12-06-2012 Raad
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
Agendapunt 4 Raadsbrief: Ontwerp-Meerjarenbegroting 2013-2016 Veiligheidsregio Haaglanden (721518).
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Actuele stand van zaken m.b.t. Avalex en GGD ZHW.
Agendapunt 6.a Raadsvoorstel: jaarstukken 2011 (721845).
Samenvatting
De jaarstukken 2011 van de gemeente Leidschendam-Voorburg worden gepresenteerd aan de gemeenteraad ter vaststelling. Deze stukken bestaan uit een jaarverslag en een jaarrekening, waarin de realisatie van doelstellingen en het financiële resultaat van de gemeente worden besproken. De jaarrekening toont een positief resultaat van € 3.758.000, dat voornamelijk door incidentele oorzaken is ontstaan. Het college stelt voor om dit resultaat te bestemmen door onder andere budgetten door te schuiven naar 2012 voor onafgeronde activiteiten en € 2,5 miljoen toe te voegen aan de algemene reserve grondexploitaties ter versterking van de risicobuffer. Het resterende bedrag wordt voorgesteld toe te voegen aan de algemene reserve vrij besteedbaar. Daarnaast worden enkele bestemmingsreserves beoordeeld en deels vrijgegeven. De accountantscontrole van de jaarstukken was ten tijde van de presentatie nog niet afgerond.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jaarstukken 2011". Het voorstel legt verantwoording af over het financiële jaar 2011 van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het bevat een jaarverslag en een jaarrekening, die inzicht geven in de gerealiseerde doelstellingen en het financiële resultaat. Het jaar eindigde met een positief resultaat van €3.758.000. Het voorstel doet aanbevelingen voor de bestemming van dit resultaat, waaronder het doorschuiven van budgetten naar 2012 voor onafgeronde projecten en het versterken van de risicobuffer voor grondexploitaties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met gedetailleerde informatie over de financiële resultaten en de voorgestelde bestemming van het overschot. Het bevat ook een toelichting op de accountantscontrole en de noodzaak van budgetverschuivingen.
Rol van de raad:
De raad moet de jaarstukken vaststellen, instemmen met de voorgestelde bestemming van het rekeningresultaat en de begrotingswijziging goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de bestemming van het positieve resultaat, waaronder het versterken van de risicobuffer voor grondexploitaties en het doorschuiven van budgetten voor onafgeronde projecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en bestemmingen. Het is tijdgebonden met betrekking tot de uitvoering in 2012. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de jaarstukken 2011 vast te stellen en de voorgestelde bestemming van het rekeningresultaat goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van de Regeling Stimulering Lokale Klimaatinitiatieven (SLOK), maar is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen in termen van budgetverschuivingen en versterking van reserves. De dekking wordt deels gevonden in bestaande reserves en het positieve resultaat van 2011.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2011 Jaarverslag Jaarrekening Rekeningresultaat Bestemmingsreserves Accountantscontrole Algemene reserve Programmaverantwoording Risicobuffer BegrotingswijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.b Raadsvoorstel tot vaststellen aanbevelingen accountant (727943)
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 8 Raadsvoorstel: Jaarverslag en Jaarrekening 2011 en Begroting 2013 van DSW Rijswijk e.o. (721518)
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
DSW (Dienst Sociale Werkvoorziening) Exploitatietekort Begroting 2013 Jaarrekening 2011 Wet sociale werkvoorziening (Wsw) Herstructureringsfonds Rijkssubsidie Wet Werken naar Vermogen (WWNV) Gemeenschappelijke regeling WeerstandsvermogenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel tot vaststelling subsidiebeleidskaders 2012-2016 (721531)
Samenvatting
Het subsidiebeleidskader 2012-2016 van de gemeente Leidschendam-Voorburg dient als richtlijn voor het toekennen van subsidies op verschillende beleidsterreinen. Dit kader is aangepast naar aanleiding van de Voorjaarsnota 2011 en andere lokale en landelijke ontwikkelingen sinds 2010. Het bevat de hoofdlijnen van het actuele subsidiebeleid en legt prestatieafspraken vast in subsidiebeschikkingen of -overeenkomsten. Het subsidiebeleidskader is dynamisch en zal waarschijnlijk opnieuw worden aangepast vanwege toekomstige decentralisaties en beleidsontwikkelingen. Het huidige kader heeft geen directe financiële gevolgen, maar is een uitvoering van eerder goedgekeurd beleid. De gemeenteraad moet het aangepaste kader uiterlijk op 12 juni 2012 vaststellen om de subsidieaanvragen voor 2013 te kunnen beoordelen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Subsidiebeleidskader 2012-2016
Samenvatting: Het subsidiebeleidskader 2012-2016 van de gemeente Leidschendam-Voorburg biedt een actueel kader voor de toekenning van subsidies op diverse beleidsterreinen. Het kader is aangepast naar aanleiding van de Voorjaarsnota 2011 en omvat zowel lokale als landelijke ontwikkelingen sinds 2010. Het document bevat beleidsdoelstellingen die worden geconcretiseerd via prestatieafspraken en subsidieovereenkomsten. Het subsidiebeleid is dynamisch en kan worden aangepast op basis van nieuwe beleidsnota's en ontwikkelingen, zoals de decentralisaties van de AWBZ en Jeugdzorg. Het kader heeft geen directe financiële gevolgen, maar biedt een basis voor toekomstige subsidieaanvragen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke aanpassingen en updates bevat die voortvloeien uit de Voorjaarsnota 2011 en andere relevante ontwikkelingen. Het biedt een duidelijk overzicht van de wijzigingen en de redenen daarvoor.
Rol van de Raad
De gemeenteraad speelt een cruciale rol bij het vaststellen van het subsidiebeleidskader. Zij moeten het kader goedkeuren, zodat het kan dienen als basis voor de toekenning van subsidies vanaf 2012.
Politieke keuzes
De raad moet keuzes maken over welke beleidsterreinen prioriteit krijgen bij de toekenning van subsidies en welke activiteiten subsidiabel blijven of worden geschrapt. Dit kan invloed hebben op lokale organisaties en initiatieven.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdslijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de dynamische aard van het kader kan leiden tot frequente aanpassingen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten het subsidiebeleidskader 2012-2016 vast te stellen, zodat het kan worden gebruikt voor de beoordeling van subsidieaanvragen vanaf 1 juni 2012.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat reguliere subsidieaanvragers zijn geïnformeerd over de verwachte aanpassingen, wat wijst op enige mate van participatie en communicatie met betrokken partijen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het is onduidelijk of en hoe duurzaamheid is geïntegreerd in de subsidiecriteria.
Financiële Gevolgen
Het voorstel stelt dat er geen directe financiële gevolgen zijn, aangezien het kader slechts een uitvoering is van eerder vastgesteld beleid. Er wordt geen specifieke dekking voor eventuele kosten genoemd, omdat het kader zelf geen nieuwe financiële verplichtingen introduceert.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidiebeleidskader Voorjaarsnota 2011 Beleidsterreinen Prestatieafspraken Subsidiebeschikkingen AWBZ-pakketmaatregelen Uitvoeringsprogramma Groenstructuurplan Programmabegroting 2012 Algemene subsidieverordening Leidschendam-Voorburg (ASLV) DecentralisatiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Raadsvoorstel: Conceptbegroting 2012 en conceptmeerjarenbegroting 2012-2015 van de Stichting PANTA RHEI (721895).
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een raadsvoorstel ontvangen met betrekking tot de conceptbegroting 2012 en de conceptmeerjarenbegroting 2012-2015 van de stichting PANTA RHEI, die verantwoordelijk is voor diverse basisscholen in de regio. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met het deel van de begroting dat betrekking heeft op de openbare scholen en om het overige deel voor kennisgeving aan te nemen. Sinds de verzelfstandiging van het openbaar basisonderwijs in 2006, heeft de gemeente een toezichthoudende rol. De stichting heeft een extra budget van € 729.000 ontvangen om zich voor te bereiden op de nieuwe organisatie- en bekostigingsstructuur. De begroting laat zien dat er € 1,1 miljoen moet worden bezuinigd, voornamelijk op personele uitgaven, verspreid over meerdere jaren. De bezuinigingen worden gedekt uit de reserves van de stichting, die momenteel € 6 miljoen bedragen. De meerjarenbegroting weerspiegelt deze bezuinigingen en voorziet een daling in diverse kostenposten. Het college concludeert dat de begroting voldoende inzicht biedt en dat het openbaar onderwijs bij PANTA RHEI in goede handen is.
-
Raadsvoorstel Concept begroting 2012 en conceptmeerjarenbegroting 2012-2015 van de stichting Panta R.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Conceptbegroting 2012 en conceptmeerjarenbegroting 2012-2015 van de stichting PANTA RHEI". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met de conceptbegroting voor 2012 en de meerjarenbegroting 2012-2015 van de stichting PANTA RHEI, die verantwoordelijk is voor diverse basisscholen in de regio. De begroting omvat bezuinigingen van € 1,1 miljoen, voornamelijk op personele uitgaven, die over meerdere jaren worden uitgesmeerd. De raad wordt gevraagd om goedkeuring te geven voor het deel van de begroting dat betrekking heeft op openbare scholen en om kennis te nemen van het deel dat andere scholen betreft.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van financiële details en de context van de bezuinigingen. Het biedt inzicht in de financiële situatie en de geplande maatregelen om de begroting in balans te brengen.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de begroting voor de openbare scholen en kennisnemen van de begroting voor de overige scholen. De raad heeft een toezichthoudende rol en kan goedkeuring onthouden als er zwaarwegende opmerkingen zijn.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde bezuinigingen en de manier waarop deze worden uitgevoerd acceptabel zijn. Er moet ook worden overwogen of de reserves op een verantwoorde manier worden gebruikt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële doelen en tijdsbestek. Het is realistisch en tijdgebonden, maar er zijn geen duidelijke specifieke doelen voor onderwijsresultaten of kwaliteit.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de begroting voor de openbare scholen en om kennis te nemen van de begroting voor de overige scholen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van ouders, leraren of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten bezuinigingen van € 1,1 miljoen, voornamelijk op personele uitgaven. Deze worden gedekt door reserves van de stichting, die ongeveer € 6 miljoen bedragen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
PANTA RHEI Conceptbegroting 2012 Openbare scholen Bezuinigingen Verzelfstandiging Financiële risicoanalyse Bruidsschat Reserves Meerjarenbegroting 2012-2015 ToezichtVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsvoorstel tot vaststellen van de Verordening Wet Kinderopvang 2012, Toeslagenverordening 2012, Afstemmingsverordening 2012 en Fraudeverordening Wwb, Loaw en loaz (721904).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de vaststelling van vier verordeningen: de Verordening Wet Kinderopvang 2012, Toeslagenverordening 2012, Afstemmingsverordening 2012 en Fraudeverordening Wwb, Ioaw en Ioaz 2012. Deze verordeningen zijn noodzakelijk vanwege de fusie van de sociale zaken afdelingen van Leidschendam-Voorburg, Voorschoten en Wassenaar, waardoor beleid moet worden afgestemd. De inspraakperiode voor deze verordeningen is afgerond zonder reacties van individuele burgers, maar met adviezen van de cliëntenraden van Voorschoten en Wassenaar. De verordeningen worden nu ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraad en zullen na publicatie met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2012 in werking treden. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan dit voorstel, en communicatie zal plaatsvinden via de gemeenterubriek en individuele consulenten.
-
Raadsvoorstel tot vaststellen van de Verordening Wet Kinderopvang 2012, Toeslagenverordening 2012,.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot het vaststellen van de volgende verordeningen: Verordening Wet Kinderopvang 2012, Toeslagenverordening 2012, Afstemmingsverordening 2012, Fraudeverordening Wwb, Ioaw en Ioaz 2012.
Samenvatting: Het voorstel betreft de harmonisatie van beleid na de fusie van de sociale afdelingen van Leidschendam-Voorburg, Voorschoten en Wassenaar. Het doel is om vier verordeningen vast te stellen: kinderopvang, toeslagen, afstemming en fraude. Deze verordeningen zijn afgestemd op de nieuwe Wet werken naar vermogen en zijn vrijgegeven voor inspraak. Er zijn geen reacties van burgers ontvangen, maar wel adviezen van cliëntenraden. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het voorstel, en de verordeningen treden met terugwerkende kracht in werking vanaf 1 januari 2012.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de noodzaak en de inhoud van de verordeningen. Er is echter beperkte informatie over de specifieke inhoud van de verordeningen zelf.
Rol van de Raad
De raad moet de voorgestelde verordeningen vaststellen. Dit is een formele goedkeuring van het beleid dat door de fusie van de sociale afdelingen is opgesteld.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de harmonisatie van beleid en de voorgestelde verordeningen. Dit omvat keuzes over de aanpak van kinderopvang, toeslagen, afstemming en fraude.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen, behalve de terugwerkende kracht tot 1 januari 2012. Er zijn geen grote inconsistenties opgemerkt, maar de terminologie kan verder worden gestroomlijnd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de vier verordeningen vast te stellen en te laten ingaan met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2012.
Participatie
Er is beperkte participatie van burgers geweest, maar de cliëntenraden hebben wel advies gegeven. Er is geen reactie van de Participatieraad Leidschendam-Voorburg ontvangen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het voorstel, zoals vermeld in de financiële toelichting. Er is geen informatie over hoe eventuele toekomstige financiële gevolgen gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordeningen Inspraak Fusie Sociale zaken Beleidsregels Participatieraad Cliëntenraad Wet Kinderopvang Werk en Inkomen GemeenterubriekenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsvoorstel vaststellen nota herijking Brede Schoolontwikkeling Leidschendam-Voorburg 2012-2018: "Van ontwikkeling naar beleid" (715276).
Samenvatting
De nota "Herijking Brede Schoolontwikkeling Leidschendam-Voorburg 2012-2018" richt zich op het herzien van het beleid voor Brede scholen in de gemeente, met een focus op risicogroepen. Het beleid streeft naar het bestrijden van onderwijsachterstanden en het bevorderen van samenwerking tussen onderwijs, zorg, vrije tijd en veiligheid. Er wordt speciale aandacht besteed aan scholen met een hoog percentage risicoleerlingen en de eerste twee leerjaren van vmbo-scholen. De inzet van combinatiefunctionarissen speelt een belangrijke rol in het verbeteren van bewegingsonderwijs en het uitbreiden van professionele netwerken. Het project 'jeugdvoorziening De Loopplank' richt zich op risicojeugd en sluit aan bij bestaande initiatieven tegen jeugdoverlast. Het beleid wordt gefinancierd met een jaarlijks budget van € 769.624 en er komt een communicatieplan om de betrokken partijen goed te informeren. De nota is afgestemd met de participatieraad en schoolbesturen, en biedt ontwikkelkansen voor jeugdigen die risico lopen op achterstand.
-
Raadsvoorstel nota herijking brede schoolontwikkeling Leidschendam-Voorburg 2012-2018 Van ontwikkel.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nota Herijking Brede Schoolontwikkeling Leidschendam-Voorburg 2012-2018; 'Van ontwikkeling naar beleid'". Het voorstel richt zich op de herijking van het Brede schoolbeleid in Leidschendam-Voorburg, met een focus op risicogroepen zoals kinderen uit eenoudergezinnen, gezinnen met een minimuminkomen en jeugdigen met een niet-westerse achtergrond. Het beleid beoogt onderwijsachterstanden te bestrijden en een sluitende keten tussen onderwijs en zorg te realiseren. Er wordt ook aandacht besteed aan combinatiefunctionarissen en een jeugdvoorziening in de Prinsenhof. Het voorstel benadrukt de noodzaak van samenwerking tussen scholen en partners en de rol van de gemeente als facilitator.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de context, doelstellingen, en de middelen voor de uitvoering van het beleid beschrijft. Het bevat ook een financiële paragraaf en een communicatieplan.
Rol van de raad:
De raad moet het herijkte kader voor de Brede schoolontwikkeling vaststellen. Dit omvat het beoordelen en goedkeuren van de voorgestelde beleidswijzigingen en budgetten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen voor risicogroepen en de inzet van combinatiefunctionarissen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de focus op specifieke leerjaren binnen het vmbo.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel het specifieke doelgroepen en middelen benoemt, ontbreken concrete meetbare doelen en tijdlijnen voor evaluatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde herijking van het Brede schoolbeleid en de bijbehorende budgetten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de nota is voorgelegd aan de participatieraad en schoolbesturen, en dat er een reactie op hun advies komt. Dit duidt op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen centraal thema in dit voorstel, aangezien de focus ligt op onderwijs en jeugdbeleid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat er een jaarlijks budget van € 769.624 beschikbaar is voor het Brede schoolbeleid, inclusief combinatiefuncties en jeugdvoorziening. Het lijkt erop dat de bestaande budgetten voldoende zijn om het beleid uit te voeren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Brede schoolontwikkeling Risicogroepen Combinatiefunctionarissen Onderwijsachterstanden Jeugdvoorziening De Loopplank Voorjaarsnota 2011 Ketenaanpak jeugdoverlast Vrijetijdsvoorzieningen Onderwijs en zorg CommunicatieplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Raadsvoorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet voor het slopen van het voormalige schoolgebouw Rijnlandlaan 1 te Voorburg (717028).
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg stelt voor om een krediet van € 825.000 beschikbaar te stellen voor de sloop van het voormalige schoolgebouw aan de Rijnlandlaan 1 in Voorburg. Dit voorstel is gedaan om de risico's van leegstand te voorkomen en om de jaarlijkse onderhoudskosten te besparen. Het gebouw, dat in 2010 door Scholengroep Spinoza aan de gemeente is overgedragen, verkeert in slechte staat en er is geen behoefte meer aan tijdelijke onderwijshuisvesting op deze locatie. De sloopkosten omvatten ook de sanering van asbest. Omdat er geen andere dekkingsmogelijkheden zijn, wordt voorgesteld om het bedrag te dekken uit de algemene reserve vrij besteedbaar. De sloopvergunning en de aankondiging van de sloop zullen worden gecommuniceerd via de Gemeenterubriek en een plaatselijk huis-aan-huis blad.
-
Raadsvoorstel tot beschikbaar stellen van een krediet van 825.000,- voor het slopen van het school.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het beschikbaar stellen van een krediet voor de sloop van het gebouw Rijnlandlaan 1 te Voorburg, te dekken uit de algemene reserve vrij besteedbaar. Het voormalige schoolgebouw, dat eigendom is geworden van de gemeente na overdracht door Scholengroep Spinoza, verkeert in slechte staat en brengt hoge onderhoudskosten met zich mee. De sloop is noodzakelijk om risico's van leegstand te vermijden en kosten te besparen. De sloopkosten worden geraamd op € 825.000, inclusief asbestsanering.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak van de sloop, de financiële implicaties en de voorgestelde dekking uit de algemene reserve. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd plan voor de herontwikkeling van de locatie na de sloop.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet beschikbaar stellen van het krediet voor de sloop en de dekking daarvan uit de algemene reserve.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het goedkeuren van de sloop en het gebruik van de algemene reserve, of het behouden van het gebouw met de bijbehorende kosten en risico's.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële aspecten en de noodzaak van de sloop. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de herontwikkeling van de locatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan lange termijn visie voor de locatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het krediet van € 825.000 beschikbaar stelt voor de sloop van het gebouw en of dit bedrag uit de algemene reserve gedekt wordt.
Participatie:
Er is weinig informatie over participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de sanering van asbest is een relevant milieukwestie.
Financiële gevolgen:
De sloopkosten bedragen € 825.000, te dekken uit de algemene reserve. Er zijn geen andere dekkingsmogelijkheden genoemd. De BTW wordt met de fiscus verrekend.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sloop Rijnlandlaan 1 Algemene reserve Leegstand Onderhoud Asbestsanering Herontwikkeling Beheerlasten Exploitatielasten Tijdelijk beheerVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Raadsvoorstel bestemmingsplan Bovenveen (717825).
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft het bestemmingsplan Bovenveen herzien om te voldoen aan de wettelijke verplichting van de Wet ruimtelijke ordening, die voorschrijft dat bestemmingsplannen elke tien jaar moeten worden geactualiseerd. Het plan is voornamelijk conserverend van aard, zonder grote nieuwe ontwikkelingen, waardoor er geen exploitatieplan nodig is. Tijdens de inzageperiode van het ontwerpbestemmingsplan zijn 19 zienswijzen ingediend, waarvan de meeste betrekking hadden op het perceel Jacques Perkstraat 3. Aanvankelijk was er een maatschappelijke bestemming voor een kinderdagverblijf voorgesteld, maar na bezwaren en een vernietigde ontheffing is besloten de bedrijfsbestemming te handhaven. Andere wijzigingen in het plan betreffen onder meer de winkelblokken aan de Bruijnings Ingenhoeslaan en de spoorzone aan de Nicolaas Beetslaan. Na vaststelling door de raad wordt het bestemmingsplan zes weken ter inzage gelegd, waarbij belanghebbenden beroep kunnen instellen. Het college stelt de raad voor het gewijzigde bestemmingsplan en de Zienswijzennota vast te stellen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bestemmingsplan Bovenveen". Het voorstel betreft de actualisatie van het bestemmingsplan voor de wijk Bovenveen in Leidschendam-Voorburg, conform de Wet ruimtelijke ordening. Het plan is voornamelijk conserverend van aard, zonder grote nieuwe ontwikkelingen. Het ontwerp heeft ter inzage gelegen en er zijn 19 zienswijzen ontvangen, waarvan de meeste betrekking hadden op een perceel met een voorgestelde maatschappelijke bestemming. Na heroverweging is besloten deze bestemming niet te handhaven vanwege bezwaren op het gebied van verkeer, parkeren en veiligheid. Het voorstel is om het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de wettelijke verplichting tot actualisatie van het bestemmingsplan adresseert en de ontvangen zienswijzen behandelt. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de wijzigingen en de redenen daarvoor.
Rol van de raad:
De raad is verantwoordelijk voor de vaststelling van het bestemmingsplan en de bijbehorende Zienswijzennota. De raad moet de voorgestelde wijzigingen beoordelen en goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het niet handhaven van de maatschappelijke bestemming voor Jacques Perkstraat 3 en de voorgestelde wijzigingen in de winkelblokken. Dit zijn keuzes die invloed hebben op de ruimtelijke ordening en de leefbaarheid van de wijk.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwegingen rond de maatschappelijke bestemming kunnen als subjectief worden ervaren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan en de Zienswijzennota vast te stellen, inclusief de voorgestelde wijzigingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er inspraak is geweest via de terinzagelegging en dat de zienswijzen zijn behandeld. Er is echter weinig informatie over bredere participatie van bewoners in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet als onderwerp genoemd, maar het behoud van bestaande woonkwaliteiten en de herinrichting van de spoorzone als groen-park kunnen als duurzaamheidsaspecten worden gezien.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen omdat het plan conserverend is en geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk maakt. Er is geen exploitatieplan nodig, en er zijn geen kosten voor grondexploitatie die verhaald moeten worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Bovenveen Wet ruimtelijke ordening (Wro) Jacques Perkstraat 3 Zienswijzen Maatschappelijke bestemming Ontheffing Plangebied Wederopbouwperiode Zienswijzennota ExploitatieplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Raadsvoorstel delegeren van de bevoegdheid tot het onttrekken van wegen aan de openbaarheid (721905).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om de bevoegdheid tot het onttrekken van wegen aan de openbaarheid te delegeren aan het college van burgemeester en wethouders. Dit voorstel is bedoeld om de proceduretijd te verkorten en de administratieve lasten te verminderen. De delegatie zou de raad in staat stellen zich te concentreren op hoofdlijnen van beleid, terwijl het college de uitvoering op zich neemt. De voorgestelde delegatie is juridisch mogelijk en heeft geen invloed op de bescherming van belangen van derden. Besluiten over het onttrekken van wegen zullen voortaan door het college worden genomen, waarbij bezwaarschriften door hen worden beoordeeld. Het besluit zal worden gecommuniceerd volgens de Algemene wet bestuursrecht.
-
Raadsvoorstel Delegeren van de bevoegdheid tot het onttrekken van wegen aan de openbaarheid.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Delegeren van de bevoegdheid tot het onttrekken van wegen aan de openbaarheid
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Delegeren van de bevoegdheid tot het onttrekken van wegen aan de openbaarheid." Het voorstel beoogt de bevoegdheid van de gemeenteraad om wegen aan het openbaar verkeer te onttrekken, over te dragen aan het college van burgemeester en wethouders. Dit moet leiden tot een efficiëntere afhandeling van dergelijke zaken, met een verkorting van de proceduretijd en vermindering van administratieve lasten. Het voorstel benadrukt dat de raad zich kan richten op kaderstelling en besturen op hoofdlijnen, terwijl het college de uitvoerende taken op zich neemt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de redenen voor delegatie, de juridische basis en de verwachte voordelen. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de specifieke criteria die het college zal hanteren bij het nemen van beslissingen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om te beslissen over de delegatie van deze bevoegdheid. De raad moet beoordelen of het wenselijk is om deze uitvoerende taak over te dragen aan het college, zodat zij zich kunnen concentreren op strategische en beleidsmatige kwesties.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de controle over deze specifieke bevoegdheid willen behouden of dat zij vertrouwen hebben in het college om deze beslissingen te nemen. Dit is een keuze tussen directe betrokkenheid bij alle beslissingen versus een efficiëntere, maar minder directe controle.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de verwachte verkorting van de proceduretijd (7 tot 12 weken). Het is echter minder specifiek over hoe de belangen van derden precies worden gewaarborgd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de implementatie zouden nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaan met het delegeren van de bevoegdheid tot het onttrekken van wegen aan het openbaar verkeer aan het college.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat bezwaarschriften of zienswijzen door het college worden beoordeeld, wat impliceert dat er enige vorm van participatie of inspraak mogelijk blijft. Echter, de details over hoe participatie wordt vormgegeven, zijn beperkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het voorstel richt zich voornamelijk op efficiëntie en administratieve lasten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen directe financiële gevolgen, maar impliceert dat er besparingen zijn door vermindering van administratieve lasten. Er is geen specifieke informatie over hoe eventuele kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Delegatie Wegenwet Openbaar verkeer College Proceduretijd Administratieve lasten Jurisprudentie Bevoegdheid Bouwprojecten Algemene wet bestuursrechtVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Raadsvoorstel onttrekking weg Marienpark aan het openbaar verkeer (721902).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt geadviseerd om de weg Mariënpark, gelegen tussen de Beethovenlaan en Mozartlaan, aan het openbaar verkeer te onttrekken. Dit is noodzakelijk voor de herontwikkeling van de locatie Mariënpark, waar nieuwbouw gepland is voor woon-, gezondheids- en andere functies. De huidige weg zal plaatsmaken voor bebouwing, groen en een voetpad. Er is een alternatieve ontsluiting voorzien via de Prins Bernhardlaan, met nieuwe parkeervoorzieningen nabij de nieuwbouw. Het besluit tot onttrekking moet worden medegedeeld aan Gedeputeerde Staten en gepubliceerd, waarbij belanghebbenden zes weken de tijd hebben om bezwaar in te dienen. Het voorstel is gerechtvaardigd omdat er geen verkeerskundige redenen zijn om de weg te behouden.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Onttrekking weg Mariënpark aan het openbaar verkeer
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Onttrekking weg Mariënpark aan het openbaar verkeer". Het voorstel betreft de opheffing van de weg Mariënpark, gelegen tussen de Beethovenlaan en Mozartlaan, om de herontwikkeling van de locatie Mariënpark mogelijk te maken. De gemeenteraad is bevoegd om deze weg aan het openbaar verkeer te onttrekken volgens artikel 9.1 van de Wegenwet. Er is een alternatieve ontsluiting voorzien met parkeervoorzieningen voor de nieuwe en bestaande voorzieningen. Het voorstel stelt dat de onttrekking gerechtvaardigd is en dat er geen verkeerskundige redenen zijn om de weg in stand te houden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak voor de onttrekking, de juridische basis, en de alternatieve maatregelen die worden getroffen. Echter, meer gedetailleerde informatie over de impact op de lokale gemeenschap en eventuele bezwaren zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om te beslissen over de onttrekking van de weg aan het openbaar verkeer. De raad moet de belangenafweging maken en het besluit nemen, dat vervolgens aan Gedeputeerde Staten wordt medegedeeld.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het faciliteren van de herontwikkeling van Mariënpark door de weg te onttrekken of het behouden van de weg voor openbaar gebruik, rekening houdend met de belangen van de gemeenschap en de impact op verkeer en toegankelijkheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op de gemeenschap en het milieu kan beter worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of de weg Mariënpark aan het openbaar verkeer wordt onttrokken, zoals aangegeven op de bijgevoegde tekening.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat belanghebbenden gedurende zes weken na de bekendmaking bezwaar kunnen indienen. Er lijkt echter weinig actieve participatie van de gemeenschap te zijn voorafgaand aan het besluit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op de herontwikkeling en verkeersontsluiting.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het zou nuttig zijn om inzicht te krijgen in de kosten van de herontwikkeling en de aanleg van nieuwe infrastructuur.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mariënpark Onttrekking Openbaar verkeer Bestemmingsplan Nieuwbouw Parkeervoorzieningen Beethovenlaan Mozartlaan Prins Bernhardlaan VoetpadVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Raadsvoorstel/brief herziening grondexploitaties.
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een voorstel ingediend voor de herziening van grondexploitaties per 1 januari 2012. Jaarlijks worden deze exploitaties herzien om wijzigingen door planwijzigingen, vertragingen, tegenvallers of meevallers in kaart te brengen. Het voorstel vraagt om goedkeuring van de herzieningen en het afsluiten van bepaalde grondexploitaties, zoals Prinsenhof, Damcentrum en De Werf. Voor negatieve resultaten moeten voorzieningen worden getroffen. De herzieningen tonen een verslechtering van de resultaten, met name door de economische omstandigheden die de woningmarkt beïnvloeden. Er wordt voorgesteld om de voorzieningen op te hogen en de begroting aan te passen. De financiële rapportages zijn grotendeels geheim om de strategische en financieel-economische belangen van de gemeente te beschermen. Het college vraagt de raad om de geheimhouding te bekrachtigen en de voorgestelde maatregelen goed te keuren.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Herzieningen grondexploitaties per 1-1-2012
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Herzieningen grondexploitaties per 1-1-2012". Het voorstel betreft de jaarlijkse herziening van de grondexploitaties binnen de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het doel is om de financiële resultaten van de grondexploitaties te actualiseren op basis van planwijzigingen, vertragingen, en andere factoren. Voor negatieve resultaten moeten voorzieningen worden getroffen. Het voorstel vraagt de raad om de herzieningen vast te stellen, enkele grondexploitaties af te sluiten, en de benodigde voorzieningen op te hogen. De financiële implicaties worden gedekt door de Algemene Reserve Grondexploitaties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide financiële analyse van de grondexploitaties. Het bevat echter vertrouwelijke bijlagen die niet openbaar zijn, wat de transparantie beperkt.
Rol van de raad:
De raad moet de herzieningen van de grondexploitaties vaststellen, instemmen met het afsluiten van bepaalde exploitatieonderdelen, en de voorgestelde voorzieningen goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over het al dan niet goedkeuren van de financiële herzieningen en de afsluiting van bepaalde grondexploitaties, wat invloed heeft op de financiële positie van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en tijdlijnen. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor afsluiting. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de vertrouwelijkheid van sommige gegevens kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de herzieningen vast te stellen, de afsluiting van bepaalde exploitatieonderdelen goed te keuren, en de begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten het ophogen van voorzieningen voor negatieve resultaten, gedekt door de Algemene Reserve Grondexploitaties. De financiële impact is gedetailleerd beschreven, inclusief de benodigde ophogingen en de stand van de reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondexploitaties Herzieningen Voorzieningen Rozenlaan Prinsenhof Damcentrum Duivenvoordecorridor Algemene Reserve Grondexploitaties (ARG) Risico-analyse VOF-grondexploitatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 18 Raadsvoorstel onttrekking gedeelte parkeerterrein De Tol, ter hoogte van de ingang van het appartementencomplex 56-250, aan het openbaar verkeer (709022/715203)
Agendapunt 19 Raadsvoorstel tot wijziging van de Bouwverordening Leidschendam-Voorburg (719362)
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg stelt voor om de Bouwverordening te wijzigen naar aanleiding van de 13e en 14e serie wijzigingen van de Model-bouwverordening (MBV). Deze wijzigingen zijn noodzakelijk door de invoering van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en het nieuwe Bouwbesluit 2012. De wijzigingen omvatten onder andere nieuwe begripsbepalingen en aanpassingen in de bevoegdheidsverdeling voor omgevingsvergunningen. Veel artikelen zijn vervallen of geïntegreerd in het Bouwbesluit 2012. Op termijn zullen stedenbouwkundige artikelen worden opgenomen in landelijke regelgeving of bestemmingsplannen. De wijzigingsverordening treedt met terugwerkende kracht in werking per 1 april 2012. Na vaststelling wordt de gewijzigde verordening bekendgemaakt en aan relevante instanties toegestuurd. De raad wordt gevraagd de wijzigingen vast te stellen.
-
Raadsvoorstel Wijziging van de bouwverordening Leidschendam-Voorburg, 13e en 14e serie.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Wijziging van de Bouwverordening Leidschendam-Voorburg, 13e en 14e serie
Samenvatting: Het voorstel betreft de wijziging van de Bouwverordening Leidschendam-Voorburg naar aanleiding van de inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en het nieuwe Bouwbesluit 2012. De wijzigingen omvatten onder andere de integratie van het Gebruikbesluit en (brand)technische voorschriften. Nieuwe begripsbepalingen zijn toegevoegd en de bevoegdheidsverdeling voor omgevingsvergunningen is aangepast. Veel artikelen zijn vervallen of geïntegreerd in het Bouwbesluit 2012. De wijzigingsverordening treedt met terugwerkende kracht in werking per 1 april 2012.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het gedetailleerd ingaat op de wijzigingen en de context van de veranderingen in de wetgeving. Het bevat verwijzingen naar relevante documenten en bijlagen voor verdere details.
Rol van de Raad
De raad moet de voorgestelde wijzigingen in de Bouwverordening vaststellen. Dit is een formele goedkeuring van de aanpassingen die zijn doorgevoerd naar aanleiding van landelijke wetgeving.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen die voornamelijk voortkomen uit landelijke wetgeving. Er zijn weinig politieke keuzes, aangezien de wijzigingen grotendeels verplicht zijn door de Wabo en het Bouwbesluit 2012.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke datum van inwerkingtreding. Het is meetbaar in de zin dat het de implementatie van landelijke wetgeving betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Bouwverordening Leidschendam-Voorburg 2012, inclusief de 13e en 14e wijzigingen van de MBV, vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de technische aard van de wijzigingen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op juridische en technische aanpassingen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsmogelijkheden, wat suggereert dat er geen directe financiële impact is of dat deze minimaal is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bouwverordening Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Bouwbesluit 2012 Model-bouwverordening (MBV) Bevoegd gezag Omgevingsvergunning Stedenbouwkundige voorschriften VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) Inwerkingtreding Uniforme regelgevingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 20 Raadsvoorstel: Ontwerp-begroting 2013 Stadsgewest Haaglanden (721918).
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Ontwerp begroting 2013 Stadsgewest Haaglanden
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerp begroting 2013 Stadsgewest Haaglanden". Het voorstel betreft de ontwerpbegroting voor de periode 2013-2017 van het Stadsgewest Haaglanden. De begroting laat een financieel nadeel zien van € 37.000 voor de gemeente Leidschendam-Voorburg ten opzichte van de vorige begroting. Dit komt door een verhoging van de bijdrage aan het groenfonds en een verlaging van de algemene bijdrage per inwoner. Er zijn risico's verbonden aan de frictiekosten van de organisatie en de indexering van het mobiliteitsfonds. De gemeente wordt gevraagd om haar oordeel over de begroting te geven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van financiële gegevens en de context van de begroting. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de wijzigingen in bijdragen en de financiële implicaties voor de gemeente.
Rol van de raad:
De raad heeft een adviserende rol. Hoewel de deelnemende gemeenten de begroting niet vaststellen, kunnen ze wel hun oordeel geven, dat vervolgens wordt meegenomen door het dagelijks bestuur van Haaglanden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemt met de voorgestelde verhoging van de bijdrage aan het groenfonds of pleit voor uitstel. Daarnaast moet de raad overwegen hoe om te gaan met de bezuinigingen en de financiële tekorten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete acties of tijdlijnen bevat voor het oplossen van de financiële tekorten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is onzekerheid over de toekomstige taken van Haaglanden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de ontwerpbegroting voor kennisgeving aannemen en of ze pleiten voor het uitstellen van de verhoging van de bijdrage aan het groenfonds.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen, waaronder een tekort van € 37.200 voor 2013. Er wordt geen specifieke dekking voor dit tekort aangegeven, behalve dat er bezuinigingen zijn doorgevoerd. De raad moet overwegen hoe dit tekort kan worden opgevangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stadsgewest Haaglanden Ontwerpbegroting 2013-2017 Groenfonds Mobiliteitsfonds Bezuinigingen Algemene bijdrage Frictiekosten Risico's Metropoolregio WerkgelegenheidsregisterVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 21 Raadsvoorstel tot vaststelling van de Verordening tot Tweede wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van Leges 2012 (719371).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om de Verordening op de heffing en invordering van Leges 2012 te wijzigen. Deze tweede wijziging is noodzakelijk vanwege de inwerkingtreding van het Bouwbesluit 2012, dat voorschriften over bouwen, gebruiken en slopen van bouwwerken samenvoegt. De aanpassingen betreffen ook de Europese en gewestelijke gehandicaptenparkeerkaart, gebruiksmelding brandveiligheid, bestemmingsplannen en enkele tekstuele wijzigingen. Er zijn geen personele of juridische gevolgen en er zijn geen risico's verbonden aan deze wijzigingen.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van de verordening tot tweede wijziging van de verordening op de heff.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Voorstel tot vaststelling van de Verordening tot Tweede wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van Leges 2012." Het voorstel beoogt de Legesverordening 2012 aan te passen aan het Bouwbesluit 2012, dat op 1 april 2012 in werking is getreden. De wijzigingen omvatten aanpassingen met betrekking tot de Europese en gewestelijke gehandicaptenparkeerkaart, gebruiksmelding brandveiligheid, bestemmingsplannen, en enkele tekstuele aanpassingen. Het doel is om de verordening in lijn te brengen met de nieuwe wettelijke eisen en om enkele praktische en tekstuele verbeteringen door te voeren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke aanpassingen aan de Legesverordening 2012 beschrijft die voortvloeien uit de inwerkingtreding van het Bouwbesluit 2012. Het bevat ook specifieke details over de wijzigingen en de reden daarvoor.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en goed te keuren, zodat de wijzigingen in de Legesverordening 2012 formeel kunnen worden vastgesteld.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen voornamelijk de goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen. Er zijn geen grote beleidswijzigingen, maar de raad moet beslissen of de aanpassingen in lijn zijn met de gemeentelijke doelen en prioriteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de inwerkingtreding van het Bouwbesluit 2012. Het is meetbaar in termen van de aanpassingen die moeten worden doorgevoerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de Legesverordening 2012 goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de wijziging van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de aanpassing van tarieven, zoals het kostendekkende tarief voor de tijdelijke gehandicaptenparkeerkaart. Er wordt geen specifieke dekking voor deze kosten genoemd, maar het lijkt erop dat de wijzigingen binnen de bestaande financiële kaders passen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bouwbesluit 2012 Legesverordening 2012 Gehandicaptenparkeerkaart Gebruiksmelding brandveiligheid Bestemmingsplannen Gemeentewet Omgevingsrecht Brandbeveiligingsverordening Sloopmeldingen VuurwerkvergunningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 22 Raadsvoorstel: Wijziging verordening marktgeld 2012 (723678)
Samenvatting
In 2012 moet de gemeente Leidschendam-Voorburg een bezuinigingsbedrag van € 64.312 realiseren voor de markten in Leidschendam en Voorburg. Dit bedrag moet worden bereikt door kostenvermindering en verhoging van de inkomsten. Het college heeft ingestemd met een kostenvermindering van € 39.234. Om de resterende € 25.078 te behalen, is een verhoging van het marktgeld noodzakelijk. Het marktgeld wordt met 37% verhoogd, wat neerkomt op € 14,00 per standplaats per dag. Deze verhoging is geaccepteerd door de marktcommissies en de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel, aangezien het tarief in lijn is met omliggende gemeenten. Hoewel de verhoging en kostenvermindering niet tot volledige kostendekking leiden, wordt onderzocht hoe dit in de toekomst kan worden bereikt. De verhoging van het marktgeld gaat in op 1 juli 2012, en het tekort voor 2012 wordt gedekt door een eenmalige meevaller. De gemeente stelt voor om de 'Verordening tot Eerste wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van Marktgeld 2012' vast te stellen en de bijbehorende begrotingswijziging goed te keuren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Wijziging marktgeld 2012
Samenvatting: Het voorstel betreft een wijziging van het marktgeld voor de markten in Leidschendam en Voorburg in 2012. In de Voorjaarsnota 2011 is een bezuinigingsdoelstelling van € 64.312 vastgesteld, die moet worden bereikt door kostenvermindering en verhoging van de baten. Het college heeft ingestemd met een kostenvermindering van € 39.234. Om het resterende bedrag te behalen, wordt een verhoging van het marktgeld met 37% voorgesteld, wat het tarief op € 14,00 per standplaats per dag brengt. De marktcommissies en de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel zijn akkoord met deze verhoging.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke financiële onderbouwing, een overzicht van de betrokken partijen en de communicatie die heeft plaatsgevonden. Er is echter weinig informatie over de lange termijn impact en mogelijke alternatieven voor de tariefsverhoging.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet het voorstel goedkeuren door de 'Verordening tot Eerste wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van Marktgeld 2012' vast te stellen en de bijbehorende begrotingswijziging goed te keuren.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde tariefsverhoging van 37% om de bezuinigingsdoelstelling te halen. Dit kan invloed hebben op de lokale economie en de marktondernemers.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van economische omstandigheden en de reactie van marktkooplieden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op de lange termijn is onzeker.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde verordening en begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de marktcommissies en de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel zijn geraadpleegd en akkoord zijn gegaan met de verhoging. Er is echter geen bredere participatie van andere belanghebbenden vermeld.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn een verhoging van de inkomsten door de tariefsverhoging, maar er blijft een tekort van € 12.000 voor 2012, dat incidenteel wordt gedekt door een meevaller op een andere activiteit. De structurele lastenvermindering en tariefsverhoging zijn bedoeld om de bezuinigingsdoelstelling te behalen, maar volledige kostendekking wordt nog onderzocht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Marktgeld Bezuinigingsbedrag Kostendekking Tariefsverhoging Marktcommissies Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH) Voorjaarsnota 2011 Standplaatsen Economie VerordeningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 23 Raadsvoorstel: Opdrachtverstrekking vernieuwd sturen (729362).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Opdrachtverstrekking vernieuwd sturen". Het voorstel richt zich op het herijken van de planning & controlcyclus binnen de gemeente Leidschendam-Voorburg om een effectievere en efficiëntere sturing door de gemeenteraad en het college te realiseren. Het doel is om de processen rondom sturingsinformatie te verbeteren, bureaucratie te verminderen en een regieorganisatie te worden. Het voorstel benoemt de benoeming van raadsleden Aris en Rozenberg in de stuurgroep en de commissie rekening & audit als klankbordgroep. Het uiteindelijke doel is om de bestuurlijke en ambtelijke sturing te verbeteren en kostenbesparingen te realiseren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het schetsen van de context, doelen en de stappen die moeten worden ondernomen. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de problemen en de voorgestelde oplossingen. Echter, het mist specifieke details over hoe de voorgestelde veranderingen precies zullen worden geïmplementeerd en geëvalueerd.
Rol van de raad:
De raad fungeert als bestuurlijk opdrachtgever voor het project. De raad is verantwoordelijk voor de formele besluitvorming en wordt betrokken bij de toetsing van veranderingen in de P&C-cyclus via de commissie Rekening & Audit.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van betrokkenheid en de prioritering van de voorgestelde veranderingen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de focus van de sturingsinformatie en de rolverdeling tussen de raad en het college.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het doel en de stappen duidelijk zijn, ontbreken specifieke meetbare resultaten en tijdlijnen voor de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de vaagheid over de implementatie kan tot interpretatieverschillen leiden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de opdracht vast te stellen, de benoeming van de raadsleden in de stuurgroep goed te keuren en de commissie rekening & audit als klankbordgroep te laten functioneren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de raad en het college actief betrokken worden bij het proces. Er is echter weinig detail over hoe participatie van andere belanghebbenden, zoals burgers of externe experts, wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op organisatorische efficiëntie en kostenbesparing.
Financiële gevolgen:
Het voorstel stelt dat er geen financiële consequenties zijn. Er wordt geen informatie gegeven over hoe eventuele kosten voor implementatie gedekt zouden worden, wat een potentieel aandachtspunt kan zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vernieuwd sturen Planning & controlcyclus Regieorganisatie Sturingsinformatie Bestuurlijke opdracht Ambtelijke sturing Procesafspraken Financiële beheersverordening Organisatieontwikkeling KlankbordgroepVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 24 Raadsvoorstel tot het vaststellen van een Brandbeveiligingsverordening (731047).
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg stelt voor om een nieuwe Brandbeveiligingsverordening 2012 vast te stellen. Dit voorstel komt voort uit een lacune die is ontstaan door het vervallen van de vorige verordening en het uitblijven van een nieuwe Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) over brandveiligheid in niet-bouwwerken. De nieuwe verordening dient als vangnet voor brandveiligheidsvoorzieningen die niet elders wettelijk zijn geregeld en is van toepassing op voor mensen toegankelijke ruimten die geen bouwwerk zijn, zoals drijvende hotels of tijdelijke tenten. De verordening is tijdelijk en terughoudend van aard. De bekendmaking zal plaatsvinden via de Gemeenterubriek en het Stadskantoor. De raad wordt voorgesteld om het concept-besluit vast te stellen.
-
Raadsvoorstel tot vaststellen van een Brandbeveiligingsverordening Leidschendam-Voorburg 2012.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststellen van een Brandbeveiligingsverordening Leidschendam-Voorburg 2012". Het voorstel beoogt een nieuwe brandbeveiligingsverordening vast te stellen voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Dit is noodzakelijk vanwege het vervallen van de vorige verordening en het uitblijven van een nieuwe Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) die de brandveiligheid van niet-bouwwerken regelt. De verordening fungeert als een vangnet voor brandveiligheidsvoorzieningen die niet elders wettelijk zijn geregeld, met een focus op voor mensen toegankelijke ruimten die geen bouwwerk zijn, zoals drijvende hotels of tijdelijke tenten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de gegeven situatie. Het biedt een tijdelijke oplossing voor de lacune die is ontstaan door het uitblijven van de AMvB. De verordening is echter beperkt in reikwijdte en heeft een terughoudend karakter.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde brandbeveiligingsverordening vast te stellen. Dit is een noodzakelijke stap om de brandveiligheid in de gemeente te waarborgen totdat de AMvB in werking treedt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het vaststellen van een tijdelijke verordening die een beperkte reikwijdte heeft. Er moet worden overwogen of de voorgestelde maatregelen voldoende zijn om de brandveiligheid te waarborgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Het is duidelijk dat het een tijdelijke oplossing betreft, maar er zijn geen specifieke criteria of evaluatiemomenten opgenomen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Brandbeveiligingsverordening Leidschendam-Voorburg 2012 vast te stellen zoals voorgesteld in het concept-besluit.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in de totstandkoming van de verordening. De communicatie beperkt zich tot bekendmaking in de Gemeenterubriek en ter inzage legging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op brandveiligheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bevat geen gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Brandbeveiligingsverordening Wet veiligheidsregio's Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) Veiligheidsregio Haaglanden VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) Brandveiligheid Bouwwerken Toegankelijke ruimten Tijdelijke karakter GemeenterubriekVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 25 Raadsvoorstel: Ontslag van de heer Steutel in commissies MA en OG (729175)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het ontslag van de heer W.F. Steutel, lid van Gemeentebelangen, uit de commissies Maatschappelijke Activiteiten (MA) en Openbaar Gebied (OG) van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Volgens het Reglement van Orde mogen raadscommissies maximaal drie leden per fractie hebben, wat de reden is voor het ontslag van de heer Steutel uit deze commissies. Hij blijft echter lid van de commissie Algemene Zaken (AZ). Het voorstel wordt ondersteund door het presidium, de griffier en de voorzitter.
-
Raadsvoorstel inzake ontslag van de heer Steutel (Gemeentebelangen) als lid van de commissies MA en.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot ontslag van de heer W.F. Steutel (Gemeentebelangen) als lid van de commissies MA en OG." Het voorstel betreft het ontslag van de heer W.F. Steutel als lid van de commissies Maatschappelijke Activiteiten (MA) en Openbaar Gebied (OG) binnen de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg. Dit ontslag is in overeenstemming met het Reglement van Orde voor de raadscommissies, dat bepaalt dat een raadscommissie uit maximaal drie leden per fractie mag bestaan. De heer Steutel blijft wel lid van de commissie Algemene Zaken (AZ).
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is beknopt en duidelijk, maar mist enige context over de reden voor het ontslag en de gevolgen daarvan voor de commissies en de fractie Gemeentebelangen.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om het ontslag van de heer Steutel uit de commissies MA en OG formeel te maken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het ontslag van de heer Steutel en of zij de samenstelling van de commissies in lijn met het Reglement van Orde wil houden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de reden voor het ontslag wordt niet vermeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het ontslag van de heer Steutel uit de genoemde commissies.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd, wat logisch is gezien de aard van het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontslag W.F. Steutel Commissies MA en OG Gemeentebelangen Reglement van Orde Raadscommissies Commissie AZ Maatschappelijke Activiteiten Openbaar Gebied PresidiumVerfijning van de zoekopdracht: