16-12-2008 Raad
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 20 Verslag raadsvergadering 4 november 2008. (2008/27048)
Agendapunt 21 Verslag raadsvergadering 11 november 2008 (2008/26793)
Agendapunt 22 Lijst van ingekomen stukken (2008/27942).
Agendapunt 19 Raadsvoorstel tot vaststelling van de nota van wijziging behorende als aanvulling op de reeds vastgestelde najaarsnota (2008/23860)
Agendapunt Besluitenlijst raadsvergadering 16 december 2008. (2008/29214)
Agendapunt Verslag raadsvergadering 16 december 2008 (2009/1568).
Agendapunt 18 Raadsvoorstel tot het toevoegen van een bedrag aan de algemene reserve vrij besteedbaar en een bedrag te bestemmen voor aanpassingen in de openbare ruimte. (2008/19272)
-
Raadsvoorstel tot het toevoegen van een bedrag, groot 900.000,-- aan de algemene reserve vrij besteedbaar en bedrag groot 139.167,40 te bestemmen voor aanpassingen in de openbare ruimte, waaronde.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Raadsvoorstel tot het instemmen met de overeenkomst lokaal onderwijsbeleid (2008/22984).
Samenvatting
Het raadsvoorstel aan de gemeente Leidschendam-Voorburg van 14 oktober 2008 betreft de goedkeuring van een overeenkomst over lokaal onderwijsbeleid. De bestuurlijke verhouding tussen gemeenten en schoolbesturen is veranderd, waarbij schoolbesturen meer autonomie en financiële vrijheid hebben gekregen. Gemeenten hebben echter nog steeds wettelijke verantwoordelijkheden op het gebied van onderwijs en jeugdbeleid. De overeenkomst met de bijzondere schoolbesturen introduceert een lokale lumpsumfinanciering en combinatiefuncties in het onderwijs. Vanaf 2010 nemen schoolbesturen de financiering van bepaalde onderwijstaken over van de gemeente, met een tijdelijke lokale lumpsumvergoeding tot 2013. Combinatiefuncties worden geïmplementeerd om samenwerking tussen onderwijs, sport en cultuur te bevorderen. De gemeente stopt met de subsidiëring van bepaalde onderwijstaken en bouwt de bijdrage voor schoolbegeleiding af. De financiële gevolgen worden deels gedekt door vrijvallende middelen. Het voorstel vraagt de raad in te stemmen met de overeenkomst.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot het instemmen met de overeenkomst lokaal onderwijsbeleid". Het voorstel beoogt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg te laten instemmen met een overeenkomst tussen de gemeente en bijzondere schoolbesturen. Deze overeenkomst betreft de gewijzigde bestuurlijke verhouding en verantwoordelijkheden op het gebied van lokaal onderwijsbeleid, inclusief de invoering van lokale lumpsumfinanciering en combinatiefuncties. De gemeente trekt zich terug uit directe financiering van bepaalde onderwijsactiviteiten, terwijl schoolbesturen meer autonomie krijgen. Er wordt een tijdelijke lokale lumpsumfinanciering voorgesteld om de overgang te ondersteunen, met jaarlijkse evaluaties om de noodzaak hiervan te beoordelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de context, financiële implicaties en de veranderde verantwoordelijkheden tussen gemeente en schoolbesturen beschrijft. Echter, details over de evaluatiecriteria voor de lumpsumfinanciering en de specifieke inhoud van de overeenkomst ontbreken.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde overeenkomst en de financiële regelingen die daarbij horen. Ze spelen een beslissende rol in het goedkeuren van de veranderingen in de financiering en verantwoordelijkheden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van financiële ondersteuning aan schoolbesturen tijdens de overgang naar lumpsumfinanciering en de implementatie van combinatiefuncties. Ze moeten ook overwegen hoe de gemeente betrokken blijft bij de kwaliteit van het onderwijs.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het heeft specifieke doelen en een tijdsgebonden plan, maar mist meetbare evaluatiecriteria voor de lumpsumfinanciering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige rijksbijdragen kan onzekerheid creëren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de overeenkomst en de financiële regelingen, inclusief de tijdelijke lumpsumfinanciering en de implementatie van combinatiefuncties.
Participatie:
Het voorstel vermeldt overleg met schoolbesturen, maar er is geen specifieke informatie over bredere participatie van andere belanghebbenden zoals ouders of leerlingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een tijdelijke lokale lumpsumfinanciering van maximaal €200.000 per jaar en de kosten van combinatiefuncties, deels gedekt door rijksbijdragen en gemeentelijke middelen. De dekking komt uit vrijvallende middelen van beëindigde subsidies en structurele budgetten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lokaal onderwijsbeleid Schoolbesturen Lumpsumfinanciering Combinatiefuncties Bijzondere basisscholen Remedial teaching Godsdienst- en humanistisch vormingsonderwijs Jeugdbeleid Lokale Educatieve Agenda (LEA) SubsidieafbouwVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsvoorstel tot verdeling gelden in het kader van de Tijdelijke Regeling eenmalige tegemoetkoming gemeenten voor kosten ter afwikkeling nalatenschap Oud Vreemdelingenwet. (2008/20619)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de verdeling van de ontvangen gelden van het Rijk in het kader van de Tijdelijke Regeling eenmalige tegemoetkoming voor de afwikkeling van de oude Vreemdelingenwet, ook wel bekend als de Generaal Pardonregeling. De gemeente ontvangt een bedrag van € 3400 per gehuisvest gezin dat een verblijfsstatus heeft gekregen. Voor 2008 is een bedrag van € 108.800 ontvangen, met verdere bijdragen verwacht in 2009 en 2010. De voorgestelde besteding van deze gelden omvat de dekking van reeds gemaakte kosten voor noodopvang en burgemeestersverklaringen, extra subsidies voor VluchtelingenWerk en de Stichting Noodopvang, en de financiering van integratieprojecten voor de betrokken statushouders. Het voorstel vraagt om goedkeuring van deze bestedingen en een wijziging van de begroting van 2008.
-
Raadsvoorstel tot verdeling van de gelden in het kader van de Tijdelijke Regeling eenmalige tegemoetkoming gemeenten voor kosten ter afwikkeling nalatenschap oude Vreemdelingenwet. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot verdeling van de gelden in het kader van de Tijdelijke Regeling eenmalige tegemoetkoming gemeenten voor kosten ter afwikkeling nalatenschap oude Vreemdelingenwet". Het voorstel betreft de verdeling van een financiële tegemoetkoming van het Rijk aan de gemeente Leidschendam-Voorburg voor de kosten gemaakt bij de afwikkeling van de oude Vreemdelingenwet, bekend als het Generaal Pardon. De gemeente ontvangt € 3400 per gehuisvest gezin dat een status heeft ontvangen. Het voorstel omvat de besteding van deze gelden aan gemaakte kosten, subsidies voor VluchtelingenWerk en Noodopvang, en integratieprojecten voor statushouders.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde financiële planning en een overzicht van de voorgestelde bestedingen. Echter, het mist specifieke details over de verwachte resultaten van de integratieprojecten.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en besluiten over de verdeling van de ontvangen gelden. Daarnaast moet de raad de begroting voor 2008 aanpassen volgens het voorstel.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen aan verschillende projecten en subsidies, waarbij ze de balans moeten vinden tussen directe kosten en langetermijninvesteringen in integratie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het financiële aspect duidelijk is, ontbreken specifieke meetbare doelen voor de integratieprojecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde projecten is niet kwantitatief onderbouwd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde verdeling van de gelden goed te keuren en de begroting dienovereenkomstig te wijzigen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van de betrokkenen bij de besluitvorming, maar het ondersteunt organisaties die met de doelgroep werken, zoals VluchtelingenWerk.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op sociale integratie en ondersteuning.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. De totale baten en lasten zijn in balans, en de voorgestelde uitgaven worden gedekt door de Rijksbijdrage. Er is geen extra belasting op de gemeentelijke begroting, aangezien de kosten worden gedekt door de ontvangen tegemoetkoming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Generaal Pardon Tijdelijke Regeling VluchtelingenWerk Noodopvang Rijksbijdrage Integratieprojecten Subsidie Statushouders Huisvesting BurgemeestersverklaringenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 14 Raadsvoorstel tot vaststelling van de kaders voor de inzet van reserves voor wonen (2008/23126).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg richt zich op de inzet van financiële reserves voor het intensiveren van het gemeentelijk woningbouwbeleid. Er is een bedrag van € 1 miljoen beschikbaar voor sociale woningbouw en de gemeente kan aanspraak maken op ongeveer € 2 miljoen aan BLS Vinac-gelden. Het voorstel omvat het vaststellen van beleidscriteria voor subsidiëring van woningbouwactiviteiten, gericht op het verbeteren van de kwaliteit van woningen en het bevorderen van doorstroming, met speciale aandacht voor sociale woningbouw en levensloopbestendige woningen. De gemeente wil een deel van de middelen inzetten voor particuliere woningverbetering en lopende projecten. De beleidscriteria omvatten onder andere het realiseren van minimaal 30% sociale woningbouw en het verhogen van de kwaliteit van woningen door middel van toegankelijkheid, veiligheid en duurzaamheid. De gemeente heeft verschillende financiële middelen beschikbaar, waaronder reserves voor volkshuisvesting en sociale woningbouw, en kan aanspraak maken op BLS Vinac-gelden, mits aan bepaalde prestatiecriteria wordt voldaan. Het voorstel benadrukt het belang van duidelijke beleidscriteria om de zichtbaarheid van gemeentelijke investeringen te vergroten en om te voorkomen dat extra investeringen verdwijnen in de onrendabele top van investeerders.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot inzet van reserves voor wonen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Raadsvoorstel tot inzet van reserves voor wonen". Het richt zich op het intensiveren van het gemeentelijk woonbeleid in Leidschendam-Voorburg door het vaststellen van beleidscriteria voor subsidiëring van woningbouwactiviteiten. Er is €1 miljoen beschikbaar voor sociale woningbouw en €2 miljoen aan BLS-gelden. Het voorstel beoogt deze middelen te gebruiken voor lopende projecten en particuliere woningverbetering, met een focus op sociale woningbouw, duurzaamheid en doorstroming.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de beschikbare financiële middelen, beleidskaders en de noodzaak voor beleidscriteria. Echter, het mist specifieke details over de implementatie en monitoring van de voorgestelde maatregelen.
Rol van de Raad:
De raad moet de voorgestelde beleidscriteria goedkeuren en besluiten over de toewijzing van de financiële middelen voor woningbouwactiviteiten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van sociale woningbouw, duurzaamheid en doorstroming. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de verdeling van middelen tussen nieuwbouw en particuliere woningverbetering.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifieke doelen en middelen noemt, ontbreken meetbare resultaten en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de criteria is niet gegarandeerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde beleidscriteria goed te keuren en de financiële middelen toe te wijzen zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt betrokkenheid van bewoners bij planontwikkeling als onderdeel van de WOONvisie 2020, maar geeft geen specifieke details over hoe participatie wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met nadruk op levensloopbestendig bouwen en het Klimaatconvenant Duurzaam Bouwen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel maakt gebruik van bestaande reserves en BLS-gelden. Er is een totaalbedrag van €5.509.365 beschikbaar. De dekking komt uit gemeentelijke reserves en verwachte subsidies, maar er is geen garantie dat alle BLS-gelden behouden blijven tot 2010.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woningbouwbeleid Sociale woningbouw Woonvisie 2020 BLS-gelden Particuliere woningverbetering Doorstroming Levensloopbestendige woningen Starterslening Woonmilieus PrestatieafsprakenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Raadsvoorstel: Veiligheidsregio Haaglanden en Regionalisering Brandweer Haaglanden (2008/23777)
-
Raadsvoorstel Veiligheidsregio Haaglanden en Regionalisering Brandweer Haaglanden .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Veiligheidsregio Haaglanden en Regionalisering Brandweer Haaglanden". Het voorstel betreft de regionalisering van de brandweer in de regio Haaglanden, waarbij de operationele verantwoordelijkheid en het beheer van lokale brandweerkorpsen worden overgedragen aan een regionale brandweerorganisatie. Dit proces is complexer dan verwacht, waardoor de planning is aangepast en de uitvoering gefaseerd plaatsvindt. De gemeenschappelijke regeling wordt gewijzigd om de Veiligheidsregio Haaglanden te vormen, wat de start markeert van de regionalisering. De overdracht van bevoegdheden en taken wordt uitgesteld tot ten vroegste 1 januari 2010.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de juridische, bestuurlijke en operationele aspecten van de regionalisering. Het bevat ook een overzicht van de financiële en personele implicaties, evenals de voorwaarden voor de overdracht van taken.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft een controlerende en budgetterende rol. Ze moeten instemmen met de wijziging van de gemeenschappelijke regeling en de voorwaarden voor de regionalisering. De raad heeft ook invloed op de begroting en kan zienswijzen indienen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van autonomie die ze willen behouden versus de voordelen van een regionale aanpak. Ze moeten ook keuzes maken over de financiering van eventuele pluspakketten en de impact op lokale brandweerzorg.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van doelen en tijdlijnen, maar de haalbaarheid hangt af van de goedkeuring van de gemeenteraden en de beschikbaarheid van middelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige wetgeving kan onzekerheid introduceren.
Besluit van de raad:
De raad moet instemmen met de wijziging van de gemeenschappelijke regeling en de voorwaarden voor de regionalisering, inclusief de opschorting van de overdracht van taken tot uiterlijk 1 januari 2010.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers, maar benadrukt de betrokkenheid van gemeentelijke en regionale bestuursorganen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel is budgettair neutraal, met de huidige zorg geleverd voor het huidige budget. Er zijn afspraken over de financiering van frictiekosten en eventuele extra eisen vanuit het Rijk. De gemeentelijke bijdrage blijft voor de eerste drie jaar gefixeerd, met uitzondering van indexering en frictiekosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Haaglanden Regionalisering Brandweer Gemeenschappelijke regeling Hulpverleningsregio Burgemeester Operationele verantwoordelijkheid Overdracht Bestuurlijke aansturing BrandweerzorgVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 12 Raadsvoorstel tot vaststelling Nota "Schaken met paard en landschap" en bijbehorende "Zienswijzenota paardenbeleid" (2008/24435).
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft de Nota "Schaken met paard en landschap" vastgesteld, waarin het paardenbeleid van de gemeente wordt uiteengezet. Deze nota, samen met de "Zienswijzennota paardenbeleid", is opgesteld na een inspraakperiode waarin 12 zienswijzen werden ingediend. De nota is aangepast op basis van deze zienswijzen, hoewel er geen ingrijpende veranderingen zijn doorgevoerd. De aanpassingen betreffen voornamelijk randvoorwaarden en spelregels. Het proces om tot deze nota te komen, omvatte discussiebijeenkomsten met belanghebbenden en deskundigen. Na vaststelling worden de nota's ter inzage gelegd en vertaald naar de bestemmingsplannen Buitengebied en Nieuwe Driemanspolder. De betrokkenen worden schriftelijk geïnformeerd en de stukken worden openbaar gemaakt via de gemeentelijke kanalen.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling Nota Schaken met paard en landschap en bijbehorende Zienswijzennota paardenbeleid .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststelling Nota 'Schaken met paard en landschap' en bijbehorende 'Zienswijzennota paardenbeleid'". Het voorstel betreft de vaststelling van het paardenbeleid in de gemeente Leidschendam-Voorburg. De nota heeft als doel om richtlijnen en spelregels vast te stellen voor paardenhouderijen in de gemeente, met aandacht voor ruimtelijke ordening en landschapsbeheer. Na een inspraakperiode waarin 12 zienswijzen zijn ingediend, zijn enkele aanpassingen doorgevoerd. De nota en zienswijzennota worden na vaststelling geïntegreerd in de bestemmingsplannen Buitengebied en Nieuwe Driemanspolder.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een uitgebreide beschrijving geeft van het proces, de inspraakreacties en de aanpassingen die zijn doorgevoerd. Het bevat ook een duidelijke vervolgprocedure.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de nota en de zienswijzennota vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring van het voorgestelde beleid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde richtlijnen en spelregels voor paardenhouderijen, en of zij akkoord gaat met de wijze waarop inspraakreacties zijn verwerkt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar mist specifieke meetbare doelen en tijdsgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de richtlijnen kan moeilijk te meten zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Nota "Schaken met paard en landschap" en de "Zienswijzennota paardenbeleid" vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel beschrijft een uitgebreid participatieproces, inclusief inspraakmogelijkheden en discussiebijeenkomsten met belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in relatie tot landschapsbeheer en het voorkomen van bodemaantasting.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsmogelijkheden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Paardenbeleid Nota "Schaken met paard en landschap" Zienswijzennota Inspraak Bestemmingsplannen Zienswijzen Belanghebbenden Adviesraad Stompwijk Hippische voorzieningen Landschappelijk adviesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Raadsvoorstel tot overdracht Sijtwendebrug. (2008/23981)
Samenvatting
Het Stadsgewest Haaglanden wil het toekomstige onderhoud en de bedieningskosten van de Sijtwendebrug afkopen. De gemeente Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om in te stemmen met een afkoopsom van € 2.160.194,59. Deze som is bedoeld om de kosten voor beheer, onderhoud en bediening van de brug voor de komende 60 jaar te dekken, inclusief een volledige vervanging van de brug na die periode. De jaarlijkse kosten voor bediening en onderhoud worden geschat op € 56.000, en deze zullen vanaf 2009 structureel gedekt moeten worden uit de begrotingsruimte. De afkoopsom kan worden toegevoegd aan de algemene reserve van de gemeente. Het voorstel is om de afkoopsom te accepteren en de extra jaarlijkse lasten te dekken vanuit de begrotingsruimte.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot overdracht Sijtwendebrug
Samenvatting: Het voorstel betreft de overdracht van de Sijtwendebrug, een fiets- en voetgangersbrug over de Vliet, van het Stadsgewest Haaglanden naar de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het Stadsgewest biedt een afkoopsom van € 2.160.194,59 aan voor het toekomstige onderhoud en de bediening van de brug. De provincie Zuid-Holland heeft de bediening al overgenomen en werkt aan een overeenkomst voor bediening op afstand. De afkoopsom is gebaseerd op een meerjarenprognose van de onderhoudskosten. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de afkoopsom en deze toe te voegen aan de algemene reserve, terwijl de jaarlijkse kosten van € 56.000 structureel gedekt worden uit de begrotingsruimte.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële ramingen en een overzicht van de betrokken partijen en verantwoordelijkheden. Echter, er is weinig detail over de risico's en onzekerheden op lange termijn.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met de afkoopsom en beslissen over de financiële dekking van de jaarlijkse kosten. Daarnaast moet de raad besluiten hoe de afkoopsom in de begroting wordt verwerkt.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de afkoopsom en hoe ze de jaarlijkse kosten willen dekken. Er is ook een keuze over hoe de afkoopsom wordt ingezet binnen de algemene reserve.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist tijdgebonden elementen voor de implementatie van de financiële dekking. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de lange termijn onzekerheden zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen om in te stemmen met de afkoopsom en de financiële dekking van de jaarlijkse kosten goedkeuren.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn een jaarlijkse last van € 56.000 voor bediening en onderhoud, die structureel gedekt moet worden uit de begrotingsruimte. De afkoopsom wordt toegevoegd aan de algemene reserve, wat financiële flexibiliteit biedt. De dekking van de extra lasten is mogelijk binnen de huidige meerjarenbegroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sijtwendebrug Stadsgewest Haaglanden Afkoopsom Onderhoud Bediening Provincie Zuid-Holland Arcadis Financiële consequenties Algemene reserve MeerjarenbegrotingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel tot vaststelling van de budgettair neutrale begrotingswijziging inzake Wet inburgering. (2008/13832)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft een budgettair neutrale wijziging van de begroting in verband met de Wet inburgering. Door de late invoering van de wet en de complexe financiering zijn er nog geen posten opgenomen voor de te ontvangen en te betalen bedragen. De gemeente heeft een belangrijke rol in de uitvoering van de wet, met taken op het gebied van informatieverstrekking, facilitering en handhaving. Er zijn verschillende vergoedingen voor diverse doelgroepen en de afrekening met het Rijk vindt later plaats. De gemeente stelt voor om een eenvoudige begrotingswijziging door te voeren waarbij inkomsten en uitgaven in beeld worden gebracht. Er is ook een discussie over de eigen bijdrage van € 270 voor inburgeringsplichtigen, waarbij een premie kan worden verstrekt als aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Er is een knelpuntenpot van € 50.000 voor integratie en taallessen. Voor taalcoaches is een Rijksbijdrage ontvangen en deze wordt ingezet voor de jaren 2008-2011. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen voor de begroting en de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de wijziging en kennis te nemen van de uitvoeringsregels.
-
Raadsvoorstel tot vaststellen van de budgettair neutrale begrotingswijziging inzake Wet inburgering .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststellen van de budgettair neutrale begrotingswijziging inzake Wet inburgering
Samenvatting: Het voorstel betreft een budgettair neutrale wijziging van de begroting van de gemeente Leidschendam-Voorburg in verband met de Wet inburgering. Door de late invoering van de wet en de complexe financieringsstructuur zijn er nog geen posten opgenomen voor de te ontvangen en te betalen bedragen. De gemeente heeft een informerende, faciliterende en handhavende rol in de uitvoering van de wet. Het voorstel omvat het vaststellen van uitvoeringsregels, waaronder het opleggen van een eigen bijdrage aan inburgeringsplichtigen en het verstrekken van een premie bij succesvolle afronding van het traject. De wijziging heeft geen financiële gevolgen voor de begroting.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de verschillende aspecten van de Wet inburgering en de bijbehorende financiële en administratieve implicaties behandelt. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de rollen van de gemeente en de financiële afhandeling.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met de voorgestelde begrotingswijziging en kennisnemen van de uitvoeringsregels. De raad speelt een toezichthoudende rol en moet ervoor zorgen dat de begrotingswijziging in lijn is met de gemeentelijke doelstellingen en wetgeving.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de begrotingswijziging en de uitvoeringsregels, inclusief de keuze om een premie te verstrekken ter hoogte van de eigen bijdrage. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot de ondersteuning van inburgeringsplichtigen met lage inkomens.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële neutraliteit en de vastgestelde uitvoeringsregels. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de premie als motivatie-instrument kan ter discussie staan.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om akkoord te gaan met de voorgestelde begrotingswijziging en de uitvoeringsregels.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inburgeringsplichtigen of andere stakeholders in de besluitvorming, maar richt zich op de uitvoering van de wet.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de begroting, aangezien de wijziging budgettair neutraal is. De eigen bijdrage en premie worden binnen de bestaande budgetten afgehandeld. De knelpuntenpot en de financiering van taalcoaches worden ook binnen de bestaande middelen gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet inburgering Budgettair neutraal Eigen bijdrage Inburgeringsplichtigen Rijksbijdrage Faciliterende taak Integratie Knelpuntenpot Taalcoaches Re-integratietrajectVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Raadsvoorstel: conceptjaarrekening 2007 en conceptbegroting 2008 van het bestuur van de Stichting PANTA RHEI. (2008/23690)
Samenvatting
Het raadsvoorstel aan de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de goedkeuring van de conceptjaarrekening 2007 en de conceptbegroting 2008 van de stichting PANTA RHEI, die verantwoordelijk is voor het openbaar basisonderwijs en enkele rooms-katholieke scholen. De gemeente heeft een toezichthoudende rol en er zijn afspraken gemaakt over regelmatige overleggen met het bestuur van PANTA RHEI. De conceptjaarrekening 2007 toont een solide financiële positie met een eigen vermogen van € 5.852.187,00 en een exploitatieresultaat van € 360.089,00. De conceptbegroting 2008 is gebaseerd op een financieel beleidsplan en een risicoanalyse, met aandacht voor strategische doelen en schoolplannen. Het voorstel is om in te stemmen met de delen van de jaarrekening en begroting die betrekking hebben op de openbare scholen en de overige delen voor kennisgeving aan te nemen.
-
Raadsvoorstel conceptjaarrekening 2007 en conceptbegroting 2008 van het bestuur van de stichting PANTA RHEI .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel conceptjaarrekening 2007 en conceptbegroting 2008 van het bestuur van de stichting PANTA RHEI
Samenvatting: Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om in te stemmen met de conceptjaarrekening 2007 en de conceptbegroting 2008 van de stichting PANTA RHEI, voor zover deze betrekking hebben op de openbare scholen. De stichting, ontstaan uit een fusie van verschillende schoolbesturen, beheert zowel openbare als rooms-katholieke basisscholen. De gemeente behoudt een toezichthoudende rol en heeft eerder een financiële bijdrage geleverd om de bestuurlijke verzelfstandiging te ondersteunen. De financiële documenten tonen een gezonde financiële positie van de stichting, en er zijn geen inhoudelijke bezwaren tegen de gepresenteerde cijfers.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in termen van de informatie die wordt verstrekt over de financiële positie van de stichting PANTA RHEI en de rol van de gemeente. Het bevat gedetailleerde financiële gegevens en een duidelijke uitleg van de toezichthoudende rol van de gemeente.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om in te stemmen met de conceptjaarrekening en conceptbegroting voor de openbare scholen en om kennis te nemen van de documenten voor de niet-openbare scholen. De raad heeft ook een toezichthoudende rol en kan goedkeuring onthouden indien nodig.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de financiële documenten van de stichting PANTA RHEI. Dit omvat het beoordelen van de financiële gezondheid en de besteding van de "bruidsschat" die eerder door de gemeente is verstrekt.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en doelen. Het is tijdgebonden met betrekking tot de jaarlijkse rapportage en goedkeuring. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om in te stemmen met de conceptjaarrekening 2007 en de conceptbegroting 2008 voor de openbare scholen en om de documenten voor de niet-openbare scholen voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van andere belanghebbenden buiten de gemeente en de stichting PANTA RHEI.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, inclusief de besteding van de "bruidsschat" van maximaal € 729.000,00. De financiële positie van de stichting wordt als gezond beoordeeld, en er zijn geen extra financiële verplichtingen voor de gemeente aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
PANTA RHEI Conceptjaarrekening 2007 Conceptbegroting 2008 Openbaar basisonderwijs Toezichthoudende taak Bestuurlijke verzelfstandiging Bruidsschat Financiële positie Solvabiliteit WeerstandsvermogenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Raadsvoorstel tot beschikbaarstelling van een voorbereidingskrediet voor verplaatsing volkstuinencomplex Starrevaart (2008/19524).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de verplaatsing van het volkstuincomplex Starrevaart van Overgoo naar Leidschendammerhout. De huurovereenkomst voor het huidige complex loopt af op 1 november 2008, en de grond zal worden gebruikt voor nieuwe stedelijke ontwikkelingen. Leidschendammerhout is aangewezen als vervangende locatie, waarvoor een planologische procedure nodig is. De gemeente stelt een voorbereidingskrediet van € 110.000 voor om de verplaatsing en inrichting van het nieuwe complex mogelijk te maken. Dit bedrag omvat de vergoeding van getaxeerde eigendommen op het oude complex en de kosten voor aanleg en inrichting van het nieuwe terrein. De verhuizing is gepland voor het tuinseizoen van 2009, en de huurovereenkomst voor het oude complex wordt verlengd tot het einde van dat seizoen om een soepele overgang te garanderen. De kosten van de verplaatsing zullen uiteindelijk worden opgenomen in de grondexploitatie van Overgoo.
-
Raadsvoorstel tot beschikbaarstelling van een voorbereidingskrediet voor verplaatsing volkstuincomplex Starrevaart .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Raadsvoorstel tot beschikbaarstelling van een voorbereidingskrediet voor verplaatsing volkstuincomplex Starrevaart". Het voorstel beoogt de verhuizing van het volkstuincomplex Starrevaart van Overgoo naar Leidschendammerhout, aangezien de huurovereenkomst voor de huidige locatie afloopt en de grond voor nieuwe stedelijke ontwikkelingen zal worden gebruikt. De gemeente heeft een vervangende locatie aangewezen, maar er zijn financiële middelen nodig voor de aanleg en inrichting. Het voorstel vraagt om een voorbereidingskrediet van €110.000 om de verhuizing te faciliteren en de vereniging te compenseren voor de getaxeerde waarde van hun eigendommen op het oude complex.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke informatie over de noodzaak van de verhuizing, de financiële aspecten, en de planning. Echter, er is enige onzekerheid over de toekomstige opbrengsten van de grondexploitatie.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het voorbereidingskrediet en de vergoeding van de getaxeerde waarde van de eigendommen op het oude complex.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de financiële steun aan de volkstuinvereniging willen verlenen en of ze akkoord gaan met het gebruik van toekomstige opbrengsten uit de grondexploitatie voor deze kosten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bedragen en tijdlijnen. Het is echter minder specifiek over de exacte dekking van de kosten vanuit de toekomstige grondexploitatie, wat een potentieel risico vormt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het voorbereidingskrediet van €110.000 beschikbaar te stellen en de vergoeding van de getaxeerde waarde goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van de volkstuinvereniging in de besluitvorming, maar impliceert wel dat er overleg is geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de verhuizing naar een natuurgebied kan implicaties hebben voor ecologische duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een krediet van €110.000, waarvan de dekking deels afhankelijk is van toekomstige opbrengsten uit de grondexploitatie van Overgoo. Er is een risico dat deze opbrengsten niet toereikend zijn, wat financiële onzekerheid met zich meebrengt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Volkstuincomplex Starrevaart Overgoo Leidschendammerhout Verplaatsing Voorbereidingskrediet Herontwikkeling Stedenbouwkundige ontwikkelingen Groen Service Zuid-Holland (GZH) Bestemmingsplan VrijstellingsprocedureVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Raadsvoorstel tot beschikbaarstelling van een extra investeringskrediet ten behoeve van de herontwikkeling van het Huygens Lyceum tot Gymnasium Novum (2008/24099).
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de herontwikkeling van het Huygens Lyceum tot Gymnasium Novum in Voorburg, gepland om te starten op 1 augustus 2009. De Spinozagroep, verantwoordelijk voor deze herontwikkeling, heeft een extra investeringskrediet van € 1.700.000,00 aangevraagd bovenop het reeds toegekende bedrag van € 5.500.000,00. Dit extra krediet is nodig vanwege meerkosten die zijn ontstaan door aanvullende eisen, zoals brandveiligheid en locatiegebonden aanpassingen. De totale kosten worden nu geraamd op € 7.200.000,00. De extra kapitaallasten kunnen worden gedekt binnen het positieve begrotingssaldo van 2009-2012. De herontwikkeling omvat zowel renovatie als nieuwbouw en is bedoeld om het gebouw geschikt te maken voor maximaal 700 leerlingen. Het voorstel benadrukt dat de extra voorzieningen noodzakelijk zijn voor verbeterde leer- en werkomstandigheden. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met het extra krediet.
-
Raadsvoorstel tot beschikbaar stellen van een extra investeringskrediet ten behoeve van de herontwikkeling van het Huygens Lyceum tot Gymnasium Novum .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot beschikbaar stellen van een extra investeringskrediet ten behoeve van de herontwikkeling van het Huygens Lyceum tot Gymnasium Novum.
Samenvatting: Het voorstel betreft de herontwikkeling van het Huygens Lyceum tot Gymnasium Novum, waarvoor de Spinozagroep een extra investeringskrediet van € 1.700.000,00 aanvraagt. Dit bedrag is nodig bovenop het reeds toegekende krediet van € 5.500.000,00, om te voldoen aan de eisen voor een frisse school en andere noodzakelijke voorzieningen. De extra kosten zijn onder andere het gevolg van brandveiligheidseisen en locatiegebonden aanpassingen. De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft de verantwoordelijkheid voor de onderwijshuisvesting en moet beslissen over de toekenning van het extra krediet.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde financiële onderbouwing en een uitleg van de noodzaak voor de extra middelen. Er is echter weinig informatie over alternatieve financieringsopties of mogelijke bezuinigingen.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over de toekenning van het extra investeringskrediet van € 1.700.000,00. Dit besluit is cruciaal voor de voortgang van de herontwikkeling van het schoolgebouw.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij het extra krediet willen toekennen, rekening houdend met de financiële implicaties en de noodzaak van de verbeteringen voor de school.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en tijdlijnen. Het is echter minder specifiek over de exacte impact van de verbeteringen op de leeromgeving. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de verwachte resultaten.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij instemmen met het beschikbaar stellen van het extra investeringskrediet van € 1.700.000,00.
Participatie
Het voorstel vermeldt overleg met buurtbewoners over locatiegebonden aanpassingen, maar geeft geen uitgebreide informatie over bredere participatie van belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, gezien de nadruk op het realiseren van een frisse school, wat impliceert dat er aandacht is voor een gezond binnenklimaat.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn een extra krediet van € 1.700.000,00 en jaarlijkse kapitaallasten die vanaf 2011 beginnen. Deze lasten kunnen worden opgevangen binnen het positieve begrotingssaldo van 2009-2012. Het voorstel geeft geen alternatieve financieringsopties aan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herontwikkeling Gymnasium Novum Spinozagroep Investeringskrediet Huygens Lyceum Onderwijshuisvesting Carel Vosmaerstraat Renovatie Nieuwbouw Frisse schoolVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Raadsvoorstel tot instemming met het Bestuursconvenant Realisatie Nieuwe Driemanspolder (2008/24315).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de instemming met het Bestuursconvenant voor de realisatie van de Nieuwe Driemanspolder. Dit project beoogt de transformatie van een agrarisch gebied naar een gebied met natuur, recreatie en waterberging, met een gezamenlijk budget van € 19,2 miljoen, waarvan de gemeente € 1,56 miljoen bijdraagt. Na ondertekening van het convenant op 18 december 2008, zal de Gebiedscoalitie, bestaande uit de Hoogheemraadschappen Rijnland en Delfland en de gemeente Zoetermeer, de uitvoering op zich nemen. Het convenant legt de financiële bijdrage van de gemeente vast en markeert het begin van de realisatiefase. Het project heeft een Go-No go-moment dat oorspronkelijk was gekoppeld aan de vaststelling van bestemmingsplannen, maar is vervroegd naar eind 2008. De gemeente heeft reeds budget gereserveerd en de bijdrage zal in één keer worden overgemaakt. Het convenant bevat afspraken over kwaliteit, risico's en planschade, en benadrukt dat de Gebiedscoalitie verantwoordelijk is voor het realiseren van het project binnen de gestelde kaders.
-
Raadsvoorstel tot instemming met het Bestuursconvenant Realisatie Nieuwe Driemanspolder .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot instemming met het Bestuursconvenant Realisatie Nieuwe Driemanspolder." Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om in te stemmen met het Bestuursconvenant voor de realisatie van de Nieuwe Driemanspolder. Dit project beoogt de transformatie van een agrarisch gebied naar een gebied voor natuur, recreatie en waterberging. De gemeentelijke bijdrage is vastgesteld op € 1,56 miljoen, onderdeel van een totaalbudget van € 19,2 miljoen. Na ondertekening van het convenant zal de Gebiedscoalitie, bestaande uit verschillende waterschappen en de gemeente Zoetermeer, de verantwoordelijkheid voor de uitvoering op zich nemen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de financiële bijdrage, de projectstructuur, en de verantwoordelijkheden van de betrokken partijen. Echter, details over de exacte inhoud van het Bestuursconvenant en de specifieke verantwoordelijkheden van de raad zijn beperkt.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het Bestuursconvenant, wat een formele goedkeuring inhoudt voor de gemeentelijke bijdrage en de voortgang van het project.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de financiële bijdrage en de voorwaarden van het Bestuursconvenant. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het kwaliteitsniveau van het project, afhankelijk van de beschikbare budgetten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er financiële en tijdsgebonden elementen zijn, ontbreken specifieke meetbare doelen en criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige beslissingen over kwaliteitsniveaus kan voor onzekerheid zorgen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met het Bestuursconvenant en de bijbehorende financiële bijdrage.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het project de transformatie van agrarisch gebied naar natuur en waterberging omvat, wat bijdraagt aan ecologische en recreatieve doelen.
Financiële gevolgen:
De financiële bijdrage van de gemeente is € 1,56 miljoen, gedekt door eerder gereserveerd budget. Er zijn geen rente- of indexeringskosten voor de gemeente, wat financiële stabiliteit biedt. De dekking van eventuele extra kosten door indexering wordt deels opgevangen door rente-inkomsten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuursconvenant Nieuwe Driemanspolder Gebiedscoalitie Bijdrage Project Kwaliteit Risico’s Inrichtingsplan Budget PlanschadeVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot vaststelling van het concept Locatieplan Beeldende Kunst Leidschendam-Voorburg. (2008/23673)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de vaststelling van een concept Locatieplan Beeldende Kunst, dat een meerjarenplan voor de integratie van beeldende kunst in de openbare ruimte voorstelt. Het plan omvat een evaluatie van de percentageregeling beeldende kunst, die sinds 2006 op proef is toegepast maar weinig resultaat heeft opgeleverd. Het voorstel is om deze regeling af te schaffen en een vastgesteld budget te gebruiken voor kunstintegratie. De adviescommissie beeldende kunst heeft locatievoorstellen gedaan, die zijn getoetst en gerangschikt op prioriteit voor de komende drie jaar. Financieel gezien is er een bestemmingsreserve van € 308.200,07 beschikbaar, waarvan een deel is geoormerkt voor specifieke projecten. Voor 2009 is een bedrag van € 155.000,00 nodig, waarvan € 30.000,00 uit de grondexploitatie Sijtwende komt. Vanaf 2010 is jaarlijks € 100.000,00 nodig voor kunstintegratie. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met het conceptplan, de financiële plannen en de opheffing van de percentageregeling.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van het concept Locatieplan Beeldende Kunst Leidschendam-Voorburg .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Raadsvoorstel tot vaststelling van het concept Locatieplan Beeldende Kunst Leidschendam-Voorburg". Het betreft een meerjarenplan voor de integratie van beeldende kunst in de openbare ruimte van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het plan omvat de evaluatie van de percentageregeling beeldende kunst, die als proef sinds 2006 van kracht is. Het voorstel beoogt de regeling af te schaffen en een vast budget in te stellen voor kunstintegratie. Er is een prioriteitenlijst voor kunstlocaties opgesteld en financiële middelen zijn gereserveerd voor de uitvoering van het plan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de achtergrond, de noodzaak van het plan, de financiële consequenties en de rol van de adviescommissie. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de specifieke kunstprojecten en de betrokkenheid van de gemeenschap.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het concept Locatieplan, de evaluatie van de percentageregeling en de financiële toewijzingen voor kunstprojecten. De raad speelt een beslissende rol in het goedkeuren van de voorgestelde budgetten en beleidswijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de afschaffing van de percentageregeling en de instelling van een vast budget voor kunstintegratie. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de prioritering van kunstlocaties en de jaarlijkse financiële toewijzing vanaf 2010.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het heeft specifieke doelen en een tijdsgebonden plan, maar mist meetbare criteria voor succes en gedetailleerde specificaties van de kunstprojecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de participatie en de duurzaamheid van de kunstwerken worden niet uitgebreid behandeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het concept Locatieplan goed te keuren, de percentageregeling af te schaffen, en de voorgestelde financiële middelen toe te wijzen voor de uitvoering van het plan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat participatie per locatie en project zal worden bekeken, maar biedt geen gedetailleerd plan voor betrokkenheid van de gemeenschap of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het zou echter een overweging kunnen zijn bij de selectie en het onderhoud van kunstwerken.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een jaarlijkse toewijzing van €100.000 vanaf 2010 voor kunstintegratie. Er is een bestemmingsreserve van €308.200,07, waarvan een deel is geoormerkt voor specifieke projecten. Het voorstel geeft aan hoe de kosten gedekt worden door bestaande reserves en toekomstige begrotingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beeldende Kunst Openbare Ruimte Percentageregeling Adviescommissie Beeldende Kunst (ABK) Gemeenschapskunst Monumentale Kunst Bestemmingsreserve Evaluatie Financiële Consequenties IntegratieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Raadsvoorstel tot vaststelling van het subsidieplafond 2009 en 2010. (2008/24223)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de vaststelling van het subsidieplafond voor de jaren 2009 en 2010. Het doel is om het subsidievolume te beheersen door de hoogte van de subsidielijst 2009 als het subsidieplafond vast te stellen. Dit plafond, dat zowel eenmalige als structurele subsidies omvat, is bepaald op € 9.318.974,00, zoals ook in de begroting van 2009 is geraamd. Het voorstel benadrukt het belang van het publiekelijk bekendmaken van de subsidieplafonds en de verdeelregels om open eind financiering te voorkomen. De subsidielijst is in november op de gemeentelijke website gepubliceerd en zal naar de subsidieaanvragers worden verzonden. Het college van Leidschendam-Voorburg stelt voor om de subsidieplafonds voor beide jaren vast te stellen op het genoemde bedrag.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot vaststelling van het subsidieplafond 2009 en 2010" voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het doel is om het subsidievolume te beheersen door een subsidieplafond vast te stellen voor de jaren 2009 en 2010, gebaseerd op de subsidielijst van 2009. Dit plafond omvat zowel eenmalige als structurele subsidies en is vastgesteld op €9.318.974,00 per jaar. Het voorstel is bedoeld om open-eind financiering te voorkomen en duidelijkheid te bieden over het totale subsidievolume. De raad wordt gevraagd dit plafond vast te stellen, waarna het college de verdeling van de middelen bepaalt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van het doel, de wettelijke basis, en de financiële implicaties. Echter, meer details over de criteria voor de verdeling van subsidies zouden nuttig zijn.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het subsidieplafond vast te stellen. Dit is een belangrijke stap in het beheersen van het subsidievolume en het bieden van financiële duidelijkheid.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het voorgestelde subsidieplafond passend is en of het aansluit bij de beleidsdoelen van de gemeente. Er moet ook worden overwogen of de verdeling van middelen rechtvaardig en effectief is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het vastgestelde bedrag. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten van de verdeling van subsidies en de evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de verdelingscriteria zouden het voorstel sterker maken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het subsidieplafond voor 2009 en 2010 vast te stellen op €9.318.974,00 per jaar.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen in het proces. Er is wel communicatie gepland via de gemeentelijke website en richtlijnenbrieven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk: een vastgesteld subsidieplafond van €9.318.974,00 per jaar. Het voorstel geeft aan dat dit bedrag in de begroting van 2009 is geraamd, maar biedt geen details over hoe eventuele tekorten gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidieplafond Subsidielijst 2009 Algemene Subsidieverordening Subsidieproces Subsidieaanvragen Beleidskader Verdeelregels Begroting 2009 Structurele en incidentele subsidies CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4 Raadsvoorstel tot vaststelling van nieuw subsidiebeleid voor de wijkverenigingen. (2008/24270)
Samenvatting
Het college van de gemeente Leidschendam-Voorburg stelt voor om het subsidiebeleid voor wijkverenigingen te herzien vanaf 2010. Het huidige beleid is niet transparant en verschilt tussen Voorburg en Leidschendam, wat leidt tot ongelijkheid. Het nieuwe voorstel beoogt een rechtvaardig en effectief subsidiebeleid, gebaseerd op de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en de ambities van de gemeente. De voorgestelde subsidiesystematiek combineert verschillende normen: 100% van de kale huur, een bedrag per gezinslidmaatschap, en een projectenpot voor activiteiten die sociale samenhang bevorderen. Dit moet leiden tot een eerlijke verdeling van het subsidiebudget en wijkverenigingen stimuleren om vraaggericht te werken. Het voorstel houdt rekening met de continuïteit van wijkverenigingen en minimaliseert administratieve lasten. Er zijn enkele financiële herverdelingseffecten en overgangsregelingen nodig, maar het totale benodigde subsidiebudget kan binnen de huidige begroting worden gedekt. Het college vraagt de raad om in te stemmen met dit voorstel en de bijbehorende subsidievoorwaarden en -criteria.
-
Raadsvoorstel tot het vaststellen van nieuw subsidiebeleid voor de wijkverenigingen .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot het vaststellen van nieuw subsidiebeleid voor de wijkverenigingen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het vaststellen van een nieuw subsidiebeleid voor wijkverenigingen in Leidschendam-Voorburg, ingaande 2010. Het huidige beleid is niet transparant en leidt tot ongelijkheid tussen wijkverenigingen in Leidschendam en Voorburg. Het nieuwe beleid beoogt een rechtvaardige en effectieve subsidiesystematiek, gebaseerd op de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en de nota Vitale Verbindingen. Het voorstel introduceert een combinatie van subsidienormen, waaronder 100% van de kale huur, een bedrag per gezinslidmaatschap, en een projectenpot voor sociale samenhang. Het doel is om de sociale cohesie in wijken te versterken en een gelijk speelveld voor alle wijkverenigingen te creëren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de huidige situatie, de noodzaak voor verandering, en de voorgestelde nieuwe systematiek. Het bevat financiële overzichten en een analyse van de impact op verschillende wijkverenigingen.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen, wijzigingen aanbrengen indien nodig, en uiteindelijk goedkeuren of afwijzen. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van het subsidiebeleid en het waarborgen van de belangen van de wijkverenigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de verdeling van subsidies, de criteria voor toekenning, en de balans tussen structurele en incidentele subsidies. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van gemeentelijke sturing en de autonomie van wijkverenigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en criteria. Er zijn echter enkele risico's en onzekerheden, zoals de financiële herverdelingseffecten en de impact op verenigingen zonder leden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het nieuwe subsidiebeleid goed te keuren, inclusief de voorgestelde subsidienormen en de herschikking van budgetten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er inspraakprocedures zijn geweest met de wijkverenigingen, en dat er communicatie zal zijn over de uitvoering van het besluit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, maar sociale duurzaamheid kan worden gezien in de context van het bevorderen van sociale samenhang.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vereist een totaal subsidiebudget van €228.020,-. Het verschil met het huidige budget wordt gedekt door herschikking van bestaande middelen, waaronder de projectenpot sociaal-cultureel werk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidiebeleid Wijkverenigingen Sociale samenhang Subsidiesystematiek WMO thema’s Activiteiten Beheer en exploitatie Subsidievoorwaarden Projectsubsidie Financiële ongelijkheidVerfijning van de zoekopdracht: