09-04-2019 Raadsforum
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 BESLUITVORMENDE RAAD - 20:00
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
Onbekende spreker -
Agendapunt 2.a Opening, mededelingen en vaststelling agenda. - 20:00
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
C.M. van Hoogdalem
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
P.J. van Dolen - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
P.J. van Dolen - D66
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
P.J. van Dolen - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
00:02:26 - 00:05:34 - 00:08:14 - 00:09:23 - 00:10:45 - 00:11:12 - 00:11:41 - 00:11:50 - 00:12:49 - 00:13:35 - 00:13:55 - 00:14:32 - 00:15:32 - 00:15:38 - 00:17:24 - 00:20:39 - 00:21:22 - 00:22:01 - 00:25:20 - 00:25:42 - 00:26:41 - 00:26:57 - 00:27:00 - 00:31:19 - 00:34:36 - 00:35:19 - 00:35:24 - 00:36:17 - 00:36:47 - 00:38:58
C. Verschoor - CU-SGP
C.M. van Hoogdalem -
Agendapunt 2.b Besluitenlijst raadsforum 26 maart 2019. - 20:00
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
Agendapunt 2.d Raadsvoorstel: Parkeerbalans en parkeermaatregelen Leidschendam Centrum (907). Stemming over de ingediende amendementen en moties. - 20:00
Parkeerbalans Leidschendam Centrum: Gemeenteraad Verdeeld over Toekomstige Aanpak
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft ingestemd met de nieuwe Parkeerbalans voor Leidschendam Centrum, ondanks verdeeldheid over de voorgestelde maatregelen. Het besluit moet dienen als dynamisch toetsingskader voor toekomstige bouwplannen, maar stuitte op kritiek van verschillende fracties.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd de nieuwe Parkeerbalans voor Leidschendam Centrum besproken, een document dat dient als toetsingskader voor toekomstige bouwplannen. De balans toont een te hoge parkeerdruk, vooral op zaterdagavond, en bevat een plan van aanpak om deze druk met circa 40% te verminderen. Het college stelde voor om geen extra parkeergarage bij Leytsche Hof te bouwen vanwege de hoge kosten en alternatieve, goedkopere maatregelen die vergelijkbare resultaten bieden.De VVD sprak vertrouwen uit in de wethouder en stemde in met de parkeerbalans. "Deze parkeerbalans laat duidelijk zien dat er een probleem is in Leidschendam Centrum en de VVD heeft vertrouwen in deze wethouder," aldus de VVD-fractie.
D66 en Gemeentebelangen waren echter kritisch. De heer Van Maldegem van D66 stelde: "Wij achten het onverstandig om de parkeerbalans te gebruiken als beleidskader. Het document kan niet rekenen op draagvlak van betrokkenen." Gemeentebelangen sloot zich hierbij aan en benadrukte dat de balans niet aan de eisen voldoet en dat het college niet adequaat heeft gereageerd op de kritiek.
Ondanks de tegenstemmen van D66, Gemeentebelangen en GroenLinks, werd het raadsvoorstel aangenomen met steun van VVD, CDA, PvdA, ChristenUnie en SGP.
Naast de parkeerbalans werden verschillende moties besproken. Een motie van Gemeentebelangen en GroenLinks om een raadsenquête in te stellen over het Damcentrum werd verworpen. Ook een motie van het CDA over de bouw van een extra parkeergarage werd na een verhitte discussie verworpen. De heer Rosenberg van Gemeentebelangen uitte zijn frustratie over het gebrek aan debat: "Het is absurd dat we in deze raadszaal op deze wijze met elkaar overleg hebben."
Een motie van Gemeentebelangen over extra parkeerplaatsen in de Damstraat en omgeving werd wel aangenomen, met steun van VVD, CDA, D66, ChristenUnie en SGP. Andere moties, zoals die over de bewegwijzering en bebording, werden unaniem aangenomen.
De vergadering toonde een duidelijke scheidslijn tussen de coalitie en oppositie, waarbij de coalitiepartijen de voorgestelde maatregelen steunden, terwijl de oppositiepartijen meer inspraak en alternatieven eisten. De discussie over de parkeerdruk in Leidschendam Centrum lijkt daarmee nog niet ten einde.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de Parkeerbalans Leidschendam Centrum 2018 vast te stellen als dynamisch toetsingskader voor toekomstige bouwplannen. Dit besluit volgt op kritiek dat de vorige balans niet op drukke momenten was gemeten. De herijkte balans toont een te hoge parkeerdruk, vooral op zaterdagavond. Er is een plan van aanpak opgesteld om de parkeerdruk te verlagen, met maatregelen die de druk met circa 40% kunnen verminderen. Het college stelt voor om geen extra parkeergarage bij Leytsche Hof te bouwen vanwege de hoge kosten en alternatieve maatregelen die goedkoper zijn en vergelijkbare resultaten bieden. Daarnaast wordt een blauwe zone ingevoerd in parkeergarage Damplein om de parkeerdruk te verlichten na het vervallen van het tijdelijke parkeerterrein Molenpad.
-
530346 Verworpen Amendement fractie GBLV inzake RV Parkeerbalans en parkeermaatregelen Leidschendam-Centrum.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
530442 Unaniem aangenomen Motie fractie GBLV inzake Parkeerbalans bewegwijzering en bebording.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
530479 Verworpen Motie fractie GBLV inzake Tijdelijk parkeren Parkeerterrein Leytsche Hof.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
530483 Verworpen Motie fracties GBLV en D66 inzake Informatievoorziening taboeloos onderzoek.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Parkeerbalans en parkeermaatregelen Leidschendam Centrum". Het voorstel behelst de vaststelling van de Parkeerbalans Leidschendam Centrum 2018 als dynamisch toetsingskader voor toekomstige bouwplannen. Tevens wordt voorgesteld geen extra openbare parkeergarage bij Leytsche Hof te realiseren. De herijking van de parkeerbalans is een reactie op kritiek dat eerdere tellingen niet op drukke momenten plaatsvonden. Het voorstel bevat ook maatregelen om de parkeerdruk te verlichten, zoals het invoeren van een blauwe zone in parkeergarage Damplein en het realiseren van extra parkeerplaatsen elders.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een herijkte parkeerbalans, een plan van aanpak voor parkeermaatregelen, en een onderbouwing voor de keuze om geen extra parkeergarage te bouwen. Er zijn echter geen gedetailleerde financiële dekkingsplannen voor de voorgestelde maatregelen.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd de herijkte parkeerbalans vast te stellen en een besluit te nemen over de al dan niet realisatie van een extra parkeergarage. De raad moet ook de voorgestelde maatregelen beoordelen en goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde parkeerbalans en de keuze om geen extra parkeergarage te bouwen. Dit omvat het afwegen van kosten, parkeerdruk en de impact op de bereikbaarheid van het centrum.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART. Het bevat specifieke doelen en een tijdlijn voor de implementatie van maatregelen. Echter, de financiële dekking en concrete meetbare resultaten van de maatregelen zijn minder duidelijk. Er zijn geen directe inconsequenties, maar de haalbaarheid van de maatregelen is afhankelijk van verdere uitwerking.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de parkeerbalans vast te stellen en akkoord te gaan met de voorgestelde maatregelen, inclusief de keuze om geen extra parkeergarage te bouwen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er participatie heeft plaatsgevonden met de klankbordgroep Parkeerbeleid Leidschendam Centrum. Er is draagvlak voor de maatregelen, zoals blijkt uit de inloopbijeenkomst.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op parkeerdruk en bereikbaarheid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met kostenramingen van € 6,2 miljoen voor extra parkeerplaatsen bij Leytsche Hof. Er is geen gedetailleerd dekkingsplan gepresenteerd, wat een aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Parkeerbalans Parkeerdruk Bouwplannen Herijking Parkeergarage Molenpad Leytsche Hof Blauwe zone Parkeermaatregelen KlankbordgroepVerfijning van de zoekopdracht:
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
Onbekende spreker
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
Onbekende spreker
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
Agendapunt 2.e Raadsvoorstel: Prioriteiten veiligheidsbeleid 2019 t/m 2022 (678). Stemming over de ingediende amendementen. - 20:00
Veiligheidsbeleid Leidschendam-Voorburg: Cybercrime geschrapt, digitale weerbaarheid ouderen toegevoegd
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft ingestemd met de nieuwe prioriteiten voor het veiligheidsbeleid voor de periode 2019-2022. Het debat leidde tot enkele aanpassingen, waaronder het schrappen van cybercrime als prioriteit en het toevoegen van digitale weerbaarheid voor ouderen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het instemmen met de voorgestelde prioriteiten voor het veiligheidsbeleid van Leidschendam-Voorburg voor de periode 2019-2022. Het huidige veiligheidsbeleid loopt af, waardoor een nieuw beleid moet worden opgesteld. Dit nieuwe beleid wordt ontwikkeld in samenwerking met veiligheidspartners en op basis van een veiligheidsbeeld dat is samengesteld uit diverse bronnen zoals politiecijfers en onderzoeken. De voorgestelde prioriteiten zijn woninginbraken, jeugdoverlast, veiligheid van ouderen, verkeersveiligheid, personen met verward gedrag en cybercrime. Deze thema's zijn gekozen op basis van lokale en regionale veiligheidsplannen. Het uiteindelijke veiligheidsbeleid zal in december 2018 ter vaststelling aan de raad worden voorgelegd. Het voorstel draagt bij aan het doel van een veilige gemeente.
-
530485 Aangenomen Amendement fracties D66, VVD en CDA inzake Prioriteiten Veiligheidsbeleid 2019 tm 2022.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
530488 Aangenomen Amendement fracties GroenLinks, GBLV, CU-SGP inzake Digitale weerbaarheid ouderen.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel prioriteiten veiligheidsbeleid 2019 t/m 2022
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van prioriteiten voor het veiligheidsbeleid van Leidschendam-Voorburg voor de periode 2019-2022. Het huidige beleid loopt af, en op basis van politiecijfers, veiligheidsmonitoren en gesprekken met veiligheidspartners zijn nieuwe prioriteiten vastgesteld. Deze omvatten woninginbraken, jeugdoverlast, veiligheid van ouderen, verkeersveiligheid, personen met verward gedrag en cybercrime. De raad wordt gevraagd in te stemmen met deze prioriteiten, waarna het beleid verder wordt uitgewerkt en in december 2018 ter vaststelling wordt voorgelegd.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig; het biedt een overzicht van de prioriteiten en de onderliggende redenen. Echter, specifieke maatregelen en uitvoeringsplannen ontbreken nog en zullen later worden uitgewerkt.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om in te stemmen met de voorgestelde prioriteiten, wat een essentiële stap is in de ontwikkeling van het nieuwe veiligheidsbeleid. De raad geeft richting aan de verdere uitwerking van het beleid.
Politieke Keuzes
De raad moet keuzes maken over welke veiligheidsthema's prioriteit krijgen en hoe middelen verdeeld worden. Dit kan invloed hebben op de focus en effectiviteit van het veiligheidsbeleid.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is nog niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het vooral om prioriteiten gaat en niet om concrete doelstellingen of acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar verdere specificatie is nodig.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de voorgestelde prioriteiten voor het veiligheidsbeleid.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er gesprekken zijn gevoerd met veiligheidspartners en buurtpreventieteams, wat wijst op enige mate van participatie. Verdere participatie bij de uitwerking van het beleid wordt niet expliciet genoemd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien de focus ligt op veiligheidsthema's.
Financiële Gevolgen
Het voorstel geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of dekkingsplannen. Dit zal waarschijnlijk in de verdere uitwerking van het beleid aan bod komen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsbeleid Veiligheidsbeeld Veiligheidspartners Woninginbraken Jeugdoverlast Kwetsbare ouderen Verkeersveiligheid Personen met verward gedrag Cybercrime Regionaal beleidsplanVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
Agendapunt 2.f Raadsvoorstel: Centrumregeling samenwerking gemalendiensten (824). - 20:00
Gemeenteraad stemt in met samenwerking gemalendiensten
De gemeenteraad heeft ingestemd met de gemeenschappelijke regeling "Centrumregeling samenwerking gemalendiensten", die een samenwerking tussen de gemeenten Pijnacker-Nootdorp, Delft en Leidschendam-Voorburg beoogt. Het doel is om de kwaliteit van het afvalwaterbeheer te behouden en te verbeteren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel om de samenwerking tussen de drie gemeenten te formaliseren, uitvoerig besproken. De regeling, die op 1 april 2019 van start gaat, is bedoeld om het beheer en onderhoud van stedelijke afvalwatergemalen en persleidingen te optimaliseren. Pijnacker-Nootdorp zal als centrumgemeente fungeren.De discussie in de raad was levendig, met verschillende fracties die hun standpunten naar voren brachten. De heer Van Maldegem gaf aan dat zijn fractie, ondanks nieuwe informatie, tegen het voorstel zou stemmen. "We zijn niet op voorhand tegen dit voorstel, maar gezien het verloop van de procedure moeten wij echt tegenstemmen," verklaarde hij.
Aan de andere kant sprak de heer Kist van GroenLinks zijn steun uit voor het voorstel. "We vinden het belang van het water in regionaal verband zo belangrijk dat we nu gaan meestemmen," aldus Kist. Ook de VVD, vertegenwoordigd door de heer Van Veller, besloot na aanvullende informatie van het college voor te stemmen. "De nieuwe brief heeft op twee punten aanvullende informatie opgeleverd wat ons mijn twijfel wegnam," zei Van Veller.
Na de stemverklaringen volgde de stemming, waarbij 22 raadsleden voor en 13 tegen het voorstel stemden. Hiermee is de weg vrijgemaakt voor de samenwerking, die volgens de initiatiefnemers zal bijdragen aan een gezond woon- en leefklimaat door effectief afvalwaterbeheer.
Hoewel er geen extra structurele kosten zijn, zijn er wel eenmalige frictiekosten voor Leidschendam-Voorburg. De samenwerking kan tijdelijk leiden tot een lichte daling in de bedrijfszekerheid van gemalen, maar blijft voldoen aan de eisen van het Water- en Rioleringsplan. De voordelen van de samenwerking zijn onder andere een toekomstbestendige organisatie en betere mogelijkheden voor personeelsontwikkeling.
Samenvatting
De gemeenteraad wordt gevraagd om toestemming te verlenen aan het college voor het aangaan van de gemeenschappelijke regeling "Centrumregeling samenwerking gemalendiensten", met een startdatum van 1 april 2019. Deze regeling is een vervolg op een eerder intentiebesluit uit 2018 en beoogt een samenwerking tussen de gemeenten Pijnacker-Nootdorp, Delft en Leidschendam-Voorburg voor het beheer en onderhoud van stedelijke afvalwatergemalen en persleidingen. Pijnacker-Nootdorp zal als centrumgemeente fungeren. Het doel van de samenwerking is om de kwaliteit van de dienstverlening te behouden, de kwetsbaarheid te verminderen en een toekomstbestendige voorziening te creëren. De samenwerking draagt bij aan een gezond woon- en leefklimaat door effectief afvalwaterbeheer. De voordelen van de samenwerking zijn onder andere een toekomstbestendige organisatie, behoud van praktijkkennis en betere mogelijkheden voor personeelsontwikkeling. Er zijn geen extra structurele kosten, maar wel eenmalige frictiekosten voor Leidschendam-Voorburg. De samenwerking kan leiden tot een tijdelijke lichte daling in de bedrijfszekerheid van gemalen, maar blijft voldoen aan de eisen van het Water- en Rioleringsplan.
-
20190403 Beantw. vragen gesteld in Raadsforum 26 maart inzake RV Centrumregeling samenwerking Gemalendienst 824.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Centrumregeling samenwerking gemalendiensten
Samenvatting: Het voorstel betreft een centrumregeling voor de samenwerking tussen de gemeenten Delft, Leidschendam-Voorburg en Pijnacker-Nootdorp op het gebied van gemalendiensten. Het doel is om de personele kwetsbaarheid te verminderen en de professionaliteit te verhogen door taken te bundelen. De samenwerking moet leiden tot een efficiënter beheer van stedelijk afvalwater, waarbij investeringen en eigenaarschap bij de afzonderlijke gemeenten blijven. De regeling omvat een gemeenschappelijk team en een dienstverleningsovereenkomst. De extra kosten worden budgettair neutraal verwerkt. De samenwerking start op 1 juni 2019.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig, met gedetailleerde antwoorden op vragen over kosten, organisatievormen en de keuze voor een centrumregeling. Het biedt inzicht in de financiële en organisatorische aspecten van de samenwerking.
Rol van de Raad
De raad moet het voorstel goedkeuren en toezicht houden op de uitvoering van de centrumregeling. Ze moeten ook de financiële implicaties en de effectiviteit van de samenwerking evalueren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde centrumregeling en de bijbehorende financiële en organisatorische veranderingen. Ze moeten ook overwegen of de samenwerking voldoet aan de behoeften van hun gemeente.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden (startdatum 1 juni 2019). Echter, de haalbaarheid en relevantie zijn minder duidelijk, vooral wat betreft de lange termijn voordelen en risico's. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op lange termijn is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze instemmen met de centrumregeling en de bijbehorende financiële dekking en organisatorische veranderingen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat een gemis kan zijn in termen van transparantie en betrokkenheid.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar efficiënter beheer van afvalwater kan indirect bijdragen aan milieudoelstellingen.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot €31.000 aan eenmalige frictiekosten, gedekt uit de voorziening riolering. De structurele kosten blijven gelijk, maar er zijn achtergebleven overheadkosten van €75.000 die intern worden opgelost. De samenwerking wordt budgettair neutraal verwerkt in de begroting van 2020.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Centrumregeling Samenwerking Gemalendiensten Overheadkosten Frictiekosten Pijnacker-Nootdorp Delft Personele kwetsbaarheid Netwerk (Afval)waterketen Delfland (NAD) Gemeenschappelijke regelingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Centrumregeling samenwerking gemalendiensten". Het voorstel beoogt de oprichting van een gemeenschappelijke regeling voor het beheer en onderhoud van gemalen en persleidingen voor stedelijk afvalwater tussen de gemeenten Pijnacker-Nootdorp, Delft en Leidschendam-Voorburg. De gemeente Pijnacker-Nootdorp zal als centrumgemeente fungeren. Het doel is om de kwaliteit van de dienstverlening te behouden, de kwetsbaarheid te verminderen en een toekomstbestendige voorziening te creëren. De samenwerking moet leiden tot een efficiënter beheer en een betere voorbereiding op toekomstige uitdagingen, zoals klimaatverandering.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke context, achtergrondinformatie en een overzicht van de betrokken partijen en hun rollen. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere details verschaffen over de juridische en operationele aspecten van de samenwerking.
Rol van de Raad:
De raad moet toestemming verlenen aan het college om de gemeenschappelijke regeling aan te gaan. Dit is een vereiste volgens de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde samenwerking en de bijbehorende financiële en operationele implicaties. Er moet ook worden overwogen hoe de samenwerking de autonomie van de individuele gemeenten beïnvloedt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar meetbare doelen en evaluatiecriteria ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op de bedrijfszekerheid van gemalen in Leidschendam-Voorburg kan als een risico worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het college toestemming verleent om de gemeenschappelijke regeling aan te gaan en de startdatum van 1 april 2019 te bevestigen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de ondernemingsraad is geraadpleegd en dat hun advies wordt meegenomen in de besluitvorming. Er is echter weinig informatie over bredere participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien de samenwerking gericht is op het verbeteren van de infrastructuur voor afvalwaterbeheer, wat bijdraagt aan een gezond leefklimaat en beter voorbereid is op klimaatverandering.
Financiële Gevolgen:
De samenwerking leidt niet tot extra structurele kosten, maar er zijn wel eenmalige frictiekosten van €31.000 voor Leidschendam-Voorburg, gedekt uit de rioolheffing. De dekking van overheadkosten wordt beïnvloed door de personeelsverandering, wat een jaarlijks nadeel van €75.000 vanaf 2020 met zich meebrengt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Samenwerking Gemalenbeheer Afvalwater Centrumregeling Pijnacker-Nootdorp Delft Kwetsbaarheid Bedrijfszekerheid Overheadkosten KlimaatveranderingVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Ph. van Veller - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
C.M. van Hoogdalem
Ph. van Veller - VVD
C.M. van Hoogdalem -
Agendapunt 2.g Raadsvoorstel Herbenoeming lid en benoeming twee leden van de Rekenkamercommissie Wassenaar, Voorschoten, Oegstgeest en Leidschendam-Voorburg - 20:00
Nieuwe Samenstelling Rekenkamercommissie Leidschendam-Voorburg: Efficiëntie voorop
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft ingestemd met een herziening van de samenstelling van de Rekenkamercommissie (RKC). Deze veranderingen zijn bedoeld om de effectiviteit en efficiëntie van de commissie te verbeteren.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een besluit voorgelegd gekregen om de samenstelling van de Rekenkamercommissie (RKC) te herzien. Dit besluit omvat de herbenoeming van de heer W.A.I.M. Segers voor een tweede termijn en de benoeming van twee nieuwe leden, de heer dr. E.J. Gerdes en mevrouw mr. S.G.S. Hoogkamer, voor een periode van vier jaar. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege het vertrek van drie leden en het verstrijken van de eerste termijn van de heer Segers. De herziening draagt bij aan een effectief en efficiënt werkende organisatie. De samenstelling van de RKC wordt teruggebracht van vijf naar vier leden, wat in lijn is met de besluiten van de betrokken gemeenteraden. De nieuwe samenstelling van de commissie zal bestaan uit zes leden, inclusief de voorzitter en vicevoorzitter.
-
Raadsvoorstel herbenoeming lid en benoeming twee nieuwe leden van de rekenkamercommissie 1093.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de herbenoeming van de heer W.A.I.M. Segers en de benoeming van de heer dr. E.J. Gerdes en mevrouw mr. S.G.S. Hoogkamer als leden van de Rekenkamercommissie (RKC) voor de gemeenten Wassenaar, Voorschoten, Oegstgeest en Leidschendam-Voorburg. Dit besluit is noodzakelijk vanwege het vertrek van drie leden en de afloop van de eerste termijn van de heer Segers. De benoemingen zijn onder voorbehoud van gelijkluidende besluitvorming door de andere betrokken gemeenteraden. Het doel is om de RKC effectief en efficiënt te laten functioneren met een gereduceerd aantal leden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak, de voorgestelde kandidaten en de context van de benoemingen beschrijft. Het bevat ook de relevante wettelijke kaders en de samenstelling van de commissie na de benoemingen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de (her)benoeming van de voorgestelde kandidaten. Dit is een formele rol waarbij de raad de samenstelling van de RKC goedkeurt.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de voorgestelde kandidaten en de vermindering van het aantal leden van de RKC. Dit kan invloed hebben op de diversiteit en expertise binnen de commissie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van het verminderen van het aantal leden wordt niet geëvalueerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde kandidaten te (her)benoemen en de vertrekkende leden te bedanken voor hun inzet.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om personele benoemingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. De focus ligt op de benoemingen en niet op budgettaire aspecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Benoeming Herbenoeming Leden Wassenaar Voorschoten Oegstgeest Termijn Verordening PortefeuillehouderVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 2.h Raadsvoorstel: Vervanging en eventuele uitbreiding Audiovisuele installaties Raadzaal (903). - 20:00
Gemeente Leidschendam-Voorburg investeert in nieuwe audiovisuele installaties ondanks verdeeldheid
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft ingestemd met een investering van € 350.000 voor de vervanging en uitbreiding van de audiovisuele installaties in de raadzaal. Het voorstel, dat volgens sommigen te duur is, werd met gemengde gevoelens aangenomen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week stond het voorstel voor de vervanging en uitbreiding van de audiovisuele installaties in de raadzaal centraal. De huidige installaties zijn verouderd en storingsgevoelig, wat leidt tot extra kosten en problemen tijdens vergaderingen. De gemeente wil daarom investeren in nieuwe apparatuur om de transparantie en efficiëntie van de besluitvorming te verbeteren.Niet iedereen was echter overtuigd van de noodzaak en de kosten van het voorstel. De heer Hartsink van Gemeentebelangen Leidschendam-Voorburg (GBLV) sprak zich fel uit tegen de investering. "Het is als het schrijven van een blanco cheque voor een ingreep die in andere gemeenten veel goedkoper blijkt," stelde hij. Hartsink benadrukte dat het voorstel in een tijd van bezuinigingen en onzekerheid over de huisvesting van de raadszaal onverantwoord is. "Zonder debat is dit regelrecht in strijd met de kerntaken van de gemeente," voegde hij eraan toe.
De fractie van D66, vertegenwoordigd door de heer Van Maldegem, erkende de noodzaak van nieuwe audiovisuele installaties, maar had ook kritiek op het proces. "Het is een vorm van besloten besluitvorming," zei Van Maldegem. Ondanks deze bezwaren stemde D66 uiteindelijk voor het voorstel, zij het met tegenzin. "De noodzaak om een democratisch debat uit te kunnen blijven zenden, dwingt ons om voor te stemmen," verklaarde hij.
Uiteindelijk stemden de fracties van VVD, CDA, D66, Partij van de Arbeid, ChristenUnie en SGP voor het voorstel, terwijl GroenLinks tegenstemde. De fractie van Gemeentebelangen verliet de raadszaal en nam niet deel aan de stemming.
Met de goedkeuring van het voorstel zal de aanbesteding in april worden gepubliceerd. De werkzaamheden zijn gepland tijdens het zomerreces, met de levering van de nieuwe installaties in november. Tot die tijd blijven de huidige installaties operationeel.
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg overweegt een investeringskrediet van € 350.000 voor de vervanging en uitbreiding van de audiovisuele installaties in de raadzaal. De huidige installaties zijn verouderd en storingsgevoelig, wat leidt tot extra kosten en onwerkbaarheid tijdens vergaderingen. De vervanging kost € 308.000, met een uitbreiding naar twee andere ruimten voor € 42.000 extra. De jaarlijkse kapitaallasten van € 52.000 worden in de meerjarenbegroting 2020-2023 opgenomen. Het voorstel draagt bij aan een effectief en efficiënt werkende gemeentelijke organisatie en is essentieel voor transparante besluitvorming en openbaarheid. De planning voorziet in publicatie van de aanbesteding in april, met uitvoering van werkzaamheden tijdens het zomerreces en levering in november. De huidige installaties blijven tot die tijd operationeel.
-
903 Raadsvoorstel Vervanging en eventuele uitbreiding Audiovisuele installaties (AV-installaties) Raadzaal.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vervanging en eventuele uitbreiding van Audiovisuele installaties (AV-installaties) in de Raadzaal". Het voorstel vraagt om een investeringskrediet van € 350.000 voor de vervanging en uitbreiding van de AV-installaties in de raadzaal en andere ruimtes. De huidige installaties zijn verouderd en storingsgevoelig, wat leidt tot extra kosten en inefficiëntie. De uitbreiding is bedoeld om ook andere ruimtes te voorzien van AV-mogelijkheden voor raadsbijeenkomsten. De jaarlijkse kapitaallasten worden geraamd op € 52.000 en moeten worden opgenomen in de meerjarenbegroting 2020-2023.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke financiële raming, een planning voor de uitvoering, en een uitleg van de noodzaak en voordelen van de investering. Echter, details over de exacte specificaties van de nieuwe installaties en de aanbestedingsprocedure zijn beperkt.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het investeringskrediet en de bijbehorende begrotingswijzigingen. Daarnaast speelt de raad een rol in het waarborgen van transparantie en toegankelijkheid van raadsvergaderingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het goedkeuren van de volledige investering inclusief uitbreiding, of alleen de vervanging van de huidige installaties. Dit heeft gevolgen voor de transparantie en toegankelijkheid van raadsvergaderingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelen en tijdlijn zijn duidelijk, maar de meetbaarheid van de resultaten (bijv. verbeterde toegankelijkheid) kan beter worden gedefinieerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het investeringskrediet van € 350.000 goedkeurt en de bijbehorende begrotingswijzigingen accepteert.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt op functionaliteit en toegankelijkheid.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een investering van € 350.000 en jaarlijkse kapitaallasten van € 52.000. Deze lasten worden opgenomen in de meerjarenbegroting 2020-2023. Het voorstel geeft aan dat de kosten deels worden gedekt door het vermijden van storingskosten en de noodzaak van specialistische ondersteuning.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Audiovisuele installaties Vervanging Uitbreiding Investering Transparantie Openbaarheid Democratie Aanbesteding Kapitaallasten ToegankelijkheidVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 2.i Raadsvoorstel: Aanpassing akoestiek binnensportaccommodaties (790). - 20:00
Gemeenteraad stemt unaniem in met akoestische verbeteringen sportaccommodaties
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft unaniem ingestemd met een voorstel om de akoestiek in sporthal Forum Kwadraat en andere binnensportaccommodaties te verbeteren. Het voorstel, dat voorziet in een investering van € 260.082,50, moet zorgen voor gezondere omstandigheden voor docenten en gebruikers.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel voor akoestische verbeteringen in de sportaccommodaties van Leidschendam-Voorburg zonder veel discussie aangenomen. De fracties van VVD, CDA, D66, GroenLinks, Partij van de Arbeid, ChristenUnie en SGP stemden allemaal voor het voorstel. De fractie van Gemeentebelangen nam niet deel aan de stemming.Het voorstel vraagt om een investeringskrediet van € 45.800 specifiek voor sporthal Forum Kwadraat en een aanvullend krediet van € 215.000 voor andere sportaccommodaties in de gemeente. De gemeente is verantwoordelijk voor het bieden van geschikte ruimtes voor bewegingsonderwijs en moet voldoen aan aangescherpte wettelijke normen. "De slechte akoestiek leidt tot gezondheidsproblemen bij docenten," aldus een woordvoerder van de gemeente. Onderzoek heeft aangetoond dat alle gemeentelijke sportaccommodaties akoestische problemen hebben.
De voorgestelde oplossing is het aanbrengen van geluidsabsorberend materiaal, met een totale geraamde kostenpost van € 260.082,50. Er is een mogelijkheid dat 17% van deze kosten gecompenseerd wordt via een specifieke uitkering. De werkzaamheden zijn gepland van 2019 tot 2022, afhankelijk van het beschikbare budget en het gebruik van de accommodaties.
Na de stemming sloot de voorzitter de besluitvormende raad en werd de agenda voor de oordeelsvormende raad vastgesteld. Hierbij kwamen zeven insprekers aan het woord over de algemene subsidieverordening, een onderwerp dat later op de avond verder werd besproken.
Samenvatting
Het raadsvoorstel vraagt om een investeringskrediet van € 45.800 voor akoestische verbeteringen in sporthal Forum Kwadraat en een aanvullend krediet van € 215.000 voor andere binnensportaccommodaties in Leidschendam-Voorburg. De gemeente is verantwoordelijk voor het bieden van geschikte ruimtes voor bewegingsonderwijs en moet voldoen aan wettelijke normen. Klachten over slechte akoestiek, die leiden tot gezondheidsproblemen bij docenten, hebben geleid tot aangescherpte normen. Onderzoek toont aan dat alle gemeentelijke sportaccommodaties akoestische problemen hebben. De voorgestelde oplossing is het aanbrengen van geluidsabsorberend materiaal. De kosten worden geraamd op € 260.082,50, met mogelijke compensatie van 17% via een specifieke uitkering. De werkzaamheden worden gepland van 2019 tot 2022, afhankelijk van beschikbaar budget en gebruik van de accommodaties.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Akoestiek binnensportaccommodaties
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel Akoestiek binnensportaccommodaties mei 2019". Het doel is om een investeringskrediet van €45.800 beschikbaar te stellen voor akoestische verbeteringen in sporthal Forum Kwadraat en aanvullend €215.000 voor andere binnensportaccommodaties. Dit is noodzakelijk vanwege klachten over slechte akoestiek die leiden tot gezondheidsproblemen bij docenten en een verminderde kwaliteit van lessen. De aanpassingen moeten voldoen aan aangescherpte normen voor nagalmtijd en achtergrondgeluid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde uitleg van de noodzaak, de financiële implicaties, en een planning voor de uitvoering. Echter, er is enige onzekerheid over de exacte compensatie vanuit de SPUK-regeling.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het investeringskrediet en de verwerking van de kapitaallasten in de meerjarenbegroting. Daarnaast moet de raad de begrotingswijziging voor 2019 vaststellen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze prioriteit geven aan de gezondheid en veiligheid van sportdocenten en gebruikers van de accommodaties door te investeren in akoestische verbeteringen. Dit kan ten koste gaan van andere budgettaire prioriteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benodigde investeringen en de te behalen akoestische normen. Het is tijdgebonden met een planning tot 2022. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onzekerheid over de SPUK-compensatie kan als een risico worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het gevraagde krediet beschikbaar te stellen en de begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van gebruikers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt op gezondheid en veiligheid.
Financiële gevolgen:
De totale kosten bedragen €260.082,50. De jaarlijkse kapitaallasten zijn €1.800 voor Forum Kwadraat en €8.200 voor de overige accommodaties. Er is een mogelijke compensatie van 17% via de SPUK-regeling, maar de exacte hoogte is onzeker. De kosten worden in de meerjarenbegroting verwerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Akoestische maatregelen Sporthal Forum Kwadraat Binnensportaccommodaties Nagalmtijd Geluidsabsorberend materiaal Flutterecho Gezonde levensstijl Onderzoek Kostenraming SPUK (specifieke uitkering stimulering)Verfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 3.a Opening, mededelingen en vaststelling agenda. - 20:15
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 2.a.1 Spreekrecht burgers. - 20:00
C.W.P.G. van der wal - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
C.W.P.G. van der wal - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
C.W.P.G. van der wal - VVD
Onbekende spreker
C.W.P.G. van der wal - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
Ph. van Veller - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
Ph. van Veller - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
R. van Duffelen - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
R. van Duffelen - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
R. van Duffelen - CDA
Onbekende spreker
R. van Duffelen - CDA
Onbekende spreker
R. van Duffelen - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
C.M. van Hoogdalem
K. Tigelaar - Burgemeester
E. van der Heide - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
E. van der Heide - CDA
Onbekende spreker
E. van der Heide - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
01:25:45 - 01:25:49 - 01:26:03 - 01:26:38 - 01:29:37 - 01:30:05 - 01:30:43 - 01:35:24 - 01:35:29 - 01:35:35 - 01:35:39 - 01:35:57 - 01:40:04 - 01:40:06 - 01:41:09 - 01:42:00 - 01:44:13 - 01:44:23 - 01:45:14 - 01:50:17 - 01:51:54 - 01:51:59 - 01:52:19 - 01:52:50 - 01:59:02 - 02:00:30 - 02:06:36 - 02:07:35 - 02:07:57 - 02:08:22 - 02:08:35 - 02:09:00
Onbekende spreker -
01:26:08 - 01:26:24 - 01:29:45 - 01:30:22 - 01:30:57 - 01:35:27 - 01:35:31 - 01:35:37 - 01:35:40 - 01:40:06 - 01:41:11 - 01:41:30 - 01:41:35 - 01:42:16 - 01:44:23 - 01:44:25 - 01:44:33 - 01:45:36 - 01:50:28 - 01:50:50 - 01:51:58 - 01:52:03 - 01:52:09 - 01:59:08 - 02:00:09 - 02:07:24 - 02:08:34 - 02:08:42
C.M. van Hoogdalem -
J. van Rossum - GroenLinks
Agendapunt 3.b Raadsvoorstel: Vaststellen Ontwikkelvisie Overgoo (861). - 20:15
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd de Ontwikkelvisie Overgoo vast te stellen, die een transformatie van het gebied Overgoo van een kantorenlocatie naar een levendig gemengd woon-werkgebied beoogt. Deze visie is opgesteld na een intentieovereenkomst met Impact Ontwikkeling IV BV en is gebaseerd op de gemeentelijke Nota van Uitgangspunten. De transformatie richt zich op het creëren van een economisch vitale en duurzame gemeente met een mix van bedrijvigheid, koopwoningen en sociale woningen. De Ontwikkelvisie omvat vier ambities: een Magic Mix van wonen en werken, duurzaamheid, inclusiviteit en betere verbindingen. Het gebied heeft momenteel leegstaande kantoorpanden en slechte bereikbaarheid, maar biedt potentieel door zijn strategische ligging en groene kwaliteiten. De ontwikkeling zal stapsgewijs plaatsvinden, afhankelijk van de betrokken partijen en marktomstandigheden, en kan meer dan tien jaar duren. Participatie met omwonenden en ondernemers heeft plaatsgevonden om zorgen over verkeer en hoogbouw te adresseren. Na vaststelling van de visie zullen vervolgovereenkomsten en juridische kaders worden opgesteld.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Vaststellen Ontwikkelvisie Overgoo
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de Ontwikkelvisie Overgoo, een plan voor de transformatie van een verouderd kantorenpark naar een levendig gemengd woon-werkgebied. De visie richt zich op een "Magic Mix" van wonen en werken, met aandacht voor duurzaamheid, inclusiviteit en verbondenheid. Minimaal 30% van de woningen is bestemd voor sociale huur. Het plan omvat een gefaseerde ontwikkeling over meerdere jaren, met participatie van diverse stakeholders. De gemeente en Impact Ontwikkeling IV BV werken samen aan de uitvoering, waarbij de gemeente deels eigenaar is van de gronden. De visie is een stap in de uitvoering van de sociale woningbouwstrategie.
Oordeel over de Volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelstellingen en een beschrijving van de ambities en ontwikkelstrategie. Er is echter nog onduidelijkheid over de exacte fasering en de financiële dekking van de plannen.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om de Ontwikkelvisie vast te stellen, wat een essentiële stap is in de transformatie van het gebied. De raad moet ook toezien op de uitvoering en naleving van de gestelde doelen en ambities.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de balans tussen sociale woningbouw en commerciële ontwikkeling, de mate van duurzaamheid, en de wijze van participatie en communicatie met belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelen zijn specifiek en acceptabel, maar de meetbaarheid en tijdgebondenheid zijn minder duidelijk door de gefaseerde aanpak en afhankelijkheid van marktontwikkelingen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Ontwikkelvisie Overgoo vast te stellen, waarmee de transformatie van het gebied kan beginnen.
Participatie
Er is een intensief participatietraject geweest met werksessies en omgevingsbijeenkomsten, waarbij input van diverse stakeholders is verzameld en verwerkt in de visie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een belangrijk thema in het voorstel, met aandacht voor duurzame energieopwekking, versterking van landschappelijke waarden en een duurzaam mobiliteitsnetwerk.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn deels afhankelijk van afspraken met private partijen. De gemeente bezit een deel van de gronden en zal afspraken maken over kostenverhaal. Er is nog geen gedetailleerde financiële dekking gepresenteerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwikkelvisie Overgoo Gebiedsontwikkeling Magic Mix Sociale woningbouw Duurzaamheid Participatie Ruimtelijk raamwerk Ontwikkelstrategie Impact Ontwikkeling IV BV Economisch ecosysteemVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Meer dan 30% sociale woningbouw in Overgoo
Samenvatting: De motie, ingediend door S.R. Paltansing, roept op tot het onderzoeken van de mogelijkheid om meer dan 30% van de nieuw te bouwen woningen in het gebied Overgoo te bestemmen voor sociale woningbouw. Dit verzoek is gebaseerd op de vastgestelde Woonvisie 2016-2020 en het coalitieakkoord, die beide een gemiddelde van 30% sociale woningbouw voorschrijven. Gezien de grote behoefte aan sociale woningen in de regio Haaglanden en specifiek in Leidschendam-Voorburg, vraagt de motie het college om per ontwikkelveld te kijken naar de mogelijkheden voor een hoger percentage sociale woningbouw en de raad hierover te informeren.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in de context van de bestaande beleidsdocumenten en de huidige behoefte aan sociale woningbouw. Het biedt echter geen gedetailleerd plan of specifieke richtlijnen voor hoe het hogere percentage sociale woningbouw gerealiseerd kan worden.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moet het college aansturen om de mogelijkheden voor meer sociale woningbouw te onderzoeken en de raad hierover te informeren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de focus op sociale woningbouw willen intensiveren, wat kan leiden tot politieke discussies over prioriteiten in woningbouw en de verdeling van middelen.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het verzoek om "meer dan 30%" is vaag en er zijn geen concrete doelen of tijdlijnen vastgesteld. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist specificiteit.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie willen aannemen en het college de opdracht willen geven om de mogelijkheden voor meer sociale woningbouw te onderzoeken.
Participatie
De motie zegt niets expliciet over participatie van bewoners of andere belanghebbenden in het proces van besluitvorming of ontwikkeling.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn in de bredere context van woningbouw en stedelijke ontwikkeling.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden kunnen worden. Het is mogelijk dat hogere percentages sociale woningbouw financiële implicaties hebben, maar deze worden niet behandeld in de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale woningbouw Ontwikkelvisie Overgoo Woonvisie 2016 – 2020 Coalitieakkoord Haaglanden Woningaanbod Sociale huur Magic mix Doorstromen OntwikkelveldVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.c Raadsvoorstel: Wijzigen Algemene subsidieverordening Leidschendam-Voorburg (836). - 21:15
Nieuwe subsidieverordening Leidschendam-Voorburg stuit op weerstand
De gemeente Leidschendam-Voorburg wil een nieuwe Algemene subsidieverordening 2019 invoeren om subsidies efficiënter en effectiever te organiseren. Het voorstel, dat aansluit bij de modelverordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), introduceert onder andere het concept van "subsidietafels". Tijdens een raadsvergadering bleek echter dat er nog veel vragen en zorgen zijn over de uitvoering.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering over de nieuwe subsidieverordening van Leidschendam-Voorburg werd duidelijk dat er nog veel onduidelijkheid en weerstand is. Het voorstel, dat subsidies efficiënter en effectiever moet maken door middel van een nieuw stelsel met "subsidietafels", werd door verschillende raadsleden kritisch onder de loep genomen.Mevrouw Aris van de VVD opende de discussie door te benadrukken dat het vorige college al had vastgesteld dat de huidige subsidieverordeningen verouderd zijn. "Er is zeker moeite gedaan om dit veranderingsproces goed vorm te geven," aldus Aris. Toch erkende ze dat er nog veel vragen en onzekerheden zijn, vooral na een recente bijeenkomst die meer onrust dan duidelijkheid bracht.
De heer Klaassen van Gemeentebelangen was duidelijk in zijn kritiek: "De nieuwe subsidievoorverordening kan wat ons betreft niet worden ingevoerd." Hij wees op de chaotische bijeenkomst in theater Ludens en de bezorgdheid onder kleine organisaties. "Het is onverantwoord om belangrijke partners met een regeling te confronteren die onduidelijkheid heeft opgeroepen."
Ook het CDA, vertegenwoordigd door de heer Strauss, uitte zorgen over de praktische uitvoering van de subsidie tafels. "Samenwerken is geen doel op zich," stelde hij. Strauss pleitte voor maatwerk per subsidie tafel en vroeg zich af of elke tafel wel de juiste methode is.
GroenLinks, bij monde van de heer van Rossem, deelde de zorgen over de administratieve last voor kleine partijen en de mogelijke bezuinigingen die het nieuwe systeem met zich mee zou kunnen brengen. "Urgentie of haast kan nooit een reden zijn om een besluit te nemen," benadrukte hij.
Wethouder Rouwendal verdedigde het voorstel door te stellen dat het nieuwe systeem juist meer kansen biedt voor partijen die nu geen subsidie krijgen. "Het huidige systeem is gesloten, het nieuwe systeem is dynamischer," aldus de wethouder. Toch erkende hij dat er nog veel te leren valt en dat de bijeenkomst in theater Ludens niet goed was verlopen.
Na een lange discussie werd besloten om het voorstel verder te bespreken in de volgende raadsvergadering op 7 mei. Tot die tijd zal het college de zorgen en vragen van de raadsleden en subsidiepartners verder onderzoeken en mogelijk aanpassingen doen aan het voorstel.
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg stelt voor om een nieuwe Algemene subsidieverordening 2019 vast te stellen. Dit voorstel is ingegeven door de wens om aan te sluiten bij de modelverordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de transformatie van het sociaal domein binnen het Sociaal Kompas. Het doel is een efficiëntere en effectievere organisatie. De huidige verouderde subsidieverordeningen worden vervangen door een uniform stelsel met een hoofdverordening en nadere regels, wat meer slagvaardigheid en minder gedetailleerde besluitvorming door de raad mogelijk maakt. De raad stelt beleidskaders vast, terwijl het college de invulling van subsidieregelingen verzorgt. Belangrijke wijzigingen zijn onder andere de flexibilisering van indieningstermijnen voor subsidies en het vervallen van de termen budget- en waarderingssubsidies. De nieuwe werkwijze introduceert ook het concept van "subsidietafels", waarbij organisaties gezamenlijk plannen maken om doelen te bereiken, wat samenwerking bevordert. De financiële gevolgen van deze wijziging zijn beperkt tot de juridische structuur, zonder directe impact op de subsidiebudgetten. Inspraak is niet nodig vanwege eerdere betrokkenheid van subsidiepartners en de participatieraad. De verordening en regeling worden gepubliceerd in het gemeenteblad en op de gemeentelijke website.
-
836 Raadsvoorstel Wijzigen Algemene Subsidieverordening Leidschendam-Voorburg.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Wijzigen Algemene Subsidieverordening Leidschendam-Voorburg
Samenvatting: Het voorstel beoogt de vaststelling van een nieuwe Algemene Subsidieverordening voor Leidschendam-Voorburg, die aansluit bij de modelverordening van de VNG en de transformatie van het Sociaal Domein binnen het Sociaal Kompas. Het nieuwe stelsel vervangt meerdere verouderde subsidieverordeningen en introduceert een uniform kader voor subsidieverstrekking. Belangrijke wijzigingen zijn onder meer de flexibilisering van indieningstermijnen, het vervallen van onderscheid tussen budget- en waarderingssubsidies, en de introductie van een systeem van "subsidietafels" om samenwerking tussen maatschappelijke partners te bevorderen. Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen, maar beoogt een efficiëntere en effectievere subsidieverstrekking.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke uitleg over de wijzigingen en de redenen daarvoor. Het bevat bijlagen die verdere specificaties en regels bieden, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om beleidskaders en doelstellingen vast te stellen en te bepalen of subsidieverstrekking als instrument wordt ingezet. Het college is verantwoordelijk voor de uitvoering en invulling van de subsidieregelingen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de nieuwe verordening, die een verschuiving van bevoegdheden naar het college inhoudt. Dit vraagt om een afweging tussen controle en efficiëntie.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral in termen van de doelen en procedures. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de "subsidietafels" moet in de praktijk blijken.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de nieuwe Algemene Subsidieverordening vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er inspraak is geweest van subsidiepartners en de participatieraad, wat wijst op betrokkenheid van belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van specifieke subsidieregelingen, maar is geen centraal thema van het voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële wijzigingen door het voorstel. Subsidiebudgetten worden in de reguliere planning en control cyclus behandeld. Het voorstel richt zich op juridische en procedurele aanpassingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene subsidieverordening Sociaal domein Subsidietafels VNG modelverordening Subsidiekader Subsidieplafond Samenwerking Transformatie Subsidieaanvrager ZelfredzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Opstarten participatietraject" met betrekking tot het wijzigen van de Algemene subsidieverordening Leidschendam-Voorburg. Het amendement stelt voor om de vaststelling van de nieuwe subsidieverordening uit te stellen en eerst een participatietraject te starten. Dit traject moet plaatsvinden op basis van gelijkwaardigheid met alle betrokken partners om te inventariseren wat de behoeften zijn bij de gemeente en de betrokken partners. Het doel is om een breed gedragen voorstel voor een nieuwe subsidieregeling te ontwikkelen. De invoering van de nieuwe regeling wordt minimaal een jaar uitgesteld om dit proces te faciliteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet. Het biedt een duidelijke richting voor het participatietraject en de noodzaak daarvan, maar mist specifieke details over hoe het traject precies vormgegeven zal worden en welke stappen concreet genomen zullen worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over het al dan niet aannemen van dit amendement. Dit betekent dat zij moeten beoordelen of het voorgestelde participatietraject en het uitstel van de nieuwe verordening in lijn zijn met de gemeentelijke doelen en belangen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het direct invoeren van de nieuwe subsidieverordening of het volgen van het amendement om eerst een participatietraject te starten. Dit is een keuze tussen snelheid en zorgvuldigheid, waarbij de nadruk ligt op participatie en vertrouwen van de betrokken partners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is tijdgebonden door het uitstel van een jaar, maar mist specifieke meetbare doelen en een gedetailleerd plan van aanpak voor het participatietraject. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering kan vaag zijn zonder verdere specificaties.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aannemen en daarmee instemmen met het uitstel en het participatietraject, of dat zij de oorspronkelijke verordening zonder wijzigingen willen doorvoeren.
Participatie:
Het amendement legt sterk de nadruk op participatie. Het stelt dat de betrokken partners niet voldoende zijn betrokken bij de totstandkoming van de huidige verordening en pleit voor een gelijkwaardige betrokkenheid in het nieuwe traject.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan relevant zijn als het gaat om de lange termijn effectiviteit en acceptatie van de subsidieregeling.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het uitstel kan echter implicaties hebben voor de begroting en de planning van subsidies, wat nader onderzocht moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatietraject Subsidieverordening Subsidiepartners Gelijkwaardigheid Burgerparticipatie Informatieavond Theater Ludens Vertrouwen Subsidieregeling GBLV/GemeentebelangenVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
R. van Duffelen - CDA
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
C.M. van Hoogdalem
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
C.M. van Hoogdalem
J.J. van Maldegem - D66
C.M. van Hoogdalem
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
C.M. van Hoogdalem
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
M.J.R. Hartsinck - GBLV
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
A.J.W. van Eekelen - VVD
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
C.M. van Hoogdalem
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
A.J.W. van Eekelen - VVD
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
A.J.W. van Eekelen - VVD
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
A.J.W. van Eekelen - VVD
C.M. van Hoogdalem
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
A.J.W. van Eekelen - VVD
C.M. van Hoogdalem
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
A.J.W. van Eekelen - VVD
Onbekende spreker
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
C.M. van Hoogdalem
A.J.W. van Eekelen - VVD
M.J.R. Hartsinck - GBLV
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
A.J.W. van Eekelen - VVD
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
A.J.W. van Eekelen - VVD
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
A.J.W. van Eekelen - VVD
C.M. van Hoogdalem
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
C.M. van Hoogdalem
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
Onbekende spreker
Onbekende spreker
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
Onbekende spreker
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
C.M. van Hoogdalem
K. Tigelaar - Burgemeester
C.M. van Hoogdalem
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
J.J. van Maldegem - D66
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
M. Velu - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
M. Velu - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
P.J. van Dolen - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
A.G.M. Brans - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
A.G.M. Brans - GBLV
Onbekende spreker -
02:14:09 - 02:17:16 - 02:17:42 - 02:17:54 - 02:17:59 - 02:18:03 - 02:18:05 - 02:18:45 - 02:19:15 - 02:19:29 - 02:19:30 - 02:19:54 - 02:25:00 - 02:25:24 - 02:30:26 - 02:30:31 - 02:31:04 - 02:31:32 - 02:31:43 - 02:32:24 - 03:09:23 - 03:09:38 - 03:11:56 - 03:11:58 - 03:17:47 - 03:18:54 - 03:19:02 - 03:19:38 - 03:27:35 - 03:27:40 - 03:29:45 - 03:29:48 - 03:33:43 - 03:38:48 - 03:39:09 - 03:39:59 - 03:41:57 - 03:46:29 - 03:46:35 - 03:47:47 - 03:49:41 - 03:51:10 - 03:51:12 - 03:52:13 - 03:52:29 - 03:52:51 - 03:53:30 - 03:55:19 - 03:55:26 - 03:55:40 - 03:57:01 - 03:57:06
K. Tigelaar - Burgemeester
02:16:54 - 02:17:14 - 02:17:31 - 02:17:45 - 02:17:53 - 02:17:56 - 02:18:01 - 02:18:04 - 02:18:11 - 02:18:44 - 02:19:14 - 02:19:33 - 02:19:51 - 02:24:28 - 02:24:41 - 02:25:06 - 02:30:18 - 02:30:28 - 02:31:02 - 02:31:31 - 02:31:42 - 02:31:49 - 02:39:13 - 02:45:57 - 02:49:59 - 02:51:03 - 02:57:32 - 02:57:55 - 02:58:23 - 02:58:38 - 02:59:01 - 03:00:11 - 03:00:26 - 03:02:33 - 03:02:49 - 03:02:58 - 03:03:12 - 03:03:29 - 03:03:44 - 03:04:01 - 03:04:11 - 03:08:42 - 03:09:21 - 03:10:15 - 03:11:56 - 03:14:07 - 03:14:40 - 03:14:49 - 03:14:53 - 03:15:03 - 03:17:44 - 03:18:58 - 03:19:33 - 03:20:21 - 03:20:50 - 03:21:50 - 03:22:19 - 03:22:53 - 03:23:24 - 03:24:29 - 03:25:19 - 03:26:45 - 03:27:39 - 03:28:08 - 03:29:47 - 03:30:00 - 03:32:25 - 03:33:16 - 03:33:41 - 03:34:01 - 03:34:27 - 03:34:51 - 03:35:28 - 03:36:05 - 03:37:10 - 03:38:46 - 03:39:26 - 03:39:53 - 03:40:01 - 03:40:28 - 03:42:43 - 03:44:24 - 03:45:42 - 03:46:28 - 03:46:33 - 03:47:21 - 03:47:46 - 03:48:26 - 03:49:32 - 03:50:34 - 03:51:01 - 03:51:16 - 03:51:41 - 03:52:26 - 03:52:47 - 03:53:28 - 03:54:01 - 03:54:57 - 03:55:25 - 03:55:36 - 03:55:55 - 03:56:16 - 03:56:36 - 03:56:49 - 03:56:54 - 03:57:04 - 03:57:59 - 03:59:00 - 03:59:39 - 03:59:58 - 04:01:14 - 04:01:24 - 04:01:37 - 04:02:05
J.J. van Maldegem - D66
02:16:57 - 02:17:29 - 02:17:34 - 02:17:47 - 02:24:32 - 02:46:24 - 02:47:11 - 02:50:02 - 02:57:37 - 02:58:01 - 02:58:25 - 03:00:09 - 03:00:14 - 03:02:32 - 03:02:36 - 03:02:56 - 03:03:13 - 03:03:48 - 03:08:45 - 03:14:10 - 03:14:53 - 03:21:48 - 03:21:52 - 03:23:23 - 03:23:25 - 03:24:31 - 03:25:23 - 03:26:41 - 03:34:29 - 03:35:31 - 03:36:07 - 03:39:31 - 03:40:25 - 03:40:30 - 03:51:42 - 03:55:56 - 03:57:00
R. van Duffelen - CDA
A.J.W. van Eekelen - VVD
03:04:48 - 03:08:55 - 03:10:35 - 03:12:02 - 03:14:20 - 03:14:43 - 03:15:04 - 03:18:12 - 03:19:59 - 03:20:52 - 03:22:56 - 03:23:48 - 03:24:46 - 03:25:48 - 03:27:01 - 03:28:09 - 03:30:01 - 03:33:18 - 03:34:02 - 03:34:52 - 03:35:39 - 03:36:01 - 03:36:16 - 03:37:15 - 03:39:03 - 03:39:11 - 03:39:55 - 03:40:04 - 03:40:09 - 03:40:39 - 03:43:49 - 03:44:46 - 03:45:43 - 03:47:23 - 03:47:58 - 03:50:51 - 03:51:07 - 03:51:12 - 03:51:25 - 03:54:14