02-02-2021 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2.b Raadsvoorstel: Vaststellen Lijst van Ingekomen Stukken (LIS) en schriftelijke vragen en/of beantwoording raad 2 februari 2021 (2142). - 20:00
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen Lijst van Ingekomen Stukken (LIS) en schriftelijke vragen en/of beantwoording". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om de Lijst van Ingekomen Stukken en de schriftelijke vragen en/of beantwoording van de periode 4 januari 2021 t/m 29 januari 2021 formeel vast te stellen. Dit is een standaardprocedure waarbij de raad de afdoening van ingekomen stukken en vragen formeel bekrachtigt, zodat de gemeentelijke administratie en besluitvorming correct en transparant verlopen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de benodigde informatie bevat over de periode en de specifieke documenten die moeten worden vastgesteld. Er zijn geen aanwijzingen dat er essentiële informatie ontbreekt.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de afdoening van de ingekomen stukken en schriftelijke vragen formeel vast te stellen. Dit is een administratieve taak die ervoor zorgt dat de gemeentelijke processen correct worden gevolgd.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes verbonden aan dit voorstel, aangezien het een administratieve procedure betreft.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de periode en de documenten die moeten worden vastgesteld. Het is tijdgebonden, maar er zijn geen specifieke doelen of resultaten die geëvalueerd moeten worden, wat gebruikelijk is voor een administratief voorstel. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Lijst van Ingekomen Stukken en de schriftelijke vragen en/of beantwoording formeel vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat passend is gezien de administratieve aard van het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op administratieve vaststelling.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, aangezien het een administratieve procedure betreft zonder directe kosten of investeringen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen Stukken Schriftelijke vragen Afdoening Vaststellen Advies Doelenboom Begroting Griffie Inwoners OndernemersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.c Raadsvoorstel: Actualisatie overzicht toezeggingen per december 2020 (2066). - 20:00
Samenvatting
De raad van de gemeente Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een besluit te nemen over het formeel afdoen van toezeggingen die door het college als afgehandeld zijn gemarkeerd. Dit voorstel is ingediend omdat collegeleden regelmatig toezeggingen doen tijdens raadscommissies en raadsvergaderingen, die vervolgens via mails, raadsbrieven of raadsvoorstellen worden afgehandeld. Het doel van dit voorstel is bij te dragen aan een goed functionerende democratie. De raad krijgt een overzicht van de afgehandelde toezeggingen en de wijze waarop deze zijn afgehandeld. Het besluit heeft geen financiële gevolgen of risico's. Het voorstel wordt behandeld door burgemeester Tigelaar en secretaris A. van Mazijk, en is gedocumenteerd in een bijlage met een geactualiseerd overzicht van toezeggingen per december 2020.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Raadsvoorstel Actualisatie overzicht toezeggingen per december 2020". Het betreft een verzoek van het college aan de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om formeel de toezeggingen die door het college als afgedaan zijn gemeld, ook als zodanig te beschouwen. Dit is een administratieve handeling die ervoor zorgt dat toezeggingen die in het verleden zijn gedaan en inmiddels zijn afgehandeld, officieel worden afgesloten. Het voorstel draagt bij aan een goed functionerende democratie door transparantie en verantwoording te bevorderen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling, namelijk het formaliseren van de afhandeling van toezeggingen. Het bevat een overzicht van de afgedane toezeggingen en de wijze waarop deze zijn afgehandeld.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en te besluiten of zij akkoord gaat met het formeel afdoen van de genoemde toezeggingen. Dit is een controle- en goedkeuringsfunctie.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voornamelijk administratief van aard is. De raad moet echter beslissen of zij het eens is met de afhandeling zoals voorgesteld door het college.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in de zin dat het een duidelijk overzicht biedt van de afgedane toezeggingen. Het is tijdgebonden omdat het betrekking heeft op toezeggingen tot december 2020. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het formeel afdoen van de toezeggingen zoals voorgesteld door het college.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne administratieve aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, gezien de administratieve aard ervan.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, aangezien het gaat om de formele afhandeling van toezeggingen. Er is geen informatie over eventuele dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toezeggingen College Afgedaan Raadscommissies Raadsvergaderingen Mails Raadsbrieven Democratie Overzicht PortefeuillehouderVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.d Raadsvoorstel: vaststellen reactie Rapport Rekenkamercommissie over Verkennend onderzoek De impact van de lockdown op het functioneren van de lokale democratie (2130). - 20:00
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om kennis te nemen van het rapport van de Rekenkamercommissie (RKC) over de impact van de lockdown op de lokale democratie. Het rapport, dat op 25 november 2020 werd toegestuurd, onderzoekt hoe de lockdown het functioneren van de gemeenteraad, het college en de ambtelijke organisatie heeft beïnvloed. Het onderzoek, uitgevoerd door Necker van Naem, richt zich op de gemeenten Wassenaar, Voorschoten, Oegstgeest en Leidschendam-Voorburg. De bevindingen tonen aan dat hoewel er maatregelen zijn getroffen, veel vergaderingen rommelig verliepen en het creëren van goede thuiswerkplekken soms lastig was. Raadsleden en burgercommissieleden waren minder tevreden over de maatregelen dan wethouders en ambtenaren. Ondanks deze uitdagingen lijkt de impact op de lokale democratie beperkt. De RKC adviseert om optimaal gebruik te maken van fysieke vergaderingen en thuiswerken, en het contact met burgers en organisaties te verbeteren. Het presidium stelt voor om op basis van het debat te bepalen welke verdere stappen de raad wil nemen, inclusief de mogelijkheid tot nader onderzoek.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Rapport van de Rekenkamercommissie over Verkennend onderzoek De impact van de lockdown op het functioneren van de lokale democratie
Samenvatting: Het rapport van de Rekenkamercommissie onderzoekt de impact van de lockdown op de lokale democratie in Leidschendam-Voorburg en omliggende gemeenten. Het richt zich op de gevolgen voor de gemeenteraad, het college en de ambtelijke organisatie. Het onderzoek identificeert beperkingen en maatregelen die zijn getroffen tijdens de lockdown, en biedt denkrichtingen voor verder onderzoek naar de rol van de gemeenteraad, beleidsprocessen en contact met de samenleving. Het presidium stelt voor om de bevindingen voor kennisgeving aan te nemen en eventueel nader onderzoek te overwegen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in de context van een verkennend onderzoek. Het biedt een overzicht van de bevindingen en aandachtspunten, maar laat veel vragen onbeantwoord vanwege het inventariserende karakter.
Rol van de Raad
De raad wordt gevraagd om het rapport voor kennisgeving aan te nemen en te bepalen of er behoefte is aan verder onderzoek op basis van de bevindingen en het debat in de commissie Samenleving.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of de bevindingen voldoende zijn of dat er behoefte is aan verder onderzoek naar specifieke aspecten van de lokale democratie tijdens de lockdown.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het voornamelijk verkennend is en geen concrete doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de open aard van het onderzoek laat ruimte voor interpretatie.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het rapport voor kennisgeving aannemen en of er behoefte is aan verder onderzoek.
Participatie
Het rapport suggereert dat er aandacht moet zijn voor het verbeteren van direct contact met burgers, ondernemers en maatschappelijke organisaties, wat wijst op een behoefte aan meer participatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Eventuele kosten voor verder onderzoek zouden later kunnen worden besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lockdown Lokale democratie Rekenkamercommissie (RKC) Functioneren Onderzoek Bevindingen Maatregelen Aandachtspunten Gemeenten ImpactVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.e Raadsvoorstel: Invoering pilot dakkapellen (2013). - 20:00
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd in te stemmen met de invoering van een pilotproject voor dakkapellen, waarbij de vergunningplicht voor dakkapellen in het voordakvlak en het naar de openbare weg gekeerde zijdakvlak wordt versoepeld. Dit besluit is bedoeld om de werklast voor de gemeente te verminderen en de regeldruk voor inwoners te verlagen, aangezien bijna alle aanvragen momenteel toch worden goedgekeurd. De pilot loopt tot de vaststelling van de nieuwe Nota Omgevingskwaliteit, die samenhangt met de invoering van de Omgevingswet. De pilot draagt bij aan het gemeentelijke doel om de dienstverlening te verbeteren. Hoewel de Woningwet inspraak vereist bij dergelijke wijzigingen, wordt voorgesteld om direct met de pilot te starten zonder inspraak, vanwege de beperkte impact en de gewenste snelheid. De vergunningplicht blijft wel bestaan voor bepaalde gebieden en situaties, zoals aangegeven op de kaart "Pilot dakkapellen", om maatwerk mogelijk te maken.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Invoering pilot dakkapellen
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Invoering pilot dakkapellen". Het voorstel beoogt de invoering van een pilot om de vergunningplicht voor dakkapellen in het voordakvlak en het naar de openbare weg gekeerde zijdakvlak te versoepelen. Dit wordt gedaan door de regelgeving gelijk te trekken met die voor dakkapellen in het achterdakvlak, wat momenteel vergunningsvrij is. De pilot zal lopen tot de vaststelling van de nieuwe Nota Omgevingskwaliteit. Het doel is om de regeldruk en werklast te verminderen, aangezien bijna alle aanvragen momenteel toch worden goedgekeurd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de huidige situatie, de problemen die deze veroorzaakt, en de voorgestelde oplossing. Er is echter beperkte informatie over de specifieke criteria waaraan dakkapellen moeten voldoen om vergunningsvrij te zijn.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de invoering van de pilot en het addendum bij de Welstandsnota vaststellen. Dit is een beleidsmatige beslissing die invloed heeft op de gemeentelijke regelgeving en dienstverlening.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige vergunningplicht of het versoepelen ervan via de pilot. Dit omvat een afweging tussen administratieve efficiëntie en het behoud van welstandseisen in bepaalde gebieden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (door de pilot), en tijdgebonden (tot de nieuwe Nota Omgevingskwaliteit). Het mist echter concrete criteria voor succes en evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de uitzondering voor bepaalde gebieden kan verwarring veroorzaken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de pilot en het addendum goed te keuren, waarmee de vergunningplicht voor dakkapellen in bepaalde gevallen wordt versoepeld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er geen inspraaktraject wordt gevolgd voor de pilot vanwege de beperkte wijzigingen en gewenste snelheid. Bij de herziening van het volledige welstandsbeleid zal wel participatie plaatsvinden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. De verwachting is dat de werklastvermindering kostenbesparend kan zijn, maar dit wordt niet gekwantificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Pilot dakkapellen Vergunningplicht Welstandsnota Omgevingswet Omgevingsvergunning Regeldruk Addendum Nota Omgevingskwaliteit Inspraakverordening MaatvoeringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.a Raadsvoorstel: Herziening Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs (1464). - 20:00
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs 2020 vast te stellen en de verordening uit 2009 in te trekken. Dit besluit is noodzakelijk vanwege wettelijke verplichtingen en recente ontwikkelingen, zoals wijzigingen in het Bouwbesluit en de wetgeving omtrent onderwijshuisvesting. De nieuwe verordening sluit aan bij de modelverordening van de VNG en bevat essentiële wijzigingen, waaronder de financiële verantwoordelijkheid van de gemeente en schoolbesturen, aanpassingen in normbedragen en duurzaamheidseisen. De verordening ondersteunt doelen zoals het bevorderen van een gezonde en veilige groei van inwoners en het bereiken van een passend opleidingsniveau. Hoewel het voorstel geen directe financiële gevolgen heeft, zijn de investeringen al opgenomen in de meerjarenbegroting. Schoolbesturen zijn betrokken geweest bij de totstandkoming van de verordening en hebben hun instemming gegeven. Na goedkeuring door de raad wordt de verordening gepubliceerd in het Gemeenteblad.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Leidschendam-Voorburg 2020
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe verordening voor de huisvesting van onderwijsvoorzieningen in de gemeente Leidschendam-Voorburg, ter vervanging van de verordening uit 2009. De actualisering is noodzakelijk vanwege wijzigingen in wetgeving en bouwvoorschriften, zoals het Bouwbesluit en de aanbestedingswet. De nieuwe verordening sluit aan bij de Integrale Huisvestingsplannen voor primair en voortgezet onderwijs en bevat aangepaste normbedragen voor bouwkosten. De verordening is opgesteld in overleg met lokale schoolbesturen en bevat bepalingen voor bijna energieneutrale gebouwen. Het voorstel heeft geen directe financiële consequenties, aangezien de investeringen al in de meerjarenbegroting zijn opgenomen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de noodzaak voor actualisering en de belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de vorige verordening. Het volgt een modelverordening van de VNG en houdt rekening met relevante wet- en regelgeving.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de nieuwe verordening vast te stellen en de oude verordening uit 2009 in te trekken. Dit is een wettelijke verplichting om te voldoen aan de eisen voor onderwijshuisvesting.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de vaststelling van de nieuwe verordening, waarbij politieke keuzes kunnen liggen in de mate van betrokkenheid bij de uitvoering van de verordening en de prioritering van investeringen in schoolgebouwen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het duidelijke doelen en procedures beschrijft. Er zijn geen evidente inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de nieuwe verordening vast te stellen en de oude verordening in te trekken.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat schoolbesturen betrokken zijn geweest bij de totstandkoming van de verordening en dat zij hebben ingestemd met de wijzigingen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met aandacht voor bijna energieneutrale gebouwen (BENG) en hogere eisen aan de kwaliteit van schoolgebouwen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële consequenties, aangezien de benodigde investeringen al zijn opgenomen in de meerjarenbegroting. Er zijn stelposten opgenomen voor onvoorziene kosten en projecten zonder vastgesteld krediet.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Onderwijshuisvesting Wetswijziging Bouwbesluit Integrale Huisvestingsplannen (IHP) Normbedragen Duurzaamheid Schoolbesturen Aanbestedingswet IndexeringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.a.1 Amendement GBLV Verordening huisvesting onderwijs toevoegen klimaatinstallaties RIVM onder Covid 19 (ID 178) - 20:10
-
Amendement GBLV Verordening huisvesting onderwijs toevoegen klimaatinstallaties RIVM onder C19 (ID 178).docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Eisen Klimaatinstallaties toevoegen aan Verordening". Het amendement stelt voor om de verordening voor huisvesting in het onderwijs in de gemeente Leidschendam-Voorburg te wijzigen door een nieuwe bepaling toe te voegen. Deze bepaling vereist dat bij renovatie of nieuwbouw van scholen klimaatinstallaties worden geïnstalleerd die voldoen aan de RIVM-eisen met betrekking tot Covid-19. Dit gaat verder dan de huidige eisen in het Bouwbesluit, met als doel de luchtkwaliteit en veiligheid in scholen te verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is specifiek en richt zich op een duidelijk omschreven wijziging in de verordening. Het biedt echter geen uitgebreide details over de implementatie of de financiële implicaties van de voorgestelde wijziging.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de voorgestelde wijziging in de verordening wordt aangenomen. Dit omvat het overwegen van de noodzaak, haalbaarheid en implicaties van de nieuwe eisen voor klimaatinstallaties.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de nadruk willen leggen op verbeterde luchtkwaliteit en veiligheid in scholen, zelfs als dit mogelijk hogere kosten met zich meebrengt. Ze moeten ook overwegen hoe belangrijk het is om verder te gaan dan de huidige wettelijke eisen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de eis dat klimaatinstallaties aan RIVM-eisen moeten voldoen. Het is echter niet volledig SMART omdat het geen tijdsgebonden elementen of specifieke meetcriteria voor succes bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële en praktische haalbaarheid worden niet besproken.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en de verordening dienovereenkomstig wijzigen.
Participatie:
Het amendement vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden zoals scholen, ouders of andere betrokkenen bij de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien verbeterde klimaatinstallaties kunnen bijdragen aan een gezondere en duurzamere leeromgeving. Het amendement legt echter geen expliciete nadruk op duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Het amendement specificeert niet de financiële gevolgen of hoe eventuele extra kosten gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat de raad moet overwegen bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klimaatinstallaties Verordening Huisvesting Onderwijs RIVM-eisen Covid 19 Renovatie Nieuwbouw Luchtbehandelingsinstallatie Bouwbesluit Algemene bepalingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.b Raadsvoorstel: Vaststellen ruimtelijk kader De Star (1764). - 20:10
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de ontwikkeling van De Star, een gebied dat is aangewezen voor sociale woningbouw in Leidschendam-Voorburg. Het voorstel vraagt de raad om het ruimtelijk kader vast te stellen, samen met de omgeving verder uit te werken en privaatrechtelijke samenwerkingsafspraken te maken met ontwikkelende partijen. Er wordt een voorbereidingskrediet van € 230.000 gevraagd voor de uitwerking van het ruimtelijk kader. Het doel is om 109 sociale huurwoningen en 36 vrije sector woningen te realiseren, wat meer is dan oorspronkelijk gepland. De ontwikkeling heeft vertraging opgelopen door geluidsoverlast, uitbreiding van het plangebied en het faillissement van een bouwbedrijf. De plannen worden verder uitgewerkt binnen het vastgestelde kader, waarna de raad in 2022 wordt gevraagd de grondexploitatie vast te stellen. Het voorstel draagt bij aan het doel van een groene, duurzame woongemeente. De financiële risico’s en kosten worden in de grondexploitatie opgenomen, met een aanzienlijke bandbreedte in het risicoprofiel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel De Star" en richt zich op de vaststelling van het ruimtelijk kader voor de ontwikkeling van De Star, een gebied bestemd voor sociale woningbouw. Het plan omvat de bouw van 109 sociale huurwoningen en 36 vrije sector woningen. Het voorstel vraagt om goedkeuring van het ruimtelijk kader, samenwerking met de omgeving en ontwikkelende partijen, en het beschikbaar stellen van een voorbereidingskrediet van € 230.000. Het doel is om de ontwikkeling planologisch mogelijk te maken en de benodigde onderzoeken uit te voeren. De raad wordt gevraagd om de begrotingswijziging vast te stellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en een overzicht van de benodigde stappen. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële dekking voor het verwachte tekort in de grondexploitatie.
Rol van de Raad:
De raad moet het ruimtelijk kader vaststellen, instemmen met de samenwerking en het voorbereidingskrediet goedkeuren. Daarnaast moet de raad de begrotingswijziging vaststellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van sociale woningbouw, de samenwerking met ontwikkelende partijen en de financiële risico's van het project.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar mist specifieke tijdlijnen voor de voltooiing van de verschillende fasen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het ruimtelijk kader vast te stellen, het voorbereidingskrediet goed te keuren en de begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de omgeving betrokken is geweest bij de planvorming, met online en fysieke bijeenkomsten om feedback te verzamelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een doel, maar er zijn geen specifieke maatregelen of strategieën uitgewerkt in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er is een voorbereidingskrediet van € 230.000 nodig, maar er wordt verwacht dat de grondexploitatie met een tekort zal sluiten. De dekking van dit tekort is nog niet volledig uitgewerkt en vormt een financieel risico.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
De Star Sociale woningbouw Ruimtelijk kader Ontwikkelende partijen Grondexploitatie Voorbereidingskrediet Geluidsoverlast Wooninvest WDevelop StaatsbosbeheerVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.b.1 Motie D66 De Star 30 km (ID 545). - 20:20
Samenvatting
Tijdens de raadsvergadering van Leidschendam-Voorburg op 2 februari 2021 heeft raadslid M. Mathlouti een motie ingediend met betrekking tot de verkeersveiligheid op De Star. De motie constateert dat De Star momenteel deels een 30-km-zone is, maar dat het gedeelte dat nog geen 30-km-zone is, uitnodigt tot te hard rijden. Bewoners hebben zorgen geuit over de verkeersveiligheid vanwege de snelheid van het verkeer. Met de verwachte toename van verkeersdruk door nieuwbouwprojecten, wordt dit als een risico gezien. De motie stelt voor om de 30-km-zone uit te breiden tot aan de rotonde richting De Nieuwstraat om de verkeersveiligheid te verbeteren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie getiteld "De Star 30-km-zone" is ingediend door M. Mathlouti van D66 tijdens de raadsvergadering van Leidschendam-Voorburg op 2 februari 2021. De motie stelt voor om de bestaande 30-km-zone op De Star uit te breiden tot aan de rotonde richting De Nieuwstraat. Dit voorstel is gebaseerd op zorgen over verkeersveiligheid, aangezien een deel van De Star momenteel een 50-km-zone is, wat uitnodigt tot te hard rijden. Met de verwachte toename van verkeersdruk door nieuwbouwprojecten, wordt het doortrekken van de 30-km-zone gezien als een maatregel om de veiligheid te verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is beknopt en richt zich specifiek op het uitbreiden van de 30-km-zone. Het bevat relevante constateringen en overwegingen, maar mist gedetailleerde informatie over de uitvoering en mogelijke gevolgen.
Rol van de raad:
De raad moet de motie bespreken en besluiten of zij het college oproept om de voorgestelde verkeersmaatregel uit te voeren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het bevorderen van verkeersveiligheid door de snelheidslimiet te verlagen of het behouden van de huidige situatie, mogelijk met andere maatregelen om snelheidsovertredingen tegen te gaan.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van het uitbreiden van de 30-km-zone. Echter, het mist tijdsgebonden elementen en specifieke criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer details over de implementatie.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het college oproept om de 30-km-zone uit te breiden zoals voorgesteld in de motie.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van bewoners of andere belanghebbenden, hoewel het gebaseerd is op zorgen van huidige bewoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het verbeteren van verkeersveiligheid kan bijdragen aan een leefbare en veilige omgeving, wat indirect duurzaamheidsdoelen kan ondersteunen.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen inzicht in de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder onderzocht moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
De Star 30-km-zone Verkeersveiligheid Verkeersdruk Snelheid Bewoners Verkeersveiligheid bevorderen Rotonde Nieuwstraat WoningbouwVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.b.2 Motie D66 GBLV De Star Locatie Voorburgse Rugbyclub (ID 546). - 20:20
Samenvatting
De motie, ingediend door de raadsleden M. Mathlouti en B.B.M. Bremer, betreft de toekomstige locatie van de Voorburgse Rugbyclub in het kader van het vastgestelde ruimtelijk kader voor De Star. De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 2 februari 2021 besproken dat de rugbyclub, die momenteel tijdelijk op De Star is gehuisvest, deze locatie in het derde kwartaal van 2022 moet verlaten vanwege geplande woningbouw. Het college van B&W heeft twee mogelijke nieuwe locaties in gedachten, namelijk de "Oude Ijsbaan" op Westvliet en ontwikkelingen in De Vlietzone. De motie benadrukt het belang van het tijdig starten van de woningbouw en het behoud van de maatschappelijke functie van de rugbyclub. Het college wordt opgeroepen om de gemeenteraad actief te informeren over de voortgang van de zoektocht naar een nieuwe locatie en zich in te spannen om de rugbyclub een passende nieuwe plek te bieden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Locatie Voorburgse Rugbyclub" en betreft agendapunt 3.b van het raadsvoorstel Ruimtelijk Kader De Star (1764). De motie, ingediend door M. Mathlouti en B.B.M. Bremer, adresseert de noodzaak om de Voorburgse Rugbyclub te verplaatsen vanwege geplande woningbouw op De Star. Het benadrukt het belang van het behouden van de maatschappelijke functie van de rugbyclub en roept het college op om de gemeenteraad actief te informeren over de ontwikkelingen rondom een nieuwe locatie en zich in te spannen voor een passende vervolglocatie voor de club.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de directe zorgen rondom de verplaatsing van de rugbyclub. Het biedt echter geen gedetailleerd plan voor de daadwerkelijke verplaatsing of de financiële implicaties daarvan.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om het college op te roepen om actief te informeren en zich in te spannen voor een passende locatie voor de rugbyclub. De raad speelt een toezichthoudende rol en moet ervoor zorgen dat de belangen van de rugbyclub worden behartigd.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het prioriteren van woningbouw of het behoud van de maatschappelijke functie van de rugbyclub. Er moet een balans worden gevonden tussen stedelijke ontwikkeling en het behoud van sportfaciliteiten.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er ontbreken specifieke tijdlijnen en meetbare doelen voor het vinden van een nieuwe locatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete actiepunten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college willen oproepen om de rugbyclub actief te ondersteunen bij het vinden van een nieuwe locatie en om de raad hierover te informeren.
Participatie:
De motie vermeldt niet expliciet hoe participatie van de rugbyclub of andere belanghebbenden wordt vormgegeven in het proces van het vinden van een nieuwe locatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen inzicht in de financiële gevolgen van de verplaatsing van de rugbyclub of hoe deze kosten gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ruimtelijk kader De Star Woningbouw Voorburgse Rugbyclub Vervolglocatie Maatschappelijke functie College van B&W Oude Ijsbaan Vlietzone JeugdledenaantalVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.b.3 Motie D66 GBLV OV De Star (ID 547). - 20:20
Samenvatting
De motie, ingediend door de raadsleden M. Mathlouti en B.B.M. Bremer, betreft het raadsvoorstel voor het Ruimtelijk Kader De Star, waar 140 woningen gepland zijn. De motie constateert dat er momenteel beperkte openbaar vervoersmogelijkheden zijn in de omgeving van De Star, wat nu al als problematisch wordt ervaren door de bewoners. Gezien de verwachte toename van verkeersdruk door de nieuwe woningen, wordt het belang van een goede OV-aansluiting benadrukt om deze druk te verminderen. De motie roept het college op om bij de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en andere relevante partijen aan te dringen op uitbreiding van het OV-netwerk in de omgeving. Daarnaast wordt het college gevraagd de gemeenteraad te informeren over de voortgang en resultaten van deze gesprekken, vooral bij de verdere uitwerking van de bouwplannen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "OV De Star" betreft een oproep aan het college van de gemeente Leidschendam-Voorburg om zich in te zetten voor betere openbaar vervoersverbindingen in de omgeving van De Star, waar 140 nieuwe woningen gepland zijn. De motie constateert dat er momenteel beperkte OV-mogelijkheden zijn, wat nu al als problematisch wordt ervaren door bewoners. Gezien de verwachte toename in verkeersdruk door de nieuwe woningen, wordt een goede OV-aansluiting als essentieel beschouwd om deze druk te verminderen. De motie vraagt het college om in gesprek te gaan met relevante partijen en de gemeenteraad te informeren over de voortgang.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van het probleem en het voorstellen van een oplossing. Echter, het mist specifieke details over hoe de OV-uitbreiding gerealiseerd kan worden en welke partijen precies betrokken moeten worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college aan te sporen tot actie en om toezicht te houden op de voortgang van de gesprekken met OV-partijen. De raad moet ook geïnformeerd worden over de uitkomsten van deze gesprekken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij prioriteit willen geven aan de verbetering van OV-verbindingen in dit gebied en of zij bereid zijn middelen en invloed in te zetten om dit te realiseren.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke doelen, meetbare resultaten en een tijdsbestek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie kan concreter.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie willen aannemen en daarmee het college de opdracht geven om de OV-uitbreiding te bevorderen.
Participatie:
De motie zegt niets expliciet over participatie van bewoners of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, aangezien betere OV-verbindingen kunnen bijdragen aan minder autoverkeer en daarmee een lagere CO2-uitstoot.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
OV (Openbaar Vervoer) De Star Woningen Verkeersdruk MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag) Uitbreiding Omgeving Bewoners Aansluiting BouwplannenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.b.4 Motie D66 GBLV De Star Vergroening langs de A4 (ID 548). - 20:20
Samenvatting
De motie, ingediend door de raadsleden M. Mathlouti en M.J.R. Hartsinck, betreft de vergroening langs de A4 in het kader van het Ruimtelijk Kader De Star. De raad van Leidschendam-Voorburg constateert dat de geluidsbelasting van de A4 problematisch is voor bewoners en bezoekers van het natuurgebied, en dat de snelwegverbreding dit probleem kan verergeren. Er is behoefte aan extra beplanting van bomen en struiken naast de geplande geluidswal om het geluid te dempen, het zicht te verbeteren en CO2 op te vangen. De motie roept het college op om zich in te zetten voor deze vergroening, budget vrij te maken voor de beplanting, en hierover in gesprek te gaan met relevante overheidsorganisaties. Ook wordt gevraagd de gemeenteraad op de hoogte te houden van de voortgang.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Vergroening langs de A4" en is ingediend door de raadsleden M. Mathlouti en M.J.R. Hartsinck. Het doel is om de geluidsbelasting en het zicht op de A4 en de toren van Snowworld te verminderen voor bewoners en bezoekers van het natuurgebied De Star. De motie stelt voor om, naast de geplande geluidswal, bomen en struiken te planten langs de A4 tot aan de eerste bosrand. Dit zou het geluid dempen, het groene karakter van het gebied versterken en bijdragen aan CO2-opvang. Het college wordt opgeroepen om hiervoor budget vrij te maken en in gesprek te gaan met betrokken overheidsorganisaties.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de problematiek en de voorgestelde oplossing. Het bevat concrete acties en overwegingen, maar mist specifieke details over de uitvoering en de exacte kosten.
Rol van de raad:
De raad speelt een beslissende rol in het goedkeuren van de motie en het sturen van het college om de voorgestelde maatregelen te implementeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit geven aan de vergroening en geluidsreductie langs de A4, en of ze bereid zijn om hiervoor extra budget vrij te maken uit de bouwkosten van de wijk.
SMART en Inconsistenties:
De motie is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en relevant, maar mist meetbare doelen, een duidelijke tijdlijn en een gedetailleerd actieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en financiering zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college opdracht geven om de voorgestelde maatregelen uit te voeren.
Participatie:
De motie vermeldt geen directe participatie van bewoners of andere belanghebbenden, maar roept wel op tot gesprekken met relevante overheidsorganisaties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de beplanting bijdraagt aan CO2-opvang en het groene karakter van het gebied versterkt.
Financiële gevolgen:
De motie vraagt om aanvullend budget uit de bouwkosten van de wijk, maar specificeert niet hoeveel dit zou zijn of hoe het precies gedekt wordt. Dit aspect vereist verdere uitwerking en duidelijkheid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vergroening Geluidsbelasting A4 Beplanting Bomen en struiken Natuurgebied CO2-opvang Nieuwbouw Geluidswal BouwkostenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.b.5 Motie GBLV de Star Parkeervoorzieningen en verhogen bouwvolume ID 555 - 20:20
Samenvatting
De motie, ingediend door Bianca Bremer van GBLV, werd besproken tijdens een gemeenteraadsvergadering in Leidschendam-Voorburg op 2 februari 2021. De motie adresseert het tekort aan woningen in de gemeente en de beperkte parkeervoorzieningen in een nieuw te bouwen wijk, waarbij ook het geluid van de A4 als een aandachtspunt wordt genoemd. De motie stelt dat creatief omgaan met de beschikbare ruimte kansen biedt om meer woningen toe te voegen zonder de leefbaarheid te schaden. Het college wordt opgeroepen om te onderzoeken of parkeren onder de appartementencomplexen op de begane grond mogelijk is en of de complexen aan de A4 met twee of drie woonlagen verhoogd kunnen worden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Parkeervoorzieningen en verhogen bouwvolume
Samenvatting: De motie, ingediend door Bianca Bremer van GBLV, richt zich op het verbeteren van het ruimtelijk kader voor een nieuw te bouwen wijk in Leidschendam-Voorburg. Gezien het woningtekort en de beperkte parkeervoorzieningen, stelt de motie voor om te onderzoeken of parkeren onder de appartementencomplexen mogelijk is. Daarnaast wordt voorgesteld om de appartementencomplexen aan de A4 met 2 of 3 woonlagen te verhogen, met als doel meer woningen toe te voegen zonder de leefbaarheid te schaden. Het college wordt opgeroepen om deze opties te onderzoeken en te rapporteren.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de kernproblemen: woningtekort en parkeervoorzieningen. Echter, het biedt geen gedetailleerde oplossingen of concrete stappen voor de uitvoering van de voorgestelde onderzoeken.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moeten de motie beoordelen, goedkeuren of afwijzen, en het college aansturen om de voorgestelde onderzoeken uit te voeren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze prioriteit geven aan het verhogen van het bouwvolume en het verbeteren van parkeervoorzieningen, mogelijk ten koste van andere ruimtelijke of financiële overwegingen.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in wat onderzocht moet worden, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek, en een evaluatie van haalbaarheid.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze het college de opdracht geven om de voorgestelde onderzoeken uit te voeren.
Participatie
De motie vermeldt niets over participatie van bewoners of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de context van bouwvolume en leefbaarheid.
Financiële Gevolgen
De motie geeft geen inzicht in de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het uitvoeren van de onderzoeken en eventuele bouwveranderingen kunnen aanzienlijke kosten met zich meebrengen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Parkeervoorzieningen Bouwvolume Ruimtelijk kader Woningtekort Nieuwbouw Leefbaarheid Creatief ruimtegebruik Geluidsoverlast A4 Appartementencomplexen Woonlagen verhogenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a Raadsvoorstel: Huisvesting Raad, fracties en griffie (1686). - 20:20
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt een besluit over de huisvesting van de raad en griffie, aangezien de huidige locatie Swaensteyn niet meer voldoet aan de moderne eisen. Het voorstel omvat het actualiseren van het Programma van Eisen (PvE) uit 2017 en het uitvoeren van haalbaarheidsonderzoeken voor de locatie Herenstraat 72, zowel voor de raad en griffie als in combinatie met musea, rekening houdend met pandemie-eisen. Er wordt geen onderzoek gedaan naar de locatie Herenstraat 42, zodat onderhandelingen met de ontwikkelaar Waaijer Projectrealisatie kunnen beginnen voor een andere invulling. Een raadswerkgroep zal de processen begeleiden en er is een krediet van € 105.000 nodig voor de onderzoeken. Het doel is om voor de zomer van 2021 een beslissing te kunnen nemen over de huisvestingsoptie.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de actualisatie van het ruimtelijk Programma van Eisen (PvE) voor de huisvesting van de gemeenteraad en griffie van Leidschendam-Voorburg, inclusief een haalbaarheidsonderzoek voor de locatie Herenstraat 72. Het voorstel omvat ook de mogelijkheid om musea op deze locatie te integreren en houdt rekening met pandemie-eisen. Er wordt een krediet van € 105.000 gevraagd voor de uitvoering van deze onderzoeken. Het doel is om de huisvesting te moderniseren en aan te passen aan de huidige en toekomstige eisen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en een gedetailleerde beschrijving van de stappen die moeten worden genomen. Er zijn echter enkele onduidelijkheden over de exacte eisen voor de pandemie-aanpassingen en de integratie van de musea.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de actualisatie van het PvE, de haalbaarheidsonderzoeken en de financiering. Daarnaast wordt een raadswerkgroep ingesteld om het proces te begeleiden.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen verschillende huisvestingsopties en beslissen of de musea geïntegreerd moeten worden. Ook moet de raad prioriteit geven aan de locatiekeuze en de financiële implicaties overwegen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de gevraagde acties en budget. Het is tijdgebonden met een planning tot het zomerreces van 2021. Er zijn echter enkele inconsistenties, zoals de onduidelijkheid over de pandemie-eisen en de integratie van de musea.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het krediet van € 105.000 goed te keuren voor de actualisatie van het PvE en de haalbaarheidsonderzoeken, en om de raadswerkgroep in te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, behalve de betrokkenheid van de musea en de raadswerkgroep.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een uitdaging vanwege de monumentenstatus van de gebouwen, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een krediet van € 105.000, met jaarlijkse kapitaallasten van € 21.762 gedurende vijf jaar. Deze kosten worden vanaf 2022 in de begroting verwerkt. Er is geen gedetailleerde dekking aangegeven, behalve dat het in de begroting wordt opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvesting Programma van Eisen (PvE) Herenstraat 72 Haalbaarheidsonderzoek Swaensteyn Musea Huygens' Hofwijck Plan Waaijer Raadswerkgroep KredietVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.1 Motie GBLV-Gemeentebelangen Huisvesting Artibrak (ID 544). - 21:45
Samenvatting
De motie, ingediend door de leden P.F. Rozenberg en H.P. Klazenga van GBLV/Gemeentebelangen, betreft de huisvesting van de kunstenaarsvereniging ArtiBrak. ArtiBrak moet het huidige pand in de Herenstraat verlaten vanwege het Plan Waaijer. Eerder was ArtiBrak gehuisvest in Het Swaentje. De motie stelt voor om ArtiBrak zo snel mogelijk, en uiterlijk bij vertrek uit het huidige pand, in Het Swaentje te huisvesten tegen een maatschappelijke huur. Dit is een eerste stap in de geplande gebouwenschuif en garandeert de voortzetting van ArtiBrak's huisvesting en expositieruimte. Het college wordt verzocht de benodigde maatregelen te treffen en de huurovereenkomst met ArtiBrak in lijn met deze motie te regelen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Huisvesting ArtiBrak
Samenvatting: De motie, ingediend door de leden P.F. Rozenberg en H.P. Klazenga van GBLV/Gemeentebelangen, betreft de huisvesting van de kunstenaarsvereniging ArtiBrak. Door de realisatie van het Plan Waaijer moet ArtiBrak het huidige pand in de Herenstraat verlaten. De motie stelt voor om ArtiBrak zo spoedig mogelijk, en uiterlijk op de datum van vertrek, te huisvesten in Het Swaentje tegen maatschappelijke huur. Dit is een eerste stap in de geplande gebouwenschuif en garandeert het voortbestaan van ArtiBrak qua huisvesting en expositieruimte. Het college wordt verzocht de benodigde maatregelen te treffen en de huurovereenkomst te regelen.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de situatie en de gewenste actie. Echter, details over de financiële implicaties en de exacte maatregelen die nodig zijn, ontbreken.
Rol van de Raad
De raad speelt een beslissende rol door de motie al dan niet aan te nemen. Het is aan de raad om het college te verzoeken de benodigde maatregelen te treffen voor de huisvesting van ArtiBrak.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij prioriteit geven aan de huisvesting van ArtiBrak in Het Swaentje en of zij bereid zijn de eventuele financiële en logistieke consequenties te accepteren.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en tijdgebonden (uiterlijk op de datum van vertrek), maar mist meetbare en haalbare criteria. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de haalbaarheid van de verhuizing binnen de gestelde termijn is niet onderbouwd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en daarmee het college verzoeken de verhuizing van ArtiBrak naar Het Swaentje te faciliteren.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn in de context van het hergebruik van bestaande gebouwen.
Financiële Gevolgen
De motie geeft geen gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het spreekt enkel over "maatschappelijke huur", wat impliceert dat er mogelijk een lagere huurprijs wordt gehanteerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
ArtiBrak Huisvesting Het Swaentje Plan Waaijer Herenstraat Museum Swaensteyn Gebouwenschuif Expositieruimte Maatschappelijke huur HuurovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.2 Amendement D66 actualisatie haalbaarheidsonderzoeken (ID 175). - 21:45
-
Amendement D66 Haalbaarheidsonderzoeken huisvesting raad, fracties en griffie (ID 175).docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement, ingediend door Van Maldegem van D66, betreft het raadsvoorstel over de huisvesting van de gemeenteraad, fracties en griffie. Het amendement stelt voor om het haalbaarheidsonderzoek naar de huisvesting op Herenstraat 42 te actualiseren, in plaats van deze locatie uit te sluiten. Dit komt voort uit zorgen over de financiële en praktische haalbaarheid van de voorgestelde locatie Herenstraat 72-76, die vanwege zijn monumentale status moeilijk aanpasbaar en duur kan zijn. Het amendement beoogt een alternatieve optie te behouden voor de huisvesting van de raad, griffie en fracties.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement lijkt volledig in de zin dat het een duidelijke wijziging voorstelt en de noodzaak daarvan toelicht. Het biedt een alternatief voor de huidige plannen en adresseert de risico's van de voorgestelde locatie.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of het haalbaarheidsonderzoek naar Herenstraat 42 moet worden geactualiseerd. De raad speelt een cruciale rol in het bepalen van de huisvestingslocatie voor zichzelf, de fracties en de griffie.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van het oorspronkelijke voorstel of het amendement, waarbij ze moeten afwegen of het zinvol is om een alternatieve locatie te onderzoeken gezien de risico's van de huidige locatie.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is specifiek en meetbaar in termen van het actualiseren van een haalbaarheidsonderzoek. Het is echter minder tijdgebonden, aangezien er geen specifieke deadlines worden genoemd. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en daarmee het haalbaarheidsonderzoek naar Herenstraat 42 actualiseren.
Participatie:
Het amendement zelf zegt niets over participatie, maar door een alternatieve locatie te onderzoeken, kan het impliceren dat er meer betrokkenheid en input van belanghebbenden nodig is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien de monumentale status van de voorgestelde locatie uitdagingen biedt voor verduurzaming. Het amendement suggereert dat Herenstraat 42 mogelijk een duurzamere optie kan zijn.
Financiële gevolgen:
Het amendement wijst op de financiële risico's van de huidige locatie, maar specificeert niet de kosten van het actualiseren van het haalbaarheidsonderzoek. Het biedt geen directe dekking voor eventuele extra kosten, maar impliceert dat een alternatieve locatie mogelijk kosteneffectiever kan zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvesting Herenstraat 42 Haalbaarheidsonderzoek Plan Waaijer Herenstraat 72 – 76 Huize Swaensteijn Monumentale status Toegankelijkheid Verduurzaming Financiële risico'sVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.3 Amendement GBLV-Gemeentebelangen Huize Swaensteyn als culturele locatie (ID 176). - 21:45
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft een haalbaarheidsonderzoek naar het gebruik van Huize Swaensteyn als culturele locatie, ingediend door P.F. Rozenberg en H.P. Klazenga van GBLV/Gemeentebelangen. Het voorstel beoogt te onderzoeken of Huize Swaensteyn kan dienen als locatie voor culturele organisaties zoals Museum Swaensteyn, ArtiBrak, en Stichting Prinses Marianne, inclusief een satellietvestiging van de bibliotheek en andere voorzieningen, indien het huidige plan voor huisvesting van de gemeenteraad en fracties niet haalbaar blijkt. Het amendement biedt een alternatieve bestemming voor het pand, mocht het oorspronkelijke plan niet uitvoerbaar zijn.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet, aangezien het een duidelijke alternatieve bestemming voorstelt en de betrokken partijen benoemt. Echter, het mist specifieke details over de uitvoering van het haalbaarheidsonderzoek, zoals tijdslijnen, budgetten en verantwoordelijkheden.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen en daarmee het haalbaarheidsonderzoek wordt uitgevoerd. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de bestemming van gemeentelijk vastgoed.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het vasthouden aan het oorspronkelijke plan voor huisvesting van de raad en fracties of het verkennen van een alternatieve culturele bestemming voor Huize Swaensteyn. Dit vraagt om een afweging tussen politieke prioriteiten en praktische haalbaarheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het mist specifieke meetbare doelen, tijdsgebonden elementen en een duidelijk plan voor uitvoering. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de openheid van het voorstel kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of het haalbaarheidsonderzoek naar Huize Swaensteyn als culturele locatie wordt uitgevoerd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het haalbaarheidsonderzoek.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar kan relevant zijn bij de overweging van de toekomstige bestemming van Huize Swaensteyn.
Financiële gevolgen:
Het amendement geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het is onduidelijk hoe het haalbaarheidsonderzoek gefinancierd zal worden en wat de kosten zijn van een eventuele herbestemming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Haalbaarheidsonderzoek Huize Swaensteyn Culturele locatie Museum Swaensteyn ArtiBrak Stichting Prinses Marianne Satellietvestiging Bibliotheek Culturele voorzieningen Maatschappelijke voorzieningenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.4 Amendement GBLV-Gemeentebelangen Haalbaarheidsonderzoek raadzaal in Leidschendam plus extra bijlage (ID 177). - 21:45
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement, ingediend door H.P. Klazenga en P.F. Rozenberg van GBLV/Gemeentebelangen, betreft een haalbaarheidsonderzoek naar de verplaatsing van de raad, fracties en griffie naar Leidschendam, specifiek in of nabij het Stadskantoor. Dit amendement is voorgesteld als alternatief voor de huidige huisvestingsoptie in Huize Swaensteyn, die mogelijk niet geschikt is. Het doel is om extra opties te verkennen, zoals het gebruik van vrijgekomen ruimte door meer thuiswerken of andere locaties in de directe omgeving van het Stadskantoor.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet, aangezien het een duidelijke richting geeft voor het onderzoek naar alternatieve huisvestingsmogelijkheden. Echter, het mist specifieke details over de uitvoering en de criteria voor het haalbaarheidsonderzoek.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of het haalbaarheidsonderzoek wordt uitgevoerd. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de voorgestelde alternatieven voor huisvesting.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het wenselijk is om extra middelen en tijd te investeren in een haalbaarheidsonderzoek voor alternatieve locaties. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het prioriteren van bepaalde locaties of het omgaan met mogelijke weerstand van belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is specifiek en realistisch, maar mist meetbare doelen en een tijdsgebonden kader. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoeringseisen zijn vaag.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen en het haalbaarheidsonderzoek wordt uitgevoerd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het proces van het haalbaarheidsonderzoek.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn bij het overwegen van nieuwe bouwlocaties en het gebruik van bestaande infrastructuur.
Financiële gevolgen:
Het amendement geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek brengt kosten met zich mee, maar deze worden niet gespecificeerd in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Haalbaarheidsonderzoek Huisvesting Stadskantoor Raadhuisplein Herenstraat Huize Swaensteyn Thuiswerken Alternatief Parkeerplaats KJ44Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.5 Amendement D66 GBLV instellen raadswerkgroep (ID 179)
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement op Raadsvoorstel Huisvesting Raad, Fracties en Griffie
Samenvatting: Het amendement, ingediend door Van Maldegem (D66) en Klazenga (GBLV), stelt voor om de huidige beperkingen in het raadsvoorstel over de huisvesting van de gemeenteraad, griffie en fracties te schrappen. In plaats daarvan wordt voorgesteld een raadswerkgroep in te stellen die zonder taboes alle mogelijke opties voor huisvesting onderzoekt, zowel binnen Huize Swaensteijn als daarbuiten in Voorburg, Leidschendam en Stompwijk. Dit moet leiden tot een geactualiseerd programma van eisen en haalbaarheidsonderzoeken, zodat de gemeenteraad in 2022 een weloverwogen besluit kan nemen.
Oordeel over de Volledigheid
Het amendement is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke wijzigingen worden voorgesteld en waarom. Het biedt echter geen gedetailleerde criteria of tijdslijnen voor de werkgroep, wat de volledigheid enigszins beperkt.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het beoordelen en goedkeuren van het amendement. Daarnaast is de raad verantwoordelijk voor het instellen van de werkgroep en het uiteindelijke besluit over de huisvesting.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het volgen van het oorspronkelijke voorstel, dat beperkt is tot Huize Swaensteijn, of het aannemen van het amendement dat een breder scala aan opties onderzoekt. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral gezien de uiteenlopende voorkeuren van de fracties.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdslijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de openheid van de werkgroep kan leiden tot een gebrek aan focus.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en daarmee de werkgroep instellen om een breder onderzoek naar huisvestingsopties uit te voeren.
Participatie
Het amendement impliceert participatie door het instellen van een raadswerkgroep, maar er wordt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden genoemd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan een relevant onderwerp zijn bij het overwegen van verschillende huisvestingsopties.
Financiële Gevolgen
Het amendement vermeldt dat het voorgestelde budget kan worden gebruikt voor het onderzoek naar verschillende mogelijkheden. Er wordt echter niet gespecificeerd hoe dit budget is opgebouwd of gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvesting Raadswerkgroep Huize Swaensteijn Fracties Griffie Herenstraat 72 – 76 Coalitieakkoord Voorburg Stompwijk BudgetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b.1 Motie D66 GroenLinks GBLV Vergroening en verkoeling (ID 549). - 22:45
Samenvatting
De motie "Vergroening en verkoeling Leidschendam-Voorburg" ingediend door Charlotte Bos, Marie-Christine van der Gronde, en Maurice Hartsinck, benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak voor vergroening en verduurzaming in Leidschendam-Voorburg. De motie wijst op problemen zoals hittestress en wateroverlast, en erkent de voordelen van vergroening voor verkoeling, gezondheid, luchtkwaliteit, energiebesparing, en CO2-reductie. Er wordt voorgesteld om gemeentelijke daken en muren te vergroenen, met een specifiek doel van 1750 m2 vergroening in 2022. De financiële middelen hiervoor zouden uit bestaande budgetten moeten komen. Het college wordt verzocht om een uitvoeringsprogramma met meetbare doelen op te stellen en de raad hierover in het tweede kwartaal van 2021 te informeren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Vergroening en verkoeling Leidschendam-Voorburg" richt zich op het aanpakken van klimaatverandering en hittestress in de gemeente Leidschendam-Voorburg. De motie benadrukt de urgentie van vergroening en verduurzaming om de negatieve effecten van klimaatverandering, zoals hittestress en wateroverlast, te verminderen. Het stelt voor om een uitvoeringsprogramma te ontwikkelen met meetbare doelen, waaronder het vergroenen van ten minste 1750 m² gemeentelijk dak- en geveloppervlak in 2022. De financiële middelen hiervoor zouden moeten komen uit bestaande budgetten voor herinrichting, groen en duurzaamheid. De raad wordt verzocht om uiterlijk in het tweede kwartaal van 2021 geïnformeerd te worden over de voortgang.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en een tijdlijn. Het biedt echter beperkte details over de specifieke maatregelen en de exacte financiële implicaties.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college te verzoeken een uitvoeringsprogramma te ontwikkelen en hierover te rapporteren. De raad moet ook beslissen over de goedkeuring van de motie en de voorgestelde financiële dekking.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde vergroening en de financiering vanuit bestaande budgetten steunen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de prioriteit van vergroening ten opzichte van andere gemeentelijke projecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het heeft specifieke en meetbare doelen (1750 m² vergroening), maar mist gedetailleerde informatie over de haalbaarheid en tijdgebonden aspecten na 2022. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking kan nader worden gespecificeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie steunen en het college verzoeken om de voorgestelde maatregelen uit te voeren en te rapporteren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat een gemiste kans kan zijn voor bredere betrokkenheid en draagvlak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met nadruk op vergroening en klimaatadaptatie als middelen om de stad weerbaarder te maken tegen klimaatverandering.
Financiële gevolgen:
De motie stelt voor om de financiële dekking te halen uit bestaande budgetten voor herinrichting, groen en duurzaamheid. Er is echter geen gedetailleerde financiële analyse of kostenraming opgenomen, wat belangrijk is voor een volledig begrip van de financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klimaatverandering Hittestress Vergroening Biodiversiteit Wateroverlast Groen dak Klimaatadaptatie Verkoeling CO2-reductie Extensieve dakenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b.2 Motie D66 GroenLinks en GBLV-Gemeentebelangen Partner Deltaplan Biodiversiteit (ID 550). - 22:45
Samenvatting
De raad van Leidschendam-Voorburg heeft tijdens een vergadering op 2 februari 2021 een motie besproken om partner te worden in het Deltaplan Biodiversiteitsherstel. Dit plan, geïnitieerd door een brede coalitie van bedrijven, overheden, burgerinitiatieven en kennisinstellingen, streeft naar het ombuigen van biodiversiteitsverlies naar herstel door betere samenwerking en concrete maatregelen. Het partnerschap biedt toegang tot een kennisnetwerk en ondersteuning bij campagnes zoals 'maak grijs groener'. De motie benadrukt dat biodiversiteitsherstel bijdraagt aan klimaat- en duurzaamheidsdoelstellingen en roept het college op om als gemeente partner te worden in het Deltaplan. De motie is ingediend door Charlotte Bos en Marie-Christine van der Gronde, met steun van Maurice Hartsinck van D66, GroenLinks en GBLV-Gemeentebelangen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Partner worden in Deltaplan Biodiversiteitsherstel" is ingediend door Charlotte Bos en Marie-Christine van der Gronde. Het voorstel roept de gemeente Leidschendam-Voorburg op om partner te worden in het Deltaplan Biodiversiteitsherstel. Dit plan, geïnitieerd door een brede coalitie van bedrijven, overheden, burgerinitiatieven en kennisinstellingen, streeft naar het ombuigen van biodiversiteitsverlies naar herstel. Door partnerschap kan de gemeente profiteren van een kennisnetwerk, campagnes en organisatiehulp, wat bijdraagt aan de klimaat- en duurzaamheidsdoelstellingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke constatering van de huidige situatie, de voordelen van partnerschap en de verwachte impact op biodiversiteitsherstel. Echter, specifieke details over de implementatie en de betrokkenheid van lokale stakeholders kunnen verder worden uitgewerkt.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college te verzoeken om de gemeente als partner aan te sluiten bij het Deltaplan Biodiversiteitsherstel. De raad moet de motie bespreken, overwegen en uiteindelijk goedkeuren of afwijzen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het partnerschap met het Deltaplan past binnen de bredere duurzaamheids- en klimaatdoelstellingen van de gemeente. Er moet ook worden overwogen hoe dit partnerschap zich verhoudt tot andere lokale initiatieven en prioriteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdsbestek voor de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de uitvoering zouden nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het college verzoekt om de gemeente als partner aan te sluiten bij het Deltaplan Biodiversiteitsherstel.
Participatie:
Het voorstel benadrukt samenwerking met belanghebbende stakeholders, maar geeft geen specifieke details over hoe participatie van burgers en lokale organisaties wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, aangezien biodiversiteitsherstel direct bijdraagt aan klimaat- en duurzaamheidsdoelstellingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt om de haalbaarheid van het partnerschap te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Deltaplan Biodiversiteitsherstel Biodiversiteitsherstel Klimaatstresstest Risicodialoog Samenwerking Leefomgeving Duurzaamheid Kennisnetwerk Campagne 'maak grijs groener' StakeholdersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b.3 Motie GroenLinks Rapportage Bomenbestand (ID 552). - 22:45
Samenvatting
De motie, ingediend door het raadslid Van der Gronde, betreft de behoefte van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg aan een jaarlijkse rapportage over het bomenbestand van de gemeente. De raad benadrukt het belang van het planten van meer bomen en wil haar controlerende taak beter kunnen uitvoeren. Daarom roept de motie het college op om jaarlijks informatie te verstrekken over het aantal bomen dat de gemeente beheert, inclusief gegevens over gekapte bomen (met redenen), herplante bomen, en extra geplante bomen sinds de laatste rapportage.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Jaarlijkse rapportage bomen" en is ingediend door het raadslid Van der Gronde. De motie verzoekt het college van de gemeente Leidschendam-Voorburg om jaarlijks een gedetailleerde rapportage te verstrekken aan de gemeenteraad. Deze rapportage moet informatie bevatten over het aantal bomen dat de gemeente beheert, inclusief gegevens over gekapte bomen (met redenen), herplante bomen, en extra geplante bomen sinds de laatste rapportage. Dit is bedoeld om de raad te ondersteunen in haar controlerende taak en om de voortgang van de ambitie om meer bomen te planten te monitoren.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke informatie de raad wenst te ontvangen en waarom. Echter, het zou vollediger zijn als het ook een tijdlijn of specifieke datum voor de rapportage zou bevatten.
Rol van de raad:
De rol van de raad is controlerend en sturend. De raad wil inzicht krijgen in de voortgang van het bomenbeleid om te kunnen beoordelen of de gestelde ambities worden gehaald.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het belangrijk vindt om jaarlijks gedetailleerde informatie over het bomenbestand te ontvangen en of dit past binnen de bredere duurzaamheids- en milieudoelstellingen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de gevraagde informatie. Het is echter niet tijdgebonden, omdat er geen specifieke datum voor de rapportage wordt genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de motie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aanneemt en daarmee het college opdraagt om jaarlijks de gevraagde rapportage te leveren.
Participatie:
De motie zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van rapportage of bomenbeheer.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het planten en beheren van bomen bijdraagt aan milieudoelstellingen zoals CO2-reductie en biodiversiteit.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden moeten worden. Het opstellen van een jaarlijkse rapportage kan extra kosten met zich meebrengen, afhankelijk van de benodigde middelen en mankracht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarlijkse rapportage Bomenbestand Ambitie Controlerende taak Informatie verstrekken Aantal gekapte bomen Reden van kap Herplant Extra geplant GroeiVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b.4 Motie D66 Monitoring Groenvoorzieningen (ID 554). - 22:45
Samenvatting
De motie, ingediend door Charlotte Bos van D66, betreft de 3-jaarlijkse rapportage over groenvoorzieningen in Leidschendam-Voorburg. Tijdens de raadsvergadering op 2 februari 2021 werd besproken dat er een voortdurende ambitie is om meer bomen te planten. Om de controlerende taak van de gemeenteraad te ondersteunen, is er behoefte aan regelmatige rapportages. De motie roept het college op om elke drie jaar informatie te verstrekken aan de gemeenteraad, gebaseerd op de indicatoren uit de 0-meting van 2020, genaamd "Groen in zicht voor Leidschendam-Voorburg".
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "3-Jaarlijkse rapportage Groenvoorzieningen Leidschendam-Voorburg". De motie roept op tot een driejaarlijkse rapportage aan de gemeenteraad over de groene voorzieningen in Leidschendam-Voorburg. Dit moet gebeuren aan de hand van indicatoren uit de 0-meting van 2020, genaamd "Groen in zicht". Het doel is om de raad beter in staat te stellen haar controlerende taak uit te oefenen en de voortgang van de ambitie om meer bomen te planten te monitoren.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk maakt wat er van het college wordt verwacht: een driejaarlijkse rapportage gebaseerd op specifieke indicatoren. Echter, details over de exacte inhoud van de rapportage en de specifieke indicatoren worden niet genoemd.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om toezicht te houden op de uitvoering van het gemeentelijk beleid inzake groenvoorzieningen. De rapportage stelt de raad in staat om de voortgang te monitoren en indien nodig bij te sturen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het belangrijk vindt om regelmatig geïnformeerd te worden over de voortgang van groenvoorzieningen en of zij de voorgestelde frequentie van rapportage (elke drie jaar) voldoende vindt.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de frequentie van rapportage (elke drie jaar) en de basis (indicatoren uit de 0-meting). Echter, het is minder specifiek over de exacte inhoud van de rapportage, wat een mogelijke inconsistentie kan zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de motie en daarmee het college opdraagt om elke drie jaar te rapporteren over de groene voorzieningen.
Participatie:
De motie zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van rapportage of groenvoorziening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie betrekking heeft op groenvoorzieningen, die bijdragen aan een duurzamere leefomgeving.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden moeten worden. Het opstellen van rapportages kan echter wel kosten met zich meebrengen, die mogelijk in de begroting moeten worden opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Groenvoorzieningen Rapportage Bomen 0-meting Indicatoren Klimaatstresstest Risicodialoog Ambitie Controlerende taak Informatie verstrekkenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.c Motie vreemd aan de orde van de dag VVD Stationsplein (ID 551). - 22:45
Samenvatting
De motie van Harma Aris-van Neuren, ingediend tijdens de raadsvergadering van de gemeente Leidschendam-Voorburg op 2 februari 2021, richt zich op het ontwikkelen van het Stationsplein Voorburg als evenementenlocatie. De motie constateert dat de realisatie van deze locatie pas in de tweede helft van 2021 mogelijk is en dat er momenteel verkenningen plaatsvinden naar een watertappunt en duurzame stroomvoorzieningen. Ondernemers hebben vorig jaar met tijdelijke voorzieningen activiteiten georganiseerd en willen dit jaar opnieuw terrassen en activiteiten opzetten. De motie benadrukt dat het voor ondernemers nuttig zou zijn als nutsvoorzieningen voor het terrasseizoen gerealiseerd worden en er meer zekerheid komt over permanente vergunningen. Gezien de impact van de lockdowns op de horeca en de wens om het plein levendiger te maken, verzoekt de motie het college om op korte termijn nutsvoorzieningen te realiseren, met ondernemers in gesprek te gaan over permanente terrassen en activiteiten, en een plan te presenteren voor de verfraaiing van het plein. Eventuele versnellingen in het proces kunnen worden gefinancierd uit het coronabudget.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Evenementen locatie Stationsplein" van Harma Aris-van Neuren richt zich op het versneld realiseren van nutsvoorzieningen en het bieden van zekerheid aan ondernemers voor permanente terrassen en activiteiten op het Stationsplein in Voorburg. De motie benadrukt de noodzaak om de horeca te ondersteunen, die zwaar is getroffen door de coronapandemie, en om het plein levendiger te maken. Het college wordt verzocht om op korte termijn nutsvoorzieningen te realiseren, met ondernemers in gesprek te gaan over permanente vergunningen, en een plan te presenteren voor de verfraaiing van het plein. De financiering wordt voorgesteld uit het coronabudget.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de directe behoeften van ondernemers en het verbeteren van de infrastructuur op het Stationsplein. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de exacte kosten en de lange termijn planning voor de verfraaiing.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college te verzoeken actie te ondernemen en om toezicht te houden op de uitvoering van de motie. Ze moeten ook beslissen over de toewijzing van middelen uit het coronabudget.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze prioriteit geven aan het ondersteunen van de horeca en het levendiger maken van het plein, mogelijk ten koste van andere projecten. Ze moeten ook beslissen over het gebruik van het coronabudget voor deze doeleinden.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties voor de lange termijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de tijdlijn kan een punt van zorg zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen en het college verzoeken de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie vraagt om overleg met ondernemers, wat wijst op een participatieve benadering. Er is echter geen vermelding van bredere publieke participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van het onderzoeken van duurzame stroomvoorzieningen, maar het is geen centraal thema van de motie.
Financiële gevolgen:
De motie stelt voor om de kosten te dekken uit het coronabudget, maar geeft geen gedetailleerde financiële analyse of kostenraming. Dit kan een punt van zorg zijn voor de raad bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stationsplein Evenementenlocatie Nutsvoorzieningen Ondernemers Terrassen Permanente vergunningen Horeca Lockdowns Buitenruimte CoronabudgetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.d Motie vreemd aan de orde van de dag GBLV D66 VVD Coronacrisis en lokale media (ID 553). - 22:55
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 2 februari 2021 een motie besproken over de voortzetting van steunmaatregelen voor lokale media tijdens de coronacrisis. Eerder, op 12 mei 2020, was er al een motie aangenomen die leidde tot steunmaatregelen voor lokale media tot eind 2020. Aangezien de coronamaatregelen nog steeds van kracht zijn en de landelijke steunmaatregelen zijn verlengd, maar de steun voor lokale media is weggevallen, verzoekt de raad het college om de steunmaatregelen voor lokale media te verlengen. De kosten hiervoor moeten worden gedekt uit de coronareserve. Daarnaast moet de gemeenteraad geïnformeerd worden wanneer andere coronasteunmaatregelen worden afgebouwd, zodat ook de steun voor lokale media kan worden beëindigd. De motie is ingediend door P.F. Rozenberg (GBLV/Gemeentebelangen), J.J. van Maldegem (D66), en O. Heil (VVD).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Coronacrisis en Lokale media". Deze motie, ingediend door leden van GBLV/Gemeentebelangen, D66, en VVD, roept op tot verlenging van steunmaatregelen voor lokale media in Leidschendam-Voorburg. De gemeenteraad had eerder unaniem een soortgelijke motie aangenomen, waarna het college steunmaatregelen instelde die eind 2020 afliepen. Gezien de voortdurende coronamaatregelen en het wegvallen van steun voor lokale media, verzoekt de motie het college om de steun te verlengen en de kosten te dekken uit de coronareserve. De raad moet geïnformeerd worden over het afbouwen van andere steunmaatregelen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig, aangezien het duidelijk de context, het probleem en de gewenste actie beschrijft. Echter, details over de exacte inhoud van de steunmaatregelen en de financiële implicaties ontbreken.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college te verzoeken de steunmaatregelen te verlengen en te informeren over de afbouw van andere maatregelen. De raad moet ook beslissen over de goedkeuring van deze motie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het verlengen van de steunmaatregelen voor lokale media prioriteit heeft en of het gebruik van de coronareserve hiervoor gerechtvaardigd is.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de uitvoering zouden nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie goedkeurt en daarmee het college opdraagt de steunmaatregelen te verlengen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden, zoals lokale media, in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in deze motie, aangezien de focus ligt op financiële steun tijdens de coronacrisis.
Financiële gevolgen:
De motie stelt voor de kosten van de verlengde steunmaatregelen te dekken uit de coronareserve. Er wordt echter geen specifiek bedrag genoemd, wat een potentieel risico voor budgetbeheer kan zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Coronacrisis Lokale media Steunmaatregelen College Corona-ondersteuningsmaatregelen Coronareserve Motie Digitale vergadering Uitbreiding AfbouwVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.a Raadsvoorstel: Ontwerp verklaring van geen bedenkingen (vvgb) voor het oprichten van twee vrijstaande woningen aan de Parnashofweg 29 en 29a in Leidschendam (1994). - 23:05
Samenvatting
De raad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd een ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven voor de bouw van twee vrijstaande woningen met parkeervoorzieningen op de Parnashofweg 29 en 29a, ter vervanging van twee bestaande geschakelde woningen. Dit project vereist een afwijking van het bestemmingsplan, waarvoor de raad een verklaring moet afgeven. De nieuwbouw draagt bij aan het doel van een groene, duurzame woongemeente met een variatie aan woningen. De locatie heeft een cultuurhistorische achtergrond, en de nieuwbouw moet aansluiten bij de kenmerken van de voormalige buitenplaats Vlietlust. De kosten voor de gemeente worden gedekt door bouwleges en verhaalskosten, en eventuele planschade wordt afgewenteld op de ontwikkelaar. Na publicatie van de ontwerpbesluiten kunnen zienswijzen worden ingediend, waarna een definitief besluit volgt. Als er geen zienswijzen zijn, wordt de verklaring automatisch definitief.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel ontwerp verklaring van geen bedenkingen voor het oprichten van twee vrijstaande woningen aan de Parnashofweg 29 en 29a in Leidschendam." Het voorstel betreft de sloop van twee bestaande geschakelde woningen en de bouw van twee vrijstaande woningen met parkeervoorzieningen op hetzelfde perceel. Deze ontwikkeling is in strijd met het huidige bestemmingsplan, waardoor een projectafwijkingsbesluit nodig is. De raad wordt gevraagd een ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven, die definitief wordt als er geen zienswijzen worden ingediend. Het project draagt bij aan de doelstelling van een groene, duurzame woongemeente.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de context, de noodzaak van een verklaring van geen bedenkingen, de financiële dekking en de communicatie met betrokkenen. Echter, meer gedetailleerde informatie over de impact op de omgeving en eventuele alternatieven zou nuttig kunnen zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet een ontwerpverklaring van geen bedenkingen afgeven, wat een noodzakelijke stap is voor het verkrijgen van de omgevingsvergunning. De raad speelt een cruciale rol in het beoordelen van de ruimtelijke en beleidsmatige aspecten van het project.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde ontwikkeling in lijn is met de gemeentelijke doelen en of de voordelen opwegen tegen eventuele nadelen, zoals de afwijking van het bestemmingsplan en de impact op de cultuurhistorische waarde van de locatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria kunnen beter worden toegepast door bijvoorbeeld concrete doelen en evaluatiemethoden te definiëren.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de ontwerpverklaring van geen bedenkingen afgeven, wat de weg vrijmaakt voor de verdere ontwikkeling van het project.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de initiatiefnemer de omwonenden heeft geïnformeerd over het bouwplan. Er is echter geen gedetailleerde informatie over de mate van participatie of de reacties van de omwonenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een relevant onderwerp, aangezien het project bijdraagt aan de doelstelling van een groene, duurzame woongemeente. Er zijn echter geen specifieke duurzaamheidsmaatregelen of -criteria in het voorstel opgenomen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen voor de gemeente zijn beperkt, aangezien de kosten worden gedekt door bouwleges en verhaalskosten conform de anterieure overeenkomst. Eventuele planschade wordt afgewenteld op de ontwikkelende partij.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vrijstaande woningen Parnashofweg 29 en 29a Bestemmingsplan Projectafwijkingsbesluit Woningbouw Cultuurhistorische achtergrond Buitenplaats Vlietlust Ruimtelijke onderbouwing Omgevingsvergunning ZienswijzenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.b Raadsvoorstel: Ontwerp verklaring van geen bedenkingen (vvgb) voor het oprichten van drie geschakelde woningen aan de Frekeweg 1A in Leidschendam (1999). - 23:05
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven voor de bouw van drie geschakelde woningen met parkeervoorzieningen aan de Frekeweg 1A in Leidschendam. Deze nieuwbouw is in strijd met het huidige bestemmingsplan, waardoor een projectafwijkingsbesluit nodig is. Het project draagt bij aan het doel van een groene, duurzame woongemeente en biedt een aantrekkelijke variatie van woningen. De ontwikkeling wordt als ruimtelijk passend beschouwd en sluit aan bij de structuurvisie van de gemeente. Er zijn voldoende parkeerplaatsen gepland en er wordt geen negatieve impact op het woon- en leefklimaat verwacht. De kosten voor de gemeente worden gedekt door bouwleges en verhaalskosten, en eventuele planschade wordt afgewenteld op de ontwikkelaar. Na goedkeuring door de raad worden de ontwerpbesluiten gepubliceerd en kunnen zienswijzen worden ingediend. Indien er geen zienswijzen zijn, wordt de verklaring automatisch definitief en kan de omgevingsvergunning worden verleend.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel ontwerp verklaring van geen bedenkingen voor het oprichten van drie geschakelde woningen aan de Frekeweg 1A in Leidschendam." Het voorstel betreft de aanvraag voor een omgevingsvergunning voor de bouw van drie geschakelde woningen met parkeervoorzieningen op een perceel in Leidschendam. De bouw is in strijd met het huidige bestemmingsplan, waardoor een verklaring van geen bedenkingen van de raad nodig is. De woningen zijn ontworpen met twee bouwlagen en een kaplaag, en er is voldoende ruimte voor zes parkeerplaatsen op eigen terrein. Het project wordt als passend beschouwd binnen de ruimtelijke en stedenbouwkundige context.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat informatie over de locatie, het ontwerp, de stedenbouwkundige overwegingen, en de financiële aspecten. Ook de procedurele stappen, zoals de mogelijkheid tot het indienen van zienswijzen, zijn duidelijk beschreven.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet een ontwerp verklaring van geen bedenkingen afgeven, wat een noodzakelijke stap is om de omgevingsvergunning te kunnen verlenen. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de afwijking van het bestemmingsplan.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij de afwijking van het bestemmingsplan willen toestaan. Dit omvat het afwegen van de voordelen van nieuwe woningbouw tegen mogelijke bezwaren van omwonenden en de impact op de omgeving.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het duidelijke doelen en procedures bevat. Er zijn geen evidente inconsequenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om een ontwerp verklaring van geen bedenkingen af te geven en deze als definitief aan te merken indien er geen zienswijzen worden ingediend.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een periode is waarin zienswijzen kunnen worden ingediend, wat een vorm van participatie biedt aan belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt indirect genoemd als onderdeel van het hoofddoel "Een groene, duurzame woongemeente." Echter, specifieke duurzaamheidsmaatregelen voor de bouw worden niet expliciet genoemd.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen voor de gemeente zijn beperkt, aangezien de kosten worden gedekt door bouwleges en verhaalskosten. Eventuele planschade wordt afgewenteld op de ontwikkelende partij.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geschakelde woningen Frekeweg 1A Bestemmingsplan Omgevingsvergunning Woningbouw Parkeervoorzieningen Ruimtelijke onderbouwing Stedenbouwkundig Planschade StructuurvisieVerfijning van de zoekopdracht: