01-10-2013 Raad
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
Agendapunt 3.a Raadsbrief: Inzamelregime grof huishoudelijk afval.
Agendapunt 4 Raadsvoorstel Stedenbouwkundig plan Duivenvoordecorridor (893714).
Samenvatting
GroenLinks heeft een alternatief voorgesteld voor het stedenbouwkundig plan van de Duivenvoordecorridor, genaamd 'het glazen landgoed'. Dit alternatief biedt een positieve meerwaarde op landschappelijk gebied door vrijere zichtlijnen en meer groene ruimte, zonder het aantal woningen te veranderen. Hoewel het voorstel aanvankelijk een lagere opbrengst lijkt te genereren, zijn er kansen om dit te verbeteren door een creatieve positionering van de woningen. Het plan zou minder concurreren met vergelijkbare projecten in omliggende gemeenten en kan een unieke aantrekkingskracht creëren door bijvoorbeeld een haventje voor eigen boten toe te voegen. GroenLinks benadrukt dat het alternatief beter aansluit bij eerder vastgesteld beleid en vraagt de raad om het stedenbouwkundig plan op dit punt te heroverwegen en het amendement te steunen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Stedenbouwkundig plan Duivenvoordecorridor". Het plan richt zich op de ontwikkeling van de Duivenvoordecorridor, een gebied tussen het Groene Hart en de Noordzeekust, met als doel het behoud en de versterking van het karakteristieke landschap. Het plan omvat de sanering van glastuinbouw en de ontwikkeling van vijf nieuwe buitenplaatsen in de stijl van bestaande boerderijen en landhuizen. Er zijn aanpassingen gedaan aan de toegangslanen, woonkavels en recreatieve mogelijkheden. Het voorstel vraagt de raad om kennis te nemen van deze aanpassingen en het stedenbouwkundig plan vast te stellen als indicatief richtinggevend kader.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de aanpassingen en de redenen daarvoor, evenals de financiële en planologische implicaties. Echter, de financiële gevolgen van grondverwervingen zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de aanpassingen en het stedenbouwkundig plan vast te stellen als indicatief richtinggevend plan. Dit betekent dat de raad instemt met de voorgestelde wijzigingen en de verdere ontwikkeling van het gebied binnen de gestelde kaders.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen ruimtelijke kwaliteit en flexibiliteit in het plan, de financiële haalbaarheid van de voorgestelde aanpassingen, en de mate waarin participatie van belanghebbenden wordt meegenomen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat de financiële gevolgen nog niet volledig zijn uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of meetbare doelen opgenomen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het stedenbouwkundig plan vast te stellen als indicatief richtinggevend plan, waarmee de voorgestelde aanpassingen worden geaccepteerd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er gesprekken zijn gevoerd met belanghebbenden en dat er een inloopbijeenkomst wordt georganiseerd voor bewoners en ondernemers. Dit wijst op enige mate van participatie, maar de details over hoe deze input is verwerkt, zijn beperkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de focus op het behoud en de versterking van landschappelijke en ecologische waarden, evenals de sanering van glastuinbouw.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig duidelijk, vooral met betrekking tot de grondverwervingen. Het voorstel stelt dat de aanpassingen budgettair neutraal moeten worden verwerkt binnen de grondexploitatie, maar verdere details ontbreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duivenvoordecorridor Stedenbouwkundig plan Beeldkwaliteitplan Buitenplaatsen Recreatieve mogelijkheden Ontsluitingswegen Provinciaal landschap Grondverwervingen Bestemmingsplan GroenLinks voorstelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vervolgstappen project Duivenvoordecorridor
Titel en Samenvatting:
Het voorstel getiteld "Vervolgstappen project Duivenvoordecorridor" informeert de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg over de voortgang van het project Duivenvoordecorridor. Het doel is om het gebied aantrekkelijk te maken voor wonen en recreatie door sanering van glasopstanden en de ontwikkeling van vijf nieuwe buitenplaatsen. Het voorstel vraagt de raad om het beeldkwaliteitplan vrij te geven voor publicatie en het stedenbouwkundig plan vast te stellen. Deze stappen zijn essentieel voor de voorbereiding van de realisatie van twee deelgebieden en de start van gebiedspromotie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de huidige stand van zaken, de stappen die zijn genomen, en de toekomstige plannen. Echter, meer gedetailleerde informatie over de financiële implicaties en de dekking daarvan zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de vervolgstappen, in te stemmen met het ter inzage leggen van het beeldkwaliteitplan, het stedenbouwkundig plan vast te stellen, en in te stemmen met de publicatie van het stedenbouwkundig plan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de plannen en de publicatie ervan, wat invloed heeft op de toekomstige ontwikkeling van het gebied en de betrokkenheid van marktpartijen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifieke doelen en stappen beschrijft, ontbreken meetbare criteria en duidelijke tijdlijnen voor sommige onderdelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van marktontwikkelingen kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het beeldkwaliteitplan ter inzage te leggen, het stedenbouwkundig plan vast te stellen, en de publicatie van het plan goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een inloopavond wordt georganiseerd voor inwoners en grondeigenaren, en dat er gebiedspromotie zal plaatsvinden om potentiële kopers en ontwikkelaars te interesseren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd door de sanering van glasopstanden en de focus op landschappelijke en cultuurhistorische waarden, maar het is geen expliciet thema in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent dat de ontwikkelingen op de woningmarkt een negatief effect kunnen hebben op de opbrengstenkant van de grondexploitatie. Er wordt een separaat voorstel tot herziening van de grondexploitatie aangekondigd, maar specifieke financiële details en dekkingsplannen worden niet in dit voorstel besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duivenvoordecorridor Beeldkwaliteitplan Stedenbouwkundig plan Deelgebieden Woningmarkt Subsidie Zelfrealisatie Grondpositie Glasopstanden GebiedspromotieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel/amendement heet "GroenLinks alternatief 'het glazen landgoed' voor het stedenbouwkundig plan Duivenvoordecorridor". Het voorstel van GroenLinks beoogt een alternatieve stedenbouwkundige opzet voor de Duivenvoordecorridor, waarbij de nadruk ligt op meer groene ruimte en een betere landschappelijke integratie. Het plan voorziet in clustering van bebouwing in de vorm van landhuizen, zonder het aantal woningen te veranderen. Hoewel het voorstel een lagere opbrengst lijkt te genereren, biedt het kansen voor een unieke positionering die concurrentie met nabijgelegen projecten kan verminderen. Het amendement vraagt om heroverweging van het oorspronkelijke plan met deze groene meerwaarde in gedachten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van visie en doelstellingen, maar mist gedetailleerde financiële analyses en concrete stappen voor implementatie. Er is ook kritiek op de onvolledige beoordeling van het alternatief door het college.
Rol van de Raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of het oorspronkelijke stedenbouwkundig plan moet worden aangepast volgens het GroenLinks alternatief. De raad speelt een cruciale rol in het afwegen van de landschappelijke voordelen tegen de financiële implicaties.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het oorspronkelijke plan en het GroenLinks alternatief, waarbij ze de prioriteit moeten geven aan landschappelijke integratie en duurzaamheid versus potentiële financiële opbrengsten.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdsgebonden plan. Er zijn ook inconsistenties in de financiële verwachtingen en marktanalyses.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met het amendement van GroenLinks en het stedenbouwkundig plan aanpassen om meer groene ruimte en landschappelijke integratie te bevorderen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in de besluitvorming of uitvoering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de nadruk op groene ruimte en landschappelijke integratie. Het voorstel streeft naar een balans tussen bebouwing en natuur.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel suggereert een lagere opbrengst van ongeveer €1 miljoen, maar dit valt binnen de onzekerheidsmarge van de totale kosten- en opbrengstenraming van €80 miljoen. Er is geen gedetailleerd plan voor hoe deze financiële gevolgen gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GroenLinks Glazen landgoed Duivenvoordecorridor Landschappelijke meerwaarde Marktpotentie Groene ruimte Landhuizen Beeldkwaliteit Bestemmingsplan MarktsegmentenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement Raad 1 oktober 2013 - Stedenbouwkundig plan Duivenvoordecorridor
Samenvatting: Het amendement, ingediend door R. Kniesmeijer van GroenLinks, stelt voor om het oorspronkelijke raadsbesluit over het stedenbouwkundig plan Duivenvoordecorridor te wijzigen. In plaats van alleen kennis te nemen van de aanpassingen en het plan vast te stellen, wordt voorgesteld ook kennis te nemen van een alternatief voorstel van GroenLinks. Beide plannen, het oorspronkelijke en het alternatieve, zouden dan als indicatief richtinggevend plan worden vastgesteld. Dit amendement beoogt meer aandacht te geven aan het alternatieve plan van GroenLinks en dit gelijkwaardig te behandelen met het oorspronkelijke plan.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het amendement is beknopt en richt zich specifiek op het toevoegen van een alternatief voorstel aan het stedenbouwkundig plan. Het biedt echter geen gedetailleerde informatie over de inhoud van het alternatieve voorstel, wat de volledigheid beperkt. Voor een volledig beeld zou het bijgevoegde alternatieve voorstel van GroenLinks moeten worden geraadpleegd.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en te beslissen of het alternatieve voorstel van GroenLinks moet worden opgenomen in het stedenbouwkundig plan. De raad moet ook bepalen of beide plannen als indicatief richtinggevend moeten worden vastgesteld.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of het alternatieve voorstel van GroenLinks voldoende meerwaarde biedt om het op te nemen naast het oorspronkelijke plan. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de inhoud en de visie van het alternatieve voorstel.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen, meetbare resultaten of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van details over het alternatieve voorstel maakt het moeilijk om de haalbaarheid en meetbaarheid te beoordelen.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat zou betekenen dat het alternatieve voorstel van GroenLinks wordt opgenomen in het stedenbouwkundig plan als indicatief richtinggevend.
Participatie
Het voorstel zelf zegt niets over participatie. Het is onduidelijk of en hoe belanghebbenden of de gemeenschap betrokken zijn geweest bij het opstellen van het alternatieve voorstel.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement. Aangezien het een stedenbouwkundig plan betreft, zou duurzaamheid een relevant onderwerp kunnen zijn, afhankelijk van de inhoud van het alternatieve voorstel.
Financiële Gevolgen
Het amendement vermeldt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Zonder inzicht in de inhoud van het alternatieve voorstel is het moeilijk te beoordelen of er financiële implicaties zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stedenbouwkundig plan Duivenvoordecorridor Amendement GroenLinks Alternatief voorstel R. Kniesmeijer Indicatief richtinggevend plan Aanpassingen Fractie Kennis nemenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Raadsvoorstel Verruiming proef zondagavondopenstelling supermarkten (886639/893728)
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg overweegt de proef met zondagavondopenstelling van supermarkten uit te breiden naar meer supermarkten. Dit volgt op de wijziging van de Winkeltijdenwet, die gemeenten meer vrijheid geeft om winkeltijden te bepalen. De proef, die de afgelopen twee jaar succesvol bleek zonder overlast voor omwonenden, betrof drie supermarkten die op zondagavond open mochten zijn. Er is draagvlak om deze proef uit te breiden, mede omdat omliggende gemeenten zoals Den Haag al ruimere openingstijden hanteren. Supermarktondernemers zijn voorstander van wekelijkse zondagopenstelling van 10.00-18.00 uur, en inwoners reageren overwegend positief. Het voorstel is om de proef te verlengen en te verruimen, waarbij supermarkten op zondag van 12.00 tot 18.00 uur open mogen zijn. Hiervoor moet de gemeentelijke verordening worden aangepast.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Verruiming proef zondagavondopenstelling supermarkten
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verruiming proef zondagavondopenstelling supermarkten". Het voorstel beoogt de uitbreiding van de proef met zondagavondopenstelling van supermarkten in Leidschendam-Voorburg. De proef, die succesvol bleek zonder overlast voor omwonenden, wordt verlengd en uitgebreid naar alle supermarkten. De nieuwe winkeltijdenwet biedt gemeenten de mogelijkheid om zelf vrijstellingen te verlenen. Het voorstel stelt voor om supermarkten op zondagen van 12.00 tot 18.00 uur open te stellen, in plaats van de huidige 16.00 tot 20.00 uur, om tegemoet te komen aan de wensen van ondernemers en consumenten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat achtergrondinformatie over de wetswijziging, de resultaten van de eerdere proef, en de reacties van betrokken partijen zoals supermarktondernemers en inwoners. Er is echter beperkte informatie over de financiële gevolgen en hoe deze gedekt worden.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de aanpassing van de winkeltijdenverordening en het al dan niet goedkeuren van de verruiming van de proef. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de lokale regelgeving die voortvloeit uit de nieuwe winkeltijdenwet.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het faciliteren van ruimere openingstijden voor supermarkten, wat tegemoetkomt aan de wensen van ondernemers en consumenten, en het behouden van de zondagsrust voor omwonenden. Er moet ook een balans worden gevonden tussen economische groei en sociale overwegingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist concrete meetbare doelen en een gedetailleerde evaluatieplanning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde verruiming van de zondagopenstelling van supermarkten en de bijbehorende aanpassing van de verordening.
Participatie:
Het voorstel vermeldt participatie van supermarktondernemers en inwoners. Er is overleg geweest met ondernemers en reacties van inwoners zijn verzameld, wat wijst op een participatieve benadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een positief aspect van de zondagopenstelling, omdat het kan leiden tot minder voedselverspilling. Het is echter geen centraal thema in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet uitgebreid besproken. Er wordt geen specifieke dekking voor eventuele kosten of economische impact genoemd, wat een zwak punt in het voorstel is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Winkeltijdenwet Zondagopenstelling Supermarkten Vrijstellingenbesluit Verordening Evaluatie Ondernemers Overlast Werkgelegenheid ConcurrentieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Raadsbrief: stand van zaken Corbulogarage (893537).
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 7 Raadsvoorstel Afstemming en actualisatie minima- en bijzondere bijstands beleid Leidschendam-Voorburg in het kader van de fusie van de sociale diensten van Leidschendam-Voorburg, Voorschoten en Wassenaar (877353).
Samenvatting
De vergadering van de Commissie Maatschappelijke Activiteiten op 9 september 2013 besprak het raadsvoorstel over de afstemming en actualisatie van het minima- en bijzondere bijstandsbeleid in het kader van de fusie van de sociale diensten van Leidschendam-Voorburg, Voorschoten en Wassenaar. Er zijn opties voorgesteld voor aanpassingen in Voorschoten en Wassenaar, en specifiek voor Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld de PC-regeling voor schoolgaande kinderen te wijzigen. Het college stelt voor om twee onderzoeken naar minimabeleid in 2013 uit te voeren, opties voor toekomstig beleid te formuleren, de computerregeling als gift te verstrekken en de financiële gevolgen hiervan neutraal in de meerjarenbegroting 2014 te verwerken. De financiële impact omvat een toename van € 2.700 in uitgaven en een structurele aframing van € 18.428 aan leenbijstandvorderingen. De commissie adviseert de raad om het voorstel goed te keuren, met de planning dat de beleidsregels en verordeningen in de tweede helft van 2013 worden vastgesteld.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Afstemming en actualisatie minima- en bijzondere bijstandsbeleid Leidschendam-Voorburg in het kader van de fusie van de sociale diensten van Leidschendam-Voorburg, Voorschoten en Wassenaar.
Samenvatting: Het voorstel betreft de afstemming van bijzondere bijstands- en minimaregelingen in het kader van de fusie van sociale diensten van Leidschendam-Voorburg, Voorschoten en Wassenaar. Het richt zich op het aanpassen van regelingen in Voorschoten en Wassenaar en stelt voor Leidschendam-Voorburg een wijziging voor in de PC-regeling voor schoolgaande kinderen. Het college stelt voor om twee onderzoeken naar minimabeleid in 2013 uit te voeren, opties voor toekomstig beleid te formuleren, de computerregeling als gift te verstrekken en de financiële gevolgen neutraal in de meerjarenbegroting 2014 te verwerken.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke doelen en financiële consequenties. Het bevat bijlagen met financiële mutaties, kaders voor minimabeleid en consultatie van een klankbordgroep, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de Raad
De raad moet het voorstel goedkeuren en besluiten nemen over de voorgestelde wijzigingen in het minimabeleid en de financiële verwerking daarvan.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de aanpassing van de computerregeling en de timing van de onderzoeken naar minimabeleid. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de financiële dekking van de wijzigingen.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART: Specifiek (duidelijke doelen), Meetbaar (financiële gevolgen), Acceptabel (binnen de context van de fusie), Realistisch (financieel neutraal) en Tijdgebonden (uitvoering in 2013 en 2014). Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het voorstel goed te keuren, inclusief de wijziging van de computerregeling en de financiële verwerking in de meerjarenbegroting.
Participatie
Het voorstel vermeldt consultatie en advies van een klankbordgroep, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien de focus ligt op sociale bijstand en financiële regelingen.
Financiële Gevolgen
De wijziging van de computerregeling leidt tot een verhoging van de uitgaven met € 2.700 en een structurele aframing van € 18.428 aan gederfde baten. Deze gevolgen worden opgevangen door onderuitputting op de uitgaven voor bijzondere bijstand en verwerkt in de meerjarenbegroting 2014.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Minima- en bijzondere bijstandsbeleid Fusie sociale diensten Voorschoten Wassenaar PC regeling Schoolgaande kinderen Computerregeling Financiële consequenties Meerjarenbegroting 2014 Beleidsregels en verordeningenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel Afstemming en actualisatie minima- en bijzondere bijstands beleid Leidschendam-Voorbu.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Afstemming en actualisatie minima- en bijzondere bijstandsbeleid Leidschendam-Voorburg
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Afstemming en actualisatie minima- en bijzondere bijstandsbeleid Leidschendam-Voorburg in het kader van de fusie van de sociale diensten van Leidschendam-Voorburg, Voorschoten en Wassenaar." Het richt zich op het harmoniseren van bijstands- en minimaregelingen tussen de drie gemeenten. Voor Leidschendam-Voorburg wordt specifiek voorgesteld om de PC-regeling voor schoolgaande kinderen te wijzigen van een leenbijstand naar een bijstand 'om niet'. Dit moet ervoor zorgen dat kinderen van ouders in schuldhulpverlening niet benadeeld worden. De financiële impact is beperkt en kan binnen het huidige budget worden opgevangen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de voorgestelde wijzigingen, de financiële implicaties en de planning voor implementatie. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke inhoudelijke redenen voor de wijziging van de PC-regeling zou nuttig kunnen zijn.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde wijzigingen, inclusief de financiële aanpassingen in de meerjarenbegroting. Daarnaast wordt de raad gevraagd akkoord te gaan met het uitvoeren van periodieke onderzoeken naar het minimabeleid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de wijziging van de PC-regeling naar een bijstand 'om niet', wat een principiële keuze is om gezinnen in schuldhulpverlening beter te ondersteunen. Ook moet de raad beslissen over het naar voren halen van onderzoeken naar het minimabeleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het bevat specifieke doelen (wijziging van de PC-regeling), een meetbare financiële impact, en een tijdgebonden planning. Echter, de doelen zijn niet volledig meetbaar in termen van de beoogde sociale impact. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om akkoord te gaan met de voorgestelde wijzigingen in de PC-regeling, de financiële aanpassingen in de begroting, en het uitvoeren van de onderzoeken in 2013.
Participatie:
Het voorstel is tot stand gekomen in samenwerking met een Klankbordgroep, waarin cliëntenraden en de Participatieraad vertegenwoordigd zijn. Dit duidt op een participatief proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op sociale gelijkheid en ondersteuning van kwetsbare groepen.
Financiële gevolgen:
De wijziging van de PC-regeling leidt tot een beperkte toename van de uitgaven (€2.700) en het wegvallen van terugontvangsten (€18.428). Deze kosten worden gedekt door een verwachte onderuitputting van het budget voor bijzondere bijstand.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale diensten fusie Minima- en bijzondere bijstandsbeleid PC regeling schoolgaande kinderen Voorschoten en Wassenaar Beleidsregels en verordeningen Communicatie wijzigingen Onderzoeken minimabeleid Klankbordgroep Financiële paragraaf Rijksbeleid armoedebeleidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Raadsvoorstel Beschikbaar stellen budget uit de bestemmingsreserve binnensport voor 'verbouwing gymzaal/kantine tafeltennisvereniging VVV' (882896).
-
Raadsvoorstel Beschikbaar stellen budget uit de bestemmingsreserve binnensport voor verbouwing gym.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Beschikbaar stellen budget uit de bestemmingsreserve binnensport voor 'verbouwing gymzaal/kantine tafeltennisvereniging VVV'". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om een budget van € 21.500 beschikbaar te stellen uit de bestemmingsreserve binnensport voor de verbouwing van de gymzaal en kantine van tafeltennisvereniging VVV. De verbouwing omvat het plaatsen van een glaswand met toegangsdeur om de toegankelijkheid en zichtbaarheid tussen de gymzaal en kantine te verbeteren. Dit sluit aan bij de doelstellingen van de nota binnensport om de veiligheid, toegankelijkheid en kwaliteit van binnensportaccommodaties te vergroten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke samenvatting, financiële toelichting, en koppeling aan bestaand beleid. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd plan van aanpak en tijdlijn voor de uitvoering.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet beschikbaar stellen van het gevraagde budget en het vaststellen van de bijbehorende begrotingswijziging.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij prioriteit geven aan de verbetering van de faciliteiten van tafeltennisvereniging VVV en of zij akkoord gaan met het gebruik van de bestemmingsreserve binnensport voor dit doel.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het gevraagde bedrag en de beoogde verbouwing. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn (tijdgebonden) en er zijn geen concrete prestatie-indicatoren (realistisch en tijdgebonden) opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de uitvoering zouden nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het bedrag van € 21.500 beschikbaar stellen voor de verbouwing en de bijgevoegde begrotingswijziging vaststellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen € 21.500, te dekken uit de bestemmingsreserve binnensport, die per 1 januari 2013 € 1,4 miljoen bedraagt. Het voorstel geeft aan dat de uitgaven rechtstreeks ten laste van de exploitatiebegroting worden gebracht, aangezien het bedrag onder de drempel van € 25.000 ligt voor activering van investeringen met economisch nut.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tafeltennisvereniging VVV Bestemmingsreserve binnensport Glaswand met toegangsdeur Van Ruysdaellaan 93/95 Verbouwing gymzaal/kantine Veiligheid en toegankelijkheid Kadernota 2013 Investering € 21.500 Binnensportaccommodaties Uitvoeringsplan binnensport 2009-2015Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel Herontwikkeling locatie Westeinde 132 C en 132 D te Voorburg (882792).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Herontwikkeling locatie Westeinde 132 C en 132 D te Voorburg
Samenvatting: Suo Marte Projectontwikkeling II B.V. heeft een omgevingsvergunning aangevraagd voor de bouw van zes woningen op het terrein Westeinde 132 C en 132 D in Voorburg, in afwijking van het bestemmingsplan. Het college heeft deze aanvraag geweigerd en vraagt de gemeenteraad om te verklaren dat er geen bedenkingen zijn tegen deze weigering. Dit verzoek is bedoeld om het eerder ingenomen standpunt van de commissie OG te bevestigen en om juridische duidelijkheid te verschaffen in lopende rechtszaken.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de context van de juridische en procedurele aspecten. Het biedt een gedetailleerde uitleg over de reden voor de weigering van de vergunning en de rol van de verklaring van geen bedenkingen. Echter, het mist specifieke details over de inhoudelijke argumenten tegen de herontwikkeling zelf.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad wordt gevraagd om expliciet te verklaren dat er geen bedenkingen zijn tegen het besluit van het college om de omgevingsvergunning te weigeren. Dit is een bevestiging van een eerder ingenomen standpunt.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij het college steunt in de weigering van de omgevingsvergunning en daarmee de bestaande ruimtelijke plannen en kaders respecteert, of dat zij een andere koers wil varen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de noodzaak van de verklaring van geen bedenkingen bij een weigering is een punt van discussie.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorstel om geen bedenkingen te hebben tegen de weigering van de omgevingsvergunning.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen
Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op de juridische en procedurele aspecten van de vergunningaanvraag en -weigering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herontwikkeling Omgevingsvergunning Westeinde 132 C en 132 D Suo Marte Projectontwikkeling II B.V. Bestemmingsplan Verklaring van geen bedenkingen Commissie OG Rechtszaak Voorlopige voorziening Algemene wet bestuursrechtVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Raadsvoorstel Vaststelling Ruimtelijk kader Sonneruyter (882991).
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststelling Ruimtelijk kader Sonneruyter
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling Ruimtelijk kader Sonneruyter". Het doel is de herontwikkeling van de locatie Sonneruyter tot een toekomstbestendig woonzorgcentrum en woningbouw. Woningbouwvereniging WoonInvest en WoonZorgcentra Haaglanden (WZH) willen een modern woonzorgcentrum realiseren dat aansluit op landelijke zorgontwikkelingen. Het huidige bestemmingsplan biedt hiervoor onvoldoende mogelijkheden. Het concept ruimtelijk kader stelt functionele en ruimtelijke randvoorwaarden vast voor de herontwikkeling. De raad wordt gevraagd dit kader vast te stellen en de coördinatieregeling uit de Wet ruimtelijke ordening (Wro) toe te passen om procedures te versnellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de plannen, inclusief de functionele en ruimtelijke randvoorwaarden, en bespreekt de communicatie met betrokken partijen en omwonenden. Er zijn echter enkele aspecten, zoals de financiële dekking van eventuele extra kosten, die verder uitgewerkt kunnen worden.
Rol van de raad:
De raad moet het ruimtelijk kader vaststellen en beslissen over de toepassing van de coördinatieregeling uit de Wro. Dit is essentieel voor het versnellen van de procedure voor de bestemmingsplanwijziging en omgevingsvergunningen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen woningbouw en groenvoorziening, de toepassing van de coördinatieregeling, en de mate van sociale woningbouw binnen het project. Er moet ook rekening gehouden worden met de belangen van omwonenden en de impact op de lokale infrastructuur.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het bevat specifieke doelen en een tijdsgebonden planning, maar mist meetbare criteria voor succes en een gedetailleerde financiële dekking. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële aspecten kunnen beter worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het ruimtelijk kader vast te stellen en de coördinatieregeling toe te passen. Dit besluit is cruciaal voor de voortgang van het project.
Participatie:
Het voorstel beschrijft de participatie van omwonenden via inloopavonden. Er is draagvlak gecreëerd, hoewel er enkele zorgen zijn geuit over bouwhoogte en inkijk.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet behandeld door de uitbreiding van het park en het behoud van monumentale bomen. Er is echter geen expliciete focus op duurzame bouwpraktijken of energie-efficiëntie.
Financiële gevolgen:
De gemeente draagt niet financieel bij aan het project. De exploitant is verantwoordelijk voor de kostenvergoeding aan de gemeente. Er is echter geen gedetailleerde financiële dekking voor eventuele extra kosten opgenomen.
In conclusie, het voorstel biedt een gedegen basis voor de herontwikkeling van Sonneruyter, maar er zijn verbeterpunten op het gebied van financiële dekking en expliciete duurzaamheidsmaatregelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ruimtelijk kader Sonneruyter Woonzorgcentrum WoonInvest WoonZorgcentra Haaglanden (WZH) Herontwikkeling Bestemmingsplan Park Sonnenburgh Zorgprogramma CoördinatieregelingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsvoorstel tot herbenoemen leden welstands- en monumentencommissie en delegeren bevoegdheid benoemen (893531).
-
Raadsvoorstel Herbenoemen de heer J. Roelofs en mevrouw I. Boost als leden van de welstands - en mo.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Herbenoemen de heer J. Roelofs en mevrouw I. Boost als leden van de welstands- en monumentencommissie: Delegeren van de bevoegdheid van de raad tot benoemen van leden van de welstands- en monumentencommissie.
Samenvatting: Het voorstel betreft de herbenoeming van de heer J. Roelofs en mevrouw I. Boost als leden van de welstands- en monumentencommissie van Leidschendam-Voorburg, met terugwerkende kracht voor een periode van drie jaar. Daarnaast wordt voorgesteld om de bevoegdheid tot het (her)benoemen van commissieleden te delegeren van de gemeenteraad naar het college van burgemeester en wethouders. Dit moet de administratieve lasten verminderen en is in lijn met de dualiseringsgedachte, aangezien de commissie rechtstreeks aan het college adviseert.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de herbenoeming van de commissieleden en de delegatie van bevoegdheden beschrijft. Het bevat relevante wettelijke verwijzingen en een toelichting op de redenen voor delegatie.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over de herbenoeming van de commissieleden en het delegeren van de benoemingsbevoegdheid aan het college.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij de benoemingsbevoegdheid willen behouden of delegeren aan het college. Dit raakt aan de vraag hoe de raad haar rol ziet in het benoemingsproces en de mate van controle die zij wil uitoefenen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare criteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de terugwerkende kracht van de herbenoemingen kan vragen oproepen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met de herbenoeming van de commissieleden en de delegatie van de benoemingsbevoegdheid aan het college.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan dit voorstel, zoals vermeld in de financiële toelichting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herbenoemen Welstands- en monumentencommissie Delegeren Bevoegdheid College Stichting Dorp, Stad en Land Woningwet Dualiseringsgedachte Administratieve lasten GemeentewetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsvoorstel project Nieuwe Driemanspolder (874924).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Project Nieuwe Driemanspolder". Het project betreft de transformatie van de Nieuwe Driemanspolder, Potteveen en Roeleveen van agrarisch gebied naar een gebied voor waterberging, natuur en recreatie. Na stilstand door financiële onzekerheden, is er nu duidelijkheid over de provinciale bijdrage. Het voorstel omvat een wijzigingsovereenkomst voor het bestuursconvenant, waarbij de provincie een vaste financiële bijdrage levert en zich terugtrekt, terwijl de uitvoering bij de overige partijen ligt. De gemeente Leidschendam-Voorburg wordt verantwoordelijk voor het beheer van de droge delen binnen haar grenzen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de financiële en juridische aspecten, betrokken partijen en hun rollen, en de planning. Echter, er is enige onzekerheid over de toekomstige onderhoudskosten en de dekking daarvan.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de gewijzigde opzet van de projectinrichting en de wijzigingsovereenkomst goedkeuren. Daarnaast moet de raad besluiten over de instelling van een bestemmingsreserve voor onderhoud.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de instemming met de gewijzigde projectopzet en de financiële strategie voor toekomstig onderhoud. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met eventuele toekomstige financiële tekorten.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bijdragen en verantwoordelijkheden. De tijdlijn is duidelijk, maar er zijn onzekerheden over de toekomstige onderhoudskosten, wat de haalbaarheid en tijdgebondenheid beïnvloedt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de gewijzigde projectopzet en de instelling van een bestemmingsreserve voor onderhoud.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden buiten de betrokken overheden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de focus op natuurontwikkeling en waterberging, maar het wordt niet expliciet genoemd als een kernonderdeel van het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een vaste bijdrage van de provincie en de verkoop van gemeentegronden. Er is een risico van toekomstige tekorten in onderhoudsfinanciering, waarvoor de raad later alternatieve dekkingsmogelijkheden moet overwegen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuwe Driemanspolder Ecologische HoofdStructuur (EHS) Ruimte om de Stad (RodS) Provincie Zuid-Holland Hoogheemraadschap van Rijnland Grondverwerving Bestuursconvenant Wijzigingsovereenkomst Beheer en onderhoud ProjectinrichtingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Raadsvoorstel: Vaststelling Nota bodembeheer en Bodemkwaliteitskaart gemeentes Leidschendam-Voorburg, Voorschoten en Wassenaar (879835).
-
Raadsvoorstel Vaststelling Nota bodembeheer en Bodemkwaliteitskaart Gemeentes Leidschendam-Voorburg.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststelling Nota bodembeheer en Bodemkwaliteitskaart
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling Nota bodembeheer en Bodemkwaliteitskaart Gemeentes Leidschendam-Voorburg, Voorschoten en Wassenaar". Het doel is om de bodemkwaliteitskaart en de Nota bodembeheer te actualiseren in overeenstemming met het Besluit bodemkwaliteit. Dit besluit vervangt het Bouwstoffenbesluit en biedt meer mogelijkheden voor hergebruik van grond en baggerspecie. De actualisatie is noodzakelijk omdat de overgangsregeling is verlopen. De drie gemeenten hebben gezamenlijk een bodemkwaliteitskaart en een Nota bodembeheer opgesteld om efficiëntie te bevorderen en gronduitwisseling te vergemakkelijken. De raad moet de Nota bodembeheer vaststellen, terwijl het college de bodemkwaliteitskaart vaststelt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de noodzaak en de achtergrond van de actualisatie, evenals de betrokkenheid van meerdere gemeenten. Er zijn echter geen specifieke details over de financiële dekking van de kosten.
Rol van de raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van de Nota bodembeheer, die het gebiedsspecifieke beleid omvat. Dit is een belangrijke stap in het proces, aangezien het de beleidsmatige kaders voor grondverzet binnen de gemeenten bepaalt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de Nota bodembeheer, inclusief de gebiedsspecifieke beleidskeuzes zoals verhoogde lokale waarden in oude dorpskernen en aanvullende eisen voor baggerspecie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifieke doelen en tijdlijnen bevat, zoals de evaluatie na vijf jaar, ontbreken meetbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet gespecificeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet instemmen met de zienswijzennota en de Nota bodembeheer vaststellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de ontwerpdocumenten zes weken ter inzage hebben gelegen en dat er zienswijzen zijn ingediend en verwerkt. Dit duidt op een participatief proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het voorstel gericht is op het bevorderen van hergebruik van grond en baggerspecie, wat milieuvriendelijker is.
Financiële gevolgen:
Het voorstel stelt dat het vaststellen van de documenten onderzoekskosten bespaart, maar er is geen gedetailleerde financiële analyse of dekking van eventuele kosten opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Besluit bodemkwaliteit Bodemkwaliteitskaart Nota bodembeheer Grondverzet Gebiedsspecifiek beleid Zienswijzen Overgangsregeling Gemeenten Voorschoten en Wassenaar Hergebruik Milieuhygiënische bodemkwaliteitVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Raadsvoorstel Project Rustoord: Toepassing coördinatieregeling (882847).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Project Rustoord: Toepassing coördinatieregeling
Samenvatting: Het voorstel betreft de toepassing van de coördinatieregeling voor de herontwikkeling van het project Rustoord in Leidschendam-Voorburg. Deze regeling maakt het mogelijk om de bestemmingsplanprocedure en de omgevingsvergunningprocedure gelijktijdig te doorlopen, wat de totale doorlooptijd verkort zonder de belangen van belanghebbenden te schaden. De gemeenteraad moet een coördinatiebesluit nemen omdat er geen bestaande verordening is. De voordelen zijn onder andere tijdwinst en duidelijkheid voor omwonenden, terwijl risico's zoals vertraging bij de start van de bestemmingsplanprocedure en samenhang van besluiten ook worden erkend.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de coördinatieregeling, de voordelen en risico's, en de noodzaak van een raadsbesluit. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de specifieke impact op belanghebbenden en eventuele alternatieven.
Rol van de Raad
De raad moet een besluit nemen over het toepassen van de coördinatieregeling voor het project Rustoord. Dit is noodzakelijk omdat er geen bestaande verordening is die de toepassing van de regeling dekt.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen tussen het versnellen van de procedures door de coördinatieregeling toe te passen of het volgen van de reguliere, mogelijk langere procedures. Dit omvat het afwegen van de voordelen van tijdwinst tegen de risico's van mogelijke vertragingen en samenhang van besluiten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of criteria voor succes gedefinieerd. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de afhankelijkheid van tijdige samenwerking tussen gemeente en ontwikkelaar kan een risico vormen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of de coördinatieregeling uit de Wet ruimtelijke ordening (Wro) van toepassing wordt verklaard op het project Rustoord.
Participatie
Er is een klankbordgroep van omwonenden samengesteld om de planning en voortgang van het project te bespreken. Dit wijst op een zekere mate van participatie, maar het voorstel biedt geen gedetailleerde informatie over hoe inspraak verder wordt gefaciliteerd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op procedurele efficiëntie.
Financiële Gevolgen
Het voorstel stelt dat de toepassing van de coördinatieregeling geen financiële gevolgen heeft. Er wordt geen verdere uitleg gegeven over hoe eventuele kosten worden gedekt, wat een punt van zorg kan zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Coördinatieregeling Rustoord WoonInvest Bestemmingsplan Omgevingsvergunning Tijdwinst Wet ruimtelijke ordening (Wro) Zienswijze Raad van State BouwplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Raadsvoorstel tot vaststellen van het bestemmingsplan 'Voorburg Noord' (893518).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen bestemmingsplan 'Voorburg Noord'". Het bestemmingsplan is een actualisatie van oudere plannen, conform de Wet ruimtelijke ordening (Wro), die vereist dat bestemmingsplannen elke tien jaar worden herzien. Het plan is conserverend van aard, wat betekent dat er geen nieuwe ontwikkelingen worden geïntroduceerd. Het ontwerp heeft ter inzage gelegen en er zijn vijf zienswijzen ingediend, wat heeft geleid tot enkele aanpassingen. Het plan vormt het juridisch bindende kader voor het gebruik van de gronden binnen het plangebied. Er is geen exploitatieplan vereist, omdat er geen nieuwe bouwplannen zijn.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het voldoet aan de wettelijke vereisten van de Wro en de zienswijzen zijn behandeld. Het bevat de noodzakelijke juridische en procedurele informatie.
Rol van de raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het bestemmingsplan en het besluit om geen exploitatieplan vast te stellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan en de zienswijzennota. Er is ook een keuze om geen exploitatieplan vast te stellen, gezien de conserverende aard van het plan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar minder meetbaar en realistisch, omdat het geen concrete ontwikkelingsdoelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan en de zienswijzennota vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Er is participatie geweest in de vorm van een zienswijzeprocedure, waarbij belanghebbenden hun mening konden geven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan impliciet relevant zijn bij het conserveren van bestaande ruimtelijke ordening.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen, aangezien er geen nieuwe bouwplannen zijn en geen exploitatieplan nodig is. Kostenverhaal is niet aan de orde.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan "Voorburg Noord" Wet ruimtelijke ordening (Wro) Zienswijzen Plangebied Exploitatieplan Grondexploitatie Anterieure overeenkomst Beroepstermijn Zienswijzennota VerbeeldingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Raadsvoorstel inzake aanvraag krediet herinrichting Hoekweg (893458).
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Aanvraag krediet herinrichting Hoekweg
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanvraag krediet herinrichting Hoekweg". Het voorstel betreft de herinrichting van de Hoekweg in Voorburg als onderdeel van de Hofpleinsnelfietsroute tussen Den Haag en Rotterdam. Het doel is om de fietsveiligheid en het fietscomfort te verbeteren door de aanleg van een fietsstraat. De kosten van €374.000 worden volledig gedekt door subsidies van het Stadsgewest Haaglanden en de rijksoverheid. De herinrichting omvat het behoud van de bestaande bomenstructuur en parkeerplaatsen, en het verbeteren van de uitstraling van de straat. De uitvoering is gepland voor het tweede kwartaal van 2014.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de doelstellingen, financiële dekking, communicatie met belanghebbenden, en de planning van de uitvoering. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke maatregelen en mogelijke risico's zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet het uitvoeringskrediet goedkeuren om de herinrichting te kunnen starten. Daarnaast is de raad verantwoordelijk voor het bewaken van de voortgang en het waarborgen van de belangen van de inwoners.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van fietsvoorzieningen in relatie tot andere gemeentelijke projecten. Ook moet de raad overwegen hoe de herinrichting bijdraagt aan bredere beleidsdoelen zoals duurzaamheid en verkeersveiligheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelen zijn specifiek en meetbaar, zoals de aanleg van een fietsstraat. De tijdlijn is duidelijk, maar er is weinig informatie over hoe succes wordt gemeten na voltooiing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het uitvoeringskrediet van €374.000 goed te keuren voor de herinrichting van de Hoekweg.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er regelmatig overleg is geweest met omwonenden en dat er een inloopbijeenkomst wordt georganiseerd. Dit wijst op een redelijk niveau van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de focus op duurzame veiligheid en het behoud van de bomenstructuur. Het voorstel draagt bij aan duurzame mobiliteit door het stimuleren van fietsverkeer.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt voor de gemeente, aangezien de kosten volledig worden gedekt door subsidies. Dit maakt het voorstel financieel haalbaar zonder extra belasting voor de gemeentelijke begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hofpleinsnelfietsroute Fietsveiligheid Fietscomfort Fietsstraat Subsidie Duurzame veiligheid Bomenstructuur Parkeerplaatsen Schetsontwerp UitvoeringskredietVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Raadsvoorstel tot vaststellen uitgangspunten controle jaarrekening 2013 (894311)
Samenvatting
Het ontwerp-raadsvoorstel aan de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg van 11 september 2013 betreft de controle van de jaarrekening 2013. Het voorstel is om in te stemmen met de vastgestelde uitgangspunten voor deze controle, uitgevoerd door Ernst & Young Accountants. De controle richt zich op het verkrijgen van voldoende zekerheid over de getrouwheid en rechtmatigheid van de jaarrekening, met bepaalde toleranties voor fouten en onzekerheden. Fouten tot 1% van de totale lasten hebben geen gevolgen voor een goedkeurende verklaring, terwijl fouten vanaf 3% dat wel hebben. Onzekerheden tot 3% zijn acceptabel, maar vanaf 10% onthoudt de accountant zich van een oordeel. De raad kan deze toleranties aanscherpen, wat mogelijk extra controlewerkzaamheden en budgettaire gevolgen met zich meebrengt. Er is ook een rapporteringstolerantie vastgesteld, waarbij fouten vanaf € 160.000 worden gerapporteerd. Bijzondere aandachtspunten voor de controle zijn grondexploitaties, rijksbezuinigingen, nieuwe taken en Europese aanbestedingen. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met deze uitgangspunten en aandachtspunten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel: uitgangspunten controle van de jaarrekening 2013
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de uitgangspunten voor de controle van de jaarrekening 2013 door Ernst & Young Accountants. De controle richt zich op het verkrijgen van voldoende zekerheid over de getrouwheid en rechtmatigheid van de jaarrekening, met bepaalde toleranties voor fouten en onzekerheden. De raad kan deze toleranties aanscherpen, wat mogelijk extra kosten met zich meebrengt. Specifieke aandachtspunten voor de controle zijn grondexploitaties, rijksbezuinigingen, nieuwe taken en Europese aanbestedingen. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met deze uitgangspunten en aandachtspunten.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de context, de rol van de accountant, de toleranties en de specifieke aandachtspunten. Echter, het biedt weinig detail over de mogelijke gevolgen van het aanscherpen van de toleranties en de impact daarvan op het budget.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de uitgangspunten voor de jaarrekeningcontrole vast te stellen en kan beslissen over eventuele aanscherping van de toleranties. Daarnaast kan de raad specifieke aandachtspunten voor de controle aangeven.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of de voorgestelde toleranties en aandachtspunten voldoende zijn of dat er aanscherpingen nodig zijn. Dit kan politieke keuzes met betrekking tot transparantie en financiële verantwoordelijkheid beïnvloeden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties voor het geval van afwijkingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de gevolgen van het aanscherpen van toleranties zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de voorgestelde uitgangspunten en aandachtspunten voor de controle van de jaarrekening 2013.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de jaarrekeningcontrole.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot het bestaande budget voor accountantscontrole, dat als toereikend wordt beschouwd. Er wordt echter opgemerkt dat aanscherping van de toleranties mogelijk extra kosten met zich mee kan brengen, hoewel dit niet verder is uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Uitgangspunten controle Jaarrekening 2013 Accountantscontrole Ernst & Young Accountants Goedkeuringstolerantie Rapporteringstolerantie Rechtmatigheidscontrole Grondexploitaties Rijksbezuinigingen Europese aanbestedingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 18 Raadsvoorstel tot ontslag en benoeming leden raadscommissies (Gemeentebelangen) (901575).
Samenvatting
Op 19 september 2013 heeft de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg een voorstel ontvangen betreffende wijzigingen in de samenstelling van raadscommissies. De heer De Miranda heeft ontslag genomen als lid van de commissie Maatschappelijke Activiteiten (MA) en de heer Klazenga als lid van de commissie Algemene Zaken (AZ). De fractie van Gemeentebelangen stelt voor om de heer De Miranda te benoemen als lid van de commissie AZ en de heer Klazenga als lid van de commissie MA. Het voorstel omvat het ontslag en de benoeming van beide heren in de genoemde commissies.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontslag Benoeming Raadscommissies Commissie Maatschappelijke Activiteiten Commissie Algemene Zaken De Miranda Klazenga Gemeentebelangen Fractie PortefeuillehouderVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 19 Vaststellen verantwoording fractievergoeding 2012
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg, gedateerd 19 september 2013, met betrekking tot de vaststelling van de fractievergoeding voor het jaar 2012. Volgens de "Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning" moeten fracties binnen drie maanden na het einde van het kalenderjaar verantwoording afleggen over hun uitgaven. De uitgavenverslagen zijn beschikbaar ter inzage bij de griffie. Het voorstel bevat een overzicht van de financiële situatie van verschillende fracties, waaronder VVD, CDA, Gemeentebelangen, D66, PvdA, GroenLinks en TON, met betrekking tot hun reserves, voorschotten, geaccepteerde uitgaven en het eindsaldo voor 2012.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststellen van de fractievergoeding 2012
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de fractievergoeding voor het jaar 2012 in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Op basis van de "Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning" moeten fracties jaarlijks verantwoording afleggen over hun uitgaven. Het voorstel bevat een overzicht van de financiële status van elke fractie, inclusief voorschotten, geaccepteerde uitgaven en het saldo aan het einde van het jaar. De raad wordt gevraagd om de fractievergoeding voor 2012 vast te stellen op basis van deze gegevens.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in termen van financiële gegevens en verantwoording. Het bevat gedetailleerde informatie over de uitgaven en saldi van de fracties, evenals een verwijzing naar de relevante verordening.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de fractievergoeding voor 2012 formeel vast te stellen. Dit houdt in dat de raad de gepresenteerde financiële gegevens moet beoordelen en goedkeuren.
Politieke Keuzes
Er zijn beperkte politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk administratief van aard is. De raad moet echter beslissen of de verantwoording van de uitgaven voldoet aan de gestelde eisen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële gegevens. Het is tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op het kalenderjaar 2012. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de gepresenteerde cijfers.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de fractievergoeding voor 2012 vast te stellen zoals voorgesteld, op basis van de gepresenteerde financiële gegevens.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne financiële kwestie betreft.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de financiële verantwoording van fractievergoedingen.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de vaststelling van de fractievergoeding. Het voorstel geeft een overzicht van de financiële status van elke fractie, maar er is geen sprake van extra kosten of dekking buiten de bestaande budgetten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fractievergoeding Verordening ambtelijke bijstand Fractieondersteuning Verantwoording Uitgaven Verslagen Griffie Overzicht Kalenderjaar BijlageVerfijning van de zoekopdracht: