10-11-2009 Raad
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 15 Raadsvoorstel tot wijziging van de bebouwde komgrens (2009/22239).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg, gedateerd 25 augustus 2009, betreft de wijziging van de bebouwde komgrens. Dit voorstel is ingediend door de heer Beimers en behandeld door mevrouw Kok. De wijziging is nodig omdat de huidige kruispunten Oude Middenweg-Kostverlorenweg en Kostverlorenweg-Stompwijkseweg-De Tol niet voldoen aan de principes van een Duurzaam Veilige inrichting. Door de bebouwde komgrens te verschuiven, kan de verkeerssituatie verbeterd worden. Momenteel rijdt verkeer tussen Leidschendam en Den Haag-Leidschenveen over een stuk van 200 meter buiten de bebouwde kom, wat veel gebruikt wordt door zowel snel als langzaam verkeer. Het voorstel is om de bebouwde kom uit te breiden zodat deze kruispunten binnen de bebouwde kom vallen, wat een logische overgang naar het buitengebied mogelijk maakt. De gemeenteraad wordt geadviseerd om de bebouwde kom uit te breiden met delen van de Oude Middenweg, de Kostverlorenweg, De Tol en de Stompwijkseweg, zoals aangegeven op de bijgevoegde tekening van 30 juli 2009.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Raadsvoorstel tot wijziging van de bebouwde komgrens" in Leidschendam-Voorburg. Het doel is om de bebouwde komgrens te verschuiven zodat de kruispunten Oude Middenweg-Kostverlorenweg en Kostverlorenweg-Stompwijkseweg-De Tol binnen de bebouwde kom vallen. Dit is nodig omdat de huidige inrichting van deze kruispunten niet voldoet aan de principes van een Duurzaam Veilige inrichting. Door de grens te verplaatsen, kan een logische verkeerskundige overgang naar het buitengebied worden gerealiseerd, wat de verkeersveiligheid ten goede komt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het beschrijven van het probleem, de wettelijke bevoegdheden, en de voorgestelde oplossing. Er is echter weinig detail over de specifieke impact op de verkeersveiligheid en de betrokkenheid van belanghebbenden.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de grens van de bebouwde kom vast te stellen en te wijzigen volgens artikel 20a van de Wegenverkeerswet 1994. De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde grenswijziging.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij prioriteit geeft aan verkeersveiligheid en een logische verkeersstructuur boven mogelijke andere belangen, zoals behoud van het karakter van het buitengebied.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde grenswijziging. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn (Tijdgebonden) en de directe voordelen (Meetbaar) van de wijziging. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met de uitbreiding van de bebouwde kom zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant in termen van verkeersveiligheid en het creëren van een Duurzaam Veilige inrichting, maar het voorstel gaat niet in op bredere duurzaamheidsaspecten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de raad bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bebouwde komgrens Oude Middenweg Kostverlorenweg Stompwijkseweg De Tol Duurzaam Veilige inrichting Wegenverkeerswet 1994 Gebiedsontsluitingswegen Langzaam verkeer Fiets- en voetpadenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 16 Raadsvoorstel tot instemming met de herzieningen grondexploitaties per 1-1-2009 (2009/23946).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg van 15 september 2009 betreft de herziening van zes grondexploitaties per 1 januari 2009. De herzieningen zijn noodzakelijk vanwege planwijzigingen, vertragingen en financiële tegenvallers of meevallers. Het college heeft geheimhouding opgelegd op de bijlagen bij het voorstel vanwege strategische en financieel-economische belangen. De grondexploitaties van het Damcentrum en de Duivenvoordecorridor worden specifiek besproken, waarbij het Damcentrum een verslechtering van ongeveer € 1 miljoen laat zien door hogere plankosten en vertragingen. Er is een extra voorziening van € 2.448.778 nodig in de Algemene Reserve Grondexploitaties, waarvoor voldoende middelen beschikbaar zijn. Het voorstel vraagt de raad om instemming met de herzieningen, de financiële aanpassingen en de bekrachtiging van de geheimhouding.
-
Raadsvoorstel tot instemming met de herzieningen grondexploitaties per 1-1-2009 .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot instemming met de herzieningen grondexploitaties per 1-1-2009
Samenvatting: Het voorstel betreft de jaarlijkse herziening van zes grondexploitaties in Leidschendam-Voorburg. De herziening houdt rekening met planwijzigingen, vertragingen en financiële tegenvallers of meevallers. Het voorstel vraagt de raad om de geheimhouding van de financiële gegevens te bekrachtigen, gezien de strategische belangen van de gemeente. Voor grondexploitaties met een negatief resultaat is een voorziening in de Algemene Reserve Grondexploitaties nodig. Het voorstel bevat ook specifieke aandachtspunten voor de Duivenvoordecorridor en het Damcentrum, waarbij de laatste aanzienlijke verliezen lijdt door vertragingen en plankosten.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde informatie over de financiële situatie en de noodzaak voor geheimhouding. Echter, het biedt beperkte informatie over de langetermijnstrategieën voor de grondexploitaties.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met de herzieningen van de grondexploitaties en de geheimhouding van de financiële gegevens bekrachtigen. Daarnaast moet de raad besluiten over de financiële voorzieningen en de onttrekking uit de Reserve incidentele kosten.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over het al dan niet bekrachtigen van de geheimhouding en het goedkeuren van de financiële maatregelen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de prioritering van projecten en de omgang met financiële verliezen.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële aanpassingen, maar mist concrete tijdsgebonden doelen en actieplannen voor het oplossen van de gesignaleerde problemen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige planwijzigingen kan onzekerheid introduceren.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de herzieningen van de grondexploitaties vast te stellen, de financiële voorzieningen aan te passen, de onttrekking uit de Reserve incidentele kosten goed te keuren, en de geheimhouding te bekrachtigen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat kan wijzen op een top-down benadering.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel het bij grondexploitaties een belangrijke overweging kan zijn.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vraagt om een extra voorziening van €2.448.778 in de Algemene Reserve Grondexploitaties. Er zijn voldoende middelen in de reserve aanwezig om dit te dekken. Daarnaast wordt €674.206 onttrokken uit de Reserve incidentele kosten voor het Damcentrum.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondexploitaties Geheimhouding Financiële consequenties Algemene Reserve Grondexploitaties (ARG) Duivenvoordecorridor Damcentrum Plankosten Vertragingen Kredietcrisis VTU-kostenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot vaststelling van de Verordening Wet inburgering Leidschendam-Voorburg 2009 (2009/23937)
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 4 november 2010 een motie besproken over de aanpassing van de Verordening Wet Inburgering. De motie, ingediend door leden van de SP en GroenLinks, stelt dat het college van plan is over te stappen van een aanbodstelsel naar een vaststellingsstelsel voor inburgeringstrajecten. De indieners van de motie vinden dat dit de vrije keuzemogelijkheid van inburgeraars beperkt. Daarom wordt het college opgedragen om de verordening aan te passen, zodat inburgeraars die tijdens de intake aangeven een eigen traject te willen volgen, zes maanden de tijd krijgen om te bewijzen dat ze hiermee zijn gestart en het binnen de wettelijke termijn kunnen afronden. Het college moet deze intentie opnemen in de verordening en kan de gemeentelijke inburgeringsvoorziening opschorten als de inburgeraar binnen zes maanden aantoont dat hij met een eigen traject is begonnen.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van de Verordening Wet inburgering Leidschendam-Voorburg 2009 .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststelling van de Verordening Wet inburgering Leidschendam-Voorburg 2009
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe verordening voor inburgeringsplichtigen in Leidschendam-Voorburg, ter vervanging van de verordening uit 2007. De wijzigingen zijn gebaseerd op landelijke ontwikkelingen en ervaringen uit de uitvoeringspraktijk. Na een inspraakperiode, waarin belanghebbenden hun visie konden geven, is het voorstel aangepast. De Participatieraad Leidschendam-Voorburg heeft negatief geadviseerd over het vaststellingstelsel, maar dit heeft slechts tot een kleine aanpassing geleid. De raad wordt gevraagd de nieuwe verordening vast te stellen en de oude in te trekken.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de achtergrond, inspraakprocedure en de uiteindelijke aanbevelingen. Het bevat ook een eindverslag van de inspraakprocedure en een reactie op het advies van de Participatieraad.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de nieuwe verordening vast te stellen en de oude in te trekken. Ze moeten ook de inspraakreacties en het advies van de Participatieraad in overweging nemen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze het advies van de Participatieraad volgen of niet. Ze moeten ook bepalen of de voorgestelde wijzigingen voldoende zijn om de verordening te verbeteren.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen en de inspraakprocedure. Het is tijdgebonden met een geplande inwerkingtreding op 15 november 2009. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de negatieve reactie van de Participatieraad kan wijzen op een gebrek aan acceptatie.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Verordening Wet inburgering Leidschendam-Voorburg 2009 vast te stellen en de verordening uit 2007 in te trekken.
Participatie
Het voorstel beschrijft een inspraakprocedure waarbij belanghebbenden hun mening konden geven. De Participatieraad heeft een formele rol gehad in het adviesproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een punt van zorg zijn dat verder onderzoek vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Wet inburgering Inburgeringsplichtigen Participatieraad Sociale Zaken Inspraakprocedure Eindverslag Beleidsvoorstellen Conceptverordening Inwerkingtreding BeroepsopleidingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Aanpassen Verordening W.I." en is ingediend door leden van de SP en GroenLinks in Leidschendam-Voorburg. De motie stelt voor om de verordening van de Wet Inburgering aan te passen. Het college wil overstappen van een aanbodstelsel naar een vaststellingsstelsel, wat de vrije keuze van inburgeraars beperkt. De motie vraagt het college om inburgeraars de mogelijkheid te geven om binnen zes maanden een eigen traject te kiezen en te starten, voordat de gemeentelijke voorziening van kracht wordt. Dit biedt inburgeraars meer autonomie in hun inburgeringsproces.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van het probleem en de voorgestelde oplossing. Het biedt een duidelijke instructie aan het college en bevat specifieke wijzigingen in de verordening.
Rol van de raad:
De raad moet de motie bespreken en besluiten of ze het college de opdracht geven om de verordening aan te passen zoals voorgesteld. De raad fungeert als besluitvormend orgaan dat de richting van het inburgeringsbeleid bepaalt.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de autonomie van inburgeraars of het volgen van een meer gestandaardiseerde aanpak via het vaststellingsstelsel. Dit kan invloed hebben op de mate van controle die de gemeente heeft over het inburgeringsproces.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de zes maanden termijn. Het is haalbaar en relevant, maar de tijdsgebondenheid is afhankelijk van de uitvoering door het college. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de verordening aan te passen.
Participatie:
De motie bevordert participatie door inburgeraars de mogelijkheid te geven hun eigen traject te kiezen, wat hun betrokkenheid en motivatie kan vergroten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct onderwerp in deze motie, hoewel het bevorderen van autonomie en keuzevrijheid indirect kan bijdragen aan een duurzamere integratie van inburgeraars.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het kan implicaties hebben voor de kosten van inburgeringstrajecten, afhankelijk van de keuzes van inburgeraars en de flexibiliteit van het aanbod.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet Inburgering Vaststellingstelsel Inburgeringsvoorziening Vrije keuzemogelijkheid Verordening Inburgeringstraject College Motie Traject OpschortenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Raadsvoorstel tot vaststelling Verordening Particuliere Woningverbetering Voorburg-Noord 2009 (2009/22958).
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een verordening opgesteld voor particuliere woningverbetering in de wijk Voorburg-Noord. Deze verordening biedt stimuleringsleningen en subsidies aan woningeigenaren en Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) om achterstallig onderhoud aan woningen aan te pakken. Het project heeft een budget van €3.050.000, waarvan €2.500.000 bestemd is voor subsidies. De verordening legt de voorwaarden vast voor het aanvragen van financiële steun, zoals het indienen van een onderhoudsplan en het gebruik van een Bouwkundig Onderhoudsrapport. Er is een inlooppunt in wijkcentrum Driesprong voor advies en begeleiding. De verordening is aangepast na ontvangst van 15 zienswijzen en voorziet nu onder andere in subsidieverlening met terugwerkende kracht en een vast subsidieplafond voor 2010-2013. Communicatie met bewoners is essentieel voor het succes van de verordening, en er zijn plannen voor verdere voorlichting en begeleiding.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling Verordening Particuliere Woningverbetering Voorburg-Noord 2009 .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststelling Verordening Particuliere Woningverbetering Voorburg-Noord 2009
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een verordening voor het verstrekken van stimuleringsleningen en subsidies aan woningeigenaren en Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) in Voorburg-Noord. Het doel is om achterstallig onderhoud aan woningen aan te pakken en VvE’s te activeren. Er is een budget van €3.050.000 beschikbaar, waarvan €2.500.000 voor subsidies en €1.180.000 voor laagrentende leningen. De verordening bevat regels voor aanvragen en voorwaarden voor subsidies en leningen. Er zijn aanpassingen gedaan naar aanleiding van ingediende zienswijzen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de financiële middelen, de voorwaarden voor het aanvragen van subsidies en leningen, en de procedure voor het indienen van aanvragen. Er is ook aandacht besteed aan de verwerking van zienswijzen en de communicatie met betrokkenen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet de verordening vaststellen en goedkeuren. Dit omvat het beoordelen van de voorgestelde regels en voorwaarden voor het verstrekken van subsidies en leningen, evenals de financiële implicaties en de aanpassingen die zijn gedaan naar aanleiding van zienswijzen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen voor woningverbetering en de voorwaarden waaronder deze middelen worden verstrekt. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de prioritering van duurzaamheid en energiebesparing binnen het project.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen en financiële plafonds, maar er is ruimte voor verbetering in de meetbaarheid van de resultaten en de evaluatie van de effectiviteit van de maatregelen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de effectiviteit van de communicatie en participatie kan verder worden uitgewerkt.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om de Verordening Particuliere Woningverbetering Voorburg-Noord 2009 vast te stellen, inclusief de voorgestelde aanpassingen naar aanleiding van de zienswijzen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er een inloopavond is georganiseerd en dat er een communicatieplan zal worden opgesteld. Er is ruimte voor participatie door middel van het indienen van zienswijzen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met specifieke aandacht voor energiebesparing en duurzame energieoplossingen als onderdeel van de woningverbetering.
Financiële gevolgen
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met een totaal budget van €3.050.000. Er is een duidelijke toewijzing van middelen voor subsidies en leningen, en het voorstel geeft aan dat deze middelen gedekt zijn door de beschikbare budgetten en rekening-courant bij de SVn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Particuliere Woningverbetering Voorburg-Noord Stimuleringsleningen Subsidies Woningeigenaren Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) Achterstallig onderhoud Energiebesparing Bouwkundig Onderhoudsrapport (BOR) SubsidieplafondVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 14 Raadsvoorstel: Uitgangspunten jaarrekeningcontrole 2009 (2009/25116)
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 10 Raadsvoorstel benoeming van de heer G.J.J.J. Heetman als voorzitter commissie AZ (2009/26747)
Samenvatting
De heer P.F. Rozenberg heeft ontslag genomen als voorzitter van de raadscommissie Algemene Zaken in Leidschendam-Voorburg, waardoor er een vacature is ontstaan. De VVD-fractie heeft de heer G.J.J. Heetman voorgedragen als nieuwe voorzitter. Volgens het reglement kan de voorzitter geen lid zijn van de commissie, dus als de heer Heetman wordt gekozen, zal hij zijn lidmaatschap van de commissie moeten opgeven. De raad wordt voorgesteld om een nieuwe voorzitter te benoemen via een schriftelijke stemming.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Benoeming voorzitter commissie Algemene Zaken" in de gemeente Leidschendam-Voorburg. De heer P.F. Rozenberg heeft ontslag genomen als voorzitter van de raadscommissie Algemene Zaken, waardoor een vacature is ontstaan. De fractie van de VVD heeft de heer G.J.J. Heetman voorgedragen als nieuwe voorzitter. Echter, volgens het reglement van orde kan de voorzitter geen lid zijn van de commissie, wat betekent dat de heer Heetman zijn lidmaatschap moet opgeven als hij wordt benoemd. Het voorstel is om een nieuwe voorzitter te benoemen via een schriftelijke stemming.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de situatie, de noodzaak voor een nieuwe benoeming, en de voorgestelde kandidaat duidelijk beschrijft. Het verwijst ook naar de relevante regels en procedures.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een nieuwe voorzitter voor de commissie Algemene Zaken te benoemen. Dit gebeurt door middel van een schriftelijke stemming.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde kandidaat, de heer Heetman, willen benoemen als voorzitter. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de verhoudingen binnen de raad en de commissies.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het voorstel zou baat hebben bij meer informatie over de kwalificaties van de voorgestelde kandidaat.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de benoeming van de heer Heetman als voorzitter van de commissie Algemene Zaken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de interne aard van de benoeming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een interne benoeming betreft.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen, wat suggereert dat de benoeming geen directe kosten met zich meebrengt of dat deze binnen bestaande budgetten vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming Voorzitter Commissie Algemene Zaken Vacature Ontslag Reglement van orde VVD G.J.J. Heetman Schriftelijke stemming FractieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 12 Raadsvoorstel benoeming Dhr. Rozenberg in diverse commissies (2009/26749)
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel aan de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg, gedateerd 12 oktober 2009, voor de benoeming van de heer P.F. Rozenberg in diverse raadscommissies. De heer Rozenberg heeft aangegeven uit de VVD-fractie te stappen en als zelfstandige fractie verder te gaan onder de naam Vrije Liberalen Leidschendam-Voorburg (VLLV). Hij heeft de wens uitgesproken om zitting te nemen in de commissies Maatschappelijke Activiteiten (MA), Openbaar Gebied (OG) en Algemene Zaken (AZ). Het voorstel is om de heer Rozenberg formeel te benoemen in deze commissies.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot benoeming van de heer P.F. Rozenberg (VLLV) in diverse raadscommissies." Het voorstel betreft de benoeming van de heer P.F. Rozenberg in de commissies Maatschappelijke Activiteiten (MA), Openbaar Gebied (OG) en Algemene Zaken (AZ) van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg. De heer Rozenberg heeft zich afgescheiden van de VVD-fractie en opereert nu onder de naam Vrije Liberalen Leidschendam-Voorburg (VLLV). Het voorstel is een formele stap om zijn deelname aan de genoemde commissies officieel te maken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de intentie en de noodzaak van de benoeming van de heer Rozenberg in de commissies beschrijft. Het bevat de benodigde informatie over zijn nieuwe fractie en de commissies waarin hij zitting wil nemen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om formeel te besluiten over de benoeming van de heer Rozenberg in de genoemde commissies. Dit is een gebruikelijke procedure bij wijzigingen in de samenstelling van raadscommissies.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel een administratieve en procedurele kwestie betreft. De raad moet echter wel overwegen of de benoeming van een raadslid dat zich heeft afgescheiden van een bestaande fractie, in lijn is met de politieke verhoudingen en afspraken binnen de raad.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoeming van de heer Rozenberg in specifieke commissies. Het is echter niet tijdgebonden, aangezien er geen termijn wordt genoemd voor de benoeming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de benoeming van de heer Rozenberg in de commissies MA, OG en AZ.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne aangelegenheid van de raad betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om de benoeming van een raadslid in commissies.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen, wat logisch is gezien de aard van het voorstel. De benoeming van een raadslid in commissies heeft doorgaans geen directe financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
P.F. Rozenberg VLLV Benoeming Raadscommissies VVD Zelfstandige fractie Vrije Liberalen Commissies MA, OG, AZ Fractienaam PresidiumVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 11 Voorstel tot wijziging van de vertegenwoordiging in het Algemeen Bestuur van het Stadsgewest Haaglanden (2009/27665)
Samenvatting
Op 20 oktober 2009 wordt aan de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg een voorstel gedaan om de vertegenwoordiging in het Algemeen Bestuur van het Stadsgewest Haaglanden te wijzigen. Dit voorstel komt voort uit het vertrek van de heer P.F. Rozenberg uit de VVD-fractie. De fracties van VVD, CDA en PvdA steunen het voorstel om Rozenberg terug te trekken als lid van het Algemeen Bestuur. Als gevolg hiervan ontstaat er een vacature, waarvoor de heer M.H.P. Jansen van het CDA wordt voorgedragen als nieuw lid. Tijdens de vergadering kunnen ook andere kandidaten worden voorgesteld. De raad wordt gevraagd om via schriftelijke stemming een besluit te nemen over de voorgestelde wijziging.
-
Raadsvoorstel tot wijziging vertegenwoordiging in het Algemeen Bestuur Haaglanden .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot wijziging vertegenwoordiging in het Algemeen Bestuur Haaglanden
Samenvatting: Het voorstel betreft de wijziging van de vertegenwoordiging van de gemeente Leidschendam-Voorburg in het Algemeen Bestuur van het Stadsgewest Haaglanden. Dit is noodzakelijk geworden omdat de heer P.F. Rozenberg de VVD-fractie heeft verlaten. Het voorstel, gesteund door de fracties van VVD, CDA en PvdA, stelt voor om Rozenberg terug te trekken en de heer M.H.P. Jansen (CDA) als zijn vervanger voor te dragen. De raad wordt gevraagd om via schriftelijke stemming een besluit te nemen over deze voordracht, waarbij ook andere kandidaten kunnen worden voorgesteld tijdens de vergadering.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is beknopt maar duidelijk in zijn doelstelling: het vervangen van een lid in het Algemeen Bestuur. Het biedt echter weinig informatie over de achtergrond van de beslissing en de implicaties ervan. Meer context over de rol van het Algemeen Bestuur en de kwalificaties van de voorgestelde kandidaat zou de volledigheid verbeteren.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om te beslissen over de voorgestelde wijziging in de vertegenwoordiging. Dit gebeurt door middel van een schriftelijke stemming, waarbij de raad ook de mogelijkheid heeft om andere kandidaten voor te dragen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen of zij instemt met de voorgestelde kandidaat, de heer M.H.P. Jansen, of dat zij een andere kandidaat willen voordragen. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de voorkeuren en strategische overwegingen van de verschillende fracties.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of criteria voor succes gedefinieerd. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de afwezigheid van gedetailleerde informatie kan leiden tot vragen over de geschiktheid van de kandidaat.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij instemt met het terugtrekken van de heer P.F. Rozenberg en de benoeming van de heer M.H.P. Jansen als nieuw lid van het Algemeen Bestuur. Dit gebeurt via een schriftelijke stemming.
Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van andere belanghebbenden of burgers is meegenomen in het besluitvormingsproces. Het lijkt een interne politieke aangelegenheid te zijn.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het betreft een personele wijziging zonder directe link naar duurzaamheid.
Financiële gevolgen
Het voorstel geeft geen informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Aangezien het een wijziging in vertegenwoordiging betreft, zijn er waarschijnlijk geen significante financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemeen Bestuur Haaglanden P.F. Rozenberg VVD CDA PvdA M.H.P. Jansen Stadsgewest Haaglanden Vacature Schriftelijke stemming Fractie verlatenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 17 Verslag vergadering gemeenteraad 22 september 2009 (2009/27192)
Agendapunt 18 Lijst van ingekomen stukken Raad d.d. 4 november 2009 (2009/27549)
Agendapunt 1 Agenda raadsvergadering 10 november 2009. (2009/28923).
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 9 Motie etnische registratie betreffende de situatie in De Prinsenhof van de fractie Jami(2009/30639).
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht: