02-06-2009 Raad
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 14 Raadsvoorstel tot vaststellen gewijzigde Brandbeveiligingsverordening (2009/9600).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Brandbeveiligingsverordening 2009
Samenvatting: De Brandbeveiligingsverordening 2009 van de gemeente Leidschendam-Voorburg stelt regels vast voor het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, evenals het beperken van brandgevaar en ongevallen bij brand. De verordening vereist een gebruiksvergunning voor inrichtingen waar meer dan 50 personen aanwezig zijn, of waar nacht- of dagverblijf wordt verschaft aan specifieke groepen. Het college kan voorwaarden aan deze vergunningen verbinden en deze wijzigen indien nodig. De verordening vervangt de Brandbeveiligingsverordening 2004 en treedt in werking na publicatie. Toezicht op naleving wordt uitgevoerd door de brandweer en aangewezen ambtenaren.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke definities, voorwaarden voor vergunningen, en overgangsbepalingen. Echter, specifieke details over de implementatie en handhaving zouden uitgebreider kunnen zijn.
Rol van de Raad
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van de verordening. Zij moeten het voorstel beoordelen, eventuele wijzigingen aanbrengen en het uiteindelijk goedkeuren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de mate van regulering en toezicht die zij wenselijk achten. Dit omvat het bepalen van de voorwaarden voor gebruiksvergunningen en de rol van het college in het toezicht.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van vergunningseisen en verantwoordelijkheden. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten van implementatie en evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar meer gedetailleerde tijdlijnen zouden nuttig zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten de Brandbeveiligingsverordening 2009 vast te stellen en de oude verordening in te trekken.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in de ontwikkeling of implementatie van de verordening.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar brandpreventie draagt indirect bij aan het behoud van natuurlijke hulpbronnen en het milieu.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Mogelijke kosten kunnen voortkomen uit toezicht en handhaving, maar deze worden niet gespecificeerd.
Agendapunt 15 Raadsvoorstel: Ontwerp programmabegroting 2010 van Avalex (2009/11122).
Samenvatting
Het Dagelijks Bestuur van Avalex heeft een voorstel gedaan voor een begrotingswijziging voor 2009, ondanks eerdere verwachtingen dat dit niet nodig zou zijn. De wijziging is noodzakelijk vanwege de overdracht van de taken "Ongediertebestrijding" en "Machinaal vegen" terug naar respectievelijk de gemeenten Delft en Rijswijk, en aanpassingen op basis van de realisatie van 2008. Hierdoor worden de totale bijdragen van de deelnemende gemeenten verlaagd van € 31.135.000 naar € 29.265.000. De bijdrage van de gemeente Pijnacker-Nootdorp stijgt echter met € 13.000 door een toename van het aantal huisaansluitingen, terwijl de kosten per aansluiting dalen. Het voorstel vraagt het Dagelijks Bestuur om in te stemmen met de wijziging, deze naar de gemeentelijke raden te sturen voor opmerkingen, en na ontvangst van deze opmerkingen de wijziging ter vaststelling voor te leggen aan het Algemeen Bestuur op 22 juni 2009.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijziging 2009". Het voorstel betreft een wijziging van de begroting van Avalex voor het jaar 2009. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de overdracht van de taken "Ongediertebestrijding" en "Machinaal vegen" terug naar de gemeenten Delft en Rijswijk, en de aanpassing van de begroting op basis van de realisatie van 2008. Hierdoor worden de totale bijdragen van de deelnemende gemeenten verlaagd van € 31.135.000 naar € 29.265.000. Het voorstel vraagt het Dagelijks Bestuur om in te stemmen met de wijziging en deze ter goedkeuring voor te leggen aan de raden van de deelnemende gemeenten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de redenen voor de begrotingswijziging duidelijk uiteenzet en de financiële implicaties voor de deelnemende gemeenten beschrijft. Het bevat ook een procedure voor goedkeuring en feedback van de betrokken raden.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de voorgestelde begrotingswijziging te beoordelen en eventuele opmerkingen schriftelijk aan het Dagelijks Bestuur kenbaar te maken. Na deze feedback wordt de wijziging ter vaststelling voorgelegd aan het Algemeen Bestuur.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de begrotingswijziging en de beoordeling van de financiële gevolgen voor de eigen gemeente. De raden moeten beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen en de bijbehorende financiële aanpassingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële wijzigingen en de procedurele stappen. Het is tijdgebonden met een duidelijke deadline voor feedback en vaststelling. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemmen met de voorgestelde begrotingswijziging en hun opmerkingen hierover schriftelijk aan het Dagelijks Bestuur kenbaar maken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de raden van de deelnemende gemeenten hun opmerkingen kunnen geven, wat een vorm van participatie inhoudt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een verlaging van de totale bijdragen van de deelnemende gemeenten. Het voorstel geeft aan hoe deze verlaging is verdeeld over de gemeenten, maar biedt geen specifieke dekking voor eventuele tekorten. De stijging van de bijdrage voor de gemeente Pijnacker-Nootdorp wordt verklaard door een toename van het aantal huisaansluitingen. -
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Ontwerpbegroting Avalex 2010
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerpbegroting Avalex 2010". Het voorstel betreft de beoordeling van de ontwerpbegroting van Avalex, het afvalverwijderingsbedrijf waarin de gemeente Leidschendam-Voorburg deelneemt. De begroting voor 2010 toont een verlaging van de kosten voor afvalinzameling met 1%, wat invloed heeft op de afvalstoffenheffing. De raad wordt gevraagd opmerkingen te maken die aan het dagelijks bestuur van Avalex worden doorgegeven. De uiteindelijke tarieven worden vastgesteld in de gemeentebegroting 2010. Er zijn zorgen over de interne processen bij Avalex en het ontbreken van een sprinklerinstallatie in een pand.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van financiële gegevens en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd. Echter, er zijn enkele zorgen over de interne processen en risico's die niet volledig zijn geadresseerd.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de ontwerpbegroting te beoordelen en eventuele opmerkingen of bezwaren kenbaar te maken aan het dagelijks bestuur van Avalex. De raad moet ook beslissen over de reactie richting Avalex.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde begroting en of zij aanvullende eisen of opmerkingen wil maken, zoals het verzoek om betere sturing op interne processen en het verwerken van exploitatievoordelen in de begroting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat er geen concrete doelen of tijdlijnen zijn voor de verbetering van interne processen. Er zijn ook inconsistenties, zoals het ontbreken van een kosten-batenanalyse voor de sprinklerinstallatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de begroting voor kennisgeving aan te nemen en eventueel een reactie op te stellen richting het dagelijks bestuur van Avalex.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel afvalverwerking inherent een duurzaamheidsaspect heeft.
Financiële gevolgen:
De begroting toont een verlaging van de kosten voor afvalinzameling, wat een positief effect heeft op de afvalstoffenheffing. De financiële gevolgen worden deels gedekt door de egalisatiereserve, die voldoende lijkt om eventuele tekorten te dekken. De toekomstige tariefsontwikkeling hangt af van nieuwe contracten voor afvalverwerking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Avalex Afvalstoffenheffing Begroting Gemeenschappelijke Regelingen (WGR) Egalisatiereserve Kosten Huishoudelijk afval Tarief Sprinklerinstallatie Europese aanbestedingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel: zienswijze ontwerp-programmabegroting 2010 van Avalex
Samenvatting: Het raadsvoorstel betreft de ontwerp-programmabegroting 2010 van Avalex, een gemeenschappelijke regeling voor afvalbeheer. De commissie Financiën en Control (F&C) adviseert de gemeenteraad om de begroting voor kennisgeving aan te nemen en in te stemmen met de voorgestelde zienswijze. Dit volgt op eerdere procedureafspraken over de financiële sturing van gemeenschappelijke regelingen, waarbij de commissie F&C verantwoordelijk is voor het behandelen van begrotingen en jaarrekeningen en het formuleren van eventuele zienswijzen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig in de context van de procedurele afspraken die eerder zijn gemaakt. Het biedt een duidelijk advies en beschrijft de stappen die de raad moet nemen.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om de ontwerp-programmabegroting 2010 van Avalex voor kennisgeving aan te nemen en in te stemmen met de opgestelde zienswijze. Dit is een formele stap in het proces van financiële controle en sturing.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voornamelijk procedureel van aard is. De raad moet beslissen of zij instemt met de zienswijze zoals voorgesteld door de commissie F&C.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, aangezien het voornamelijk een procedurele stap betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de ontwerp-programmabegroting 2010 van Avalex voor kennisgeving aan te nemen en in te stemmen met de opgestelde zienswijze.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne procedure betreft.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar kan relevant zijn gezien de aard van Avalex als afvalbeheerorganisatie.
Financiële Gevolgen
Het voorstel zelf bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of de dekking daarvan, aangezien het zich richt op de procedurele goedkeuring van de begroting en de zienswijze.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerp-programmabegroting 2010 Avalex Zienswijze Commissie Financiën en Control Financiële sturing Gemeenschappelijke regelingen Begrotingen Jaarrekeningen Procedureafspraken Commissie AZVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 6.b Raadsbrief: Restant kredieten 2008 (2009/7931)
Agendapunt 7 Raadsvoorstel tot beschikbaarstelling krediet voor Particuliere Woningverbetering Voorburg-Noord (2009/6379).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten om de begroting voor het dienstjaar 2009 te wijzigen. De wijziging betreft het programma "Ruimtelijke Inrichting", waarbij de lasten met €300.000 en de baten met €200.000 worden aangepast, resulterend in een negatief saldo van €100.000. Dit tekort wordt gecompenseerd door een onttrekking van €100.000 uit de reserve voor volkshuisvesting, waardoor het saldo na resultaatbestemming op nul uitkomt. De wijziging is vastgesteld tijdens de openbare raadsvergadering op 2 juni 2009 en houdt verband met een raadsvoorstel over particuliere woningverbetering in Voorburg Noord.
-
Raadsvoorstel tot beschikbaarstelling krediet voor Particuliere Woningverbetering Voorburg-Noord .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel/amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot beschikbaarstelling krediet voor Particuliere Woningverbetering Voorburg-Noord." Het voorstel richt zich op het verbeteren van de constructieve veiligheid van woningen in Voorburg-Noord, waar 700 woningen gebreken vertonen. Het project beoogt de activering van Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) en de verbetering van de woonkwaliteit en openbare ruimte. Het omvat energiebesparende maatregelen, inbraakpreventie en groenverbetering. Het voorstel vraagt om een budget van €2.500.000, deels gedekt door de Reserve Volkshuisvesting en verwachte BLS-gelden. De uitvoering start in het derde kwartaal van 2009.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de problematiek, de voorgestelde aanpak, financiële dekking en planning. Echter, meer informatie over de specifieke maatregelen en hun impact zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet het krediet goedkeuren en de verordening voor de stimuleringsregeling vaststellen. Ze spelen een cruciale rol in het faciliteren en controleren van de uitvoering.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen voor woningverbetering, de mate van handhaving en de balans tussen subsidies en leningen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Echter, de meetbaarheid van succes en specifieke criteria voor subsidies zijn minder duidelijk.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het voorgestelde budget goed te keuren en de verordening voor de stimuleringsregeling vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door communicatie met bewoners en het activeren van VvE’s, maar specifieke participatiemethoden worden niet gedetailleerd beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de focus op energiebesparende maatregelen en verbetering van de woonomgeving.
Financiële gevolgen:
De totale kosten zijn €3.050.000, met dekking uit de Reserve Volkshuisvesting, BLS-gelden en ISV-budget. De financiële impact is significant, maar de dekking is grotendeels geregeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Particuliere Woningverbetering Voorburg-Noord Constructieve veiligheid VvE's (Vereniging van Eigenaren) Stimuleringsregeling Achterstallig onderhoud Woningwet Handhaving Subsidies EnergiebesparingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 13 Raadsvoorstel tot vaststelling Klimaatplan 2009-2020 (2009/11053).
Samenvatting
Het Klimaatplan 2009-2020 van de gemeente Leidschendam-Voorburg stelt maatregelen voor om energiebesparing en duurzame energie te bevorderen. Het plan omvat drie scenario's met oplopende ambities en middelen, gericht op woningen, bedrijven en gemeentelijke gebouwen. De gemeente wil bijdragen aan de reductie van energieverbruik en broeikasgasuitstoot, in lijn met het klimaatakkoord tussen Rijk en gemeenten. Het plan bevat 26 projecten, gefinancierd door SLOK-subsidies van €183.115, gericht op advies, communicatie en educatie. Drie scenario's worden gepresenteerd, variërend van basis tot uitgebreid, waarbij het meest ambitieuze scenario aanzienlijke investeringen in energiebesparing en duurzame energie omvat. Het college adviseert de raad om het Klimaatplan vast te stellen en akkoord te gaan met scenario 3, dat de grootste duurzaamheidsimpact en economische impuls biedt.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot vaststelling Klimaatplan 2009-2020
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Raadsvoorstel tot vaststelling Klimaatplan 2009-2020". Het klimaatplan van Leidschendam-Voorburg stelt maatregelen voor om energiebesparing en duurzame energie te bevorderen. Het plan biedt drie scenario's met oplopende ambities en middelen, gericht op woningen, bedrijven en gemeentelijke gebouwen. De gemeente wil particulieren en bedrijven stimuleren om klimaatvriendelijk te handelen, mede door de inzet van SLOK-subsidies. Het plan richt zich op CO2-reductie, gezondheid en economische stimulans, met een focus op duurzame energie en energiezuinige gebouwen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelstellingen, scenario's en financiële onderbouwing. Echter, de participatie van burgers en bedrijven kan verder worden uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De raad moet het klimaatplan vaststellen, een scenario kiezen en de financiële gevolgen in overweging nemen bij de voorjaarsnota.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen drie scenario's met verschillende ambitieniveaus en financiële implicaties. De keuze beïnvloedt de mate van duurzaamheid en economische stimulans.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar mist specifieke meetbare doelen voor sommige projecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van particulieren voor investeringen kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet het klimaatplan vaststellen, akkoord gaan met een scenario, en de financiële gevolgen betrekken bij de voorjaarsnota.
Participatie:
Het voorstel vermeldt participatie van burgers en bedrijven, maar biedt weinig details over hoe deze participatie wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, met nadruk op energiebesparing en duurzame energie.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met scenario 3 als het meest kostbare. De kosten worden deels gedekt door SLOK-subsidies, maar verdere dekking moet worden besproken in de voorjaarsnota.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klimaatplan Energiebesparing Duurzame energie CO2-reductie SLOK-subsidie Duurzame overheid Klimaatakkoord Energiezuinige gebouwen Duurzame mobiliteit Klimaatbestendige leefomgevingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot het vaststellen van het bestemmingsplan Nieuwe Driemanspolder, de zienswijzenota en de lijst van wijzigingen (2009/11137).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft het vaststellen van het bestemmingsplan voor de Nieuwe Driemanspolder, inclusief de zienswijzenota en een lijst van wijzigingen. Het plan richt zich op de herinrichting van het gebied met als doelen het vergroten van recreatieve en ecologische waarden en het realiseren van een duurzame waterhuishouding. Er zijn 64 zienswijzen ingediend, wat heeft geleid tot enkele aanpassingen in het plan, zoals wijzigingen in bestemmingen en bouwvlakken. Er is besloten dat er geen exploitatieplan nodig is, omdat de wijzigingen geen bouwplannen opleveren die dit vereisen. Na vaststelling wordt het plan zes weken ter inzage gelegd, waarbij beroep mogelijk is. Het voorstel omvat het vaststellen van het bestemmingsplan en de zienswijzenota, en het besluit om geen exploitatieplan vast te stellen.
-
Raadsvoorstel tot het vaststellen van het bestemmingsplan Nieuwe Driemanspolder, de zienswijzenota en de lijst van wijzigingen .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Bestemmingsplan Nieuwe Driemanspolder
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot het vaststellen van het bestemmingsplan Nieuwe Driemanspolder, de zienswijzenota en de lijst van wijzigingen." Het bestemmingsplan beoogt de functiewijziging en herinrichting van de Nieuwe Driemanspolder vast te leggen, met nadruk op recreatieve, ecologische en waterhuishoudkundige verbeteringen. Er zijn 64 zienswijzen ingediend, wat heeft geleid tot enkele wijzigingen in het plan. Het voorstel concludeert dat er geen exploitatieplan nodig is.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de wijzigingen en de zienswijzenprocedure. Het behandelt zowel planologische als juridische aspecten en biedt een uitgebreide toelichting op de wijzigingen.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan, de zienswijzenota en de lijst van wijzigingen vaststellen. Daarnaast moet de raad besluiten dat er geen exploitatieplan nodig is.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan en de bijbehorende documenten. Dit omvat keuzes over ruimtelijke ordening, ecologische en recreatieve ontwikkeling, en de afweging van belangen van verschillende belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen en doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de communicatie en participatie kan verder gespecificeerd worden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan en de bijbehorende documenten vast te stellen en te besluiten dat er geen exploitatieplan nodig is.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat degenen die zienswijzen hebben ingediend, een nota ontvangen met reacties op hun zienswijzen. Er is echter geen uitgebreide beschrijving van bredere participatieprocessen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de nadruk op ecologische waarden en een duurzame waterhuishouding.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat er geen exploitatieplan nodig is, wat impliceert dat er geen significante financiële gevolgen zijn die niet gedekt kunnen worden door bestaande middelen of leges.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Nieuwe Driemanspolder Zienswijzen Herinrichting Recreatieve waarden Ecologische waarden Waterhuishouding Inrichtingsplan Functiewijziging Externe veiligheid Ruimtelijke ordeningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsvoorstel: Ontwerp-begroting 2010 van het Stadsgewest Haaglanden (2009/11810).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Ontwerp-begroting 2010 van het Stadsgewest Haaglanden". Het raadsvoorstel adviseert de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om de ontwerp-begroting 2010 van het Stadsgewest Haaglanden voor kennisgeving aan te nemen en in te stemmen met de opgestelde zienswijze. De commissie Financiën en Control (F&C) heeft de begroting beoordeeld en een zienswijze geformuleerd. Dit proces volgt op eerdere procedureafspraken over de financiële sturing van gemeenschappelijke regelingen, zoals goedgekeurd door de commissie Algemene Zaken (AZ).
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de procedurele afspraken en de rol van de commissie F&C. Het biedt een duidelijk advies aan de raad en bevat de benodigde achtergrondinformatie over de procedure.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om de ontwerp-begroting voor kennisgeving aan te nemen en in te stemmen met de zienswijze die door de commissie F&C is opgesteld. Dit impliceert een rol van goedkeuring en toezicht.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voornamelijk procedureel van aard is. De raad moet beslissen of zij instemt met de zienswijze van de commissie F&C.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het zich richt op het aannemen van een begroting en een zienswijze. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet direct van toepassing op dit type voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de ontwerp-begroting voor kennisgeving aan te nemen en in te stemmen met de opgestelde zienswijze.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne procedure betreft binnen de gemeentelijke en regionale overheden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op financiële en procedurele aspecten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel zelf bespreekt niet de specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is gericht op de procedurele goedkeuring van de begroting en de zienswijze. Eventuele financiële implicaties zouden in de ontwerp-begroting zelf moeten worden behandeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerp-begroting 2010 Stadsgewest Haaglanden Zienswijze Commissie Financiën en Control Financiële sturing Gemeenschappelijke regelingen Procedureafspraken Begrotingen Jaarrekeningen Commissie AZVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 6.a Raadsvoorstel tot het vaststellen van de jaarstukken 2008 (2009/9875)
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd de jaarstukken 2008 vast te stellen, bestaande uit het jaarverslag en de jaarrekening. Het jaarverslag biedt inzicht in de realisatie van beleidsvoornemens en de financiële resultaten per programma. De jaarrekening toont een negatief resultaat van € 5.252.000, beïnvloed door voorzieningen voor grondexploitaties en wethouderspensioenen. Er wordt voorgesteld om € 5.061.000 aan de reserve grondexploitatie te onttrekken en € 191.000 aan de algemene reserve met bufferfunctie. Daarnaast worden enkele bestemmingsreserves opgeheven of verlaagd, met een totale vrijval van € 631.539, die aan de algemene reserves worden toegevoegd. Specifieke aandachtspunten zoals WMO-budgetten, huisvesting, sportcomplexfinanciering en riolering buitengebied worden behandeld. De accountant heeft een positieve reactie op de conceptjaarstukken gegeven, en de commissie voor financiën en control zal de jaarrekening onderzoeken.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot het vaststellen van de jaarstukken 2008
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot het vaststellen van de jaarstukken 2008" van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het document biedt een overzicht van de financiële prestaties van de gemeente in 2008, inclusief het jaarverslag en de jaarrekening. Het jaarverslag geeft inzicht in de realisatie van beleidsvoornemens, terwijl de jaarrekening een geconsolideerd overzicht van lasten en baten biedt. Het rekeningsresultaat van 2008 is negatief, voornamelijk door voorzieningen voor grondexploitaties. Het voorstel doet aanbevelingen voor de bestemming van het negatieve resultaat en de aanpassing van bestemmingsreserves.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide financiële analyse, inclusief toelichtingen op afwijkingen en specifieke posten. Het bevat ook bijlagen met aanvullende informatie over specifieke aandachtspunten.
Rol van de Raad:
De raad moet de jaarstukken 2008 vaststellen en beslissen over de voorgestelde resultaatbestemming en aanpassingen van bestemmingsreserves. De raad speelt een controlerende rol en moet de rechtmatigheid en getrouwheid van de jaarstukken beoordelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de bestemming van het negatieve rekeningsresultaat en de aanpassing van bestemmingsreserves. Dit omvat keuzes over het gebruik van reserves en de financiële strategie voor toekomstige risico's.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en doelen. Het is tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op het boekjaar 2008. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van reserves voor het dekken van tekorten kan als een risico worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de jaarstukken 2008 vast te stellen, het negatieve rekeningsresultaat te bestemmen zoals voorgesteld, en de voorgestelde aanpassingen van bestemmingsreserves goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces van het opstellen van de jaarstukken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met een negatief rekeningsresultaat van €5.252.000. De dekking wordt voorgesteld door onttrekkingen aan de algemene reserve grondexploitatie en andere reserves. Het voorstel biedt een gedetailleerde financiële analyse en aanbevelingen voor het omgaan met de tekorten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2008 Jaarverslag Jaarrekening Rekeningsresultaat Voorzieningen Grondexploitaties Bestemmingsreserves Algemene reserve WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning) SportparkenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 11 Raadsvoorstel: Voortgang museale vernieuwing (2009/10812).
Agendapunt 18 Raadsvoorstel: Nota Veiligheid Leidschendam-Voorburg 2009-2012 (2009/10688)
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel voor de gemeente Leidschendam-Voorburg om de Nota Veiligheid 2009-2012 vast te stellen. Deze nota vervangt de veiligheidsnota van 2004 en richt zich op het verbeteren van de sociale veiligheid in de gemeente. Het jaaractieprogramma 2009 bevat specifieke activiteiten om de doelen van de nota te realiseren. De nota legt de nadruk op een integrale aanpak van veiligheid, waarbij de gemeente samenwerkt met diverse partners zoals de politie en scholen. Prioriteiten zijn onder andere het verbeteren van de woonomgeving, aanpak van huiselijk geweld, woninginbraak, en jeugdcriminaliteit. Communicatie speelt een belangrijke rol in het veiligheidsbeleid, en er wordt gemonitord op zowel objectieve als subjectieve veiligheid. Voor de uitvoering van het beleid zijn aanvullende middelen nodig, vooral voor het jaar 2010. Het voorstel vraagt de raad om de nota conform het concept vast te stellen.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van de Nota Veiligheid Gemeente Leidschendam-Voorburg 2009 - 2012 .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststelling van de Nota Veiligheid Gemeente Leidschendam-Voorburg 2009 - 2012". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe veiligheidsnota die de vorige uit 2004 vervangt. De nota richt zich op het verbeteren van de sociale veiligheid in de gemeente door middel van een integraal veiligheidsbeleid. Het jaaractieprogramma 2009 bevat specifieke activiteiten om de doelstellingen van de nota te realiseren. De nota is opgesteld in samenwerking met diverse partners en legt de nadruk op thema's zoals woonomgeving, jeugdveiligheid en verkeersveiligheid. Communicatie en monitoring zijn belangrijke onderdelen van het plan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke structuur en gedetailleerde beschrijving van de veiligheidsdoelstellingen en de betrokken partijen. Het bevat een wettelijk kader, prioriteiten, een actieprogramma en een monitoring- en evaluatieplan.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en vaststellen. Daarnaast wordt de raad geïnformeerd over de voortgang via de raadscommissie Algemene Zaken en betrokken bij de tussentijdse evaluatie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van veiligheidsdoelstellingen en de toewijzing van middelen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de focus op bepaalde veiligheidsthema's en de samenwerking met externe partners.
SMART en Inconsistenties:
De doelstellingen zijn SMART geformuleerd, met specifieke, meetbare, haalbare, relevante en tijdgebonden doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Nota Veiligheid 2009-2012 vast te stellen volgens het voorliggende concept.
Participatie:
Het voorstel benadrukt samenwerking met diverse externe partners en de betrokkenheid van inwoners en maatschappelijke organisaties in het veiligheidsbeleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent dat de huidige middelen niet voldoende zijn om alle doelstellingen te realiseren. Voor 2009 zijn de acties binnen de beschikbare financiële kaders gepland, maar voor 2010 zijn aanvullende middelen noodzakelijk. De financiële consequenties worden betrokken bij de voorjaarsnota 2009.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota Veiligheid Sociale veiligheid Jaaractieprogramma Veiligheidsparagraaf Veiligheidsregio Integrale aanpak Veiligheidsagenda Communicatie Monitoring EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel tot het nemen van een beslissing op 25 bezwaarschriften van Actiecomité Vrienden van Stompwijk tegen beslissing raad om in te stemmen met een voorlopig ontwerp voor verbindingsweg N206-Huyssitterweg te Stompwijk (2009/12417).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de beslissing op bezwaarschriften van diverse inwoners tegen het voorlopig ontwerp van de verbindingsweg N206-Huyssitterweg in Stompwijk. De bezwaren richten zich op mogelijke strijdigheid met regelgeving, milieunormen, verstoring van de leefomgeving, ongeschikte ondergrond, en de impact op het landschap en woningen. De commissie voor bezwaarschriften adviseert de bezwaren niet-ontvankelijk te verklaren, omdat er nog geen sprake is van een appellabel besluit. Het Actiecomité Stompwijk heeft niet gereageerd op een verzoek om aanvullende gegevens, wat bijdraagt aan de niet-ontvankelijkheid. Bezwaarmakers kunnen in de toekomst rechtsmiddelen aanwenden bij de herziening van het bestemmingsplan, die naar verwachting in het tweede kwartaal van 2010 zal beginnen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot het nemen van een beslissing op de bezwaarschriften van Actiecomité Vrienden van Stompwijk
Samenvatting: Het voorstel betreft de behandeling van bezwaarschriften tegen de beslissing van de gemeenteraad om in te stemmen met een voorlopig ontwerp voor de verbindingsweg N206-Huyssitterweg in Stompwijk. De bezwaren richten zich op mogelijke strijdigheid met regelgeving, milieunormen, en de impact op de leefomgeving. De commissie voor bezwaarschriften adviseert de bezwaren niet-ontvankelijk te verklaren, omdat er nog geen sprake is van appellabele besluitvorming. Bezwaarmakers kunnen in de toekomst rechtsmiddelen aanwenden bij de herziening van het bestemmingsplan.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de bezwaren en het advies van de commissie voor bezwaarschriften duidelijk uiteenzet. Het bevat een samenvatting van de bezwaren en de reden voor de niet-ontvankelijkheid.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet een beslissing nemen over het al dan niet volgen van het advies van de commissie voor bezwaarschriften om de bezwaren niet-ontvankelijk te verklaren.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen of zij het advies van de commissie volgt en de bezwaren niet-ontvankelijk verklaart, of dat zij de bezwaren toch inhoudelijk wil behandelen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, zoals concrete vervolgstappen na de niet-ontvankelijk verklaring. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of zij het advies van de commissie voor bezwaarschriften volgt en de bezwaren niet-ontvankelijk verklaart.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat het Actiecomité Stompwijk niet heeft gereageerd op een verzoek om nadere gegevens, wat wijst op beperkte participatie van hun kant in dit stadium.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de bezwaren over milieunormen en de impact op de leefomgeving van dieren.
Financiële gevolgen
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. De focus ligt op de procedurele aspecten van de bezwaarschriften.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bezwaarschriften Verbindingsweg N206-Huyssitterweg Actiecomité Vrienden van Stompwijk Ontwerp Milieunormen Landschap Waardevermindering Bestemmingsplan Commissie voor bezwaarschriften RechtsmiddelenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Raadsvoorstel: Opknappen benedenzaal Forum Kwadraat (2009/13573).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om in te stemmen met het opknappen en aanpassen van de benedenzaal van Forum Kwadraat. Deze ruimte, die momenteel leegstaat, zal worden opgesplitst in een kantoorruimte voor de participatieraad en een multifunctionele vergader- en clubruimte voor sportverenigingen en andere sociaal-maatschappelijke groepen. Voor deze aanpassingen is een krediet van € 70.000 nodig. Eerder was er geen overeenstemming over de financiering, maar nu wordt voorgesteld de investering te kapitaliseren en de kapitaallasten te dekken met de extra huurinkomsten van € 5.700. Dit maakt de investering budgettair neutraal. De raad wordt gevraagd om dit herziene voorstel goed te keuren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Opknappen benedenzaal Forum Kwadraat
Samenvatting: Het voorstel betreft het opknappen en aanpassen van de benedenzaal van Forum Kwadraat om deze te gebruiken als kantoorruimte voor de participatieraad en als multifunctionele ruimte voor sportverenigingen. Het benodigde krediet hiervoor bedraagt € 70.000. De ruimte zal worden opgesplitst in een kantoorruimte en een flexibele vergaderruimte met een pantry. De kosten worden gedekt door de extra huurinkomsten van € 5.700, waardoor de investering budgettair neutraal kan worden gerealiseerd. Het voorstel is een herziening na eerdere afwijzing vanwege onenigheid over de financiering.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de noodzaak, de voorgestelde aanpassingen, de financiële implicaties en de dekking van de kosten. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de planning en uitvoering van de werkzaamheden.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet instemmen met het voorstel en het benodigde krediet van € 70.000 beschikbaar stellen. Daarnaast moet de raad het bijgaande raadsbesluit vaststellen.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij het eens zijn met de voorgestelde financieringswijze en of zij prioriteit geven aan de behoeften van de participatieraad en sportverenigingen. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde oplossing de beste manier is om de leegstand van de benedenzaal aan te pakken.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART: het is specifiek, meetbaar (kosten en inkomsten zijn duidelijk), en tijdgebonden (hoewel de tijdlijn niet expliciet is vermeld). Het is echter minder specifiek over de uitvoerbaarheid en de tijdsplanning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de eerdere mislukking om de financiering te dekken wijst op een mogelijke zwakte in de planning.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of zij instemmen met het opknappen van de benedenzaal en het beschikbaar stellen van het krediet van € 70.000, en of zij akkoord gaan met de voorgestelde dekking van de kapitaallasten uit de huurinkomsten.
Participatie
Het voorstel voorziet in participatie door het bieden van ruimte aan de participatieraad en sportverenigingen, wat hun activiteiten en betrokkenheid bij de gemeenschap kan bevorderen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Het is onduidelijk of er duurzame materialen of methoden worden gebruikt bij de renovatie.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn een investering van € 70.000, die budgettair neutraal kan worden gerealiseerd door de kapitaallasten te dekken met de extra huurinkomsten van € 5.700. Dit biedt een duurzame financiële oplossing zonder extra belasting voor de gemeentelijke begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Forum Kwadraat Benedenzaal Participatieraad Sportverenigingen Multifunctioneel Krediet Huurinkomsten Investering Clubruimte KapitaallastenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 20 Verslag vergadering gemeenteraad 21 april 2009 (2009/14678).
Agendapunt Besluitenlijst raadsvergadering 2 juni 2009. (2009/16984)
Agendapunt 0 Verslag vergadering gemeenteraad 2 juni 2009 (2009/17906).
Agendapunt 17 Raadsvoorstel: Sloop twee leegstaande gemeentelijke accommodaties (2009/7300)
Agendapunt 10 Raadsvoorstel tot wijziging van de Verordening Re-integratie 2005 (2009/5088)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft een wijziging van de Re-integratieverordening 2005 naar aanleiding van de invoering van de Wet Stimulering ArbeidsParticipatie (STAP). De wijziging houdt in dat er regelingen worden getroffen voor bijstandsgerechtigden die additionele werkzaamheden verrichten. Deze regelingen omvatten het recht op een halfjaarlijkse premie van €250 en het recht op scholing, mits dit de kans op arbeidsinschakeling vergroot. De Vlietbanen, bestaande trajecten voor bijstandsgerechtigden, worden hiermee wettelijk onderbouwd. De wijziging vereist geen extra budget, aangezien de kosten worden gedekt door het bestaande Participatiebudget. Er is geen inspraakprocedure nodig, maar het voorstel is wel ter informatie naar de Participatieraad gestuurd. Het college stelt voor akkoord te gaan met de wijziging van de verordening.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot wijziging van de Re-integratieverordening 2005". Het voorstel beoogt de Re-integratieverordening van Leidschendam-Voorburg aan te passen naar aanleiding van de invoering van de Wet Stimulering ArbeidsParticipatie (STAP). Het richt zich op het vastleggen van rechten op scholing en een halfjaarlijkse premie voor uitkeringsgerechtigden die onbeloonde additionele werkzaamheden verrichten. De wijziging sluit aan bij de bestaande gemeentelijke regeling van Vlietbanen, die nu een wettelijke basis krijgt. Het voorstel omvat ook de vaststelling van een premie van €250 per half jaar voor deelnemers die voldoende meewerken aan hun arbeidsinschakeling.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de wijzigingen, de wettelijke context, en de financiële implicaties. Echter, er kan meer gedetailleerde informatie worden gegeven over de evaluatiecriteria voor het toekennen van scholing en premies.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde wijzigingen in de Re-integratieverordening. Dit omvat het goedkeuren van de nieuwe bepalingen omtrent scholing en premies voor additionele werkzaamheden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte van de premie en de voorwaarden waaronder deze wordt toegekend. Er moet ook worden overwogen hoe de balans tussen gemeentelijke autonomie en wettelijke verplichtingen wordt gehandhaafd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), vooral met betrekking tot de premie en de tijdspaden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de criteria voor "voldoende medewerking" kunnen specifieker worden gedefinieerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om akkoord te gaan met de voorgestelde wijzigingen in de Re-integratieverordening.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er geen inspraakprocedure nodig wordt geacht, maar het is wel ter informatie naar de Participatieraad gestuurd. Dit suggereert beperkte participatie van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen betreffen een benodigd budget van €50.000 voor de premies, gedekt vanuit het Werk-deel van het Participatiebudget. Er is geen begrotingswijziging nodig, wat de financiële haalbaarheid van het voorstel ondersteunt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Re-integratieverordening Wet Stimulering ArbeidsParticipatie (STAP) Vlietbanen Wet Werk en Bijstand (WWB) Participatieplaatsen Scholing Premie Arbeidsinschakeling Participatiebudget ArmoedevalVerfijning van de zoekopdracht: