26-01-2016 Raad
Agendapunt Opening
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4 Raadsbrief: Uitkomst 'verdiepingsslag (zorg)informatiebehoefte ouderen (65+) (1436694).
Agendapunt 5.a Raadsvoorstel: Budgetaanvraag organisatie gebiedsvernieuwing Klein Plaspoelpolder (KPP) 2016 (1466539).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Budgetaanvraag organisatie gebiedsvernieuwing KPP 2016". Het doel is om een budget van 245.000 euro beschikbaar te stellen voor de voortzetting van de gebiedsvernieuwing van de Klein Plaspoelpolder (KPP) in 2016. Dit budget is nodig voor processturing, communicatie, participatie, en diverse onderzoeken. De financiering komt uit de algemene reserve, met toekomstige grondopbrengsten die hieraan worden toegevoegd. De voortgang hangt af van de uitkomst van een onderzoek naar de ontlasting van lokale Vlietbruggen en de mogelijke komst van een Extra Oeververbinding (EOV).
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële toelichting en een overzicht van de benodigde activiteiten. Echter, er is enige onzekerheid over de EOV, wat invloed kan hebben op de planning.
Rol van de raad:
De raad moet het budget goedkeuren en toezicht houden op de voortgang van het project, inclusief de financiële aspecten en de impact van de EOV-besluitvorming.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen uit de algemene reserve en de prioritering van de gebiedsvernieuwing in relatie tot andere gemeentelijke projecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en meetbaar in termen van budget en activiteiten, maar de tijdsgebondenheid is afhankelijk van externe factoren zoals de EOV-besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de EOV-uitkomst introduceert onzekerheid.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het voorgestelde budget van 245.000 euro goed te keuren voor de uitvoering van het plan van aanpak voor KPP in 2016.
Participatie:
Het voorstel vermeldt communicatie en participatie als onderdeel van de activiteiten, maar geeft geen specifieke details over hoe participatie wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het mogelijk impliciet meespeelt in de gebiedsvernieuwing.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een investering van 245.000 euro, gedekt uit de algemene reserve. Toekomstige grondopbrengsten worden aan deze reserve toegevoegd, wat de investering dekt zonder te anticiperen op deze opbrengsten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gebiedsvernieuwing KPP Ontwikkelvisie Budgetaanvraag Plan van aanpak EOV (eventuele oeververbinding) Vlietbruggen Algemene reserve Kostenverhaal Bodemonderzoek MEBIN (uitplaatsing functies)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.b Raadsbrief: Onderzoek ‘ontlasten lokale Vlietbruggen' (voorheen EOV) en relatie met Klein Plaspoelpolder (1468141).
Agendapunt 6 Raadsvoorstel: Visie op sport en bewegen in Leidschendam-Voorburg 2016-2020 (1468126).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Visie op sport en bewegen in Leidschendam-Voorburg 2016-2020
Samenvatting: De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een interactieve sportvisie ontwikkeld voor de periode 2016-2020, met input van sportverenigingen, onderwijs, gezondheidszorg en kennisinstellingen. De visie richt zich op het verbeteren van de benutting van sportaccommodaties en het bevorderen van een gezonde leefstijl door sport en bewegen. Het proces omvatte trendanalyse, visievorming en uitvoering, met als resultaat een Visiekaart die de richting voor de toekomst aangeeft. De uitvoering begint met een bijeenkomst in februari 2016, en er wordt jaarlijks een uitvoeringsagenda opgesteld. Het budget voor de uitvoering is € 25.000 per jaar.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de totstandkoming van de visie, de betrokkenheid van diverse stakeholders, en de stappen die zijn genomen. Het bevat echter weinig concrete details over de specifieke acties die zullen worden ondernomen in de uitvoeringsfase.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad wordt gevraagd de Sportvisie 2016-2020 vast te stellen. Dit betekent dat de raad de visie formeel goedkeurt en daarmee instemt met de voorgestelde richting en uitvoering.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde visie en de bijbehorende financiële toewijzing ondersteunt. Dit omvat keuzes over prioritering van sport en bewegen als middel voor gezondheidsbevordering en de mate van investering in sportinfrastructuur.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er een tijdsperiode en budget zijn vastgesteld, ontbreken specifieke en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke indicatoren voor succes of evaluatiecriteria opgenomen.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om de Sportvisie 2016-2020 al dan niet vast te stellen.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door de betrokkenheid van diverse stakeholders in de ontwikkeling van de visie. Er is echter weinig detail over hoe participatie in de uitvoeringsfase wordt voortgezet.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op gezondheid en multifunctioneel gebruik van sportaccommodaties.
Financiële gevolgen
Er is een jaarlijks budget van € 25.000 beschikbaar gesteld voor de uitvoering van de sportvisie, zoals vastgelegd in de Kadernota 2015. Het voorstel geeft geen verdere details over hoe dit budget specifiek zal worden besteed of gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sportvisie Sportverenigingen Gezonde leefstijl Multifunctioneel gebruik Gezondheidszorg Denksessies Trendanalyse Visiekaart Uitvoeringsagenda KadernotaVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 7 Raadsvoorstel: Advies voor het Commissariaat voor de Media inzake keuze lokale omroep (1462101).
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel Advies voor het Commissariaat voor de Media inzake keuze lokale omroep.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een advies aan het Commissariaat voor de Media over de keuze van de lokale omroep in Leidschendam-Voorburg. De gemeenteraad wordt gevraagd een verklaring van representativiteit af te geven voor de programmabeleidbepalende organen (PBO) van twee omroepen: Stichting Voorburgse en Leidschendamse Lokale Omroep Midvliet en Stichting Omroep Leidschendam-Voorburg (Feel Good Radio). Beide omroepen voldoen aan de wettelijke vereisten, maar verschillen in hun huidige operationele situatie en toekomstpotentieel. De raad wordt geadviseerd geen voorkeur uit te spreken, aangezien beide omroepen representatief zijn en potentie hebben voor een lokaal toereikend media-aanbod.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de context, de rol van de gemeenteraad, en de criteria voor beoordeling. Echter, het biedt beperkte informatie over de specifieke inhoudelijke verschillen tussen de omroepen.
Rol van de raad:
De raad heeft een adviserende rol en moet een verklaring van representativiteit afgeven voor de PBO's van de omroepen. De raad kan ook een voorkeur uitspreken, maar het voorstel adviseert dit niet te doen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze een voorkeur willen uitspreken voor een van de omroepen, ondanks het advies om dit niet te doen. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de lokale context en belangen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het geen specifieke doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een voorkeur kan als een gemiste kans voor sturing worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om een verklaring van representativiteit af te geven voor beide omroepen en geen voorkeur uit te spreken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien de bijdrage per huishouden wettelijk is vastgesteld. De jaarlijkse bijdrage voor Leidschendam-Voorburg is ruim €40.533,84. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, maar dit lijkt binnen de reguliere begroting te vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Commissariaat voor de Media Lokale omroep Programmabeleidbepalend orgaan (PBO) Mediawet Vernieuwingsconvenant Midvliet Feel Good Radio Representativiteit Zendmachtiging SamenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Raadsvoorstel: Beschikbaar stellen uitvoeringskrediet op basis van het definitief ontwerp De Rietvink 2016 (1466786).
-
raadsvoorstel Beschikbaar stellen uitvoeringskrediet op basis van het definitief ontwerp De Rietvin.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Beschikbaar stellen uitvoeringskrediet op basis van het definitief ontwerp De Rietvink 2016
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Beschikbaar stellen uitvoeringskrediet op basis van het definitief ontwerp De Rietvink 2016". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om een uitvoeringskrediet van € 5,4 miljoen beschikbaar te stellen voor het project De Rietvink. Dit project omvat het vervangen van huisaansluitingen en het ophogen van voortuinen. Het definitieve ontwerp is gebaseerd op scenario 2, waarbij de gemeente de voortuinen leegruimt en ophoogt. De financiering komt deels uit een investeringskrediet voor rioleringen en deels uit de algemene reserve.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde financiële toelichting, een participatieplan, en juridische overwegingen. Echter, de geheimhouding van de kostenraming en risicoanalyse beperkt de transparantie.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het uitvoeringskrediet, instemmen met de voorgestelde dekking, en de geheimhouding van de kostenraming bekrachtigen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze akkoord gaan met de voorgestelde financiering en de aanpak van het project. Er moet ook een afweging worden gemaakt over de geheimhouding van financiële details.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële middelen en projectdoelen. Het is tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van de goedkeuring van de raad en de medewerking van bewoners. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de geheimhouding kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het uitvoeringskrediet van € 5,4 miljoen beschikbaar te stellen, de voorgestelde dekking goed te keuren, en de geheimhouding van de kostenraming te bekrachtigen.
Participatie:
Het voorstel beschrijft een uitgebreide participatieaanpak, inclusief bijeenkomsten met bewoners en een communicatieplatform voor verdere betrokkenheid tijdens de uitvoering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp, maar het project kan bijdragen aan duurzame stedelijke ontwikkeling door infrastructuurverbeteringen.
Financiële gevolgen:
De totale kostenraming is € 5,4 miljoen, gedekt door een investeringskrediet voor rioleringen (€ 1,1 miljoen) en de algemene reserve (€ 4,3 miljoen). De financiële impact op de algemene reserve is significant, maar binnen het risicoprofiel van het project.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
De Rietvink Definitief ontwerp Uitvoeringskrediet Scenario 2 particulier terrein Kostenraming Risicoanalyse Participatiebijeenkomsten Algemene reserve Vervanging rioleringen Groot ProjectVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel tot vaststellen van het Strategisch ketenplan Netwerk Afvalwaterketen Delfland (1451494).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Strategisch Ketenplan NAD". Het voorstel informeert de gemeenteraad over het besluit van het college van B&W om in te stemmen met het Strategisch Ketenplan (SKP) en het Uitvoeringsprogramma 2016-2018 binnen het Netwerk Afvalwaterketen Delfland (NAD). Het plan richt zich op het verbeteren van de afvalwaterketen door samenwerking, met als doel de transitie naar een watercyclus. Het SKP voorziet in het uitbreiden van het netwerk, vergroten van kennis en uitvoeren van voorbeeldprojecten. Er zijn geen extra middelen nodig tot 2020, en het plan sluit aan bij de gemeentelijke doelstellingen voor duurzaamheid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van de visie, strategie en uitvoeringsprogramma. Het bevat ook informatie over de financiële implicaties en de relatie met ander beleid.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met het Strategisch Ketenplan en kennis te nemen van het Uitvoeringsprogramma 2016-2018.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde visie en strategie voor de afvalwaterketen en de transitie naar een watercyclus.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat specifieke meetbare doelen en tijdlijnen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met het Strategisch Ketenplan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden buiten de ketenpartners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met de nadruk op het sluiten van kringlopen en het verbeteren van de leefomgeving.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen extra financiële middelen nodig tot 2020. Het voorstel geeft aan dat er meer inzicht in kosten en opbrengsten zal ontstaan na 2020. Er is geen specifieke dekking voor eventuele toekomstige kosten genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Strategisch Ketenplan (SKP) Netwerk Afvalwaterketen Delfland (NAD) Uitvoeringsprogramma 2016-2018 Watercyclus Lange termijnvisie Bestuursakkoord Water Klimaatverandering Circulaire economie Samenwerking HergebruikVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Raadsvoorstel: Verordening Wet inburgering Leidschendam-Voorburg 2016 (1466672).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening Wet inburgering Leidschendam-Voorburg 2016". Het voorstel betreft de actualisering van de verordening voor inburgering in de gemeente Leidschendam-Voorburg, naar aanleiding van wijzigingen in de Wet inburgering en de invoering van de Wet taaleis Participatiewet per 1 januari 2016. De nieuwe verordening sluit aan bij de gewijzigde wetgeving en zorgt voor een eenduidige uitvoering van het beleid. De verordening uit 2011 komt hiermee te vervallen. De gemeente is niet langer verantwoordelijk voor inburgering van nieuwe inburgeraars, maar blijft verantwoordelijk voor personen die voor 2013 inburgeringsplichtig waren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzakelijke aanpassingen aan de verordening beschrijft in overeenstemming met de gewijzigde wetgeving. Het biedt een duidelijke uitleg over de achtergrond, de wettelijke kaders en de financiële implicaties.
Rol van de raad:
De raad moet de nieuwe verordening goedkeuren, waarmee de verordening uit 2011 komt te vervallen. De raad speelt een rol in het vaststellen van de regels en het toezicht op de uitvoering.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen en of zij de zorgen van de klankbordgroep over de uitvoering door DUO willen adresseren met eventueel flankerend beleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties voor het monitoren van de uitvoering door DUO. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de uitvoering door DUO blijft een aandachtspunt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe verordening vast te stellen en de oude verordening uit 2011 te laten vervallen.
Participatie:
Er is sprake van participatie door de klankbordgroep, die advies heeft uitgebracht over de verordening. Dit advies is meegenomen in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op inburgering en taalvaardigheid.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen, aangezien de gemeente sinds 2014 geen middelen meer ontvangt voor inburgering. Eventuele kosten voor inburgeringstrajecten kunnen in uitzonderlijke gevallen vanuit het participatiebudget worden gedekt. Het risico op extra kosten wordt als zeer klein ingeschat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet inburgering Verordening Taaleis Participatiewet Inburgeringsplicht DUO Inburgeringsvoorzieningen Participatiebudget Klankbordgroep Modelverordening Re-integratietrajectVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsvoorstel tot het vaststellen van de fractievergoedingen 2014 (1484261).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de vaststelling van de fractievergoeding voor het 2e tot en met het 4e kwartaal van 2014. Volgens de "Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning" moeten fracties jaarlijks verantwoording afleggen over hun bestedingen. De kascommissie heeft de uitgavenverslagen beoordeeld, die ter inzage liggen bij de griffie. De verantwoordingen voor het 1e kwartaal 2014 zijn al eerder vastgesteld. Vanaf de nieuwe raadsperiode in maart 2014 wordt geen reserve meer opgebouwd; positieve saldi worden teruggevorderd en negatieve saldi zijn voor rekening van de fractie. Fractie Hohage heeft geen gebruik gemaakt van de vergoeding in 2014. De voorgestelde vaststelling van de fractievergoeding voor de verschillende partijen varieert, met enkele partijen die positieve of negatieve saldi hebben.