Commissie Omgeving
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.a Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
Th.J. Visser - CDA:
- 141 w/m
Th.J. Visser - CDA
Agendapunt 1.b Spreekrecht inwoners
Th.J. Visser - CDA:
- 117 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 117 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 141 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 210 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 231 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 127 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 135 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 181 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 194 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 215 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 180 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 127 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- -
Th.J. Visser - CDA:
- 44 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 131 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 173 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 182 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 202 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 155 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 107 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 275 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- -
Th.J. Visser - CDA:
- 151 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 155 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 155 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks
Agendapunt 2.a Raadsvoorstel vaststellen reactie op Vervoerplannen 2025 (nieuwe dienstregeling) van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Debatteert over Vervoerplannen 2025: "Leidschendam Zuid Moet Beter Bereikbaar Worden"
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een levendig debat gevoerd over de Vervoerplannen 2025 van de vervoerders RET, HTM en EBS. De gemeente heeft tot 10 mei 2024 om te reageren op deze plannen, die zijn aangeleverd door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). De raad benadrukte het belang van een stabiele dienstregeling, toegankelijkheid en aandacht voor kwetsbare gebieden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd duidelijk dat de bereikbaarheid van Leidschendam-Zuid een heet hangijzer is. "Leidschendam Zuid, Leidschendam Zuid, Leidschendam Zuid," herhaalde de VVD-woordvoerder om het belang van betere OV-verbindingen voor dit gebied te onderstrepen. De fractie pleitte voor een scherpere reactie op de vervoersplannen, met meer aandacht voor de toegankelijkheid van station Leidschendam-Voorburg, dat momenteel niet goed bereikbaar is voor mensen die slecht ter been zijn.De Partij van de Arbeid sloot zich hierbij aan en benadrukte dat de bereikbaarheid van Leidschendam Zuid en het centrum met het openbaar vervoer een doorn in het oog blijft. "Kunnen we niet een bus inzetten om dit probleem te verhelpen?" vroeg de PvdA-woordvoerder. De wethouder gaf aan dat er ambtelijk wordt verkend welke verbeteringen mogelijk zijn en dat er voor de zomer meer duidelijkheid komt over de plannen voor station Leidschendam-Voorburg.
Ook de frequentie van tramlijn 19 naar The Mall of the Netherlands kwam ter sprake. Het CDA vroeg zich af waarom deze lijn minder dan vier keer per uur rijdt, wat volgens hen de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer vermindert. De wethouder gaf aan dat er plannen zijn om de frequentie te verhogen, maar dat dit samenhangt met de aansluiting van de lijn bij de TU Delft.
De veiligheid in het openbaar vervoer was een ander belangrijk onderwerp. De VVD vroeg de wethouder wat er concreet wordt gedaan om de veiligheid te verbeteren. De wethouder benadrukte dat de MRDH afspraken heeft gemaakt met de vervoerders over sociale veiligheid en dat er druk wordt uitgeoefend op het kabinet om de juridische middelen voor handhaving te verbeteren.
Tot slot werd er gesproken over de mogelijkheid van groene daken op tramhuisjes, een idee dat door de VVD werd geopperd. De wethouder noemde het een sympathiek voorstel en beloofde hierop terug te komen.
De raad besloot dat de reactie op de vervoersplannen als bespreekpunt naar de volgende raadsvergadering gaat, waarbij de wethouder toezegde om de reactiebrief aan te scherpen en voor de zomer met meer concrete plannen te komen voor de bereikbaarheid van Leidschendam-Zuid.
Samenvatting
Samenvatting:
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt een reactie op de Vervoerplannen 2025 van de vervoerders RET, HTM en EBS, zoals aangeleverd door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). De gemeente heeft tot 10 mei 2024 om te reageren. De reactiebrief behandelt algemene ontwikkelingen in het OV, specifieke aandachtspunten van de gemeente en inhoudelijke reacties op de plannen van de individuele vervoerders.
De gemeente is positief over de groei van het OV en benadrukt het belang van een stabiele dienstregeling, toegankelijkheid, en aandacht voor kwetsbare gebieden. Er is een sterke groei in bezoekersaantallen bij The Mall of the Netherlands en een verwachte toename van woningen, wat de vraag naar OV zal vergroten. De bereikbaarheid van Leidschendam-Zuid en Stompwijk is een belangrijk aandachtspunt, waarbij verbeteringen aan de knooppuntfunctie van Station Leidschendam-Voorburg en nieuwe buurtbusdiensten worden overwogen.
De gemeente pleit voor herstel van de frequentie van lijn 19 naar The Mall en staat open voor pilots voor lijnverbeteringen. HTM zal nieuwe elektrische bussen inzetten en kleine aanpassingen in de dienstregeling maken, maar de gemeente maakt zich zorgen over de afschaling door personeelstekorten en het uitblijven van nieuwe trams met gelijkvloerse instap op lijn 6. EBS streeft naar een dienstregeling van 94% van het pre-corona niveau en de gemeente ondersteunt het belang van lijnen 45 en 46. Voor metrolijn E, beheerd door RET, zijn geen wijzigingen gepland, maar de gemeente steunt een frequentieverhoging.
De reactie sluit af met de wens van de gemeente om nauw samen te werken met de MRDH voor beter OV in 2025 en daarna, en de wens om betrokken te worden bij de ontwikkeling van de Mobiliteitsvisie. Het besluit heeft geen financiële gevolgen en participatie van inwoners is niet van toepassing, hoewel er wel overleg is in klankbordgroepen. Bij het raadsvoorstel zijn diverse documenten en bijlagen gevoegd, waaronder de reactie op de Vervoerplannen en de concepten van de vervoerplannen van HTM, EBS en RET.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Reactie op Vervoerplannen 2025". Het voorstel omvat de reactie van de gemeente Leidschendam-Voorburg op de Vervoerplannen 2025 van de vervoerders RET, HTM en EBS. De gemeente benadrukt het belang van een stabiele dienstregeling, groei van het openbaar vervoer door verstedelijking, toegankelijkheid, en aandacht voor kwetsbare gebieden. Er wordt gereageerd op specifieke punten zoals de bereikbaarheid van Leidschendam-Zuid, de frequentie van lijn 19 naar Westfield Mall of The Netherlands, en de inzet van nieuwe trams en elektrische bussen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde reactie op de vervoerplannen, inclusief specifieke aandachtspunten en wijzigingen. Het bevat ook bijlagen voor verdere toelichting.
Rol van de raad:
De rol van de raad is het vaststellen van de reactie op de Vervoerplannen 2025, wat inhoudt dat zij akkoord moeten gaan met de inhoud en de standpunten zoals geformuleerd door de gemeente.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de prioritering van bepaalde gebieden of lijnen, de mate van inzet op duurzaamheid (elektrische bussen), en hoe om te gaan met groei en toegankelijkheid van het OV.
SMART:
Het voorstel lijkt specifiek en meetbaar in de zin van concrete reacties op de vervoerplannen. Het is actiegericht, maar de haalbaarheid en tijdgebondenheid zijn afhankelijk van externe factoren zoals beslissingen van de vervoerders en de MRDH.
Inconsequenties:
Er lijken geen grote inconsequenties in het voorstel, maar de afhankelijkheid van externe beslissingen kan de uitvoering van de wensen beïnvloeden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met de reactie zoals voorgesteld en deze vaststellen.
Participatie:
Het voorstel geeft aan dat dit onderwerp zich niet leent voor participatie, maar dat er wel overleg is met inwoners via klankbordgroepen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de inzet van elektrische bussen en de aandacht voor de mobiliteitstransitie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat er geen financiële gevolgen zijn verbonden aan het besluit. Dit suggereert dat de reactie zelf geen kosten met zich meebrengt, maar het document gaat niet in op de mogelijke financiële implicaties van de gewenste aanpassingen in de vervoerplannen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vervoerplannen 2025 Openbaar vervoer Dienstregeling MRDH HTM RET EBS Mobiliteitsvisie Tramlijn 19 Elektrische bussenVerfijning van de zoekopdracht:
Th.J. Visser - CDA:
- 153 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 192 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 111 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 163 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 78 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 172 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 95 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 186 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 158 w/m
B.B. Joosten
- 192 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 199 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 175 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 401 w/m
D.M. de Prez - GroenLinks:
- 254 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 285 w/m
D.M. de Prez - GroenLinks:
- 301 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 351 w/m
D.M. de Prez - GroenLinks:
- 210 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 81 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 170 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 142 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 189 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 108 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 193 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 178 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 230 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 462 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 186 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 158 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 158 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 207 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 196 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 179 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
J. Keus - Wethouder:
- 182 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 280 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 212 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
J. Keus - Wethouder:
- 208 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 216 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 156 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
J. Keus - Wethouder:
- 179 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 146 w/m
B.B. Joosten
- 188 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 234 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 182 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 495 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 182 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 158 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 193 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 187 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 68 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 142 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 180 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 173 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 259 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 236 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 94 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 164 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 180 w/m
D.M. de Prez - GroenLinks:
- 199 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 111 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 169 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 255 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 207 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 86 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 234 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 177 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 176 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 451 w/m
D.M. de Prez - GroenLinks:
- 206 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 155 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 98 w/m
D.M. de Prez - GroenLinks:
- 200 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 170 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 190 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 215 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 163 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 163 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 56 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 252 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 141 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 120 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 161 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 139 w/m
B.B. Joosten
- 173 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 259 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 220 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 203 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 163 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 129 w/m
D.M. de Prez - GroenLinks:
- 198 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
D.M. de Prez - GroenLinks:
- 198 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 154 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 168 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 154 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 138 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 286 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 211 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 160 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 417 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 180 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 193 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 202 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 260 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 338 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 254 w/m
B.B. Joosten
- 201 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 123 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 144 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 151 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- -
Th.J. Visser - CDA:
- 182 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 236 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 162 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 125 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 4 w/m
Th.J. Visser - CDA
00:26:20 - 00:31:43 - 00:34:57 - 00:36:10 - 00:37:36 - 00:39:20 - 00:45:10 - 00:45:34 - 00:45:37 - 00:48:06 - 00:53:44 - 00:54:13 - 00:56:04 - 00:56:41 - 00:58:44 - 00:59:24 - 01:00:31 - 01:02:17 - 01:02:57 - 01:03:23 - 01:04:07 - 01:04:25 - 01:05:03 - 01:07:28 - 01:09:41 - 01:10:26 - 01:11:02 - 01:11:15 - 01:11:26 - 01:18:47 - 01:19:38 - 01:20:22 - 01:21:04 - 01:21:23 - 01:23:52 - 01:24:54 - 01:26:54 - 01:27:18 - 01:29:21 - 01:29:34 - 01:29:56 - 01:30:18 - 01:30:28 - 01:31:39 - 01:31:47 - 01:32:12 - 01:33:58 - 01:34:14 - 01:34:18 - 01:34:35 - 01:36:49 - 01:36:58 - 01:37:15 - 01:37:59 - 01:38:13 - 01:38:29 - 01:38:37
N.A. van Weers - GroenLinks
Agendapunt 2.b Raadsbrief vaststellen korte termijn aanpak deelmobiliteit
Th.J. Visser - CDA:
- 139 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 236 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 164 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 188 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 64 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 158 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 113 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 207 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 210 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 187 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 298 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 173 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 137 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 1334 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 217 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 136 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 178 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 321 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 173 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 136 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 164 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 280 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 210 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 206 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 179 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 208 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 179 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 119 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 169 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 341 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 250 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 166 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 174 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 170 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 167 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 160 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 97 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 265 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 149 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 150 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 225 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 149 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 238 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 141 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 667 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 175 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 156 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 24 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 141 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 126 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 161 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 149 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 145 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 196 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 693 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 183 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 240 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 142 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 197 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 207 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 136 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 819 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 166 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 266 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 185 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 158 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 224 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 649 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 161 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 65 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 165 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 121 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 188 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 356 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 156 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 149 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 174 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 153 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 210 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 334 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 176 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 208 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
R.M. de Klerk - VVD:
- 125 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
J. Keus - Wethouder:
- 85 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 142 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 243 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 82 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 214 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 100 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 188 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 110 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 162 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 200 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 280 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 266 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 244 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 140 w/m
Th.J. Visser - CDA
01:46:42 - 01:48:17 - 01:51:54 - 01:54:57 - 01:56:55 - 01:58:43 - 01:59:25 - 01:59:39 - 02:00:50 - 02:02:41 - 02:07:13 - 02:08:35 - 02:09:05 - 02:11:13 - 02:20:23 - 02:20:50 - 02:21:07 - 02:21:31 - 02:26:26 - 02:27:06 - 02:28:38 - 02:31:55 - 02:33:45 - 02:34:11 - 02:34:37 - 02:35:00 - 02:35:11 - 02:37:07 - 02:37:49 - 02:38:44 - 02:39:45 - 02:41:08 - 02:44:58 - 02:45:47 - 02:45:58 - 02:46:07 - 02:46:22 - 02:46:47 - 02:47:10 - 02:47:19 - 02:48:04 - 02:48:32 - 02:48:50
Agendapunt 3.a Vaststellen besluitenlijst vorige vergadering.
Th.J. Visser - CDA:
- 175 w/m