Commissie Samenleving
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
D. Grgurić - VVD:
- 278 w/m
J. Brokke - VVD:
- 227 w/m
Agendapunt 3 Spreekrecht, indien van toepassing
J. Brokke - VVD:
- 137 w/m
J. Brokke - VVD
Agendapunt 4.1 Raadsvoorstel: Uitbreiding inzet Bestemmingsreserve Langer zelfstandig wonen en wijziging Subsidieregeling Collectieve woningaanpassingen Leidschendam-Voorburg
Gemeente Leidschendam-Voorburg: Nieuwe Subsidieregels voor Toegankelijk Wonen
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een voorstel besproken om de subsidieregels voor woningaanpassingen te herzien en de Bestemmingsreserve Langer Zelfstandig Wonen uit te breiden. Het doel is om de toegankelijkheid van woningen te verbeteren, vooral voor ouderen en andere aandachtsgroepen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de subsidieregels aan te passen en de Bestemmingsreserve uit te breiden, uitvoerig besproken. De VVD, vertegenwoordigd door de heer Voortman, uitte zijn zorgen over de effectiviteit van de huidige subsidieregeling. "Waarom zouden we de bestemmingsreserve uitbreiden, terwijl er slechts zes keer gebruik van is gemaakt?" vroeg hij zich af. Voortman benadrukte dat gemeenschapsgeld rechtmatig en verstandig moet worden uitgegeven.De wethouder legde uit dat de huidige regeling onderbenut is, deels door een gebrek aan bekendheid. Om dit te verbeteren, wordt er een bewustwordingscampagne gefinancierd. Daarnaast wordt de Bestemmingsreserve uitgebreid om ook nieuwbouwprojecten te ondersteunen die toegankelijk zijn voor ouderen en andere aandachtsgroepen. "We willen toekomstbestendig bouwen voor iedereen," aldus de wethouder.
De SP pleitte voor een bredere definitie van toegankelijkheid, waarbij niet alleen scootmobielen, maar ook driewielige fietsen en elektrische rolstoelen worden meegenomen in de subsidieregeling. Gemeentebelangen Leidschendam-Voorburg (GBLV) juichte de integrale benadering van het college toe, maar wees op de noodzaak van een betere bekendheid van de regelingen.
D66 vroeg om meer duidelijkheid over de financiële onderbouwing van het voorstel. "Wat gaan we precies met die miljoen doen?" vroeg de heer Jorissen. De wethouder antwoordde dat de bestemmingsreserve is gebaseerd op de bouwplannen tot 2030 en dat er in 2026 een evaluatie zal plaatsvinden.
De Partij van de Arbeid benadrukte het belang van langer zelfstandig wonen en vroeg of de vergrijzing een impuls is om meer sociale huurwoningen te realiseren. De wethouder bevestigde dat er al projecten zijn, zoals de Ruysdaellaan, die inspelen op de toenemende vraag naar woningen voor ouderen.
Hoewel er nog enkele vragen en zorgen waren, zoals de rol van Verenigingen van Eigenaren (VVE's) en de praktische uitvoering van de plannen, was er brede steun voor het voorstel. De raad besloot het voorstel als bespreekstuk te agenderen voor de volgende vergadering, waarbij de wethouder toezegde om met een verduidelijking te komen over de wijzigingen en de besteding van de middelen.
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit van de gemeente Leidschendam-Voorburg richt zich op het aanpassen van de subsidieregels en het uitbreiden van de inzet van de Bestemmingsreserve Langer zelfstandig wonen. De raad besluit geen wensen en bedenkingen te uiten over de voorgestelde wijzigingen in de subsidieregels voor collectieve woningaanpassingen. De Bestemmingsreserve zal worden uitgebreid om ook toegankelijke nieuwbouw van betaalbare woningen voor aandachtsgroepen te ondersteunen. Het budget voor collectieve toegankelijkheid van woongebouwen wordt vanaf 2025 verlaagd, terwijl er voor de periode 2024-2027 een bedrag wordt geoormerkt voor toegankelijke nieuwbouw. Er worden incidentele subsidies beschikbaar gesteld voor toegankelijke nieuwbouw, en er wordt een subsidie verstrekt voor elektrische deuropeners in wooncomplexen. Daarnaast wordt een bewustwordingscampagne gefinancierd. De evaluatie van de huidige subsidieregeling toont aan dat er weinig gebruik van is gemaakt, wat leidt tot een onderbenutting van de Bestemmingsreserve. De aanbevelingen omvatten onder andere het uitbreiden van de Bestemmingsreserve voor nieuwbouw, het verbeteren van de communicatie over de subsidieregeling, en het aanscherpen van de subsidievoorwaarden. De financiële gevolgen van deze besluiten worden verwerkt in de meerjarenbegroting 2025-2028.
-
3831 Raadsvoorstel Uitbreiding inzet Bestemmingsreserve Lzw en ontwerp wijziging Subsidieregeling collectieve woningaanpassingen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Uitbreiding inzet Bestemmingsreserve Langer zelfstandig wonen en wensen en bedenkingen op wijziging Subsidieregeling Collectieve woningaanpassingen Leidschendam-Voorburg." Het voorstel beoogt de inzet van de Bestemmingsreserve Langer zelfstandig wonen uit te breiden naar toegankelijke nieuwbouw van betaalbare woningen voor ouderen en aandachtsgroepen. Het stelt voor om de jaarlijkse geoormerkte gelden voor collectieve toegankelijkheid van woongebouwen te verlagen en een deel van de middelen te herbestemmen voor nieuwbouw. Daarnaast worden er subsidies voorgesteld voor elektrische deuropeners en een bewustwordingscampagne. De financiële consequenties worden verwerkt in de meerjarenbegroting 2025-2028.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de achtergrond, evaluatie, en de noodzaak voor de voorgestelde wijzigingen. Het bevat financiële ramingen en een planning voor de onttrekkingen aan de Bestemmingsreserve.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om geen wensen en bedenkingen te uiten over de ontwerpwijziging van de subsidieregeling en om in te stemmen met de uitbreiding van de Bestemmingsreserve voor nieuwbouw en andere initiatieven.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de herverdeling van middelen binnen de Bestemmingsreserve, de prioritering van nieuwbouw boven aanpassingen aan bestaande gebouwen, en de inzet van middelen voor bewustwordingscampagnes.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële toewijzingen en tijdlijnen. Het is realistisch en tijdgebonden, hoewel de effectiviteit van de voorgestelde communicatiecampagne moeilijker te meten kan zijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de Bestemmingsreserve en subsidieregeling goed te keuren en de financiële consequenties in de meerjarenbegroting te verwerken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat sociale verhuurders, huurdersorganisaties, VvE-beheerorganisaties en de Adviesraad Sociaal Domein betrokken zijn geweest bij de evaluatie van de subsidieregeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een focuspunt, maar de aanpassingen en nieuwbouw kunnen bijdragen aan duurzamere woonoplossingen door het bevorderen van langer zelfstandig wonen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een gedetailleerde planning van de onttrekkingen aan de Bestemmingsreserve tot 2030. De dekking komt uit de Bestemmingsreserve zelf, met een eindstand van € 337.166 in 2030.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsreserve Subsidieregeling Toegankelijke nieuwbouw Collectieve woningaanpassingen Vergrijzing Scootmobielstallingen Ouderenhuisvesting Wmo-voorzieningen Adviesraad Sociaal Domein CommunicatiecampagneVerfijning van de zoekopdracht:
J. Brokke - VVD:
- 100 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 101 w/m
J.H.A. Voortman - VVD:
- 119 w/m
J. Brokke - VVD:
- 127 w/m
J. Brokke - VVD:
- 462 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 142 w/m
J. Brokke - VVD:
- 500 w/m
J.H.A. Voortman - VVD:
- 168 w/m
J. Brokke - VVD:
- 556 w/m
J.H.A. Voortman - VVD:
- 667 w/m
J. Brokke - VVD:
- 104 w/m
A. Gaspersz - raadscommissielid:
- 238 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
A. Gaspersz - raadscommissielid:
- 148 w/m
J. Brokke - VVD:
- 145 w/m
J. Brokke - VVD:
- 166 w/m
J. Brokke - VVD:
- 223 w/m
J. Brokke - VVD:
- 353 w/m
J. Brokke - VVD:
- 189 w/m
J. Brokke - VVD:
- 168 w/m
J. Brokke - VVD:
- 198 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 135 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
B. Ogric - raadscommissielid:
- 179 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 186 w/m
J. Brokke - VVD:
- 1001 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 190 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 153 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 257 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 188 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 190 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
J. Brokke - VVD:
- 85 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 177 w/m
J. Brokke - VVD:
- 130 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 178 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 157 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 249 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 184 w/m
J. Brokke - VVD:
- 142 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 211 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 215 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
W.E.J. Jorissen - D66:
- 163 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 173 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 180 w/m
J. Brokke - VVD:
- 158 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 392 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 195 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 166 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 185 w/m
J. Brokke - VVD:
- 924 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 202 w/m
J. Brokke - VVD:
- 266 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 329 w/m
J. Brokke - VVD:
- 114 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 165 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 429 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 222 w/m
J. Brokke - VVD:
- 174 w/m
J. Brokke - VVD:
- 107 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 197 w/m
J. Brokke - VVD:
- 136 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 250 w/m
J. Brokke - VVD:
- 210 w/m
J. Brokke - VVD:
- 215 w/m
J. Brokke - VVD:
- 372 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 236 w/m
J. Brokke - VVD:
- 279 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 306 w/m
J.H.A. Voortman - VVD:
- 288 w/m
J. Brokke - VVD:
- 151 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 242 w/m
J. Brokke - VVD:
- 120 w/m
J. Brokke - VVD
00:09:27 - 00:12:10 - 00:13:22 - 00:14:56 - 00:15:46 - 00:16:13 - 00:16:15 - 00:16:28 - 00:16:54 - 00:19:48 - 00:24:08 - 00:28:57 - 00:32:47 - 00:35:38 - 00:39:06 - 00:40:33 - 00:41:52 - 00:44:39 - 00:51:05 - 00:53:24 - 00:55:15 - 00:57:15 - 00:57:40 - 00:57:52 - 00:58:24 - 00:59:31 - 01:01:58 - 01:02:19 - 01:02:27 - 01:03:02 - 01:06:03 - 01:07:10 - 01:07:27 - 01:09:09 - 01:10:31 - 01:11:08 - 01:11:24 - 01:12:41 - 01:13:52
Agendapunt 5.1 Besluitenlijst Commissie Samenleving van 24 juni 2024
J. Brokke - VVD:
- 163 w/m