16-04-2013 Commissie OG
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
Agendapunt 4 Raadsbrief: Herontwikkeling locatie Westeinde 132C en 132D te Voorburg (826859).
Agendapunt 5 Raadsvoorstel Ruimtelijk kader Rustoord (840666).
Samenvatting
In de vergadering van de Commissie Openbaar Gebied op 16 april 2013 werd het raadsvoorstel voor het ruimtelijk kader van Rustoord besproken. Sinds 2002 zijn er plannen voor de nieuwbouw van Rustoord, waarbij de ruimtelijke randvoorwaarden in de loop der jaren zijn aangepast. In 2010 werd een definitief bouwplan ingediend, maar dit project stagneerde. Nieuwe planaanpassingen maken het noodzakelijk om de randvoorwaarden opnieuw aan te passen. Het college heeft deze aanpassingen in het raadsvoorstel toegelicht. Er is een intentieovereenkomst opgesteld voor de plankosten en een anterieure overeenkomst voor de bestemmingsplanprocedure. Het voorstel werd besproken met de klankbordgroep en gepresenteerd aan omwonenden en belangstellenden. De commissie zal het voorstel op hoofdlijnen bespreken en een standpunt bepalen. Wethouder W.H. Mijdam is de portefeuillehouder en A. Kampschuur is de behandelend ambtenaar.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Ruimtelijk kader Rustoord
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Ruimtelijk kader Rustoord" en richt zich op de herontwikkeling van de locatie Rustoord tot een modern woonzorgcentrum. Woningbouwcorporatie WoonInvest en WZH willen de locatie transformeren, waarvoor de gemeenteraad in 2009 al functionele en ruimtelijke randvoorwaarden heeft vastgesteld. Door stagnatie in het project en gewijzigde plannen, worden nu aanpassingen in deze randvoorwaarden voorgesteld. De belangrijkste wijzigingen betreffen het schrappen van een bouwblok, het realiseren van maaiveldparkeren, en het gefaseerd bouwen van het zorgdeel en de appartementen. De raad wordt gevraagd het aangepaste ruimtelijk kader vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide toelichting op de voorgestelde aanpassingen, inclusief de redenen voor deze wijzigingen. Het bevat ook een samenvatting van de communicatie met betrokken partijen en de uitkomsten van een parkeeronderzoek.
Rol van de raad:
De raad moet het aangepaste ruimtelijk kader vaststellen, wat een essentiële stap is voor de voortgang van het project. De raad heeft eerder de randvoorwaarden vastgesteld en moet nu beslissen over de voorgestelde aanpassingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over het schrappen van de verplichting om 100 extra parkeerplaatsen te realiseren en het toestaan van maaiveldparkeren. Daarnaast moet de raad instemmen met het gefaseerd bouwen van het project.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de aanpassingen die worden voorgesteld. Het is tijdgebonden met een duidelijke planning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het gefaseerd bouwen kan afhankelijk zijn van marktontwikkelingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het ruimtelijk kader Rustoord vast te stellen, waarmee de voorgestelde aanpassingen in de randvoorwaarden worden goedgekeurd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het ruimtelijk kader is besproken met betrokken partijen en gepresenteerd aan omwonenden en belangstellenden, waarbij over het algemeen positief werd gereageerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een focuspunt in het voorstel, hoewel de groene inpassing van het maaiveldparkeren een duurzaam aspect kan zijn.
Financiële gevolgen:
De gemeente draagt financieel niet bij aan het project. De kosten worden gedragen door de initiatiefnemers, en er zijn afspraken gemaakt over het verhalen van plankosten via een intentieovereenkomst.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rustoord Woonzorgcentrum WoonInvest WZH Herontwikkeling Planaanpassingen Zorgdeel Parkeergarage Bouwblokken Sociale woningbouwVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel Ruimtelijk kader Rustoord". Sinds 2002 is er sprake van plannen voor nieuwbouw van Rustoord, waarbij de ruimtelijke randvoorwaarden meerdere malen zijn aangepast. In 2010 werd een definitief ontwerp ingediend, maar het project liep vast. Nieuwe aanpassingen zijn voorgesteld, waardoor de randvoorwaarden opnieuw moeten worden aangepast. Het college bespreekt deze aanpassingen in het raadsvoorstel. Er is een intentieovereenkomst opgesteld voor de plankosten en een anterieure overeenkomst voor de bestemmingsplanprocedure.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de historische context, de noodzaak voor aanpassingen, en de financiële afspraken beschrijft. Echter, details over de specifieke aanpassingen en hun impact kunnen ontbreken.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel op hoofdlijnen bespreken en een standpunt bepalen. Dit impliceert dat de raad een adviserende en besluitvormende rol heeft in het goedkeuren van de aangepaste ruimtelijke randvoorwaarden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde aanpassingen in lijn zijn met de gemeentelijke doelen en of ze de belangen van de gemeenschap dienen. Er moet ook worden overwogen hoe de kosten en baten van het project worden verdeeld.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van gedetailleerde informatie kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde aanpassingen van de ruimtelijke randvoorwaarden en de voortgang van het project ondersteunt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het ruimtelijk kader is besproken in een klankbordgroep en gepresenteerd aan omwonenden en belangstellenden, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het is onduidelijk of de aanpassingen duurzame ontwikkeling bevorderen.
Financiële gevolgen:
Er zijn financiële consequenties in de vorm van te verhalen plankosten, zoals vastgelegd in een intentieovereenkomst. De dekking van deze kosten lijkt te zijn geregeld, maar verdere details over de financiële impact en dekking worden niet uitgebreid besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ruimtelijk kader Rustoord Nieuwbouw Planaanpassingen Randvoorwaarden Bouwplan Bestemmingsplanprocedure Intentieovereenkomst Plankosten Klankbordgroep Omwonenden en belangstellendenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Stand van zaken Damcentrum/raadsbrief: 'Definitief beroepsschrift (verzoekschrift) aan het Gerecht van de Europese Unie tegen besluit van de europese Commissie van 23 januari 2013 inzake staatssteun Damplein' (849525).
Agendapunt 7 Raadsvoorstel: Vaststelling "Beheersverordening Leidschendam-Voorburg" (ID: NL.IMRO.1916.bvlv.0010) als bedoeld in artikel 3.38 Wro (839209).
Samenvatting
De vergadering van de Commissie Openbaar Gebied op 16 april 2013 besprak het raadsvoorstel voor de vaststelling van de "Beheersverordening Leidschendam-Voorburg". Deze verordening is bedoeld als tijdelijke oplossing om te voldoen aan de wettelijke verplichting om bestemmingsplannen uiterlijk 1 juli 2013 actueel te hebben. Omdat niet alle bestemmingsplannen op tijd geactualiseerd kunnen worden, stelt het college voor om een beheersverordening vast te stellen voor de delen van de gemeente zonder actueel bestemmingsplan. De beheersverordening legt de bestaande situatie vast zonder nieuwe ontwikkelingen en vereist daarom geen inspraak. Na vaststelling wordt het besluit gepubliceerd in de Staatscourant, de gemeenterubriek en op de website. De commissie adviseert de raad om het voorstel als hamerstuk aan te nemen.
-
Raadsvoorstel Vaststelling Beheersverordening Leidschendam-Voorburg (ID NL.IMRO.1916.bvlv.0010).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Vaststelling "Beheersverordening Leidschendam-Voorburg"
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststelling 'Beheersverordening Leidschendam-Voorburg' (ID: NL.IMRO.1916.bvlv.0010)". Het voorstel betreft de vaststelling van een beheersverordening voor delen van de gemeente Leidschendam-Voorburg waar op 1 juli 2013 nog geen actueel bestemmingsplan is vastgesteld. Dit is noodzakelijk om te voldoen aan de wettelijke verplichting dat alle bestemmingsplannen minder dan 10 jaar oud moeten zijn. De beheersverordening fungeert als tijdelijk juridisch kader totdat nieuwe bestemmingsplannen zijn vastgesteld, zonder de bestaande rechten van eigenaren en gebruikers aan te tasten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerde uitleg biedt over de noodzaak, het wettelijke kader, en de procedurele aspecten van de beheersverordening. Het bevat ook een overzicht van de gebieden die onder de verordening vallen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de beheersverordening vast te stellen. Dit is een belangrijke stap om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen van de Wet ruimtelijke ordening (Wro).
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het gebruik van een beheersverordening als tijdelijk instrument om te voldoen aan de actualisatieplicht. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er bezwaren zijn tegen het ontbreken van inspraakmogelijkheden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de deadline van 1 juli 2013. Het is meetbaar in termen van het aantal gebieden dat onder de verordening valt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de beheersverordening vast te stellen, zodat de gemeente voldoet aan de wettelijke verplichtingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er geen inspraakprocedure is voor de beheersverordening, omdat deze geen nieuwe ontwikkelingen omvat en bestaande rechten niet aantast.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om het juridisch vastleggen van de bestaande situatie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële consequenties, en er worden geen risico's verwacht vanwege het ontbreken van bezwaar- en beroepsmogelijkheden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beheersverordening Bestemmingsplannen Wet ruimtelijke ordening (Wro) Actualisatieverplichting Ruimtelijke ontwikkeling Elektronische beschikbaarstelling Planologisch regime Inspraakverordening Projectbestemmingsplan GrondgebiedVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling Beheersverordening Leidschendam-Voorburg" (ID: NL.IMRO.1916.bvlv.0010). Het doel is om te voldoen aan de wettelijke verplichting om bestemmingsplannen actueel te houden. Omdat niet alle plannen voor de deadline van 1 juli 2013 geactualiseerd kunnen zijn, wordt een beheersverordening voorgesteld als tijdelijke oplossing. Deze verordening geldt voor delen van de gemeente zonder actueel bestemmingsplan en blijft van kracht totdat alle plannen zijn bijgewerkt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de gestelde doelen. Het biedt een tijdelijke oplossing voor een wettelijke verplichting en beschrijft de procedure na vaststelling.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren. Het wordt als hamerstuk behandeld, wat betekent dat er geen uitgebreide discussie wordt verwacht.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het gebruik van een beheersverordening als tijdelijke oplossing. Dit kan invloed hebben op hoe flexibel de gemeente kan inspelen op toekomstige ontwikkelingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria opgenomen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de beheersverordening vast te stellen zoals voorgesteld.
Participatie:
Er is geen inspraakprocedure voorzien, omdat de beheersverordening alleen bestaande situaties vastlegt en geen nieuwe ontwikkelingen omvat.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn bij de actualisatie van bestemmingsplannen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties vermeld in het voorstel. Het is onduidelijk hoe eventuele kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beheersverordening Bestemmingsplannen Actualisatieverplichting Tijdelijke oplossing Wethouder W.H. Mijdam Staatscourant Communicatie Ruimtelijk Juridisch Beleid Commissie Openbaar Gebied HamerstukVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Raadsvoorstel vaststelling bestemmingsplan 't Loo (839108).
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 9 Raadsvoorstel vaststelling bestemmingsplan Oosteinde-Parkweg (839106).
Samenvatting
De vergadering van de Commissie Openbaar Gebied op 16 april 2013 besprak het raadsvoorstel voor de vaststelling van het bestemmingsplan Oosteinde-Parkweg. Het ontwerpbestemmingsplan lag ter inzage van 18 januari tot 28 februari 2013, en naar aanleiding van ingediende zienswijzen heeft het college enkele wijzigingen doorgevoerd. Het college stelt voor het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen. Voor de locatie Eemwijk is een ruimtelijk kader vastgesteld, terwijl voor de locaties Vronesteijn en Onze Lieve Vrouwe ten Hemelopnemingkerk later planologische trajecten zullen volgen. Er wordt geen exploitatieplan opgesteld omdat het bestemmingsplan voornamelijk consoliderend is. De commissie adviseert de raad om het voorstel als hamerstuk aan te nemen. Na vaststelling wordt het bestemmingsplan zes weken ter visie gelegd en worden indieners van zienswijzen geïnformeerd over het besluit en hun beroepsmogelijkheden.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststellen bestemmingsplan Oosteinde-Parkweg
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen bestemmingsplan Oosteinde-Parkweg" in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het bestemmingsplan vormt het juridisch bindende kader voor het gebruik van gronden binnen het plangebied, dat de woonwijken Oosteinde en Parkweg omvat. Het plan is opgesteld conform de Wet ruimtelijke ordening (Wro) en bevat onder meer een wijzigingsbevoegdheid voor een deel van de Buitenplaats Eemwijk naar wonen. Het ontwerp heeft ter inzage gelegen en is aangepast naar aanleiding van 17 ontvangen zienswijzen. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het plan, en er wordt geen exploitatieplan vastgesteld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een uitgebreide toelichting op de procedure, de ontvangen zienswijzen, en de aanpassingen die zijn doorgevoerd. De financiële aspecten en de keuze om geen exploitatieplan vast te stellen, worden ook duidelijk toegelicht.
Rol van de raad:
De raad heeft de taak om het bestemmingsplan vast te stellen, de zienswijzennota goed te keuren, en te besluiten geen exploitatieplan vast te stellen. De raad moet ook de belangen van de betrokken partijen afwegen en de juridische en planologische kaders bewaken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan en de zienswijzennota. Er moet worden gekozen of de voorgestelde wijzigingen en de afhandeling van de zienswijzen voldoende zijn. Daarnaast moet de raad besluiten of het afzien van een exploitatieplan gerechtvaardigd is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar minder gericht op de haalbaarheid en relevantie van de lange termijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan en de zienswijzennota vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er 17 zienswijzen zijn ontvangen en dat deze zijn verwerkt in de zienswijzennota. Dit duidt op een participatieproces waarbij belanghebbenden hun mening konden geven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet een rol spelen in de planologische keuzes en de ontwikkeling van het gebied.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële consequenties verbonden aan het bestemmingsplan. Het voorstel geeft aan dat kostenverhaal pas nodig is bij gebruik van de wijzigingsbevoegdheid, waarvoor anterieure overeenkomsten zullen worden gesloten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Oosteinde-Parkweg Wet ruimtelijke ordening (Wro) Zienswijzen Buitenplaats Eemwijk Wijzigingsbevoegdheid Exploitatieplan Plangebied Ruimtelijk gebruik ZienswijzennotaVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel vaststelling bestemmingsplan Oosteinde-Parkweg". Het bestemmingsplan heeft ter inzage gelegen en is op basis van ingediende zienswijzen aangepast. Het college stelt voor het plan gewijzigd vast te stellen. Het plan omvat een ruimtelijk kader voor de locatie Eemwijk en voorziet in toekomstige planologische trajecten voor Vronesteijn en de Onze Lieve Vrouwe ten Hemelopnemingkerk. Er wordt geen exploitatieplan opgesteld omdat het plan voornamelijk consoliderend is.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van de wijzigingen en de reden voor het ontbreken van een exploitatieplan. De zienswijzennota biedt gedetailleerde informatie over de wijzigingen.
Rol van de raad:
De raad moet het gewijzigde bestemmingsplan vaststellen. Het voorstel wordt als hamerstuk behandeld, wat betekent dat er geen uitgebreide discussie wordt verwacht.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen en het ontbreken van een exploitatieplan. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er bezwaren zijn vanuit de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een exploitatieplan kan vragen oproepen over de financiële haalbaarheid.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen, zoals voorgesteld door het college.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat indieners van zienswijzen worden geïnformeerd over het besluit en de beroepsmogelijkheden, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële consequenties omdat er geen exploitatieplan wordt opgesteld. Dit kan impliceren dat er geen grote investeringen of veranderingen worden verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Oosteinde-Parkweg Zienswijzennota Wijzigingsbevoegdheid Eemwijk Vronesteijn Onze Lieve Vrouwe ten Hemelopnemingkerk Exploitatieplan Communicatie Wethouder W.H. MijdamVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Raadsvoorstel vaststelling bestemmingsplan 'Nieuw Damsigt' (839098).
Samenvatting
Op 16 april 2013 vond een vergadering van de Commissie Openbaar Gebied plaats, waarin het raadsvoorstel voor de vaststelling van het bestemmingsplan 'Nieuw Damsigt' werd besproken. Het ontwerpbestemmingsplan was eerder ter inzage gelegd van 18 januari tot 28 februari 2013. Naar aanleiding van de ingediende zienswijzen heeft het college besloten om het plan op enkele punten te wijzigen. Deze wijzigingen zijn gedetailleerd beschreven in de zienswijzennota. Het college stelt voor om het aangepaste bestemmingsplan vast te stellen zonder een exploitatieplan, aangezien het plan voornamelijk consoliderend is. De commissie adviseert de raad om het voorstel als hamerstuk aan te nemen. Na vaststelling zal het bestemmingsplan zes weken ter inzage worden gelegd, en indieners van zienswijzen worden geïnformeerd over het besluit en hun beroepsmogelijkheden. Wethouder W.H. Mijdam is de portefeuillehouder en Dhr. D. van Berlo is de behandelend ambtenaar.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan 'Nieuw Damsigt'". Dit bestemmingsplan vormt het juridisch bindende kader voor het gebruik van de gronden binnen het plangebied Nieuw Damsigt in Leidschendam-Voorburg. Het plan is conserverend van aard en maakt geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk. Het ontwerp heeft ter inzage gelegen en er zijn 11 zienswijzen ontvangen, wat heeft geleid tot enkele aanpassingen. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het plan en er wordt geen exploitatieplan vastgesteld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wettelijke en procedurele stappen beschrijft, inclusief de zienswijzeprocedure en de communicatie rondom het plan.
Rol van de raad:
De gemeenteraad is verantwoordelijk voor de vaststelling van het bestemmingsplan en het besluit om geen exploitatieplan vast te stellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan en de zienswijzennota, en of er al dan niet een exploitatieplan moet worden vastgesteld.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, aangezien het conserverend is en geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk maakt. Er zijn geen duidelijke inconsequenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan en de zienswijzennota vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een zienswijzeprocedure is geweest waarbij belanghebbenden hun zienswijzen konden indienen. Deze zijn beantwoord en verwerkt in de zienswijzennota.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp, aangezien het plan conserverend is en geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk maakt.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het bestemmingsplan, en er is geen exploitatieplan nodig omdat het plan geen nieuwe ontwikkelingen toestaat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan 'Nieuw Damsigt' Zienswijzen Wet ruimtelijke ordening (Wro) Exploitatieplan Grondexploitatie Zienswijzennota Stedelijk gebied Randstadrailtraject Verbeelding Algemene wet bestuursrecht (Awb)Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel vaststelling bestemmingsplan 'Nieuw Damsigt'." Het bestemmingsplan 'Nieuw Damsigt' heeft ter inzage gelegen en is op basis van ingediende zienswijzen aangepast. Het college stelt voor om het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen. Het plan is voornamelijk consoliderend van aard, wat betekent dat het bestaande situaties bevestigt en weinig nieuwe ontwikkelingen introduceert. Er is besloten geen exploitatieplan op te stellen vanwege de aard van het bestemmingsplan. Na vaststelling wordt het plan zes weken ter visie gelegd en worden indieners van zienswijzen geïnformeerd over het besluit en hun beroepsmogelijkheden.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de procedurele stappen beschrijft, de behandeling van zienswijzen, en de reden voor het niet opstellen van een exploitatieplan. Het biedt voldoende informatie voor de raad om een besluit te nemen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen. Het voorstel wordt als hamerstuk behandeld, wat betekent dat er geen uitgebreide discussie wordt verwacht.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt gezien de consoliderende aard van het plan. De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen en het ontbreken van een exploitatieplan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals concrete doelen of evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan 'Nieuw Damsigt' gewijzigd vast te stellen, conform het voorstel van het college.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat indieners van zienswijzen worden geïnformeerd over het vaststellingsbesluit en hun beroepsmogelijkheden, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, waarschijnlijk vanwege de consoliderende aard van het bestemmingsplan.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen aangegeven, en er is geen exploitatieplan opgesteld. Dit wordt gerechtvaardigd door de consoliderende aard van het bestemmingsplan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Nieuw Damsigt Zienswijzenota Ontwerpbestemmingsplan Wijzigingen Exploitatieplan Consoliderend Vaststelling Beroepsmogelijkheden CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 11 Raadsvoorstel: Ontwerp Verordening Funderingsherstel (840587).
Samenvatting
De vergadering van de Commissie Openbaar Gebied op 16 april 2013 besprak het raadsvoorstel voor de Ontwerp Verordening Funderingsherstel. Deze verordening bevat regels voor het aanvragen en verstrekken van subsidies en stimuleringsleningen voor funderingsherstel aan woningeigenaren van een specifiek bouwblok aan de Koningin Wilhelminalaan en Van Wassenaerstraat. Het voorstel is beperkt tot 30 adressen en heeft een maximumbedrag voor subsidies, waardoor het geen open eindregeling betreft. De ontwerp verordening is besproken tijdens een informatiebijeenkomst met de betrokken eigenaren, maar is niet breder ter inzage gelegd vanwege het beperkte aantal betrokken bewoners. De commissie adviseert de raad om het voorstel als hamerstuk goed te keuren. Wethouder P.M.M. van Ostaijen is de portefeuillehouder en M. de Laaf is de behandelend ambtenaar.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerp Verordening Funderingsherstel". Het voorstel richt zich op het herstel van verzakkende funderingen van een bouwblok aan de Koningin Wilhelminalaan en Van Wassenaerstraat in Voorburg. De verordening biedt financiële ondersteuning aan woningeigenaren in de vorm van laagrentende leningen en subsidies. Het doel is om de funderingsproblemen gezamenlijk aan te pakken, zoals aanbevolen in een rapport van Fugro. De totale kosten worden geschat op €1,5 miljoen, met een maximum van €50.000 per woning. De verordening stelt regels voor het aanvragen van financiële steun en legt voorwaarden vast voor de uitvoering van het herstel.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke richtlijnen voor het aanvragen van leningen en subsidies, en voorwaarden voor de uitvoering van het funderingsherstel. Het bevat ook financiële en juridische overwegingen.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en besluiten over de financiële ondersteuning voor de eigenaren. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de verordening en het toewijzen van middelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen voor funderingsherstel en de voorwaarden voor leningen en subsidies. Er moet ook worden overwogen of vergelijkbare steun in de toekomst aan andere gebieden kan worden verleend.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de beperking tot een specifiek gebied kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de ontwerp Verordening Funderingsherstel goedkeuren en de financiële middelen beschikbaar stellen voor de laagrentende leningen en subsidies.
Participatie:
Er is beperkte participatie, aangezien de verordening niet ter inzage is gelegd, maar er is wel een informatiebijeenkomst gehouden voor de betrokken eigenaren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar funderingsherstel kan bijdragen aan de structurele integriteit en levensduur van gebouwen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn maximaal €1,5 miljoen voor het bouwblok. De gemeente heeft middelen beschikbaar gesteld voor leningen via de SVn, en er zijn voorwaarden voor subsidies. Er zijn geen extra kosten voor de gemeente, behalve rentekosten, omdat de leningen worden terugbetaald.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Funderingsherstel Stimuleringslening Subsidie Koningin Wilhelminalaan VvE's (Verenigingen van Eigenaren) Laagrentende leningen Fugro rapport Adviesbureau Funderingsherstel Procesbegeleiding BouwblokVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel: Ontwerp Verordening Funderingsherstel
Samenvatting: Het raadsvoorstel betreft de Ontwerp Verordening Funderingsherstel, die regels vaststelt voor het aanvragen en verstrekken van subsidies en stimuleringsleningen aan woningeigenaren van een specifiek bouwblok aan de Koningin Wilhelminalaan en Van Wassenaerstraat. Het doel is om de funderingsproblematiek van deze woningen aan te pakken. De verordening is beperkt tot 30 adressen en bevat een maximumbedrag voor subsidies, waardoor het geen open eindregeling is. Tijdens een informatiebijeenkomst is de verordening besproken met de betrokken eigenaren.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een uitgebreide toelichting biedt op de ontwerpverordening en de financiële consequenties duidelijk worden geschetst. Het bevat ook rekenvoorbeelden en informatie over leningen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad wordt geadviseerd om het voorstel als hamerstuk te behandelen, wat betekent dat er geen uitgebreide discussie nodig is en het voorstel direct kan worden goedgekeurd.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde verordening en de bijbehorende financiële regelingen. Dit omvat het al dan niet ondersteunen van de specifieke aanpak voor de funderingsproblematiek van het genoemde bouwblok.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal adressen en het maximumbedrag voor subsidies. Het is tijdgebonden, aangezien het zich richt op een specifieke situatie. Er lijken geen duidelijke inconsistenties te zijn.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de ontwerpverordening goed te keuren conform het voorstel.
Participatie
Er is participatie geweest in de vorm van een informatiebijeenkomst met de betrokken eigenaren. Vanwege het beperkte aantal betrokkenen is de verordening niet breder ter inzage gelegd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op het herstel van funderingen.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de 30 adressen en er is een maximumbedrag voor subsidies vastgesteld. Het voorstel geeft aan dat er geen sprake is van een open eindregeling, wat betekent dat de kosten beheersbaar zijn en binnen een vastgesteld budget vallen. De dekking van deze kosten wordt echter niet expliciet vermeld in de samenvatting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Funderingsherstel Verordening Subsidies Stimuleringsleningen Koningin Wilhelminalaan Van Wassenaerstraat Bouwblok Informatie leningen Toelichting Informatie bijeenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsvoorstel vervolgstappen project Duivenvoordecorridor (842297).
Samenvatting
Op 16 april 2013 vond een vergadering van de Commissie Openbaar Gebied plaats, waarin het raadsvoorstel over de vervolgstappen voor het project Duivenvoordecorridor werd besproken. Het college verzocht de raad om het beeldkwaliteitplan ter inzage te leggen en het stedenbouwkundig plan als indicatief richtinggevend vast te stellen. Het beeldkwaliteitplan dient als toetsingskader voor toekomstige woningbouwontwerpen, terwijl het stedenbouwkundig plan de gewenste stedenbouwkundige en landschappelijke kwaliteit vastlegt. Flexibiliteit in het plan is belangrijk voor het beheersen van projectrisico's. De financiële consequenties worden verwerkt in een herziening van de grondexploitatie, waarvoor de raad een apart voorstel ontvangt. De commissie adviseert de raad om het voorstel als hamerstuk aan te nemen. Inwoners en grondeigenaren worden geïnformeerd, en er wordt gestart met gebiedspromotie. Het beeldkwaliteitplan wordt gepubliceerd en ter inzage gelegd. Wethouder W.H. Mijdam is de portefeuillehouder en Y. Bakkers is de behandelend ambtenaar.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vervolgstappen project Duivenvoordecorridor
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vervolgstappen project Duivenvoordecorridor". Het doel is om de raad te informeren over de voortgang van het project en om goedkeuring te vragen voor het vrijgeven van het beeldkwaliteitplan en het vaststellen van het indicatief richtinggevend stedenbouwkundig plan. Deze stappen zijn essentieel voor de voorbereiding van de realisatie van twee deelgebieden en de start van de gebiedspromotie. Het project beoogt de transformatie van een gebied met landschappelijke en cultuurhistorische waarden naar een aantrekkelijk woon- en recreatiegebied, met de ontwikkeling van vijf nieuwe buitenplaatsen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de huidige stand van zaken, de stappen die zijn genomen, en de geplande vervolgstappen. Het bevat ook informatie over de financiële aspecten en de externe factoren die van invloed zijn op het project.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de vervolgstappen, in te stemmen met het ter inzage leggen van het beeldkwaliteitplan, en het stedenbouwkundig plan als indicatief richtinggevend plan vast te stellen. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van deze plannen, wat essentieel is voor de voortgang van het project.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de plannen en de mate van flexibiliteit die wordt toegestaan in het stedenbouwkundig plan. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met de huidige marktsituatie en de bereidheid van marktpartijen om deelgebieden te ontwikkelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er duidelijke doelen en stappen zijn, ontbreken specifieke meetbare resultaten en tijdlijnen voor sommige onderdelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van marktontwikkelingen kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de voorgestelde vervolgstappen, inclusief het ter inzage leggen van het beeldkwaliteitplan en het vaststellen van het stedenbouwkundig plan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een inloopavond wordt georganiseerd voor inwoners en grondeigenaren, en dat er gebiedspromotie zal plaatsvinden. Dit wijst op enige mate van participatie en communicatie met belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp, maar de sanering van glasopstanden en de ontwikkeling van een groen woongebied impliceren een zekere mate van aandacht voor duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent dat de ontwikkelingen op de woningmarkt een negatief effect kunnen hebben op de opbrengstenkant van de grondexploitatie. Er wordt een herziening van de grondexploitatie voorgesteld om deze effecten zichtbaar te maken, maar specifieke financiële details en dekkingsvoorstellen worden niet in dit document gegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duivenvoordecorridor Beeldkwaliteitplan Stedenbouwkundig plan Deelgebieden Woningmarkt Glasopstanden Subsidie Veurse Horsten Grondpositie GebiedspromotieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vervolgstappen project Duivenvoordecorridor". Het college vraagt de raad om in te stemmen met het ter inzage leggen van het beeldkwaliteitplan en om het stedenbouwkundig plan als indicatief richtinggevend vast te stellen. Het beeldkwaliteitplan dient als toetsingskader voor toekomstige woningbouwontwerpen, terwijl het stedenbouwkundig plan de gewenste stedenbouwkundige en landschappelijke kwaliteit vastlegt. Flexibiliteit in het plan is essentieel om projectrisico's te beheersen. De financiële consequenties worden verwerkt in een herziening van de grondexploitatie, waarvoor de raad een apart voorstel ontvangt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de inhoudelijke als de procedurele aspecten van de plannen behandelt. Het biedt inzicht in de rol van de raad en de financiële implicaties.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het ter inzage leggen van het beeldkwaliteitplan en het vaststellen van het stedenbouwkundig plan als richtinggevend. Daarnaast moet de raad een besluit nemen over de herziening van de grondexploitatie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van flexibiliteit in het stedenbouwkundig plan en de financiële risico's die daarmee gepaard gaan. Ook moet de raad overwegen hoe de plannen aansluiten bij bredere beleidsdoelen, zoals duurzaamheid en participatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de flexibiliteit kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het beeldkwaliteitplan ter inzage te leggen en het stedenbouwkundig plan als richtinggevend vast te stellen. Daarnaast moet de raad een besluit nemen over de herziening van de grondexploitatie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat inwoners en grondeigenaren geïnformeerd worden over het stedenbouwkundig plan. Er wordt echter weinig gezegd over actieve participatie in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp, maar kan impliciet een rol spelen in de stedenbouwkundige en landschappelijke kwaliteit.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden verwerkt in de herziening van de grondexploitatie. Er is geen directe dekking aangegeven, maar de raad ontvangt een separaat voorstel hierover.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duivenvoordecorridor Beeldkwaliteitplan Stedenbouwkundig plan Woningbouwontwerpen Grondexploitatie Projectrisico’s Gebiedspromotie Flexibiliteit Wensbeeld Potentiële kopers en ontwikkelaarsVerfijning van de zoekopdracht: