21-04-2009 Raad
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 7 Raadsvoorstel inzake resultaat doorlichting bestemmingsreserves (2008/27291).
Agendapunt 5 Raadsvoorstel tot instemming met het opknappen en aanpassen van de benedenzaal in Forum Kwadraat (2009/2780)
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg stelt voor om de benedenzaal van Forum Kwadraat op te knappen en aan te passen. Deze ruimte, die momenteel leegstaat, zal worden opgesplitst in een kantoorruimte voor de participatieraad en een multifunctionele vergader- en clubruimte voor sportverenigingen en andere sociaal-maatschappelijke groepen. Dit project vereist een krediet van € 70.000 (exclusief BTW), dat ten laste zal worden gebracht van de reserve binnensport. De aanpassingen voorzien in de behoefte aan kantoorruimte voor de participatieraad en bieden sportverenigingen een plek om hun sociale activiteiten te ontplooien. Het gebruik van de ruimte zal extra inkomsten genereren voor de gemeente door het heffen van maatschappelijke tarieven.
-
Raadsvoorstel tot instemming met het opknappen en aanpassen van de benedenzaal in Forum Kwadraat ten behoeve van de participatieraad en de sportverenigingen en het benodigde kredit hiervoor van 70pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Forum Kwadraat Benedenzaal Participatieraad Sportverenigingen Multifunctioneel Clubruimte Krediet Reserve binnensport Leegstand Maatschappelijke tariefVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Raadsbrief: Eindrapportage project herinrichting sportparken (2009/3708)
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 10 Raadsvoorstel tot vaststellen Toeslagenverordening Wet werk en bijstand Leidschendam-Voorburg 2009 (2009/1856)
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg stelt voor om de Toeslagenverordening Wet werk en bijstand 2009 vast te stellen, die op 1 mei 2009 in werking moet treden. Deze nieuwe verordening vervangt de versie van 2005 en is aangepast naar aanleiding van landelijke ontwikkelingen en een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep. De uitspraak bepaalt dat er geen woonkostendeling kan plaatsvinden met een inwonend kind dat studiefinanciering ontvangt, wat een wijziging in de verlaging van de uitkering inhoudt. De verordening bevat ook bepalingen voor pleegkinderen en enkele redactionele wijzigingen. Een inspraakprocedure wordt niet noodzakelijk geacht vanwege de dwingende aard van de uitspraak.
-
Raadsvoorstel tot vaststellen Toeslagenverordening Wet werk en bijstand Leidschendam-Voorburg 2009 .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststellen Toeslagenverordening Wet werk en bijstand Leidschendam-Voorburg 2009". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe toeslagenverordening voor de Wet werk en bijstand (WWB) in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Deze verordening legt vast wie in aanmerking komt voor toeslagen of verlagingen op de landelijke basisnormen. De wijziging is noodzakelijk vanwege een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep, die bepaalt dat woonkosten niet gedeeld kunnen worden met een inwonend kind dat studiefinanciering ontvangt. De verordening treedt in werking op 1 mei 2009 en vervangt de verordening van 2005.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft en de reden voor deze wijzigingen uitlegt. Het bevat ook een duidelijke implementatiedatum en behandelt de gevolgen van de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de voorgestelde verordening goed te keuren en vast te stellen, zodat deze op de aangegeven datum in werking kan treden.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien de wijzigingen grotendeels voortkomen uit een juridische uitspraak die dwingend is. De raad moet echter beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen en de intrekking van de oude verordening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Toeslagenverordening Wet werk en bijstand 2009 vast te stellen en de verordening van 2005 in te trekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat een inspraakprocedure niet noodzakelijk is vanwege de dwingende aard van de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op sociale bijstand en juridische naleving.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich voornamelijk op de juridische en beleidsmatige aspecten van de verordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toeslagenverordening Wet werk en bijstand (WWB) Uitspraak Centrale Raad van Beroep Woonkosten Studiefinanciering Inwonend kind Pleegkinderen Basisnormen Wijziging InspraakprocedureVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Raadsvoorstel tot vaststellen van de Verordening tot Eerste wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van leges 2009 (2009/2585).
Agendapunt 9 Raadsvoorstel: Veiligheidsmaatregelen zwembad De Fluit (2009/5019)
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Veiligheidsmaatregelen zwembad De Fluit
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Veiligheidsmaatregelen zwembad De Fluit". Na een overval in het zwembad De Fluit, waarbij een medewerkster werd bedreigd, zijn extra beveiligingsmaatregelen noodzakelijk. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om € 24.000 beschikbaar te stellen voor technische beveiligingsmaatregelen zoals een elektronisch beveiligingssysteem, alarmsignalering en rolluiken. Deze maatregelen zijn bedoeld om de veiligheid te verbeteren en toekomstige incidenten te voorkomen. De kosten worden gedekt uit de post voor onvoorziene uitgaven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de aanleiding, de noodzaak van de maatregelen, de kosten en de dekking. Echter, details over de exacte technische maatregelen en hun implementatie ontbreken.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de toewijzing van de gevraagde financiële middelen voor de voorgestelde veiligheidsmaatregelen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de voorgestelde uitgaven voor veiligheid prioriteren boven andere mogelijke uitgaven uit de post voor onvoorziene uitgaven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag en de maatregelen. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn (tijdgebonden) en de exacte implementatie (specifiek). Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaan met het beschikbaar stellen van € 24.000 voor de veiligheidsmaatregelen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van medewerkers of andere belanghebbenden bij het opstellen van de maatregelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd en lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen € 24.000, die gedekt worden uit de post voor onvoorziene uitgaven. Er is geen verdere financiële impact of dekking beschreven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsmaatregelen Zwembad De Fluit Overval Beveiligingssysteem Alarmsignalering Rolluiken Protocollen Kassaopbrengsten Bedrijfsvoering Technische maatregelenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4 Initiatiefvoorstel fractie Jami inzake homo-emancipatiebeleid (2009/7207)
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 15 Raadsvoorstel tot vaststellen van het rapport "Onderzoek communicatie met de burger" (2009/7466).
Samenvatting
Het rapport "Onderzoek communicatie met de burger" van de rekenkamercommissie Leidschendam-Voorburg en Rijswijk bevat aanbevelingen voor de gemeentelijke communicatie. De commissie is positief over de huidige communicatiepraktijken, maar benadrukt dat doelen specifieker en meetbaarder moeten worden, vooral op het gebied van Wmo, parkeerbeleid en de Woningwet. Er is nog geen algemeen communicatiebeleid vastgesteld door de raad, wat nodig is voor een consistent imago van de gemeente. De aanbevelingen omvatten het opstellen van een nota voor het algemene communicatiebeleid, het betrekken van de raad hierbij, en het verbeteren van de afstemming tussen interne en externe communicatie. Ook wordt geadviseerd om burgers beter te informeren over hun invloed en de uitkomsten van hun inbreng. Het voorstel is om deze aanbevelingen volledig over te nemen.
-
Raadsvoorstel tot vaststellen van het rapport Onderzoek communicatie met de burger, .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststellen van het rapport “Onderzoek communicatie met de burger”
Samenvatting: Het rapport “Onderzoek communicatie met de burger” van de rekenkamercommissie Leidschendam-Voorburg en Rijswijk bevat aanbevelingen om de communicatie met burgers te verbeteren. De commissie is positief over de huidige communicatiepraktijken, maar benadrukt dat communicatiedoelen specifieker en meetbaarder moeten worden, vooral op het gebied van Wmo, parkeerbeleid en Woningwet. Er is nog geen algemeen communicatiebeleid vastgesteld door de raad. Aanbevolen wordt om een nota op te stellen waarin de communicatiedoelen en de gewenste uitstraling van de gemeente worden vastgelegd, en om de raad hierbij te betrekken.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de bevindingen en aanbevelingen van de rekenkamercommissie duidelijk uiteenzet. Echter, het mist specifieke details over hoe de aanbevelingen precies geïmplementeerd zullen worden.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van het algemene communicatiebeleid en het formuleren van specifieke en meetbare communicatiedoelen. De raad moet ook betrokken worden bij het opstellen van de nota over het communicatiebeleid.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de aanbevelingen van de rekenkamercommissie integraal overneemt en hoe zij de prioriteiten binnen het communicatiebeleid wil stellen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van betrokkenheid van burgers bij het communicatieproces.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete tijdlijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de aanbevelingen zijn vrij algemeen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de aanbevelingen van de rekenkamercommissie overneemt en hoe zij deze in de praktijk wil brengen.
Participatie
Het voorstel benadrukt het belang van burgerparticipatie door aan te bevelen dat de gemeente burgers beter informeert over hun inbreng en invloed, en terugkoppeling geeft na bijeenkomsten.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Communicatie Aanbevelingen Onderzoek Burger Gemeente Doelen Beleid Inzicht DraagvlakVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Raadsvoorstel Voorzieningen sportpark Westvliet ten behoeve van voetbalvereniging Wilhelmus (2009/6466)
Agendapunt 12 Raadsvoorstel tot het vaststellen van de concept functionele en ruimtelijke uitgangspunten locatie 'Rozenlaan e.o.' (2009/6382) Wegens technische problemen kunnen de bijlagen niet worden geopend. Mocht u de bijlages digitaal willen ontvangen kunt u een mail sturen naar griffie@leidschendam-voorburg.nl
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de concept functionele en ruimtelijke uitgangspunten voor de locatie 'Rozenlaan e.o.' in Leidschendam-Voorburg. Het project beoogt de ontwikkeling van een aantrekkelijk woonmilieu met grondgebonden sociale woningen. De locatie ligt in de wijk 't Lien en vereist een nieuw bestemmingsplan. De ontwikkeling is gekoppeld aan het project De Werf, waarbij de wijkvereniging naar een nieuwe locatie verhuist. De financiële haalbaarheid van het project hangt af van aanvullende financiering, mogelijk uit de reserve sociale woningbouw. Communicatie met belanghebbenden is essentieel, en de planning voorziet in een start van de bouw eind 2010. Het voorstel vraagt om vaststelling van de concept uitgangspunten.
-
Raadsvoorstel tot het vaststellen van de concept functionele en ruimtelijke uitgangspunten locatie Rozenlaan e.o. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot het vaststellen van de concept functionele en ruimtelijke uitgangspunten locatie ‘Rozenlaan e.o.’
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de concept functionele en ruimtelijke uitgangspunten voor de herontwikkeling van de locatie ‘Rozenlaan e.o.’ in Leidschendam-Voorburg. Het project beoogt de ontwikkeling van grondgebonden sociale woningen, waarvoor een grote vraag bestaat. De locatieontwikkeling is gekoppeld aan het project De Werf, waarbij de wijkvereniging naar een nieuwe accommodatie verhuist. Het voorstel omvat de ruimtelijke procedure, financiële aspecten en participatie van belanghebbenden. De gemeente onderzoekt aanvullende financiering voor de onrendabele top van de parkeervoorzieningen. De planning voorziet in een start van de bouw in het laatste kwartaal van 2010.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de doelstellingen, financiële aspecten, ruimtelijke procedures, en participatie. Echter, meer gedetailleerde informatie over de exacte invulling van de woningen en de betrokken partijen zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet de concept functionele en ruimtelijke uitgangspunten vaststellen. Dit is een cruciale stap in het planproces, aangezien deze uitgangspunten de basis vormen voor verdere ontwikkeling en besluitvorming.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen over de vaststelling van de uitgangspunten en de financiering van de onrendabele top van de parkeervoorzieningen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van participatie van omwonenden en belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, vooral met betrekking tot de financiële haalbaarheid en participatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de concept ruimtelijke en functionele randvoorwaarden voor de locatie ‘Rozenlaan e.o.’ vast te stellen.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door omwonenden en belanghebbenden. Er wordt aangegeven dat hun input serieus wordt beoordeeld op toepasbaarheid in het plan.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Echter, ondergronds parkeren kan bijdragen aan een betere leefomgeving, wat een duurzaam aspect kan zijn.
Financiële gevolgen
Het voorstel geeft aan dat er een aanvullende financiering van circa 115.000 euro nodig is voor de onrendabele top van de parkeervoorzieningen. Er wordt voorgesteld om deze financiering te zoeken uit de reserve sociale woningbouw. Een separaat voorstel voor de onttrekking uit deze reserve zal later worden gepresenteerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rozenlaan Herontwikkeling Sociale woningbouw Woonmilieu Grondexploitatie Bestemmingsplan WoonInvest Communicatie Parkeervoorzieningen WijkverenigingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Raadsvoorstel tot gedeeltelijke intrekking exploitatieverordening ex artikel 42 WRO (2009/11402) (2009/4062).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg stelt voor om de exploitatieverordening uit 2003 gedeeltelijk in te trekken. Dit komt doordat de Wet ruimtelijke ordening (Wro), die op 1 juli 2008 in werking trad, het gemeentelijk kostenverhaal nu rechtstreeks regelt, waardoor een aparte verordening niet meer nodig is. Het voorstel benadrukt dat het niet vaststellen van een nieuwe verordening de gemeente meer contractsvrijheid biedt en het risico op onverschuldigde betalingen vermindert. Voor projecten die onder de oude WRO-regels vallen, blijft de exploitatieverordening van 2003 van toepassing. Het voorstel bepleit ook dat het overgangsrecht van toepassing blijft op bepaalde projecten die vóór 1 juli 2008 zijn gestart. De gemeente stelt voor om geen nieuwe verordening vast te stellen en de oude verordening gedeeltelijk in te trekken, met uitzonderingen voor specifieke gevallen.
-
Raadsvoorstel tot gedeeltelijke intrekking exploitatieverordening ex artikel 42 WRO (2e versie) .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot gedeeltelijke intrekking exploitatieverordening ex artikel 42 WRO
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot gedeeltelijke intrekking exploitatieverordening ex artikel 42 WRO". Het voorstel beoogt de exploitatieverordening van 2003 gedeeltelijk in te trekken, omdat de Wet ruimtelijke ordening (Wro) sinds 1 juli 2008 het gemeentelijk kostenverhaal rechtstreeks regelt. Hierdoor is een aparte verordening niet meer noodzakelijk. Echter, voor projecten die onder de oude WRO zijn gestart, blijft de verordening van toepassing. Het voorstel biedt de gemeente meer contractsvrijheid en vermindert het risico op onverschuldigde betalingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de juridische context, de noodzaak van intrekking, en de uitzonderingen op de intrekking duidelijk uiteenzet. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de overgangsregeling en de implicaties daarvan.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om te beslissen over het al dan niet vaststellen van een nieuwe verordening grondexploitatie en het gedeeltelijk intrekken van de bestaande verordening uit 2003.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van de bestaande verordening voor alle projecten of het gedeeltelijk intrekken ervan, met behoud voor specifieke gevallen. Dit heeft implicaties voor de contractsvrijheid en juridische risico's.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op toekomstige projecten is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de exploitatieverordening van 2003 gedeeltelijk in te trekken, met uitzondering voor bepaalde projecten, en geen nieuwe verordening vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsmogelijkheden, maar impliceert dat het intrekken van de verordening juridische risico's en daarmee mogelijk financiële lasten kan verminderen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Exploitatieverordening Wro (Wet ruimtelijke ordening) Grondexploitatie Kostenverhaal Overgangsrecht Exploitatieovereenkomst Bestemmingsplan Artikel 42 WRO Artikel 19 WRO Handreiking GrondexploitatiewetVerfijning van de zoekopdracht: