03-09-2012 Commissie MA
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda (760713).
Agendapunt 4 Raadsvoorstel: Financiële situatie GGD Zuid-Holland West en bestuursvorm GGD Haaglanden (758391)
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Financiële situatie GGD-ZHW". Het document bespreekt de financiële problemen van de GGD Zuid-Holland West (GGD-ZHW) die zijn ontstaan tijdens de verzelfstandiging van de Jeugdgezondheidszorg (JGZ). Het feitenonderzoek door PWC wijst op een onduidelijk financieel referentiekader en gebrekkig toezicht. Er is een negatief resultaat van €2,2 miljoen in 2011. Het voorstel vraagt de raad om kennis te nemen van het feitenonderzoek, de ontwerpjaarrekening 2011 en het concept-herstelprogramma, en om in te stemmen met de concept-zienswijze.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het beschrijven van de financiële problemen en de aanbevelingen van PWC. Echter, het ontbreekt aan gedetailleerde oplossingen en concrete stappen voor de toekomst.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de documenten en in te stemmen met de concept-zienswijze. Dit impliceert een adviserende en goedkeurende rol.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze en of zij akkoord gaat met de voorgestelde richting voor het herstelprogramma. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van samenwerking met Den Haag.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn aanbevelingen, maar deze zijn niet concreet uitgewerkt in termen van tijdlijnen en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de aanbevelingen missen specificiteit.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de concept-zienswijze en deze vast te stellen en te zenden aan de voorzitter van het Bestuur van de GGD-ZHW.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er is een negatief resultaat van €2,2 miljoen, en er is een mogelijke navordering op de gemeenten, waaronder een bedrag van circa €175.000 voor Leidschendam-Voorburg. Er wordt niet duidelijk aangegeven hoe deze financiële tegenvallers gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financiële situatie GGD-ZHW Feitenonderzoek PWC Jaarrekening 2011 Concept-herstelprogramma Verzelfstandiging JGZ Tekorten Aanbevelingen Samenwerking regioVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Raadsvoorstel: Tweede fase Sociale structuurvisie 'Ruimte voor mensen 2024' (744593)
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Tweede fase Sociale structuurvisie 'Ruimte voor Mensen 2024'
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Tweede fase Sociale structuurvisie 'Ruimte voor Mensen 2024'". Het voorstel richt zich op de ontwikkeling van een sociale structuurvisie die de sociale ontwikkeling van Leidschendam-Voorburg tot 2024 moet sturen. Het document beschrijft de noodzaak van een geïntegreerde aanpak voor sociale vraagstukken, waarbij verschillende beleidskaders worden samengevoegd om efficiënter en effectiever te werken. De visie moet bijdragen aan een toekomstbestendige en financieel gezonde gemeente, met nadruk op samenwerking tussen gemeente, inwoners en maatschappelijke partners. Het voorstel benadrukt de noodzaak van maatschappelijke participatie en het belang van een samenhang met de ruimtelijke structuurvisie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de context, wettelijke kaders en de rol van de gemeente. Het biedt een goed overzicht van de stappen die al zijn genomen en de plannen voor de toekomst. Echter, specifieke details over de implementatie en meetbare doelen ontbreken nog.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de sociale visie en hoofdopgaven. Ze moeten richting geven aan de uitwerking van de Sociale Agenda en betrokken worden bij het bespreken van dilemma's en keuzes.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioriteiten binnen de sociale structuurvisie, de mate van samenwerking met maatschappelijke partners, en hoe de beperkte middelen het best kunnen worden ingezet.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is nog niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn algemene doelen en strategieën, maar specifieke meetbare doelen en tijdlijnen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitwerking van concrete acties moet nog plaatsvinden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de notitie 'Sociale visie en hoofdopgaven' vast te stellen en richting te geven aan de verdere uitwerking van de Sociale Agenda.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie van inwoners en maatschappelijke partners. Er zijn consultaties geweest en er wordt verdere betrokkenheid verwacht in de volgende fases.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd in termen van toekomstbestendigheid en efficiëntie, maar het is geen expliciet hoofdthema in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent dat de uitvoering binnen de financiële kaders van de voorjaarsnota 2011 en de budgetten van het Rijk moet plaatsvinden. Er is sprake van bezuinigingen, maar specifieke financiële gevolgen en dekkingsplannen worden niet gedetailleerd besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale structuurvisie Ruimte voor Mensen 2024 Sociale agenda Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) Wet publieke gezondheid Strategische visie Coalitieakkoord 2010-2014 Maatschappelijk draagvlak Ruimtelijke structuurvisie ParticipatieraadVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Raadsvoorstel: Subsidieplafonds (730954).
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Subsidieplafonds
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het heroverwegen van het besluit van 15 maart 2011 om subsidieplafonds in te stellen voor elk hoofdstuk van de subsidielijst. Het college adviseert de raad om af te zien van het instellen van subsidieplafonds, omdat de nadelen, zoals inefficiëntie en extra administratieve lasten, zwaarder wegen dan de voordelen. Het voorstel suggereert alternatieven om de raad grip te laten houden op het subsidievolume zonder formele subsidieplafonds.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerde onderbouwing biedt van de nadelen van subsidieplafonds en alternatieven voorstelt. Het bevat ook een uitgebreide juridische en beleidsmatige context.
Rol van de raad:
De raad moet het eerdere besluit heroverwegen en beslissen of zij het advies van het college volgt om geen subsidieplafonds in te stellen. De raad heeft de taak om te zorgen voor financieel verantwoord beleid en controle.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van controle via subsidieplafonds of het volgen van het advies van het college om deze niet in te stellen, wat meer flexibiliteit biedt maar minder directe controle.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de gevolgen van het niet instellen van subsidieplafonds zijn niet kwantitatief onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het besluit van 15 maart 2011 heroverweegt en afziet van het instellen van subsidieplafonds.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of het publiek in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel wijst op de financiële en administratieve lasten van het instellen van subsidieplafonds, waaronder minimaal 650 extra ambtelijke uren per jaar. Er is geen dekking voor de structurele kosten van €38.000,- binnen de meerjarenbegroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidieplafond College Raad Subsidieaanvragen Budgetrecht Awb (Algemene wet bestuursrecht) Subsidievolume Verdeelsleutel Subsidiecoördinator Financiële consequentiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Brief d.d. 13 juli 2012 van Stadsgewest Haaglanden inzake concept ontwerp Beleidskader Jeugdzorg en Uitvoeringsprogramma Jeugdzorg (749687)
Agendapunt 8 Raadsvoorstel: Statutenwijziging van de stichting PANTA RHEI (756996).
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Statutenwijziging van de stichting PANTA RHEI
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Statutenwijziging van de stichting PANTA RHEI". Het voorstel betreft een noodzakelijke statutenwijziging van de stichting PANTA RHEI, die verantwoordelijk is voor diverse scholen in Leidschendam-Voorburg en omgeving. Deze wijziging is vereist door de Wet op het primair onderwijs, die een scheiding tussen bestuur en intern toezicht verplicht stelt. PANTA RHEI heeft gekozen voor een bestuursmodel met een College van Bestuur en een Raad van Toezicht. De gemeenteraad moet deze wijziging goedkeuren, tenzij de wettelijke invloed op openbaar onderwijs niet meer is verzekerd, wat momenteel niet het geval is.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de wettelijke vereisten en de gekozen bestuursstructuur duidelijk uiteenzet. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de redenen voor de wijziging en de gevolgen ervan.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de statutenwijziging goed te keuren. De goedkeuring kan alleen worden onthouden als de wettelijke invloed op het openbaar onderwijs niet meer is verzekerd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de statutenwijziging en of zij de voorgestelde intensivering van het bestuurlijk overleg met PANTA RHEI en andere schoolbesturen ondersteunt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vereiste statutenwijziging en de voorgestelde bestuursstructuur. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de mate van participatie en duurzaamheid zijn niet expliciet SMART geformuleerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de statutenwijziging van PANTA RHEI.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van stakeholders buiten de gemeenteraad en PANTA RHEI zelf.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien de bekostiging van het onderwijs voornamelijk door het Rijk wordt verzorgd. De Inspectie van het Onderwijs houdt toezicht op de financiële situatie van PANTA RHEI.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
PANTA RHEI Statutenwijziging College van Bestuur Raad van Toezicht Wet op het primair onderwijs (Wpo) Bestuursmodel Intern toezicht Openbaar onderwijs Bestuurlijke verzelfstandiging Toezicht op afstandVerfijning van de zoekopdracht: