22-04-2008 Raad
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 15 Raadsvoorstel tot vaststelling van de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning en wijziging van de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden (2007/34360)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg van 26 februari 2008 betreft de vervanging van twee bestaande verordeningen door één nieuwe verordening, genaamd de "Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning". Deze nieuwe verordening is gebaseerd op een modelverordening van de VNG en beoogt de rechten op ambtelijke bijstand en financiële ondersteuning voor fracties duidelijker te regelen. Daarnaast worden wijzigingen voorgesteld in de "Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden" vanwege veranderingen in de rijksregelgeving. De wijzigingen omvatten onder andere de introductie van een tegemoetkoming voor raadsleden in verband met de inhouding van ziektekostenpremies en aanpassingen in de vergoedingen voor computer- en internetkosten. Het voorstel vraagt de raad om goedkeuring van deze nieuwe en gewijzigde verordeningen.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning en wijziging van de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststelling van de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning en wijziging van de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden.
Samenvatting: Het voorstel beoogt de vervanging van twee bestaande verordeningen met betrekking tot ambtelijke bijstand en fractieondersteuning door één nieuwe verordening, gebaseerd op een model van de VNG. Dit moet de duidelijkheid en efficiëntie verbeteren. Daarnaast worden wijzigingen voorgesteld in de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden, noodzakelijk door veranderingen in rijksregelgeving. De wijzigingen omvatten onder andere de compensatie voor inhoudingen op raadsvergoedingen en verduidelijkingen omtrent vergoedingen voor computer- en internetkosten.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig en gedetailleerd, met een uitgebreide toelichting op de wijzigingen en de redenen daarvoor. Het biedt een duidelijke uitleg van de noodzaak en de inhoud van de wijzigingen.
Rol van de Raad
De raad moet het voorstel beoordelen en besluiten over de vaststelling van de nieuwe verordening en de wijzigingen in de bestaande verordening. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van deze wijzigingen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen, waaronder de compensatie voor de inhouding van zorgpremies en de aanpassingen in vergoedingen voor computer- en internetgebruik. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot financiële prioriteiten en rechtvaardigheid.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen en de financiële implicaties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de wijzigingen hangt af van de implementatie en naleving.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten tot de vaststelling van de nieuwe verordening en de voorgestelde wijzigingen in de bestaande verordening, zoals voorgesteld door het college.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces. Het richt zich voornamelijk op interne gemeentelijke regelingen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op administratieve en juridische aanpassingen.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een niet voorziene uitgave van € 13.000 voor de jaren 2006 en 2007, en daarna ongeveer € 7.000 per jaar voor de compensatie van de zorgpremie-inhouding. Het voorstel geeft aan dat deze kosten door de meeste gemeenten worden overgenomen, maar biedt geen specifieke dekking voor deze uitgaven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening ambtelijke bijstand Fractieondersteuning Rechtspositie wethouders Gemeentewet VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) Modelverordening Fractievergoeding Tegemoetkoming Inhoudingspercentage Computer en internetvergoedingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 5 Raadsvoorstel tot vaststellen regionale visie integrale jeugdgezondheidszorg 2008-2009 (2008/4839)
Samenvatting
De acht gemeenten in de GGD-regio Zuid-Holland West, waaronder Leidschendam-Voorburg, hebben sinds 2007 de verantwoordelijkheid voor de jeugdgezondheidszorg (JGZ) voor 0-19 jaar bij de GGD neergelegd. Ze streven naar een integrale JGZ die toegankelijk en toereikend is voor alle jongeren en hun ouders, met een focus op preventie en vroege interventie. De regionale visie en uitvoeringsagenda 2008-2009 dienen als kader voor de GGD, met aandacht voor thema's zoals de ontwikkeling van Centra voor Jeugd en Gezin, samenwerking met jeugdzorg en onderwijs, en het aanpakken van overgewicht en alcoholgebruik. De gemeenten willen dat de JGZ uiterlijk in 2010 voldoet aan tien gestelde eisen, waaronder een zichtbare regionale samenhang en sterke bestuurlijke regie. Financieel gezien ontvangen de gemeenten middelen via een brede doeluitkering (BDU) om lokale voorzieningen te realiseren, maar er zijn zorgen over tekorten en versnipperde financiering. De gemeenten streven naar schaalvoordelen en kwaliteitsverbetering door gezamenlijke uitvoering en maatwerk op lokaal niveau. De regionale visie en uitvoeringsagenda worden ter vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad.
-
Raadsvoorstel tot vaststellen regionale visie integrale jeugdgezondheidszorg 2008-2009 .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststellen regionale visie integrale jeugdgezondheidszorg 2008-2009". Het voorstel richt zich op de acht gemeenten in de GGD-regio Zuid-Holland West die sinds 2007 verantwoordelijk zijn voor de jeugdgezondheidszorg voor 0-19 jaar. Het doel is om de GGD een kader te bieden met een regionale visie en een uitvoeringsagenda. De visie streeft naar toegankelijke, integrale jeugdgezondheidszorg die snel en adequaat risicogroepen bedient en samenwerkt met andere partners. De uitvoeringsagenda richt zich op thema's zoals de ontwikkeling van Centra voor Jeugd en Gezin, en het aanpakken van overgewicht en alcoholgebruik.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een uitgebreide beschrijving van de regionale visie, de uitvoeringsagenda en de wettelijke kaders. Echter, er is enige onduidelijkheid over de financiële dekking van de voorgestelde maatregelen.
Rol van de raad:
De raad moet de regionale visie en uitvoeringsagenda vaststellen. Dit omvat het beoordelen van de voorgestelde kaders en thema's en het goedkeuren van de financiële en organisatorische implicaties.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van de thema's in de uitvoeringsagenda, de mate van samenwerking met andere gemeenten en instanties, en de toewijzing van financiële middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er duidelijke doelen zijn, ontbreken specifieke meetbare resultaten en tijdlijnen voor sommige onderdelen. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de regionale visie en uitvoeringsagenda vast te stellen en eventueel aanvullende richtlijnen geven voor de uitvoering en financiering.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat uitvoerende partijen betrokken zijn geweest bij het opstellen van de visie. Er is echter weinig detail over bredere participatie van belanghebbenden zoals ouders of jongeren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent dat er financiële uitdagingen zijn, zoals tekorten in de uitvoering van de integrale jeugdgezondheidszorg. Er is een brede doeluitkering beschikbaar, maar het is onduidelijk of deze voldoende is om alle problemen aan te pakken. De raad moet inzicht krijgen in de extra kosten en de dekking daarvan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integrale jeugdgezondheidszorg Regionale visie Uitvoeringsagenda GGD Zuid-Holland West Centra voor Jeugd en Gezin Jeugdbeleid Preventie Gezondheidszorg 0-19 jaar Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) FinancieringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 13 Raadsvoorstel tot onderzoek reisdocumenten en GBA audit (2008/6459)
Agendapunt 14 Raadsvoorstel inzake Voorbereidingsbudget 2008 voor project Stompwijk (2008/5755)
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 6 Raadsvoorstel tot aanpassing van de normering chronische zieken en gehandicapten(2008/3086)
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 16 Raadsvoorstel tot het vaststellen van de Nota activabeleid en de daarmee samenhangende wijziging van de Verordening ex. art. 212 gemeentewet (Financiële beheersverordening) (2008/4463)
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg stelt een nieuwe nota activabeleid voor, die het bestaande beleid uit 2003 actualiseert. Deze nota biedt kaders voor het activerings- en afschrijvingsbeleid van de gemeente en leidt tot een aanpassing van de Financiële beheersverordening. De actualisatie is nodig vanwege veranderde regelgeving en inzichten, en zorgt voor een beter inzicht in de financiële positie van de gemeente. De nota behandelt onder andere de waardering en afschrijving van activa, investeringen met maatschappelijk nut, en groot onderhoud. Hoewel de financiële consequenties nog verder uitgewerkt moeten worden, is het doel om de wijzigingen budgettair neutraal te laten zijn. De nota biedt een kader voor verdere uitwerking door het college en zal in toekomstige planning & control documenten verder worden behandeld. Het voorstel is om de nota vast te stellen, waarmee het kader voor het activabeleid wordt bepaald.
-
Raadsvoorstel tot het vaststellen van de Nota activabeleid en de daarmee samenhangende wijziging van de Verordening ex. art. 212 gemeentewet (Financiële beheersverordening) .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot het vaststellen van de Nota activabeleid en de daarmee samenhangende wijziging van de Verordening ex. art. 212 gemeentewet (Financiële beheersverordening)
Samenvatting: Het voorstel betreft de actualisatie van het activabeleid van de gemeente Leidschendam-Voorburg, zoals vastgelegd in de Financiële beheersverordening en een harmonisatienota uit 2003. De nieuwe nota biedt kaders voor het activerings- en afschrijvingsbeleid, met aandacht voor investeringen met maatschappelijk nut. Het doel is om de financiële positie van de gemeente transparanter te maken en beter inzicht te geven in de gemeentelijke bezittingen en onderhoudstoestand. De wijzigingen zijn deels ingegeven door nieuwe regelgeving en accountantsinzichten. Het voorstel vraagt de raad om de nota vast te stellen, waarmee het kader voor het activabeleid wordt bepaald.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de noodzaak van actualisatie uitlegt, de wettelijke kaders schetst en de belangrijkste wijzigingen en financiële consequenties benoemt. Echter, het erkent dat niet alle financiële gevolgen volledig in beeld zijn gebracht en dat verdere uitwerking nodig is.
Rol van de Raad
De raad heeft een kaderstellende rol bij dit voorstel. Het is aan de raad om de nota vast te stellen, waarmee de kaders voor het activabeleid worden bepaald. Besluitvorming met financiële consequenties is eveneens aan de raad voorbehouden.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de vaststelling van de nieuwe kaders voor het activabeleid, inclusief de behandeling van investeringen met maatschappelijk nut. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioriteiten in investeringen en financiële transparantie.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat de financiële consequenties nog verder uitgewerkt moeten worden. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de onvolledigheid in financiële details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de nota activabeleid vast te stellen en daarmee de kaders voor het activabeleid te bepalen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen participatie van burgers of andere externe stakeholders, aangezien het activabeleid vooral interne werking heeft. Er is wel afstemming met de accountant en de provincie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële transparantie en regelgeving.
Financiële Gevolgen
Het voorstel erkent dat er financiële consequenties zijn, maar deze zijn nog niet volledig uitgewerkt. Het stelt dat wijzigingen budgettair neutraal zouden moeten zijn en dat incidentele nadelen vaak gepaard gaan met structurele voordelen. De exacte dekking van eventuele financiële gevolgen moet nog verder worden uitgewerkt in toekomstige planning & control documenten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Activabeleid Financiële beheersverordening Waardering en afschrijving Investeringen met maatschappelijk nut Harmonisatie Begroting en jaarrekening Financiële consequenties Accountant Transparantie KadersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Raadsvoorstel: Integrale gebiedsvisie winkelcentrum Leidsenhage (2008/4200).
Agendapunt 11 Raadsvoorstel tot vaststellen van de subsidieverordening restauratie gemeentelijke monumenten en het actieprogramma monumenten en archeologie en het beschikbaarstellen van de € 1 mln. Bestemmingsreserve monumenten ten behoeve van de uitvoering van het actieprogramma monumenten en archeologie in de periode 2008 - 2011 (2008/4574)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de vaststelling van een subsidieverordening voor de restauratie van gemeentelijke monumenten en een actieprogramma voor monumenten en archeologie. Het college heeft een conceptversie van deze verordening en het actieprogramma vrijgegeven voor inspraak, waarna een eindverslag is opgesteld. Op basis van de ontvangen zienswijzen worden enkele wijzigingen in de verordening voorgesteld. De raad wordt gevraagd om de bestemmingsreserve van € 1 miljoen vrij te geven voor de uitvoering van het actieprogramma in de periode 2008-2011. De begroting voor deze periode is verdeeld over vier jaar, met een evaluatie gepland in het vierde kwartaal van 2009. Tijdens de inspraakperiode zijn vijf zienswijzen ingediend en enkele wijzigingen in de verordening zijn doorgevoerd. De raad wordt verzocht de verordening en het actieprogramma vast te stellen, evenals de voorgestelde begrotingswijziging voor 2008.
-
Raadsvoorstel tot vaststellen van de subsidieverordening restauratie gemeentelijke monumenten en het actieprogramma monumenten en archeologie en het beschikbaarstellen van de 1 mln. Bestemmingsrese.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststellen van de subsidieverordening restauratie gemeentelijke monumenten en het actieprogramma monumenten en archeologie en het beschikbaarstellen van de € 1 mln. Bestemmingsreserve monumenten ten behoeve van de uitvoering van het actieprogramma monumenten en archeologie in de periode 2008 - 2011.
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een subsidieverordening voor de restauratie van gemeentelijke monumenten en een actieprogramma voor monumenten en archeologie. Het college vraagt de raad om goedkeuring voor de vrijgave van een bestemmingsreserve van € 1 miljoen voor de uitvoering van dit programma van 2008 tot 2011. Na een inspraakprocedure zijn enkele wijzigingen in de verordening voorgesteld. Het actieprogramma richt zich op het behoud van erfgoed en kennisoverdracht. De financiële verdeling van de middelen is gespecificeerd voor de jaren 2008 tot 2011.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de inspraakprocedure, de voorgestelde wijzigingen, en de financiële planning. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke projecten binnen het actieprogramma zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad
De raad moet het voorstel goedkeuren, inclusief de subsidieverordening, het actieprogramma en de vrijgave van de financiële middelen. De raad speelt een beslissende rol in het al dan niet doorgaan van het voorgestelde beleid.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen over de prioritering van monumentenbehoud binnen de gemeente, de toewijzing van financiële middelen, en de goedkeuring van de wijzigingen die voortkomen uit de inspraakprocedure.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen en een tijdsbestek, maar mist meetbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de evaluatie van de begroting in 2009 kan leiden tot bijstellingen.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de subsidieverordening en het actieprogramma vast te stellen en de € 1 miljoen vrij te geven voor de uitvoering van het programma.
Participatie
Het voorstel beschrijft een inspraakprocedure met betrokkenheid van belanghebbenden, zoals monumenteneigenaren en cultuurhistorische verenigingen. Er is een informatieavond gehouden en zienswijzen zijn verzameld en verwerkt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is impliciet relevant, aangezien het behoud van monumenten bijdraagt aan cultureel erfgoed en duurzame stedelijke ontwikkeling. Echter, het voorstel benoemt duurzaamheid niet expliciet als een kernonderwerp.
Financiële gevolgen
Het voorstel vraagt om de vrijgave van een eerder gereserveerde € 1 miljoen voor monumentenbeleid. De financiële verdeling is gespecificeerd per jaar van 2008 tot 2011. Er is geen specifieke dekking nodig, aangezien de middelen al gereserveerd zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidieverordening Monumenten Archeologie Actieprogramma Inspraakprocedure Bestemmingsreserve Zienswijzen Begrotingswijziging Restauratie InformatieavondVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 7 Raadsvoorstel tot wijziging van de winkeltijdenverordening (2008/6515)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft een wijziging van de winkeltijdenverordening. Na overleg met winkeliersverenigingen is besloten dat de huidige marktsituatie vraagt om meer maatwerk in de openingstijden op zon- en feestdagen. De gemeente is verdeeld in verschillende gebieden, elk met hun eigen regime voor koopdagen. Het voorstel is om voor elk deelgebied 12 dagen per jaar vast te stellen waarop winkels open mogen zijn, met een verdeling van minimaal 6 vaste en 6 flexibele dagen. Dit biedt de ondernemers de gewenste flexibiliteit. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan dit voorstel. De wijziging is tot stand gekomen volgens de inspraakverordening en houdt rekening met de specifieke wensen van de verschillende gebieden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot wijziging van de winkeltijdenverordening". Het voorstel beoogt de winkeltijdenverordening van de gemeente Leidschendam-Voorburg te wijzigen. Dit is gebaseerd op overleg met winkeliersverenigingen en de veranderende marktsituatie, zoals de concurrentie van winkels in Den Haag die elke zondag open mogen zijn. Het voorstel stelt voor om voor elk deelgebied binnen de gemeente 12 dagen per jaar vast te stellen waarop winkels open mogen zijn op zon- en feestdagen, met een verdeling van minimaal 6 vaste en 6 flexibele dagen. Dit biedt meer maatwerk en flexibiliteit voor de verschillende winkelgebieden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de huidige als de voorgestelde situatie beschrijft, inclusief de wettelijke kaders en de resultaten van het overleg met winkeliersverenigingen.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en een besluit nemen over de voorgestelde wijzigingen in de winkeltijdenverordening.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde verdeling van vaste en flexibele dagen en of ze de nieuwe indeling van winkelgebieden accepteren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal dagen en de indeling van gebieden. Het is echter minder specifiek over de exacte criteria voor het toewijzen van vaste en flexibele dagen, wat een mogelijke inconsistentie kan zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen in de verordening, inclusief de nieuwe indeling van gebieden en de verdeling van vaste en flexibele dagen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de wijziging tot stand is gekomen op basis van overleg met winkeliersverenigingen, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel stelt dat er geen financiële consequenties voortvloeien uit de voorgestelde wijzigingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Winkeltijdenverordening Winkeliersverenigingen Ontheffing Deelgebieden Zon- en feestdagen Maatwerk Inspraakverordening Flexibele dagen Huidige marktsituatie CollegeprogrammaVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 18 Inlichtingen inzake vaststelling Regionaal Structuurplan Haaglanden 2020.
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot vaststelling van een begrotingswijziging ten behoeve van de vestiging recht van opstal en de overdracht van een club-/kleedaccommodatie aan de door VVC en Sparta opgerichte Stichting Multifunctionele Sportvoorziening Westvliet (2008/8629).
Samenvatting
Het raadsvoorstel aan de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft een begrotingswijziging voor de overdracht van een club-/kleedaccommodatie aan de Stichting Multifunctionele Sportvoorziening Westvliet (SMSW), opgericht door VCC en Sparta. De gemeente bouwt de accommodatie en levert deze tegen kostprijs aan de SMSW. Daarnaast wordt een recht van opstal gevestigd voor de SMSW tegen een eenmalige retributie. De SMSW wordt volledig gecompenseerd voor zowel de koopsom als de retributie via subsidies van de gemeente. Hoewel er in 2008 een eenmalig financieel nadeel van € 1.155.000 ontstaat, wordt dit gecompenseerd door besparingen op kapitaallasten over de komende 40 jaar, wat leidt tot een budgettair neutrale situatie. De overdracht moet voor 24 april plaatsvinden om overdrachtsbelasting te vermijden. De raad wordt gevraagd de begrotingswijziging goed te keuren en de financiële transacties te bekrachtigen.
Agendapunt 4 Raadsvoorstel tot vaststellen bouwplan Marienpark met aanpassingen (2008/9822) (2008/13346)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 15 april 2008 betreft de vaststelling van het bouwplan voor Mariënpark in Leidschendam-Voorburg, met enkele aanpassingen. Het plan omvat de herontwikkeling van Mariënpark, inclusief 52 koopwoningen, 56 huurwoningen, verpleeghuis- en verzorgingsplaatsen, en voorzieningen zoals een huisarts en restaurant. Tijdens eerdere vergaderingen en informatieavonden zijn ruimtelijke uitgangspunten en stedenbouwkundige opzet besproken. Het definitieve ontwerp voldoet grotendeels aan deze uitgangspunten, zoals een slank hoekaccent en een aantrekkelijke binnenhof. Er zijn echter aanpassingen nodig, zoals voldoende parkeerplaatsen en verbeteringen aan de hoekbebouwing. Vidomes, de initiatiefnemer, heeft toegezegd deze aanpassingen door te voeren. Communicatie met omwonenden wordt verbeterd door samenwerking met Vidomes en de oprichting van een klankbordgroep. Het bouwplan wordt op 22 april 2008 ingediend voor verdere behandeling en vrijstellingsprocedures.
-
Raadsvoorstel tot het vaststellen van de aanpassing van de Stedenbouwkundige randvoorwaarden en het aanpassen van het oorspronkelijke bouwplan .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot het vaststellen van de aanpassing van de Stedenbouwkundige randvoorwaarden en het aanpassen van het oorspronkelijke bouwplan." Het voorstel richt zich op het aanpassen van een bouwplan ontwikkeld door Vidomes, na overleg met omwonenden die een alternatief plan hebben voorgesteld. Het oorspronkelijke plan is aangepast om tegemoet te komen aan enkele bezwaren van de bewoners, met name door het verminderen van de bouwhoogte aan de Prins Bernhardlaan en Mozartlaan. Het voorstel benadrukt de noodzaak om het aangepaste plan snel in te dienen vanwege de inwerkingtreding van nieuwe wetgeving.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde beschrijvingen van zowel het oorspronkelijke als het alternatieve plan, de reacties daarop, en de voorgestelde aanpassingen. Er zijn echter enkele technische en financiële details die verder uitgewerkt kunnen worden.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde aanpassingen van de stedenbouwkundige randvoorwaarden en het bouwplan. De raad speelt een beslissende rol in het al dan niet goedkeuren van de wijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het goedkeuren van het aangepaste plan of het heroverwegen van het gehele bouwplan, wat aanzienlijke vertragingen en extra kosten met zich mee zou brengen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er een tijdsdruk is aangegeven (indiening voor 1 juli 2008), ontbreken specifieke meetbare doelen en criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële implicaties zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de voorgestelde aanpassingen van de stedenbouwkundige randvoorwaarden en het bouwplan.
Participatie:
Het voorstel beschrijft een participatieproces met omwonenden, waarbij hun alternatieve plan is besproken. Hoewel er geen overeenstemming is bereikt, zijn enkele bewonerswensen in het aangepaste plan verwerkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op stedenbouwkundige en functionele aspecten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel schat de extra kosten van vertraging op circa 3,1 miljoen euro. Er wordt echter niet duidelijk aangegeven hoe deze kosten gedekt worden, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bouwplan Vidomes Omwonenden Alternatief plan Parkeren Verkeersonderzoek Stedenbouwkundige randvoorwaarden Woonkwaliteit Goudappel Coffeng CommunicatieprocesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot vaststellen bouwplan Marienpark met aanpassingen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot vaststellen bouwplan Marienpark met aanpassingen". Het plan omvat de herontwikkeling van Mariënpark met een mix van koop- en huurwoningen, verpleeghuisplaatsen, en diverse voorzieningen. Het ontwerp is getoetst aan ruimtelijke uitgangspunten en er zijn aanpassingen gedaan op basis van feedback. Er is aandacht voor parkeervoorzieningen, architectuur en sociale veiligheid. Vidomes, de initiatiefnemer, heeft de buurt betrokken via informatieavonden en een klankbordgroep. Het voorstel vraagt de raad om goedkeuring van het bouwplan met de voorgestelde aanpassingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde informatie over de ruimtelijke en architectonische aspecten, parkeervoorzieningen, en communicatie met belanghebbenden. Echter, er zijn nog enkele openstaande punten, zoals de definitieve parkeersituatie en de uitwerking van de architectonische aanpassingen.
Rol van de raad:
De raad moet het bouwplan goedkeuren, inclusief de voorgestelde aanpassingen. Ze moeten ook toezien op de naleving van de gemaakte afspraken en toezeggingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen stedelijke ontwikkeling en de belangen van omwonenden, zoals parkeervoorzieningen en sociale veiligheid. Ook moeten ze kiezen hoe ze omgaan met eventuele bezwaren van bewoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, vooral met betrekking tot de parkeersituatie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de parkeervoorzieningen zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het bouwplan met de voorgestelde aanpassingen goedkeuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door middel van informatieavonden en een klankbordgroep. Er is echter ruimte voor verbetering in de communicatie met omwonenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel de groene inrichting van parkeergarages een duurzaam aspect kan zijn.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden deels besproken, zoals de kosten voor extra parkeerplaatsen die Vidomes op zich neemt. Er is echter geen uitgebreide financiële analyse of dekking aangegeven voor andere kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bouwplan Marienpark Vidomes Ruimtelijke uitgangspunten Parkeren Architectuurbeeld Woonservicezones Communicatie Sociale veiligheid Parkrand BinnenhofVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 20 Verslag raadsvergadering 18 maart 2008. (2008/10029)
Agendapunt 21 Lijst van ingekomen stukken raadsvergadering 22 april 2008. (2008/10050)
Agendapunt 17 Raadsvoorstel: Ontslag en benoeming in commissies (2008/10476).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Ontslag en benoeming in commissies" binnen de gemeente Leidschendam-Voorburg. De fractie Gemeentebelangen verzoekt om een wijziging in hun vertegenwoordiging in de raadscommissies. De heer N. Hooijmans zal zijn functie in de commissie voor Financiën en Control neerleggen, en de heer Q.F. Tolido wordt voorgedragen als zijn vervanger. Tegelijkertijd neemt de heer Tolido ontslag uit de commissie voor Openbaar Gebied. Het presidium stelt voor om deze voordracht te volgen en het bijgaande ontwerpbesluit goed te keuren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is beknopt maar volledig in de context van de gevraagde wijziging. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de betrokken personen en commissies.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en een besluit nemen over de voorgestelde wijzigingen in de commissievertegenwoordiging.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in de commissieleden, wat invloed kan hebben op de dynamiek en expertise binnen de commissies.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde personeelswisselingen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar het voorstel mist tijdsgebonden elementen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met de voorgestelde ontslag- en benoemingswijzigingen in de commissies.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de interne aard van de wijziging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, aangezien het een interne personeelswijziging betreft.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen genoemd, wat aannemelijk is gezien de aard van het voorstel. Eventuele kosten zouden binnen bestaande budgetten moeten worden opgevangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeentebelangen Raadscommissies Vertegenwoordiging Financiën en Control Openbaar Gebied Wisseling N. Hooijmans Q.F. Tolido Ontslag BenoemingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 19 Motie GroenLinks: Kappen met bomenkap.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Verslag vergadering gemeenteraad 22 april 2008 (2008/13053).
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 9 Raadsvoorstel tot vaststelling van de algemene subsidieverordening (2008/3153).
Agendapunt 12 Raadsvoorstel tot benoeming van de heer J. Roelofs tot commissielid welstand- en monumentencommissie. (2008/3231)
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om de heer J. Roelofs per 1 maart 2008 te benoemen als commissielid van de welstand- en monumentencommissie voor een periode van drie jaar. Hij vervangt de heer A. van Bergen. De benoeming is op aanbeveling van de Stichting Dorp, Stad en Land, die de commissie verzorgt. De commissie bestaat uit drie leden en er zijn geen financiële consequenties verbonden aan deze benoeming. Het voorstel zal worden gepubliceerd in lokale kranten. Daarnaast overweegt het college om de bevoegdheid voor het benoemen van commissieleden te delegeren aan het college zelf, om procedures te vereenvoudigen en administratieve lasten te verminderen. Dit voorstel zal later dit jaar aan de raad worden voorgelegd.
-
Raadsvoorstel tot benoeming van de heer J. Roelofs tot commissielid welstand- en monumentencommissie. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot benoeming van de heer J. Roelofs tot commissielid welstand- en monumentencommissie." Het voorstel betreft de benoeming van de heer J. Roelofs als commissielid van de welstand- en monumentencommissie in de gemeente Leidschendam-Voorburg, ter vervanging van de heer A. van Bergen. De benoeming is voorgesteld voor een periode van drie jaar, met de mogelijkheid tot herbenoeming. De commissie bestaat uit drie leden en wordt beheerd door de stichting Dorp, Stad en Land. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan deze benoeming.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de benoeming, het wettelijke kader, en de samenstelling van de commissie. Het biedt ook inzicht in de toekomstige plannen voor delegatie van benoemingsbevoegdheden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de benoeming van de heer J. Roelofs te bekrachtigen. Daarnaast wordt de raad geïnformeerd over een toekomstig delegatievoorstel.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de benoeming van de heer J. Roelofs en of zij in de toekomst de benoemingsbevoegdheid wil delegeren aan het college.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden (benoeming voor drie jaar). Het is realistisch en relevant binnen de context van de gemeentelijke procedures. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de benoeming van de heer J. Roelofs als commissielid.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om een benoemingskwestie.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, zoals expliciet vermeld in het document.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Welstand- en monumentencommissie J. Roelofs Stichting Dorp, Stad en Land Benoeming Delegatievoorstel Zittingstermijn Bouwverordening Dualiseringsgedachte H.C. de Kat F.D.A.C. MulderVerfijning van de zoekopdracht: