
Het college vraagt een richtinggevend besluit om de twee voorkeursmodellen verder te verkennen. Na verdere verkenning en gesprekken met de partners zal een investeringsbesluit aan de raad worden voorgelegd.
6. Financiële Gevolgen
Het besluit heeft geen directe financiële gevolgen. De kosten voor verdere verkenning worden gedekt vanuit bestaande middelen en Rijksbijdrage. Toekomstige financiële gevolgen zijn afhankelijk van het gekozen rolnemingsmodel.
7. Betrokkenheid Inwoners
Inwoners en belanghebbenden zijn betrokken via participatieprocessen en bewonersavonden. Het Wijkuitvoeringsplan wordt in het najaar van 2024 aan de raad voorgelegd.
Conclusie
Het college adviseert de raad om in te stemmen met het verkennen van de rolnemingsmodellen 4A en 4F voor het realiseren van een publiek warmtenet in De Heuvel/Amstelwijk, met als doel een betaalbaar en betrouwbaar alternatief voor aardgas te bieden.
-
3666_Raadsvoorstel verkennen gemeentelijke rol in het toekomstige warmtenet in de Heuvel-Amstelwijk.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel / Amendement of Motie
#Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Verkennen gemeentelijke rol in het toekomstige warmtenet in de Heuvel/Amstelwijk
Samenvatting: Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om in te stemmen met het verkennen van twee kansrijke rolnemingsmodellen (4A en 4F) voor de realisatie van een publiek warmtenet in de Heuvel/Amstelwijk. Dit warmtenet maakt gebruik van een combinatie van Warmte-Koude Opslag (WKO) en aquathermie. Het voorstel volgt op de toekenning van een subsidie van € 4 miljoen door het Programma Aardgasvrije Wijken (PAW) en is bedoeld om de gemeente te helpen bij het bepalen van haar rol in de ontwikkeling en exploitatie van het warmtenet.
#Oordeel over de Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd. Het bevat een grondige analyse van verschillende rolnemingsmodellen, inclusief de financiële en organisatorische implicaties. Het biedt ook een duidelijk overzicht van de criteria die zijn gebruikt om de modellen te evalueren. Echter, het voorstel zou baat hebben bij een samenvatting van de belangrijkste punten voor een snellere beoordeling door de raad.
#Rol van de Raad bij het Voorstel
De raad wordt gevraagd om een richtinggevend besluit te nemen over welke rolnemingsmodellen verder verkend moeten worden. Dit besluit zal de basis vormen voor verdere onderhandelingen en uiteindelijke investeringsbesluiten.
#Politieke Keuzes die Moeten Worden Gemaakt
1. Mate van Gemeentelijke Betrokkenheid: De raad moet beslissen hoeveel zeggenschap en financiële betrokkenheid de gemeente moet hebben in het warmtenet.
2. Financiële Risico's: De raad moet afwegen hoeveel financieel risico de gemeente bereid is te nemen.
3. Publiek vs. Privaat Eigendom: De raad moet kiezen tussen verschillende modellen van publiek-private samenwerking.
#SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden):
- Specifiek: Het voorstel is duidelijk over de te verkennen rolnemingsmodellen en de criteria voor evaluatie.
- Meetbaar: De criteria en de vijfpuntsschaal maken de evaluatie meetbaar.
- Acceptabel: Het voorstel lijkt acceptabel binnen de context van de gemeentelijke doelen en de beschikbare subsidie.
- Realistisch: De voorgestelde modellen zijn haalbaar en gebaseerd op bestaande samenwerkingen.
- Tijdgebonden: Het voorstel bevat een tijdlijn voor verdere verkenning en besluitvorming.
Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
#Besluit dat de Raad Moet Nemen
De raad moet besluiten of zij instemt met het verder verkennen van de twee voorgestelde rolnemingsmodellen (4A en 4F) voor de realisatie van het warmtenet.
#Participatie
Het voorstel benadrukt het belang van participatie en beschrijft hoe inwoners en belanghebbenden betrokken zijn geweest in het proces tot nu toe. Er zijn bewonersavonden georganiseerd en er is een samenwerkingsovereenkomst met lokale woningcorporaties en Dunea Warmte & Koude.
#Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel. Het warmtenet is bedoeld om de wijk aardgasvrij te maken en maakt gebruik van duurzame technieken zoals WKO en aquathermie.
#Financiële Gevolgen en Dekking
Het voorstel heeft op dit moment geen directe financiële gevolgen, aangezien het om een richtinggevend besluit gaat. De kosten voor verdere verkenning worden gedekt uit bestaande middelen en de PAW-subsidie. Toekomstige financiële gevolgen zijn afhankelijk van het uiteindelijke rolnemingsmodel en de gemaakte afspraken. De gemeente kan mogelijk gebruik maken van de bestemmingsreserve duurzaamheid en energietransitie voor verdere investeringen.
Conclusie
Het voorstel is goed onderbouwd en biedt een duidelijk kader voor de verdere verkenning van de gemeentelijke rol in het toekomstige warmtenet. De raad moet nu beslissen of zij instemt met het verder verkennen van de twee voorgestelde rolnemingsmodellen, waarbij duurzaamheid, financiële risico's en mate van gemeentelijke betrokkenheid belangrijke overwegingen zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Warmtenet WKO (Warmte-Koude Opslag) Aquathermie PAW (Programma Aardgasvrije Wijken) Transitievisie Warmte WUP (Wijkuitvoeringsplan) HVC Netverder Dunea Publiek SamenVerfijning van de zoekopdracht:
Th.J. Visser - CDA:
- 129 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 151 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 360 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 153 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 128 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 144 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 91 w/m
E. van der Heide - CDA:
- 186 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 132 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 182 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 87 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 172 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 167 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 186 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 100 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 172 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 228 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 196 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 205 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 173 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 316 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 217 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 112 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 191 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 310 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 192 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 445 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 158 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 202 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 223 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 144 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 157 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 236 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 177 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 456 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 166 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 196 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 179 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 388 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 179 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 113 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 198 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 343 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 202 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 364 w/m
C.A. Bos - D66:
- 171 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 97 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 162 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 137 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 222 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 306 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 256 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 168 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 334 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 229 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 52 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 181 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 143 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 257 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 182 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 231 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 119 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
M.W. Belt - Wethouder:
- 183 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 143 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 165 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 706 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 901 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 205 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
M.W. Belt - Wethouder:
- 183 w/m
A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar:
- 145 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 199 w/m
A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar:
- 156 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 224 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 194 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 65 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 181 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 191 w/m
E. van der Heide - CDA:
- 184 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 170 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
E. van der Heide - CDA:
- 200 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 164 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 298 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 248 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 196 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 538 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 207 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 163 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
M.W. Belt - Wethouder:
- 164 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 163 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 209 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 166 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 220 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 185 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 176 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 181 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 68 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 176 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 316 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 112 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 240 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 166 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 509 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 174 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
M.W. Belt - Wethouder:
- 156 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 490 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 175 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 206 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 166 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 468 w/m
C.A. Bos - D66:
- 190 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 92 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 198 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 163 w/m
C.A. Bos - D66:
- 152 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 183 w/m
C.A. Bos - D66:
- 114 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 204 w/m
C.A. Bos - D66:
- 149 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 130 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 157 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 283 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 211 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 149 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 49 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 572 w/m
Onbekende spreker
- 146 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 112 w/m
E. van der Heide - CDA:
- 167 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 170 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 248 w/m
E. van der Heide - CDA:
- 214 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 188 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 97 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 167 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 183 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 213 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 122 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 419 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 414 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 167 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 327 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 173 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 168 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 189 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 177 w/m
C.A. Bos - D66:
- 160 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 200 w/m
C.A. Bos - D66:
- 337 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 129 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 231 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 134 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 143 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 367 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 175 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 318 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 276 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 263 w/m
E. van der Heide - CDA:
- 181 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
S.R. Paltansing - PvdA:
- 188 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 160 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 119 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 147 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 184 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 170 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 143 w/m
E. van der Heide - CDA:
- 220 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 156 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 134 w/m
E. van der Heide - CDA:
- 95 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 126 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 197 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 210 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 158 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 53 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 166 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 213 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 296 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 123 w/m
Th.J. Visser - CDA
00:20:00 - 00:23:17 - 00:26:50 - 00:28:01 - 00:30:04 - 00:32:20 - 00:34:06 - 00:34:41 - 00:35:32 - 00:35:55 - 00:36:16 - 00:36:31 - 00:37:01 - 00:37:31 - 00:37:51 - 00:38:07 - 00:38:45 - 00:39:11 - 00:40:52 - 00:41:17 - 00:42:00 - 00:42:13 - 00:43:59 - 00:47:29 - 00:53:44 - 00:55:33 - 00:55:56 - 00:57:00 - 00:57:31 - 00:57:52 - 00:58:47 - 00:59:10 - 00:59:48 - 01:00:35 - 01:00:58 - 01:01:47 - 01:03:42 - 01:04:47 - 01:05:30 - 01:05:35 - 01:06:37 - 01:07:47 - 01:11:08 - 01:12:50 - 01:14:46 - 01:16:07 - 01:18:15 - 01:22:08 - 01:22:31 - 01:23:08 - 01:25:19 - 01:25:28 - 01:26:04 - 01:26:49 - 01:28:10 - 01:29:30 - 01:30:24 - 01:30:41 - 01:30:49 - 01:30:57 - 01:31:05 - 01:31:47 - 01:32:35 - 01:33:24 - 01:34:10 - 01:35:13 - 01:35:25 - 01:36:17 - 01:36:42 - 01:38:21 - 01:39:06 - 01:41:20 - 01:41:51 - 01:42:02 - 01:42:26 - 01:43:04 - 01:43:39 - 01:43:46
M.W. Belt - Wethouder
00:47:36 - 00:53:57 - 00:54:01 - 00:55:59 - 00:57:18 - 00:57:54 - 00:58:14 - 00:59:12 - 01:01:01 - 01:02:32 - 01:03:59 - 01:05:33 - 01:06:42 - 01:08:06 - 01:11:42 - 01:12:52 - 01:13:32 - 01:13:47 - 01:16:09 - 01:18:16 - 01:19:59 - 01:22:35 - 01:23:45 - 01:24:51 - 01:25:07 - 01:26:09 - 01:27:19 - 01:28:36 - 01:30:03 - 01:30:38 - 01:30:48 - 01:30:51 - 01:30:59 - 01:31:24 - 01:32:21 - 01:39:09 - 01:41:30 - 01:43:10
Onbekende spreker -
Agendapunt 3.a Vaststellen besluitenlijst vorige vergadering.
Th.J. Visser - CDA:
- 175 w/m
Th.J. Visser - CDA
Agendapunt 3.b Raadsvoorstel vaststellen Wijziging Gemeenschappelijke Regeling MRDH
Metropoolregio Rotterdam Den Haag past regeling aan: "Een formaliteit zonder financiële gevolgen"
De gemeenteraad heeft ingestemd met de beleidsarme wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Deze aanpassing is noodzakelijk vanwege de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen en heeft geen financiële impact.
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) 2014. De raad besluit om het Wijzigingsbesluit vast te stellen en geeft toestemming aan de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders om de regeling conform dit besluit te wijzigen. De aanleiding voor deze wijziging is de inwerkingtreding van de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen op 1 juli 2022, waarbij de MRDH tot 1 juli 2024 de tijd heeft om de regeling aan te passen.
De wijzigingen omvatten vier soorten aanpassingen: wettelijke vereisten, feitelijke onjuistheden, veranderingen door andere wetgeving, en aanpassingen aan de praktijk en werkwijze van de MRDH. De raad heeft geen zienswijze ingediend omdat de wijzigingen beleidsarm zijn. De wijziging treedt pas in werking als alle betrokken gemeenteraden, colleges van burgemeester en wethouders, en burgemeesters de wijziging hebben vastgesteld.
De Gemeenschappelijke Regeling MRDH is essentieel voor regionale samenwerking op het gebied van bereikbaarheid en economische vernieuwing in 21 gemeenten. De wijziging heeft geen financiële gevolgen en er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden geweest vanwege het formeel-juridische karakter van de wijziging. Documenten die bij het raadsvoorstel horen, zijn onder andere het concept raadsbesluit, de aanbiedingsbrief, en diverse toelichtingen en nota's.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel vaststellen wijziging gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Samenvatting: Het voorstel betreft de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) om deze in overeenstemming te brengen met de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen. De wijzigingen zijn beleidsarm en omvatten aanpassingen die wettelijk verplicht zijn, correcties van feitelijke onjuistheden, aanpassingen door gewijzigde wetgeving en aanpassingen om de regeling in lijn te brengen met de praktijk. De raad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om deze wijzigingen vast te stellen. Er zijn geen financiële gevolgen en er heeft geen participatie plaatsgevonden vanwege het formeel-juridische karakter van de wijzigingen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat om een weloverwogen besluit te nemen. Het bevat een duidelijke uitleg van de aanleiding, de aard van de wijzigingen, en de procedurele vereisten. Daarnaast zijn alle relevante documenten bijgevoegd.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om de voorgestelde wijzigingen van de Gemeenschappelijke Regeling MRDH vast te stellen. Dit is een noodzakelijke stap omdat de wijzigingen pas in werking kunnen treden als alle betrokken gemeenteraden, colleges van Burgemeester en Wethouders en burgemeesters de wijzigingen hebben goedgekeurd.
Politieke keuzes
De politieke keuzes zijn beperkt gezien de beleidsarme aard van de wijzigingen. De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen die voornamelijk technisch en juridisch van aard zijn.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel. De wijzigingen zijn duidelijk omschreven en de tijdlijn is vastgesteld (uiterlijk 1 juli 2024).
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de wijzigingen van de Gemeenschappelijke Regeling MRDH vast te stellen en toestemming te geven aan de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders om de regeling conform het Wijzigingsbesluit te wijzigen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er geen participatie heeft plaatsgevonden omdat het om een formeel-juridische wijziging gaat. Dit is begrijpelijk gezien de aard van de wijzigingen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel. De wijzigingen zijn voornamelijk juridisch en technisch van aard en hebben geen directe impact op duurzaamheid.
Financiële gevolgen
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, zoals expliciet vermeld in het document. Er is geen noodzaak voor dekking van kosten omdat er geen kosten zijn verbonden aan de wijzigingen.
Conclusie
Het voorstel is goed onderbouwd en volledig. De raad moet een formeel besluit nemen om de wijzigingen vast te stellen, zonder dat er politieke controverses of financiële implicaties zijn. De afwezigheid van participatie is gerechtvaardigd gezien de technische aard van de wijzigingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) Wijzigingsbesluit Wet gemeenschappelijke regelingen Beleidsarm Evaluatie Bereikbaarheid Economie Regionale samenwerking Praktijk en werkwijzeVerfijning van de zoekopdracht:
Th.J. Visser - CDA:
- 152 w/m