17-06-2008 Commissie OG
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4 Raadsbrief: Communicatie over ruimtelijke projecten. (2008/10530)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg, gedateerd 21 juni 2005, richt zich op het verduidelijken van de rolverdeling tussen de gemeenteraad en het college bij de totstandkoming van beleidsnota's, verordeningen en bestemmingsplannen. Het voorstel benadrukt de noodzaak van duidelijke afspraken over de betrokkenheid van de raad in verschillende fasen van beleidsontwikkeling, mede door onduidelijkheden in de huidige inspraakverordening die niet is aangepast aan de duale bestuursverhoudingen. Het raadsvoorstel bevat specifieke aanbevelingen voor de procesgang en rolverdeling bij beleidsnota's, verordeningen en bestemmingsplannen, en stelt voor om de bevoegdheid om belanghebbenden te horen over mondelinge zienswijzen bij ontwerp-bestemmingsplannen te delegeren aan het college. Het uiteindelijke doel is om een aangepaste inspraakverordening voor te leggen aan de raad, met een verwachte vaststelling in december 2005.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel tot instemming met de rolverdeling tussen raad en college bij kaderstelling en voorstel tot delegatie van de bevoegdheid belanghebbende te horen over hun mondelinge zienswijze t.a.v. on.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot instemming met de rolverdeling tussen raad en college bij kaderstelling en voorstel tot delegatie van de bevoegdheid belanghebbenden te horen over hun mondelinge zienswijzen tav ontwerp-bestemmingsplannen." Het voorstel beoogt duidelijkheid te scheppen in de rolverdeling tussen de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders bij de totstandkoming van beleidsnota's, verordeningen en bestemmingsplannen. Het stelt voor om de bevoegdheid om belanghebbenden te horen over hun mondelinge zienswijzen bij ontwerp-bestemmingsplannen te delegeren aan het college. Het voorstel bevat schema's en toelichtingen voor de procesgang en rolverdeling bij verschillende beleidsdocumenten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke schema's en toelichtingen voor de verschillende processen. Het behandelt de rolverdeling bij beleidsnota's, verordeningen, bestemmingsplannen en vrijstellingsbesluiten. Het lijkt volledig in de context van de besproken onderwerpen.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende en controlerende rol. Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van de raad bij de startnotities en de vaststellingsfase van beleidsnota's en bestemmingsplannen. De raad moet instemmen met de voorgestelde rolverdeling en de delegatie van bevoegdheden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van betrokkenheid bij verschillende beleidsprocessen en de delegatie van bevoegdheden aan het college. Dit omvat keuzes over inspraakprocedures en de afstemming met het college over ruimtelijke plannen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beschreven processen en rolverdelingen. Het is tijdgebonden met een verwachte vaststelling van een aangepaste inspraakverordening in december 2005. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de voorgestelde rolverdeling en de delegatie van de bevoegdheid om belanghebbenden te horen over mondelinge zienswijzen bij ontwerp-bestemmingsplannen.
Participatie:
Het voorstel behandelt participatie door het inspraakproces te beschrijven en de rol van hoorzittingen. Het benadrukt de betrokkenheid van belanghebbenden en de mogelijkheid voor inspraak bij beleidsnota's en bestemmingsplannen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op procesmatige en juridische aspecten van beleidsvorming.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of de dekking daarvan. Het richt zich voornamelijk op de procesgang en rolverdeling tussen de raad en het college.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kaderstellende beleidsnota Inspraakverordening Ontwerp-bestemmingsplannen Vrijstellingsbesluiten Startnotitie Inspraakproces Zienswijzen Ruimtelijke randvoorwaarden Verordeningen Duale verhoudingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 5 Raadsvoorstel tot vaststelling van de Integrale visie Greenport Westland-Oostland 2020 (2008/12379)
Samenvatting
De Integrale Visie Greenport Westland-Oostland 2020 is opgesteld om de gezamenlijke uitvoering van projecten en initiatieven in de regio te bevorderen. Deze visie, die de belangen van acht gemeenten in het Westland-Oostland gebied omvat, is bedoeld om ondersteuning te verkrijgen van het Netwerk Greenport Nederland. De visie richt zich op het transformeren, herstructureren en saneren van glasgebieden en het ontwikkelen van benodigde bedrijfsterreinen. Het document benadrukt regionale verbindingen en infrastructuur, en beschrijft ambities en opgaven die leiden tot ruimtelijke projecten. De visie is gebaseerd op bestaand beleid en ruimtelijke kaders van de provincie en stadsregio's. Gezamenlijke belangenbehartiging en samenwerking tussen de gemeenten zijn cruciaal, zonder de bevoegdheden van afzonderlijke gemeenten aan te tasten. De communicatie over de visie is gericht op het verkrijgen van draagvlak en het vergroten van kennis over de Greenport. De kosten voor het opstellen van de visie worden verdeeld over de betrokken gemeenten. Het besluitvormingsproces omvat overleg met externe partijen en behandeling in raadsvergaderingen.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van de Integrale visie Greenport Westland-Oostland 2020 .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot vaststelling van de Integrale visie Greenport Westland-Oostland 2020
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststelling van de Integrale visie Greenport Westland-Oostland 2020". Het voorstel presenteert een integrale visie voor de ontwikkeling van de Greenport Westland-Oostland, een gebied dat acht gemeenten omvat. De visie richt zich op het versterken van de glastuinbouwsector door middel van modernisering, infrastructuurverbeteringen en duurzaamheid. Het doel is om de concurrentiepositie van de Greenport te verbeteren en een investeringsagenda op te stellen. De visie wordt ingebracht in het Netwerk Greenport Nederland om ondersteuning te verkrijgen en gezamenlijke uitvoering van projecten te bevorderen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de visie als de bijbehorende investeringsagenda omvat. Het behandelt verschillende aspecten zoals ruimtelijke ordening, infrastructuur en duurzaamheid. Er is ook aandacht voor communicatie en samenwerking met externe partijen.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om de visie goed te keuren en de daarin vermelde projecten en initiatieven te ondersteunen. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de visie en het geven van mandaat voor verdere acties.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van projecten, de mate van samenwerking met andere gemeenten en de focus op duurzaamheid en modernisering binnen de glastuinbouwsector.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen en een tijdlijn voor besluitvorming. Echter, de meetbaarheid van succes en specifieke realistische doelen voor duurzaamheid zijn minder duidelijk.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de visie goed te keuren en de voorgestelde projecten en initiatieven te ondersteunen. Dit omvat ook het mandaat om de visie in te brengen in relevante overlegstructuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door overleg met externe partijen zoals het bedrijfsleven en andere overheden. Er is een communicatieplan om draagvlak te creëren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met aandacht voor modernisering, klimaatbestendigheid en verduurzaming van energie en water.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedragen door de betrokken gemeenten, met een kostenverdeling op basis van inwoneraantal en glasareaal. De gemeente Leidschendam-Voorburg draagt 6% bij. De dekking lijkt geregeld, aangezien het bedrag grotendeels is voldaan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integrale visie Greenport Westland-Oostland Ruimtelijke projecten Glastuinbouw Bestuurlijke afspraken Investeringsagenda Regionale verbindingen Duurzaam glas Samenwerking CommunicatieplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Raadsvoorstel tot het vaststellen van het Projectplan Modernisering inzamelmethode restafval in Leidschendam-Voorburg (2007/25843)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de modernisering van de afvalinzameling bij hoog- en stapelbouw. Het projectplan, dat ter vaststelling wordt aangeboden, is ontwikkeld na een startnotitie en een initiatiefvoorstel. Het project heeft een geschat budget van € 3,7 miljoen en beoogt een schoner straatbeeld, minder zwerfafval en betere toegankelijkheid. Het rapport van MWH Global adviseert om te stoppen met de gescheiden inzameling van GFT-afval bij hoog- en stapelbouw, behalve voor tuinafval bij benedenwoningen. Het projectplan omvat ook een locatieplan voor ondergrondse containers, dat na inspraak definitief wordt vastgesteld. De communicatie met burgers wordt in drie fasen gepland. Het voorstel vraagt om goedkeuring van het projectplan, kennisname van het MWH-rapport, en financiële dekking van extra kosten uit de egalisatiereserve.
-
Raadsvoorstel tot het vastellen van het Projectplan Modernisering inzamelmethode restafval in Leidschendam-Voorburg .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Modernisering inzamelmethode restafval in Leidschendam-Voorburg
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot het vaststellen van het Projectplan Modernisering inzamelmethode restafval in Leidschendam-Voorburg". Het projectplan richt zich op het moderniseren van de afvalinzameling bij hoog- en stapelbouw. Het doel is om een schoner straatbeeld te creëren, de service te verbeteren, zwerfafval te verminderen en de toegankelijkheid voor ouderen en minder validen te verbeteren. Het plan omvat de plaatsing van ondergrondse containers en het stoppen van de gescheiden inzameling van GFT-afval bij hoog- en stapelbouw, met uitzondering van tuinafval bij benedenwoningen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde financiële onderbouwing, een wettelijk kader, en een communicatieplan. Echter, het mist specifieke details over de participatie van bewoners en de exacte planning van de uitvoering.
Rol van de Raad:
De raad moet het projectplan vaststellen, kennisnemen van het onderzoeksrapport, en beslissen over het stoppen van de gescheiden inzameling van GFT-afval. Daarnaast moet de raad een krediet beschikbaar stellen en besluiten over de dekking van extra kosten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de stopzetting van de gescheiden inzameling van GFT-afval bij hoog- en stapelbouw en de financiering van het project. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de communicatie en participatie van bewoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen en een tijdsbestek, maar mist meetbare criteria voor succes en gedetailleerde participatieplannen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is afhankelijk van toekomstige begrotingen.
Besluit van de Raad:
De raad moet het projectplan vaststellen, het onderzoeksrapport goedkeuren, besluiten over de GFT-inzameling, en de financiële dekking regelen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt inspraak van inwoners bij het locatieplan, maar biedt weinig details over bredere participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de focus op afvalreductie en een schoner straatbeeld. Echter, het stoppen van GFT-inzameling kan als minder duurzaam worden gezien.
Financiële gevolgen:
De projectkosten bedragen €3,7 miljoen, met een jaarlijks tekort van €132.000. Dit tekort wordt voorlopig gedekt uit de egalisatiereserve afvalstoffenheffing. De financiële dekking is afhankelijk van toekomstige begrotingen en tariefontwikkelingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Modernisering afvalinzameling Hoog- en stapelbouw Ondergrondse containers GFT-afval MWH Global Projectkosten Egalisatiereserve Locatieplan Communicatieplan AvalexVerfijning van de zoekopdracht: