05-01-2021 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2.b Raadsvoorstel Vaststellen Lijst van Ingekomen Stukken (LIS) en Schriftelijke vragen en/of beantwoording raad 5 januari 2021 (1808). - 20:00
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen Lijst van Ingekomen Stukken (LIS) en stand van zaken Schriftelijke vragen en/of beantwoording". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om de Lijst van Ingekomen Stukken en de stand van zaken van schriftelijke vragen en beantwoording voor de periode van 24 november 2020 tot 1 januari 2021 formeel vast te stellen. Dit is een standaardprocedure waarbij de raad de afdoening van ingekomen stukken en vragen formeel bekrachtigt, zodat de gemeentelijke administratie correct en up-to-date blijft.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, aangezien het de benodigde informatie bevat over de periode en de specifieke documenten die moeten worden vastgesteld. Er zijn geen aanwijzingen dat er essentiële onderdelen ontbreken.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de voorgestelde afdoening van de ingekomen stukken en schriftelijke vragen formeel vast te stellen. Dit is een administratieve taak die ervoor zorgt dat de gemeentelijke processen correct worden gevolgd.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes verbonden aan dit voorstel, aangezien het voornamelijk een administratieve formaliteit betreft.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de periode en de documenten die moeten worden vastgesteld. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Lijst van Ingekomen Stukken en de stand van zaken van schriftelijke vragen en beantwoording formeel vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden, aangezien het een interne administratieve aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, gezien de administratieve aard ervan.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen noodzaak om dekking aan te geven, aangezien het een standaardprocedure betreft zonder financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen Stukken Schriftelijke vragen Afdoening Vaststellen Advies Doelenboom Begroting Inwoners Ondernemers Maatschappelijke organisatiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.c Raadsvoorstel: Definitieve verklaring van geen bedenkingen (vvgb) voor het oprichten van drie eengezinswoningen met parkeerplaatsen aan het Park Vronesteyn 12B in Voorburg (1980). - 20:00
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven voor de bouw van drie eengezinswoningen met parkeervoorzieningen op het perceel Park Vronesteyn 12B in Voorburg. Dit besluit volgt op een eerdere ontwerpverklaring van geen bedenkingen, waarbij tijdens de inzageperiode vier zienswijzen zijn ingediend. Deze zienswijzen, die onder andere betrekking hadden op privacy, uitzicht, en verkeerssituatie, hebben niet geleid tot aanpassingen van het plan. De woningbouw draagt bij aan het doel van een groene, duurzame woongemeente met een variatie aan woningen. De zienswijzennota biedt extra onderbouwing voor de stedenbouwkundige inpassing en de geldende regelgeving. De aanvrager heeft toegezegd een begroeide erfafscheiding te plaatsen en de ruimtelijke onderbouwing is aangepast. De raad moet nu de definitieve verklaring afgeven om de omgevingsvergunning te kunnen verlenen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel definitieve verklaring van geen bedenkingen voor het oprichten van drie eengezinswoningen aan het Park Vronesteyn 12B in Voorburg". Het voorstel betreft het vaststellen van een zienswijzennota en het afgeven van een definitieve verklaring van geen bedenkingen voor de bouw van drie eengezinswoningen met parkeervoorzieningen op het perceel Park Vronesteyn 12B in Voorburg. Ondanks vier ingediende zienswijzen, waaronder één namens 22 omwonenden, is besloten dat er geen aanpassingen aan het plan nodig zijn. De raad moet nu de definitieve verklaring afgeven om de omgevingsvergunning te kunnen verlenen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, aangezien het de context, de ingediende zienswijzen, en de argumenten voor het besluit duidelijk uiteenzet. Er is ook een zienswijzennota en ruimtelijke onderbouwing bijgevoegd.
Rol van de raad:
De raad moet een definitieve verklaring van geen bedenkingen afgeven, wat een noodzakelijke stap is voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de ingediende zienswijzen voldoende weerlegd vindt en of zij akkoord gaat met de voorgestelde bouwplannen ondanks de bezwaren van omwonenden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de te nemen stappen (vaststellen van de zienswijzennota en afgeven van de verklaring). Het is tijdgebonden, gezien de eerdere en huidige besluitvormingsdata. Er lijken geen duidelijke inconsequenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de zienswijzennota vast te stellen en de definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er zienswijzen zijn ingediend door omwonenden, wat aangeeft dat er enige mate van participatie is geweest. Echter, het voorstel geeft geen verdere details over bredere participatieprocessen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als onderdeel van het hoofddoel "Een groene, duurzame woongemeente". Echter, specifieke duurzaamheidsmaatregelen in het bouwproject worden niet gedetailleerd besproken.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich voornamelijk op de ruimtelijke en procedurele aspecten van het bouwproject.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijzennota Park Vronesteyn 12B Eengezinswoningen Ruimtelijke ordening Privacy Erfdienstbaarheid Woningbouw Stedenbouwkundige inpassing Omgevingsvergunning VerkeerssituatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.d Raadsvoorstel: Vaststellen regelingen met betrekking tot werkgeverschap van de raad. - 20:00
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om drie besluiten vast te stellen: de Verordening Werkgeverscommissie, het Delegatiebesluit werkgeverschapsbevoegdheden, en de Organisatieverordening raadsgriffie. Deze besluiten zijn noodzakelijk vanwege de inwerkingtreding van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) per 1 januari 2020, die vereist dat regelingen met betrekking tot de rechtspositie van griffiemedewerkers worden aangepast. De bestaande regelingen zijn gebaseerd op verouderde wetgeving en moeten worden geactualiseerd om onduidelijkheden over bevoegdheden te voorkomen. Het voorstel draagt bij aan een organisatie die voldoet aan de eisen van de samenleving en biedt de raad een overzichtelijke vergelijking van de oude en nieuwe regelingen. De nieuwe verordeningen vervangen de oude en worden bij inwerkingtreding van kracht.
-
2078 Raadsvoorstel vaststellen regelingen met betrekking tot werkgeverschap van de raad.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Verordening werkgeverscommissie, Delegatiebesluit werkgeverschapsbevoegdheden en Organisatieverordening raadsgriffie
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van drie regelingen: de Verordening Werkgeverscommissie, het Delegatiebesluit werkgeverschapsbevoegdheden, en de Organisatieverordening raadsgriffie voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Deze aanpassingen zijn noodzakelijk vanwege de inwerkingtreding van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) per 1 januari 2020, die de rechtspositie van ambtenaren verandert naar een arbeidsovereenkomst met de gemeente. De wijzigingen zorgen ervoor dat de gemeentelijke regelingen in lijn zijn met de nieuwe wetgeving en dat bevoegdheden correct zijn gedelegeerd aan de werkgeverscommissie. De oude regelingen worden ingetrokken bij de inwerkingtreding van de nieuwe.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke aanpassingen aan de gemeentelijke regelingen beschrijft die voortvloeien uit de wetswijzigingen. Het bevat de relevante documenten en vergelijkingstabellen om de verschillen tussen de oude en nieuwe regelingen inzichtelijk te maken.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de voorgestelde regelingen vast te stellen. Dit is noodzakelijk om te voldoen aan de gewijzigde wetgeving en om de bevoegdheden correct te delegeren aan de werkgeverscommissie.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien de wijzigingen voortkomen uit nationale wetgeving. De raad moet echter beslissen over de vaststelling van de nieuwe regelingen en de intrekking van de oude.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de aanpassingen die moeten worden doorgevoerd. Het is tijdgebonden met een duidelijke implementatiedatum. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de drie regelingen vast te stellen en de oude regelingen in te trekken.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of medewerkers in het proces van het opstellen van de nieuwe regelingen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het voornamelijk juridische en organisatorische aanpassingen betreft.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt geen directe financiële gevolgen. De aanpassingen zijn administratief en organisatorisch van aard en lijken geen extra kosten met zich mee te brengen. Er is geen informatie over hoe eventuele kosten gedekt zouden worden, wat suggereert dat er geen significante financiële impact wordt verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) Delegatiebesluit Verordening werkgeverscommissie Organisatieverordening raadsgriffie Rechtspositie ambtenaren Gemeentewet Werkgeverscommissie Regelgeving Aanpassingswet BevoegdhedenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.e Raadsvoorstel benoeming lid presidium - dhr. A.H.M. Strous (2109). - 20:00
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de heer A.H.M. Strous te benoemen als lid van het presidium. Dit besluit is nodig omdat de heer R. van Duffelen fractievoorzitter van de CDA-fractie is geworden, waardoor hij geen lid meer kan zijn van het presidium volgens het Reglement van Orde. Hierdoor is er een vacature ontstaan. De CDA-fractie heeft de heer Strous voorgedragen om deze positie in te vullen. Dit voorstel draagt bij aan de hoofddoelstelling van een goed functionerende democratie binnen de gemeentelijke organisatie, die er is voor inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Het voorstel wordt behandeld door C.A. Steinebach en is gedateerd op 22 december 2020.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel benoeming lid presidium". Het voorstel betreft de benoeming van de heer A.H.M. Strous als lid van het presidium van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg. Deze benoeming is noodzakelijk omdat de heer R. van Duffelen, de vorige vertegenwoordiger van de CDA-fractie in het presidium, fractievoorzitter is geworden en daarmee niet langer in het presidium kan zitten. Het presidium is een belangrijk orgaan binnen de gemeenteraad waarin elke fractie vertegenwoordigd moet zijn. De benoeming van de heer Strous zorgt ervoor dat de CDA-fractie weer vertegenwoordigd is in het presidium.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de reden voor de benoeming, de wettelijke basis en de voorgestelde kandidaat beschrijft. Het bevat alle noodzakelijke informatie voor de raad om een besluit te nemen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en een besluit te nemen over de benoeming van de heer A.H.M. Strous als lid van het presidium.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft de goedkeuring van de voorgestelde kandidaat voor het presidium. Hoewel het een procedurele benoeming lijkt, kan de raad overwegen of de kandidaat de juiste vertegenwoordiger is voor de CDA-fractie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoeming van een specifiek individu. Het is haalbaar en relevant binnen de context van de gemeenteraad. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de benoeming van de heer A.H.M. Strous als lid van het presidium.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de interne aard van de benoeming binnen de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een interne benoeming betreft zonder directe impact op milieubeleid of duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen, wat aangeeft dat de benoeming geen extra kosten met zich meebrengt of dat deze binnen de bestaande budgetten wordt gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Presidium Fractievoorzitter Vacature Reglement van Orde Fractie CDA A.H.M. Strous Democratie Doelenboom Bestuur Gemeentelijke organisatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.f Raadsvoorstel bekrachtiging Noodverordenig carbidschieten (bijlage bij agendapunt 1.a) - 20:00
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de noodverordening betreffende het verbod op carbidschieten te bekrachtigen. Deze noodverordening werd door de burgemeester op 28 december 2020 ingesteld vanwege de bijzondere omstandigheden rond de jaarwisseling 2020-2021, met name het landelijke vuurwerkverbod als gevolg van Covid-19 maatregelen. Het verbod op carbidschieten is ingesteld om de openbare orde en veiligheid te waarborgen, aangezien carbidschieten niet verboden is en een risico vormt. De noodverordening moet volgens de Gemeentewet zo snel mogelijk door de gemeenteraad worden bekrachtigd. Het voorstel draagt bij aan het doel van een veilige gemeente. De noodverordening is afgestemd op vergelijkbare verboden in omliggende gemeenten zoals Delft en Den Haag.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel bekrachtiging noodverordening carbidschieten
Samenvatting: Het voorstel betreft de bekrachtiging van een noodverordening die het carbidschieten tijdens de jaarwisseling 2020-2021 verbiedt. Vanwege het landelijke vuurwerkverbod als gevolg van Covid-19, bestaat er een verhoogd risico op carbidschieten, wat een bedreiging vormt voor de openbare orde en veiligheid. De burgemeester heeft daarom op 28 december 2020 een noodverordening uitgevaardigd om carbidschieten te verbieden. De gemeenteraad wordt nu gevraagd deze noodverordening te bekrachtigen, zoals vereist door de Gemeentewet. Dit voorstel draagt bij aan het doel van een veilige gemeente.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke context en uitleg over de noodzaak van de noodverordening en de wettelijke vereisten voor bekrachtiging. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke risico's en eventuele alternatieven voor het verbod had de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om de noodverordening te bekrachtigen, zoals voorgeschreven door de Gemeentewet. Dit is een formele stap die nodig is om de verordening rechtsgeldig te maken.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij de noodverordening willen bekrachtigen, wat impliceert dat zij het verbod op carbidschieten steunen als maatregel voor openbare veiligheid. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de opvattingen van de raadsleden over individuele vrijheden versus openbare veiligheid.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het voorstel zou baat hebben bij meer gedetailleerde doelstellingen en evaluatiecriteria.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de noodverordening voor carbidschieten te bekrachtigen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op openbare orde en veiligheid tijdens een specifieke periode.
Financiële gevolgen
Het voorstel bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is aannemelijk dat de kosten beperkt zijn tot handhaving, maar dit wordt niet expliciet vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Noodverordening Carbidschieten Vuurwerkverbod Openbare orde Veiligheid Covid-19 Gemeentewet APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Jaarwisseling MaatregelenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "INTREKKEN NOODVERORDENING CARBIDSCHIETEN". Het voorstel betreft het intrekken van een noodverordening die was ingesteld om de openbare orde te handhaven en de gevaren van carbidschieten tijdens de jaarwisseling te beperken. De noodzaak voor deze verordening is vervallen omdat de dreiging is opgeheven. De burgemeester van Leidschendam-Voorburg besluit daarom om de verordening met onmiddellijke ingang in te trekken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is beknopt maar volledig in de context van de intrekking van een noodverordening. Het bevat de relevante overwegingen en wettelijke verwijzingen die de intrekking ondersteunen.
Rol van de raad:
De raad heeft in dit geval geen directe rol, aangezien het een besluit van de burgemeester betreft op basis van artikel 176 van de Gemeentewet. De raad kan echter wel toezicht houden op de uitvoering van dergelijke besluiten.
Politieke keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het een administratieve handeling betreft die voortvloeit uit de veranderde omstandigheden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, wat gebruikelijk is voor een intrekkingsbesluit. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het een besluit van de burgemeester betreft.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie, wat logisch is gezien de aard van een noodverordening en de intrekking daarvan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op openbare orde en veiligheid.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen genoemd in het voorstel, wat logisch is gezien het een intrekking betreft zonder directe financiële implicaties.
Agendapunt 3.a Raadsvoorstel: Aanwijzen categorieën van gevallen waarvoor een verklaring van geen bedenkingen niet vereist is (1610). - 20:00
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd een besluit te nemen over het aanwijzen van categorieën waarvoor geen verklaring van geen bedenkingen (VVGB) vereist is bij omgevingsvergunningen. Dit besluit is bedoeld om de procedure te vereenvoudigen en te versnellen, vooral in de aanloop naar de inwerkingtreding van de Omgevingswet. De voorgestelde categorieën omvatten onder andere de nieuwbouw van woningen en uitbreidingen van maatschappelijke functies, waarvoor in het verleden geen discussie in de raad is geweest. Het college krijgt de bevoegdheid om exploitatieplannen vast te stellen voor deze categorieën. Het voorstel draagt bij aan een efficiëntere besluitvorming en een beter functionerende democratie door duidelijke rolverdelingen tussen de raad en het college. Het besluit wordt geëvalueerd voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet, waarbij de raad kan bepalen voor welke gevallen zij adviesrecht wil behouden. De besluiten worden bekendgemaakt in het elektronisch gemeenteblad en treden een dag na bekendmaking in werking.
-
1610 Raadsvoorstel aanwijzing categorieën waarvoor geen verklaring van geen bedenkingen vereist is.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Besluit aanwijzing categorieën waar een verklaring van geen bedenkingen niet vereist is en het delegatiebesluit vaststellen exploitatieplannen Leidschendam-Voorburg". Het voorstel beoogt de procedure voor omgevingsvergunningen te vereenvoudigen door categorieën aan te wijzen waarvoor geen verklaring van geen bedenkingen van de gemeenteraad vereist is. Dit moet de besluitvorming versnellen en de dienstverlening verbeteren. Het college krijgt de bevoegdheid om exploitatieplannen vast te stellen voor deze categorieën. De werkwijze wordt geëvalueerd voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de context, de voorgestelde veranderingen, en de verwachte voordelen. Er is echter weinig gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen en de dekking daarvan.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de aanwijzing van categorieën waarvoor geen verklaring van geen bedenkingen vereist is en de delegatie van bevoegdheden aan het college. De raad behoudt een adviserende rol onder de nieuwe Omgevingswet.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met het vereenvoudigen van de procedure en het delegeren van bevoegdheden aan het college. Dit vraagt om een afweging tussen efficiëntie en controle.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden (evaluatie voor de Omgevingswet), maar mist meetbare doelen en concrete acties voor de evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties geïdentificeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorstel om categorieën aan te wijzen waarvoor geen verklaring van geen bedenkingen nodig is en de delegatie van bevoegdheden aan het college.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich voornamelijk op tijdwinst en efficiëntieverbetering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Verklaring van geen bedenkingen Omgevingsvergunning College Wabo-procedure Ruimtelijk kader Exploitatieplan Termijnoverschrijding Zienswijzen DemocratieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.a.1 Amendement verklaring van geen bedenkingen ID 174 - 20:10
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement op Raadsvoorstel: Aanwijzen categorieën van gevallen waarvoor een verklaring van geen bedenkingen niet vereist is.
Samenvatting: Het amendement betreft wijzigingen in het raadsvoorstel over de categorieën van bouwprojecten waarvoor geen verklaring van geen bedenkingen nodig is. Het stelt voor om het bouwen van minder dan 10 woningen binnen de bebouwde kom en minder dan 5 buiten de bebouwde kom zonder verklaring toe te staan, mits er geen ontheffing van parkeernormen nodig is. Verder wordt voorgesteld dat plannen die al binnen een vastgesteld ruimtelijk kader passen, geen verklaring nodig hebben. Het college moet de raad informeren voordat besluiten ter inzage worden gelegd. De werkwijze wordt geëvalueerd voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet.
Oordeel over de volledigheid
Het amendement is redelijk volledig in de zin dat het specifieke wijzigingen en voorwaarden voorstelt. Het biedt duidelijke richtlijnen voor welke bouwprojecten geen verklaring van geen bedenkingen nodig hebben en legt een evaluatiemoment vast.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te debatteren en uiteindelijk te beslissen of het wordt aangenomen. De raad moet ook toezien op de uitvoering en evaluatie van de voorgestelde werkwijze.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij het eens is met het versoepelen van de regels voor bepaalde bouwprojecten zonder verklaring van geen bedenkingen. Dit kan invloed hebben op de lokale ruimtelijke ordening en de betrokkenheid van de gemeenschap bij bouwprojecten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden (evaluatie voor januari 2022). Het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder inzicht in de bredere context. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de impact op parkeernormen kan complex zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het amendement aanneemt, wijzigt of verwerpt. Dit besluit heeft invloed op de toekomstige bouwprojecten en de betrokkenheid van de raad daarbij.
Participatie
Het amendement stelt dat de raad geïnformeerd moet worden voordat besluiten ter inzage worden gelegd, wat enige mate van participatie en transparantie bevordert.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan relevant zijn afhankelijk van de aard van de bouwprojecten en de milieucategorieën.
Financiële Gevolgen
Het amendement zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of de dekking daarvan. Eventuele financiële implicaties zouden voortkomen uit de uitvoering van bouwprojecten zonder de vereiste verklaringen, wat mogelijk administratieve kosten kan verminderen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Verklaring van geen bedenkingen Woningbouw Bebouwde kom Milieucategorie Parkeernormen Ruimtelijk kader Inspraak Omgevingswet EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.c Raadsvoorstel: Ontsluiting parkeerterrein en woningbouw Leidsekade / Venestraat achter Leidsekade 6 t/m 10 (1482). - 20:20
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd in te stemmen met de voorgestelde ontsluiting van een parkeerterrein achter de Leidsekade/Venestraat en de aanleg van een Kiss & Ride zone nabij IKC de Tol. Dit voorstel wijkt af van het bestemmingsplan Leidschendam-Zuid en vereist een begrotingswijziging. Het plan draagt bij aan de doelstellingen van verkeersveiligheid en voldoende parkeergelegenheid. Na een participatietraject en diverse onderzoeken is gekozen voor een ontsluitingsvariant via de Jagersstraat en Toevluchtpad, met een afsluiting van het Sluisplein voor autoverkeer tijdens venstertijden. Er is ook een bouwplan voor 12 appartementen met 63 openbare parkeerplaatsen. De omgevingsbijeenkomst in december 2019 leverde gemengde reacties op, met verzoeken voor aanpassingen. Het voorstel omvat nu een extra ontsluiting via de Tol en een seizoensgebonden afsluiting van het Sluisplein. De financiële consequenties worden in de begroting 2021-2024 verwerkt. De eerste fase van de aanleg start mogelijk in het tweede kwartaal van 2021, met nieuwbouw medio 2021. Communicatie over het besluit vindt plaats via diverse kanalen.
-
1482 Raadsvoorstel Ontsluiting parkeerterrein Leidsekade Venestraat en woningbouw achter Leidsekade 6 -10 juli 2020 def.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel ontsluiting parkeerterrein en woningbouw achter de Leidsekade 6 t/m 10 en Venestraat." Het voorstel betreft de ontsluiting van een nieuw parkeerterrein en de aanleg van een Kiss & Ride zone nabij IKC de Tol. Het plan wijkt af van het bestemmingsplan Leidschendam-Zuid en vereist een raadsbesluit om hiervan af te wijken. Er zijn participatietrajecten en verkeerskundige onderzoeken uitgevoerd om de beste ontsluitingsoptie te bepalen. Het voorstel omvat ook de bouw van 12 appartementen en de compensatie van verloren parkeerplaatsen en groen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde informatie over de voorgestelde ontsluiting, participatieprocessen, financiële implicaties en de noodzaak voor een raadsbesluit. Er zijn echter enkele onzekerheden, zoals de definitieve financiële dekking en de uitkomst van lopende onderhandelingen met de ontwikkelaar.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het afwijken van het bestemmingsplan en het vaststellen van begrotingswijzigingen om de voorgestelde ontsluiting en bijbehorende kosten te dekken.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van het huidige bestemmingsplan of het goedkeuren van de voorgestelde wijzigingen. Er moet ook een beslissing worden genomen over de financiële dekking van de extra kosten en de mate van participatie van bewoners in het besluitvormingsproces.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar er zijn enkele inconsistenties, zoals de onduidelijke financiële dekking en de nog niet definitieve afspraken met de ontwikkelaar.
Besluit van de Raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde ontsluiting en de bijbehorende begrotingswijzigingen goedkeuren.
Participatie:
Er is een uitgebreid participatietraject geweest, waarbij bewoners betrokken zijn geweest bij het kiezen van de ontsluitingsvariant. Er is echter enige ontevredenheid over de gekozen voorkeursvariant.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de compensatie van verloren groen en de focus op verkeersveiligheid en leefbaarheid.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten hogere kapitaallasten die niet in de huidige begroting zijn opgenomen. Er zijn mogelijkheden voor kostenbijdragen van de ontwikkelaar en grondverkoop, maar deze zijn nog niet definitief. De hogere kapitaallasten zullen in de toekomstige begroting worden opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontsluiting parkeerterrein Kiss & Ride zone Verkeersveiligheid Bestemmingsplan Leidschendam-Zuid Waterland Real Estate Woningbouw Participatietraject Sluisplein afsluiting Omgevingsbijeenkomst Financiering en begrotingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.c.1 Amendement CDA VVD GBLV ontsluiting parkeerterrein Leidsekade - Venestraat ID 166 - 20:30
-
Amendement CDA VVD GBLV ontsluiting parkeerterrein Leidsekade - Venestraat ID 166.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heet "Ontsluiting parkeerterrein uitsluitend via De Tol" en betreft een wijziging van het raadsbesluit over de ontsluiting van een parkeerterrein en woningbouw achter de Leidsekade 6 t/m 10 en Venestraat. Het amendement stelt voor om de ontsluiting van het parkeerterrein uitsluitend via De Tol te laten verlopen, in plaats van de eerder voorgestelde routes via de Jagersstraat/Venestraat en De Tol. Dit voorstel komt voort uit zorgen over verkeersveiligheid en de bezwaren van omwonenden. Het amendement vraagt om alleen de noodzakelijke besluiten te nemen en later te onderzoeken of er alternatieve ontsluitingsmogelijkheden zijn.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet, maar mist gedetailleerde informatie over de verkeersveiligheidsbezwaren en de specifieke bezwaren van omwonenden. Het biedt echter wel een duidelijke richting voor verdere besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde wijzigingen in het raadsbesluit en of ze de verdere verkenning van ontsluitingsmogelijkheden willen ondersteunen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van het oorspronkelijke voorstel of het amendement, waarbij ze de belangen van verkeersveiligheid en de bezwaren van omwonenden moeten afwegen tegen de praktische en financiële implicaties van de voorgestelde wijzigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdlijn of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de openheid voor alternatieven kan leiden tot onduidelijkheid over de uiteindelijke oplossing.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en daarmee de ontsluiting via De Tol goedkeuren, terwijl ze verdere opties onderzoeken.
Participatie:
Het amendement erkent dat het huidige raadsvoorstel het resultaat is van een intensief participatieproces, maar het lijkt erop dat er nog steeds bezwaren zijn die niet volledig zijn opgelost.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, maar verkeersveiligheid en de impact op de leefomgeving kunnen indirecte duurzaamheidsaspecten bevatten.
Financiële gevolgen:
Het amendement geeft geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad bij het maken van hun beslissing.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontsluiting Parkeerterrein Woningbouw Leidsekade Venestraat De Tol Verkeersveiligheid Kiss & Ride zone Keerlus ParticipatieprocesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.2 Amendement PvdA GroenLinks Geen voorkeur uitspreken voor een lokale omroep ID 171 - 22:00
-
Amendement PvdA GroenLinks geen voorkeur uitspreken voor een lokale omroep ID 171.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het "Advies zendmachtiging" voor de aanwijzing van een lokale omroep als publieke media-instelling voor de periode 2021-2026. Het voorstel is om geen voorkeur uit te spreken tussen de twee kandidaten, Stichting Omroep Leidschendam-Voorburg (LVTV) en Stichting Voorburgse en Leidschendamse Lokale Omroep Midvliet. Beide voldoen aan de wettelijke criteria, maar verschillen sterk in hun benadering en sterktes. LVTV is innovatief en heeft een groot bereik op sociale media, terwijl Midvliet sterk geworteld is in de lokale gemeenschap met veel vrijwilligers. De raad laat de beslissing over aan het Commissariaat voor de Media.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is volledig in de zin dat het duidelijk de reden aangeeft waarom geen voorkeur wordt uitgesproken en wat de verschillen tussen de omroepen zijn. Het biedt echter geen oplossing voor de samenwerking tussen de partijen.
Rol van de raad:
De raad speelt een adviserende rol en kiest ervoor om geen voorkeur uit te spreken, waardoor de uiteindelijke beslissing bij het Commissariaat voor de Media ligt.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het uitspreken van een voorkeur voor een van de omroepen of het neutraler standpunt om geen voorkeur uit te spreken, zoals voorgesteld in het amendement.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of resultaten gedefinieerd. Er zijn geen directe inconsistenties, maar het ontbreken van een voorkeur kan als een gebrek aan richting worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement steunen en daarmee geen voorkeur uitspreken, of dat ze toch een voorkeur willen aangeven.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie, behalve dat beide omroepen op hun eigen manier betrokken zijn bij de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd en lijkt geen relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het amendement. Het richt zich voornamelijk op de adviserende rol van de raad en de uiteindelijke beslissing door het Commissariaat voor de Media.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Zendmachtiging Lokale omroep Mediawet LVTV Midvliet Innovatie Sociale media Vrijwilligers Commissariaat voor de MediaVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.3 Amendement D66 GBLV Keuze voor Midvliet ID 170 - 22:00
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Keuze voor Midvliet". Het amendement stelt voor om in het concept raadsbesluit de aanwijzing van de lokale omroep te wijzigen van "Stichting Omroep Leidschendam-Voorburg" naar "Stichting Voorburgse en Leidschendamse Lokale Omroep Midvliet". Dit voorstel is gebaseerd op de wettelijke criteria uit de Mediawet, waarbij beide omroepen in aanmerking komen. De keuze voor Midvliet wordt gemotiveerd door hun sterke lokale verankering en de betrokkenheid van een grote groep lokale vrijwilligers. Het amendement beoogt de lokale gemeenschap te versterken door Midvliet als publieke media-instelling aan te wijzen voor de komende vijf jaar.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt maar duidelijk in zijn doelstelling. Het bevat de noodzakelijke informatie om de wijziging te begrijpen en te implementeren. Echter, een diepere toelichting op de evaluatiecriteria en de specifieke voordelen van Midvliet ten opzichte van de andere omroep zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen welke lokale omroep als publieke media-instelling wordt aangewezen. Dit besluit heeft invloed op de lokale media-infrastructuur en de informatievoorziening aan de inwoners.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen twee omroepen die beide voldoen aan de wettelijke criteria. De keuze voor Midvliet is een politieke beslissing die prioriteit geeft aan lokale betrokkenheid en vrijwilligerswerk.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (vijf jaar), maar mist meetbare en haalbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motivering kan verder worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement steunt en daarmee Midvliet aanwijst als de lokale publieke media-instelling.
Participatie:
Het amendement benadrukt de betrokkenheid van lokale vrijwilligers, wat wijst op een zekere mate van participatie. Echter, er is geen specifieke informatie over bredere participatieprocessen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement en lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het amendement vermeldt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het zou nuttig zijn om te weten of er financiële implicaties zijn voor de gemeente of de omroepen zelf.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Midvliet Lokale omroep Publieke media-instelling Mediawet Vrijwilligers Lokale gemeenschap Omroep Midvliet Leidschendam-Voorburg TV AanwijzingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.4 Amendement CDA bevorderen samenwerking (besturen van) ‘Midvliet’ en LV-tv ID 172 - 22:00
-
Amendement CDA bevorderen samenwerking (besturen van) Midvliet en LV-tv ID 172.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement: bevorderen samenwerking (besturen van) ‘Midvliet’ en LV-tv
Samenvatting: Het amendement, voorgesteld door Diederik Visser (CDA), beoogt de samenwerking of fusie tussen de lokale omroepen Midvliet en LV-tv te bevorderen. Het stelt voor om Midvliet voor maximaal twee jaar een subsidie toe te kennen, gefinancierd uit de algemene reserve, en om een onafhankelijke bemiddelaar aan te stellen om de samenwerking te faciliteren. De subsidie moet worden gebruikt voor uitzenddoeleinden, personele kosten en huisvesting. Het uiteindelijke doel is om een volwaardige lokale omroep te creëren die goed geworteld is in de gemeenschap van Leidschendam-Voorburg.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke richtlijnen voor de subsidie en de rol van de bemiddelaar. Echter, het mist specifieke details over de verwachte uitkomsten van de samenwerking en de criteria voor succes.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet het amendement goedkeuren en toezicht houden op de uitvoering ervan. Ze moeten ook de voortgang van de samenwerking tussen de omroepen evalueren.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde subsidie en bemiddeling willen ondersteunen, en of ze het belangrijk vinden om de lokale omroepen te behouden en te versterken door samenwerking.
SMART-criteria en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART: het is specifiek, meetbaar (in termen van subsidiepercentages), en tijdgebonden (maximaal twee jaar). Het is echter minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder specifieke succescriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de fusie is onzeker.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet beslissen of ze het amendement willen aannemen, inclusief de financiële toewijzingen en de aanstelling van een bemiddelaar.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van de gemeenschap, maar benadrukt de rol van vrijwilligers binnen de omroepen, wat indirecte participatie impliceert.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het behoud en de versterking van lokale media kunnen bijdragen aan sociale duurzaamheid door gemeenschapsbinding.
Financiële gevolgen
Het voorstel heeft financiële implicaties door de toekenning van subsidies en de kosten voor een bemiddelaar. Deze worden gedekt uit de algemene reserve en middelen voor externe expertise. Het voorstel geeft echter geen gedetailleerde financiële analyse of langetermijnimpact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Samenwerking Midvliet LV-tv Lokale omroep Subsidie Fusie Bemiddelaar/mediator Vrijwilligers Media voorzieningen Algemene reserveVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.5 Motie D66 GroenLinks GBLV Monitoring prestatieafspraken lokale omroep als publieke media instelling ID 537 - 22:00
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een motie ingediend met betrekking tot de aanwijzing van een lokale omroep als publieke media-instelling voor de periode 2021-2025. De motie, ingediend door de leden Van Maldegem, Van Rossum en Rozenberg, benadrukt de noodzaak van regelmatige monitoring van de prestaties van de lokale omroep. Dit is belangrijk omdat de raad in het verleden niet unaniem was over de verlenging van de aanwijzing. De motie draagt het college op om eind 2022 en voor het zomerreces van 2024 de raad te informeren over de naleving van de beoordelingskaders uit de Mediawet en de VNG-OLON-normering door de omroep. De inhoud van de berichtgeving mag hierbij geen rol spelen. Het model-convenant van de VNG wordt als uitgangspunt genomen voor deze evaluatie. De motie onderstreept het belang van persvrijheid voor een gezonde democratie op lokaal niveau.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Model Convenant Vijf-/Meerjarenafspraken Bekostiging Lokale Publieke Media-instelling
Samenvatting: Dit modelconvenant biedt een raamwerk voor de bekostiging van lokale publieke media-instellingen door gemeenten. Het convenant is gebaseerd op de Mediawet 2008 en legt de verantwoordelijkheden van zowel de gemeente als de lokale omroep vast. Het document behandelt de bekostigingsvoorwaarden, beleidsdoelstellingen, en operationele verplichtingen van de omroep. Het convenant is bedoeld om de continuïteit van lokale media te waarborgen en stelt dat de omroep onafhankelijk moet opereren van overheids- en commerciële invloeden. Het convenant heeft een looptijd van vijf jaar en kan worden aangepast bij onvoorziene omstandigheden.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten van de bekostiging en operationele verplichtingen van lokale omroepen. Het biedt een uitgebreide structuur voor de samenwerking tussen gemeenten en omroepen, maar kan complex zijn door de vele verwijzingen naar wetgeving en specifieke voorwaarden.
Rol van de Raad
De gemeenteraad speelt een adviserende rol bij de goedkeuring van de rechtspersoonlijkheid en statuten van de lokale omroep. De raad moet ook instemmen met de bekostiging en kan wensen en bedenkingen uiten over het convenant.
Politieke Keuzes
Politieke keuzes betreffen de hoogte en voorwaarden van de bekostiging, de mate van onafhankelijkheid van de omroep, en de prioriteiten binnen het mediabeleid van de gemeente.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële afspraken en operationele verplichtingen. Echter, de afhankelijkheid van externe factoren zoals wetgeving kan de haalbaarheid en tijdsgebondenheid beïnvloeden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de complexiteit kan interpretatieproblemen veroorzaken.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het convenant goed te keuren en de bijbehorende financiële verplichtingen te accepteren.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel legt financiële verplichtingen op aan de gemeente voor de bekostiging van de lokale omroep. De dekking wordt geregeld via de gemeentelijke begroting en is afhankelijk van het aantal woonruimten en indexering op basis van loon- en prijsontwikkelingen. -
Motie D66 GroenLinks GBLV Monitoring prestatieafspraken lokale omroep als publieke media instelling ID 357.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Monitoring prestatie-afspraken lokale omroep". Het voorstel richt zich op het verbeteren van de monitoring van de prestaties van de lokale omroep die door de gemeente Leidschendam-Voorburg is aangewezen als publieke media-instelling voor de periode 2021-2025. De motie stelt dat regelmatige evaluatie van de prestaties ten opzichte van de afspraken uit de aanwijzingsprocedure noodzakelijk is om een weloverwogen besluit te kunnen nemen voor de volgende aanwijzingsperiode (2026-2030). Het college wordt opgedragen om de raad in 2022 en 2024 te informeren over de naleving van de beoordelingskaders, zonder dat de inhoud van de berichtgeving daarbij een rol speelt.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn opzet. Het bevat duidelijke constateringen, overwegingen en opdrachten aan het college. Echter, het zou baat kunnen hebben bij meer gedetailleerde informatie over de specifieke beoordelingskaders en hoe de monitoring precies zal worden uitgevoerd.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om toezicht te houden op de uitvoering van de motie en om uiteindelijk een besluit te nemen over de aanwijzing van de lokale omroep voor de volgende periode. De raad moet ook de rapportages van het college beoordelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de huidige lokale omroep willen blijven ondersteunen of dat er behoefte is aan verandering. Dit kan afhangen van de prestaties van de omroep en de mate waarin deze voldoet aan de gestelde normen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het geeft specifieke tijdstippen voor rapportage (eind 2022 en voor zomerreces 2024), maar mist gedetailleerde meetbare criteria voor de beoordeling van de prestaties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie willen aannemen en daarmee het college de opdracht geven om de voorgestelde monitoring uit te voeren.
Participatie:
De motie zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in deze motie, aangezien het zich richt op mediabeleid en monitoring.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het is mogelijk dat de monitoring enige kosten met zich meebrengt, maar dit wordt niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lokale omroep Publieke media-instelling Monitoring Prestatie-afspraken Aanwijzingsprocedure Mediawet VNG-OLON-normering Persvrijheid Democratisch bestel Model-convenantVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.6 Motie D66 GBLV GroenLinks onderzoek Rekenkamercommissie naar lokale publieke media-instellingen ID 538 - 22:00
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 5 januari 2021 een motie besproken over de aanwijzing van een lokale omroep als publieke media-instelling. De motie, ingediend door leden van D66, GBLV en GroenLinks, benadrukt het belang van persvrijheid op lokaal niveau voor een gezonde democratie. De raad constateert dat er tot 2025 een lokale omroep is aangewezen en dat er voor de periode 2026-2030 opnieuw een keuze gemaakt moet worden. De motie verzoekt de rekenkamercommissie om een onderzoek uit te voeren naar de prestaties van lokale publieke media-instellingen, zowel binnen als buiten de gemeente. Dit onderzoek moet voor het zomerreces van 2025 worden gepubliceerd, zodat de resultaten kunnen worden meegenomen in de besluitvorming voor de volgende aanwijzingsperiode.
-
Motie D66 GBLV GroenLinks onderzoek Rekenkamercommissie naar lokale publieke media-instellingen ID 358.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Verzoek aan Rekenkamercommissie tot onderzoek naar lokale publieke media-instellingen". Het voorstel vraagt de Rekenkamercommissie om een onderzoek uit te voeren naar de prestaties van lokale publieke media-instellingen, zowel binnen als buiten de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het doel is om de bevindingen te gebruiken bij de aanwijzing van een lokale omroep voor de periode 2026-2030. De motie benadrukt het belang van persvrijheid en het leren van andere gemeenten om de lokale media-instellingen te versterken.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn opzet. Het bevat duidelijke constateringen en overwegingen, evenals een specifiek verzoek aan de Rekenkamercommissie. Echter, het mist gedetailleerde criteria voor het onderzoek en de specifieke aspecten die geëvalueerd moeten worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de motie te bespreken en goed te keuren. Daarnaast zal de raad de resultaten van het onderzoek gebruiken om een geïnformeerde beslissing te nemen over de aanwijzing van de lokale omroep voor de volgende periode.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het belangrijk vinden om een onderzoek te laten uitvoeren naar de prestaties van lokale media-instellingen en of zij de uitkomsten willen gebruiken voor toekomstige beslissingen. Dit kan invloed hebben op de keuze voor een specifieke omroep en de voorwaarden die daaraan verbonden zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er een tijdsframe is gegeven (uiterlijk voor het zomerreces van 2025), ontbreken specifieke meetbare doelen en criteria voor het onderzoek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de specificiteit kan verbeterd worden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en de Rekenkamercommissie opdracht geven het voorgestelde onderzoek uit te voeren.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het onderzoek. Dit kan een gemiste kans zijn om bredere input te krijgen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie. De focus ligt voornamelijk op persvrijheid en de versterking van lokale media.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen van het voorgestelde onderzoek, noch hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat nader uitgewerkt moet worden om de haalbaarheid van het voorstel te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lokale omroep Publieke media-instelling Rekenkamercommissie Onderzoek Persvrijheid Democratisch bestel Gemeenten Prestaties Zomerreces 2025 AanwijzingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.7 Motie PvdA GroenLinks inzake publieke meningsvorming ID 540 - 22:00
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 5 januari 2021 vergaderd over de aanwijzing van een lokale omroep als publieke media-instelling. Tijdens deze vergadering dienden de leden Streefkerk (PvdA) en Van Rossum (GroenLinks) een motie in. Ze constateerden dat de besluitvorming over de zendmachtiging veel aandacht heeft gekregen van zowel maatschappelijke partijen als individuele burgers. Er zijn echter ook persoonlijke en grievende uitlatingen gedaan richting belanghebbenden en politieke ambtsdragers. De motie benadrukt dat publieke meningsvorming belangrijk is voor politieke besluitvorming, maar dat deze niet onnodig grievend mag zijn. De raad keurt daarom de toon van sommige publieke uitlatingen af en besluit verder te gaan met de orde van de dag.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Publieke Meningsvorming
Samenvatting: De motie, ingediend door de leden Streefkerk (PvdA) en Van Rossum (GroenLinks), betreft de publieke meningsvorming rondom de toewijzing van een zendmachtiging voor een lokale publieke omroep in Leidschendam-Voorburg. De motie constateert dat de besluitvorming veel aandacht heeft gekregen van maatschappelijke partijen en burgers, waarbij soms ook persoonlijke aanvallen zijn gedaan op belanghebbenden en politieke ambtsdragers. De indieners benadrukken dat publieke meningsvorming belangrijk is voor politieke besluitvorming, maar dat deze niet onnodig grievend moet zijn. De motie spreekt uit dat de toon van bepaalde uitlatingen wordt afgekeurd als onnodig grievend.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is beknopt en richt zich specifiek op de toon van de publieke meningsvorming. Het biedt geen uitgebreide analyse of oplossingen voor de problematiek, maar legt de nadruk op het afkeuren van grievende uitlatingen. In die zin is de motie volledig in het kader van haar doelstelling, maar mist het verdere diepgang of voorstellen voor verbetering.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om de motie te bespreken en te besluiten of zij de afkeuring van de grievende toon in de publieke meningsvorming ondersteunt. De raad moet overwegen of zij deze uitspraak wil onderschrijven als onderdeel van haar verantwoordelijkheid voor een respectvolle en constructieve publieke discussie.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij de motie steunt en daarmee een signaal afgeeft dat zij een respectvolle toon in publieke discussies belangrijk vindt. Dit kan invloed hebben op hoe toekomstige discussies en besluitvormingsprocessen worden gevoerd.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch of tijdgebonden (SMART). Het is een algemene uitspraak zonder concrete acties of tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie blijft vaag over hoe de gewenste verandering in toon bereikt kan worden.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie aanneemt en daarmee de afkeuring van de grievende toon in de publieke meningsvorming onderschrijft.
Participatie
De motie erkent dat er veel publieke participatie is geweest in de vorm van meningsvorming, maar het richt zich op de toon van deze participatie. Er worden geen specifieke participatieprocessen of -methoden besproken.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in deze motie, aangezien het zich richt op de toon van publieke meningsvorming.
Financiële Gevolgen
De motie heeft geen directe financiële gevolgen en er wordt geen dekking besproken, aangezien het een uitspraak betreft over de toon van publieke uitlatingen zonder financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Publieke meningsvorming Lokale omroep Zendmachtiging Maatschappelijke partijen Individuele burgers Politieke ambtsdragers Grievende uitlatingen Besluitvorming Streefkerk (PvdA) Van Rossum (GroenLinks)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.8 Motie GBLV Huurcompensatie Midvliet ID 541 - 22:00
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 5 januari 2021 een motie besproken over de huurcompensatie voor Omroep Midvliet. De motie, ingediend door P.F. Rozenberg van GBLV, stelt vast dat Midvliet vanwege het Masterplan Damcentrum naar een nieuwe locatie aan de Damlaan is verhuisd, wat een jaarlijks huurverschil van € 20.300 met zich meebrengt. De raad overweegt dat Midvliet hierdoor mogelijk minder kan investeren in programma's. Daarom wordt het college verzocht om Midvliet gedurende twee jaar, met mogelijke verlenging, het geïndexeerde huurverschil te compenseren, mits er samenwerking met LV.TV wordt gezocht. Daarnaast moet Midvliet worden betrokken bij het onderzoek naar cultuurbundeling in het Groot Zijdepark. De kosten worden gedekt uit het budget van het Masterplan Leidschendam-Centrum.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Huurcompensatie Midvliet
Samenvatting: De motie betreft een voorstel om Omroep Midvliet financieel te ondersteunen door het huurverschil te compenseren tussen hun oude locatie aan het Fluitpolderplein en de nieuwe locatie aan de Damlaan. Dit verschil bedraagt € 20.300 per jaar. De compensatie zou voor twee jaar gelden, met een mogelijke verlenging door de gemeenteraad. Voorwaarde is dat Midvliet samenwerkt met LV.TV. Daarnaast wordt voorgesteld om Midvliet te betrekken bij een onderzoek naar cultuurbundeling in het Groot Zijdepark. De kosten worden gedekt uit het budget voor het Masterplan/versterking Leidschendam-Centrum.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de voorwaarden voor samenwerking met LV.TV en de exacte criteria voor verlenging van de compensatieperiode.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de huurcompensatie en de voorwaarden waaronder deze wordt verleend. Daarnaast heeft de raad een rol in de beoordeling van een eventuele verlenging van de compensatieperiode.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij de financiële ondersteuning van Midvliet belangrijk genoeg vinden om het budget voor het Masterplan aan te passen. Ook moeten ze beslissen over de voorwaarden voor samenwerking met LV.TV en de betrokkenheid bij het onderzoek naar cultuurbundeling.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden (twee jaar met mogelijke verlenging). Het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is, gezien de beperkte informatie over de samenwerking met LV.TV. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor verduidelijking.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemmen met de voorgestelde huurcompensatie en de voorwaarden waaronder deze wordt verleend.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van de gemeenschap of andere belanghebbenden, behalve de samenwerking met LV.TV.
Duurzaamheid
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk om financiële compensatie en samenwerking gaat.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk: een jaarlijkse compensatie van € 20.300, gedekt uit het budget voor het Masterplan/versterking Leidschendam-Centrum. Het voorstel geeft aan hoe de kosten gedekt worden, maar niet hoe dit budgettair verder wordt verantwoord.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Midvliet Huurcompensatie Damlaan Fluitpolderplein Cultuurbundeling Groot Zijdepark LV.TV Masterplan Damcentrum Huurverschil Versterking Leidschendam-CentrumVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.9 Motie GBLV Stimuleringssubsidie jongerenvoorziening LVTV ID 542 - 22:00
Samenvatting
De motie, ingediend door P.F. Rozenberg namens GBLV, werd besproken tijdens een digitale vergadering van de raad van Leidschendam-Voorburg op 5 januari 2021. Het agendapunt betrof de aanwijzing van een lokale omroep als publieke media-instelling, met specifieke aandacht voor een stimuleringssubsidie voor LV.TV, gericht op jongerenvoorzieningen. De motie constateert dat de omroepen Midvliet en LV.TV complementair zijn in hun doelgroepbenadering, waarbij Midvliet zich meer op ouderen richt en LV.TV op jongeren. De coalitie, bestaande uit VVD, CDA, GroenLinks, PvdA en CU-SGP, heeft speciale aandacht voor jongerenvoorzieningen. De motie stelt dat samenwerking tussen de omroepen wenselijk is, maar momenteel ontbreekt. Het college wordt opgedragen om LV.TV een stimuleringssubsidie van € 12.000 per jaar te verstrekken voor twee jaar, met mogelijke verlenging, om jongerenvoorzieningen multimediaal vorm te geven, onder de voorwaarde van samenwerking met Midvliet. De kosten moeten worden gedekt uit middelen voor jongerenvoorzieningen of de algemene reserve.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Stimuleringssubsidie LV.TV voor voorzieningen voor jongeren". Het voorstel richt zich op het verstrekken van een stimuleringssubsidie aan LV.TV, een lokale omroep die zich richt op jongeren. De subsidie bedraagt € 12.000 per jaar voor een periode van twee jaar, met de mogelijkheid tot verlenging. Het doel is om LV.TV te ondersteunen in het bieden van multimediaal aanbod voor jongeren, met de voorwaarde dat er samenwerking wordt gezocht met Midvliet, een omroep die zich meer op ouderen richt. De kosten worden gedekt uit middelen voor jongerenvoorzieningen of de algemene reserve.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel de financiële aspecten als de voorwaarden voor samenwerking en dekking van de kosten adresseert. Echter, details over hoe de samenwerking met Midvliet vorm moet krijgen, ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen, goed te keuren en toezicht te houden op de uitvoering ervan. Ze moeten ook beslissen over eventuele verlenging van de subsidie na de initiële periode van twee jaar.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de subsidie willen toekennen en of ze de samenwerking tussen de omroepen willen stimuleren. Ze moeten ook bepalen of de dekking van de kosten uit de jongerenvoorzieningen of de algemene reserve komt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (bedrag en periode), en tijdgebonden. Echter, het is minder specifiek over hoe de samenwerking moet worden gerealiseerd, wat een inconsistente factor kan zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de stimuleringssubsidie aan LV.TV willen toekennen onder de gestelde voorwaarden.
Participatie:
Het voorstel impliceert participatie door samenwerking tussen de omroepen, maar er is geen directe betrokkenheid van jongeren of andere belanghebbenden genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het voorstel kan bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van mediavoorzieningen voor jongeren.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk: € 12.000 per jaar voor twee jaar, met dekking uit jongerenvoorzieningen of de algemene reserve. De dekking is aangegeven, maar de impact op de algemene reserve wordt niet verder gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stimuleringssubsidie LV.TV Jongeren Midvliet Samenwerking Complementariteit Coalitieakkoord Voorzieningen Multi-mediaal Algemene reserveVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.10 Motie CDA tot oproep samenwerking omroepen in leidschendam-voorburg ID 543 - 22:00
Samenvatting
De motie, ingediend door Diederik Visser van het CDA, betreft het bevorderen van samenwerking tussen de lokale omroepen Midvliet en LV-tv in de gemeente Leidschendam-Voorburg. De gemeenteraad verzoekt het College van Burgemeester en Wethouders om de besturen van beide omroepen aan te moedigen om samenwerkingsmogelijkheden of een fusie te onderzoeken, in afwachting van de definitieve aanwijzing van een lokale omroep door het Commissariaat voor de Media. Indien nodig kan een bemiddelaar worden aangesteld vanuit het budget voor externe adviseurs. Het College wordt gevraagd om de Raad te rapporteren na de feitelijke toewijzing.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: bevorderen samenwerking (besturen van) ‘Midvliet’ en LV-tv
Samenvatting: De motie, ingediend door Diederik Visser van het CDA, verzoekt het College van Burgemeester en Wethouders van Leidschendam-Voorburg om de besturen van de lokale omroepen Midvliet en LV-tv aan te moedigen tot samenwerking of fusie. Dit verzoek komt in afwachting van de definitieve toewijzing van een lokale omroep door het Commissariaat voor de Media. Indien nodig, moet een bemiddelaar worden aangesteld vanuit het budget voor externe adviseurs. Het College dient de Raad te rapporteren over de voortgang na de feitelijke toewijzing.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in zijn opzet. Het geeft duidelijke richtlijnen voor de gewenste samenwerking en biedt een oplossing (bemiddelaar) indien nodig. Echter, het mist specifieke tijdlijnen en meetbare doelen voor de samenwerking.
Rol van de Raad
De rol van de Raad is om de motie te beoordelen en goed te keuren. De Raad moet ook toezicht houden op de uitvoering door het College en de rapportage over de voortgang.
Politieke Keuzes
De Raad moet beslissen of samenwerking tussen de omroepen wenselijk is en of het inzetten van een bemiddelaar gerechtvaardigd is. Er moet ook worden overwogen of de kosten voor een bemiddelaar uit het budget voor externe adviseurs kunnen worden gedekt.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, een tijdsgebonden kader en een realistische inschatting van de haalbaarheid van de samenwerking.
Besluit van de Raad
De Raad moet besluiten of zij de motie steunen en het College opdracht geven om de samenwerking te bevorderen en een bemiddelaar aan te stellen indien nodig.
Participatie
De motie zegt weinig over participatie van andere belanghebbenden, zoals de medewerkers van de omroepen of het publiek.
Duurzaamheid
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in deze motie, tenzij de samenwerking leidt tot efficiëntere bedrijfsvoering.
Financiële Gevolgen
De motie suggereert dat de kosten voor een bemiddelaar uit het budget voor externe adviseurs komen, maar geeft geen verdere financiële details of dekking. De Raad moet beoordelen of dit budget toereikend is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Samenwerking Lokale omroep Publieke media-instelling Midvliet LV-tv Commissariaat voor de Media Fusie Gezamenlijke producties Bemiddelaar Externe adviseursVerfijning van de zoekopdracht: