08-05-2012 Raad
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
Agendapunt 4 Motie instellen rekeningcommissie in Gemeenschappelijke Regelingen.
Samenvatting
De raadsbrief van 25 april 2012 is een reactie van het college van de gemeente Leidschendam-Voorburg op een motie van Gemeentebelangen, VVD en D66. De motie verzoekt om het instellen van rekeningcommissies voor de gemeenschappelijke regelingen DSW Rijswijk e.o., GGD ZHW en Avalex. Het college wordt opgedragen om deze wens in het Algemeen Bestuur te bespreken en terug te koppelen aan de vakcommissies. Het college stelt voor om de motie te integreren in een lopend onderzoek naar de control op verbonden partijen, zoals gepland in de onderzoeksplanning 2011/2012. Dit onderzoek richt zich op de governance en control binnen de gemeente. De resultaten en aanbevelingen van dit onderzoek zullen in samenhang worden bekeken. Er zal ook een interview met de griffier en/of raadsleden worden gepland om verdere inzichten te verkrijgen.
-
Reactie van het college op de motie van GB, VVD en D66 Instellen rekeningcommissie gemeenschappeli.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsbrief: Reactie van het college op de motie van GB, VVD en D66 'Instellen rekeningcommissie gemeenschappelijke regelingen DSW Rijswijk e.o., GGD ZHW en Avalex'". De motie vraagt het college om in de algemene besturen van de gemeenschappelijke regelingen (GR's) te bespreken of er rekeningcommissies moeten worden ingesteld. Deze commissies zouden de financiële controle en verantwoording van de GR's moeten verbeteren. Het college stelt voor om deze motie te integreren in een breder onderzoek naar de controle op verbonden partijen, zoals gepland in de onderzoeksplanning 2011/2012.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de motie adresseert en een plan biedt om de motie te integreren in een bestaand onderzoeksproces. Het biedt echter geen gedetailleerd stappenplan of tijdlijn voor de uitvoering.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de motie te initiëren en te beoordelen of de voorgestelde aanpak van het college voldoet aan de intenties van de motie. De raad moet ook beslissen of ze akkoord gaan met het integreren van de motie in het bredere onderzoek.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde integratie van de motie in het bredere onderzoek steunen of dat ze een meer directe en specifieke aanpak wensen. Ze moeten ook overwegen hoe belangrijk ze de instelling van rekeningcommissies vinden voor de financiële controle.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdlijn of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de integratie in een breder onderzoek kan de focus van de motie verwateren.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde aanpak van het college om de motie te integreren in het bredere onderzoek naar de controle op verbonden partijen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er in overleg met de griffier interviews met raadsleden gepland zullen worden, wat enige mate van participatie impliceert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële controle en governance.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich meer op de organisatorische en governance-aspecten van de controle op verbonden partijen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekeningcommissie Gemeenschappelijke regelingen DSW Rijswijk GGD ZHW Avalex Motie Control Governance Onderzoek AanbevelingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.a Raadsbrief: Bestuursrapportage voorjaar 2012 (711257)
Agendapunt 5.b Raadsbrief: Stand van zaken uitvoering besluitvorming Voorjaarsnota 2011 inzake kinderboerderijvoorzieningen (713977).
Agendapunt 6 Raadsvoorstel: Programma van Eisen Centrale Huisvesting (709677)
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een Programma van Eisen opgesteld voor de centrale huisvesting van de ambtelijke organisatie, zoals besloten op 25 oktober 2011. Dit programma omvat functionele en technische eisen voor de locaties Raadhuisplein 1 en Koningin Wilhelminalaan 2. De financiële toetsing door IGG toont aan dat de kosten binnen het gestelde investeringsbedrag van de Business Case blijven. Het project omvat renovaties en een aanbouw, met aandacht voor duurzaamheid en extra parkeergelegenheid. De centrale huisvesting moet in maart 2015 gereed zijn, met een besparing van €0,5 miljoen aan jaarlijkse lasten. De raad wordt geadviseerd om in te stemmen met het Programma van Eisen, de financiële toets, een kredietaanvraag van €23,9 miljoen, en de start van het vervolgtraject. Het project biedt functionele en financiële voordelen voor de gemeente.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Programma van Eisen Centrale Huisvesting
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Programma van Eisen Centrale Huisvesting". Het voorstel betreft de centrale huisvesting van de ambtelijke organisatie van de gemeente Leidschendam-Voorburg op twee locaties: Raadhuisplein 1 en Koningin Wilhelminalaan 2. Het Programma van Eisen beschrijft de functionele en technische eisen voor deze locaties, inclusief duurzaamheidsmaatregelen en parkeeroplossingen. Het project beoogt kostenbesparingen en een efficiëntere huisvesting. De financiële toetsing toont aan dat de kosten binnen het gestelde budget blijven. De raad wordt gevraagd in te stemmen met het Programma van Eisen, de financiële toets, de kredietaanvraag van € 23,9 miljoen, en de start van het vervolgtraject.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor functionele, technische, en financiële aspecten. Het bevat ook consultaties met belanghebbenden en een duurzaamheidsambitie. Het lijkt volledig in de context van de gestelde doelen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het Programma van Eisen, de financiële toets, de kredietaanvraag, en de voortgang van het project. De raad speelt een cruciale rol in het waarborgen van de financiële en operationele haalbaarheid van het project.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van duurzaamheid, de financiële investering, en de impact op de lokale gemeenschap, zoals de parkeerdruk en de sloop van bestaande gebouwen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige ontwikkelingen voor werkplekken kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met het Programma van Eisen, de financiële toets, de kredietaanvraag, en de start van het vervolgtraject.
Participatie:
Het voorstel beschrijft participatie van raadsleden, medewerkers, en omwonenden. Er zijn consultaties geweest om input te verzamelen, wat wijst op een participatieve aanpak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant en belangrijk onderwerp in het voorstel, met een BREEAM-NL certificering als doelstelling voor de gebouwen.
Financiële gevolgen:
De totale investering bedraagt € 24,3 miljoen, met een kredietaanvraag van € 23,9 miljoen. De financiële toets toont aan dat de kosten binnen het budget blijven. De jaarlijkse exploitatielasten zijn gedekt door een structureel extra budget van € 2,0 miljoen vanaf 2016.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Centrale Huisvesting Programma van Eisen Business Case Koningin Wilhelminalaan 2 Raadhuisplein 1 Duurzaamheid Flexibel kantoorconcept Financiële toets Parkeerplaatsen RenovatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Raadsvoorstel: Deelname aan de gemeenschappelijke regeling omgevingsdienst Haaglanden (711484).
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot het vaststellen van tijdelijke regels aanscherping Wet werk en bijstand 2012 (703218)
Samenvatting
Op 1 januari 2012 is de gewijzigde Wet werk en bijstand (WWB) in werking getreden, wat aanzienlijke gevolgen heeft voor het gemeentelijk beleid van Leidschendam-Voorburg. De intrekking van de Wet investeren in jongeren (WIJ) betekent dat jongeren nu onder het WWB-regime vallen. Dit vereist aanpassingen in gemeentelijke verordeningen zoals de Toeslagenverordening en de Afstemmingverordening. Vanwege de korte invoeringstermijn en de complexiteit van de wijzigingen, wordt een tijdelijk raadsbesluit voorgesteld om de noodzakelijke aanpassingen te faciliteren. Dit besluit richt zich op de Re-integratieverordening en de Verordening langdurigheidstoeslag. Een projectgroep is opgericht om de implementatie van de wijzigingen gestructureerd aan te pakken. Het raadsbesluit heeft geen financiële consequenties en moet openbaar bekendgemaakt worden voordat het in werking treedt. De gemeenteraad wordt geadviseerd het raadsbesluit vast te stellen.
-
Raadsvoorstel tot het vaststellen van een Tijdelijk Raadsbesluit Wet werk en bijstand 2012.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet werk en bijstand (WWB) Harmonisatie Verordeningen Wet investeren in jongeren (WIJ) Re-integratieverordening Langdurigheidstoeslag Minimabeleid Huishoudtoets Eigen verantwoordelijkheid Sociale dienstenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel tot vaststelling van het ruimtelijk kader buitenplaats Eemwijk (709847).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om het ruimtelijk kader voor buitenplaats Eemwijk in Voorburg vast te stellen. Dit kader is ontwikkeld om de historische kwaliteiten van de buitenplaats te behouden en te herstellen, terwijl herontwikkeling mogelijk wordt gemaakt. Het proces begon met een intentieovereenkomst tussen de gemeente en de eigenaar, Skagen BV, gevolgd door informatie- en inloopavonden voor omwonenden en belanghebbenden. Het concept ruimtelijk kader richt zich op de restauratie van monumenten, behoud van de tuinstructuur, en nieuwbouw binnen bepaalde grenzen. Er is rekening gehouden met suggesties van omwonenden, zoals het behoud van de groene wand aan het Oosteinde en het verplaatsen van het zoekgebied voor botenligplaatsen. De gemeentelijke kosten worden gedekt door plankosten te verhalen op de ontwikkelaar. Het project dient als pilot voor verbeterde communicatie bij ruimtelijke ontwikkelingen. Na goedkeuring door de raad en de ontwikkelaar wordt een klankbordgroep ingesteld.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Ruimtelijk kader buitenplaats Eemwijk
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een ruimtelijk kader voor de buitenplaats Eemwijk in Voorburg. De buitenplaats, met zijn historische monumenten en tuinstructuren, is recent van eigenaar gewisseld. De nieuwe eigenaar, Skagen BV, wil de buitenplaats restaureren en deels herontwikkelen. Het huidige bestemmingsplan staat woningbouw niet toe, dus is een nieuw ruimtelijk kader nodig. Dit kader dient als toetsingskader voor toekomstige plannen, met als doel de historische kwaliteiten te behouden. Het proces omvatte informatieavonden en betrokkenheid van omwonenden en belanghebbenden. De gemeentelijke kosten worden verhaald op de ontwikkelaar, die een plan zal ontwikkelen binnen de gestelde kaders.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de historische context, de betrokken partijen, en de stappen die tot nu toe zijn genomen. Het bevat ook een toelichting op de financiële aspecten en de communicatie met belanghebbenden. Echter, meer gedetailleerde informatie over de exacte plannen van de ontwikkelaar en de specifieke financiële risico's zou nuttig zijn.
Rol van de raad
De raad wordt gevraagd het ruimtelijk kader vast te stellen. Dit betekent dat de raad de richtlijnen en voorwaarden goedkeurt die de basis vormen voor de verdere ontwikkeling van de buitenplaats.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen over de balans tussen behoud van historische waarden en de behoefte aan nieuwe ontwikkelingen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van betrokkenheid van de gemeenschap in het verdere proces.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de financiële compensatie voor restauratiekosten is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of het voorgestelde ruimtelijk kader wordt vastgesteld, waarmee de ontwikkelaar verder kan met het ontwikkelen van gedetailleerde plannen binnen de gestelde kaders.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van omwonenden en belanghebbenden via informatieavonden en een klankbordgroep. Dit wordt gezien als een pilot om de communicatie bij ruimtelijke ontwikkelingen te verbeteren.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op het behoud van historische waarden en de structuur van de buitenplaats.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen voor de gemeente zijn beperkt, aangezien de kosten worden verhaald op de ontwikkelaar. De ontwikkelaar moet een plan ontwikkelen dat binnen de kaders past en een deel van de restauratiekosten compenseert. Er is echter geen gedetailleerde financiële analyse van de risico's of de haalbaarheid van deze compensatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Buitenplaats Eemwijk Herontwikkeling Historische kwaliteiten Rijksmonumenten Restauratie Groenstructuur Nieuwbouw Omwonenden Bestemmingsplan CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Raadsvoorstel tot vaststelling Landschapsontwikkelingsplan Duin, Horst en weide (711513)
Samenvatting
In 2010 begon het proces voor het ontwikkelen van een LandschapsOntwikkelingsPlan (LOP) voor het gebied Duin, Horst & Weide, als verdieping van het Visiedocument uit 2007. Het plan, gefinancierd door het ministerie van LNV en de provincie Zuid-Holland, is bedoeld om de unieke cultuurhistorische en landschappelijke kwaliteiten van het gebied te behouden en versterken. Het LOP moet door de drie betrokken gemeenteraden worden vastgesteld om in aanmerking te komen voor subsidie en moet worden geïntegreerd in hun ruimtelijk beleid. Tijdens de inspraakperiode zijn ongeveer 20 zienswijzen ingediend, wat leidde tot enkele aanpassingen in het plan. Het LOP dient als basis voor projecten van het Pact van Duivenvoorde, en de uitvoering ervan vereist een gebiedsregisseur. Hoewel er voor 2012 geen directe financiële gevolgen zijn, is er een budget van €90.000 beschikbaar voor het Pact van Duivenvoorde, waarvan een deel kan worden gebruikt voor de gebiedsregisseur. Verdere financiering voor projecten moet nog worden geregeld, mogelijk via cofinanciering. Het plan is tot stand gekomen via een interactief proces met betrokkenheid van maatschappelijke organisaties en burgers.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van het landschapsontwikkelingsplan Duin, Horst Weide.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: LandschapsOntwikkelingsPlan Duin, Horst & Weide
Samenvatting: Het LandschapsOntwikkelingsPlan (LOP) voor Duin, Horst & Weide is ontwikkeld als een verdieping van het Visiedocument uit 2007. Het plan, gefinancierd door het ministerie van LNV en de provincie Zuid-Holland, richt zich op het behoud en de versterking van de cultuurhistorische en landschappelijke kwaliteiten van het gebied. Het LOP dient als basis voor projecten binnen het Pact van Duivenvoorde, waarbij de drie betrokken gemeenteraden het plan moeten vaststellen om subsidie te verkrijgen. Het plan is tot stand gekomen via een interactief proces met maatschappelijke betrokkenheid en bevat een uitvoeringsprogramma dat verder uitgewerkt wordt door een gebiedsregisseur.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van de achtergrond, doelstellingen, en de stappen die zijn genomen om tot het plan te komen. Het bevat ook informatie over de financiering en de betrokkenheid van verschillende partijen.
Rol van de Raad
De raad moet het LOP vaststellen, wat een vereiste is voor het verkrijgen van subsidie. Daarnaast moet de raad toezien op de integratie van het LOP in bestemmingsplannen en ander ruimtelijk beleid.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de vaststelling van het LOP en de mate van betrokkenheid bij de uitvoering van de projecten. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van projecten en de aanstelling van een gebiedsregisseur.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat de financiering van de projecten nog niet volledig is uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of meetbare doelen genoemd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten het LOP vast te stellen en de integratie ervan in het ruimtelijk beleid te waarborgen.
Participatie
Het voorstel benadrukt dat het LOP tot stand is gekomen via een interactief proces met maatschappelijke organisaties, burgers en gebruikers van het gebied.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het LOP zich richt op het behoud en de versterking van cultuurhistorische en landschappelijke kwaliteiten.
Financiële Gevolgen
Voor 2012 zijn er geen directe financiële gevolgen. Er is een structureel budget van €90.000 beschikbaar voor het Pact van Duivenvoorde, waarvan een deel kan worden gebruikt voor de gebiedsregisseur. De financiering van de projecten is nog niet geregeld en zal verder worden uitgewerkt, met mogelijkheden voor cofinanciering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
LandschapsOntwikkelingsPlan (LOP) Pact van Duivenvoorde Duin, Horst & Weide Cultuurhistorische en landschappelijke kwaliteiten Zienswijzen Uitvoeringsprogramma Gebiedsregisseur Subsidie Ontsluiting Duivenvoordse- en Veenzijdse Polder Interactief procesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsvoorstel tot vaststelling bestemmingsplan 'Weidestraat' (708703).
Agendapunt 12 Raadsvoorstel tot onttrekking wegvakken Weidestraat en Ambachtsstraat aan het openbaar verkeer (708751).
Agendapunt 13 Raadsvoorstel tot onttrekking bestaande weg tussen de Zijdesingel en Duivenvoorde, ter hoogte van de Roerdomplaan, aan het openbaar verkeer (705802).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de onttrekking van een bestaande weg tussen de Zuidesingel en Duivenvoorde, ter hoogte van de Roerdomplaan, aan het openbaar verkeer. Dit is onderdeel van de gebiedsvisie Heuvelweg, die onder andere de aanleg van het Waterspoorpark en de Velostrada fietsroute omvat. De huidige weg is de enige verbinding naar het woonoord Duivenvoorde, maar zal verdwijnen om plaats te maken voor groen- en watervoorzieningen. De nieuwe ontsluiting van Duivenvoorde zal via de Kastelenring plaatsvinden, wat verkeerskundig beter is. De Roerdomplaan blijft bereikbaar via de Patrijslaan en krijgt een extra ontsluiting voor hulpdiensten vanaf de Spechtlaan. De brandweer heeft geëist dat er twee ontsluitingen zijn voor noodgevallen. De stichting Duivenvoorde is geïnformeerd en akkoord met de veranderingen, hoewel ze geen voorstander zijn van twee aparte ontsluitingen. Omwonenden worden op de hoogte gebracht van de werkzaamheden. Het voorstel is om de weg officieel aan het openbaar verkeer te onttrekken, aangezien er geen verkeerskundige bezwaren zijn en de bereikbaarheid gewaarborgd blijft.
-
Raadsvoorstel onttrekking bestaande weg tussen de Zijdesingel en Duivenvoorde, ter hoogte van de Roerdomplaan, aan het openbaar verkeer.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel onttrekking bestaande weg tussen de Zuidesingel en Duivenvoorde, ter hoogte van de Roerdomplaan, aan het openbaar verkeer.
Samenvatting: Het voorstel betreft de onttrekking van een bestaande weg tussen de Zuidesingel en Duivenvoorde aan het openbaar verkeer, om ruimte te maken voor groen- en watervoorzieningen in het Waterspoorpark. De huidige weg is de enige verbinding naar het woonoord Duivenvoorde en de Roerdomplaan, maar alternatieve ontsluitingen via de Kastelenring en Patrijslaan zijn gepland. De gemeenteraad moet beslissen over de onttrekking, waarbij belangenafwegingen zoals het algemeen belang en de bereikbaarheid voor hulpdiensten een rol spelen. Communicatie met betrokken partijen is voorzien.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak en de gevolgen van de wegonttrekking, inclusief verkeerskundige en veiligheidsafwegingen. Er is echter beperkte informatie over de participatie van bewoners en andere belanghebbenden.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet beslissen over de onttrekking van de weg aan het openbaar verkeer. Dit besluit moet worden medegedeeld aan Gedeputeerde Staten en gepubliceerd worden, waarbij bezwaar- en beroepmogelijkheden openstaan.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen tussen het behoud van de huidige verkeerssituatie of de voorgestelde herinrichting ten behoeve van het Waterspoorpark. Hierbij moeten ze de belangen van bewoners, verkeersveiligheid en de ontwikkeling van het park afwegen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de geplande veranderingen. Het is echter minder tijdgebonden, aangezien er geen specifieke deadlines worden genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de participatie van bewoners kan beter worden uitgewerkt.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de weg tussen de Zuidesingel en Duivenvoorde aan het openbaar verkeer te onttrekken, zoals voorgesteld.
Participatie
Er is enige participatie geweest met de stichting Duivenvoorde, maar de betrokkenheid van andere bewoners lijkt beperkt tot informatievoorziening via brieven en nieuwsbrieven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, aangezien het voorstel bijdraagt aan de aanleg van groen- en watervoorzieningen in het Waterspoorpark, wat een positieve impact kan hebben op de lokale ecologie en leefomgeving.
Financiële gevolgen
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt zou moeten worden om de financiële haalbaarheid te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waterspoorpark Ontsluiting Duivenvoorde Kastelenring Roerdomplaan Zijdesingel Velostrada Verkeerskundige afweging Hulpdiensten Bestemmingsplan De Zijde-DuivenvoordeVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Raadsvoorstel tot financiering korte en middellange termijn maatregelen Stompwijkseweg (708803).
-
Raadsvoorstel Financiering korte en middellange termijnmaatregelen Stompwijkseweg.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Financiering korte en middellange termijn maatregelen Stompwijkseweg". In april 2011 verzakte een deel van de Stompwijkseweg ernstig, wat leidde tot een project voor verbetering van de weg. De initiatieffase is afgerond en de definitiefase is gestart, gericht op lange termijn oplossingen. Voor de korte termijn zijn maatregelen getroffen, zoals het instellen van een aslastbeperking en het verwijderen van een hoogteportaal. Het voorstel vraagt om financiering van € 156.000 voor exploitatie en € 54.000 voor investeringen, gedekt uit onvoorziene budgetten van 2011 en 2012.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële toelichting en risico's. Echter, meer details over de lange termijn plannen en participatie van belanghebbenden zouden nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde financiering en begrotingswijziging.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het goedkeuren van de voorgestelde financiering of het zoeken naar alternatieve oplossingen of financieringsbronnen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële behoeften, maar mist tijdgebonden elementen voor de lange termijn oplossingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de goedkeuring van de financiering en de bijbehorende begrotingswijziging.
Participatie:
Het voorstel vermeldt overleg met lokale adviesraden en belangengroepen, maar biedt geen gedetailleerd participatieplan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd in termen van het zoeken naar een "duurzame oplossing", maar verdere verduidelijking ontbreekt.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen € 210.000, gedekt uit onvoorziene budgetten van 2011 en 2012. De dekking is duidelijk aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stompwijkseweg Calamiteit Hoogheemraadschap Aslastbeperking Portaal Landbouwverkeer Fietssuggestiestroken Eenrichtingverkeer Onderhoudsfonds ExploitatiebudgetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Raadsvoorstel tot benoeming van de heer A.P. Paardekooper tot lid van de comissie Rekening & Audit.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om de heer A.P. Paardekooper te benoemen als lid van de commissie Rekening & Audit (R&A). De voordracht komt van de fractie van het CDA. Het voorstel is behandeld door R. Gevers en wordt ondersteund door het presidium, de griffier mr. G.A. van Egmond, en de voorzitter drs. J.W. van der Sluijs.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
A.P. Paardekooper Commissie Rekening & Audit CDA Benoeming Fractie R&A Presidium Griffier Voorzitter R. GeversVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Raadsvoorstel tot niet-ontvankelijk verklaren van het bezwaarschrift tegen het raadsbesluit van 25 oktober 2011 inzake de onttrekking van wegen en paden in Schakenbosch-Noord aan het openbaar verkeer (719336).
-
Raadsvoorstel Beslissing op het bezwaarschrift van mevrouw W.S.Rink-Akse tegen het gemeenteraadsbes.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Beslissing op het bezwaarschrift van mevrouw W.S. Rink-Akse tegen het gemeenteraadsbesluit van 25 oktober 2011 inzake de onttrekking van wegen en paden in Schakenbosch-Noord aan het openbaar verkeer." Het voorstel betreft de beoordeling van een bezwaarschrift dat te laat is ingediend door mevrouw Rink-Akse tegen een eerder gemeenteraadsbesluit. De commissie concludeert dat het bezwaarschrift niet-ontvankelijk is omdat het buiten de wettelijke termijn is ontvangen en er geen bewijs is van tijdige terpostbezorging. Het voorstel is om het bezwaarschrift niet-ontvankelijk te verklaren.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de relevante wettelijke bepalingen en de feiten rondom de indiening van het bezwaarschrift duidelijk uiteenzet. Het bevat een gedetailleerde uitleg van de redenen waarom het bezwaarschrift niet-ontvankelijk is.
Rol van de raad bij het voorstel:
De rol van de raad is beperkt tot het kennisnemen van de beslissing van de commissie en het bevestigen van de niet-ontvankelijkheid van het bezwaarschrift. De raad hoeft geen inhoudelijke beslissing te nemen over het oorspronkelijke besluit.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
Er zijn geen significante politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel een procedurele kwestie betreft. De raad moet echter wel beslissen of zij de aanbeveling van de commissie volgt.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART) in de context van de juridische procedure. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om het bezwaarschrift van mevrouw Rink-Akse niet-ontvankelijk te verklaren vanwege het niet tijdig indienen ervan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van andere belanghebbenden, aangezien het een juridische beoordeling betreft van een individueel bezwaarschrift.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een procedurele kwestie betreft.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen noodzaak voor dekking van kosten, aangezien het een juridische procedure betreft zonder financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bezwaarschrift Schakenbosch-Noord Openbaar verkeer Algemene wet bestuursrecht (Awb) Termijn PostNL Niet-ontvankelijk Commissie voor bezwaarschrift Terpostbezorging Afdeling Bestuursrechtspraak Raad van StateVerfijning van de zoekopdracht: