14-01-2014 Commissie OG
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 7 Raadsvoorstel tot vaststelling nota archeologie herijking 2013 (928211).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststelling definitieve conceptnota archeologie herijking 2013". Het voorstel beoogt het archeologiebeleid van de gemeente Leidschendam-Voorburg te herzien en te verbeteren. De herijking richt zich op het vereenvoudigen van regelgeving, het verbeteren van de effectiviteit van het beleid, en het aanpassen aan veranderde wet- en regelgeving. Het beleid, inclusief de archeologische beleidskaart, wordt vastgesteld voor de periode 2013-2017. Belangrijke verbeteringen zijn onder andere verruimde vrijstellingsgrenzen, vermindering van onderzoeksregimes, en de introductie van een archeologisch informatiesysteem (GIS).
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de noodzaak en de voorgestelde wijzigingen. Het behandelt zowel de huidige knelpunten als de verwachte verbeteringen.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en goedkeuren. Ze spelen een cruciale rol in het vaststellen van het herijkte archeologiebeleid en het waarborgen dat het beleid aansluit bij de gemeentelijke en wettelijke eisen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van deregulering en de balans tussen archeologische bescherming en ontwikkelingsvrijheid. Ze moeten ook overwegen hoe het beleid bijdraagt aan de ruimtelijke ordening en de betrokkenheid van burgers en stakeholders.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdsframes. Er zijn geen directe inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de conceptnota archeologie herijking 2013 vast te stellen en te implementeren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door inspraak van burgers en stakeholders, met een inspraakperiode en openbare bijeenkomsten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het beleid gericht is op het behoud van archeologisch erfgoed, wat bijdraagt aan cultureel duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
Het voorstel wordt binnen bestaande financiële middelen gerealiseerd en beoogt kosten te verminderen door deregulering. Er zijn geen significante financiële risico's geïdentificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Archeologiebeleid Herijking Archeologische beleidskaart Wetgeving Monumentenwet Kwaliteitsnorm Nederlandse Archeologie (KNA) Vrijstellingsgrenzen Onderzoeksregimes Informatievoorziening Pact van DuivenvoordeVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.a Raadsvoorstel tot vaststellen van een ontwerp verklaring van geen bedenkingen t.b.v. de aanvraag omgevingsvergunning nieuwbouw Medisch Centrum Haaglanden (Antoniushove) (928238).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Ontwerpbesluit hogere grenswaarden Wet geluidhinder Uitbreiding fase 2 MCH Antoniushove
Samenvatting: Het college van burgemeester en wethouders van Leidschendam-Voorburg stelt voor om hogere grenswaarden voor geluidshinder vast te stellen voor de uitbreiding van het ziekenhuis MCH Antoniushove. Het bouwplan bevindt zich binnen wettelijke geluidszones en overschrijdt de voorkeursgrenswaarden voor weg- en railverkeerslawaai. Akoestisch onderzoek toont aan dat het niet mogelijk is om met doelmatige maatregelen aan de voorkeursgrenswaarden te voldoen. Daarom worden hogere grenswaarden voorgesteld: 53 dB voor de Heuvelweg en 62 dB voor de spoorlijn Den Haag-Leiden. Het besluit ligt ter inzage en belanghebbenden kunnen zienswijzen indienen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is gedetailleerd en bevat een uitgebreide onderbouwing van de noodzaak voor hogere grenswaarden. Het akoestisch onderzoek en de overwegingen zijn duidelijk beschreven, evenals de redenen waarom bepaalde geluidsreducerende maatregelen niet haalbaar zijn.
Rol van de Raad
De raad speelt een rol in het goedkeuren van het ontwerpbesluit en het vaststellen van de hogere grenswaarden. De raad moet ook de zienswijzen van belanghebbenden in overweging nemen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of de voorgestelde hogere grenswaarden acceptabel zijn, gezien de stedenbouwkundige, financiële en verkeerskundige beperkingen. Er moet een balans worden gevonden tussen de noodzaak van de ziekenhuisuitbreiding en de impact op de leefomgeving.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde grenswaarden. Het is tijdgebonden door de inzagetermijn voor zienswijzen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met het vaststellen van de hogere grenswaarden voor de uitbreiding van het ziekenhuis.
Participatie
Het voorstel biedt belanghebbenden de mogelijkheid om zienswijzen in te dienen, wat participatie bevordert.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het voorstel houdt rekening met de leefomgeving door geluidsnormen te evalueren.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt financiële bezwaren tegen bepaalde geluidsreducerende maatregelen, maar geeft geen gedetailleerde financiële analyse of dekking aan. -
Raadsvoorstel Ontwerp verklaring van geen bedenkingen ten behoeve van de aanvraag omgevingsvergunni.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Ontwerp verklaring van geen bedenkingen voor nieuwbouw radiotherapeutisch centrum
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerp verklaring van geen bedenkingen ten behoeve van de aanvraag omgevingsvergunning voor het realiseren van nieuwbouw van een radiotherapeutisch centrum bij Medisch Centrum Haaglanden (Ziekenhuis Sint Antoniushove)". Het voorstel betreft de aanvraag voor een omgevingsvergunning voor de nieuwbouw van een radiotherapeutisch centrum, genaamd RCwest, bij het Medisch Centrum Haaglanden. Dit centrum is een samenwerking tussen het MCH, Hagaziekenhuis en Bronovo ziekenhuis en zal bestaande bestralingsruimten vernieuwen. De nieuwbouw overschrijdt de bouwgrenzen van het bestemmingsplan en vereist een projectafwijkingsbesluit en een verklaring van geen bedenkingen van de gemeenteraad.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide toelichting op de wettelijke kaders, het huidige beleid en de bestaande kaders. Het bevat ook informatie over de financiële aspecten en de communicatieprocedure. Het lijkt volledig in de context van de benodigde besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad moet een ontwerp verklaring van geen bedenkingen afgeven, wat essentieel is voor het verlenen van de omgevingsvergunning. De raad kan deze verklaring alleen weigeren in het belang van een goede ruimtelijke ordening.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de ruimtelijke ordening voldoende gewaarborgd is en of de afwijking van het bestemmingsplan acceptabel is. Er moet ook worden overwogen of de belangen van omwonenden, zoals verkeerscirculatie en stralingsrisico's, adequaat zijn behandeld.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de SMART-criteria kunnen beter worden toegepast.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de ontwerp verklaring van geen bedenkingen al dan niet af te geven. Indien er geen zienswijzen zijn, kan de ontwerpverklaring als definitief worden aangemerkt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de ontwerpverklaring en bijbehorende stukken ter inzage worden gelegd, waarbij belanghebbenden zienswijzen kunnen indienen. Dit biedt een participatiemogelijkheid voor de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op ruimtelijke ordening en wettelijke vereisten.
Financiële gevolgen:
De kosten van publicatie worden gedekt door legeskosten. Een anterieure overeenkomst zorgt ervoor dat alle gemeentelijke kosten worden verhaald op de aanvrager, waardoor er geen exploitatieplan nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
RCwest Radiotherapeutisch centrum Medisch Centrum Haaglanden Nieuwbouw Ziekenhuis Sint Antoniushove Omgevingsvergunning Gruttolaan Vliesgevel Goede Ruimtelijke Onderbouwing GeluidsrapportVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.b Raadsbrief: Nieuwbouw Medisch Centrum Haaglanden Fase 2 (oncologisch behandelcentrum) (924116).
Agendapunt 9.a Raadsvoorstel tot vaststellen van het beeldkwaliteitplan Duivenvoordecorridor (928196).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Beeldkwaliteitplan Duivenvoordecorridor". Het plan is opgesteld door de gemeenten Leidschendam-Voorburg en Voorschoten om de cultuurhistorische en landschappelijke kwaliteiten van de Duivenvoordecorridor te herstellen en te versterken. Het beeldkwaliteitplan dient als aanvullende welstandsnota en biedt richtlijnen voor ontwikkelende partijen en initiatiefnemers over de beeldkwaliteitseisen waaraan hun plannen moeten voldoen. Het plan is een nadere uitwerking van de bestaande welstandsnota en is bedoeld om de ruimtelijke kwaliteit van het gebied te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de doelstellingen, de betrokken partijen, en de stappen die al zijn ondernomen. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke eisen en criteria binnen het beeldkwaliteitplan zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het beeldkwaliteitplan vast te stellen als aanvullende welstandsnota. Dit betekent dat de raad instemt met de richtlijnen en eisen die in het plan zijn opgenomen en deze officieel maakt voor het gebied.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde beeldkwaliteitseisen en de focus op het herstellen en versterken van de cultuurhistorische en landschappelijke kwaliteiten. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van flexibiliteit die wordt toegestaan binnen de kaders van het bestemmingsplan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel de doelstellingen duidelijk zijn, ontbreken specifieke meetbare criteria en tijdsgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het beeldkwaliteitplan vast te stellen als aanvullende welstandsnota voor de Duivenvoordecorridor.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er inspraak is geweest, maar er is slechts één inspraakreactie ontvangen die niet tot aanpassingen heeft geleid. Dit suggereert beperkte participatie van het publiek.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de focus op het herstellen van landschappelijke kwaliteiten en het saneren van glastuinbouw. Het voorstel richt zich op het verbeteren van de ecologische en recreatieve mogelijkheden van het gebied.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door de grondexploitatie, die eerder door de raad is vastgesteld. De kosten van het kwaliteitsteam en het beeldkwaliteitplan worden gedeeld met de gemeente Voorschoten. Er is geen gedetailleerde financiële analyse opgenomen in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duivenvoordecorridor Beeldkwaliteitplan Cultuurhistorische kwaliteiten Landschappelijke kwaliteiten Kwaliteitsteam (Q-team) Welstandsnota Glastuinbouw Stedenbouwkundig plan Provincie Zuid-Holland Recreatieve en ecologische mogelijkhedenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9.b Wijziging convenant Duivenvoordecorridor.
Agendapunt 10 Raadsvoorstel m.b.t. de grondverkoop uitbreiding Albert Heijn supermarkt in Leidsenhage (928271).
-
Raadsvoorstel Begrotingswijziging in verband met de grondverkoop ten behoeve van de uitbreiding van.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Begrotingswijziging in verband met de grondverkoop ten behoeve van de uitbreiding van de Albert Heijn supermarkt in Leidsenhage
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijziging in verband met de grondverkoop ten behoeve van de uitbreiding van de Albert Heijn supermarkt in Leidsenhage." Het voorstel betreft de verkoop van een perceel grond door de gemeente Leidschendam-Voorburg aan Unibail-Rodamco Nederland Winkels N.V. voor de uitbreiding van de Albert Heijn supermarkt naar een AH-XL. De verkoopprijs is vastgesteld op € 900.000, exclusief omzetbelasting. De kosten voor het bouwrijp maken van de grond worden gedeeld tussen de gemeente, Unibail-Rodamco en Stedin. Het netto resultaat van de verkoop wordt voorgesteld om toe te voegen aan de algemene reserve.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat details over de koopovereenkomst, financiële aspecten, en de verdeling van kosten. Echter, er ontbreekt informatie over de participatie van omwonenden en eventuele milieu- of duurzaamheidsaspecten.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de begrotingswijziging die voortvloeit uit de grondverkoop. Dit omvat het goedkeuren van de financiële transacties en het vaststellen van de begrotingswijziging.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de grondverkoop en de bijbehorende financiële wijzigingen. Dit omvat keuzes over het gebruik van de opbrengsten en de prioritering van gemeentelijke middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en transacties. Het is echter minder specifiek over tijdsgebonden aspecten en participatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan informatie over duurzaamheid en participatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de begrotingswijziging, de plankosten goed te keuren, het budget voor herinrichting beschikbaar te stellen, en het netto resultaat toe te voegen aan de algemene reserve.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Dit is een gemis, aangezien dergelijke projecten vaak invloed hebben op de lokale gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Gezien de aard van het project (uitbreiding van een supermarkt), zou dit een relevant onderwerp kunnen zijn, vooral met betrekking tot de herinrichting van de openbare ruimte.
Financiële gevolgen:
De verkoopprijs van de grond is € 900.000, met kosten voor het bouwrijp maken van € 149.107,50. Het netto resultaat van de verkoop is € 825.000, dat wordt voorgesteld om toe te voegen aan de algemene reserve. De financiële dekking komt uit de verkoopopbrengsten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Albert Heijn Unibail-Rodamco Grondverkoop Uitbreiding AH-XL Koopovereenkomst Bouwterrein Koopsom Kabels en leidingen PlankostenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsvoorstel m.b.t. de verkoop van de Prins Hendriklaan 30 te Leidschendam (928252).
-
Raadsvoorstel Begrotingswijziging in verband met de verkoop van de Prins Hendriklaan 30 te Leidsche.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een begrotingswijziging in verband met de verkoop van de Prins Hendriklaan 30 te Leidschendam, onderdeel van het project 'af te stoten eigendommen'. De locatie wordt "om niet" verkocht aan de vereniging Scouting Pius XII, die het terrein al gebruikt. De gemeente neemt de kosten voor overdrachtsbelasting, sloop en asbestsanering voor haar rekening, wat leidt tot een eenmalige financiële tegenvaller van € 38.100. Deze kosten worden gedekt uit de algemene reserve. De verkoop is onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde financiële toelichting, een beschrijving van de afspraken met Scouting Pius XII, en de voorwaarden waaronder de verkoop plaatsvindt.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de begrotingswijziging die voortvloeit uit de verkoop van het eigendom en de financiële consequenties daarvan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de verkoop "om niet" en de bijbehorende financiële lasten die ten laste van de algemene reserve komen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële gevolgen, maar mist concrete tijdsgebonden doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de noodzaak van de verkoop "om niet" kan ter discussie staan.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de financiële bijdrage aan Scouting Pius XII, de kosten voor sloop en asbestsanering, en het dekken van deze kosten uit de algemene reserve.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van andere belanghebbenden buiten de overeenkomst met Scouting Pius XII.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de sloop en asbestsanering kunnen milieueffecten hebben.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen een eenmalige tegenvaller van € 38.100, te dekken uit de algemene reserve. De kosten zijn gespecificeerd, maar er is geen alternatieve dekking voorgesteld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Scouting Pius XII Prins Hendriklaan 30 Koopovereenkomst Af te stoten eigendommen Asbestsanering Overdrachtsbelasting Algemene reserve Financiële bijdrage Sloopkosten AanbiedingsverplichtingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsvoorstel m.b.t. de verkoop van de Van Ruysdaellaan 97 te Leidschendam (928256).
-
Raadsvoorstel Begrotingswijziging in verband met de verkoop van de Van Ruysdaellaan 97 te Leidschen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijziging in verband met de verkoop van de Van Ruysdaellaan 97 te Leidschendam in het kader van het project 'af te stoten eigendommen'." Het voorstel betreft de verkoop van Freddies Hoeve en een botenloods aan Scouting Satoko Kitahara. Freddies Hoeve wordt "om niet" verkocht, terwijl de botenloods voor de stichtingskosten wordt verkocht. De gemeente draagt bij aan de kosten voor het geschikt maken van Freddies Hoeve voor kinderopvang en neemt de asbestsanering voor haar rekening. De financiële gevolgen worden gedekt uit de algemene reserve en de grondexploitatie Rozenlaan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële en juridische informatie. Echter, er ontbreekt een uitgebreide toelichting op de participatie van betrokken partijen en de duurzaamheidsoverwegingen.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de begrotingswijziging en de financiële bijdragen die in het voorstel zijn opgenomen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de financiële steun aan Scouting Satoko Kitahara en de verkoopvoorwaarden, inclusief de "om niet" verkoop van Freddies Hoeve en de financiële bijdrage voor de kinderopvang.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist tijdgebonden elementen en specifieke doelen voor de kinderopvang. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de duurzaamheid en participatie zijn onderbelicht.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de financiële bijdragen en de dekking van de kosten zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, behalve de betrokkenheid van Scouting Satoko Kitahara en Stichting Vlietkinderen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen omvatten een eenmalige tegenvaller van € 230.426, die wordt gedekt uit de algemene reserve. De kosten voor de botenloods worden gedekt vanuit de grondexploitatie Rozenlaan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Scouting Satoko Kitahara Freddies Hoeve Botenloods Kinderopvang Begrotingswijziging Staatssteun De-minimisverordening Asbestsanering Algemene reserve Grondexploitatie RozenlaanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Raadsbrief: Voortgang Uitvoeringsprogramma Duin Horst & Weide (928230).
Agendapunt 14 Besluitenlijsten vergadering commissie Openbaar Gebied d.d. 26 nov. 2013 (926627) en d.d. 2 dec. 2013 (928462).
Agendapunt 15 Toezeggingenlijst december 2013.
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4.b Raadsbrief: Afvalvisie (931065).
Samenvatting
De commissie voor Openbaar Gebied in Leidschendam heeft een procesvoorstel voor een nieuw afvalbeleid besproken. Ze hebben het college gevraagd om een startnotitie en de raadsledenwerkgroep Avalex om zich te oriënteren op een rapport van Pijnacker-Nootdorp over afvalhergebruik. De werkgroep adviseert een scheidingspercentage van 65% tegen 2020, met behoud van het huidige serviceniveau zonder kostenverhoging voor inwoners. Ze benadrukken het belang van afstemming tussen Avalex-gemeenten en betrokkenheid van inwoners bij het afvalbeleid. Een ontwerp-raadsbesluit is opgesteld en wordt ter bespreking voorgelegd aan de commissie, met het advies om de kaders vast te stellen in de raadsvergadering van 4 februari.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kaders Afvalbeleid". Het voorstel richt zich op het ontwikkelen van een nieuw afvalbeleid voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. De raadsledenwerkgroep Avalex heeft een ontwerp-raadsbesluit opgesteld dat de gemeenteraad kaders biedt voor het afvalbeleid. Het doel is om het scheidingspercentage van afval te verhogen naar ten minste 65% in 2020, met behoud van het huidige serviceniveau zonder kostenverhoging voor inwoners. Er wordt ook gekeken naar mogelijkheden zoals 'omgekeerd inzamelen' en het verbeteren van afvalbrengstations. Inwonersparticipatie en regionale afstemming met Avalex-gemeenten zijn belangrijke aspecten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele punten die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de specifieke stappen om het scheidingspercentage te verhogen en de financiële implicaties.
Rol van de Raad:
De raad moet de kaders voor het afvalbeleid vaststellen en ervoor zorgen dat het beleid in lijn is met de gemeentelijke en regionale doelstellingen. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van het uiteindelijke beleid en het monitoren van de voortgang.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de haalbaarheid van het scheidingspercentage van 65% tegen 2020, de mate van inwonersparticipatie, en de balans tussen kostenbeperking en serviceniveau.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het doel om 65% scheiding te bereiken is specifiek en tijdgebonden, maar de stappen om dit te bereiken zijn minder concreet. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar verdere precisering is nodig.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde kaders vast te stellen en eventuele aanpassingen te maken op basis van de discussie in de commissie.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van inwonersparticipatie bij de totstandkoming van het afvalbeleid, maar specificeert niet hoe deze participatie vorm zal krijgen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de focus op afvalscheiding en hergebruik.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel stelt dat kostenbeperking een uitgangspunt is en dat de tarieven voor inwoners niet mogen stijgen. Er wordt gesuggereerd dat verbeterde scheiding en vermarkting van afvalstoffen de tarieven zelfs kunnen laten dalen, maar specifieke financiële details en dekkingsvoorstellen ontbreken.
Datum en Kenmerk:
Datum: 30 december 2013
Ons kenmerk: [Niet gespecificeerd in de tekst]Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afvalbeleid Scheidingspercentage Avalex Afvalvisie Kostenbeperking Dienstverlening Omgekeerd inzamelen Afvalbrengstations Inwonersbetrokkenheid Vermarkting van afvalstoffenVerfijning van de zoekopdracht: