Raad
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 6 Raadsvoorstel inzake bereikbaarheid Valkhof (2006/2388)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de verbetering van de bereikbaarheid van Valkhof, met name voor hulpdiensten. Uit onderzoek blijkt dat de huidige infrastructuur niet voldoet aan de eisen voor hulpdiensten en dat de algemene bereikbaarheid voor bewoners en bezoekers matig is. De brandweer hecht veel waarde aan toegang vanuit twee kanten en stelt voor een extra toegang te creëren door het park tussen Brederode 83 en Valkhof 110, uitsluitend voor noodgevallen. De kosten van € 12.500,- worden gedekt uit de reserve Verkeers- en Vervoerplan. Er zijn al enkele maatregelen genomen om de bereikbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren, zoals het vrijhouden van brandkranen en het aanpakken van foutparkeren. Voor de algemene bereikbaarheid per auto wordt een extra ontsluiting overwogen, maar verdere studie is nodig. De verkeersveiligheid rond de school wordt aangepakt door ouders buiten de wijk te laten parkeren en politieacties. De doorsteek voor hulpdiensten kan naar verwachting voor de zomer van 2006 worden gerealiseerd. Het college adviseert om de benodigde financiële middelen beschikbaar te stellen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Bereikbaarheid Valkhof
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Raadsvoorstel bereikbaarheid Valkhof". Het richt zich op het verbeteren van de bereikbaarheid van de wijk Valkhof, met name voor hulpdiensten. De brandweer heeft aangegeven dat de huidige infrastructuur niet voldoet aan de eisen voor snelle toegang. Het voorstel omvat de aanleg van een extra toegang door het park tussen Brederode 83 en Valkhof 110, uitsluitend voor noodgevallen. De kosten van € 12.500,- worden gedekt uit de reserve Verkeers- en Vervoerplan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de huidige knelpunten, de voorgestelde maatregelen en de financiële dekking. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de lange termijn planning en mogelijke alternatieven.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de toewijzing van de financiële middelen voor de aanleg van de extra toegang voor hulpdiensten.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het direct verbeteren van de bereikbaarheid voor hulpdiensten of het afwachten van toekomstige ontwikkelingen die mogelijk een bredere oplossing bieden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de aanleg van de doorsteek en de kosten. Het is echter minder specifiek over de lange termijn oplossingen en de evaluatie van de effecten. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar er is ruimte voor meer gedetailleerde planning.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om € 12.500,- uit de reserve Verkeers- en Vervoerplan beschikbaar te stellen voor de aanleg van de doorsteek.
Participatie:
Er is enige participatie geweest met bewoners en het wijkplatform, maar er zijn zorgen over de impact op groen en verkeersveiligheid die verder moeten worden besproken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het behoud van groen en de impact op de leefomgeving zijn relevante overwegingen.
Financiële Gevolgen:
De kosten van € 12.500,- worden gedekt uit de reserve Verkeers- en Vervoerplan, waarbij een bijdrage van Haaglanden ruimte biedt voor deze investering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bereikbaarheid Hulpdiensten Valkhof Brandweer Ontsluiting Verkeersveiligheid Schoolverkeer Park Doorsteek Reserve Verkeers- en VervoerplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Lijst van ingekomen stukken raadsvergadering 25 april 2006. (2006/11061)
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 5.b Raadsvoorstel tot benoeming van de heer F. Mulder tot commissielid van de Welstands- en monumentencommissie (2006/4549)
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om de heer F. Mulder te benoemen als commissielid van de Welstands- en monumentencommissie, ter vervanging van de heer J. Roelofs. Deze benoeming, voorgesteld door de Stichting Dorp, Stad en Land (DSL), zou ingaan op 1 januari 2006 voor een periode van drie jaar. De heer Mulder heeft uitgebreide ervaring als architect en in diverse welstands- en monumentencommissies. De benoeming is bedoeld om de commissie efficiënter en deskundiger te maken, in lijn met de lokale behoeften. De commissie zal bestaan uit de leden A. van Bergen, Ir. H.C. de Kat en Ir. F.D.A.C. Mulder. Het college concludeert dat de benoeming van de heer Mulder bijdraagt aan een evenwichtige samenstelling van de commissie, die verantwoordelijk is voor het beoordelen van plannen op monumentale waarde en welstand.
-
Raadsvoorstel tot benoeming van de heer F. Mulder tot commissielid van de Welstands- en monumentencommissie .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot benoeming van de heer F. Mulder tot commissielid van de Welstands- en monumentencommissie". Het voorstel betreft de benoeming van de heer F. Mulder als commissielid van de Welstands- en monumentencommissie, ter vervanging van de heer J. Roelofs. De benoeming wordt voorgesteld per 1 januari 2006 voor een periode van drie jaar. De Stichting Dorp, Stad en Land (DSL) heeft de samenstelling van de commissie beoordeeld en de heer Mulder voorgedragen vanwege zijn brede ervaring als architect en zijn eerdere betrokkenheid bij vergelijkbare commissies.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de wettelijke basis, de procedure voor voordracht en benoeming, en de motivatie voor de keuze van de heer Mulder duidelijk uiteenzet. Er is een duidelijke onderbouwing gegeven voor de voorgestelde benoeming.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de benoeming van de heer F. Mulder te bekrachtigen. De raad moet het voorstel goedkeuren om de benoeming officieel te maken.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft de goedkeuring van de benoeming van een nieuw commissielid, waarbij de raad moet overwegen of de voorgestelde kandidaat voldoet aan de eisen en verwachtingen voor de rol binnen de commissie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoeming en de termijn van drie jaar. Het is relevant en tijdgebonden, maar er zijn geen specifieke doelen of resultaten geformuleerd die SMART zijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de heer F. Mulder te benoemen als commissielid van de Welstands- en monumentencommissie voor een periode van drie jaar, ingaande op 1 januari 2006.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het benoemingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op de samenstelling en deskundigheid van de commissie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het lijkt erop dat de benoeming binnen de bestaande kaders en budgetten valt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Welstands- en monumentencommissie F. Mulder DSL (Stichting Dorp, Stad en Land) Architect Zittingstermijn Onafhankelijke commissie Monumentale waarde Visuele en ruimtelijke kwaliteit Efficiency DeskundigheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Raadsvoorstel tot het wijzigen van de naam van het Zijdepark in Konstancin-Jeziornapark (2006/10244)
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg stelt voor om de naam van het Zijdepark te wijzigen in Konstancin-Jeziornapark ter ere van de 15-jarige samenwerking met de partnerstad Konstancin-Jeziorna in Polen. Dit voorstel is onderdeel van de officiële samenwerking met drie buitenlandse steden, waaronder ook Hranice in Tsjechië en Temecula in de Verenigde Staten. De naamswijziging is bedoeld om de samenwerking te benadrukken en past bij de reeds bestaande vernoemingen van de andere partnersteden, zoals het Hraniceplein en Temeculaplein. Er zal een overgangsperiode van één jaar zijn waarin beide namen worden gebruikt. De wijziging zal gecommuniceerd worden via lokale kranten. De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om deze naamswijziging door te voeren volgens de Gemeentewet.
-
Raadsvoorstel tot het wijzigen van de naam Zijdepark in Konstancin-Jeziornapark .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijzigen naam Zijdepark in Konstancin-Jeziornapark". Het voorstel beoogt de naam van het huidige Zijdepark te veranderen in Konstancin-Jeziornapark ter ere van de 15-jarige samenwerking tussen de gemeente Leidschendam-Voorburg en de partnerstad Konstancin-Jeziorna in Polen. Dit initiatief is bedoeld om de samenwerking te benadrukken en te vieren, en sluit aan bij eerdere vernoemingen van openbare ruimtes naar andere partnersteden. De naamswijziging zal gepaard gaan met een overgangsperiode van één jaar waarin beide namen worden gebruikt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de reden voor de naamswijziging, de wettelijke basis, en de praktische uitvoering ervan. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde financiële analyse.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om te beslissen over de naamswijziging van openbare ruimtes, zoals vastgelegd in de Gemeentewet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de symbolische waarde van de naamswijziging voldoende belangrijk vindt om het voorstel te steunen, en of zij de samenwerking met de partnerstad op deze manier wil benadrukken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (met een overgangsperiode van één jaar), maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële aspecten zijn niet SMART geformuleerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de naamswijziging van het Zijdepark naar Konstancin-Jeziornapark.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk om een symbolische naamswijziging gaat.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een gemis in de volledigheid van het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Konstancin-Jeziornapark Zijdepark Partnerstad Samenwerking Openbare ruimte Naamswijziging Jubileum Hraniceplein Temeculaplein OvergangstermijnVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot vaststelling van de verordening naamgeving en nummering Leidschendam-Voorburg 2006 (2005/22392)
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de Verordening naamgeving en nummering 2006 vast te stellen. Deze verordening is opgesteld door de afdelingen Servicecentrum en Bestuurlijke en Juridische Zaken om een consistent gemeentelijk beleid te waarborgen bij het benoemen en nummeren van openbare ruimten. Het opstellen van de verordening is gebaseerd op bestaand ongeschreven beleid, relevante wetgeving, verordeningen van andere gemeenten en de modelverordening van de Vereniging Nederlandse Gemeenten. Er is geen inspraakprocedure gevolgd, omdat de nieuwe verordening nauwelijks afwijkt van het voorgaande beleid, zoals toegestaan onder de Inspraakverordening 2002. De raad wordt geadviseerd om de bijgevoegde tekst van de verordening goed te keuren.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van de verordening naamgeving en nummering Leidschendam-Voorburg 2006 .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening naamgeving en nummering Leidschendam-Voorburg 2006". Het voorstel betreft het vaststellen van een nieuwe verordening voor de naamgeving en nummering van delen van de openbare ruimte in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Deze verordening is opgesteld in samenwerking met de afdeling Bestuurlijke en Juridische Zaken en is gebaseerd op bestaand ongeschreven beleid, relevante wetgeving, en verordeningen van andere gemeenten. Er is geen inspraakprocedure gevolgd omdat de nieuwe verordening nauwelijks afwijkt van het voorgaande beleid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het gebaseerd is op uitgebreid onderzoek en bestaande modellen. Het bevat echter geen gedetailleerde informatie over de specifieke inhoud van de verordening, aangezien wordt verwezen naar een bijlage.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en te besluiten over de vaststelling van de verordening.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen voornamelijk de goedkeuring van de verordening zonder inspraakprocedure, wat kan leiden tot discussie over transparantie en participatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria genoemd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening al dan niet vast te stellen.
Participatie:
Er is geen inspraakprocedure gevolgd, wat betekent dat er geen directe participatie van burgers is geweest in het opstellen van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op administratieve processen.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Dit kan betekenen dat er geen significante financiële impact wordt verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Naamgeving Nummering Openbare ruimte Gemeentelijk beleid Onderzoek Wetgeving Modelverordening Inspraakprocedure Vereniging Nederlandse GemeentenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4 Raadsvoorstel tot beschikbaarstelling van een krediet voor aanleg van een kunstgrasveld op sportcomplex De Meerhorst te Stompwijk. (2006/9928)
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg overweegt de aanleg van een kunstgrasveld op sportcomplex De Meerhorst in Stompwijk om te voldoen aan de trainingsbehoeften van de voetbalvereniging Stompwijk '92. De raad had eerder een motie aangenomen om een plan van aanpak te ontwikkelen voor de aanleg van het veld, met als doel het veld gereed te hebben voor het voetbalseizoen 2006-2007. Drie financieringsmogelijkheden zijn onderzocht: woningbouw op het sportpark, woningbouw elders in Stompwijk, en besparingen binnen het buitensportbudget. Alleen woningbouw op het sportpark biedt voldoende financiële dekking, maar dit zou leiden tot de verplaatsing van het handbalveld en het verlies van het trainingsveld. De andere opties bieden geen uitkomst. De geschatte kosten voor de aanleg bedragen €450.000. Het college stelt voor om woningbouw op het sportpark als financieringsoptie aan te houden en vraagt de raad om een krediet van €450.000 beschikbaar te stellen om de aanleg tijdig te realiseren.
-
Raadsvoorstel tot beschikbaarstelling van een krediet voor aanleg van een kunstgrasveld op sportcomplex De Meerhorst te Stompwijk. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Ontwikkeling sportcomplex de Meerhorst te Stompwijk
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanleg van een kunstgrasveld op het hoofdveld van sportcomplex De Meerhorst in Stompwijk, om te voldoen aan de trainingsbehoeften van de voetbalvereniging Stompwijk '92. De kosten voor de aanleg zijn opgenomen in de voorjaarsnota. Het college heeft drie financieringsopties onderzocht: woningbouw op het sportpark, woningbouw elders in Stompwijk, en besparingen binnen het buitensportbudget. Alleen woningbouw op het sportpark biedt voldoende financiële dekking. Het college stelt voor om deze optie aan te houden en vraagt de raad om een krediet van €450.000 beschikbaar te stellen voor de aanleg.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het beschrijven van de situatie, de noodzaak van het project, en de onderzochte financieringsopties. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd plan van aanpak en een tijdlijn voor de uitvoering.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het krediet van €450.000 voor de aanleg van het kunstgrasveld en de keuze voor woningbouw als financieringsoptie.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij instemt met de financiering door middel van woningbouw op het sportpark, wat gevolgen heeft voor de huidige sportfaciliteiten en de ruimtelijke ordening.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er een tijdsdoel is gesteld (aanvang voetbalseizoen 2006-2007), ontbreken specifieke meetbare doelen en een gedetailleerd plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van woningbouw voor financiering kan als risicovol worden beschouwd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het krediet van €450.000 goedkeurt en instemt met woningbouw als financieringsoptie.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van de gemeenschap of belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op de financiële en praktische aspecten van de aanleg.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen bedragen een investering van €450.000 voor de aanleg van het kunstgrasveld. De dekking wordt gezocht in woningbouw op het sportpark, maar de opbrengsten daarvan zijn nog onzeker en afhankelijk van toekomstige grondexploitatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kunstgrasveld Sportcomplex De Meerhorst Stompwijk Woningbouw Voetbalseizoen 2006-2007 Financiering Omnivereniging Stompwijk '92 Buitensportbudget Trainingsbehoefte GrondexploitatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.a Raadsvoorstel tot voordracht van de benoeming van bestuursleden van de Stichting Samenwerkingsschool Essesteijn. (2005/30375)
Samenvatting
De raad van de gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een raadsvoorstel ontvangen voor de benoeming van drie nieuwe bestuursleden voor de Stichting Samenwerkingsschool Essesteijn. Dit is nodig vanwege het aftreden van drie huidige bestuursleden. Het voorstel is om mevrouw J.E. Wullur, mevrouw C.M. Hoff-Nelisse en de heer F.T.A. van den Broek met terugwerkende kracht te benoemen als bestuursleden. De benoemingen zouden respectievelijk per 1 maart 2004 en 16 november 2004 ingaan. De Stichting Samenwerkingsschool Essesteijn beheert de Basisschool Essesteijn, die in 1993 is ontstaan uit een fusie van twee basisscholen. Het bestuur van de stichting bestaat uit zeven leden, waarvan drie leden worden voorgedragen door de gemeenteraad. Er zijn geen bezwaren tegen de voorgestelde benoemingen, en de raad wordt geadviseerd om akkoord te gaan met de voordracht.
-
Raadsvoorstel tot voordracht van de benoeming van bestuursleden van de Stichting Samenwerkingsschool Essesteijn. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Raadsvoorstel tot voordracht van benoeming bestuursleden van de Stichting Samenwerkingsschool Essesteijn". Het schoolbestuur stelt voor om drie nieuwe bestuursleden te benoemen: mevrouw J.E. Wullur, mevrouw C.M. Hoff-Nelisse en de heer F.T.A. van den Broek. Deze benoemingen zijn nodig vanwege het aftreden van drie huidige bestuursleden. De stichting, die het bevoegd gezag is van de Basisschool Essesteijn, vraagt de gemeenteraad om deze benoemingen met terugwerkende kracht goed te keuren. Het bestuur bestaat statutair uit zeven leden, waarvan drie door de raad worden voorgedragen. Er zijn geen bezwaren tegen de voorgestelde benoemingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de benoeming van bestuursleden. Het bevat de benodigde informatie over de kandidaten en de reden voor hun benoeming.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de benoeming van de voorgestelde bestuursleden goed te keuren. Dit is een formele stap die nodig is om de bestuursstructuur van de stichting te waarborgen.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve en formele aangelegenheid betreft. De raad moet echter wel overwegen of de voorgestelde kandidaten geschikt zijn voor hun rol.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoemingen, maar mist tijdgebonden elementen, aangezien de benoemingen met terugwerkende kracht plaatsvinden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de benoeming van de voorgestelde bestuursleden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van andere belanghebbenden buiten de formele voordrachtstructuur.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op bestuursbenoemingen.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd, wat logisch is gezien de aard van het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stichting Samenwerkingsschool Essesteijn Benoeming Bestuursleden J.E. Wullur C.M. Hoff-Nelisse F.T.A. van den Broek Basisschool Essesteijn Fusie Bevoegd gezag Stichting Katholiek Onderwijs De JakobsladderVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 9 Voorstel tot het ongegrond verklaren van twee bezwaarschriften tegen het voorbereidingsbesluit met betrekking tot het bouwplan ten behoeve van het perceel Professor Casimirstraat 3 te Voorburg. (2006/6738)
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 27 september 2005 een voorbereidingsbesluit genomen om een wijziging van het bestemmingsplan voor het perceel Professor Casimirstraat 3 te Voorburg mogelijk te maken, zodat een bouwplan voor een zwembad gerealiseerd kan worden. Dit bouwplan is in strijd met het huidige bestemmingsplan "'t Loo 1983", dat de gronden als 'Tuin en erf' bestempelt en beperkingen oplegt aan de bebouwing. Twee bezwaarschriften zijn ingediend tegen dit voorbereidingsbesluit. De commissie voor bezwaarschriften heeft de bezwaren beoordeeld en geadviseerd deze ongegrond te verklaren, hoewel de motivering deels verbeterd moet worden. De commissie acht het bouwplan planologisch aanvaardbaar en adviseert de oppervlakte van het zwembad in heroverweging te bepalen op 45m², met een afstand van 1 meter tot de woning. De gemeenteraad wordt geadviseerd het voorbereidingsbesluit in stand te houden.
-
Voorstel tot het ongegrond verklaren van twee bezwaarschriften tegen het voorbereidingsbesluit met betrekking tot het bouwplan ten behoeve van het perceel Professor Casimirstraat 3 te Voorburg. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Beslissing op twee bezwaarschriften gericht tegen het voorbereidingsbesluit inzake het bouwplan ten behoeve van het perceel Professor Casimirstraat 3 te Voorburg.
Samenvatting: Het voorstel betreft de beoordeling van twee bezwaarschriften tegen een voorbereidingsbesluit van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg. Dit besluit was genomen om een wijziging van het bestemmingsplan mogelijk te maken voor de bouw van een zwembad op het perceel Professor Casimirstraat 3. De commissie voor bezwaarschriften adviseert de bezwaren ongegrond te verklaren, maar beveelt aan de motivering deels te verbeteren. Het zwembad overschrijdt de toegestane oppervlakte volgens het bestemmingsplan, maar de commissie acht het plan niet onaanvaardbaar.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de context, de bezwaren, en het advies van de commissie voor bezwaarschriften omvat. Echter, de details over de verbeterde motivering zijn niet volledig uitgewerkt in het voorstel zelf.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om het voorbereidingsbesluit te evalueren en te beslissen of de bezwaarschriften ongegrond worden verklaard, zoals geadviseerd door de commissie voor bezwaarschriften.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of ze het advies van de commissie volgen en de bezwaarschriften ongegrond verklaren, wat de weg vrijmaakt voor de bouw van het zwembad. Dit kan politieke implicaties hebben met betrekking tot ruimtelijke ordening en het omgaan met afwijkingen van bestemmingsplannen.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke tijdlijnen en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de motivering voor de beslissing kan verder worden uitgewerkt.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet beslissen of ze de bezwaarschriften ongegrond verklaren en het voorbereidingsbesluit in stand houden, met de voorgestelde aanpassing van de oppervlakte van het zwembad.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden buiten de indieners van de bezwaarschriften.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op de juridische en planologische aspecten van het bouwplan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bouwplan Zwembad Bestemmingsplan Vrijstelling Bezwaarschriften Voorbereidingsbesluit Commissie voor bezwaarschriften Planologische aspecten Motivering Professor Casimirstraat 3Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Voorstel tot het ongegrond verklaren van een bezwaarschrift tegen het voorbereidingsbesluit ten behoeve van het bouwplan garage Zoet, perceel Westeinde 91 en 91A en Koninginnelaan 2 te Voorburg. (2006/10269)
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 27 september 2005 een voorbereidingsbesluit genomen om woningbouw mogelijk te maken op het perceel Westeinde 91 en 91A en Koninginnelaan 2 te Voorburg, waar voorheen 'Garage Zoet' was gevestigd. Dit besluit was nodig omdat het bouwplan in strijd is met het bestemmingsplan "West" uit 1991. Tegen dit besluit is één bezwaarschrift ingediend. De commissie voor bezwaarschriften heeft het bezwaar beoordeeld en geconcludeerd dat het bouwplan planologisch aanvaardbaar is. Daarom adviseert de commissie om het bezwaar ongegrond te verklaren. De gemeenteraad wordt geadviseerd dit advies op te volgen.
-
Voorstel tot het ongegrond verklaren van een bezwaarschrift tegen het voorbereidingsbesluit ten behoeve van het bouwplan garage Zoet, perceel Westeinde 91 en 91A en Koninginnelaan 2 te Voorburg. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Beslissing op het bezwaarschrift gericht tegen het voorbereidingsbesluit inzake het bouwplan ten behoeve van het perceel Westeinde 91 en 91A en Koninginnelaan 2 te Voorburg.
Samenvatting: Het voorstel betreft een beslissing op een bezwaarschrift tegen een voorbereidingsbesluit voor een bouwplan op het perceel Westeinde 91 en 91A en Koninginnelaan 2 in Voorburg. Het pand, voorheen een garage, staat leeg en er zijn plannen voor woningbouw. Het bestemmingsplan "West" is verouderd, waardoor een vrijstelling nodig is volgens artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. De commissie voor bezwaarschriften heeft het bezwaar marginaal getoetst en acht het plan planologisch aanvaardbaar. Het advies is om het bezwaar ongegrond te verklaren.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het de achtergrond, de juridische context, en het advies van de commissie voor bezwaarschriften duidelijk uiteenzet. Het bevat alle relevante informatie voor de raad om een beslissing te nemen.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om het advies van de commissie voor bezwaarschriften te beoordelen en een besluit te nemen over het al dan niet ongegrond verklaren van het bezwaarschrift tegen het voorbereidingsbesluit.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij het advies van de commissie volgt en het bezwaar ongegrond verklaart, wat de weg vrijmaakt voor de woningbouwplannen. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het afwegen van belangen van omwonenden tegen de behoefte aan woningbouw.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, zoals concrete stappen na de beslissing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij het bezwaar ongegrond verklaart, conform het advies van de commissie voor bezwaarschriften, waardoor de voorbereidingen voor de wijziging van het bestemmingsplan kunnen doorgaan.
Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is vormgegeven, behalve dat er een bezwaarschrift is ingediend en behandeld.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar kan relevant zijn in de context van woningbouw en ruimtelijke ordening.
Financiële gevolgen
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Eventuele kosten zouden kunnen voortkomen uit de procedurele stappen voor de wijziging van het bestemmingsplan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorbereidingsbesluit Bezwaarschrift Bouwplan Bestemmingsplan Woningbouw Vrijstelling Ruimtelijke Ordening Garage Zoet Planologische aspecten Commissie voor bezwaarschriftenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsvoorstel tot afwijzing van de aanvraag om planschadevergoeding van de heer H.J. Scheffers te Voorburg. (2005/34075)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de afwijzing van een aanvraag om planschadevergoeding door de heer H.J. Scheffers. De aanvraag is gebaseerd op een wijzigingsplan dat in 2003 werd vastgesteld en in 2004 werd goedgekeurd, wat leidde tot de bouw van appartementen in de 'Vliettoren'. De SAOZ, een adviesbureau gespecialiseerd in onroerende zaken, heeft het verzoek beoordeeld en geadviseerd om geen schadevergoeding toe te kennen. De belangrijkste reden voor afwijzing is dat de planologische wijzigingen voorzienbaar waren op het moment dat de heer Scheffers zijn woning kocht in 1996. Het bestemmingsplan 'Sijtwende 1996', dat destijds al grotendeels was goedgekeurd, voorzag in de bebouwing van het betreffende perceel. Het college van Leidschendam-Voorburg volgt het advies van de SAOZ en concludeert dat er geen financiële consequenties zijn, aangezien er geen vergoeding wordt uitgekeerd. Het besluit zal schriftelijk aan de heer Scheffers worden medegedeeld.
-
Raadsvoorstel tot afwijzing van de aanvraag om planschadevergoeding van de heer H.J. Scheffers te Voorburg. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot het afwijzen van de aanvraag om planschadevergoeding van de heer H.J. Scheffers, wonende Park Leeuwensteijn 77 te Voorburg." Het voorstel betreft de afwijzing van een verzoek om planschadevergoeding door de heer H.J. Scheffers. Hij diende dit verzoek in naar aanleiding van een wijzigingsplan dat door de gemeente is vastgesteld en goedgekeurd door de provincie. De Stichting Adviesbureau Onroerende Zaken (SAOZ) heeft geadviseerd het verzoek af te wijzen, omdat de planologische wijzigingen voorzienbaar waren op het moment dat de heer Scheffers zijn woning kocht. De gemeente volgt dit advies en stelt voor geen schadevergoeding toe te kennen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerde uitleg geeft van de situatie, de juridische context, en de redenen voor de afwijzing van het verzoek. Het bevat ook een advies van een onafhankelijke instantie (SAOZ).
Rol van de raad:
De rol van de raad is om een besluit te nemen over het al dan niet toekennen van de planschadevergoeding aan de heer Scheffers, op basis van het advies van de SAOZ en de aanbevelingen van het college.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het advies van de SAOZ volgt en het verzoek afwijst, of dat zij afwijkt van dit advies en toch een vergoeding toekent. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de visie van de raad op planschade en compensatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beslissing die moet worden genomen (afwijzing van de vergoeding). Het is echter niet tijdgebonden, hoewel de context suggereert dat een besluit op korte termijn nodig is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het verzoek om planschadevergoeding van de heer Scheffers af te wijzen, zoals aanbevolen door het college en de SAOZ.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden, behalve dat de heer Scheffers op de hoogte wordt gesteld van het besluit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om juridische en financiële aspecten van planschade.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen, aangezien het voorstel is om geen planschadevergoeding toe te kennen. Dit betekent dat er geen kosten voor de gemeente zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Planschadevergoeding SAOZ (Stichting Adviesbureau Onroerende Zaken) Bestemmingsplan Sijtwende Voorzienbaarheid Planologisch regime Vliettoren Bouwvergunning Onroerende zaak Advies Financiële consequentiesVerfijning van de zoekopdracht: