Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.a Opening, mededelingen en vaststelling agenda - 19:30
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 167 w/m
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks:
- 282 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 114 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 299 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 198 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 173 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 251 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 245 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 166 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 188 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 166 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 186 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 319 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 215 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 255 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 138 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 108 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 194 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 192 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 261 w/m
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
E.R. van der Schaft - SP
S.R. Paltansing - PvdA
M. van Wijk - GBLV
Agendapunt 2 HAMERSTUKKEN - 20:15
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 208 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 175 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 171 w/m
Agendapunt 2.b.1 Raadsvoorstel vaststellen LIS + schriftelijke vragen
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft het formeel vaststellen van de Lijst van Ingekomen Stukken en de schriftelijke vragen en/of beantwoording daarvan voor de periode van 16 januari 2024 tot en met 9 februari 2024. De gemeenteraad moet deze afdoening formeel vaststellen omdat zij verantwoordelijk is voor de wijze van afdoening van deze stukken. Er heeft geen participatie van inwoners of belanghebbenden plaatsgevonden bij dit raadsvoorstel. Het voorstel is opgesteld door het presidium van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg en bevat bijlagen met de betreffende lijsten en de stand van zaken van de schriftelijke vragen.
-
3708 Raadsvoorstel vaststellen LIS schriftelijke vragen 16 januari tot en met 9 februari 2024.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Raadsvoorstel vaststellen LIS + schriftelijke vragen". Het betreft een procedureel voorstel waarin de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de Lijst van Ingekomen Stukken (LIS) en de schriftelijke vragen en beantwoordingen over de periode van 16 januari 2024 tot en met 9 februari 2024 formeel vast te stellen. Dit is een standaardprocedure waarbij de raad de voorgestelde wijze van afdoening van deze stukken en vragen bekrachtigt. Er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden geweest in dit proces.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling, namelijk het formeel vaststellen van de afdoening van ingekomen stukken en schriftelijke vragen. Het bevat de benodigde informatie en bijlagen voor de raad om een besluit te nemen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde afdoening van de ingekomen stukken en schriftelijke vragen formeel vast te stellen. Dit is een gebruikelijke procedurele taak van de raad.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes verbonden aan dit voorstel, aangezien het een administratieve en procedurele kwestie betreft.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de periode en de documenten die moeten worden vastgesteld. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, gezien de aard van het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Lijst van Ingekomen Stukken en de schriftelijke vragen en beantwoordingen voor de genoemde periode vast te stellen.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden geweest bij dit voorstel, wat gebruikelijk is voor een procedureel besluit als dit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een administratieve kwestie betreft.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen noodzaak om dekking aan te geven, gezien de aard van het besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen Stukken Schriftelijke vragen Afdoening Vaststellen Participatie Presidium Griffier Burgemeester Portefeuillehouder AdviesVerfijning van de zoekopdracht:
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 175 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester
Agendapunt 2.b.2 Overzicht Lijst van Ingekomen Stukken - 20:15
G.D. Beek - VVD:
- 129 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 2401 w/m
Agendapunt 2.c Raadsvoorstel: Afdoen toezeggingen vorige raadsperiode (2018-2022) - 20:15
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft het verzoek van het college aan de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om toezeggingen, gedaan in de vorige raadsperiode (2018-2022), als afgedaan te beschouwen. Deze toezeggingen zijn door het college afgehandeld en gedocumenteerd in een bijgevoegd overzicht. Het besluit heeft geen financiële gevolgen. Inwoners en belanghebbenden zijn afhankelijk van de toezegging betrokken, zoals vermeld in het overzicht. Het voorstel is ondertekend door burgemeester Vroom en secretaris R.J. den Haan.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Afdoen toezeggingen vorige raadsperiode (2018-2022)." Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om de toezeggingen die door het college in de vorige raadsperiode zijn gedaan, als afgedaan te beschouwen. Deze toezeggingen zijn gedocumenteerd in een bijgevoegd overzicht, waarin het college per toezegging aangeeft waarom deze als afgedaan kan worden beschouwd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijk overzicht biedt van de afgedane toezeggingen en de redenen waarom deze als zodanig worden beschouwd. Het bevat echter geen gedetailleerde informatie over de inhoud van elke toezegging, wat voor sommige raadsleden mogelijk relevant kan zijn.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en te besluiten of zij akkoord gaan met het beschouwen van de genoemde toezeggingen als afgedaan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het eens zijn met de beoordeling van het college dat de toezeggingen als afgedaan kunnen worden beschouwd. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er toezeggingen zijn die volgens sommige raadsleden nog niet volledig zijn nagekomen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar het is niet meetbaar of actiegericht in de traditionele zin van SMART-doelstellingen. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de volledigheid van de afhandeling van toezeggingen kan ter discussie staan.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met het voorstel om de toezeggingen als afgedaan te beschouwen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de betrokkenheid van inwoners en belanghebbenden afhankelijk is van de specifieke toezeggingen. Er wordt verwezen naar het overzicht voor details, maar er is geen uitgebreide uitleg over hoe participatie is vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, zoals expliciet vermeld in het document. Er is geen sprake van dekking omdat er geen kosten aan verbonden zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toezeggingen College Raadsperiode 2018-2022 Overzicht Afgedaan Inwoners Belanghebbenden Stand van zaken Betrokken AfwegingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.d Raadsvoorstel: Vaststellen kaders en normen voor de rechtmatigheidsverantwoording 2023 - 20:15
Raad stelt nieuw normen- en toetsingskader vast voor accountantscontrole
De gemeenteraad heeft ingestemd met het nieuwe normen- en toetsingskader voor de accountantscontrole van de jaarrekening 2023. Dit kader is cruciaal voor een correcte en actuele verantwoording van de gemeentelijke financiën.
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft het vaststellen van het normen- en toetsingskader 2023 voor de accountantscontrole op de jaarrekening van dat jaar. Voordat de accountant kan beginnen met de controle, moet duidelijk zijn welke aspecten getoetst moeten worden. Het normenkader omvat de relevante regelgeving voor verantwoording, terwijl het toetsingskader specificeert welke artikelen uit wetten en verordeningen relevant zijn voor de toetsing. Het is essentieel dat het normenkader actueel is en aangepast wordt aan nieuwe wet- en regelgeving. Gemeenteraden kunnen niet zomaar eigen verordeningen negeren bij de rechtmatigheidsverantwoording, tenzij deze niet verplicht zijn volgens hogere regelgeving. Het college is verantwoordelijk voor het operationaliseren van het normenkader en biedt dit ter vaststelling aan de raad aan. Het besluit heeft geen financiële gevolgen en er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden nodig.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen normen- en toetsingskader 2023." Het voorstel betreft de vaststelling van een normen- en toetsingskader dat de basis vormt voor de accountantscontrole op de jaarrekening 2023 van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het normen- en toetsingskader omvat de relevante regelgeving die de accountant moet hanteren bij de controle. Het kader moet actueel zijn en aangepast worden aan nieuwe wet- en regelgeving. De raad moet het kader vaststellen, waarna het college verantwoordelijk is voor de operationalisering ervan. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke elementen voor de vaststelling van het normen- en toetsingskader beschrijft. Het bevat de aanleiding, de noodzaak van het kader, en de rolverdeling tussen de raad en het college.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het normen- en toetsingskader vast te stellen. Dit is een formele stap die nodig is voordat de accountant kan beginnen met de controle van de jaarrekening.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voornamelijk een technische en procedurele aard heeft. De raad kan echter besluiten bepaalde onderdelen van verordeningen geen financiële consequenties te laten hebben, mits deze niet verplicht voortvloeien uit hogere regelgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, aangezien het een procedureel document betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het normen- en toetsingskader 2023 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt expliciet dat het onderwerp zich niet leent voor participatie van inwoners of belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op de technische aspecten van accountantscontrole.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, en er is geen dekking nodig of aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Normenkader Toetsingskader Accountantscontrole Jaarrekening Rechtmatigheidsverantwoording Regelgeving Verordeningen College Vaststelling InventarisatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.e Raadsvoorstel vaststellen gemeenschappelijke regeling rekenkamer Wassenaar, Voorschoten, Oegstgeest en Leidschendam-Voorburg - 20:15
Gemeenten Bundelen Krachten voor Nieuwe Rekenkamerregeling
De gemeenten Wassenaar, Voorschoten, Oegstgeest en Leidschendam-Voorburg hebben besloten hun rekenkamerfuncties te bundelen in een nieuwe gemeenschappelijke regeling. Dit besluit volgt op de recente Wet Versterking decentrale rekenkamers, die streeft naar onafhankelijk en effectief rekenkameronderzoek.
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft de oprichting van een gemeenschappelijke regeling voor de Rekenkamer van de gemeenten Wassenaar, Voorschoten, Oegstgeest en Leidschendam-Voorburg. Dit besluit volgt op de inwerkingtreding van de Wet Versterking decentrale rekenkamers, die een sluitend wettelijk stelsel voor onafhankelijk rekenkameronderzoek beoogt. De nieuwe regeling vervangt de bestaande verordening en samenwerkingsovereenkomst, en benoemt de leden van de rekenkamer voor zes jaar. De keuze voor een gemeenschappelijke regeling is gemaakt vanwege de eenvoud en het behoud van de rekenkamer als orgaan van de raad. De financiële bijdrage van de gemeenten blijft ongewijzigd, maar de vergoedingen voor de leden worden aangepast volgens een formule. Er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden geweest bij dit voorstel.
-
3693 raadsvoorstel gemeenschappelijke rekenkamer Wassenaar, Voorschoten, Oegstgeest en Leidschendam-Voorburg.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel vaststellen gemeenschappelijke regeling rekenkamer Wassenaar, Voorschoten, Oegstgeest en Leidschendam-Voorburg." Het voorstel betreft de oprichting van een gemeenschappelijke regeling voor de rekenkamer van de genoemde gemeenten, in lijn met de nieuwe Wet Versterking decentrale rekenkamers. De huidige verordening wordt ingetrokken en de leden van de rekenkamer worden opnieuw benoemd. De regeling zorgt voor een uniforme aanpak zonder overdracht van raadsbevoegdheden. De financiële bijdrage per inwoner blijft ongewijzigd, en de vergoeding van de leden wordt aangepast volgens een formule. Er is geen participatie van inwoners geweest bij dit voorstel.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de juridische en organisatorische veranderingen die nodig zijn door de wetswijziging. Het bevat ook informatie over de benoeming van leden en de financiële implicaties.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol bij het vaststellen van de gemeenschappelijke regeling, het benoemen van de leden van de rekenkamer en het bepalen van de financiële bijdrage.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is de beslissing om te kiezen voor een gemeenschappelijke regeling in plaats van een personele unie. Dit heeft implicaties voor de autonomie en samenwerking tussen de gemeenten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete resultaten (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van participatie kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de gemeenschappelijke regeling vast te stellen, de huidige verordening in te trekken, en de voorgestelde leden en secretaris te benoemen.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden geweest bij het opstellen van dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om organisatorische en juridische aanpassingen.
Financiële Gevolgen:
De financiële bijdrage per inwoner blijft ongewijzigd op €1,11. De vergoedingen voor de leden stijgen licht door indexatie, maar dit wordt opgevangen binnen het bestaande budget. Er zijn geen extra financiële dekkingsmaatregelen nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke regeling Rekenkamer Wet Versterking decentrale rekenkamers Verordening Personele unie Wassenaar, Voorschoten, Oegstgeest Financiering en budget Benoeming leden Vergoedingen SamenwerkingsovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 101 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 360 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- -
Agendapunt 2.f Raadsvoorstel: Vaststellen Beheerplan civiele kunstwerken en oevers 2023-2027 - 20:15
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft het vaststellen van het Beheerplan civiele kunstwerken en oevers voor de periode 2024-2027 in Leidschendam-Voorburg. Dit plan richt zich op het onderhoud en de vervanging van civiele kunstwerken en oevers, met een focus op het verlengen van de levensduur en het tijdig vervangen van verouderde structuren. Het plan markeert een verschuiving van ad hoc-beheer naar een planmatige en toekomstbestendige aanpak. Er worden investeringskredieten beschikbaar gesteld voor renovaties en vervangingen, met een totaal van € 726.000 voor 2024. Het beheerplan is afgestemd op bestaande wet- en regelgeving en beleidskaders en draagt bij aan een verkeersveilige en duurzame leefomgeving. Gedetailleerde inspecties zullen worden uitgevoerd om de restlevensduur van kunstwerken beter in te schatten, en er wordt gewerkt aan het realiseren van natuurvriendelijke oevers. De financiële gevolgen omvatten een verhoging van het jaarlijkse onderhoudsbudget en specifieke investeringen voor vervangingen. Inwoners en belanghebbenden worden voornamelijk geïnformeerd via gemeentelijke communicatiekanalen, zoals de Bouwen in de wijk app.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen Beheerplan civiele kunstwerken en oevers 2024-2027". Het voorstel richt zich op het vaststellen van een beheerplan voor civiele kunstwerken en oevers in Leidschendam-Voorburg voor de periode 2024-2027. Het plan biedt inzicht in de beheerstrategie, onderhoudsprogramma's en kosten voor het behoud van deze infrastructuur. Het is het eerste plan van deze aard voor de gemeente en vervangt een verouderd beheerplan voor houten beschoeiingen. Het plan beoogt een toekomstbestendig beheer en omvat inspecties om de restlevensduur van kunstwerken beter in te schatten. Het plan draagt bij aan een veilige, groene en duurzame leefomgeving.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de doelen, strategieën en financiële implicaties. Het biedt een uitgebreide analyse van de huidige staat van de civiele kunstwerken en de noodzaak voor vervanging en onderhoud.
Rol van de raad:
De raad moet het beheerplan vaststellen en de bijbehorende begrotingswijzigingen goedkeuren. De raad speelt een cruciale rol in het toewijzen van de benodigde kredieten en het waarborgen van de financiële dekking voor de voorgestelde investeringen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen voor onderhoud en vervanging van civiele kunstwerken. Er moet een balans worden gevonden tussen kostenbeheersing en het waarborgen van de veiligheid en kwaliteit van de infrastructuur.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige inspectieresultaten kan onzekerheden met zich meebrengen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het beheerplan en de bijbehorende begrotingswijzigingen vast te stellen, inclusief de toewijzing van nieuwe kredieten voor de planperiode.
Participatie:
Het beheerplan zelf leent zich niet voor participatie, maar er is aandacht voor communicatie met inwoners en bedrijven tijdens de uitvoering van projecten. Inwoners kunnen via een app op de hoogte blijven van de voortgang.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met aandacht voor natuurvriendelijke oevers die bijdragen aan biodiversiteit en waterkwaliteit.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële implicaties, met een jaarlijkse investering van € 726.000 voor 2024 en verdere investeringen voor de jaren daarna. De dekking komt deels uit bestaande budgetten, maar er is een tekort dat moet worden gedekt door begrotingswijzigingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beheerplan Civiele kunstwerken Oevers Onderhoud Investeringen Levensduur Inspecties Vervanging Kademuren Natuurvriendelijke oeversVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4 BESPREEKPUNTEN - 20:15
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 198 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie
Agendapunt 4.a.1 Motie (vreemd aan de orde van de dag) ChristenUnie, PvdA, GroenLinks, SP, CDA, D66 inzake asielopvang - 20:15
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Debatteert Heftig over Asielopvang
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 13 februari 2024 een motie besproken over de asielopvang. De motie, ingediend door leden van de ChristenUnie, PvdA, GroenLinks, SP, CDA en D66, benadrukt de noodzaak om te voldoen aan de spreidingswet en zo gedwongen aanwijzing van opvanglocaties te voorkomen. Het debat was fel, met uiteenlopende meningen over de aanpak en uitvoering van de wet.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een verhitte raadsvergadering werd de motie over asielopvang besproken. De motie, die door een brede coalitie van partijen werd ingediend, roept het college op om voor de zomer een plan te presenteren om te voldoen aan de spreidingswet. "We willen zelf het stuur in handen houden waar en hoe we de opvang van asielzoekers organiseren," aldus de ChristenUnie.De VVD toonde zich kritisch over de snelheid en de manier waarop de wet wordt uitgevoerd. "De wet is op 1 februari in werking getreden, en we hebben pas de officiële taakstelling van de minister per 2 februari ontvangen," aldus de VVD. Ze pleitten voor meer tijd en zorgvuldigheid in het proces, met nadruk op draagvlak en participatie van de inwoners.
De wethouder erkende de uitdagingen en benadrukte de noodzaak van regionale samenwerking. "We hebben kortweg geen ruimte, en onze hele regio moet samenwerken om deze opgave te realiseren," zei de wethouder. Ze gaf aan dat het college zich zal inspannen om voor de zomer met een plan te komen, maar benadrukte dat dit een uitdaging is.
De motie van de ChristenUnie en mede-indieners werd met een meerderheid aangenomen, terwijl de motie van de VVD, die opriep tot meer tijd en zorgvuldigheid, werd verworpen. De discussie toonde de verdeeldheid binnen de raad, maar ook de gezamenlijke verantwoordelijkheid om tot een oplossing te komen. "Het is een morele verplichting om onze medemens te helpen," aldus het CDA.
De komende maanden zullen cruciaal zijn voor de gemeente om een plan te ontwikkelen dat zowel aan de wettelijke eisen voldoet als draagvlak heeft onder de inwoners. De wethouder beloofde de raad regelmatig op de hoogte te houden van de voortgang.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 13 februari 2024 een motie besproken over de asielopvang. De motie, ingediend door leden van de ChristenUnie, PvdA, GroenLinks, SP, CDA en D66, constateert dat er momenteel onvoldoende asielopvangplaatsen zijn omdat veel gemeenten hun verantwoordelijkheid niet nemen. De spreidingswet verplicht echter elke gemeente om asielzoekers op te vangen. De motie benadrukt dat Leidschendam-Voorburg nog niet voldoet aan deze wet en dat er risico is op gedwongen aanwijzing van opvanglocaties door de staatssecretaris. De raad spreekt uit dat de gemeente zo snel mogelijk aan de minimale eisen van de spreidingswet wil voldoen om opvangdwang te voorkomen. Het college wordt verzocht om voor de zomer een plan te presenteren waarmee de gemeente begin 2025, of eerder, aan de wettelijke eisen voldoet.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie – Plan voor asielopvang
Samenvatting: De motie, ingediend door leden van de ChristenUnie, PvdA, GroenLinks, SP, CDA, en D66, roept de gemeente Leidschendam-Voorburg op om een plan te ontwikkelen voor asielopvang. Dit plan moet ervoor zorgen dat de gemeente voldoet aan de eisen van de spreidingswet, die elke gemeente verplicht om een bepaald aantal asielzoekers op te vangen. De motie benadrukt de urgentie van het probleem, gezien het tekort aan opvangplaatsen en de mogelijkheid van gedwongen aanwijzing door de staatssecretaris. Het college wordt verzocht om voor de zomer een plan te presenteren, zodat de gemeente begin 2025 aan de wettelijke eisen voldoet.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de urgentie en de wettelijke verplichtingen. Echter, het biedt geen gedetailleerde oplossingen of specifieke locaties voor de opvang, wat verdere uitwerking vereist.
Rol van de raad
De raad heeft de rol om het college te verzoeken een plan te ontwikkelen en te beoordelen of het voorgestelde plan voldoet aan de eisen van de spreidingswet. De raad moet ook toezien op de uitvoering van het plan.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij de motie steunt en daarmee de verantwoordelijkheid voor asielopvang op zich neemt. Er moeten keuzes worden gemaakt over de locaties voor opvang, de samenwerking met andere gemeenten, en de manier waarop de gemeenschap wordt betrokken.
SMART en Inconsistenties
De motie is gedeeltelijk SMART: het is specifiek en tijdgebonden (voor de zomer een plan, uitvoering begin 2025). Het mist echter meetbare en haalbare details over hoe de opvang georganiseerd zal worden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid hangt af van verdere uitwerking.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of zij de motie aanneemt en het college de opdracht geeft om een plan te ontwikkelen voor asielopvang.
Participatie
De motie zegt niets expliciet over participatie van de gemeenschap, maar impliciet is er een noodzaak om de lokale bevolking te betrekken bij de besluitvorming en uitvoering.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de context van het ontwikkelen van opvanglocaties en het integreren van asielzoekers in de gemeenschap.
Financiële gevolgen
De motie specificeert geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het ontwikkelen en uitvoeren van een opvangplan zal waarschijnlijk financiële middelen vereisen, waarvoor de raad en het college een oplossing moeten vinden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Asielopvang Spreidingswet Opvangplaatsen Gemeente Vluchtelingen Opvangdwang Staatssecretaris Regionale afspraken Verantwoordelijkheid Plan presenterenVerfijning van de zoekopdracht:
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 298 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 175 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 252 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 181 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- -
M. Mathlouti - D66:
- 161 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 178 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 227 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 192 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 188 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 144 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 192 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 239 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 213 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 211 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 175 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 250 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 218 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 248 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 238 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 239 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 179 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 193 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 176 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 172 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 299 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 157 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 259 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 188 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 202 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 168 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 179 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 383 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 167 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 216 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 297 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 178 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 186 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 94 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 186 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 285 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 161 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 261 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 227 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 179 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 572 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 191 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- -
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 277 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 222 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 172 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 108 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 184 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 101 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 170 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 682 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 181 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 255 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 204 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 293 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 193 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 174 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 286 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 263 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 232 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 334 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 285 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 136 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 260 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 189 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 372 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 234 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 238 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 176 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 198 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 313 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 200 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 226 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 559 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 226 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 211 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 226 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 244 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- -
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 168 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 224 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 366 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 205 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 159 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 173 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 206 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 526 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 200 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 367 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 203 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 231 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 142 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 205 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 194 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 10 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 201 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 338 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 159 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 207 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 226 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 204 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 344 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 257 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 370 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 153 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 115 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 227 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 342 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 197 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 178 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 248 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 231 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 199 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 230 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 64 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 170 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 269 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 456 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 150 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 189 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 242 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 181 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 125 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 198 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 572 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 200 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 186 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 400 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 155 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 190 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 487 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 173 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 252 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 181 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 228 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 214 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 90 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 220 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 159 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester
00:18:28 - 00:20:09 - 00:22:01 - 00:22:40 - 00:24:51 - 00:25:26 - 00:25:35 - 00:26:13 - 00:26:46 - 00:27:04 - 00:27:30 - 00:29:21 - 00:30:50 - 00:31:51 - 00:32:43 - 00:33:36 - 00:34:05 - 00:37:28 - 00:38:34 - 00:38:57 - 00:39:02 - 00:39:45 - 00:42:10 - 00:43:05 - 00:45:04 - 00:46:24 - 00:47:17 - 00:47:33 - 00:47:53 - 00:48:24 - 00:48:54 - 00:53:22 - 00:54:21 - 00:56:27 - 00:58:39 - 00:58:47 - 01:00:10 - 01:01:22 - 01:02:13 - 01:04:45 - 01:16:03 - 01:16:43 - 01:17:13 - 01:17:26 - 01:18:02 - 01:18:26 - 01:19:07 - 01:20:27 - 01:21:18 - 01:21:47 - 01:22:27 - 01:23:41 - 01:24:51 - 01:25:18 - 01:25:43 - 01:26:10 - 01:26:56 - 01:29:03
S.D. van den Heuvel - VVD
00:20:17 - 00:22:26 - 00:23:24 - 00:24:38 - 00:25:30 - 00:26:57 - 00:27:35 - 00:29:42 - 00:31:34 - 00:32:12 - 00:33:18 - 00:37:31 - 00:38:35 - 00:46:27 - 00:47:19 - 00:47:34 - 00:48:28 - 00:54:23 - 00:55:45 - 01:16:47 - 01:18:28 - 01:19:36 - 01:20:13 - 01:21:06 - 01:21:34 - 01:23:43 - 01:24:49
M. van Wijk - GBLV
Agendapunt 4.a.2 Motie (vreemd aan de orde van de dag) VVD Spreidingswet vraagt eerst om kaders in plaats van aantallen - 20:15
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Debatteert over Spreidingswet: "Niet Alleen Aantallen, Maar Ook Voorzieningen"
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een intens debat gevoerd over de opvang van asielzoekers in de gemeente. De motie, ingediend door de VVD, benadrukt dat er meer nodig is dan alleen ruimte voor opvang. Het gaat ook om voorzieningen, onderwijs en veiligheid. De raad wil draagvlak creëren voordat verdere stappen worden gezet.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 13 februari 2024 een motie besproken over de Spreidingswet en de opvang van asielzoekers. De motie, ingediend door mevrouw S.D. van den Heuvel van de VVD, benadrukt dat de gemeente een plan moet indienen tegen 1 november 2024. Er is echter beperkte ruimte voor opvang in de gemeente. De motie stelt dat opvang niet alleen over aantallen gaat, maar ook over voorzieningen, onderwijs, zorg, veiligheid, participatie en draagvlak. De rol van het COA is onduidelijk in de wet. De raad wil dat er draagvlak en participatie met omwonenden en belanghebbenden is voordat verdere stappen worden gezet. De raad draagt zichzelf op om kaders te stellen en het College te vragen een voorstel voor te bereiden om hierover in gesprek te gaan, wat als input kan dienen voor gesprekken met het COA en de regionale regietafel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie getiteld "Spreidingswet vraagt om kaders van gemeenteraad" is ingediend door mevrouw S.D. van den Heuvel van de VVD. De motie roept de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg op om haar kaderstellende rol te vervullen met betrekking tot de uitvoering van de Spreidingswet, die op 1 februari 2024 in werking is getreden. De motie benadrukt het belang van draagvlak en participatie van omwonenden en belanghebbenden in het proces van opvang van asielzoekers. Het college wordt opgedragen een voorstel voor te bereiden om met de raad in gesprek te gaan over de kaders voor de uitvoering van de wet en het organiseren van draagvlak.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van de belangrijkste aandachtspunten, zoals de noodzaak van draagvlak en participatie, en de onduidelijkheden in de rol van het COA. Echter, het biedt geen gedetailleerde oplossingen of concrete stappen voor de uitvoering.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd haar kaderstellende rol te vervullen door richtlijnen te ontwikkelen voor de uitvoering van de Spreidingswet en het organiseren van draagvlak. Dit impliceert dat de raad actief betrokken moet zijn bij het formuleren van beleid en het betrekken van de gemeenschap.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen hoe zij de balans wil vinden tussen de wettelijke verplichtingen van de Spreidingswet en de zorgen van de lokale gemeenschap. Dit omvat keuzes over de locatie en omvang van opvangvoorzieningen en de manier waarop participatie en draagvlak worden georganiseerd.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke en meetbare doelen, evenals een tijdlijn voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie laat veel ruimte voor interpretatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie steunt en het college opdraagt om een voorstel voor te bereiden voor de uitvoering van de Spreidingswet, inclusief het organiseren van draagvlak.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van participatie van omwonenden en belanghebbenden als voorwaarde voor vervolgstappen, maar biedt geen concrete methoden of strategieën voor het bereiken van deze participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn in de context van het ontwikkelen van opvangvoorzieningen en het integreren van asielzoekers in de gemeenschap.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt in het voorstel van het college.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Spreidingswet Opvang asielzoekers Draagvlak Participatie Voorzieningen Onderwijs Ondersteuning Zorg Veiligheid COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers)Verfijning van de zoekopdracht:
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 418 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester
Agendapunt 4.b Motie (vreemd aan de orde van de dag) SP Tegengaan Sluipverkeer Regthuysstraat en Oude Raadhuisstraat (ingetrokken) - 20:15
Sluipverkeer in Oude Raadhuisstraat: Raad zoekt naar oplossingen
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg debatteerde over een motie van E.R. van der Schaft om het sluipverkeer in de Oude Raadhuisstraat en Regthuysstraat aan te pakken. Dit sluipverkeer, veroorzaakt door afsluitingen van de N14, leidt tot overlast en onveiligheid voor bewoners. De motie vraagt het college om maatregelen te nemen en de raad te informeren over de voortgang.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat benadrukte Van der Schaft het belang van snelle actie: "De bewoners hebben een petitie ingediend, en het is duidelijk dat er iets moet gebeuren." De motie kreeg brede steun, hoewel sommige raadsleden, zoals mevrouw Pothast van de PvdA, pleitten voor een bredere aanpak. "Het is een probleem dat we al langer kennen. We moeten kijken naar structurele oplossingen," aldus Pothast.De VVD suggereerde de inzet van verkeersregelaars om de verkeersstromen beter te beheersen. "Verkeersregelaars kunnen zorgen voor een ordelijke doorstroming en meer verkeersveiligheid," stelde de heer De Clercq. Dit idee werd positief ontvangen door de wethouder, die toezegde om verkeersregelaars in te zetten.
Wethouder Verbeek erkende de problemen en benadrukte dat de gemeente samen met Rijkswaterstaat en andere partijen werkt aan oplossingen. "We monitoren de situatie nauwlettend en sturen bij waar nodig," aldus Verbeek. Hij kondigde aan dat er vanaf de volgende dag verkeersregelaars zouden worden ingezet om de situatie te verbeteren.
De motie van Van der Schaft werd uiteindelijk ingetrokken na de toezeggingen van de wethouder. "We zijn blij met de snelle actie en hopen dat dit verlichting biedt voor de bewoners," concludeerde Van der Schaft.
Het debat maakte duidelijk dat de verkeersproblematiek in Leidschendam-Voorburg een complex vraagstuk is dat om continue aandacht en creatieve oplossingen vraagt. De raad blijft betrokken en zal de ontwikkelingen nauwgezet volgen.
Samenvatting
De motie, ingediend door E.R. van der Schaft op 13 februari 2024, richt zich op het tegengaan van sluipverkeer in de Oude Raadhuisstraat en Regthuysstraat. Dit sluipverkeer is ontstaan door afsluitingen van de N14, wat leidt tot overlast en onveiligheid voor de bewoners. De bewoners hebben een petitie ingediend voor maatregelen tegen dit probleem. De motie benadrukt dat het betreffende gebied een woongebied is en niet bedoeld voor doorgaand verkeer. Er zijn middelen beschikbaar gesteld door de initiatiefnemer van de N14-werkzaamheden om overlast te beperken. De motie verzoekt het college om maatregelen te nemen tegen het sluipverkeer en de raad te informeren over de genomen stappen.
-
Motie SP Tegengaan Sluipverkeer Regthuysstraat en Oude Raadhuisstraat ID 791 (ingetrokken).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Tegengaan Sluipverkeer Oude Raadhuisstraat en Regthuysstraat" is ingediend door E.R. van der Schaft en richt zich op het verminderen van sluipverkeer in deze straten als gevolg van afsluitingen van de N14. Bewoners ervaren overlast en onveiligheid en hebben middels een petitie om maatregelen gevraagd. De motie verzoekt het college om maatregelen te nemen tegen het sluipverkeer en de raad hierover te informeren.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is beknopt en richt zich specifiek op het probleem van sluipverkeer. Het biedt echter geen gedetailleerde oplossingen of specifieke maatregelen, wat de volledigheid beperkt.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de motie te beoordelen en goed te keuren of af te wijzen. Daarnaast moet de raad toezien op de uitvoering van de maatregelen en de informatievoorziening door het college.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het verminderen van sluipverkeer prioriteit heeft en welke maatregelen passend zijn. Er moet ook worden overwogen hoe de belangen van bewoners en verkeersdeelnemers worden gebalanceerd.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke maatregelen, meetbare doelen en een tijdspad voor uitvoering.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie steunen en het college opdracht geven om maatregelen te nemen tegen het sluipverkeer.
Participatie:
De motie verwijst naar een petitie van bewoners, wat aangeeft dat er enige mate van participatie is geweest. Verdere participatie wordt niet expliciet genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd in de motie, maar het verminderen van sluipverkeer kan bijdragen aan een betere leefomgeving en minder uitstoot.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt dat de initiatiefnemer van de werkzaamheden aan de N14 middelen beschikbaar stelt voor het beperken van overlast. Er is echter geen gedetailleerde financiële analyse of dekking opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sluipverkeer Verkeersoverlast Onveiligheid Afsluitingen N14 Bewoners Petitie Maatregelen Woongebied Doorgaand verkeer WerkzaamhedenVerfijning van de zoekopdracht:
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 157 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 153 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 246 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 181 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 200 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 138 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 256 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 213 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 166 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 152 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 168 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 157 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 314 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 188 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 184 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 345 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 152 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 359 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 214 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 42 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 169 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 84 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 192 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 90 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 231 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 209 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 311 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 133 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 189 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 56 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 173 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 302 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 181 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 546 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 211 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 586 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 158 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 178 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 667 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 179 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- -
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 195 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 141 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 210 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 373 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 179 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 88 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 173 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 74 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 240 w/m
W.E.J. Jorissen - D66
Agendapunt 4.c Motie (vreemd aan de orde van de dag) CDA Raadsbezoek Green Village (ingetrokken) - 20:15
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg wil gluren bij de buren in Delft
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt een werkbezoek aan The Green Village in Delft, een proeftuin voor duurzame innovaties. Het doel is om te onderzoeken welke innovaties in de eigen gemeente kunnen worden toegepast. De motie van het CDA roept op tot actie, maar stuit op discussie over de juiste procedure.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 13 februari 2024 diende E.J. Muller van het CDA een motie in om een werkbezoek te organiseren aan The Green Village, een openlucht-laboratorium voor duurzame innovaties aan de TU Delft. "De nabijheid van dit laboratorium heeft ons geïnspireerd," aldus Muller. Het doel van het bezoek is om te onderzoeken welke innovaties in Leidschendam-Voorburg kunnen worden toegepast en om de gemeente mogelijk als pilotlocatie te gebruiken.De motie kreeg brede steun, maar leidde ook tot discussie over de juiste procedure. Mevrouw Van de Heuvel vroeg zich af waarom de motie niet via de griffie was ingediend. Muller antwoordde dat het logisch was om eerst een werkbezoek te plannen, zodat de raad goed geïnformeerd beslissingen kan nemen. "Het gaat een beetje moeilijk als je geen werkbezoek hebt gebracht," voegde ze toe.
Ondanks de procedurele vragen, was er veel enthousiasme voor het idee. "Een zeer sympathieke motie," zei meneer Van Eijden, die de motie mede ondertekende. Mevrouw Passing vond het bijzonder dat de hele raad op werkbezoek zou gaan, maar steunde het idee om te kijken welke innovaties als pilot kunnen dienen.
Niet iedereen was overtuigd van de noodzaak van een motie. Mevrouw Bos van D66 vond het overbodig: "Collega mevrouw Kok heeft pas een bezoek georganiseerd zonder motie." Ze pleitte voor een bredere blik, ook naar andere innovatiecentra zoals de Haagse Hogeschool en universiteiten in Eindhoven en Wageningen.
Wethouder Van Veller benadrukte dat The Green Village al bekend terrein is voor de gemeente. "Ambtenaren en bestuurders zijn er regelmatig," zei hij. Hij steunde het idee van een werkbezoek, maar benadrukte dat dit via de gebruikelijke weg, het presidium, moet worden georganiseerd. De overige punten van de motie vond hij prematuur.
Na een korte schorsing besloot Muller het werkbezoek uit de motie te halen en eerst via het presidium te laten lopen. De rest van de motie wordt aangehouden tot na het werkbezoek. "We willen de rest van de motie aanhouden tot na het werkbezoek," aldus Muller.
Met deze aanpassing lijkt de weg vrij voor een inspirerend bezoek aan The Green Village, waar de gemeenteraad kan ontdekken welke duurzame innovaties de toekomst van Leidschendam-Voorburg kunnen vormgeven.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 13 februari 2024 een motie besproken, ingediend door E.J. Muller van het CDA, over een bezoek aan The Green Village, een openlucht-laboratorium voor duurzame innovaties aan de TU Delft. Tijdens een eerder bezoek op 1 februari werden diverse innovaties voor de openbare ruimte gepresenteerd. The Green Village biedt een platform voor het testen van duurzame innovaties op verschillende niveaus en helpt bij de overgang van theorie naar praktijk. De motie benadrukt het belang van dit nabijgelegen innovatielaboratorium voor de regio en stelt voor dat de gemeenteraad en het college een werkbezoek organiseren om te onderzoeken welke innovaties in Leidschendam-Voorburg kunnen worden toegepast. Daarnaast wordt voorgesteld om toekomstige innovaties te volgen en te overwegen of de gemeente als pilotlocatie kan dienen. De motie roept op tot actie om duurzaamheid en innovatie te bevorderen in verschillende gemeentelijke portefeuilles.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Raadsbezoek Green Village, openlucht-laboratorium voor duurzame innovaties
Samenvatting: De motie, ingediend door E.J. Muller van het CDA, roept de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg op om een werkbezoek te organiseren naar The Green Village, een openlucht-laboratorium voor duurzame innovaties aan de TU Delft. Het doel is om de raad en het college te informeren over innovatieve oplossingen die getest zijn op het gebied van duurzaamheid, en te onderzoeken welke van deze innovaties toepasbaar zijn in de gemeente. De motie benadrukt het belang van duurzaamheid en innovatie voor diverse gemeentelijke portefeuilles en stelt voor om Leidschendam-Voorburg als pilotlocatie te overwegen voor toekomstige innovaties.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in zijn opzet. Het beschrijft duidelijk de aanleiding, de overwegingen en de oproep aan het college. Echter, het mist specifieke details over de praktische uitvoering van de voorgestelde werkbezoeken en de inventarisatie van innovaties.
Rol van de Raad
De raad speelt een actieve rol door het initiatief te nemen voor het werkbezoek en door betrokken te zijn bij de evaluatie en implementatie van de innovaties. De raad moet ook besluiten of zij de motie steunt en de voorgestelde acties wil uitvoeren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij prioriteit wil geven aan duurzaamheid en innovatie binnen de gemeente. Dit kan invloed hebben op budgettoewijzing en beleidsvorming. Er moet ook worden gekozen welke innovaties het meest relevant en haalbaar zijn voor de gemeente.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doelstelling (werkbezoek en inventarisatie), maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek en concrete criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering kan verder worden gespecificeerd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie aanneemt en de voorgestelde acties uitvoert. Dit omvat het organiseren van het werkbezoek en het onderzoeken van de toepasbaarheid van innovaties.
Participatie
De motie impliceert participatie door de raad en het college, maar er is geen expliciete vermelding van bredere participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema in de motie. Het richt zich op het bevorderen van duurzame innovaties en het verbeteren van de leefbaarheid in de gemeente.
Financiële Gevolgen
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er kunnen kosten verbonden zijn aan het organiseren van het werkbezoek en het implementeren van innovaties, maar deze worden niet gespecificeerd. Het is belangrijk dat de raad deze aspecten overweegt bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Green Village Duurzame innovaties TU Delft Openlucht-laboratorium Innovatielaboratorium Woningbouw Leefbaarheid Hittestress Fieldlab PilotprojectVerfijning van de zoekopdracht:
E.J. Muller - CDA:
- 161 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 173 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 200 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 210 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 236 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 64 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 205 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 154 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 82 w/m
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks:
- 258 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 110 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 170 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 258 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 146 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 33 w/m
C.A. Bos - D66:
- 172 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 219 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 144 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 81 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 157 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 228 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 296 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 406 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 386 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 7 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 193 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 163 w/m