07-10-2008 Raad
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 6 Raadsbrief: Voortgang woningbouwplannen Fluitpolderplein (2008/16377).
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 9 Raadsvoorstel tot wijziging van de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden vanwege de Participatieraad Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken. (2008/17930)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft een wijziging van de Verordening rechtspositie voor wethouders, raads- en commissieleden. Deze wijziging is nodig om de onkostenvergoeding voor leden van de Participatieraad Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken expliciet vast te leggen. Hoewel de Participatieraad al op 11 juni 2008 is vastgesteld, blijkt een verwijzing naar de bestaande verordening niet voldoende voor de rechtmatigheid van de vergoeding. Het voorstel is om de grondslag van deze vergoeding op te nemen in de verordening, waarbij specifieke vergoedingen worden vastgesteld voor verschillende commissies en hun leden. Het college stelt voor om dit via een raadsbesluit te formaliseren.
-
Raadsvoorstel tot wijziging van de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot wijziging van de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden". Het voorstel beoogt de verordening te wijzigen om de grondslag voor de onkostenvergoeding van leden van de Participatieraad Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken expliciet op te nemen. Dit is noodzakelijk omdat de eerdere verwijzing naar de bestaande verordening als onvoldoende werd beschouwd voor de rechtmatigheid van de vergoeding. De wijziging specificeert de vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen en maakt onderscheid tussen verschillende commissies en hun leden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak van de wijziging uitlegt en de specifieke aanpassingen in de verordening beschrijft. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de vergoedingen voor verschillende commissies.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijziging in de verordening wordt aangenomen. Dit is een formele rol waarbij de raad de rechtmatigheid en de implicaties van de wijziging moet overwegen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het expliciet opnemen van de grondslag voor de onkostenvergoeding in de verordening. Dit kan politieke implicaties hebben met betrekking tot de waardering en ondersteuning van de Participatieraad.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde vergoedingen. Het is relevant en tijdgebonden, gezien de eerdere vaststelling van de Participatieraad-verordening. Er lijken geen duidelijke inconsistenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde wijziging van de verordening om de grondslag voor de onkostenvergoeding op te nemen.
Participatie:
Het voorstel zelf zegt weinig over participatie, behalve dat het betrekking heeft op de Participatieraad, die een rol speelt in maatschappelijke ondersteuning en sociale zaken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om administratieve en financiële aspecten van vergoedingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel specificeert de vergoedingen voor verschillende commissies, maar geeft geen gedetailleerde financiële analyse of dekking. Het is belangrijk dat de raad overweegt of de voorgestelde vergoedingen binnen het budget passen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening rechtspositie Participatieraad Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken Onkostenvergoeding Commissieleden Rechtspositiebesluit Gemeentewet Adviescommissie Beeldende Kunst Commissie bezwaarschriften Klachtencommissie Adviesraad StompwijkVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Raadsvoorstel: Wijziging van de APV (Cameratoezicht openbare plaatsen) (2008/17985).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot wijziging van de APV (Cameratoezicht openbare plaatsen)
Samenvatting: Het voorstel beoogt de burgemeester van Leidschendam-Voorburg de bevoegdheid te geven om cameratoezicht in te stellen op specifieke openbare plaatsen. Dit toezicht is beperkt tot vijf locaties en mag maximaal twee jaar duren. De gemeenteraad heeft gekozen voor een model waarin specifieke locaties vooraf worden aangewezen, zoals vastgelegd in een nieuw artikel 2.10.1 van de APV. Cameratoezicht is alleen toegestaan als het noodzakelijk is voor de handhaving van de openbare orde. Het voorstel omvat ook een gedoogplicht voor het plaatsen van camera’s op particuliere gebouwen en voorziet in de aanleg van mantelbuizen voor toekomstige infrastructuur.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de wettelijke kaders, de specifieke locaties, de duur van het toezicht, en de voorwaarden waaronder cameratoezicht kan worden toegepast. Het bevat ook informatie over de gedoogplicht en infrastructuurvereisten.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen of de burgemeester de bevoegdheid krijgt om cameratoezicht in te stellen op de voorgestelde locaties. De raad bepaalt ook de specifieke locaties en de maximale duur van het toezicht.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij cameratoezicht willen toestaan en, zo ja, onder welke voorwaarden. Dit omvat het bepalen van de locaties en de duur van het toezicht, evenals de afweging tussen veiligheid en privacy.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (door de evaluatie na twee jaar), en tijdgebonden. Het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is, gezien de politie aangeeft dat de huidige maatregelen voldoende zijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de noodzaak van cameratoezicht is niet overtuigend onderbouwd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het raadsvoorstel goedkeuren, waarmee de burgemeester de bevoegdheid krijgt om cameratoezicht in te stellen op de voorgestelde locaties.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op veiligheid en infrastructuur.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt dat de kosten voor het leggen van mantelbuizen niet ten laste komen van het budget voor cameratoezicht. Er is geen gedetailleerde financiële analyse of dekking voor de kosten van het cameratoezicht zelf.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cameratoezicht Openbare orde APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Gemeentewet Bevoegdheid Openbare plaatsen Proportionaliteit Subsidiariteit Vaste camera’s GedoogplichtVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Raadsvoorstel m.b.t. dekkingsvoorstel gemeentelijk vrijwilligersfeest 4 juli 2008. (2008/14091)
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft besloten om het gemeentelijk vrijwilligersfeest in 2008 te organiseren, een jaar eerder dan gepland, door samen te werken met de organisatie van het ambtenaren zomerfeest. Deze samenwerking maakte het mogelijk om kosten te delen en het evenement te vervroegen. Het totale gemeentelijke aandeel in de kosten bedraagt ongeveer € 70.000. Om deze kosten te dekken, wordt voorgesteld om de bestaande reserve voor het vrijwilligersfeest van € 26.565 en een geplande storting van € 24.246 te gebruiken. Daarnaast wordt een eerder gerapporteerde kostenstijging van € 5.624 meegenomen als tegenvaller in het exploitatieresultaat. Een bedrag van € 14.000 wordt gedekt door de organisatie van het ambtenaren zomerfeest. De gemeenteraad moet nog instemmen met de voorgestelde begrotingswijziging. Na het feest zal een evaluatie van de samenwerking plaatsvinden, waarvan de financiële gevolgen in de voorjaarsnota 2009 worden meegenomen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Dekkingsvoorstel gemeentelijk vrijwilligersfeest 4 juli 2008". Het voorstel beoogt de organisatie van het gemeentelijk vrijwilligersfeest in 2008, in plaats van 2009, door samen te werken met het ambtenaren zomerfeest. Dit vereist een begrotingswijziging om de kosten van circa € 70.000 te dekken. De dekking komt deels uit de reserve voor het vrijwilligersfeest en een bijdrage van het ambtenaren zomerfeest. Na het feest volgt een evaluatie van de samenwerking, waarvan de financiële gevolgen in de voorjaarsnota 2009 worden opgenomen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële details en een plan voor evaluatie. Echter, het mist specifieke informatie over de inhoudelijke programmering en de verwachte uitkomsten van het feest.
Rol van de Raad:
De raad moet de voorgestelde begrotingswijziging goedkeuren om de financiering van het vrijwilligersfeest mogelijk te maken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het prioriteit geeft aan het organiseren van het vrijwilligersfeest in 2008 en of de voorgestelde financiële dekking acceptabel is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële dekking, maar mist tijdgebonden doelen voor de evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten over de goedkeuring van de begrotingswijziging om de financiering van het vrijwilligersfeest te dekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van vrijwilligers of andere belanghebbenden in de besluitvorming of organisatie van het feest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De kosten voor het vrijwilligersfeest bedragen circa € 70.000. De dekking komt uit de reserve voor het vrijwilligersfeest, een geplande storting in de reserve, en een bijdrage van het ambtenaren zomerfeest. Eventuele financiële tegenvallers worden meegenomen in het exploitatieresultaat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vrijwilligersfeest Samenwerking Zomerfeest Begrotingswijziging Evaluatie Financiële consequenties Reserve Kosten Logistiek ExploitatieresultaatVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 19 Raadsvoorstel tot vaststelling begrotingswijziging t.b.v. afkoop groot onderhoud en overdracht van het nieuwe pand Oosteinde 144 te Voorburg via recht van opstal aan Stichting Jongeren Recreatie Voorburg. (2008/16850)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de financiële afwikkeling van de verhuizing van scoutingclub Hubertus Brandaan naar het nieuwe pand aan Oosteinde 144 te Voorburg. De gemeente Leidschendam-Voorburg stelt voor om de kosten van groot onderhoud voor 20 jaar af te kopen voor €97.000, en het pand via recht van opstal over te dragen aan de Stichting Jongeren Recreatie Voorburg. De gemeente bouwde het pand, bestaande uit een clubgebouw, botenloods en overkapte botenopslag, en verkoopt het aan de Stichting voor €1.076.580, wat volledig gesubsidieerd wordt. De eenmalige retributie voor het recht van opstal bedraagt €73.947 en wordt eveneens gesubsidieerd. De gemeente neemt de BTW-kosten voor haar rekening. Het voorstel vraagt om instemming met deze financiële regelingen en de bijbehorende begrotingswijziging.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling begrotingswijziging t.b.v. afkoop groot onderhoud en overdracht van het nieuwe pand Oosteinde 144 te Voorburg via recht van opstal aan Stichting Jongeren Recreatie Voor.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een raadsvoorstel voor de vaststelling van een begrotingswijziging voor de afkoop van groot onderhoud en de overdracht van het pand Oosteinde 144 te Voorburg aan de Stichting Jongeren Recreatie Voorburg via recht van opstal. Het pand, dat een clubgebouw, botenloods en overkapte botenopslag omvat, is gebouwd in opdracht van de gemeente. De gemeente neemt de kosten van groot onderhoud voor 20 jaar op zich en draagt het pand over tegen kostprijs, met een subsidie ter compensatie. De overdracht vindt plaats via een eenmalige retributie voor het recht van opstal, waarbij de gemeente de BTW-kosten dekt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt de financiële, juridische en praktische aspecten van de overdracht. Het bevat informatie over de kosten, subsidies, fiscale aspecten en de voorwaarden voor het gebruik van het pand.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de begrotingswijziging, de afkoop van groot onderhoud, de overdracht van het pand via recht van opstal, en de bijbehorende financiële regelingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de financiële steun aan de scoutinggroep, de voorwaarden voor het gebruik van het pand, en de keuze voor een eenmalige retributie in plaats van jaarlijkse betalingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bedragen en tijdsperioden (20 jaar voor groot onderhoud, 30 jaar voor recht van opstal). Het is haalbaar en relevant, maar de tijdsgebondenheid is minder duidelijk voor de raad, aangezien de focus ligt op financiële en juridische aspecten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de begrotingswijziging vast te stellen en akkoord te gaan met de financiële en juridische voorwaarden van de overdracht.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat Hubertus Brandaan zich moet inspannen voor multifunctioneel gebruik van het pand, maar er is weinig informatie over bredere participatie van andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een afkoopsom van € 97.000 voor groot onderhoud, een subsidie van € 1.076.580 voor de aankoop van het pand, en een eenmalige retributie van € 73.947. Deze kosten worden gedekt door de algemene reserve vrij besteedbaar en een bijdrage vanuit de grondexploitatie Lusthofstraat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hubertus Brandaan Stichting Jongeren Recreatie Voorburg Oosteinde 144 Recht van opstal Groot onderhoud Subsidie Retributie BTW Scoutingactiviteiten Multifunctioneel gebruikVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Raadsvoorstel: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) (2008/17623)
-
Raadsvoorstel Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA)
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe verordening voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) in Leidschendam-Voorburg. Door veranderingen in de organisatiestructuur van de gemeente is de bestaande verordening uit 2004 verouderd. De nieuwe verordening geeft het college de bevoegdheid om systematisch authentieke gegevens te verstrekken aan gemeentelijke afnemers en regelt hun toegang tot de basisadministratie. Daarnaast kan het college regels stellen voor gegevensverstrekking aan derden via een privacyreglement. Na goedkeuring moet de verordening worden gemeld aan het College bescherming persoonsgegevens.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de context van de gegeven informatie. Het beschrijft de noodzaak van de nieuwe verordening, de bevoegdheden die het college krijgt, en de stappen die moeten worden genomen na de vaststelling.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de voorgestelde verordening vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring die nodig is om de nieuwe regels in werking te laten treden.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen voornamelijk de mate van bevoegdheid die het college krijgt in het verstrekken van gegevens en het stellen van nadere regels. Er moet worden overwogen hoe deze bevoegdheden in balans zijn met privacybescherming.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria opgenomen. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de nieuwe verordening "Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Leidschendam-Voorburg 2008" vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen van de verordening.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op administratieve en juridische aspecten.
Financiële Gevolgen
Er worden geen specifieke financiële gevolgen genoemd in het voorstel, noch wordt er aangegeven hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Het lijkt erop dat de focus ligt op organisatorische en juridische aanpassingen zonder directe financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) Wijziging Organisatiestructuur Directies en afdelingen Bevoegdheid Systematische verstrekking Authentieke gegevens Privacyreglement College bescherming persoonsgegevensVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsvoorstel tot onttrekking van wegvlakken en parkeerterreinen in Prinsenhof hoogbouw aan het openbaar verkeer (2008/19168)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de onttrekking van bepaalde wegvakken en parkeerterreinen in de wijk Prinsenhof hoogbouw aan het openbaar verkeer. Deze maatregel is onderdeel van een integrale vernieuwing van de wijk, die onder andere de renovatie van flatcomplexen en de herinrichting van de openbare ruimte omvat. Het middenterrein is omgevormd tot een park, waarvoor enkele toegangswegen zijn verwijderd. In de Prins Frederiklaan worden parkeerterreinen bebouwd om ruimte te maken voor de uitbreiding van een winkelcentrum en nieuwe woningen. Hoewel de onttrekkingen al zijn uitgevoerd, is een formele procedure volgens de Wegenwet noodzakelijk voor de officiële bekrachtiging. Er zijn voldoende compenserende parkeerplaatsen aangelegd om aan de parkeerbehoefte te voldoen, en er zijn geen verkeerskundige bezwaren tegen de onttrekking. Het besluit zal worden gepubliceerd en er staan nog bezwaar- en beroepmogelijkheden open.
-
Raadsvoorstel tot onttrekking van wegvlakken en parkeerterreinen in Prinsenhof hoogbouw aan het openbaar vervoer .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot Onttrekking van Wegvakken en Parkeerterreinen in Prinsenhof Hoogbouw
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Raadsvoorstel tot onttrekking van wegvakken en parkeerterreinen in Prinsenhof hoogbouw aan het openbaar verkeer". Het doel is om formeel wegvakken en parkeerterreinen in de Prinsenhof-hoogbouw aan het openbaar verkeer te onttrekken, als onderdeel van de wijkvernieuwing. Dit omvat de herinrichting van het park en de uitbreiding van het winkelcentrum. De formele procedure volgens de Wegenwet moet nog worden doorlopen, hoewel de fysieke veranderingen al zijn uitgevoerd. Het voorstel beoogt de verkeersveiligheid en esthetiek van de wijk te verbeteren, met voldoende compensatie voor de verloren parkeerplaatsen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de plannen, de juridische context, en de gevolgen voor verkeer en parkeren. Echter, het had baat kunnen hebben bij meer informatie over de participatie van bewoners en eventuele bezwaren.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad moet beslissen over de onttrekking van de wegvakken en parkeerterreinen aan het openbaar verkeer, zoals vereist door de Wegenwet. De raad moet ook het besluit communiceren aan de Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland.
Politieke Keuzes:
De raad moet afwegen of de voordelen van de herinrichting en uitbreiding opwegen tegen de nadelen van het verlies van openbare wegen en parkeerterreinen. Er moet ook rekening worden gehouden met de belangen van de bewoners en andere belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de fysieke veranderingen en het aantal parkeerplaatsen. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de evaluatie van de impact op de gemeenschap. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de timing van de formele procedure lijkt laat in het proces.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de wegvakken en parkeerterreinen formeel aan het openbaar verkeer te onttrekken en dit besluit te communiceren aan de Gedeputeerde Staten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat belanghebbenden in diverse planvormingsfasen hun inbreng hebben kunnen leveren, maar biedt geen gedetailleerde informatie over de aard en uitkomst van deze participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de herinrichting van het park en de verbetering van de verkeersveiligheid kunnen bijdragen aan een duurzamere leefomgeving.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt de aanleg van compenserende parkeerplaatsen, maar geeft geen gedetailleerde financiële analyse of dekking van de kosten. Het is onduidelijk of er extra financiële middelen nodig zijn of hoe deze worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Prinsenhof-hoogbouw Wegenwet Parkeerterreinen Herinrichting Openbaar verkeer Park Woningcorporaties Brede School Winkelcentrum ParkeerplaatsenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsvoorstel tot aangeven kaders t.b.v. opstellen Groenstructuurplan (2008/17510)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg, gedateerd 22 juli 2008, richt zich op het vaststellen van kaders en financiën voor het opstellen van een Groenstructuurplan. Dit plan is een uitwerking van de structuurvisie 'Ruimte voor Wensen, Leidschendam-Voorburg 2020', met als doel het groene karakter van de gemeente te behouden en te versterken. Het Groenstructuurplan identificeert essentiële groenelementen, gebieden waar groen moet worden toegevoegd, en biedt richtlijnen voor nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen. Het plan benadrukt de rol van groen in gezondheid, sociale leefbaarheid, economie en milieu. Het resultaat moet een gebruiksvriendelijk document zijn dat kaders biedt voor groenbeheer en -ontwikkeling. Er worden ook financiële middelen gereserveerd voor de uitvoering van het plan, met een totaalbedrag van €145.000 voor externe inhuur en andere kosten. Het plan omvat een investeringsagenda en benadrukt het belang van communicatie met bewoners en belangengroepen. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de uitgangspunten en financiële reserveringen.
-
Raadsvoorstel tot aangeven kaders en vaststellen financiën t.b.v. opstellen Groenstructuurplan .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel voor het Groenstructuurplan
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot aangeven kaders en vaststellen financiën t.b.v. opstellen Groenstructuurplan". Het voorstel richt zich op het vaststellen van kaders en financiën voor het Groenstructuurplan, dat de groene identiteit van Leidschendam-Voorburg moet waarborgen en versterken. Het plan identificeert essentiële groenelementen, gebieden voor verbetering, en hoe groen kan worden geïntegreerd in nieuwe ontwikkelingen. Het benadrukt de rol van groen in gezondheid, sociale leefbaarheid, economie en milieu. Het voorstel vraagt om goedkeuring van de raad voor de financiële middelen en de voorgestelde kaders.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke kaders, doelstellingen en financiële overzichten. Het behandelt de verschillende aspecten van het Groenstructuurplan, inclusief de rol van groen in de gemeenschap en de noodzaak van een Groenbeheerplan.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet instemmen met de voorgestelde kaders en financiële middelen. De raad bepaalt ook de prioriteiten voor de uitvoering van het Groenstructuurplan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen, de prioritering van groene projecten, en de mate van participatie van burgers en belangengroepen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de balans tussen stedelijke ontwikkeling en behoud van groen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelstellingen en een tijdlijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit hangt af van de uitvoering en betrokkenheid van belanghebbenden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de voorgestelde kaders en de financiële reserveringen voor het Groenstructuurplan.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie van bewoners en belangengroepen. Er zijn plannen voor overleg en feedback in verschillende fasen van het plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderdeel van het voorstel, met aandacht voor milieukwaliteit, biodiversiteit, en klimaatadaptatie.
Financiële Gevolgen:
De kosten voor het opstellen van het Groenstructuurplan bedragen €145.000, te dekken uit het exploitatieresultaat 2008 en het Groenfonds. De uitvoering van het plan zal verdere investeringen vereisen, waarvoor een investeringsagenda wordt opgesteld. De financiële voordelen van groen worden ook benadrukt, zoals verhoogde vastgoedwaarden en verbeterde leefkwaliteit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Groenstructuurplan Structuurvisie Groen Financiën Duurzaamheid Gezondheid Sociale leefbaarheid Economie Milieu CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 13 Raadsvoorstel tot ontwikkeling van de Gebiedsvisie Heuvelweg (2008/19453)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de ontwikkeling van een integrale gebiedsvisie voor de Heuvelweg en omliggende gebieden. In de groenzone langs de Heuvelweg komen diverse gebouwen leeg te staan, en er zijn bouwinitiatieven gepland. De huidige bestemmingsplannen zijn aan actualisering toe, en de groene inrichting van de aangrenzende buurten Zijde en Duivenvoorde behoeft verbetering. De gebiedsvisie zal dienen als leidraad voor bouwinitiatieven, nieuwe bestemmingsplannen en de kwaliteit van de buitenruimte. Er wordt onderzocht in hoeverre (her)bebouwing mogelijk en wenselijk is. De visieontwikkeling omvat een communicatieproces met bewoners om hun wensen en ideeën te betrekken. De gemeente wil een landschapsarchitect en communicatieadviseur inschakelen, waarvoor een voorbereidingskrediet van € 125.000 wordt gevraagd. Het doel is om binnen drie maanden tot een visie te komen, met resultaten die in december aan de gemeenteraad worden gepresenteerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot ontwikkeling van de Gebiedsvisie Heuvelweg
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Raadsvoorstel tot ontwikkeling van de Gebiedsvisie Heuvelweg". Het richt zich op het ontwikkelen van een integrale gebiedsvisie voor de Heuvelweg in Leidschendam. Dit is nodig vanwege leegkomende gebouwen en verouderde bestemmingsplannen. De visie moet dienen als leidraad voor nieuwe bouwinitiatieven en de verbetering van de buitenruimte. Er wordt ook gekeken naar de mogelijkheid en wenselijkheid van (her)bebouwing in de zone. Bewoners worden betrokken bij het proces om hun wensen en ideeën te integreren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de noodzaak, het wettelijk kader, de huidige stand van zaken, communicatieplannen, het proces en de financiële consequenties. Echter, meer details over de specifieke inhoud van de gebiedsvisie en de criteria voor (her)bebouwing zouden nuttig zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet een voorbereidingskrediet van € 125.000 goedkeuren voor de inhuur van een landschapsarchitect en een communicatieadviseur. Daarnaast moet de raad de bijgaande begrotingswijziging vaststellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze het voorbereidingskrediet willen goedkeuren, wat impliceert dat ze het belang van de gebiedsvisie en de voorgestelde verbeteringen erkennen. Ze moeten ook overwegen hoe ze de balans willen vinden tussen bebouwing en groene ruimte.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden (drie maanden voor de visieontwikkeling), maar mist meetbare doelen en criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de meetbaarheid van de resultaten zouden nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze het voorbereidingskrediet van € 125.000 willen goedkeuren en de bijgaande begrotingswijziging willen vaststellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door bewoners te betrekken bij het formuleren van de ambitie en het ontwikkelen van de visie. Een communicatieaanpak zal worden ontwikkeld om dit proces te ondersteunen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de focus op het verbeteren van de groene kwaliteit van de buitenruimte. Het voorstel zou echter meer expliciet kunnen zijn over hoe duurzaamheid wordt geïntegreerd in de gebiedsvisie.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk: er is een voorbereidingskrediet van € 125.000 nodig voor de inhuur van externe adviseurs. Het voorstel vraagt de raad om dit krediet goed te keuren, maar geeft geen details over hoe dit gedekt wordt binnen de bestaande begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gebiedsvisie Heuvelweg Bouwinitiatieven Bestemmingsplannen Groenzone Buitenruimte Landschapsarchitectuur Communicatie Bewonersparticipatie VoorbereidingskredietVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1 Opening, medelingen en vaststelling agenda.
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 17 Raadsvoorstel: Uitgangspunten controle van de jaarrekening 2008 (2008/20697)
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Raadsvoorstel tot vaststelling van het bestemmingsplan Tramtracé Noordsingel Weigelia inclusief zienswijzennota en lijst van wijzigingen (2008/19176)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan voor het Tramtracé Noordsingel Weigelia in Leidschendam-Voorburg. Dit plan biedt een planologische basis voor de aanleg van tramlijn 19, die een belangrijke verbinding zal vormen tussen Leidschendam-Voorburg en Delft, en de VINEX-wijken Leidschenveen en Ypenburg. Het bestemmingsplan heeft ter inzage gelegen en er zijn twee zienswijzen ingediend, die geen aanleiding geven tot aanpassing van het plan. Er zijn enkele ambtshalve wijzigingen doorgevoerd, met name een actualisatie met betrekking tot de luchtkwaliteit. Het voorstel is om in te stemmen met het bestemmingsplan, de zienswijzennota en de wijzigingen. Na vaststelling door de gemeenteraad zal het plan ter goedkeuring worden voorgelegd aan de Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, waarna beroep mogelijk is bij de Raad van State.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van het bestemmingsplan Tramtracé Noordsingel Weigelia inclusief zienswijzennota en lijst van wijzigingen .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Bestemmingsplan Tramtracé Noordsingel Weigelia
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot vaststellen bestemmingsplan Tramtracé Noordsingel Weigelia, de zienswijzennota en de lijst van wijzigingen". Het bestemmingsplan heeft als doel de aanleg van tramlijn 19 door het winkelcentrum Leidsenhage te faciliteren, wat een belangrijke verbinding vormt tussen Leidschendam-Voorburg en Delft. Het plan beoogt de economische positie van het winkelcentrum te versterken en de regionale OV-verbindingen te verbeteren. Twee zienswijzen zijn ingediend, maar hebben niet geleid tot inhoudelijke aanpassingen van het plan. Het voorstel vraagt de raad om instemming met het bestemmingsplan en de bijbehorende documenten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de zienswijzen als de noodzakelijke wijzigingen behandelt. Het biedt een duidelijke procedure voor verdere goedkeuring en participatie.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan, de zienswijzennota en de lijst van wijzigingen goedkeuren. Dit is een cruciale stap in de planologische procedure.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen economische ontwikkeling en mogelijke bezwaren van omwonenden. Ook de impact op het milieu en de luchtkwaliteit kan politieke discussie oproepen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met duidelijke stappen en deadlines. Er zijn geen directe inconsistenties opgemerkt, maar de impact op luchtkwaliteit kan verder gespecificeerd worden.
Besluit van de Raad:
De raad moet instemmen met het bestemmingsplan, de zienswijzennota en de lijst van wijzigingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat indieners van zienswijzen een reactie ontvangen. Er is ruimte voor verdere participatie bij de Gedeputeerde Staten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral gezien de verwijzing naar de Wet luchtkwaliteit. Het plan kan bijdragen aan duurzamer vervoer.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsplannen. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Tramtracé Noordsingel Weigelia Zienswijzennota Tramlijn 19 Winkelcentrum Leidsenhage VINEX-wijken Leidschenveen en Ypenburg Regionaal openbaar vervoersnetwerk Wet luchtkwaliteit Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland Economische positie Beroep bij Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van StateVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 5 Raadsvoorstel tot vaststellen Najaarsnota. (2008/19990)
Samenvatting
De Najaarsnota 2008 van de gemeente Leidschendam-Voorburg rapporteert over de afwijkingen in de uitvoering van de begroting voor het lopende jaar. Het document maakt deel uit van de planning & controlcyclus en biedt inzicht in de eerste zes maanden van het jaar. Ongeveer 65% van de geplande activiteiten verloopt volgens schema, 30% loopt achter maar wordt naar verwachting nog in 2008 afgerond, en 5% wordt doorgeschoven naar volgend jaar. Financieel gezien wordt een negatief resultaat van € 1.208.000 verwacht, voornamelijk door incidentele tegenvallers zoals lagere inkomsten uit bouwleges en minder doorbelaste uren aan grondexploitaties. Dit tekort zal ten laste komen van de algemene reserve. Er zijn geen structurele beleidswijzigingen nodig, maar er is een begrotingswijziging toegevoegd voor het overhevelen van middelen. De organisatie kampt met een hoog aantal vacatures, maar een wervingscampagne heeft al bemoedigende resultaten opgeleverd. Tot slot wordt vermeld dat enkele investeringen mogelijk niet meer in 2008 gerealiseerd kunnen worden, wat gevolgen kan hebben voor het afgesproken investeringsvolume.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststellen Najaarsnota 2008". De Najaarsnota 2008 rapporteert over de afwijkingen in de realisatie van de programma's in de begroting van het lopende jaar. Het document maakt deel uit van de planning & controlcyclus en biedt een beleidsmatige verantwoording over de eerste zes maanden van het jaar. Het legt de nadruk op afwijkingen ten opzichte van de begroting en geeft een toelichting op de bedrijfsvoering. Het financiële resultaat voor 2008 wordt geraamd op € 1.208.000 negatief, voornamelijk door incidentele tegenvallers. Het tekort zal ten laste komen van de algemene reserve.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie biedt over de financiële stand van zaken en de afwijkingen van de begroting. Het bevat ook een toelichting op de oorzaken van de financiële afwijkingen.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd de Najaarsnota 2008 vast te stellen, inclusief de voorgestelde begrotingswijziging. Dit is een formele goedkeuring van de rapportage en de financiële aanpassingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het gebruik van de algemene reserve om het tekort te dekken en of zij de voorgestelde begrotingswijzigingen goedkeurt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het geen specifieke doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de inschatting van de financiële situatie is optimistisch.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de Najaarsnota 2008 en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het financiële resultaat voor 2008 wordt geraamd op € 1.208.000 negatief. Dit tekort zal worden gedekt door de algemene reserve. De oorzaken van het tekort zijn voornamelijk incidenteel van aard.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Najaarsnota Begroting Afwijkingen Bedrijfsvoering Financieel resultaat Bouwleges Grondexploitaties Algemene reserve Vacatures InvesteringsvolumeVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 18 Raadsvoorstel: Normen- en toetsingskader rechtmatigheid 2008 en 2009 (2008/19371)
Agendapunt 7 Raadsvoorstel tot verlenging van het subsidiebeleidskader 2004-2008 en aanpassingen van de Algemene Subsidieverordening Leidschendam-Voorburg. (2008/19988)
Samenvatting
Het college van de gemeente Leidschendam-Voorburg stelt voor om het subsidiebeleidskader 2004-2008 met een jaar te verlengen en enkele artikelen van de Algemene Subsidieverordening aan te passen. Deze maatregelen zijn nodig om de subsidies voor 2009 rechtmatig te kunnen verstrekken. De verlenging van het subsidiebeleidskader is noodzakelijk omdat de evaluatie en het opstellen van een nieuw kader zijn uitgesteld om beleidsontwikkelingen in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) te integreren. Daarnaast worden er minimale, maar noodzakelijke aanpassingen voorgesteld in de subsidieverordening en de artikelsgewijze toelichting om het subsidieproces helder, efficiënt en rechtmatig te maken. De voorgestelde wijzigingen betreffen onder andere de beslistermijn voor subsidieaanvragen, de verplichtingen voor subsidieontvangers en de voorwaarden voor de egalisatiereserve.
-
Raadsvoorstel tot verlenging van het subsidiebeleidskader 2004-2008 en aanpassingen van de Algemene Subsidieverordening Leidschendam-Voorburg .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot verlening van het subsidiebeleidskader 2004-2008 en aanpassing van de Algemene Subsidieverordening Leidschendam-Voorburg
Samenvatting: Het voorstel beoogt de verlenging van het bestaande subsidiebeleidskader 2004-2008 met één jaar tot en met 2009, om de rechtmatige verstrekking van subsidies te waarborgen. Daarnaast worden er enkele noodzakelijke aanpassingen voorgesteld aan de Algemene Subsidieverordening Leidschendam-Voorburg. Deze aanpassingen zijn gericht op het verbeteren van de efficiëntie en rechtmatigheid van het subsidieproces. Het voorstel is een reactie op de behoefte om beleidsontwikkelingen in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) te integreren in een nieuw subsidiebeleidskader.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg over de noodzaak van de verlenging en de specifieke aanpassingen aan de verordening. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de evaluatie van het subsidiebeleidskader en de specifieke beleidsontwikkelingen die in het nieuwe kader moeten worden opgenomen.
Rol van de Raad
De raad moet een formeel besluit nemen over de verlenging van het subsidiebeleidskader en de voorgestelde aanpassingen aan de Algemene Subsidieverordening goedkeuren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de verlenging van het subsidiebeleidskader en de voorgestelde wijzigingen in de verordening. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot de integratie van WMO-gerelateerde beleidsontwikkelingen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het tijdgebonden is (verlenging tot eind 2009), ontbreken specifieke meetbare doelen en criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de noodzaak voor aanpassingen suggereert dat eerdere versies van de verordening mogelijk niet volledig adequaat waren.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het subsidiebeleidskader te verlengen en de voorgestelde wijzigingen in de Algemene Subsidieverordening goed te keuren.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat het nieuwe concept-subsidiebeleidskader op 24 november 2008 aan de commissie MA wordt voorgelegd voor inspraak, wat enige mate van participatie impliceert.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich voornamelijk op de administratieve en juridische aspecten van de subsidieprocessen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidiebeleidskader Algemene Subsidieverordening Aanpassing Verlenging Subsidieproces Evaluatie Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) Inspraak Checklijsten EgalisatiereserveVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot het beschikbaar stellen van budget ten behoeve van armoedebestrijding en schuldhulpverlening. (2008/16911)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg van 26 augustus 2008 richt zich op het beschikbaar stellen van extra budget voor armoedebestrijding en schuldhulpverlening. Het kabinet heeft extra middelen toegekend voor deze doelen, die de gemeente wil inzetten voor diverse maatregelen. Deze omvatten onder andere het uitbreiden van bijzondere bijstand voor gezinnen met schoolgaande kinderen met een inkomen tussen 110% en 130% van de bijstandsnorm, het verstrekken van computers en internetvergoedingen aan kinderen in groep 7 en 8 van het basisonderwijs, en het subsidiëren van fietsen via de Stichting Leergeld. Daarnaast wordt voorgesteld om een formulierenbrigade op te richten ter ondersteuning van burgers bij administratieve procedures en om vrijwilligerswerk en deelname aan sport- en culturele activiteiten voor ouderen te stimuleren. Voor de schuldhulpverlening worden preventieve projecten voorgesteld, zoals huisbezoeken en voorlichtingsbijeenkomsten. De financiële dekking voor deze voorstellen komt uit de extra middelen die het Rijk beschikbaar heeft gesteld en door onttrekking aan de algemene middelen van de gemeente.
-
Raadsvoorstel tot het beschikbaar stellen van budget ten behoeve van armoedebestrijding en schuldhulpverlening .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Budget voor Armoedebestrijding en Schuldhulpverlening
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het beschikbaar stellen van budget voor armoedebestrijding en schuldhulpverlening in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het kabinet heeft extra middelen beschikbaar gesteld voor deze doelen, en de gemeente wil deze middelen inzetten om de armoedeval te bestrijden en participatie te bevorderen. Het voorstel richt zich op het uitbreiden van bijzondere bijstand voor gezinnen met kinderen, het verstrekken van computers en fietsen aan kinderen, het stimuleren van vrijwilligerswerk onder ouderen, en het uitvoeren van preventieve schuldhulpverleningsprojecten.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd. Het bevat een duidelijke uitleg van de achtergrond, de noodzaak van de maatregelen, en de financiële implicaties. Echter, er zijn enkele punten die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de exacte uitvoering van de formulierenbrigade en de evaluatie van de voorgestelde maatregelen.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en budget beschikbaar stellen. Daarnaast moet de raad toezien op de uitvoering en evaluatie van de maatregelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen voor armoedebestrijding en schuldhulpverlening, en over de specifieke maatregelen die worden voorgesteld, zoals de uitbreiding van de bijzondere bijstand en de inzet van preventieve schuldhulpverleningsprojecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en budgetten. Er zijn echter enkele punten die verder gespecificeerd kunnen worden, zoals de exacte criteria voor de toekenning van bijstand en de evaluatiecriteria voor de effectiviteit van de maatregelen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het voorgestelde budget goed te keuren en de voorgestelde maatregelen uit te voeren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het stimuleren van vrijwilligerswerk en het betrekken van diverse doelgroepen bij de maatregelen. Er is echter weinig informatie over hoe burgers betrokken worden bij de besluitvorming en evaluatie van de maatregelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op sociale en economische aspecten van armoedebestrijding.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een overzicht van de benodigde budgetten en de dekking vanuit de algemene middelen en extra rijksbijdragen. Er is sprake van een overschot in de eerste jaren, dat kan worden ingezet voor toekomstige tekorten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Armoedebestrijding Schuldhulpverlening Bijzondere bijstand Minimabeleid Kabinet Rijksbegroting Meicirculaire Kinderen Participatie FormulierenbrigadeVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 20 Raadsvoorstel tot opheffing van de werkgroep 'middenbestuur' (2008/21781).
Samenvatting
De werkgroep 'middenbestuur' van de gemeente Leidschendam-Voorburg werd in 2006 opgericht naar aanleiding van ministeriële notities over mogelijke grootschalige veranderingen in het openbaar bestuur. Echter, door het regeerakkoord van 2007 en diverse rapporten is gebleken dat dergelijke ingrijpende structuurwijzigingen voorlopig uitblijven. Hierdoor is de missie van de werkgroep komen te vervallen. De provincie en andere instanties hebben wel aanbevelingen gedaan voor verbeteringen in het bestuur, zoals het bevorderen van intergemeentelijke samenwerking en het meten van bestuurskracht. Het college van de gemeente is voorstander van samenwerking, maar wil dat gemeenten zelf de regie behouden. De raad wordt voorgesteld de werkgroep 'middenbestuur' op te heffen, terwijl de ontwikkelingen in het middenbestuur via reguliere raadsvoorstellen en -brieven gevolgd blijven worden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot opheffing van de werkgroep ‘middenbestuur’". Het voorstel beoogt de opheffing van de werkgroep ‘middenbestuur’, die in 2006 werd ingesteld naar aanleiding van ministeriële notities over mogelijke grootschalige veranderingen in het openbaar bestuur. Aangezien er geen ingrijpende structuurwijzigingen meer worden verwacht, is de missie van de werkgroep vervallen. Het voorstel benadrukt dat de raad de ontwikkelingen in het middenbestuur kritisch zal blijven volgen via reguliere raadsvoorstellen en -brieven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de context van de aanleiding en de huidige situatie. Het biedt een overzicht van de relevante ontwikkelingen en de redenen waarom de werkgroep niet langer nodig is.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de opheffing van de werkgroep en blijft verantwoordelijk voor het kritisch volgen van ontwikkelingen in het middenbestuur via reguliere kanalen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de opheffing van de werkgroep en hoe zij de monitoring van het middenbestuur in de toekomst wil vormgeven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen aangegeven. Er zijn geen evidente inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met het opheffen van de werkgroep ‘middenbestuur’.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces over de opheffing van de werkgroep.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat over bestuurlijke structuren.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsmogelijkheden, wat suggereert dat de opheffing van de werkgroep geen significante financiële impact heeft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkgroep 'middenbestuur' Openbaar bestuur Bestuurlijke inrichting Bestuurskracht Intergemeentelijke samenwerking Decentralisatie Provincie Stadsgewest Haaglanden VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) StructuurveranderingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4 Raadsvoorstel inzake verhoging voorbereidingskrediet t.b.v. integrale gebiedsvisie Leidsenhage (2008/22042).
-
Raadsvoorstel verhoging voorbereidingskrediet t.b.v. het opstellen van de integrale gebiedsvisie Leidsenhage .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Integrale gebiedsvisie Leidsenhage". Het voorstel richt zich op het ontwikkelen van een integrale gebiedsvisie voor het winkelcentrum Leidsenhage, met als doel de concurrentiepositie te versterken en het centrum aantrekkelijker te maken. Het proces omvat een brede verkenning van mogelijke functies, een consultatie met stakeholders, en de ontwikkeling van meerdere scenario's voor de gebiedsvisie. Het voorstel benadrukt het belang van draagvlak en participatie van eigenaren en ondernemers. Er is een extern bureau geselecteerd om de visie te ontwikkelen, wat leidt tot extra kosten en een aangepaste planning.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke beschrijving van de stappen, betrokken partijen, en de noodzaak voor een integrale aanpak. Echter, specifieke details over de inhoudelijke invulling van de gebiedsvisie ontbreken nog, wat begrijpelijk is gezien de fase van het proces.
Rol van de raad:
De raad heeft een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze worden geïnformeerd over de voortgang en moeten op twee momenten concrete besluiten nemen: over de uitgangspunten en de uiteindelijke gebiedsvisie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van investering in het project, de keuze voor het externe bureau, en de uiteindelijke goedkeuring van de gebiedsvisie. Er moeten keuzes gemaakt worden over de balans tussen economische ontwikkeling en andere belangen zoals duurzaamheid en leefbaarheid.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat de specifieke doelen en meetbare resultaten nog ontwikkeld moeten worden. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële dekking is afhankelijk van toekomstige grondexploitatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de goedkeuring van het verhoogde voorbereidingskrediet en de voortgang van het proces zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door consultatie van stakeholders, waaronder eigenaren en ondernemers. Dit is een centraal onderdeel van het proces om draagvlak te creëren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp, maar kan relevant zijn bij de ontwikkeling van de gebiedsvisie, vooral in termen van lange termijn leefbaarheid en milieuvriendelijkheid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een verhoging van het voorbereidingskrediet met €125.000, wat het totaal op €465.000 brengt. De dekking wordt verwacht uit toekomstige grondexploitatie, wat een risico kan inhouden als deze verwachting niet wordt waargemaakt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integrale gebiedsvisie Leidsenhage Winkelcentrum Procesplan Programmaverkenning Eigenaren en ondernemers Draagvlak Consultatie Perspectieven Grondpositie onderzoekVerfijning van de zoekopdracht: