Commissie OG
Agendapunt Verslag commissie Openbaar Gebied d.d. 10 en 17 januari 2006 (2006/2078)
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 24 Verslag van de commissievergadering van 29 november en 6 december 2005 (2005/36210)
Agendapunt 25 Actiepuntenlijst voortvloeiend uit de toezeggingen uit commissievergaderingen(wordt nagezonden).
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4 Raadsvoorstel tot het vrijgeven voor inspraak van de structuurvisie Leidschendam-Voorburg 2020 (2005/31719).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd in te stemmen met de terinzagelegging van de ontwerp-structuurvisie "Leidschendam-Voorburg 2020", getiteld "Ruimte voor Wensen". Deze visie, die tot 2020 reikt, biedt een ruimtelijk kader voor toekomstige ontwikkelingen en streeft naar een evenwichtige bevolkingsopbouw met een groei van 11.000 inwoners sinds 2002. De visie houdt rekening met behoud van het groene karakter van de gemeente, bereikbaarheid en andere ambities zoals economische activiteiten en milieukwesties. De ontwerp-structuurvisie zal in januari/februari 2006 ter inzage liggen voor inspraak. De communicatie rondom de visie is gericht op het creëren van draagvlak en duidelijkheid over de status en relatie met andere beleidsstukken. Na de inspraakperiode zal de raad een voorstel krijgen voor de definitieve vaststelling van de structuurvisie in 2006.
-
Raadsvoorstel tot het vrijgeven voor inspraak van de structuurvisie Leidschendam-Voorburg 2020 Ruimte voor wensen .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot instemming met de terinzagelegging van het ontwerp van de structuurvisie Leidschendam-Voorburg 2020
Samenvatting: Het raadsvoorstel betreft de instemming met de terinzagelegging van de ontwerp-structuurvisie Leidschendam-Voorburg 2020, getiteld "Ruimte voor Wensen". Deze visie biedt een ruimtelijk kader voor de ontwikkeling van de gemeente tot 2020, met een focus op een evenwichtige bevolkingsopbouw en een maximale groei van 11.000 inwoners. De visie houdt rekening met behoud van groen, bereikbaarheid, en economische activiteiten. Het voorstel vraagt de raad om het ontwerp vrij te geven voor inspraak en overleg met bestuurlijke partners, met als doel een definitieve vaststelling in 2006.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de doelstellingen, de context, en de stappen die moeten worden genomen. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de financiële dekking en de specifieke maatregelen voor duurzaamheid.
Rol van de Raad
De raad wordt gevraagd in te stemmen met de terinzagelegging van de ontwerp-structuurvisie en het vrijgeven voor inspraak. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de visie en het faciliteren van de inspraakprocedure.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de balans tussen bevolkingsgroei en behoud van groen, evenals de mate van betrokkenheid bij regionale woningbouwopgaven. Er moet ook worden gekozen hoe om te gaan met de spanningen tussen lokale ambities en regionale/nationale beleidskaders.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het heeft specifieke en tijdgebonden doelen, zoals de terinzagelegging en de inspraakperiode. Echter, de meetbaarheid en haalbaarheid van de bevolkingsgroei en woningbouwambities zijn minder duidelijk. Er zijn geen directe inconsistenties, maar er is een spanningsveld tussen groei en behoud van groen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om in te stemmen met de terinzagelegging van de ontwerp-structuurvisie en het vrijgeven voor inspraak.
Participatie
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door inspraak van de bevolking en overleg met bestuurlijke partners. Er zijn plannen voor communicatie en workshops met interne en externe doelgroepen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd in termen van behoud van groen en luchtkwaliteitsproblematiek, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële Gevolgen
De structuurvisie is binnen bestaande budgetten opgesteld, maar er is een verschuiving van budgetten nodig voor burgerparticipatie en externe communicatie. Er is geen gedetailleerde uitleg over hoe deze verschuivingen worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Structuurvisie Ruimtelijke ordening Woningbouw Bevolkingsopbouw Groene woonstad Regionale partners Inspraak Communicatieplan Regionaal Structuurplan Nota RuimteVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.a Ruimtelijke onderbouwing inzake bouwkavels Rodelaan (2005/33977)
Agendapunt 5.b Raadsvoorstel tot vaststelling van de grondexploitatie Kavels Rodelaan per 1 januari 2005 (2005/31692).
Samenvatting
Het raadsvoorstel aan de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de goedkeuring van de openbare verkoop van 11 kavels aan de Rodelaan in Voorburg en de vaststelling van de grondexploitatie Kavels Rodelaan per 1 januari 2005. De ontwikkeling van deze kavels valt buiten het project Sijtwende en de opbrengsten zullen worden gebruikt voor verkeersaanpassingen en de verplaatsing van een scoutingclub. De kavels worden via een openbare biedprocedure verkocht, met een minimale grondprijs om een bepaalde opbrengst te garanderen. De grondexploitatie heeft een positief saldo, dat na afsluiting in 2007 aan de Algemene reserve grondexploitatie wordt toegevoegd. De kosten voor het bouw- en woonrijpmaken van het gebied bedragen € 404.295, terwijl de opbrengsten worden geschat op € 4.653.600, wat resulteert in een positief saldo van € 4.249.305. De financiële risico's worden als verwaarloosbaar beschouwd. De raad wordt gevraagd in te stemmen met het voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot vaststelling van de grondexploitatie Kavels Rodelaan per 1 januari 2005". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om in te stemmen met de openbare verkoop van 11 kavels aan de Rodelaan in Voorburg. De verkoop is onderdeel van een grondexploitatie die positief sluitend is. De opbrengsten zullen worden gebruikt voor verkeersaanpassingen en de verplaatsing van een scoutingclub. De kavels worden via een openbare biedprocedure verkocht, met een minimale grondprijs om een bepaalde opbrengst te garanderen. De kavels worden bouwrijp opgeleverd en de bestemmingsplanprocedure wordt door de gemeente uitgevoerd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de financiële consequenties, de planning, en de procedure voor de verkoop van de kavels. Echter, er is weinig detail over de participatie van belanghebbenden en de duurzaamheid van het project.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde grondexploitatie en de verkoop van de kavels. Dit houdt in dat zij de financiële en strategische implicaties van het voorstel moeten beoordelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde verkoopstrategie en de bestemming van de opbrengsten. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde ontwikkeling past binnen de bredere visie voor de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de doelen op het gebied van participatie en duurzaamheid zijn niet SMART geformuleerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de grondexploitatie en de verkoop van de kavels zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Dit kan een gemiste kans zijn, gezien de huidige focus op duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn positief, met een aanzienlijke opbrengst die bijdraagt aan de algemene reserve grondexploitatie. De kosten en opbrengsten zijn gedetailleerd uitgewerkt, en het voorstel geeft aan dat de opbrengsten de kosten ruimschoots dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondexploitatie Kavels Rodelaan Openbare verkoop Positief saldo Woningbouw Park Sijtwende Scouting Orion Bouwrijpmaken Minimale grondprijs Stedenbouwkundige randvoorwaardenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Raadsvoorstel inzake voortgang nieuwbouw Veurs Stip en ID-college op het Fluitpolderplein (2005/35422).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft in 2003 besloten om nieuwbouw voor het Veurs Stip en het ID-College te bevorderen op of nabij het Fluitpolderplein. Dit project beoogt geïntegreerde huisvesting voor beide onderwijsinstellingen, wat de onderwijs- en arbeidskansen voor leerlingen zal verbeteren. De stichtingskosten voor Veurs Stip zijn verlaagd door een vermindering van het leerlingenaantal. Er is een ontwikkelingsvisie opgesteld die voorziet in een gefaseerde ontwikkeling van onderwijsvoorzieningen en woningbouw. De eerste fase richt zich op de nieuwbouw van de scholen, terwijl de tweede fase woningbouw omvat. Er is een alternatieve locatie voorgesteld nabij de huidige sporthal op het Fluitpolderplein, wat de voorkeur heeft van de betrokken schoolbesturen. De woningbouw kan beginnen in 2006, en de onderwijsvoorziening zou begin 2008 in gebruik kunnen worden genomen. Een voorbereidingsbesluit is noodzakelijk om de plannen uit te voeren, gezien het verouderde bestemmingsplan. De gemeenteraad wordt voorgesteld om dit besluit te nemen.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van een voorbereidingsbesluit voor de nieuwbouw van Veurs Stip en ID-college op het Fluitpolderplein (Amstelwijk). .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Voortgang nieuwbouw Veurs Stip en ID-college op het Fluitpolderplein
Samenvatting: Het voorstel informeert de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg over de voortgang van de nieuwbouwplannen voor Veurs Stip en ID-College op het Fluitpolderplein. Het project beoogt geïntegreerde huisvesting voor beide onderwijsinstellingen, met als doel het verbeteren van onderwijs en arbeidskansen voor leerlingen. De locatiekeuze en ruimtelijke procedure worden besproken, evenals de financiële aspecten en de fasering van de ontwikkeling. De eerste fase richt zich op de onderwijsvoorziening, terwijl de tweede fase woningbouw omvat. Een voorbereidingsbesluit is noodzakelijk om de plannen te realiseren.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het verstrekken van informatie over de voortgang, locatiekeuze, financiële aspecten, en de benodigde procedures. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de participatie van belanghebbenden en de specifieke duurzaamheidsmaatregelen.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de voorgestelde plannen, inclusief het nemen van een voorbereidingsbesluit dat noodzakelijk is voor de voortgang van het project.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de locatiekeuze, de fasering van de ontwikkeling, en de financiële dekking van het project. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de prioritering van onderwijsvoorzieningen versus woningbouw.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen en tijdlijnen, maar mist meetbare duurzaamheidsdoelen en concrete participatieplannen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor meer gedetailleerde planning.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het voorbereidingsbesluit te nemen, zoals voorgesteld in het concept-besluit, om de voortgang van de plannen te waarborgen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat een gemis is in termen van transparantie en betrokkenheid.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, wat een gemiste kans is gezien de huidige focus op duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten stichtingskosten van €4.300.000 voor Veurs Stip en €3.260.000 voor ID-College. De grondopbrengst moet 50% van de stichtingskosten voor Veurs Stip dekken. Er is geen gedetailleerd plan voor de volledige financiële dekking, wat verdere aandacht vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuwbouw Veurs Stip ID-College Fluitpolderplein Onderwijsvoorziening Woningbouw Stedenbouwkundige Grondexploitatie Bestemmingsplan OntwikkelingsvisieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Voortgangsinformatie realisering bouwplannen (2005/35520).
Agendapunt 8 Voortgang Openbaar Vervoer Knooppunt (2005/31716).
Agendapunt 9 Economische beleidsbrief 'Ondernemen met een positieve balans' (2005/35115)
Agendapunt 10 Raadsvoorstel tot invoering van huis aan huis inzamelen van oud papier bij laagbouw (2005/34203).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de invoering van huis-aan-huis inzameling van papier bij laagbouwwoningen, na een succesvolle proefperiode in de wijken Essesteijn en Duivenvoorde. De proef toonde aan dat deze inzameling kostenneutraal kan plaatsvinden, dankzij hogere papieropbrengsten en lagere restafvalverwerkingskosten. De proef had een deelnemerspercentage van 41% en toonde aan dat de landelijke doelstellingen voor papierinzameling haalbaar zijn. De gemeente plant om vanaf februari 2006 de inzameling gemeentebreed uit te rollen, waarbij bewoners vrijwillig een papiercontainer kunnen aanvragen. Er wordt ook een nieuw vergoedingssysteem voor verenigingen ontwikkeld om hen te compenseren voor eventuele inkomstenderving. Het voorstel vraagt om een krediet van €250.647 voor de aanschaf van containers en projectkosten, met een jaarlijkse kapitaallast van €30.000. Communicatie met bewoners en verenigingen is een belangrijk onderdeel van de implementatie.
-
Raadsvoorstel tot invoering van huis aan huis inzamelen van oud papier bij laagbouw .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Huis-aan-huis inzameling van papier bij laagbouw
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Invoering huis-aan-huis inzamelen papier bij laagbouw" in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Na een succesvolle proefperiode in de wijken Essesteijn en Duivenvoorde, wordt voorgesteld om de huis-aan-huis inzameling van papier uit te breiden naar alle laagbouwwoningen in de gemeente. De proef toonde aan dat deze methode zowel financieel als milieutechnisch rendabel is. De kosten worden gedekt door hogere papieropbrengsten en lagere restafvalverwerkingskosten. Het voorstel vraagt om een krediet van €250.647 voor de aanschaf van containers en projectkosten. De implementatie start in februari 2006, met vrijwillige deelname voor bewoners.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de proefresultaten, financiële consequenties, en de stappen voor verdere implementatie. Echter, de details over de communicatie met bewoners en verenigingen kunnen uitgebreider.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het voorstel en het beschikbaar stellen van het benodigde krediet. Daarnaast speelt de raad een rol in het toezicht op de implementatie en evaluatie van het project.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de huis-aan-huis inzameling willen uitbreiden naar de hele gemeente, rekening houdend met de financiële en milieutechnische voordelen. Ook moeten ze beslissen over de compensatieregeling voor verenigingen die inkomsten verliezen door de nieuwe inzamelmethode.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen en tijdlijnen, zoals de start van de implementatie in februari 2006. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de vrijwillige deelname kan leiden tot lagere deelnamepercentages dan verwacht.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het voorstel goed te keuren en het krediet van €250.647 beschikbaar te stellen voor de aanschaf van containers en projectkosten.
Participatie:
Het voorstel biedt bewoners de keuze om deel te nemen aan de inzameling, wat participatie bevordert. Er is ook een communicatieplan om bewoners te informeren over het nieuwe systeem.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel bijdraagt aan milieudoelstellingen door de gescheiden inzameling van papier te verbeteren en restafval te verminderen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn positief, met een kostenneutrale uitvoering door hogere papieropbrengsten en lagere restafvalkosten. Het benodigde krediet van €250.647 wordt gedekt door het reguliere budget voor inzamelkosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huis-aan-huisinzameling Papier Proefperiode Minicontainers Inzamelresultaten Kostenneutraal Verenigingen Enquête Milieutechnisch Vrijwillige deelnameVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Verkeers-/parkeerproblematiek in de wijk Damsigt (2005/32596)
Agendapunt 15 Raadsvoorstel inzake een positief advies aan de minister van OCW met betrekking tot de aanwijzing van het Leidschendamse deel van de Duivenvoordecorridor tot rijksbeschermd dorpsgezicht (2005/34564).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg van 29 november 2005 betreft een positief advies aan de minister van OCW over de aanwijzing van het Leidschendamse deel van de Duivenvoordecorridor als rijksbeschermd dorpsgezicht. Dit maakt deel uit van de beschermde Landgoederenzone Wassenaar, Voorschoten, Leidschendam-Voorburg. De Monumentenwet 1988 heeft geleid tot een inhaalslag in de bescherming van architectuur en stedenbouw uit 1850-1940, wat resulteerde in het Monumenten Selectie Project (MSP). Het voorstel omvat een beschermend bestemmingsplan en vereist vergunningen voor bouwwerken die normaal vergunningvrij zijn. Er is overleg geweest met diverse commissies en een informatiebijeenkomst gehouden, waaruit bleek dat de aanwezigen positief stonden tegenover de aanwijzing. Het advies omvat ook een verzoek aan de RDMZ om de tekst van het "groene boekje" aan te passen om de waarden van het Leidschendamse deel beter te omschrijven. Het college adviseert in te stemmen met de voorgestelde grens van het ministerie.
-
Raadsvoorstel inzake een positief aan de minister van OCW met betrekking tot de aanwijzing van het Leidschendamse deel van de Duivencoordecorridor tot rijksbeschermd dorpsgezicht, als onderdeel van h.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een raadsvoorstel voor een positief advies aan de minister van OCW over de aanwijzing van het Leidschendamse deel van de Duivenvoordecorridor als rijksbeschermd dorpsgezicht. Dit maakt deel uit van de bredere Landgoederenzone Wassenaar, Voorschoten, Leidschendam-Voorburg. Het doel is om de historische en landschappelijke waarde van het gebied te beschermen door middel van een beschermend bestemmingsplan. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de voorgestelde grens en de RDMZ te verzoeken de tekst van het groene boekje aan te passen om de waarden van het Leidschendamse deel beter te omschrijven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele aandachtspunten. De omschrijving van de waarden van het Leidschendamse deel is onvoldoende gedetailleerd, wat kan leiden tot problemen bij de implementatie van het bestemmingsplan.
Rol van de raad:
De raad moet een advies uitbrengen aan de minister van OCW over de voorgenomen aanwijzing en instemmen met de voorgestelde grens van het beschermde gebied.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde grens en of zij de RDMZ verzoekt om de tekst van het groene boekje aan te passen. Dit heeft invloed op de mate van bescherming en de betrokkenheid van de lokale gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of meetbare doelen opgenomen. Er zijn ook inconsistenties, zoals de onvoldoende omschrijving van de waarden van het Leidschendamse deel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om een positief advies uit te brengen aan de minister van OCW en de RDMZ te verzoeken de tekst van het groene boekje aan te passen.
Participatie:
Er is een informatiebijeenkomst gehouden voor belanghebbenden, maar er is geen mogelijkheid voor bezwaar in dit stadium. De participatie lijkt beperkt tot informatieverstrekking.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp, maar de bescherming van historische en landschappelijke waarden kan indirect bijdragen aan duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen genoemd, maar de aanwijzing kan leiden tot extra kosten voor het opstellen van beschermende bestemmingsplannen en het verwerken van vergunningaanvragen. Het Provinciaal Cultuurfonds kan financiële ondersteuning bieden voor restauraties binnen het beschermde gebied.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duivenvoordecorridor Rijksbeschermd dorpsgezicht Landgoederenzone Monumentenwet 1988 Rijksdienst voor de Monumentenzorg (RDMZ) Bestemmingsplan Cultuurhistorische waarden Structuurvisie Welstands- en Monumentencommissie Provinciaal CultuurfondsVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Raadsvoorstel tot vaststelling van een voorbereidingsbesluit voor Buitenplaats Wiltenburch (2005/35386).
Samenvatting
Het voorbereidingsbesluit voor het terrein Buitenplaats Wiltenburch, dat op 11 februari 2006 afloopt, moet worden vernieuwd om toekomstige bouwvergunningen voor het voormalige Effathaterrein mogelijk te maken. Het huidige bestemmingsplan 'West' uit 1989 is ouder dan tien jaar, waardoor een voorbereidingsbesluit noodzakelijk is voor vrijstelling van het bestemmingsplan. Het terrein heeft momenteel de bestemming 'Bijzondere doeleinden', wat in strijd is met de geplande woningbouw. Het college van Leidschendam-Voorburg stelt daarom voor om een nieuw voorbereidingsbesluit vast te stellen, zodat vrijstellingen en bouwvergunningen verleend kunnen worden. Het besluit zal worden gepubliceerd in de gemeenterubriek en de Staatscourant.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van een voorbereidingsbesluit voor Buitenplaats Wiltenburch. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Raadsvoorstel tot het vaststellen van een voorbereidingsbesluit voor Buitenplaats Wiltenburch". Het huidige voorbereidingsbesluit voor het voormalige Effathaterrein, nu Nieuw Hadriani, vervalt op 10 februari 2006. Om toekomstige bouwplannen mogelijk te maken, is een nieuw voorbereidingsbesluit noodzakelijk. Het terrein valt onder een ouder bestemmingsplan dat niet voorziet in de geplande woningbouw, waardoor vrijstelling nodig is. Het voorstel vraagt de raad om een nieuw voorbereidingsbesluit vast te stellen, zodat vrijstellingen en bouwvergunningen kunnen worden verleend voor de herontwikkeling van het terrein.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg over de noodzaak van het voorbereidingsbesluit en de wettelijke kaders. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de specifieke bouwplannen en de betrokken partijen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het vaststellen van het voorbereidingsbesluit, wat essentieel is voor het verlenen van vrijstellingen en bouwvergunningen voor de geplande ontwikkelingen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de herontwikkeling van het terrein willen faciliteren door het voorbereidingsbesluit vast te stellen, wat kan leiden tot veranderingen in het gebruik van het terrein en mogelijk weerstand van omwonenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van concrete details over de bouwplannen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met het vaststellen van het nieuwe voorbereidingsbesluit voor een deel van het terrein.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het voorbereidingsbesluit wordt gepubliceerd, maar er is geen specifieke informatie over participatie van belanghebbenden of inspraakmogelijkheden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar kan relevant zijn gezien de herontwikkeling van het terrein.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties vermeld in het voorstel, wat suggereert dat er geen directe kosten voor de gemeente zijn verbonden aan het voorbereidingsbesluit. Echter, de financiële implicaties van de uiteindelijke bouwplannen worden niet besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorbereidingsbesluit Effathaterrein Bestemmingsplan Vrijstelling Woningbouw Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO) Nieuw Hadriani Herontwikkeling Bouwvergunning Artikel 19 WRO-procedureVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Raadsvoorstel tot vaststellen verordening 'Stimuleringsleningen voor stedelijke vernieuwing en wonen Leidschendam-Voorburg 2005' (2004/24603).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft het vaststellen van de verordening "Stimuleringsleningen voor stedelijke vernieuwing en wonen". Deze verordening vormt het kader voor het toekennen van stimuleringsleningen via het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn). De leningen zijn bedoeld voor particuliere woningverbetering, onderhoud van monumenten, startersleningen en stedelijke herontwikkeling. Het revolverende fonds van de gemeente maakt het mogelijk om laagrentende of renteloze leningen te verstrekken, waarbij terugbetaalde leningen opnieuw kunnen worden ingezet. Het huidige fondsvolume bedraagt ruim 3 miljoen euro, wat een structurele inzet van vier ton per jaar mogelijk maakt. De verordening moet worden vastgesteld door de gemeenteraad en is essentieel voor het opstellen van specifieke stimuleringsregelingen per project. Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor de uitvoering van het beleid omtrent deze leningen.
-
Raadsvoorstel tot vaststellen verordening Stimuleringsleningen voor stedelijke vernieuwing en wonen Leidschendam-Voorburg 2005 .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: "Stimuleringsleningen voor stedelijke vernieuwing en wonen Leidschendam-Voorburg 2005"
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de verordening "Stimuleringsleningen voor stedelijke vernieuwing en wonen Leidschendam-Voorburg 2005". Het doel is het vaststellen van een kader voor het toekennen van stimuleringsleningen via het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn). Deze leningen zijn bedoeld voor particuliere woningverbetering, onderhoud van monumenten, startersleningen en stedelijke herontwikkeling. Het revolverende fonds maakt het mogelijk om leningen te verstrekken die na aflossing opnieuw kunnen worden ingezet, wat een duurzame financieringsoplossing biedt voor stedelijke vernieuwing.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijk kader voor de toekenning van leningen en beschrijft de financiële structuur van het revolverende fonds. Echter, specifieke details over de criteria voor leningstoekenning en de exacte procedures voor aanvraag en afwijzing zouden verder uitgewerkt kunnen worden.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de taak om de verordening vast te stellen. Dit is essentieel voor de uitvoering van het beleid omtrent stimuleringsleningen door het college van burgemeester en wethouders.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde verordening en de daarin opgenomen financiële strategie. Er moet ook overwogen worden hoe de leningen het beste kunnen bijdragen aan de stedelijke vernieuwing en woningverbetering.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële middelen, maar mist concrete tijdsgebonden doelen en specifieke criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar verdere specificatie van doelen zou nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening "Stimuleringsleningen voor stedelijke vernieuwing en wonen" al dan niet vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het revolverende fonds een duurzame financieringsmethode biedt door het hergebruik van afgeloste leningen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel beschrijft dat het revolverende fonds een volume heeft van ruim 3 miljoen euro, met een structurele inzet van vier ton per jaar. Er zijn momenteel geen extra stortingen nodig, maar dit kan veranderen afhankelijk van de vraag naar leningen. De financiële dekking is dus voorlopig voldoende.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stimuleringsleningen Revolverend fonds Stedelijke vernieuwing Volkshuisvesting SVn (Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten) Particuliere woningverbetering Monumentenonderhoud Startersleningen Projectontwikkelaars Publiek-private samenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 18 Raadsvoorstel tot vaststelling van de grondexploitatie Rietvink/Gemeentewerf per 1-1-2005 (2005/36285).
Samenvatting
De raad van de gemeente Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om in te stemmen met de grondexploitatie voor het project Rietvink/Gemeentewerf per 1 januari 2005. Dit project omvat drie deelgebieden: Kouwenhof, De Werf en De Rozenlaan. Voor De Werf is een stedenbouwkundige visie van bureau Kampman gekozen, en voor de Rozenlaan die van bureau OD205. Het programma voor beide locaties is nog niet definitief, maar er zijn enkele randvoorwaarden, zoals minimaal 30% sociale woningbouw. De kosten voor de ontwikkeling zijn geraamd en er is een positief saldo van € 547.300 op contante waarde. Er zijn echter risico's verbonden aan de grondprijzen en de saneringskosten. De raad wordt gevraagd om de herziene grondexploitatie goed te keuren.
Agendapunt 19 Raadsvoorstel tot vaststelling van het bestemmingsplan Veursestraatweg 2006 (2005/35255).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om het bestemmingsplan Veursestraatweg 2006 vast te stellen. Het ontwerp van dit plan heeft eerder ter inzage gelegen, waarbij 15 zienswijzen zijn ingediend. Het plan heeft een conserverend karakter, gericht op het behoud van de bestaande kwaliteiten van het gebied. Er zijn wijzigingen aangebracht naar aanleiding van de zienswijzen en ambtshalve wijzigingen. De raad wordt gevraagd om zowel het aangepaste bestemmingsplan als de Zienswijzennota vast te stellen. Na goedkeuring door de raad zal het plan ter inzage worden gelegd en naar de Provincie worden gestuurd voor verdere goedkeuring. Het proces voorziet in mogelijkheden voor belanghebbenden om bedenkingen in te dienen en eventueel beroep aan te tekenen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot vaststelling bestemmingsplan Veursestraatweg 2006". Het doel is om correcties aan te brengen in de plankaart van het bestemmingsplan voor de Veursestraatweg in Leidschendam. Er zijn fouten ontdekt in de goothoogte van woningen aan de Veursestraatweg 48 t/m 84, die niet correct waren overgenomen. Het voorstel beoogt deze fouten te corrigeren, zodat de plankaart en de bijbehorende voorschriften overeenkomen met de feitelijke situatie. Na vaststelling door de raad zullen de correcties officieel worden doorgevoerd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak van de correcties en de specifieke aanpassingen beschrijft. Er is echter geen uitgebreide toelichting op de gevolgen van deze correcties voor betrokken partijen of de omgeving.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen, inclusief de voorgestelde correcties. Dit is een formele stap die nodig is om de plankaart juridisch bindend te maken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde correcties. Dit kan politieke implicaties hebben als er bezwaren zijn van bewoners of andere belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de aanpassingen die moeten worden doorgevoerd. Het is echter niet tijdgebonden, aangezien er geen duidelijke deadline voor de correcties wordt genoemd. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan met de voorgestelde correcties vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van bewoners of andere belanghebbenden in het proces van het aanbrengen van de correcties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen inzicht in de financiële gevolgen of hoe eventuele kosten worden gedekt. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Veursestraatweg Goothoogte Plankaart Aanpassingen Bouwaanvraag Woningblok Correctie Voorschriften VaststellingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan Veursestraatweg 2006". Het bestemmingsplan heeft een conserverend karakter en richt zich op het behoud van de bestaande kwaliteiten van het plangebied, dat onder andere de woonwijk 't Lien omvat. Het plan is ter inzage gelegd en er zijn 15 zienswijzen ingediend. Het voorstel is om het bestemmingsplan, inclusief de Zienswijzennota en de daarin voorgestelde wijzigingen, vast te stellen. Na vaststelling door de raad wordt het plan ter goedkeuring naar de Provincie gestuurd en opnieuw ter inzage gelegd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke samenvatting van de zienswijzen en de voorgestelde wijzigingen. Er is een uitgebreide toelichting op de ingediende zienswijzen en de ambtshalve wijzigingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. Na vaststelling door de raad wordt het plan ter goedkeuring naar de Provincie gestuurd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen en het conserverende karakter van het bestemmingsplan. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met de ingediende zienswijzen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met duidelijke stappen en deadlines. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan en de Zienswijzennota vast te stellen en het plan naar de Provincie te sturen.
Participatie:
Er is participatie geweest in de vorm van het indienen van zienswijzen. De indieners worden geïnformeerd over de uitkomsten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het conserverende karakter van het plan kan bijdragen aan duurzame gebiedsontwikkeling door het behoud van groenstructuren.
Financiële gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het lijkt erop dat de focus ligt op het behoud van de huidige situatie zonder grote investeringen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Veursestraatweg 2006 Zienswijzen Plangebied Conserverend karakter Groenstructuren Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO) Ambtshalve wijzigingen Zienswijzennota Terinzagelegging ProvincieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 20 Raadsvoorstel tot evaluatie van de nota Welstandsbeleid. (2005/35524)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de evaluatie en aanpassing van de welstandsnota na een jaar gebruik. De evaluatie, uitgevoerd door de gemeente en de welstandscommissie, wijst op de noodzaak om enkele redactionele onvolkomenheden te verwijderen en de welstandscriteria te verbeteren, objectiveren en digitaliseren. Daarnaast wordt aanbevolen de leesbaarheid te vergroten, een regeling toe te voegen voor bouwprojecten in meerdere gebiedstypen, en de openbaarheid van welstandsvergaderingen te verbeteren. De welstandscommissie vindt de nota nog te abstract en niet publieksvriendelijk genoeg. Het voorstel is om nu alleen technische wijzigingen door te voeren en later, na aanvullend onderzoek en overleg, inhoudelijke aanpassingen te maken. Het ministerie van VROM werkt aan een uniforme richtlijn voor welstandsnota's. Het college stelt voor om in te stemmen met de technische wijzigingen en later terug te komen op verdere aanpassingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot aanpassing van een aantal technische wijzigingen van de welstandsnota
Samenvatting: Het raadsvoorstel informeert de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg over de ervaringen met de welstandsnota na een jaar gebruik. Het voorstel beoogt de nota in twee stappen te wijzigen: eerst door enkele technische onvolkomenheden te corrigeren en vervolgens in 2006 inhoudelijke verbeteringen aan te brengen op het gebied van leesbaarheid, digitalisering en criteria. De evaluatie door de gemeente en de welstandscommissie heeft geleid tot aanbevelingen voor verbeteringen, waaronder het uitbreiden van welstandscriteria en het verbeteren van de openbaarheid van vergaderingen. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met de technische wijzigingen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de bevindingen van zowel de gemeente als de welstandscommissie presenteert en een duidelijke tweestapsbenadering voorstelt. Echter, het mist specifieke details over de exacte aard van de technische wijzigingen en de toekomstige inhoudelijke verbeteringen.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om in te stemmen met de voorgestelde technische wijzigingen van de welstandsnota. Daarnaast wordt van de raad verwacht dat zij in een latere fase betrokken blijft bij de verdere inhoudelijke aanpassingen van de nota.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde technische wijzigingen en of zij de voorgestelde aanpak voor verdere evaluatie en aanpassing van de welstandsnota steunt. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er verschillen van mening zijn over de prioriteiten voor de inhoudelijke wijzigingen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er een tijdlijn wordt geschetst voor de technische wijzigingen en toekomstige evaluaties, ontbreken specifieke meetbare doelen en criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de vage formuleringen kunnen leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de voorgestelde technische wijzigingen van de welstandsnota.
Participatie
Het voorstel vermeldt een voorgenomen extern 'klanten'onderzoek bij professionele aanvragers en architecten, wat wijst op enige mate van participatie. Echter, er is geen uitgebreide participatiestrategie beschreven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op technische en procedurele aspecten van de welstandsnota.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bevat geen gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij het overwegen van het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Welstandsnota Evaluatie Welstandscommissie Woningwet Digitalisering Criteria Exessenregeling Openbaarheid Dienstverlening OmgevingsvergunningVerfijning van de zoekopdracht: