11-11-2014 Raad
Agendapunt Opening
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda (1245778).
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4 Raadsvoorstel: Vaststelling van het concept Beleidsplan Transitie Sociaal Domein 2015-2016, de deelbeleidsplannen Jeugd, Participatiewet en WWB maatregelen, Wmo 2015 en de bijbehorende conceptverordeningen (1185501).
-
Raadsvoorstel Vaststellen van het concept Beleidsplan Transitie Sociaal Domein 2015-2016, de deelbeleidsplannen Jeugd, Participatiewet en WWB maatregelen, Wmo 2015 en de bijbehorende conceptverordeningen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststelling van het concept Beleidsplan Transitie Sociaal Domein 2015-2016, de deelbeleidsplannen Jeugd, Participatiewet en WWB maatregelen, Wmo 2015 en de bijbehorende conceptverordeningen.
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van het beleidsplan voor de transitie van het sociaal domein in Leidschendam-Voorburg voor de jaren 2015-2016. Het omvat deelbeleidsplannen voor Jeugd, Participatiewet en WWB maatregelen, en Wmo 2015, inclusief bijbehorende verordeningen. Na een inspraakperiode zijn enkele wijzigingen doorgevoerd. Het plan richt zich op het versterken van eigen kracht, het ontwikkelen van een samenhangend ondersteuningsaanbod en het innoveren van zorg en ondersteuning. Financiële dekking is voorzien binnen de rijksbijdrage, met reserveringen voor uitvoeringskosten.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de beleidsplannen, verordeningen en financiële implicaties. Het omvat ook de resultaten van de inspraakprocedure en de daaropvolgende wijzigingen.
Rol van de Raad
De raad moet het beleidsplan en de bijbehorende verordeningen vaststellen. Daarnaast moet de raad besluiten over eventuele aanvullende financiële middelen voor een zorgvuldige invoering van de decentralisaties.
Politieke keuzes
Belangrijke politieke keuzes betreffen de mate van ondersteuning voor inwoners, de rol van de gemeente versus eigen verantwoordelijkheid van burgers, en de financiële prioriteiten binnen het sociaal domein.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde maatregelen moet in de praktijk blijken.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten het beleidsplan en de bijbehorende verordeningen vast te stellen, inclusief de financiële reserveringen voor uitvoeringskosten.
Participatie
Het voorstel beschrijft een inspraakprocedure waarbij maatschappelijke partners en inwoners betrokken zijn geweest. Reacties zijn geïnventariseerd en verwerkt in het plan.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp, maar de focus op eigen kracht en integrale zorg kan bijdragen aan een duurzamer sociaal systeem.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een toename van gemeentelijke taken en budgetten. De dekking is voorzien binnen de rijksbijdrage, met reserveringen voor uitvoeringskosten. Eventuele aanvullende middelen voor een zorgvuldige invoering worden aan de raad voorgelegd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Transitie Sociaal Domein Beleidsplan Participatiewet Wmo 2015 Jeugd Verordeningen Inspraakprocedure Uitvoeringsprogramma Eigen kracht FinanciënVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Raadsvoorstel inzake reconstructie Stompwijkseweg en Dr. van Noortstraat in samenhang met de Verbindingsweg: vaststelling variant weginfrastructuur in en rondom Stompwijk (1220345).
Samenvatting
De tekst lijkt een opsomming te zijn van straatnamen en varianten van tracés, specifiek met betrekking tot de Tuinbouwweg, Huysittersweg, Dr. van Noortstraat en Stompwijkseweg. Er wordt vermeld dat het om indicatieve tracés gaat, wat betekent dat er geen rechten aan ontleend kunnen worden. Het lijkt te gaan om een beschrijving van mogelijke routes of plannen in een bepaald gebied.
-
Analyse van het document
Om een gedetailleerde analyse te geven van het voorstel, amendement of motie, zou ik meer specifieke informatie nodig hebben over de inhoud ervan. Op basis van de verstrekte informatie lijkt het te gaan om een voorstel met betrekking tot infrastructuur of wegen, mogelijk in de regio Stompwijk. Hieronder geef ik een algemene structuur voor de analyse, maar houd er rekening mee dat de antwoorden hypothetisch zijn zonder de volledige context van het voorstel.
Titel en Samenvatting
Titel: (Hypothetisch) "Infrastructuurverbetering Stompwijkseweg en Omgeving"
Samenvatting: Het voorstel betreft de verbetering van de infrastructuur rondom de Stompwijkseweg, inclusief de Tuinbouwweg, Huysittersweg, en Dr. van Noortstraat. Het doel is om de verkeersveiligheid te verhogen en de doorstroming te verbeteren. Er worden verschillende varianten van tracés voorgesteld, aangeduid als Variant 3H en Variant 4H, die indicatief zijn en geen rechten verlenen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel lijkt indicatief te zijn, wat betekent dat het mogelijk nog niet volledig is uitgewerkt. Er is behoefte aan meer gedetailleerde informatie over de impact, kosten, en uitvoering van de voorgestelde varianten.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het beoordelen en goedkeuren van het voorstel. Zij moeten de verschillende varianten evalueren, de belangen van de gemeenschap afwegen, en een besluit nemen dat het beste aansluit bij de behoeften van de regio.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen de voorgestelde varianten, rekening houdend met factoren zoals kosten, milieu-impact, en verkeersveiligheid. Er moet ook worden overwogen hoe de veranderingen de lokale gemeenschap beïnvloeden.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel moet specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART) zijn. Zonder gedetailleerde informatie is het moeilijk te zeggen of het voorstel hieraan voldoet. Inconsistenties kunnen ontstaan als de varianten niet goed onderbouwd zijn of als er tegenstrijdige belangen zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen welke variant, indien van toepassing, verder uitgewerkt en geïmplementeerd moet worden. Dit kan ook inhouden dat er aanvullende studies of consultaties nodig zijn.
Participatie
Het voorstel zou idealiter informatie moeten bevatten over hoe de lokale gemeenschap betrokken wordt bij het besluitvormingsproces. Participatie is essentieel voor het verkrijgen van draagvlak.
Duurzaamheid
Duurzaamheid kan een relevant onderwerp zijn, vooral als de infrastructuurverbeteringen invloed hebben op het milieu. Het voorstel zou moeten aangeven hoe duurzaamheid wordt geïntegreerd in de plannen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel moet duidelijk maken wat de financiële implicaties zijn en hoe deze worden gedekt. Dit kan door gemeentelijke budgetten, subsidies of andere financieringsbronnen.
Zonder de volledige tekst van het voorstel is deze analyse gebaseerd op aannames en algemene richtlijnen voor het beoordelen van gemeentelijke voorstellen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tuinbouwweg Huyssittersweg Dr. van Noortstraat Stompwijkseweg Variant 3H Variant 4H Indicatieve trace's LegendaVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Consultatieverslag Stomwijkseweg e.o.
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Consultatieverslag Stomwijkseweg e.o." Het document beschrijft de resultaten van een consultatieproces waarbij bewoners en belanghebbenden uit Stompwijk hun voorkeur konden uitspreken voor verschillende varianten van weginfrastructuurprojecten. De varianten zijn bedoeld om de leefbaarheid en bereikbaarheid van Stompwijk te verbeteren. De consultatie vond plaats van 17 juli tot 9 september 2014, en de resultaten tonen een voorkeur voor variant 4, die een volledige reconstructie met de eerste en tweede fase van de verbindingsweg omvat.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt redelijk volledig, met een gedetailleerde presentatie van de varianten en de resultaten van de consultatie. Er is echter ruimte voor verbetering in de presentatie van financiële implicaties en de dekking daarvan.
Rol van de Raad:
De raad moet de verschillende varianten beoordelen en een besluit nemen over welke variant het beste aansluit bij de behoeften van de gemeenschap en de beschikbare middelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen verschillende varianten die variëren in kosten en impact op de gemeenschap. De keuze zal waarschijnlijk afhangen van prioriteiten zoals kosten, duurzaamheid, en de mate van verkeersontlasting.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke tijdlijnen en meetbare doelen. Er zijn ook inconsistenties in de financiële informatie en de impact van de varianten.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen welke variant wordt uitgevoerd, rekening houdend met de voorkeuren van de gemeenschap, de kosten, en de langetermijneffecten op de leefbaarheid en infrastructuur.
Participatie:
Het voorstel toont aan dat er participatie is geweest van de gemeenschap via een peiling en een informatieavond. Er is echter kritiek op de transparantie en invloed van deze participatie op de uiteindelijke besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in termen van de langetermijnoplossingen voor verkeersproblemen en de impact op het milieu.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met varianten die verschillen in kosten. Er is echter een gebrek aan gedetailleerde informatie over hoe deze kosten gedekt zullen worden, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stompwijk Verbindingsweg Reconstructie Dr. van Noortstraat Stompwijkseweg Vrachtverkeer Leefbaarheid Veiligheid Consultatie VariantenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Bijlage bij gewijzigd raadsvoorstel van 9 oktober 2014 Reconstructie Stompwijkseweg.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
De titel van het voorstel is niet expliciet gegeven, maar het lijkt te gaan over het verbeteren van de verkeerssituatie in een dorpskern door verschillende varianten van verbindingswegen te overwegen. Het doel is om de dorpskern te ontlasten van zwaar verkeer, met verschillende varianten die elk hun eigen voor- en nadelen hebben, zoals kostendekking, impact op het landschap en de mate van ontlasting van de dorpskern.
Oordeel over de Volledigheid
Het voorstel lijkt redelijk volledig in termen van het presenteren van verschillende varianten met hun respectievelijke voor- en nadelen, inclusief kostenramingen. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de financiering en hoe de kosten gedekt zullen worden.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het evalueren van de verschillende varianten en het maken van een beslissing over welke variant het beste aansluit bij de behoeften van de gemeenschap en de financiële mogelijkheden.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen varianten die verschillen in kosten, impact op het landschap, en de mate waarin ze de dorpskern ontlasten van zwaar verkeer. Er moet een balans worden gevonden tussen kosteneffectiviteit en de voordelen voor de gemeenschap.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat er geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen zijn opgenomen. Er zijn ook geen duidelijke financieringsplannen, wat een inconsistente factor is.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen welke variant het meest geschikt is, rekening houdend met de kosten, de impact op de gemeenschap en het landschap, en de mate van ontlasting van zwaar verkeer.
Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van de gemeenschap is meegenomen in het besluitvormingsproces. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt zou moeten worden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, vooral gezien de impact van sommige varianten op het polderlandschap. Varianten 4B en 4C hebben een aanzienlijke tot verregaande aantasting van het landschap, wat een duurzaamheidskwestie kan zijn.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen variëren per variant, met kosten van €28 miljoen tot €37 miljoen. Er is echter geen duidelijk plan gepresenteerd over hoe deze kosten gedekt zullen worden, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zwaar verkeer Dorpskern Verbindingsweg Dr. van Noortstraat Kostendekkend Percelen verwerving Polderlandschap Glastuinbouwcluster Tuinbouwweg Brug aanlegVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel Reconstructie Stompwijkseweg en Dr. van Noortstraat in samenhang met de Verbindingswe.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Reconstructie Stompwijkseweg en Dr. van Noortstraat
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Reconstructie Stompwijkseweg en Dr. van Noortstraat in samenhang met de Verbindingsweg: vaststelling variant weginfrastructuur in en rondom Stompwijk." Het doel is om een definitieve keuze te maken tussen twee varianten (3H en 4H) voor de weginfrastructuur in Stompwijk, na een consultatieperiode. Variant 3H omvat een herinrichting van de Dr. van Noortstraat, terwijl variant 4H een uitgebreidere herinrichting met een tweede fase van de Verbindingsweg omvat. De raad wordt gevraagd om een keuze te maken en de financiële dekking te overwegen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de varianten, financiële overwegingen, en de resultaten van de consultatie. Er is echter enige onzekerheid over de financiële dekking voor variant 4H.
Rol van de raad:
De raad moet een keuze maken tussen de voorgestelde varianten en beslissen over de financiële dekking en voortgang van het project.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen een meer bescheiden herinrichting (3H) of een uitgebreidere variant (4H), rekening houdend met budgettaire beperkingen en de voorkeuren van de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat de financiële dekking voor variant 4H onzeker is. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen voor de voltooiing van de varianten.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen welke variant wordt gekozen en hoe de financiële dekking wordt geregeld, met de mogelijkheid om terug te vallen op variant 3H als de dekking voor 4H onvoldoende blijkt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt een consultatieperiode waarin de gemeenschap betrokken was, maar verdere details over participatie in de uitvoeringsfase zijn beperkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp, hoewel de herinrichting en verkeersmaatregelen mogelijk duurzame voordelen kunnen hebben.
Financiële gevolgen:
De kostenraming heeft een bandbreedte van +/- 20%. Er is een reserve van € 26,8 miljoen beschikbaar, maar de dekking voor variant 4H is onzeker. Er zijn mogelijkheden voor aanvullende financiering door derden. De jaarlijkse beheer- en onderhoudskosten bedragen momenteel € 0,5 miljoen.
In conclusie, de raad moet een weloverwogen keuze maken tussen de varianten, rekening houdend met financiële beperkingen en de voorkeuren van de gemeenschap.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stompwijkseweg Dr. van Noortstraat Verbindingsweg Variant 3H Variant 4H Consultatie Herinrichting Glastuinbouwcluster Huyssitterweg MeeslouwerpolderVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Motie Verkeers- en Vervoersplan, duurzaamheid (1237931).
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Raadsvoorstel: Aanwijzen leden voor het algemeen bestuur, de adviescommissies en de rekeningencommissie van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (1192699)
-
Raadsvoorstel Aanwijzen leden voor het algemeen bestuur, de adviescommissies en de rekeningencommis.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanwijzen leden voor het algemeen bestuur, de adviescommissies en de rekeningencommissie van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag." Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om leden en plaatsvervangende leden aan te wijzen voor het algemeen bestuur, de adviescommissies en de rekeningencommissie van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Dit is noodzakelijk omdat de gemeenschappelijke regeling MRDH in werking treedt na de afschaffing van de plusregio's. De raad moet de namen van de aangewezen leden doorgeven aan de voorzitters van de stadsregio's.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg over de noodzaak van de aanwijzing van leden en de context van de afschaffing van de plusregio's. Echter, het bevat geen gedetailleerde informatie over de verantwoordelijkheden van de aangewezen leden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om leden en plaatsvervangende leden aan te wijzen voor de verschillende commissies binnen de MRDH. Dit is een belangrijke stap in de vertegenwoordiging van de gemeente binnen de metropoolregio.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen welke raadsleden en wethouders worden aangewezen als leden en plaatsvervangende leden. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de prioriteiten en belangen van de gemeente binnen de MRDH.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de naderende inwerkingtreding van de MRDH. Het is echter niet volledig meetbaar of realistisch, omdat het geen concrete doelen of resultaten definieert voor de aangewezen leden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten welke personen worden aangewezen als leden en plaatsvervangende leden voor de verschillende commissies van de MRDH.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van aanwijzing van de leden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een belangrijk aspect zijn dat verder moet worden onderzocht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Metropoolregio Rotterdam Den Haag Wetgevingstraject afschaffing plusregio's Vervoersregio's Eerste Kamer Tweede Kamer Algemene maatregel van bestuur (AMvB) Vervoersautoriteit Economisch Vestigingsklimaat Wethouder Mijdam Wethouder BruinesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening (harmonisatie en actualisering) (1188747)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de wijziging van de Algemene plaatselijke verordening (APV) van Leidschendam-Voorburg, met als doel harmonisatie en actualisering. De harmonisatie is geïnitieerd door de burgemeesters van het politiedistrict Zoetermeer-Leidschendam-Voorburg, om de APV's van de vier gemeenten (Zoetermeer, Leidschendam-Voorburg, Pijnacker-Nootdorp en Wassenaar) beter op elkaar af te stemmen, wat het politiewerk vergemakkelijkt. De wijzigingen zijn voornamelijk redactioneel of juridisch-technisch van aard, zonder beleidsinhoudelijke veranderingen. In totaal worden 21 artikelen aangepast voor harmonisatie en 25 artikelen geactualiseerd volgens de laatste voorstellen van de VNG. De wijzigingen hebben geen financiële gevolgen en er is geen inspraakprocedure nodig. De wijzigingen worden officieel bekendgemaakt in het Gemeenteblad. Het voorstel vraagt de raad om de wijzigingsverordening vast te stellen.
-
Raadsvoorstel tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening (harmonisatie en actualisering).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening (harmonisatie en actualisering)
Samenvatting: Het voorstel betreft de wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van Leidschendam-Voorburg. De wijziging is ingegeven door de wens van de burgemeesters van vier gemeenten om de APV's te harmoniseren, wat het politiewerk vergemakkelijkt. Het voorstel omvat redactionele en juridisch-technische aanpassingen zonder beleidsinhoudelijke veranderingen. Het harmonisatieproces richt zich op algemene bepalingen en politie-gerelateerde artikelen. Daarnaast worden 25 artikelen geactualiseerd volgens de laatste voorstellen van de VNG. Er zijn geen financiële gevolgen en inspraak is niet nodig vanwege het niet-beleidsmatige karakter van de wijzigingen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de redenen voor de wijzigingen, de specifieke artikelen die worden aangepast, en de methodologie voor harmonisatie en actualisering beschrijft. Het bevat ook bijlagen die verdere details bieden over de specifieke wijzigingen.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. De raad moet het conceptraadsbesluit vaststellen om de wijzigingen in de APV officieel te maken.
Politieke keuzes
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien de wijzigingen redactioneel en juridisch-technisch van aard zijn en geen beleidsinhoudelijke veranderingen met zich meebrengen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de artikelen die worden gewijzigd. Het is haalbaar en relevant gezien de samenwerking tussen de gemeenten en de politie. De tijdsgebondenheid is impliciet, aangezien de wijzigingen pas in werking treden na officiële bekendmaking. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de APV goed te keuren door het conceptraadsbesluit vast te stellen.
Participatie
Er is geen participatieproces voorzien, aangezien de wijzigingen geen beleidsinhoudelijke veranderingen betreffen en daarom geen inspraak vereisen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien de wijzigingen voornamelijk administratief en juridisch-technisch zijn.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan de voorgestelde wijzigingen, zoals expliciet vermeld in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene plaatselijke verordening (APV) Harmonisatie Politie Districtscollege (DC) VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) Openbare orde en veiligheid (OOV) Actualisering Wijzigingsverordening Toelichting TerrassenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel tot vaststellen fractievergoeding 2013 en 1e kwartaal 2014 (1196814/1196819).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot vaststellen van de fractievergoeding 2013 en 1e kwartaal 2014" voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om de fractievergoedingen voor 2013 en het eerste kwartaal van 2014 vast te stellen. Dit omvat het goedkeuren van de uitgaven en het saldo van de reserves van de verschillende fracties. Daarnaast wordt voorgesteld dat fracties hun reserves per 31 maart 2014 terugbetalen aan de gemeente, met uitzondering van negatieve saldi, die door de fracties zelf moeten worden bekostigd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met gedetailleerde financiële overzichten van de fractievergoedingen en duidelijke richtlijnen voor de afhandeling van reserves.
Rol van de raad:
De raad moet de voorgestelde vaststelling van de fractievergoedingen goedkeuren en beslissen over de terugbetaling van de reserves.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde terugbetaling van de reserves en de afhandeling van negatieve saldi.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar met duidelijke financiële gegevens. Het is tijdgebonden, maar er is geen specifieke actieplan voor de toekomst. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de fractievergoedingen vast te stellen en de terugbetaling van de reserves goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen in termen van terugbetaling van reserves aan de gemeente. Er wordt geen specifieke dekking voor negatieve saldi genoemd, behalve dat deze door de fracties zelf moeten worden bekostigd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fractievergoeding Fractieondersteuning Verordening Reserves Uitgaven Voorschot Kalenderjaar Verkiezingen Overgangsmaatregel TerugbetalingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Raadsvoorstel tot bekrachtigen opgelegde geheimhouding op stukken Duivenvoordecorridor (1193271).
-
Raadsvoorstel Bekrachtigen geheimhouding ten aanzien van onderzoeken grondexploitatie Duivenvoordec.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bekrachtigen geheimhouding ten aanzien van onderzoeken grondexploitatie Duivenvoordecorridor 2014". Het voorstel betreft het bekrachtigen van de geheimhouding van een rapport over de grondexploitatie van de Duivenvoordecorridor. Na een herziening van de grondexploitatie bleek dat er indicatieve berekeningen waren die een verslechtering van de financiële situatie aangaven. Deloitte Real Estate heeft de herziening ondersteund en een rapport opgesteld. Vanwege strategische en financieel-economische belangen wordt voorgesteld om de geheimhouding van dit rapport te bekrachtigen totdat de grondexploitatie is afgesloten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het doel om geheimhouding te bekrachtigen. Het bevat voldoende informatie over de redenen voor geheimhouding en de betrokken partijen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en te beslissen over de bekrachtiging van de geheimhouding van het rapport.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de geheimhouding van het rapport, wat invloed kan hebben op de transparantie en de publieke verantwoording.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de geheimhouding van het rapport willen bekrachtigen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de vertrouwelijkheid van de informatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar de inhoud van het rapport kan wel financiële implicaties hebben. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele financiële gevolgen gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondexploitatie Duivenvoordecorridor Geheimhouding Deloitte Real Estate Rapport Taxaties Verslechtering Onderzoeken Strategische belangen Financieel-economische belangenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadvoorstel benoeming leden commissies MA, OG en AZ en benoeming voorzitter commissie MA (1246867).
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg voor de benoeming van leden en een nieuwe voorzitter voor de commissies Maatschappelijke Activiteiten (MA), Openbaar Gebied (OG) en Algemene Zaken (AZ). Het voorstel volgt op de recente vergaderingen van deze commissies en de noodzaak om de commissieleden formeel te benoemen. Mevrouw Hohage heeft ontslag genomen als voorzitter van de commissie MA, waardoor een nieuwe voorzitter moet worden benoemd. Volgens het Reglement van Orde kunnen commissies bestaan uit één tot drie leden per fractie, en de benoeming van leden gebeurt op voordracht van de fracties. Er zijn geen extra financiële vergoedingen voor deze functies, behalve een presentiegeld en een maandelijkse vergoeding voor niet-raadsleden. Het presidium van de gemeenteraad stelt voor om over te gaan tot de benoemingen zoals aangegeven in het concept-raadsbesluit.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming Commissies Maatschappelijke Activiteiten Openbaar Gebied Algemene Zaken Voorzitter Fractie Reglement van Orde Gemeentewet VergoedingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsvoorstel tot opheffen Gemeenschappelijke Regeling Stadsgewest Haaglanden (1243398).
Samenvatting
Op 29 oktober 2014 heeft het algemeen bestuur van het Stadsgewest Haaglanden een voorgenomen besluit genomen om de gemeenschappelijke regeling Stadsgewest Haaglanden op te heffen. Dit besluit is afhankelijk van de inwerkingtreding van de Wet afschaffing plusregio’s en een wijziging in het Besluit personenvervoer 2000. De opheffing is gepland voor 1 januari 2015, mits aan alle voorwaarden wordt voldaan. De negen betrokken gemeenten moeten voor 1 december 2014 een opheffingsbesluit nemen, en de provincie Zuid-Holland moet uiterlijk 14 november 2014 een verklaring van geen bezwaar afgeven. De financiële en personele gevolgen van de opheffing zijn vastgelegd in een Liquidatieplan en Sociaal Plan.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Opheffen gemeenschappelijke regeling stadsgewest Haaglanden
Samenvatting: Het voorstel betreft de opheffing van de gemeenschappelijke regeling van het stadsgewest Haaglanden, in lijn met de Wet afschaffing plusregio's. Dit besluit is afhankelijk van de inwerkingtreding van wijzigingen in het Besluit personenvervoer 2000 en een verklaring van geen bezwaar van de provincie Zuid-Holland. Na opheffing zal het stadsgewest in een liquidatiefase treden. Het algemeen bestuur heeft de deelnemende gemeenten verzocht om uiterlijk 1 december 2014 een opheffingsbesluit te nemen. Dit is een formele stap in de transitie naar de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke voorwaarden en een tijdlijn voor de opheffing. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de gevolgen van de liquidatiefase en de overgang naar de nieuwe metropoolregio.
Rol van de Raad
De raad moet een besluit nemen over de opheffing van de gemeenschappelijke regeling, wat een formele stap is in het proces van transitie naar de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de opheffing onder de gestelde voorwaarden. Dit kan politieke implicaties hebben voor regionale samenwerking en de toekomstige rol van de gemeente binnen de nieuwe metropoolregio.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, zoals een gedetailleerd plan voor de liquidatiefase. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van externe factoren kan risico's met zich meebrengen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met de opheffing van de gemeenschappelijke regeling onder de gestelde voorwaarden.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel geeft geen gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor de raad bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Opheffing Stadsgewest Haaglanden Wet afschaffing plusregio's Liquidatiefase Besluit personenvervoer 2000 Gedeputeerde Staten Zuid-Holland Metropoolregio Rotterdam Den Haag Wijziging Wet gemeenschappelijke regelingen Algemene Maatregel van Bestuur Tweede KamerVerfijning van de zoekopdracht:
-
voorstel aan het algemeen bestuur van het stadsgewest Haaglanden met betrekking tot de opheffing van.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Voorgenomen besluit opheffing gemeenschappelijke regeling Stadsgewest Haaglanden
Samenvatting: Het voorstel betreft het voorgenomen besluit om de gemeenschappelijke regeling van het Stadsgewest Haaglanden op te heffen. Dit besluit is afhankelijk van de inwerkingtreding van de Algemene Maatregel van Bestuur tot wijziging van het Besluit personenvervoer 2000 en de Wet afschaffing plusregio’s. De opheffing is gepland voor 1 januari 2015, mits aan alle voorwaarden is voldaan. De negen betrokken gemeenten moeten een opheffingsbesluit nemen, en de provincie Zuid-Holland moet een verklaring van geen bezwaar afgeven. De financiële en personele gevolgen zijn opgenomen in een Liquidatieplan en Sociaal Plan.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke voorwaarden en stappen voor de opheffing. Het bevat echter weinig details over de specifieke financiële en personele gevolgen, die in andere documenten zoals het Liquidatieplan worden behandeld.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met het voorgenomen besluit en ervoor zorgen dat de deelnemende gemeenten tijdig hun opheffingsbesluit nemen. De raad speelt een cruciale rol in het coördineren van de besluitvorming en het verkrijgen van de benodigde verklaringen van geen bezwaar.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen de instemming met de opheffing van de regeling en de voorwaarden waaronder dit gebeurt. Er moet ook worden besloten hoe de taken en verantwoordelijkheden van het Stadsgewest worden herverdeeld.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden. Het is echter minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder de context van het Liquidatieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe factoren zoals de inwerkingtreding van wetgeving kan risico's met zich meebrengen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om in te stemmen met het voorgenomen besluit tot opheffing van de gemeenschappelijke regeling, onder de gestelde voorwaarden.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat kan worden gezien als een gemis in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden behandeld in het Liquidatieplan, maar het voorstel zelf geeft geen gedetailleerde financiële informatie. Het is onduidelijk hoe eventuele kosten worden gedekt zonder inzage in het Liquidatieplan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stadsgewest Haaglanden Opheffing Algemene Maatregel van Bestuur Wet afschaffing plusregio’s Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) Wijziging Besluit personenvervoer 2000 Verklaring van geen bezwaar Liquidatieplan Sociaal Plan Gemeenschappelijke regelingVerfijning van de zoekopdracht: