Raad
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4 Raadsvoorstel tot vaststelling van het Beleidsplan reïntegratie 2006 (2005/34538)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het Beleidsplan reïntegratie 2006 voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Sinds 1 januari 2005 is de "Reïntegratieverordening Wet werk en bijstand Leidschendam-Voorburg 2005" van kracht, waarin de basisrechten en -plichten van de gemeente en haar klanten zijn vastgelegd, evenals de reïntegratievoorzieningen. Omdat het niet mogelijk is om alle details in de verordening op te nemen, wordt er jaarlijks een beleidsplan opgesteld. Het huidige voorstel betreft het beleidsplan voor 2006. De cliëntenraad werd op 16 november 2005 om advies gevraagd, maar kon door tijdsdruk geen advies uitbrengen. Het voorstel is om het beleidsplan vast te stellen, zodat de afdeling Sociale Zaken haar reïntegratiewerkzaamheden voor 2006 kan uitvoeren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot vaststelling Beleidsplan reïntegratie 2006" voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het beleidsplan is een jaarlijks document dat de uitvoering van de Reïntegratieverordening Wet werk en bijstand 2005 ondersteunt. Het plan legt de focus op de rechten en plichten van zowel de gemeente als de cliënten, en beschrijft de reïntegratievoorzieningen die beschikbaar zijn voor gemeentelijke doelgroepen. Het doel is om de afdeling Sociale Zaken in staat te stellen haar reïntegratietaken effectief uit te voeren. Vanwege tijdsdruk heeft de cliëntenraad geen advies kunnen geven over het plan.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het vaststellen van een beleidsplan dat de uitvoering van de reïntegratieverordening ondersteunt. Echter, het ontbreken van advies van de cliëntenraad kan als een tekortkoming worden beschouwd.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het beleidsplan te accorderen, wat essentieel is voor de uitvoering van het reïntegratiebeleid door de afdeling Sociale Zaken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij het beleidsplan zonder advies van de cliëntenraad wil goedkeuren, wat een afweging tussen tijdsdruk en participatie inhoudt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties vermeld.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het Beleidsplan reïntegratie 2006 al dan niet vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de cliëntenraad om advies is gevraagd, maar door tijdsdruk is er geen advies uitgebracht. Dit wijst op beperkte participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsbronnen aan, wat een belangrijk aspect is dat mogelijk meer aandacht vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidsplan reïntegratie 2006 Reïntegratieverordening Wet werk en bijstand Gemeentelijke doelgroepen Reïntegratievoorzieningen Cliëntenraad Sociale Zaken Advies College Tijdsdruk AccorderingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Raadsvoorstel inzake fusie besturen openbaar basisonderwijs Leidschendam-Voorburg, de SKO De Jakobsladder en de SKO Voorschoten (2005/36120).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om in te stemmen met een fusie van de besturen van het openbaar basisonderwijs Leidschendam-Voorburg, de SKO De Jakobsladder en de SKO Voorschoten, met ingang van 1 maart 2006. Deze fusie beoogt de bestuurlijke verzelfstandiging van het openbaar basisonderwijs te realiseren. De fusie zal leiden tot de oprichting van een samenwerkingsstichting die het bestuur van de betrokken scholen overneemt. De identiteit van zowel het openbaar als het rooms-katholiek onderwijs blijft behouden. De gemeente blijft grondwettelijk verantwoordelijk voor het openbaar onderwijs. Er zijn afspraken gemaakt over de overdracht van personeel, eigendommen en financiële middelen, inclusief een bruidsschat van maximaal € 729.000,00 om de overgang te ondersteunen. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met de concept-statuten van de nieuwe stichting en de financiële en juridische regelingen die bij de fusie komen kijken.
-
Raadsvoorstel inzake fusie besturen openbaar basisondewijs Leidschendam-Voorburg, de SKO De Jakobsladder en de SKO Voorschoten. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Fusie besturen openbaar basisonderwijs Leidschendam-Voorburg
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Besluit fusie besturen openbaar basisonderwijs Leidschendam-Voorburg, de SKO De Jakobsladder en de SKO Voorschoten". Het voorstel betreft de fusie van de besturen van het openbaar basisonderwijs in Leidschendam-Voorburg met de Stichting Katholiek Onderwijs De Jakobsladder en de Stichting Katholiek Onderwijs Voorschoten, met ingang van 1 maart 2006. Deze fusie beoogt de bestuurlijke verzelfstandiging van het openbaar basisonderwijs te realiseren, zoals eerder door de raad gewenst. De fusie zal leiden tot de oprichting van een nieuw bestuur dat de belangen en identiteiten van zowel openbaar als rooms-katholiek onderwijs behartigt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor juridische, financiële en organisatorische aspecten. Het bevat alle noodzakelijke informatie voor besluitvorming, inclusief de gevolgen voor personeel en eigendomsoverdracht.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de fusie en de overdracht van bevoegdheden, personeel en eigendommen aan het nieuwe bestuur. De raad houdt toezicht op de identiteit van het openbaar onderwijs en heeft een rol in de goedkeuring van statutenwijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de overdracht van openbaar onderwijs aan een samenwerkingsstichting, inclusief de financiële ondersteuning via een bruidsschat. Er moet worden gewogen of de fusie de belangen van het openbaar onderwijs voldoende waarborgt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar de haalbaarheid (achievable) en relevantie (relevant) zijn afhankelijk van de uitvoering en de samenwerking tussen de betrokken partijen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de fusie goed te keuren, inclusief de overdracht van personeel, eigendommen en de financiële afspraken zoals de bruidsschat.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de gemeenschappelijke medezeggenschapsraden zijn geraadpleegd, wat wijst op betrokkenheid van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten de overdracht van eigendommen en een bruidsschat van maximaal €729.000,00, gedekt door de gemeentelijke begroting. De financiële positie van de betrokken besturen is positief, wat de fusie financieel haalbaar maakt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fusie Openbaar basisonderwijs SKO De Jakobsladder SKO Voorschoten Bestuurlijke verzelfstandiging Besturenfusie Samenwerkingsstichting Bestuursfilosofie Identiteit BruidsschatVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Raadsbrief inzake de stand van zaken aanleg kunstgrasveld op sportpark De Meerhorst te Stompwijk. (2006/74)
Agendapunt 7 Raadsvoorstel tot vaststelling van de grondexploitatie Kavels Rodelaan per 1 januari 2005 (2005/31692).
Samenvatting
Het raadsvoorstel aan de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de goedkeuring van de openbare verkoop van 11 kavels aan de Rodelaan in Voorburg en de vaststelling van de grondexploitatie Kavels Rodelaan per 1 januari 2005. De ontwikkeling van deze kavels valt buiten het project Sijtwende en de opbrengsten zullen worden gebruikt voor verkeersaanpassingen en de verplaatsing van een scoutingclub. De kavels worden via een openbare biedprocedure verkocht, met een minimale grondprijs om een bepaalde opbrengst te garanderen. De grondexploitatie heeft een positief saldo, dat na afsluiting in 2007 aan de Algemene reserve grondexploitatie wordt toegevoegd. De kosten voor het bouw- en woonrijpmaken van het gebied bedragen € 404.295, terwijl de opbrengsten worden geschat op € 4.653.600, wat resulteert in een positief saldo van € 4.249.305. De financiële risico's worden als verwaarloosbaar beschouwd. De raad wordt gevraagd in te stemmen met het voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot vaststelling van de grondexploitatie Kavels Rodelaan per 1 januari 2005". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om in te stemmen met de openbare verkoop van 11 kavels aan de Rodelaan in Voorburg. De verkoop is onderdeel van een grondexploitatie die positief sluitend is. De opbrengsten zullen worden gebruikt voor verkeersaanpassingen en de verplaatsing van een scoutingclub. De kavels worden via een openbare biedprocedure verkocht, met een minimale grondprijs om een bepaalde opbrengst te garanderen. De kavels worden bouwrijp opgeleverd en de bestemmingsplanprocedure wordt door de gemeente uitgevoerd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de financiële consequenties, de planning, en de procedure voor de verkoop van de kavels. Echter, er is weinig detail over de participatie van belanghebbenden en de duurzaamheid van het project.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde grondexploitatie en de verkoop van de kavels. Dit houdt in dat zij de financiële en strategische implicaties van het voorstel moeten beoordelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde verkoopstrategie en de bestemming van de opbrengsten. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde ontwikkeling past binnen de bredere visie voor de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de doelen op het gebied van participatie en duurzaamheid zijn niet SMART geformuleerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de grondexploitatie en de verkoop van de kavels zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Dit kan een gemiste kans zijn, gezien de huidige focus op duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn positief, met een aanzienlijke opbrengst die bijdraagt aan de algemene reserve grondexploitatie. De kosten en opbrengsten zijn gedetailleerd uitgewerkt, en het voorstel geeft aan dat de opbrengsten de kosten ruimschoots dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondexploitatie Kavels Rodelaan Openbare verkoop Positief saldo Woningbouw Park Sijtwende Scouting Orion Bouwrijpmaken Minimale grondprijs Stedenbouwkundige randvoorwaardenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot vaststelling van het bestemmingsplan Veursestraatweg 2006 (2005/35255).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om het bestemmingsplan Veursestraatweg 2006 vast te stellen. Het ontwerp van dit plan heeft eerder ter inzage gelegen, waarbij 15 zienswijzen zijn ingediend. Het plan heeft een conserverend karakter, gericht op het behoud van de bestaande kwaliteiten van het gebied. Er zijn wijzigingen aangebracht naar aanleiding van de zienswijzen en ambtshalve wijzigingen. De raad wordt gevraagd om zowel het aangepaste bestemmingsplan als de Zienswijzennota vast te stellen. Na goedkeuring door de raad zal het plan ter inzage worden gelegd en naar de Provincie worden gestuurd voor verdere goedkeuring. Het proces voorziet in mogelijkheden voor belanghebbenden om bedenkingen in te dienen en eventueel beroep aan te tekenen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot vaststelling bestemmingsplan Veursestraatweg 2006". Het doel is om correcties aan te brengen in de plankaart van het bestemmingsplan voor de Veursestraatweg in Leidschendam. Er zijn fouten ontdekt in de goothoogte van woningen aan de Veursestraatweg 48 t/m 84, die niet correct waren overgenomen. Het voorstel beoogt deze fouten te corrigeren, zodat de plankaart en de bijbehorende voorschriften overeenkomen met de feitelijke situatie. Na vaststelling door de raad zullen de correcties officieel worden doorgevoerd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak van de correcties en de specifieke aanpassingen beschrijft. Er is echter geen uitgebreide toelichting op de gevolgen van deze correcties voor betrokken partijen of de omgeving.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen, inclusief de voorgestelde correcties. Dit is een formele stap die nodig is om de plankaart juridisch bindend te maken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde correcties. Dit kan politieke implicaties hebben als er bezwaren zijn van bewoners of andere belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de aanpassingen die moeten worden doorgevoerd. Het is echter niet tijdgebonden, aangezien er geen duidelijke deadline voor de correcties wordt genoemd. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan met de voorgestelde correcties vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van bewoners of andere belanghebbenden in het proces van het aanbrengen van de correcties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen inzicht in de financiële gevolgen of hoe eventuele kosten worden gedekt. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Veursestraatweg Goothoogte Plankaart Aanpassingen Bouwaanvraag Woningblok Correctie Voorschriften VaststellingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan Veursestraatweg 2006". Het bestemmingsplan heeft een conserverend karakter en richt zich op het behoud van de bestaande kwaliteiten van het plangebied, dat onder andere de woonwijk 't Lien omvat. Het plan is ter inzage gelegd en er zijn 15 zienswijzen ingediend. Het voorstel is om het bestemmingsplan, inclusief de Zienswijzennota en de daarin voorgestelde wijzigingen, vast te stellen. Na vaststelling door de raad wordt het plan ter goedkeuring naar de Provincie gestuurd en opnieuw ter inzage gelegd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke samenvatting van de zienswijzen en de voorgestelde wijzigingen. Er is een uitgebreide toelichting op de ingediende zienswijzen en de ambtshalve wijzigingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. Na vaststelling door de raad wordt het plan ter goedkeuring naar de Provincie gestuurd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen en het conserverende karakter van het bestemmingsplan. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met de ingediende zienswijzen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met duidelijke stappen en deadlines. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan en de Zienswijzennota vast te stellen en het plan naar de Provincie te sturen.
Participatie:
Er is participatie geweest in de vorm van het indienen van zienswijzen. De indieners worden geïnformeerd over de uitkomsten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het conserverende karakter van het plan kan bijdragen aan duurzame gebiedsontwikkeling door het behoud van groenstructuren.
Financiële gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het lijkt erop dat de focus ligt op het behoud van de huidige situatie zonder grote investeringen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Veursestraatweg 2006 Zienswijzen Plangebied Conserverend karakter Groenstructuren Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO) Ambtshalve wijzigingen Zienswijzennota Terinzagelegging ProvincieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel tot bekrachting van het besluit van de Jongerengemeenteraad 2006.
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 10 Raadsvoorstel inzake het exposeren van Romeinse wielen uit de opgraving Forum (2005/35441).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft het exposeren van unieke Romeinse wielen, gevonden tijdens een opgraving bij Forum Hadriani. De totale kosten voor conservering en expositie bedragen € 9700,- exclusief BTW, en worden voorgesteld ten laste van de post onvoorziene uitgaven te brengen. De wielen, die compleet met naaf en spaken zijn, vormen een zeldzame vondst en zouden publiek toegankelijk moeten worden gemaakt in Museum Swaensteijn. De provincie Zuid-Holland en het bedrijf BAAC hebben mondeling ingestemd met bruikleen. Er is echter nog geen opdracht verleend voor conservering vanwege een meningsverschil bij de formele opdrachtgevers. Het voorstel omvat ook het regelen van de museale presentatie en publiciteit in samenwerking met Museum Swaensteijn. Het college van Leidschendam-Voorburg adviseert in te stemmen met het voorstel en de kosten te dekken uit onvoorziene uitgaven.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Titel: Raadsvoorstel tot het exposeren van Romeinse wielen uit de opgraving Forum.
Samenvatting: Het voorstel betreft het exposeren van twee unieke Romeinse wagenwielen, gevonden tijdens een opgraving in Forum Hadriani, in Museum Swaensteijn. De totale kosten voor conservering en expositie bedragen € 9700,- exclusief BTW. De gemeente Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld deze kosten te dekken uit de post onvoorziene uitgaven, met de intentie om de wielen op redelijke termijn toegankelijk te maken voor het publiek.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde financiële onderbouwing, een beschrijving van de betrokken partijen, en de stappen die nodig zijn voor bruikleen, conservering en expositie. Echter, er ontbreekt een concreet tijdspad voor de uitvoering.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet instemmen met het voorstel om de wielen te exposeren en de kosten hiervan ten laste te brengen van de post onvoorziene uitgaven.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of het de kosten voor de conservering en expositie van de wielen wil dekken, gezien de culturele waarde versus de financiële implicaties.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist een specifiek tijdspad en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van externe partijen voor conservering kan een risico vormen.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten of zij instemt met het exposeren van de wielen en het dekken van de kosten uit de post onvoorziene uitgaven.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er publiciteit zal worden gegeven aan de expositie in samenwerking met Museum Swaensteijn, maar er is geen verdere participatie van het publiek of andere stakeholders beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op de culturele en historische waarde van de vondst.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen bedragen € 9700,- exclusief BTW. Het voorstel geeft aan dat deze kosten gedekt kunnen worden uit de post onvoorziene uitgaven, met specifieke posten voor archeologisch onderzoek en musea.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Romeinse wielen Forum Hadriani Opgraving Museum Swaensteijn Conservering Archeologisch onderzoek BAM BAAC Cultuur-historische waarde BruikleenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsvoorstel inzake conceptbegroting GGD (2005/28685).
Samenvatting
Het raadsvoorstel aan de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de conceptbegroting 2006 van de GGD Zuid-Holland West (ZHW). Het voorstel is om deze begroting voor kennisgeving aan te nemen en de gemeentelijke bijdrage voorlopig vast te stellen op € 1.239.473, exclusief de kosten voor inspecties van kindercentra. De begroting is voor het eerst opgesteld volgens de nieuwe BBV-richtlijnen en bevat een programmabegroting en een productbegroting. Er zijn enkele aandachtspunten, zoals de noodzaak om de begroting te splitsen in verschillende producten en de aanpassing van het budget voor inspecties van kinderdagverblijven. De gemeente wacht nog op informatie over btw-compensabele onderdelen, wat invloed kan hebben op de uiteindelijke bijdrage. De meerjarenbegroting 2007-2010 blijft gelijk aan die van 2006. Het advies is om de conceptbegroting aan te nemen en de financiële gevolgen te verwerken in de Voorjaarsnota 2006.
-
Raadsvoorstel betreffende - de conceptbegroting GGD ZHW 2006; - de (voorlopige) gemeentelijke bijdrage 2006. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Conceptbegroting 2006 van de GGD Zuid-Holland West
Samenvatting: Het voorstel betreft de conceptbegroting 2006 van de GGD Zuid-Holland West (ZHW). De gemeente Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd deze begroting voor kennisgeving aan te nemen en de gemeentelijke bijdrage voorlopig vast te stellen op € 1.239.473, exclusief inspectiekosten voor kindercentra. De begroting is voor het eerst opgesteld volgens de nieuwe BBV-richtlijnen en bevat een programmabegroting en een productbegroting. Er zijn enkele punten van aandacht, zoals de verdeling van producten en de dekking van extra kosten. De GGD heeft toegezegd aanvullende informatie te verstrekken over btw-compensabele onderdelen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele aandachtspunten. Er ontbreekt nog informatie over de btw-compensabele onderdelen en de exacte kosten van inspecties van kindercentra. Ook is er sprake van onduidelijkheid over de dekking van bepaalde kosten en de verdeling van producten binnen de begroting.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad wordt gevraagd de conceptbegroting voor kennisgeving aan te nemen en de gemeentelijke bijdrage voorlopig vast te stellen. Daarnaast moet de raad eventuele financiële gevolgen meenemen in de Voorjaarsnota 2006 zodra meer informatie beschikbaar is.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorlopige vaststelling van de gemeentelijke bijdrage en hoe zij omgaat met de onzekerheden rondom de btw-compensabele onderdelen en de dekking van extra kosten.
SMART-analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn onduidelijkheden over de exacte kosten en de dekking daarvan. De tijdslijnen voor het verkrijgen van aanvullende informatie zijn niet gespecificeerd.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten de conceptbegroting voor kennisgeving aan te nemen en de gemeentelijke bijdrage voorlopig vast te stellen, met inachtneming van de nog te verrekenen btw-compensabele onderdelen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen en dekking
De financiële gevolgen voor de gemeente bedragen € 1.239.473, exclusief inspectiekosten voor kindercentra. Er is een verschil van € 37.642 tussen de bijdrage en het beschikbare budget, veroorzaakt door nog onbekende btw-compensabele onderdelen. De dekking van extra kosten, zoals de RI&E, is nog onzeker en moet verder worden onderzocht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GGD Zuid-Holland West Conceptbegroting 2006 Gemeentelijke bijdrage Programmabegroting Jeugdgezondheidszorg Openbare gezondheidszorg BBV-richtlijnen Btw-compensabele onderdelen Inspecties kindercentra LogopedieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsvoorstel tot vaststelling van de uitgaven en inkomsten van de personeelskosten en de materiële instandhouding van de openbare basisscholen in de kern Voorburg over het tijdvak 1996 tot en met 2000 (2005/36343).
Samenvatting
Het raadsbesluit 2005/36343 van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de definitieve vaststelling van de financiële afrekening voor het openbaar basisonderwijs in Voorburg over de jaren 1996 tot en met 2000. De gemeente heeft € 6.137.199,65 uitgegeven aan personeelskosten en € 792.003,73 aan materiële instandhouding. De ontvangen personele kosten bedragen € 6.110.887,54 en de ontvangsten voor materiële instandhouding € 823.394,56. Er is geen sprake van een overschrijding van het budget. Het besluit is vastgesteld tijdens de openbare raadsvergadering op 31 januari 2006.
-
Raadsbesluit inzake voorstel tot vaststelling van de uitgaven en inkomsten van de personeelskosten en de materiële instandhouding van de openbare basisscholen in de kern Voorburg over het tijdvak 199.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Openbaar basisonderwijs Personeelskosten Materiële instandhouding Voorzieningen Vijfjaarlijkse afrekening Overschrijdingsbedrag Ontvangsten Kern Voorburg Wet op het primair onderwijs (WPO) Openbare vergaderingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van de uitgaven en inkomsten met betrekking tot de personeelskosten en de materiële instandhouding van de openbare basisscholen in de kern Voorburg over de jaren 1996 t.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststelling van de uitgaven en inkomsten van de personeelskosten en de materiële instandhouding van de openbare basisscholen in de kern Voorburg over het tijdvak 1996 tot en met 2000.
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de financiële balans van de personeelskosten en materiële instandhouding van openbare basisscholen in Voorburg over de periode 1996-2000. Dit is een wettelijke verplichting onder de Wet op het primair onderwijs om de financiële gelijkstelling tussen openbaar en bijzonder onderwijs te waarborgen. De totale uitgaven bedroegen €6.929.203,38 en de inkomsten €6.934.282,10, resulterend in een onderschrijding van €5.078,72. Er zijn geen voorschotten verstrekt, en de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de vaststelling van de uitgaven, inkomsten en de staat van voorzieningen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig en gedetailleerd, met een duidelijke financiële onderbouwing en verwijzing naar relevante wetgeving en bijlagen.
Rol van de Raad
De raad moet de financiële vaststelling goedkeuren, inclusief de uitgaven, inkomsten en de staat van voorzieningen voor de betreffende periode.
Politieke Keuzes
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve en wettelijke verplichting betreft. De raad moet echter wel beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde vaststellingen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar minder gericht op haalbaarheid en relevantie in termen van bredere beleidsdoelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om akkoord te gaan met de vaststelling van de financiële gegevens zoals voorgesteld.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen participatie van andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de administratieve aard van het voorstel.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële vaststellingen uit het verleden.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de vaststelling van een kleine onderschrijding van €5.078,72. Er zijn geen extra kosten of dekkingsmaatregelen nodig, aangezien er geen overschrijding is vastgesteld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Openbare basisscholen Personeelskosten Materiële instandhouding Financiële gelijkstelling Rijksvergoedingen Overschrijdingsregeling Exploitatiekosten Onderwijs Wet op het primair onderwijs (WPO) VoorzieningenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Raadsvoorstellen betreffende financiële aangelegenheden m.b.t. concept-nota Integraal Jeugdbeleid 2006-2010 (2005/37083)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg van 6 december 2005 betreft de goedkeuring van de financiële consequenties van beleidsontwikkelingen en -voorstellen in het kader van de conceptnota Integraal Jeugdbeleid. De besluitvorming over deze financiële aspecten kan niet wachten tot de definitieve vaststelling van de nota in april, om de continuïteit van de beleidsontwikkelingen te waarborgen. De belangrijkste voorstellen omvatten:
-
Deskundigheidsbevordering: Een budget van € 6.000 wordt voorgesteld voor de jaarlijkse cursus voor leidsters in kinderopvang en peuterspeelzalen, uitgevoerd door de stichting Florence.
-
Schoolmaatschappelijk werk: Een subsidie van € 23.000 per jaar aan Bureau Jeugdzorg om schoolmaatschappelijk werk op VO-scholen te behouden.
-
Rijksbijdrage voor opvoed- en opgroeiondersteuning: Een subsidie van € 277.397 voor de periode 2005-2007 voor een buurtnetwerk in Prinsenhof en schoolmaatschappelijk werk.
-
KJ44: Een begrotingswijziging om € 89.200 beschikbaar te stellen voor het beheer van jongerencentrum KJ44 en naschoolse activiteiten.
De conceptnota zal ter inspraak worden aangeboden aan scholen en relevante instellingen, met oproepen via lokale media. Het college adviseert in te stemmen met de financiële consequenties van deze voorstellen.
-
Raadsvoorstel tot het instemmen met de financiële consequenties van beleidsontwikkelingen en -voorstellen m.b.t. de nota Integraal Jeugdbeleid. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot het instemmen met de financiële consequenties van beleidsontwikkelingen en -voorstellen m.b.t. de nota Integraal Jeugdbeleid
Samenvatting: Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om in te stemmen met de financiële consequenties van verschillende beleidsontwikkelingen en voorstellen die deel uitmaken van de conceptnota Integraal Jeugdbeleid. Het betreft onder andere subsidies voor deskundigheidsbevordering in kinderopvang, schoolmaatschappelijk werk op voortgezet onderwijs, en opvoed- en opgroeiondersteuning. Het voorstel benadrukt de noodzaak van snelle besluitvorming om de continuïteit van deze initiatieven te waarborgen, vooruitlopend op de definitieve vaststelling van de nota in april. De financiële dekking wordt gezocht binnen bestaande structurele stelposten en via rijksbijdragen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in termen van het specificeren van de financiële consequenties en de noodzaak voor snelle besluitvorming. Het biedt een gedetailleerde onderbouwing voor elk onderdeel en verwijst naar relevante wettelijke kaders.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met de financiële consequenties van de beleidsontwikkelingen en voorstellen. Dit is noodzakelijk om de continuïteit van de initiatieven te waarborgen voordat de volledige nota Integraal Jeugdbeleid wordt vastgesteld.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde financiële bijdragen willen goedkeuren, wat impliceert dat zij prioriteit geven aan de continuïteit van de jeugdbeleidinitiatieven. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er andere concurrerende budgettaire prioriteiten zijn.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bedragen en doelen. Het is tijdgebonden met een duidelijke deadline voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige besluitvorming over de volledige nota kan een risico vormen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om in te stemmen met de financiële consequenties zoals voorgesteld, om de continuïteit van de beleidsontwikkelingen te waarborgen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de conceptnota voor inspraak wordt vrijgegeven, waarbij scholen en relevante instellingen worden betrokken. Er is een plan voor communicatie en participatie via lokale media en online platforms.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op jeugdbeleid en de bijbehorende financiële aspecten.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten subsidies voor verschillende initiatieven, met een totale dekking uit structurele stelposten en rijksbijdragen. De dekking lijkt adequaat te zijn aangegeven, hoewel de afhankelijkheid van toekomstige rijksbijdragen een potentieel risico kan vormen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integraal Jeugdbeleid Schoolmaatschappelijk werk Subsidie Kinderopvang Peuterspeelzalen Bureau Jeugdzorg Buurtnetwerk Prinsenhof KJ44 Deskundigheidsbevordering Opvoed- en opgroeiondersteuningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Raadsvoorstel inzake voortgang nieuwbouw Veurs Stip en ID-college op het Fluitpolderplein (2005/35422).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft in 2003 besloten om nieuwbouw voor het Veurs Stip en het ID-College te bevorderen op of nabij het Fluitpolderplein. Dit project beoogt geïntegreerde huisvesting voor beide onderwijsinstellingen, wat de onderwijs- en arbeidskansen voor leerlingen zal verbeteren. De stichtingskosten voor Veurs Stip zijn verlaagd door een vermindering van het leerlingenaantal. Er is een ontwikkelingsvisie opgesteld die voorziet in een gefaseerde ontwikkeling van onderwijsvoorzieningen en woningbouw. De eerste fase richt zich op de nieuwbouw van de scholen, terwijl de tweede fase woningbouw omvat. Er is een alternatieve locatie voorgesteld nabij de huidige sporthal op het Fluitpolderplein, wat de voorkeur heeft van de betrokken schoolbesturen. De woningbouw kan beginnen in 2006, en de onderwijsvoorziening zou begin 2008 in gebruik kunnen worden genomen. Een voorbereidingsbesluit is noodzakelijk om de plannen uit te voeren, gezien het verouderde bestemmingsplan. De gemeenteraad wordt voorgesteld om dit besluit te nemen.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van een voorbereidingsbesluit voor de nieuwbouw van Veurs Stip en ID-college op het Fluitpolderplein (Amstelwijk). .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Voortgang nieuwbouw Veurs Stip en ID-college op het Fluitpolderplein
Samenvatting: Het voorstel informeert de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg over de voortgang van de nieuwbouwplannen voor Veurs Stip en ID-College op het Fluitpolderplein. Het project beoogt geïntegreerde huisvesting voor beide onderwijsinstellingen, met als doel het verbeteren van onderwijs en arbeidskansen voor leerlingen. De locatiekeuze en ruimtelijke procedure worden besproken, evenals de financiële aspecten en de fasering van de ontwikkeling. De eerste fase richt zich op de onderwijsvoorziening, terwijl de tweede fase woningbouw omvat. Een voorbereidingsbesluit is noodzakelijk om de plannen te realiseren.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het verstrekken van informatie over de voortgang, locatiekeuze, financiële aspecten, en de benodigde procedures. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de participatie van belanghebbenden en de specifieke duurzaamheidsmaatregelen.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de voorgestelde plannen, inclusief het nemen van een voorbereidingsbesluit dat noodzakelijk is voor de voortgang van het project.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de locatiekeuze, de fasering van de ontwikkeling, en de financiële dekking van het project. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de prioritering van onderwijsvoorzieningen versus woningbouw.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen en tijdlijnen, maar mist meetbare duurzaamheidsdoelen en concrete participatieplannen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor meer gedetailleerde planning.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het voorbereidingsbesluit te nemen, zoals voorgesteld in het concept-besluit, om de voortgang van de plannen te waarborgen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat een gemis is in termen van transparantie en betrokkenheid.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, wat een gemiste kans is gezien de huidige focus op duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten stichtingskosten van €4.300.000 voor Veurs Stip en €3.260.000 voor ID-College. De grondopbrengst moet 50% van de stichtingskosten voor Veurs Stip dekken. Er is geen gedetailleerd plan voor de volledige financiële dekking, wat verdere aandacht vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuwbouw Veurs Stip ID-College Fluitpolderplein Onderwijsvoorziening Woningbouw Stedenbouwkundige Grondexploitatie Bestemmingsplan OntwikkelingsvisieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Raadsvoorstel tot het vrijgeven voor inspraak van de structuurvisie Leidschendam-Voorburg 2020 "Ruimte voor wensen".
Agendapunt 15 Raadsvoorstel tot invoering van huis aan huis inzamelen van oud papier bij laagbouw (2005/34203).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de invoering van huis-aan-huis inzameling van papier bij laagbouwwoningen, na een succesvolle proefperiode in de wijken Essesteijn en Duivenvoorde. De proef toonde aan dat deze inzameling kostenneutraal kan plaatsvinden, dankzij hogere papieropbrengsten en lagere restafvalverwerkingskosten. De proef had een deelnemerspercentage van 41% en toonde aan dat de landelijke doelstellingen voor papierinzameling haalbaar zijn. De gemeente plant om vanaf februari 2006 de inzameling gemeentebreed uit te rollen, waarbij bewoners vrijwillig een papiercontainer kunnen aanvragen. Er wordt ook een nieuw vergoedingssysteem voor verenigingen ontwikkeld om hen te compenseren voor eventuele inkomstenderving. Het voorstel vraagt om een krediet van €250.647 voor de aanschaf van containers en projectkosten, met een jaarlijkse kapitaallast van €30.000. Communicatie met bewoners en verenigingen is een belangrijk onderdeel van de implementatie.
-
Raadsvoorstel tot invoering van huis aan huis inzamelen van oud papier bij laagbouw .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Huis-aan-huis inzameling van papier bij laagbouw
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Invoering huis-aan-huis inzamelen papier bij laagbouw" in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Na een succesvolle proefperiode in de wijken Essesteijn en Duivenvoorde, wordt voorgesteld om de huis-aan-huis inzameling van papier uit te breiden naar alle laagbouwwoningen in de gemeente. De proef toonde aan dat deze methode zowel financieel als milieutechnisch rendabel is. De kosten worden gedekt door hogere papieropbrengsten en lagere restafvalverwerkingskosten. Het voorstel vraagt om een krediet van €250.647 voor de aanschaf van containers en projectkosten. De implementatie start in februari 2006, met vrijwillige deelname voor bewoners.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de proefresultaten, financiële consequenties, en de stappen voor verdere implementatie. Echter, de details over de communicatie met bewoners en verenigingen kunnen uitgebreider.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het voorstel en het beschikbaar stellen van het benodigde krediet. Daarnaast speelt de raad een rol in het toezicht op de implementatie en evaluatie van het project.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de huis-aan-huis inzameling willen uitbreiden naar de hele gemeente, rekening houdend met de financiële en milieutechnische voordelen. Ook moeten ze beslissen over de compensatieregeling voor verenigingen die inkomsten verliezen door de nieuwe inzamelmethode.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen en tijdlijnen, zoals de start van de implementatie in februari 2006. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de vrijwillige deelname kan leiden tot lagere deelnamepercentages dan verwacht.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het voorstel goed te keuren en het krediet van €250.647 beschikbaar te stellen voor de aanschaf van containers en projectkosten.
Participatie:
Het voorstel biedt bewoners de keuze om deel te nemen aan de inzameling, wat participatie bevordert. Er is ook een communicatieplan om bewoners te informeren over het nieuwe systeem.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel bijdraagt aan milieudoelstellingen door de gescheiden inzameling van papier te verbeteren en restafval te verminderen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn positief, met een kostenneutrale uitvoering door hogere papieropbrengsten en lagere restafvalkosten. Het benodigde krediet van €250.647 wordt gedekt door het reguliere budget voor inzamelkosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huis-aan-huisinzameling Papier Proefperiode Minicontainers Inzamelresultaten Kostenneutraal Verenigingen Enquête Milieutechnisch Vrijwillige deelnameVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Raadsvoorstel inzake een positief advies aan de minister van OCW met betrekking tot de aanwijzing van het Leidschendamse deel van de Duivenvoordecorridor tot rijksbeschermd dorpsgezicht (2005/34564).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg van 29 november 2005 betreft een positief advies aan de minister van OCW over de aanwijzing van het Leidschendamse deel van de Duivenvoordecorridor als rijksbeschermd dorpsgezicht. Dit maakt deel uit van de beschermde Landgoederenzone Wassenaar, Voorschoten, Leidschendam-Voorburg. De Monumentenwet 1988 heeft geleid tot een inhaalslag in de bescherming van architectuur en stedenbouw uit 1850-1940, wat resulteerde in het Monumenten Selectie Project (MSP). Het voorstel omvat een beschermend bestemmingsplan en vereist vergunningen voor bouwwerken die normaal vergunningvrij zijn. Er is overleg geweest met diverse commissies en een informatiebijeenkomst gehouden, waaruit bleek dat de aanwezigen positief stonden tegenover de aanwijzing. Het advies omvat ook een verzoek aan de RDMZ om de tekst van het "groene boekje" aan te passen om de waarden van het Leidschendamse deel beter te omschrijven. Het college adviseert in te stemmen met de voorgestelde grens van het ministerie.
-
Raadsvoorstel inzake een positief aan de minister van OCW met betrekking tot de aanwijzing van het Leidschendamse deel van de Duivencoordecorridor tot rijksbeschermd dorpsgezicht, als onderdeel van h.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een raadsvoorstel voor een positief advies aan de minister van OCW over de aanwijzing van het Leidschendamse deel van de Duivenvoordecorridor als rijksbeschermd dorpsgezicht. Dit maakt deel uit van de bredere Landgoederenzone Wassenaar, Voorschoten, Leidschendam-Voorburg. Het doel is om de historische en landschappelijke waarde van het gebied te beschermen door middel van een beschermend bestemmingsplan. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de voorgestelde grens en de RDMZ te verzoeken de tekst van het groene boekje aan te passen om de waarden van het Leidschendamse deel beter te omschrijven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele aandachtspunten. De omschrijving van de waarden van het Leidschendamse deel is onvoldoende gedetailleerd, wat kan leiden tot problemen bij de implementatie van het bestemmingsplan.
Rol van de raad:
De raad moet een advies uitbrengen aan de minister van OCW over de voorgenomen aanwijzing en instemmen met de voorgestelde grens van het beschermde gebied.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde grens en of zij de RDMZ verzoekt om de tekst van het groene boekje aan te passen. Dit heeft invloed op de mate van bescherming en de betrokkenheid van de lokale gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of meetbare doelen opgenomen. Er zijn ook inconsistenties, zoals de onvoldoende omschrijving van de waarden van het Leidschendamse deel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om een positief advies uit te brengen aan de minister van OCW en de RDMZ te verzoeken de tekst van het groene boekje aan te passen.
Participatie:
Er is een informatiebijeenkomst gehouden voor belanghebbenden, maar er is geen mogelijkheid voor bezwaar in dit stadium. De participatie lijkt beperkt tot informatieverstrekking.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp, maar de bescherming van historische en landschappelijke waarden kan indirect bijdragen aan duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen genoemd, maar de aanwijzing kan leiden tot extra kosten voor het opstellen van beschermende bestemmingsplannen en het verwerken van vergunningaanvragen. Het Provinciaal Cultuurfonds kan financiële ondersteuning bieden voor restauraties binnen het beschermde gebied.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duivenvoordecorridor Rijksbeschermd dorpsgezicht Landgoederenzone Monumentenwet 1988 Rijksdienst voor de Monumentenzorg (RDMZ) Bestemmingsplan Cultuurhistorische waarden Structuurvisie Welstands- en Monumentencommissie Provinciaal CultuurfondsVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Raadsvoorstel tot vaststelling van een voorbereidingsbesluit voor Buitenplaats Wiltenburch (2005/35386).
Samenvatting
Het voorbereidingsbesluit voor het terrein Buitenplaats Wiltenburch, dat op 11 februari 2006 afloopt, moet worden vernieuwd om toekomstige bouwvergunningen voor het voormalige Effathaterrein mogelijk te maken. Het huidige bestemmingsplan 'West' uit 1989 is ouder dan tien jaar, waardoor een voorbereidingsbesluit noodzakelijk is voor vrijstelling van het bestemmingsplan. Het terrein heeft momenteel de bestemming 'Bijzondere doeleinden', wat in strijd is met de geplande woningbouw. Het college van Leidschendam-Voorburg stelt daarom voor om een nieuw voorbereidingsbesluit vast te stellen, zodat vrijstellingen en bouwvergunningen verleend kunnen worden. Het besluit zal worden gepubliceerd in de gemeenterubriek en de Staatscourant.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van een voorbereidingsbesluit voor Buitenplaats Wiltenburch. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Raadsvoorstel tot het vaststellen van een voorbereidingsbesluit voor Buitenplaats Wiltenburch". Het huidige voorbereidingsbesluit voor het voormalige Effathaterrein, nu Nieuw Hadriani, vervalt op 10 februari 2006. Om toekomstige bouwplannen mogelijk te maken, is een nieuw voorbereidingsbesluit noodzakelijk. Het terrein valt onder een ouder bestemmingsplan dat niet voorziet in de geplande woningbouw, waardoor vrijstelling nodig is. Het voorstel vraagt de raad om een nieuw voorbereidingsbesluit vast te stellen, zodat vrijstellingen en bouwvergunningen kunnen worden verleend voor de herontwikkeling van het terrein.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg over de noodzaak van het voorbereidingsbesluit en de wettelijke kaders. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de specifieke bouwplannen en de betrokken partijen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het vaststellen van het voorbereidingsbesluit, wat essentieel is voor het verlenen van vrijstellingen en bouwvergunningen voor de geplande ontwikkelingen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de herontwikkeling van het terrein willen faciliteren door het voorbereidingsbesluit vast te stellen, wat kan leiden tot veranderingen in het gebruik van het terrein en mogelijk weerstand van omwonenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van concrete details over de bouwplannen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met het vaststellen van het nieuwe voorbereidingsbesluit voor een deel van het terrein.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het voorbereidingsbesluit wordt gepubliceerd, maar er is geen specifieke informatie over participatie van belanghebbenden of inspraakmogelijkheden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar kan relevant zijn gezien de herontwikkeling van het terrein.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties vermeld in het voorstel, wat suggereert dat er geen directe kosten voor de gemeente zijn verbonden aan het voorbereidingsbesluit. Echter, de financiële implicaties van de uiteindelijke bouwplannen worden niet besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorbereidingsbesluit Effathaterrein Bestemmingsplan Vrijstelling Woningbouw Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO) Nieuw Hadriani Herontwikkeling Bouwvergunning Artikel 19 WRO-procedureVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 18 Raadsvoorstel tot vaststellen verordening 'Stimuleringsleningen voor stedelijke vernieuwing en wonen Leidschendam-Voorburg 2005' (2004/24603).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft het vaststellen van de verordening "Stimuleringsleningen voor stedelijke vernieuwing en wonen". Deze verordening vormt het kader voor het toekennen van stimuleringsleningen via het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn). De leningen zijn bedoeld voor particuliere woningverbetering, onderhoud van monumenten, startersleningen en stedelijke herontwikkeling. Het revolverende fonds van de gemeente maakt het mogelijk om laagrentende of renteloze leningen te verstrekken, waarbij terugbetaalde leningen opnieuw kunnen worden ingezet. Het huidige fondsvolume bedraagt ruim 3 miljoen euro, wat een structurele inzet van vier ton per jaar mogelijk maakt. De verordening moet worden vastgesteld door de gemeenteraad en is essentieel voor het opstellen van specifieke stimuleringsregelingen per project. Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor de uitvoering van het beleid omtrent deze leningen.
-
Raadsvoorstel tot vaststellen verordening Stimuleringsleningen voor stedelijke vernieuwing en wonen Leidschendam-Voorburg 2005 .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: "Stimuleringsleningen voor stedelijke vernieuwing en wonen Leidschendam-Voorburg 2005"
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de verordening "Stimuleringsleningen voor stedelijke vernieuwing en wonen Leidschendam-Voorburg 2005". Het doel is het vaststellen van een kader voor het toekennen van stimuleringsleningen via het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn). Deze leningen zijn bedoeld voor particuliere woningverbetering, onderhoud van monumenten, startersleningen en stedelijke herontwikkeling. Het revolverende fonds maakt het mogelijk om leningen te verstrekken die na aflossing opnieuw kunnen worden ingezet, wat een duurzame financieringsoplossing biedt voor stedelijke vernieuwing.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijk kader voor de toekenning van leningen en beschrijft de financiële structuur van het revolverende fonds. Echter, specifieke details over de criteria voor leningstoekenning en de exacte procedures voor aanvraag en afwijzing zouden verder uitgewerkt kunnen worden.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de taak om de verordening vast te stellen. Dit is essentieel voor de uitvoering van het beleid omtrent stimuleringsleningen door het college van burgemeester en wethouders.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde verordening en de daarin opgenomen financiële strategie. Er moet ook overwogen worden hoe de leningen het beste kunnen bijdragen aan de stedelijke vernieuwing en woningverbetering.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële middelen, maar mist concrete tijdsgebonden doelen en specifieke criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar verdere specificatie van doelen zou nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening "Stimuleringsleningen voor stedelijke vernieuwing en wonen" al dan niet vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het revolverende fonds een duurzame financieringsmethode biedt door het hergebruik van afgeloste leningen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel beschrijft dat het revolverende fonds een volume heeft van ruim 3 miljoen euro, met een structurele inzet van vier ton per jaar. Er zijn momenteel geen extra stortingen nodig, maar dit kan veranderen afhankelijk van de vraag naar leningen. De financiële dekking is dus voorlopig voldoende.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stimuleringsleningen Revolverend fonds Stedelijke vernieuwing Volkshuisvesting SVn (Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten) Particuliere woningverbetering Monumentenonderhoud Startersleningen Projectontwikkelaars Publiek-private samenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 19 Raadsvoorstel tot vaststelling van de grondexploitatie Rietvink/Gemeentewerf per 1-1-2005 (2005/36285).
Samenvatting
De raad van de gemeente Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om in te stemmen met de grondexploitatie voor het project Rietvink/Gemeentewerf per 1 januari 2005. Dit project omvat drie deelgebieden: Kouwenhof, De Werf en De Rozenlaan. Voor De Werf is een stedenbouwkundige visie van bureau Kampman gekozen, en voor de Rozenlaan die van bureau OD205. Het programma voor beide locaties is nog niet definitief, maar er zijn enkele randvoorwaarden, zoals minimaal 30% sociale woningbouw. De kosten voor de ontwikkeling zijn geraamd en er is een positief saldo van € 547.300 op contante waarde. Er zijn echter risico's verbonden aan de grondprijzen en de saneringskosten. De raad wordt gevraagd om de herziene grondexploitatie goed te keuren.
Agendapunt 20 Raadsvoorstel tot evaluatie van de nota Welstandsbeleid. (2005/35524)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de evaluatie en aanpassing van de welstandsnota na een jaar gebruik. De evaluatie, uitgevoerd door de gemeente en de welstandscommissie, wijst op de noodzaak om enkele redactionele onvolkomenheden te verwijderen en de welstandscriteria te verbeteren, objectiveren en digitaliseren. Daarnaast wordt aanbevolen de leesbaarheid te vergroten, een regeling toe te voegen voor bouwprojecten in meerdere gebiedstypen, en de openbaarheid van welstandsvergaderingen te verbeteren. De welstandscommissie vindt de nota nog te abstract en niet publieksvriendelijk genoeg. Het voorstel is om nu alleen technische wijzigingen door te voeren en later, na aanvullend onderzoek en overleg, inhoudelijke aanpassingen te maken. Het ministerie van VROM werkt aan een uniforme richtlijn voor welstandsnota's. Het college stelt voor om in te stemmen met de technische wijzigingen en later terug te komen op verdere aanpassingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot aanpassing van een aantal technische wijzigingen van de welstandsnota
Samenvatting: Het raadsvoorstel informeert de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg over de ervaringen met de welstandsnota na een jaar gebruik. Het voorstel beoogt de nota in twee stappen te wijzigen: eerst door enkele technische onvolkomenheden te corrigeren en vervolgens in 2006 inhoudelijke verbeteringen aan te brengen op het gebied van leesbaarheid, digitalisering en criteria. De evaluatie door de gemeente en de welstandscommissie heeft geleid tot aanbevelingen voor verbeteringen, waaronder het uitbreiden van welstandscriteria en het verbeteren van de openbaarheid van vergaderingen. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met de technische wijzigingen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de bevindingen van zowel de gemeente als de welstandscommissie presenteert en een duidelijke tweestapsbenadering voorstelt. Echter, het mist specifieke details over de exacte aard van de technische wijzigingen en de toekomstige inhoudelijke verbeteringen.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om in te stemmen met de voorgestelde technische wijzigingen van de welstandsnota. Daarnaast wordt van de raad verwacht dat zij in een latere fase betrokken blijft bij de verdere inhoudelijke aanpassingen van de nota.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde technische wijzigingen en of zij de voorgestelde aanpak voor verdere evaluatie en aanpassing van de welstandsnota steunt. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er verschillen van mening zijn over de prioriteiten voor de inhoudelijke wijzigingen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er een tijdlijn wordt geschetst voor de technische wijzigingen en toekomstige evaluaties, ontbreken specifieke meetbare doelen en criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de vage formuleringen kunnen leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de voorgestelde technische wijzigingen van de welstandsnota.
Participatie
Het voorstel vermeldt een voorgenomen extern 'klanten'onderzoek bij professionele aanvragers en architecten, wat wijst op enige mate van participatie. Echter, er is geen uitgebreide participatiestrategie beschreven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op technische en procedurele aspecten van de welstandsnota.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bevat geen gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij het overwegen van het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Welstandsnota Evaluatie Welstandscommissie Woningwet Digitalisering Criteria Exessenregeling Openbaarheid Dienstverlening OmgevingsvergunningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 21 Raadsvoorstel tot vaststelling van de Nota reserves en voorzieningen (2005/35204).
Samenvatting
De nota "Reserves en Voorzieningen" van de gemeente Leidschendam-Voorburg, gepresenteerd op 6 december 2005, biedt een overzicht van het huidige beleid met betrekking tot reserves en voorzieningen. Het document onderscheidt tussen reserves (eigen vermogen) en voorzieningen (vreemd vermogen) en bespreekt hun functies, zoals financiering, besteding, buffer en inkomen. Het beleid is in lijn met het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV), dat transparantie in de vermogenspositie van gemeenten vereist. De nota benadrukt het belang van een goed financieel beleid en stelt dat de gemeenteraad ten minste eens in de vier jaar een bijgestelde nota moet ontvangen. De nota bevat ook een voorstel voor de raad om de nota vast te stellen en biedt een basis voor verdere besluitvorming over het instellen, samenvoegen, afromen of opheffen van reserves en voorzieningen. Bijlagen geven een overzicht van relevante wetgeving en de huidige stand van reserves en voorzieningen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel Nota Reserves en Voorzieningen
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel nota reserves en voorzieningen". Het voorstel biedt een uitgebreide uiteenzetting van het huidige beleid met betrekking tot reserves en voorzieningen van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het document legt uit hoe reserves en voorzieningen worden onderscheiden, gevormd en aangewend, en welke functies ze vervullen. Het voorstel benadrukt het belang van een goed financieel beleid en de noodzaak van periodieke evaluatie van de reserves en voorzieningen. Het uiteindelijke doel is om de gemeenteraad in staat te stellen weloverwogen beslissingen te nemen over het instellen, samenvoegen, afromen of opheffen van deze financiële middelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is zeer volledig en gedetailleerd. Het behandelt alle relevante aspecten van reserves en voorzieningen, inclusief de wettelijke kaders, functies, en financiële implicaties. Het biedt ook een duidelijk overzicht van de huidige stand van zaken en de geplande evaluatieprocessen.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de nota en het nemen van beslissingen over de reserves en voorzieningen. De raad moet de voorstellen van het college beoordelen en goedkeuren, en kan besluiten om reserves en voorzieningen in te stellen, samen te voegen, af te romen of op te heffen.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van financiële middelen, het al dan niet instellen van specifieke reserves of voorzieningen, en het bepalen van de omvang en bestemming van deze middelen. Dit kan invloed hebben op de financiële stabiliteit en flexibiliteit van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden in termen van de evaluatie en besluitvorming over de reserves en voorzieningen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het document.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nota vast te stellen en de voorgestelde evaluatie en eventuele wijzigingen in de reserves en voorzieningen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van besluitvorming over de reserves en voorzieningen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële stabiliteit en risicobeheer.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële implicaties, aangezien het gaat om de evaluatie en mogelijke herstructurering van de reserves en voorzieningen. Er wordt echter geen specifieke dekking voor eventuele financiële gevolgen genoemd, aangezien het voorstel zich richt op het proces van evaluatie en besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Reserves Voorzieningen Eigen vermogen Vreemd vermogen Bestemmingsreserves Bufferfunctie Financieringsfunctie Inkomensfunctie Bestedingsfunctie Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 22 Raadsvoorstel tot vaststelling van de Nota grondbeleid 2005 (2005/31717).
Samenvatting
De Nota Grondbeleid 2005 van de gemeente Leidschendam-Voorburg biedt een overkoepelend kader voor het gemeentelijk grondbeleid, afgestemd op economische en maatschappelijke ontwikkelingen en rijksbeleid. De nota heeft drie hoofddoelstellingen: het opstellen van eenduidig beleid en een kader voor verantwoording, het beschrijven van grondbeleidsinstrumenten, en het maken van grondbeleidskeuzes. Het document is beleidsbepalend en initiërend, en legt de basis voor een strategisch en effectief grondbeleid. Het grondbeleid kan actief, facilitair of passief zijn, afhankelijk van de mate van regie die de gemeente wenst te voeren en de grondpositie die zij heeft. De nota is opgebouwd uit een beleidskader en een uitwerkingsnota, en is tot stand gekomen via een multidisciplinaire werkgroep en overleg met het College van Burgemeester en Wethouders. De nota voldoet aan wettelijke verplichtingen en biedt transparantie voor belanghebbenden. Het document wordt minimaal eens per vier jaar geactualiseerd om mee te groeien met veranderende beleidsregels en wetgeving.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot vaststelling Nota Grondbeleid 2005
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststelling Nota Grondbeleid 2005". Het voorstel beoogt de vaststelling van een integraal beleidskader voor het grondbeleid van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het document beschrijft de aard en positie van het gemeentelijk grondbeleid in relatie tot economische en maatschappelijke ontwikkelingen en rijksbeleid. De nota heeft drie hoofddoelstellingen: het opstellen van eenduidig beleid en een kader voor verantwoording, het beschrijven van grondbeleidsinstrumenten, en het maken van grondbeleidskeuzes. Het uiteindelijke doel is een strategisch en effectief grondbeleid te voeren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd. Het biedt een duidelijk kader voor het grondbeleid en beschrijft de instrumenten en keuzes die beschikbaar zijn. Het bevat zowel beleidsmatige als operationele elementen, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de raad:
De raad heeft de taak om de Nota Grondbeleid vast te stellen. Dit omvat het beoordelen van de voorgestelde beleidskaders en instrumenten en het maken van strategische keuzes voor het gemeentelijk grondbeleid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van regie die de gemeente wil voeren in grondbeleid, de inzet van grondbeleidsinstrumenten, en de strategische richting van het grondbeleid. Dit omvat keuzes tussen actief, facilitair of passief grondbeleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in termen van het opstellen van een beleidskader en het beschrijven van instrumenten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit hangt af van de uitvoering en regelmatige herziening.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Nota Grondbeleid 2005 vast te stellen, waarmee het beleidskader en de grondbeleidskeuzes worden goedgekeurd.
Participatie:
De nota vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het opstellen van het grondbeleid, maar benadrukt transparantie en verantwoording.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp, maar kan impliciet onderdeel zijn van de ruimtelijke ordeningsdoelstellingen.
Financiële gevolgen:
De nota heeft geen directe financiële consequenties. De financiële aspecten, zoals de relatie met de Algemene Reserve Grondexploitatie, worden later uitgewerkt in de Nota reserves en voorzieningen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota Grondbeleid Grondbeleidsinstrumenten Beleidskader Economische en maatschappelijke ontwikkelingen Rijksbeleid Grondexploitatie Bouwgrondproductie Ruimtelijke ordening Actief grondbeleid Passief grondbeleidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 23 Raadsvoorstel tot instemming met de notitie nevenfuncties raadsleden (2005/35587).
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel aan de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg over de nevenfuncties van raadsleden. Er is discussie ontstaan over de toelaatbaarheid van nevenfuncties bij raadsleden, wat heeft geleid tot een voorstel voor een informerende notitie. Het wettelijk kader wordt gevormd door de Gemeentewet, de Kieswet en de Gedragscode van de gemeenteraad. Raadsleden moeten hun nevenfuncties openbaar maken, en de gemeenteraad moet een gedragscode vaststellen die belangenverstrengeling voorkomt. De commissie voor de geloofsbrieven onderzoekt de geloofsbrieven van raadsleden om te controleren of zij aan de wettelijke vereisten voldoen. Hoewel nevenfuncties niet per se verboden zijn, kunnen ze leiden tot belangenverstrengeling. De gedragscode biedt een algemene norm, maar is niet concreet uitgewerkt. Er wordt voorgesteld om de werkwijze te verbeteren door onder andere schriftelijke rapportage en openbaarmaking van nevenfuncties, zodat een publiek debat mogelijk is. De verantwoordelijkheid voor het aanvaarden van nevenfuncties ligt bij het raadslid zelf. Het voorstel omvat ook aanbevelingen voor de benoeming van wethouders, waarbij een vergelijkbare werkwijze wordt voorgesteld.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel over nevenfuncties van raadsleden
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Nevenfuncties raadsleden" en richt zich op het reguleren en openbaar maken van nevenfuncties van raadsleden in Leidschendam-Voorburg. Het doel is om belangenverstrengeling te voorkomen en transparantie te bevorderen. De gemeentewet en gedragscode vereisen openbaarmaking van nevenfuncties, maar bieden geen concrete sancties bij overtreding. Het voorstel introduceert een werkwijze voor schriftelijke rapportage en openbaar debat over nevenfuncties, en stelt voor om deze gegevens openbaar te maken via een register en online platforms.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in het beschrijven van de wettelijke kaders en de noodzaak voor transparantie. Echter, het mist concrete sancties voor niet-naleving en blijft vaag over de uitwerking van de gedragscode.
Rol van de raad:
De raad moet de geloofsbrieven van raadsleden controleren en kan een openbaar debat voeren over nevenfuncties. De raad heeft ook de verantwoordelijkheid om de gedragscode te evalueren en bij te stellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde werkwijze voor het openbaar maken van nevenfuncties en het voeren van openbare debatten wordt aangenomen. Er moet ook worden overwogen of er strengere maatregelen nodig zijn voor niet-naleving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke consequenties voor niet-naleving, wat een inconsistentie vormt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde werkwijze voor de toelating van raadsleden en benoeming van wethouders, en de evaluatie van de gedragscode.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de rol van openbaarmaking en publiek debat als middelen voor participatie en controle door burgers en raadsleden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op bestuurlijke integriteit en transparantie.
Financiële gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen genoemd in het voorstel. De kosten zouden voornamelijk administratief zijn, zoals het bijhouden van registers en het faciliteren van openbare debatten. Er is geen informatie over hoe deze kosten gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nevenfuncties Gedragscode Belangenverstrengeling Gemeentewet Openbaarmaking Geloofsbrievencommissie Onverenigbare betrekkingen Transparantie Publiek debat Raadsleden verantwoordelijkheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 24 Raadsvoorstel inzake tijdelijke huisvestingen afdeling Wijkbeheer (2005/34421).
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het beschikbaar stellen van financiële middelen voor de tijdelijke huisvesting van de afdeling Wijkbeheer van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Door stedebouwkundige ontwikkelingen zijn de definitieve bouwactiviteiten aan de Nieuwe Havenstraat uitgesteld, waardoor tijdelijke oplossingen nodig zijn. Het voorstel omvat het gebruik van de Nieuwe Havenstraat 3a voor de magazijnen van Wijkbeheer en aanpassingen aan panden aan de Veurse Achterweg en de Nieuwstraat. De totale kosten bedragen € 318.000. Het voorstel vraagt om het terughalen van een naar 2009 doorgeschoven krediet uit 2005 naar 2006 om de benodigde aanpassingen te financieren. De extra kapitaallasten worden gedekt uit de reserve dekking afschrijvingslasten. Het college stelt voor om het restantkrediet uit 2003 te gebruiken voor voorbereidende werkzaamheden en het doorgeschoven krediet uit 2005 in 2006 beschikbaar te stellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Tijdelijke huisvesting afdeling Wijkbeheer
Samenvatting: Het voorstel betreft het beschikbaar stellen van resterende en doorgeschoven kredieten om de Nieuwe Havenstraat 3a in te richten als tijdelijke huisvesting voor de afdeling Wijkbeheer. Dit is noodzakelijk vanwege stedelijke ontwikkelingen die de definitieve bouwactiviteiten vertragen. Het voorstel omvat ook financiële maatregelen voor aanpassingen aan panden aan de Veurse Achterweg en de Nieuwstraat. Het doel is om de bedrijfsvoering van de magazijnen te optimaliseren en de tijdelijke huisvesting te realiseren, terwijl de financiële consequenties worden beheerd door het gebruik van bestaande kredieten en reserves.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in termen van financiële dekking en de stappen die nodig zijn voor de tijdelijke huisvesting. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de benodigde aanpassingen en de financiële implicaties.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met het beschikbaar stellen van de kredieten en de dekking van de extra kapitaallasten. De raad speelt een beslissende rol in het goedkeuren van de financiële aspecten van het voorstel.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de prioritering van financiële middelen en de tijdelijke huisvesting van de afdeling Wijkbeheer. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het gebruik van reserves voor de dekking van kapitaallasten.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en tijdlijnen. Echter, de tijdsgebondenheid is minder duidelijk, aangezien er geen exacte einddatum voor de tijdelijke huisvesting wordt genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige kredieten kan een risico vormen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het restantkrediet en het doorgeschoven krediet beschikbaar te stellen en de extra kapitaallasten te dekken uit de reserve dekking afschrijvingslasten.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op interne gemeentelijke herstructurering.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op financiële en logistieke aspecten.
Financiële Gevolgen
De totale kosten bedragen €318.000. De dekking komt uit bestaande kredieten en de reserve dekking afschrijvingslasten. Er zijn extra kapitaallasten van circa €9.000 per jaar voor 2007-2009, die gedekt worden door de reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tijdelijke huisvesting Nieuwe Havenstraat Wijkbeheer Krediet Magazijnen Veurse Achterweg Nieuwstraat Avalex Rietvinklaan KapitaallastenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 25 Raadsvoorstel tot aanpassing van medebewindsverordeningen aan de Wet dualisering gemeentebestuur (2005/33692).
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel aan de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om medebewindsverordeningen aan te passen aan de Wet dualisering gemeentebestuur. Deze wet, in werking sinds 2002, scheidt bestuur en controle binnen gemeenten om duidelijkere rolverdelingen tussen de raad en het college te creëren. De dualisering is nog niet voltooid, omdat veel bevoegdheden in bijzondere wetten zijn vastgelegd. De Wet dualisering gemeentelijke medebewindsbevoegdheden, die in 2006 in werking treedt, adresseert dit door bevoegdheden te herverdelen tussen de raad en het college. Voor Leidschendam-Voorburg betekent dit aanpassingen in drie verordeningen: de Monumentenverordening, de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs, en de Verordening overleg lokaal onderwijsbeleid. Daarnaast worden enkele gedelegeerde bevoegdheden in het Delegatiebesluit 2003 rechtstreeks bij het college gelegd, waardoor bepaalde delegatiebesluiten kunnen vervallen. Het voorstel is om de verordeningen en het delegatiebesluit aan te passen aan de nieuwe wetgeving.
-
Raadsvoorstel tot aanpassing van de medebewindsverordeningen aan de Wet Dualisering gemeentebestuur. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanpassing medebewindsverordeningen aan de Wet dualisering gemeentebestuur". Het doel is om gemeentelijke verordeningen en delegatiebesluiten aan te passen aan de Wet dualisering gemeentelijke medebewindsbevoegdheden, die op 8 maart 2006 in werking treedt. Deze wet scheidt bestuurlijke en controlerende bevoegdheden tussen de gemeenteraad en het college, waardoor veel bevoegdheden naar het college worden overgeheveld. Het voorstel omvat aanpassingen in de Monumentenverordening, de verordening voorzieningen huisvesting onderwijs, en de verordening overleg lokaal onderwijsbeleid. Ook worden enkele gedelegeerde bevoegdheden in het Delegatiebesluit 2003 ingetrokken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke aanpassingen aan de verordeningen en delegatiebesluiten beschrijft. Het biedt een duidelijke uitleg van de context en de specifieke wijzigingen die nodig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet de voorgestelde aanpassingen aan de verordeningen en het delegatiebesluit goedkeuren. Dit is een kaderstellende en controlerende rol, passend binnen de dualisering van het gemeentebestuur.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde wijzigingen accepteert en of zij het advies van de VNG wil afwachten voor verdere aanpassingen in de onderwijsverordeningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de inwerkingtreding van de wet op 8 maart 2006. Het is echter minder meetbaar en realistisch omdat het afwachten van de VNG-voorstellen enige onzekerheid introduceert. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde aanpassingen aan de verordeningen en het delegatiebesluit goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van aanpassing van de verordeningen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op de herverdeling van bevoegdheden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet dualisering gemeentebestuur Medebewindsverordeningen Gemeentewet Bestuursbevoegdheden Monumentenverordening Onderwijswetten VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) Delegatiebesluit Wegenverkeerswet RechtszekerheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 26 Raadsvoorstel tot wijziging van de samenstelling van het Algemeen en Dagelijks bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Reinigingsbedrijf Avalex (2005/34527).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft een wijziging in de samenstelling van het Algemeen Bestuur (AB) en het Dagelijks Bestuur (DB) van de Gemeenschappelijke Regeling Reinigingsbedrijf Avalex. De voorgestelde wijzigingen zijn als volgt:
-
Wijziging AB: Het aantal leden per deelnemer in het AB wordt verminderd van vijf naar twee, waaronder ten minste één lid van het college van burgemeester en wethouders. Dit is mede ingegeven door de toetreding van de gemeente Wassenaar, waardoor het aantal bestuursleden anders zou toenemen tot 20, wat als disproportioneel wordt beschouwd.
-
Wijziging DB: Elk deelnemer wijst één lid van het AB aan als lid van het DB, waarbij verwacht wordt dat dit een collegelid is.
-
Voorzitter: De bepaling dat de voorzitter uit de grootste deelnemende gemeente komt, wordt geschrapt. In de toekomst zal de keuze voor een voorzitter gebaseerd zijn op functievereisten.
De wijzigingen worden voorgesteld om in te gaan op 7 maart 2006, samen met de start van de nieuwe raadsperiode. Het college en de burgemeester hebben hun instemming met het voorstel gegeven. De raad wordt gevraagd in te stemmen met deze wijzigingen en het bijgevoegde ontwerp wijzigingsbesluit vast te stellen.
-
raadsvoorstel tot wijziging van de samenstelling Algemeen en Dagelijks Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Reinigingsbedrijf Avalex. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot wijziging samenstelling Algemeen en Dagelijks Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Reinigingsbedrijf Avalex
Samenvatting: Het voorstel betreft een wijziging in de samenstelling van het Algemeen Bestuur (AB) en het Dagelijks Bestuur (DB) van de Gemeenschappelijke Regeling Reinigingsbedrijf Avalex. Door de toetreding van de gemeente Wassenaar is het aantal bestuursleden toegenomen, wat als disproportioneel wordt ervaren. Het voorstel beoogt het aantal leden per deelnemer in het AB te beperken tot twee, waaronder ten minste één lid van het college van burgemeester en wethouders. Daarnaast wordt voorgesteld dat het AB per deelnemer één lid aanwijst voor het DB. Ook wordt de bepaling geschrapt dat de voorzitter uit de grootste deelnemende gemeente moet komen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de belangrijkste wijzigingen en de redenen daarvoor duidelijk uiteenzet. Het bevat ook een tijdlijn voor de implementatie van de wijzigingen en verwijst naar de benodigde instemming van het college en de burgemeester.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet instemmen met de voorgestelde wijzigingen in de samenstelling van het AB en DB van de GR Avalex. Dit gebeurt door het vaststellen van het bijgevoegde ontwerp wijzigingsbesluit.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde vermindering van het aantal bestuursleden per deelnemer en de wijziging in de procedure voor het aanwijzen van de voorzitter. Dit kan invloed hebben op de vertegenwoordiging en invloed van de gemeente binnen de GR.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke wijziging en implementatiedatum bevat. Het is echter minder meetbaar en haalbaar, omdat er geen specifieke criteria of doelen worden genoemd voor de effectiviteit van de wijzigingen. Er lijken geen directe inconsequenties te zijn.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de voorgestelde wijzigingen en het bijgevoegde ontwerp wijzigingsbesluit vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden of inwoners is meegenomen in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om bestuurlijke en organisatorische wijzigingen.
Financiële gevolgen
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op de bestuurlijke structuur en samenstelling van de GR.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Avalex Gemeenschappelijke Regeling Algemeen Bestuur (AB) Dagelijks Bestuur (DB) Wassenaar Bestuursleden Voorzitter Wijzigingsvoorstel College van burgemeester en wethouders FunctievereistenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 27 Raadsvoorstel tot vaststelling van een nieuwe inspraakverordening (2005/35830).
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg stelt een nieuwe inspraakverordening voor, omdat de huidige verordening door wetswijzigingen verouderd is. De nieuwe verordening houdt rekening met de Wet dualisering gemeentebestuur, die een scheiding tussen raad en college benadrukt, en de Wet uniforme voorbereidingsprocedure Awb, die inspraakprocedures uniform en flexibel maakt. Klachten over inspraak worden nu behandeld onder de algemene klachtregeling van de Awb, waardoor een specifiek artikel hierover in de verordening vervalt. Er worden ook situaties toegevoegd waarin geen inspraak wordt verleend, zoals bij spoedeisende beleidsvoornemens of kwesties die kwetsbare groepen betreffen. De rol van burgers in het inspraakproces wordt verduidelijkt, maar er is geen inspraak over de nieuwe verordening zelf, omdat de wijzigingen grotendeels door hogere regelgeving zijn bepaald. Het voorstel is om de nieuwe verordening vast te stellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststelling van de nieuwe Inspraakverordening". Het voorstel beoogt de vaststelling van een nieuwe inspraakverordening voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. De huidige verordening is verouderd door wetswijzigingen, zoals de Wet dualisering gemeentebestuur en de Wet uniforme voorbereidingsprocedure Awb. De nieuwe verordening introduceert flexibiliteit in inspraakprocedures en breidt de gevallen uit waarin geen inspraak wordt verleend, met name voor kwetsbare groepen. Het voorstel benadrukt de rol van burgers in het inspraakproces en stelt dat er geen inspraak is over de verordening zelf vanwege de beperkte beleidsvrijheid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de relevante wetswijzigingen en hun impact op de inspraakverordening behandelt. Het biedt ook een toelichting op de wijzigingen en de redenen daarvoor.
Rol van de raad:
De raad moet de nieuwe inspraakverordening vaststellen. Daarnaast moet de raad afspraken maken met het college over de rolverdeling bij kaderstelling en inspraakprocessen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de uitbreiding van gevallen waarin geen inspraak wordt verleend, vooral met betrekking tot kwetsbare groepen. Dit vereist een afweging tussen inspraak en de verantwoordelijkheid voor deze groepen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de flexibiliteit in inspraakprocedures kan tot interpretatieverschillen leiden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe inspraakverordening vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de rol van burgers in het inspraakproces en stelt dat duidelijkheid moet worden gegeven over wat burgers kunnen verwachten. Er is echter geen inspraak over de verordening zelf.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of de dekking daarvan. Het richt zich voornamelijk op procedurele en juridische aanpassingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inspraakverordening Wetswijzigingen Gemeentewet Wet dualisering gemeentebestuur Wet uniforme voorbereidingsprocedure Awb Beleidsvoornemens Klachtrecht Kwetsbare groepen Inspraakproces BeleidsvrijheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 28 Raadsvoorstel tot vaststelling van de Verordening burgerinitatief (2005/36644).
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel aan de gemeente Leidschendam-Voorburg voor de vaststelling van de Verordening Burgerinitiatief. Het burgerinitiatief biedt inwoners de mogelijkheid om direct invloed uit te oefenen op de politieke agenda van de gemeenteraad. De verordening is gebaseerd op een model van de VNG, met lokale aanpassingen. Een belangrijk aspect is dat een burgerinitiatief minimaal 50 handtekeningen moet hebben om draagvlak te garanderen. Er is geen leeftijdsgrens voor indieners. Vanwege het beperkte landelijke succes van burgerinitiatieven, wordt er extra aandacht besteed aan communicatie, inclusief een communicatieplan en mogelijke betrokkenheid van raadsleden. De verordening treedt in werking op 1 april 2006, met een stimulans voor het eerste jaar, zoals een wedstrijdelement en een beschikbaar budget voor uitvoering. Het voorstel vraagt om instemming met de verordening en de ontwikkeling van een communicatieplan.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststelling van de Verordening Burgerinitiatief
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de Verordening Burgerinitiatief in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Deze verordening is gebaseerd op de modelverordening van de VNG en bevat enkele lokale accenten. Het doel is om burgerparticipatie in beleidsvorming en besluitvorming te stimuleren door burgers de mogelijkheid te geven onderwerpen op de politieke agenda te plaatsen. De verordening stelt dat een burgerinitiatief minimaal 50 handtekeningen moet hebben en dat er geen leeftijdsgrens is voor indieners. Er wordt een communicatieplan opgesteld om de bekendheid van het burgerinitiatief te vergroten, en de verordening treedt in werking op 1 april 2006.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de basisinformatie over de verordening, de voorwaarden voor een burgerinitiatief, en de noodzaak van een communicatieplan. Echter, meer details over de uitvoering en evaluatie van de verordening zouden nuttig zijn.
Rol van de Raad
De rol van de raad is faciliterend. De raad moet instemmen met de verordening, het communicatieplan opstellen, en de benodigde middelen bepalen. De raad is ook verantwoordelijk voor het begeleiden en adviseren van burgers bij het indienen van initiatieven.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de verordening en de invulling van het communicatieplan. Er moeten keuzes worden gemaakt over de middelen die beschikbaar worden gesteld voor de communicatie en de uitvoering van burgerinitiatieven.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden (inwerkingtreding op 1 april 2006), maar mist meetbare doelen en concrete acties in het communicatieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de communicatie en de daadwerkelijke uitvoering van initiatieven zijn onzeker.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om in te stemmen met de Verordening Burgerinitiatief en een communicatieplan op te stellen.
Participatie
Het voorstel benadrukt het belang van burgerparticipatie door het burgerinitiatief als middel om burgers direct invloed te geven op de politieke agenda.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt dat de raad een budget beschikbaar stelt voor de uitvoering van burgerinitiatieven, maar geeft geen specifieke financiële details of dekking aan. Dit zou verder uitgewerkt moeten worden in het communicatieplan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Burgerinitiatief Verordening Communicatie Inwoners Participatie Model-verordening Commissie Algemene Zaken Draagvlak Griffie PubliciteitVerfijning van de zoekopdracht: