25-11-2008 Commissie OG
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 12 Besluitenlijst vergadering commissie Openbaar Gebied 14 oktober 2008 (2008/24365).
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 6 Raadsvoorstel tot vaststelling van de kaders voor de inzet van reserves voor wonen (2008/23126).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg richt zich op de inzet van financiële reserves voor het intensiveren van het gemeentelijk woningbouwbeleid. Er is een bedrag van € 1 miljoen beschikbaar voor sociale woningbouw en de gemeente kan aanspraak maken op ongeveer € 2 miljoen aan BLS Vinac-gelden. Het voorstel omvat het vaststellen van beleidscriteria voor subsidiëring van woningbouwactiviteiten, gericht op het verbeteren van de kwaliteit van woningen en het bevorderen van doorstroming, met speciale aandacht voor sociale woningbouw en levensloopbestendige woningen. De gemeente wil een deel van de middelen inzetten voor particuliere woningverbetering en lopende projecten. De beleidscriteria omvatten onder andere het realiseren van minimaal 30% sociale woningbouw en het verhogen van de kwaliteit van woningen door middel van toegankelijkheid, veiligheid en duurzaamheid. De gemeente heeft verschillende financiële middelen beschikbaar, waaronder reserves voor volkshuisvesting en sociale woningbouw, en kan aanspraak maken op BLS Vinac-gelden, mits aan bepaalde prestatiecriteria wordt voldaan. Het voorstel benadrukt het belang van duidelijke beleidscriteria om de zichtbaarheid van gemeentelijke investeringen te vergroten en om te voorkomen dat extra investeringen verdwijnen in de onrendabele top van investeerders.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot inzet van reserves voor wonen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Raadsvoorstel tot inzet van reserves voor wonen". Het richt zich op het intensiveren van het gemeentelijk woonbeleid in Leidschendam-Voorburg door het vaststellen van beleidscriteria voor subsidiëring van woningbouwactiviteiten. Er is €1 miljoen beschikbaar voor sociale woningbouw en €2 miljoen aan BLS-gelden. Het voorstel beoogt deze middelen te gebruiken voor lopende projecten en particuliere woningverbetering, met een focus op sociale woningbouw, duurzaamheid en doorstroming.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de beschikbare financiële middelen, beleidskaders en de noodzaak voor beleidscriteria. Echter, het mist specifieke details over de implementatie en monitoring van de voorgestelde maatregelen.
Rol van de Raad:
De raad moet de voorgestelde beleidscriteria goedkeuren en besluiten over de toewijzing van de financiële middelen voor woningbouwactiviteiten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van sociale woningbouw, duurzaamheid en doorstroming. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de verdeling van middelen tussen nieuwbouw en particuliere woningverbetering.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifieke doelen en middelen noemt, ontbreken meetbare resultaten en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de criteria is niet gegarandeerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde beleidscriteria goed te keuren en de financiële middelen toe te wijzen zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt betrokkenheid van bewoners bij planontwikkeling als onderdeel van de WOONvisie 2020, maar geeft geen specifieke details over hoe participatie wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met nadruk op levensloopbestendig bouwen en het Klimaatconvenant Duurzaam Bouwen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel maakt gebruik van bestaande reserves en BLS-gelden. Er is een totaalbedrag van €5.509.365 beschikbaar. De dekking komt uit gemeentelijke reserves en verwachte subsidies, maar er is geen garantie dat alle BLS-gelden behouden blijven tot 2010.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woningbouwbeleid Sociale woningbouw Woonvisie 2020 BLS-gelden Particuliere woningverbetering Doorstroming Levensloopbestendige woningen Starterslening Woonmilieus PrestatieafsprakenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsbrief: Bodemkwaliteit volkstuinen Schipholboog te Voorburg (2008/23026).
Agendapunt 4 Raadsvoorstel tot vaststelling Nota "Schaken met paard en landschap" en bijbehorende "Zienswijzenota paardenbeleid" (2008/24435).
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft de Nota "Schaken met paard en landschap" vastgesteld, waarin het paardenbeleid van de gemeente wordt uiteengezet. Deze nota, samen met de "Zienswijzennota paardenbeleid", is opgesteld na een inspraakperiode waarin 12 zienswijzen werden ingediend. De nota is aangepast op basis van deze zienswijzen, hoewel er geen ingrijpende veranderingen zijn doorgevoerd. De aanpassingen betreffen voornamelijk randvoorwaarden en spelregels. Het proces om tot deze nota te komen, omvatte discussiebijeenkomsten met belanghebbenden en deskundigen. Na vaststelling worden de nota's ter inzage gelegd en vertaald naar de bestemmingsplannen Buitengebied en Nieuwe Driemanspolder. De betrokkenen worden schriftelijk geïnformeerd en de stukken worden openbaar gemaakt via de gemeentelijke kanalen.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling Nota Schaken met paard en landschap en bijbehorende Zienswijzennota paardenbeleid .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststelling Nota 'Schaken met paard en landschap' en bijbehorende 'Zienswijzennota paardenbeleid'". Het voorstel betreft de vaststelling van het paardenbeleid in de gemeente Leidschendam-Voorburg. De nota heeft als doel om richtlijnen en spelregels vast te stellen voor paardenhouderijen in de gemeente, met aandacht voor ruimtelijke ordening en landschapsbeheer. Na een inspraakperiode waarin 12 zienswijzen zijn ingediend, zijn enkele aanpassingen doorgevoerd. De nota en zienswijzennota worden na vaststelling geïntegreerd in de bestemmingsplannen Buitengebied en Nieuwe Driemanspolder.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een uitgebreide beschrijving geeft van het proces, de inspraakreacties en de aanpassingen die zijn doorgevoerd. Het bevat ook een duidelijke vervolgprocedure.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de nota en de zienswijzennota vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring van het voorgestelde beleid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde richtlijnen en spelregels voor paardenhouderijen, en of zij akkoord gaat met de wijze waarop inspraakreacties zijn verwerkt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar mist specifieke meetbare doelen en tijdsgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de richtlijnen kan moeilijk te meten zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Nota "Schaken met paard en landschap" en de "Zienswijzennota paardenbeleid" vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel beschrijft een uitgebreid participatieproces, inclusief inspraakmogelijkheden en discussiebijeenkomsten met belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in relatie tot landschapsbeheer en het voorkomen van bodemaantasting.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsmogelijkheden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Paardenbeleid Nota "Schaken met paard en landschap" Zienswijzennota Inspraak Bestemmingsplannen Zienswijzen Belanghebbenden Adviesraad Stompwijk Hippische voorzieningen Landschappelijk adviesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 7 Raadsvoorstel tot beschikbaarstelling van een voorbereidingskrediet voor verplaatsing volkstuinencomplex Starrevaart (2008/19524).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de verplaatsing van het volkstuincomplex Starrevaart van Overgoo naar Leidschendammerhout. De huurovereenkomst voor het huidige complex loopt af op 1 november 2008, en de grond zal worden gebruikt voor nieuwe stedelijke ontwikkelingen. Leidschendammerhout is aangewezen als vervangende locatie, waarvoor een planologische procedure nodig is. De gemeente stelt een voorbereidingskrediet van € 110.000 voor om de verplaatsing en inrichting van het nieuwe complex mogelijk te maken. Dit bedrag omvat de vergoeding van getaxeerde eigendommen op het oude complex en de kosten voor aanleg en inrichting van het nieuwe terrein. De verhuizing is gepland voor het tuinseizoen van 2009, en de huurovereenkomst voor het oude complex wordt verlengd tot het einde van dat seizoen om een soepele overgang te garanderen. De kosten van de verplaatsing zullen uiteindelijk worden opgenomen in de grondexploitatie van Overgoo.
-
Raadsvoorstel tot beschikbaarstelling van een voorbereidingskrediet voor verplaatsing volkstuincomplex Starrevaart .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Raadsvoorstel tot beschikbaarstelling van een voorbereidingskrediet voor verplaatsing volkstuincomplex Starrevaart". Het voorstel beoogt de verhuizing van het volkstuincomplex Starrevaart van Overgoo naar Leidschendammerhout, aangezien de huurovereenkomst voor de huidige locatie afloopt en de grond voor nieuwe stedelijke ontwikkelingen zal worden gebruikt. De gemeente heeft een vervangende locatie aangewezen, maar er zijn financiële middelen nodig voor de aanleg en inrichting. Het voorstel vraagt om een voorbereidingskrediet van €110.000 om de verhuizing te faciliteren en de vereniging te compenseren voor de getaxeerde waarde van hun eigendommen op het oude complex.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke informatie over de noodzaak van de verhuizing, de financiële aspecten, en de planning. Echter, er is enige onzekerheid over de toekomstige opbrengsten van de grondexploitatie.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het voorbereidingskrediet en de vergoeding van de getaxeerde waarde van de eigendommen op het oude complex.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de financiële steun aan de volkstuinvereniging willen verlenen en of ze akkoord gaan met het gebruik van toekomstige opbrengsten uit de grondexploitatie voor deze kosten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bedragen en tijdlijnen. Het is echter minder specifiek over de exacte dekking van de kosten vanuit de toekomstige grondexploitatie, wat een potentieel risico vormt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het voorbereidingskrediet van €110.000 beschikbaar te stellen en de vergoeding van de getaxeerde waarde goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van de volkstuinvereniging in de besluitvorming, maar impliceert wel dat er overleg is geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de verhuizing naar een natuurgebied kan implicaties hebben voor ecologische duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een krediet van €110.000, waarvan de dekking deels afhankelijk is van toekomstige opbrengsten uit de grondexploitatie van Overgoo. Er is een risico dat deze opbrengsten niet toereikend zijn, wat financiële onzekerheid met zich meebrengt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Volkstuincomplex Starrevaart Overgoo Leidschendammerhout Verplaatsing Voorbereidingskrediet Herontwikkeling Stedenbouwkundige ontwikkelingen Groen Service Zuid-Holland (GZH) Bestemmingsplan VrijstellingsprocedureVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot beschikbaarstelling van een extra investeringskrediet ten behoeve van de herontwikkeling van het Huygens Lyceum tot Gymnasium Novum (2008/24099).
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de herontwikkeling van het Huygens Lyceum tot Gymnasium Novum in Voorburg, gepland om te starten op 1 augustus 2009. De Spinozagroep, verantwoordelijk voor deze herontwikkeling, heeft een extra investeringskrediet van € 1.700.000,00 aangevraagd bovenop het reeds toegekende bedrag van € 5.500.000,00. Dit extra krediet is nodig vanwege meerkosten die zijn ontstaan door aanvullende eisen, zoals brandveiligheid en locatiegebonden aanpassingen. De totale kosten worden nu geraamd op € 7.200.000,00. De extra kapitaallasten kunnen worden gedekt binnen het positieve begrotingssaldo van 2009-2012. De herontwikkeling omvat zowel renovatie als nieuwbouw en is bedoeld om het gebouw geschikt te maken voor maximaal 700 leerlingen. Het voorstel benadrukt dat de extra voorzieningen noodzakelijk zijn voor verbeterde leer- en werkomstandigheden. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met het extra krediet.
-
Raadsvoorstel tot beschikbaar stellen van een extra investeringskrediet ten behoeve van de herontwikkeling van het Huygens Lyceum tot Gymnasium Novum .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot beschikbaar stellen van een extra investeringskrediet ten behoeve van de herontwikkeling van het Huygens Lyceum tot Gymnasium Novum.
Samenvatting: Het voorstel betreft de herontwikkeling van het Huygens Lyceum tot Gymnasium Novum, waarvoor de Spinozagroep een extra investeringskrediet van € 1.700.000,00 aanvraagt. Dit bedrag is nodig bovenop het reeds toegekende krediet van € 5.500.000,00, om te voldoen aan de eisen voor een frisse school en andere noodzakelijke voorzieningen. De extra kosten zijn onder andere het gevolg van brandveiligheidseisen en locatiegebonden aanpassingen. De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft de verantwoordelijkheid voor de onderwijshuisvesting en moet beslissen over de toekenning van het extra krediet.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde financiële onderbouwing en een uitleg van de noodzaak voor de extra middelen. Er is echter weinig informatie over alternatieve financieringsopties of mogelijke bezuinigingen.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over de toekenning van het extra investeringskrediet van € 1.700.000,00. Dit besluit is cruciaal voor de voortgang van de herontwikkeling van het schoolgebouw.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij het extra krediet willen toekennen, rekening houdend met de financiële implicaties en de noodzaak van de verbeteringen voor de school.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en tijdlijnen. Het is echter minder specifiek over de exacte impact van de verbeteringen op de leeromgeving. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de verwachte resultaten.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij instemmen met het beschikbaar stellen van het extra investeringskrediet van € 1.700.000,00.
Participatie
Het voorstel vermeldt overleg met buurtbewoners over locatiegebonden aanpassingen, maar geeft geen uitgebreide informatie over bredere participatie van belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, gezien de nadruk op het realiseren van een frisse school, wat impliceert dat er aandacht is voor een gezond binnenklimaat.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn een extra krediet van € 1.700.000,00 en jaarlijkse kapitaallasten die vanaf 2011 beginnen. Deze lasten kunnen worden opgevangen binnen het positieve begrotingssaldo van 2009-2012. Het voorstel geeft geen alternatieve financieringsopties aan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herontwikkeling Gymnasium Novum Spinozagroep Investeringskrediet Huygens Lyceum Onderwijshuisvesting Carel Vosmaerstraat Renovatie Nieuwbouw Frisse schoolVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Raadsbrief: Schouwrapportage kwaliteit openbare ruimte (2008/23101).
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 11 Raadsbrief: Voorgenomen vrijstellingsverlening ex. art. 19, lid 1 Wet Ruimtelijke Ordening t.b.v. het verbouwen van een koeienstal tot logiesaccommodatie aan de Stompwijkseweg 55a te Leidschendam (2008/24205).
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 5 Raadsvoorstel tot instemming met het Bestuursconvenant Realisatie Nieuwe Driemanspolder (2008/24315).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de instemming met het Bestuursconvenant voor de realisatie van de Nieuwe Driemanspolder. Dit project beoogt de transformatie van een agrarisch gebied naar een gebied met natuur, recreatie en waterberging, met een gezamenlijk budget van € 19,2 miljoen, waarvan de gemeente € 1,56 miljoen bijdraagt. Na ondertekening van het convenant op 18 december 2008, zal de Gebiedscoalitie, bestaande uit de Hoogheemraadschappen Rijnland en Delfland en de gemeente Zoetermeer, de uitvoering op zich nemen. Het convenant legt de financiële bijdrage van de gemeente vast en markeert het begin van de realisatiefase. Het project heeft een Go-No go-moment dat oorspronkelijk was gekoppeld aan de vaststelling van bestemmingsplannen, maar is vervroegd naar eind 2008. De gemeente heeft reeds budget gereserveerd en de bijdrage zal in één keer worden overgemaakt. Het convenant bevat afspraken over kwaliteit, risico's en planschade, en benadrukt dat de Gebiedscoalitie verantwoordelijk is voor het realiseren van het project binnen de gestelde kaders.
-
Raadsvoorstel tot instemming met het Bestuursconvenant Realisatie Nieuwe Driemanspolder .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot instemming met het Bestuursconvenant Realisatie Nieuwe Driemanspolder." Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om in te stemmen met het Bestuursconvenant voor de realisatie van de Nieuwe Driemanspolder. Dit project beoogt de transformatie van een agrarisch gebied naar een gebied voor natuur, recreatie en waterberging. De gemeentelijke bijdrage is vastgesteld op € 1,56 miljoen, onderdeel van een totaalbudget van € 19,2 miljoen. Na ondertekening van het convenant zal de Gebiedscoalitie, bestaande uit verschillende waterschappen en de gemeente Zoetermeer, de verantwoordelijkheid voor de uitvoering op zich nemen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de financiële bijdrage, de projectstructuur, en de verantwoordelijkheden van de betrokken partijen. Echter, details over de exacte inhoud van het Bestuursconvenant en de specifieke verantwoordelijkheden van de raad zijn beperkt.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het Bestuursconvenant, wat een formele goedkeuring inhoudt voor de gemeentelijke bijdrage en de voortgang van het project.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de financiële bijdrage en de voorwaarden van het Bestuursconvenant. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het kwaliteitsniveau van het project, afhankelijk van de beschikbare budgetten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er financiële en tijdsgebonden elementen zijn, ontbreken specifieke meetbare doelen en criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige beslissingen over kwaliteitsniveaus kan voor onzekerheid zorgen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met het Bestuursconvenant en de bijbehorende financiële bijdrage.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het project de transformatie van agrarisch gebied naar natuur en waterberging omvat, wat bijdraagt aan ecologische en recreatieve doelen.
Financiële gevolgen:
De financiële bijdrage van de gemeente is € 1,56 miljoen, gedekt door eerder gereserveerd budget. Er zijn geen rente- of indexeringskosten voor de gemeente, wat financiële stabiliteit biedt. De dekking van eventuele extra kosten door indexering wordt deels opgevangen door rente-inkomsten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuursconvenant Nieuwe Driemanspolder Gebiedscoalitie Bijdrage Project Kwaliteit Risico’s Inrichtingsplan Budget PlanschadeVerfijning van de zoekopdracht: