27-09-2016 Commissie OG
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda (1682616).
Agendapunt 4 Raadsvoorstel: Vaststelling reparatie bestemmingsplan 'Voorburg West / Park Leeuwenbergh' (1666771)
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 1 juli 2015 het bestemmingsplan 'Voorburg West / Park Leeuwenbergh' vastgesteld, inclusief een amendement om bouwlocatie 8 te schrappen. Drie belanghebbenden hebben hiertegen beroep aangetekend bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS). In een tussenuitspraak van 29 juni 2016 oordeelde de ABRvS dat er motiverings- en zorgvuldigheidsgebreken zijn, waardoor het besluit niet in stand kan blijven. De raad krijgt de kans om het bestemmingsplan aan te passen via een bestuurlijke lus.
De ABRvS heeft drie specifieke aanpassingen geëist: 1) de garage en veranda op het perceel van de heer Mijdam moeten als zodanig worden bestemd; 2) de wijzigingsbevoegdheid voor een nieuwe woning op Park Leeuwenberghlaan 1/1a moet worden opgenomen of toereikend gemotiveerd; 3) de cultuurhistorische waarden op percelen Westeinde 132b, c en d moeten nader worden onderzocht en gemotiveerd.
Het college stelt voor om deze aanpassingen door te voeren, inclusief het opnemen van een wijzigingsbevoegdheid voor een nieuwe woning en het handhaven van de cultuurhistorische waarde van de Vlietoevers. Er zijn geen directe financiële consequenties, maar er kan wel een verplichting ontstaan om griffierecht en juridische kosten te vergoeden. Het aangepaste bestemmingsplan wordt na vaststelling zes weken ter inzage gelegd, waarbij beroep mogelijk is. Het voorstel is om het aangepaste bestemmingsplan en de nota van wijzigingen vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststelling reparatie bestemmingsplan 'Voorburg West / Park Leeuwenbergh'
Samenvatting: Het bestemmingsplan 'Voorburg West / Park Leeuwenbergh' werd op 1 juli 2015 vastgesteld, maar drie belanghebbenden dienden beroep in bij de Raad van State. De Afdeling bestuursrechtspraak oordeelde dat er motiverings- en zorgvuldigheidsgebreken waren, waardoor het besluit niet in stand kon blijven. De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg kreeg de opdracht om het bestemmingsplan te repareren. Dit omvatte het bestemmen van een garage en veranda, het motiveren van het niet opnemen van een wijzigingsbevoegdheid voor een woning, en het onderzoeken van cultuurhistorische waarden. Het voorstel beoogt deze gebreken te herstellen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de specifieke aanpassingen adresseert die door de Afdeling bestuursrechtspraak zijn vereist. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de voorgestelde wijzigingen en de redenen daarvoor.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het aangepaste bestemmingsplan en de bijbehorende nota van wijzigingen. Dit omvat het beoordelen van de voorgestelde aanpassingen en het nemen van een besluit over de vaststelling.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen, waaronder het opnemen van een wijzigingsbevoegdheid voor een nieuwe woning en het handhaven van de cultuurhistorische waarden. Deze keuzes kunnen invloed hebben op de ruimtelijke ordening en de bescherming van cultuurhistorische waarden in het gebied.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de termijn van 20 weken voor aanpassing. Het is echter minder meetbaar en realistisch, aangezien de uitkomst afhankelijk is van toekomstige procedures en mogelijke beroepen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om het aangepaste bestemmingsplan en de nota van wijzigingen vast te stellen en te besluiten geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat het bestemmingsplan na vaststelling ter inzage wordt gelegd, wat participatie mogelijk maakt. Belanghebbenden kunnen hun zienswijzen kenbaar maken en beroep aantekenen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op ruimtelijke ordening en cultuurhistorische waarden.
Financiële gevolgen
Er zijn geen directe financiële consequenties verbonden aan het vaststellen van het bestemmingsplan. Echter, de Raad van State kan bepalen dat het bevoegd gezag de kosten voor griffierecht en juridische bijstand moet vergoeden aan indieners van een beroepsschrift.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Voorburg West / Park Leeuwenbergh Afdeling bestuursrechtspraak Tussenuitspraak Zorgvuldigheidsgebreken Wijzigingsbevoegdheid Cultuurhistorische waarden Vlietoevers Bestuurlijke lus Nota van wijzigingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Raadsvoorstel: Uitwerking ontwikkelstrategie Klein Plaspoelpolder (KPP) en bestuurlijk handelingskader (1673442).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Uitwerking ontwikkelstrategie KPP en bestuurlijk handelingskader". Het voorstel betreft de verdere uitwerking van de ontwikkelstrategie voor de Klein Plaspoelpolder (KPP) in Leidschendam-Voorburg. Het document biedt inzicht in de organische gebiedsvernieuwing van KPP en de financiële perspectieven. Het bestuurlijk handelingskader stelt de gemeenteraad in staat om tijdig beslissingen te nemen over geld en kwaliteit. De strategie richt zich op een flexibele aanpak, waarbij de bestaande groene en blauwe kwaliteiten van het gebied worden versterkt en toegankelijk blijven voor het publiek. Het financiële doel is om de ontwikkelvisie minimaal financieel positief uit te voeren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel de ontwikkelstrategie als het bestuurlijk handelingskader behandelt. Het biedt inzicht in de financiële perspectieven en de beslismomenten. Echter, de financiële details zijn deels geheim, wat de volledigheid beperkt.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het bestuurlijk handelingskader vast te stellen en wordt tweemaal per jaar geïnformeerd over de voortgang. De raad moet ook beslissen als de financiële haalbaarheid van de ontwikkelvisie in gevaar komt of als er extra wensen ontstaan.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de financiële haalbaarheid van de ontwikkelvisie en eventuele extra wensen voor de ontwikkeling van KPP. Er moet ook worden besloten over de geheimhouding van bepaalde financiële details.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat de financiële details nog breed zijn en afhankelijk van toekomstige beslismomenten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de geheimhouding kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over het vaststellen van het bestuurlijk handelingskader en de geheimhouding van bepaalde financiële details.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat betrokkenen en geïnteresseerden via e-mail zijn geïnformeerd, maar er is geen uitgebreide participatie beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien de ontwikkelvisie zich richt op het versterken van groene en blauwe kwaliteiten en het verbeteren van fiets- en wandelverbindingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar de gebiedsexploitatie laat een brede financiële bandbreedte zien. Het doel is om de ontwikkelvisie minimaal financieel positief uit te voeren. De dekking van eventuele kosten is afhankelijk van toekomstige beslismomenten en onderhandelingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwikkelstrategie KPP Bestuurlijk handelingskader Klein Plaspoelpolder Gebiedsvernieuwing Ontwikkelvisie Financieel perspectief Organische gebiedsontwikkeling Deelplannen Gebiedsexploitatie FlexibiliteitVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Raadsvoorstel: Afvalstoffenverordening Leidschendam-Voorburg 2016 (1677424)
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 13 oktober 2015 besloten om het afvalbeleid te baseren op het scenario "Omgekeerd Inzamelen". Dit vereist een wijziging van de huidige afvalstoffenverordening. De nieuwe verordening bevat grotendeels dezelfde bepalingen, maar maakt omgekeerd inzamelen mogelijk en delegeert de bevoegdheid om de inzamelfrequentie vast te stellen aan het college. De inspraakperiode voor de ontwerpverordening is inmiddels verstreken, waarbij één zienswijze is ontvangen. Deze zienswijze had deels betrekking op landelijk beleid en uitte zorgen over ongedierte, inbraken en het esthetische aspect van minicontainers. Het college heeft de ontwerpverordening op 13 september 2016 opnieuw vastgesteld en voorgesteld deze vast te stellen, waarna deze na bekendmaking in werking treedt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Afvalstoffenverordening Leidschendam-Voorburg 2016
Samenvatting: Het voorstel betreft de wijziging van de afvalstoffenverordening van Leidschendam-Voorburg om het scenario "Omgekeerd Inzamelen" te implementeren, zoals eerder door de raad besloten. De wijzigingen zijn voornamelijk gericht op het delegeren van de bevoegdheid aan het college om de inzamelfrequentie vast te stellen, in plaats van de raad. Dit moet leiden tot efficiënter afvalbeheer. De verordening is gebaseerd op de Wet milieubeheer en heeft een inspraakprocedure doorlopen, waarbij één zienswijze is ontvangen. Deze zienswijze heeft geen invloed gehad op de inhoud van de ontwerpverordening.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft en de context van de Wet milieubeheer biedt. Het bevat ook een toelichting per artikel en behandelt de inspraakprocedure.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de ontwerp-Afvalstoffenverordening vast te stellen. Eerder heeft de raad al besloten tot het scenario "Omgekeerd Inzamelen", en nu moet de raad de verordening goedkeuren om dit beleid te implementeren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de delegatie van bevoegdheden aan het college voor het vaststellen van de inzamelfrequentie. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals de mate van controle die de raad wil behouden over afvalbeheer.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke indicatoren voor succes of evaluatiecriteria opgenomen. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de ontwerp-Afvalstoffenverordening vast te stellen, zodat deze na bekendmaking in werking kan treden.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de inspraakprocedure is doorlopen en dat er één zienswijze is ontvangen. De zienswijze heeft geen invloed gehad op de inhoud van de verordening.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel gericht is op efficiënter afvalbeheer en het scheiden van afvalstromen, wat bijdraagt aan milieudoelstellingen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afvalstoffenverordening Omgekeerd Inzamelen Inspraak Grondstoffen Minicontainers Inzameling Wet milieubeheer Zienswijze Inbraak VangnetregelingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Raadsvoorstel: Oneigenlijk grondgebruik (snippergroen) en omgang met adoptiegroen (1670913).
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft besloten om actief op te treden tegen oneigenlijk grondgebruik, zoals het illegaal in gebruik nemen van gemeentegrond door particulieren. Hiervoor zijn extra middelen beschikbaar gesteld en een extern bureau heeft de situatie in kaart gebracht. Er is een beleidslijn opgesteld die onder andere voorziet in de verkoop van snippergroen aan bewoners tegen een verlaagde prijs, en in sommige gevallen verhuur. Daarnaast loopt er een pilot voor adoptiegroen, waarbij bewoners stukken gemeentegrond kunnen beheren zonder eigendomsoverdracht. De gemeente start een pilot in de wijk Essesteijn om verjaring te voorkomen en heeft gekozen voor een afwijkende aanbestedingsprocedure om snel te kunnen handelen. Goede communicatie met bewoners is essentieel voor het succes van het project.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Oneigenlijk grondgebruik (snippergroen) en omgang met adoptiegroen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Oneigenlijk grondgebruik (snippergroen) en omgang met adoptiegroen" in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het richt zich op het aanpakken van illegaal gebruik van gemeentegrond door particulieren en het formaliseren van dit gebruik. Een extern bureau heeft de omvang van het probleem in kaart gebracht. Het voorstel introduceert beleidslijnen voor de verkoop en verhuur van snippergroen en de uitgifte van adoptiegroen. Een pilot in de wijk Essesteijn moet verjaring van grondgebruik voorkomen. Het project vereist Europese aanbesteding vanwege de kosten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de problematiek, de voorgestelde beleidslijnen, en de financiële en juridische overwegingen. Echter, een evaluatie van de pilot met adoptiegroen ontbreekt nog.
Rol van de raad:
De raad moet de beleidslijnen voor oneigenlijk grondgebruik en adoptiegroen vaststellen en goedkeuren. Daarnaast moet de raad besluiten over de financiële dekking en de aanbestedingsstrategie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de aanpak van oneigenlijk grondgebruik, de verkoop- en verhuurvoorwaarden van snippergroen, en de voorwaarden voor adoptiegroen. Ook moet de raad kiezen tussen verschillende aanbestedingsopties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen en meetbare resultaten, zoals de verkoopprijs van snippergroen. Echter, er zijn geen duidelijke tijdlijnen voor de implementatie. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de relatie tussen snippergroen en adoptiegroen kan verder worden verduidelijkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de goedkeuring van de voorgestelde beleidslijnen en de financiële dekking van het project. Ook moet de raad instemmen met de gekozen aanbestedingsstrategie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat communicatie met bewoners cruciaal is. Er zijn plannen voor informatieflyers, krantenberichten, informatieavonden en persoonlijke gesprekken om bewoners te betrekken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op juridische en financiële aspecten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt een verlaagde projectprijs voor snippergroen en een verhuurprijs. De financiële dekking komt deels uit incidentele middelen voor handhaving. De kosten van het project vereisen Europese aanbesteding, maar specifieke financiële dekking wordt niet gedetailleerd uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Oneigenlijk grondgebruik Snippergroen Adoptiegroen Handhaving Verjaring Essesteijn Legalisatie Beleid Gemeentegrond CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 8 Raadsvoorstel: Vaststelling bestemmingsplan 'Noortheylaan 1b' (1666831)
Samenvatting
Het bestemmingsplan 'Noortheylaan 1b' in Leidschendam-Voorburg is opgesteld om de bouw van een nieuwe woning mogelijk te maken ter vervanging van een vervallen woonhuis en loods. Het plan heeft zes weken ter inzage gelegen zonder dat er zienswijzen zijn ingediend. Echter, het college ontdekte dat de regeling voor bijgebouwen in het ontwerp niet correct was, aangezien deze ruimere bouwmogelijkheden toestond dan de beleidskaders voorschrijven. Dit wordt gecorrigeerd door een ambtshalve wijziging. De eigenaar van de gronden is op de hoogte en akkoord met de voorwaarden. Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien er een anterieure overeenkomst is afgesloten die kosten en eventuele planschadeclaims dekt. Het college stelt de raad voor het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen. Na vaststelling wordt het plan opnieuw ter inzage gelegd en kan het onherroepelijk worden als er geen beroep wordt ingesteld.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan 'Noortheylaan 1b'". Het bestemmingsplan beoogt de bouw van een nieuwe woning ter vervanging van een vervallen woonhuis en loods. Het plan past binnen het bestaande ruimtelijke beleidskader en versterkt de karakteristieke waarden van het gebied. Er zijn geen zienswijzen ingediend, maar een ambtshalve wijziging is nodig om de juiste regeling voor bijgebouwen op te nemen. Het college stelt voor het plan gewijzigd vast te stellen zonder exploitatieplan, aangezien de financiële aspecten via een anterieure overeenkomst zijn afgedekt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is over het algemeen volledig. Het bevat een duidelijke samenvatting, toelichting, financiële en communicatieve aspecten. De noodzaak van een ambtshalve wijziging is goed onderbouwd.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan, inclusief de nota van wijzigingen, vaststellen. Daarnaast moet de raad besluiten geen exploitatieplan vast te stellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan met de voorgestelde wijzigingen. Dit omvat het handhaven van de beleidsmatige kaders voor bijgebouwen om de groene uitstraling van het gebied te behouden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De noodzaak voor een ambtshalve wijziging wijst op een eerdere inconsistentie, die nu wordt gecorrigeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan en de nota van wijzigingen vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode, wat kan duiden op een gebrek aan participatie of brede instemming met het plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de nadruk op het behoud van de groene uitstraling en het beperken van verstening in het gebied.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente. De kosten zijn gedekt door een anterieure overeenkomst met de eigenaar, die ook eventuele planschadeclaims dekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Noortheylaan 1b Bijgebouwenregeling Duivenvoordecorridor Woningbouw Ruimtelijk beleidskader Herontwikkeling Anterieure overeenkomst Planschadeclaims Stads- en dorpsgezichtVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel: Aanvraag omgevingsvergunning 1e fase voor het oprichten vaneen vrijstaande woning aan de Landlustlaan 114 in Leidschendam met toepassing van artikel 2.12, lid 1, sub a onder 3°, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (1661920)
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een aanvraag ontvangen voor een omgevingsvergunning om een vrijstaande woning te bouwen aan de Landlustlaan 114. Deze nieuwbouw wijkt af van het huidige bestemmingsplan, waardoor een projectafwijkingsbesluit nodig is. Het plan overschrijdt de toegestane bouwhoogte en bevindt zich deels buiten het bouwvlak. Een Verklaring van geen bedenkingen (vvgb) van de gemeenteraad is vereist. Het college stelt voor om een ontwerp vvgb af te geven en deze als definitief te beschouwen als er geen bezwaren worden ingediend. De kosten worden gedekt door bouwleges en eventuele planschade wordt verhaald op de ontwikkelaar. De ontwerp vvgb en bijbehorende documenten worden zes weken ter inzage gelegd voor publieke inspraak.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanvraag omgevingsvergunning 1e fase voor het oprichten van een vrijstaande woning aan de Landlustlaan 114 in Leidschendam." Het voorstel betreft de aanvraag voor een omgevingsvergunning om een vrijstaande woning te bouwen, waarvoor een projectafwijkingsbesluit nodig is omdat het plan afwijkt van het bestemmingsplan. De gemeenteraad moet een Verklaring van geen bedenkingen (vvgb) afgeven. Het project omvat de vervanging van een bestaande woning door een nieuwe, met bijbehorende garage en berging. De aanvraag is in strijd met het bestemmingsplan, met name vanwege overschrijding van de bouwhoogte en bouwmassa buiten het bouwvlak.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, met een duidelijke uitleg van de wettelijke kaders, de afwijkingen van het bestemmingsplan, en de benodigde stappen voor goedkeuring. Er is ook een financiële toelichting en een communicatieplan opgenomen.
Rol van de raad:
De raad moet een ontwerp vvgb afgeven voor de omgevingsvergunning. Indien er geen zienswijzen worden ingediend, kan de ontwerp vvgb als definitief worden aangemerkt zonder verdere raadsbesluiten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de afwijkingen van het bestemmingsplan en de bijbehorende ruimtelijke onderbouwing. Dit omvat het beoordelen van de impact op de omgeving en het afwegen van eventuele bezwaren van omwonenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de afwijkingen en de benodigde stappen. Het is tijdgebonden met een zes weken durende inzageperiode. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de ontwerp vvgb af te geven en deze als definitief aan te merken indien er geen zienswijzen worden ingediend.
Participatie:
Het voorstel biedt participatiemogelijkheden door de inzageperiode van zes weken waarin belanghebbenden zienswijzen kunnen indienen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen voor de gemeente zijn beperkt, aangezien de kosten worden gedekt door bouwleges en eventuele planschade wordt afgewenteld op de ontwikkelende partij via een planschadeverhaalsovereenkomst. Er is geen exploitatieplan nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Vrijstaande woning Landlustlaan 114 Bestemmingsplan Projectafwijkingsbesluit Verklaring van geen bedenkingen (vvgb) Goede Ruimtelijke Onderbouwing (GRO) Archeologisch onderzoek Planschadeverhaalsovereenkomst ZienswijzenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Raadsvoorstel: Aanvraag omgevingsvergunning 1e fase voor het oprichten van twintig appartementen, veertien inpandige parkeerplaatsen en circa 150 m² commerciële ruimten aan de Damlaan 66-68 in Leidschendam. (1673115)
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een aanvraag ontvangen voor een omgevingsvergunning voor de bouw van twintig appartementen, veertien inpandige parkeerplaatsen en 150 m² commerciële ruimten aan de Damlaan 66-68. Het project wijkt af van het huidige bestemmingsplan en vereist een projectafwijkingsbesluit en een verklaring van geen bedenkingen van de gemeenteraad. Het bouwplan overschrijdt de toegestane bouw- en goothoogtes en ligt deels buiten het bouwvlak. Er is een goede ruimtelijke onderbouwing opgesteld en het plan voldoet aan het ruimtelijk kader van de gemeente. De kosten voor de gemeente worden verhaald op de ontwikkelaar. De ontwerpbesluiten worden gepubliceerd en ter inzage gelegd, waarbij belanghebbenden zienswijzen kunnen indienen. Het college stelt voor de ontwerpverklaring als definitief te beschouwen als er geen zienswijzen worden ingediend.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanvraag omgevingsvergunning 1e fase voor het oprichten van twintig appartementen, veertien inpandige parkeerplaatsen en circa 150 m² commerciële ruimten aan de Damlaan 66-68 in Leidschendam." Het project omvat de bouw van appartementen en commerciële ruimten, waarvoor een omgevingsvergunning nodig is die afwijkt van het bestemmingsplan. De gemeenteraad moet een Verklaring van geen bedenkingen (vvgb) afgeven. Het plan overschrijdt de toegestane bouw- en goothoogte en vereist een projectafwijkingsbesluit. De kosten worden gedekt door de ontwikkelende partij via een anterieure overeenkomst.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een samenvatting van de aanvraag, een toelichting op de wettelijke kaders, financiële aspecten en communicatieplannen. Er zijn echter geen gedetailleerde financiële cijfers of een uitgebreide risicoanalyse opgenomen.
Rol van de raad:
De raad moet een ontwerp vvgb afgeven en deze als definitief aanmerken indien er geen zienswijzen worden ingediend. Dit is essentieel voor het verlenen van de omgevingsvergunning.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de afwijkingen van het bestemmingsplan en de bijbehorende ruimtelijke onderbouwing. Dit kan invloed hebben op de ruimtelijke ordening en leefbaarheid in de gemeente.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen opgenomen. Er lijken geen directe inconsequenties te zijn, maar de afwezigheid van gedetailleerde financiële informatie kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de ontwerp vvgb af te geven en deze als definitief aan te merken indien er geen zienswijzen worden ingediend.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de ontwerp vvgb en andere documenten zes weken ter inzage worden gelegd, waarbij belanghebbenden zienswijzen kunnen indienen. Dit biedt een vorm van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. Het is onduidelijk of er duurzame bouwmethoden of materialen worden toegepast.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen voor de gemeente zijn beperkt, aangezien alle kosten worden verhaald op de ontwikkelende partij via een anterieure overeenkomst. Er is geen exploitatieplan nodig, wat de financiële risico's voor de gemeente vermindert.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Appartementen Commerciële ruimten Parkeerplaatsen Bestemmingsplan Projectafwijkingsbesluit Ruimtelijke onderbouwing Archeologisch onderzoek Goothoogte GeluidhinderVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsvoorstel: Uitwerking ontwikkelstrategie Klein Plaspoelpolder (KPP) bekrachtiging geheimhouding (1673429).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Uitwerking ontwikkelstrategie KPP". Het voorstel betreft de verdere uitwerking van de ontwikkelstrategie voor het gebied Klein Plaspoelpolder (KPP) in Leidschendam-Voorburg. Het document biedt inzicht in de organische gebiedsvernieuwing en de bijbehorende beslismomenten. Het bevat een gebiedsexploitatie en een bestuurlijk handelingskader, dat de raad informeert over het financiële perspectief van KPP. Vanwege de gevoeligheid van de financiële informatie, die de onderhandelingspositie van de gemeente kan schaden, wordt geheimhouding voorgesteld. De raad wordt gevraagd deze geheimhouding te bekrachtigen in de eerstvolgende vergadering.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het bieden van een overzicht van de ontwikkelstrategie en de noodzaak van geheimhouding. Echter, de daadwerkelijke financiële details worden niet openbaar gemaakt, wat de volledigheid in termen van transparantie beperkt.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het bestuurlijk handelingskader te beoordelen en de voorgestelde geheimhouding te bekrachtigen. Daarnaast wordt de raad geïnformeerd over de voortgang en beslismomenten van de gebiedsvernieuwing.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de bekrachtiging van de geheimhouding en kan politieke keuzes maken over de mate van betrokkenheid en controle bij de verdere uitwerking van de ontwikkelstrategie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat specifieke doelen en tijdlijnen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de geheimhouding kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten over de bekrachtiging van de geheimhouding van de financiële informatie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet openbaar gemaakt vanwege de voorgestelde geheimhouding. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele kosten gedekt worden, wat een punt van zorg kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwikkelstrategie Gebiedsvernieuwing Klein Plaspoelpolder (KPP) Financieel perspectief Bestuurlijk handelingskader Geheimhouding Onderhandelingspositie Gebiedsexploitatie Commissievergadering Concept bekrachtigingsbesluitVerfijning van de zoekopdracht: