01-07-2015 Raad
Agendapunt 31 Vaststellen besluitenlijst raadsvergadering 15 juni 2015 (1367975) en 22 juni 2015 (1371468).
Agendapunt Opening
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4 Raadsvoorstel tot vaststelling van het bestemmingsplan Voorburg West/Park Leeuwenbergh (1349921).
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Raadsvoorstel: Project Bereikbaarheid Stompwijk, vaststellen projectscope en beschikbaar stellen uitvoeringskrediet (1356383).
-
Raadsvoorstel Project Bereikbaarheid Stompwijk vaststellen projectscope en beschikbaar stellen uit.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Project Bereikbaarheid Stompwijk
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Project Bereikbaarheid Stompwijk: vaststellen projectscope en beschikbaar stellen uitvoeringskrediet." Het doel is om de raad te laten beslissen over de definitieve scope van het project Bereikbaarheid Stompwijk en een uitvoeringskrediet vast te stellen. Er worden drie varianten gepresenteerd voor de reconstructie van de Stompwijkseweg, herinrichting van de Dr. van Noortstraat en aanleg van verbindingswegen. De kosten variëren van € 27,3 mln. tot € 29,4 mln. Het voorstel omvat ook de financiële dekking en de noodzaak om de geheimhouding van financiële bijlagen te bekrachtigen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt gedetailleerde informatie over de varianten, kostenramingen, financiële dekking en risico's. Echter, de geheimhouding van bijlage 3 beperkt de transparantie over de financiële details.
Rol van de raad:
De raad moet een keuze maken uit de voorgestelde varianten, het uitvoeringskrediet goedkeuren en de geheimhouding van de financiële bijlage bekrachtigen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen welke variant het beste aansluit bij de behoeften van de gemeenschap en de financiële haalbaarheid. Er moet ook worden overwogen hoe de kosten en risico's worden beheerd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van kosten en varianten. Echter, de tijdsgebonden aspecten zijn minder duidelijk, vooral gezien de risico's van vertraging. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de geheimhouding kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet een variant kiezen, het bijbehorende krediet goedkeuren en instemmen met de voorgestelde dekking en geheimhouding.
Participatie:
Het voorstel vermeldt consultaties met de Klankbordgroep en openbare bijeenkomsten, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen variëren per variant, met kosten tussen € 27,3 mln. en € 29,4 mln. De dekking komt uit reserves en bijdragen van derden, met een totale beschikbare dekking van € 30,2 mln. De financiële dekking lijkt adequaat, maar de geheimhouding van bijlage 3 beperkt de transparantie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Project Bereikbaarheid Stompwijk Verbindingsweg Stompwijkseweg Dr. van Noortstraat Uitvoeringskrediet Varianten Kostenraming Klankbordgroep Bodemverontreiniging RisicoanalyseVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Raadsbesluit tot bekrachtigen opgelegde geheimhouding op bijlagen bij het raadsvoorstel 'Alternatieve scenario's Duivenvoordecorridor'(1360377).
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft "Alternatieve scenario’s Duivenvoordecorridor". Het doel is om nieuwe scenario's te ontwikkelen voor de Duivenvoordecorridor, een gebied dat oorspronkelijk bedoeld was voor woningbouw om de sanering van glastuinbouw en landschapsversterking te financieren. Vanwege een verwacht verlies is een heroriëntatie nodig. Het voorstel beschrijft de eerste fase van het proces, waarin ideeën zijn verzameld en kansrijke scenario's zijn geïdentificeerd. De tweede fase zal deze scenario's verder uitwerken, zodat de gemeenteraad in oktober een weloverwogen beslissing kan nemen over de toekomstige invulling van het gebied.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van procesbeschrijving en doelstellingen. Het biedt een duidelijk overzicht van de stappen die zijn genomen en de geplande vervolgstappen. Echter, de geheimhouding van bepaalde bijlagen beperkt de transparantie over de specifieke scenario's.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het beoordelen en kiezen van de scenario's voor de Duivenvoordecorridor. Ze moeten richting geven aan welke scenario's verder uitgewerkt worden en uiteindelijk een besluit nemen over de invulling van het gebied.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen verschillende ontwikkelingsscenario's die variëren in focus en impact, zoals woningbouw, recreatie, en duurzaamheid. Ze moeten ook beslissen over de mate van risico en investering die ze bereid zijn te accepteren.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat de doelen en criteria voor succes niet volledig zijn uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen voor de uiteindelijke resultaten, behalve de geplande besluitvorming in oktober.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten welke scenario's verder uitgewerkt worden en uiteindelijk kiezen voor een definitieve invulling van de Duivenvoordecorridor.
Participatie:
Het voorstel vermeldt beperkte participatie van inwoners en ondernemers in de vroege stadia, met plannen voor bredere communicatie na de besluitvorming. Dit kan als een gemis aan participatie worden gezien.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een thematisch perspectief, maar het is niet duidelijk hoe dit concreet wordt geïntegreerd in de scenario's.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent dat het verwachte verlies niet volledig kan worden geëlimineerd, maar sommige scenario's kunnen het verlies verminderen. De kosten voor de heroriëntatie worden gedekt door het budget voor ambtelijke advisering en de herziening van de grondexploitatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duivenvoordecorridor Heroriëntatie Scenario's Woningbouw Landschap Innovatieve oplossingen Ruimtelijke kwaliteit Procesvoorstel Grondexploitatie CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Raadsbrief: Uitkomst onderzoek informatiebehoefte ouderen 65+ (1367623).
Agendapunt 8 Raadsvoorstel: Onderwijsvisie Leidschendam-Voorburg (1364491).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Onderwijsvisie Leidschendam-Voorburg". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe onderwijsvisie voor de gemeente Leidschendam-Voorburg, ontwikkeld in samenwerking met inwoners, maatschappelijke partners en de gemeente. De visie omvat zes speerpunten: Integrale Kindcentra, Brede scholen voortgezet onderwijs, Gezonde en veilige scholen, Onderwijshuisvesting, Relatie onderwijs-arbeidsmarkt, en Passend onderwijs. Deze speerpunten vormen de basis voor een Lokale Educatie Agenda, die verder zal worden uitgewerkt met partners. De visie is bedoeld om een gezamenlijke inspanning te bevorderen en de uitvoering ervan heeft financiële implicaties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een duidelijke structuur biedt met zes speerpunten en een plan voor verdere uitwerking met maatschappelijke partners. Het bevat ook een financiële toelichting en een communicatieplan.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd de onderwijsvisie vast te stellen. Daarnaast zal de raad op de hoogte worden gehouden van de voortgang van de uitvoeringsagenda en de financiële invulling daarvan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering en financiering van de zes speerpunten binnen de onderwijsvisie. Er moeten keuzes worden gemaakt over hoe de middelen worden verdeeld en welke speerpunten mogelijk meer aandacht of middelen vereisen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat concrete meetbare doelen en tijdlijnen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar verdere specificatie van de uitvoeringsagenda is nodig.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de onderwijsvisie vast te stellen en akkoord te gaan met de voorgestelde financiële reservering in de Kadernota.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door de betrokkenheid van inwoners en maatschappelijke partners bij de ontwikkeling van de visie en de uitvoeringsagenda.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als onderdeel van het coalitieakkoord, maar het is niet expliciet uitgewerkt in de speerpunten van de onderwijsvisie.
Financiële gevolgen:
Er wordt voorgesteld om structureel € 75.000,00 te reserveren voor de uitvoering van de onderwijsvisie. Verdere details over de financiële invulling zullen worden verstrekt als onderdeel van de uitvoeringsagenda.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onderwijsvisie Speerpunten Integrale Kindcentra Brede scholen voortgezet onderwijs Gezonde en veilige scholen Onderwijshuisvesting Relatie onderwijs - arbeidsmarkt Passend onderwijs Lokale Educatie Agenda Maatschappelijke partnersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel tot vaststelling Jaarstukken 2014 (1342630).
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Jaarstukken 2014
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jaarstukken 2014". Het voorstel legt verantwoording af over het gevoerde bestuur in 2014 door middel van een jaarverslag en jaarrekening. Het jaarverslag bespreekt de realisatie van doelstellingen en prestaties, terwijl de jaarrekening inzicht biedt in het financiële resultaat en vermogen van de gemeente. Het voorstel bevat een positief resultaat van € 9.232.000, waarvan een deel wordt voorgesteld om over te hevelen naar 2015 voor lopende projecten en de rest in de algemene reserve te storten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het zowel een financiële als inhoudelijke verantwoording biedt over het jaar 2014. Het bevat gedetailleerde informatie over de besteding van middelen en de voortgang van projecten.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de jaarstukken vast te stellen, inclusief de voorgestelde begrotingswijzigingen en de bestemming van het positieve rekeningresultaat.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de bestemming van het positieve resultaat, inclusief het overhevelen van projectbudgetten naar 2015 en het storten van resterende middelen in de algemene reserve.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in termen van financiële verantwoording en projectdoelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onzekerheden rond de 3 decentralisaties kunnen een punt van aandacht zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het jaarverslag en de jaarrekening 2014 vast te stellen, evenals de voorgestelde begrotingswijzigingen en de bestemming van het positieve resultaat.
Participatie:
Het voorstel vermeldt participatie in de context van het participatiebudget, maar er is geen specifieke informatie over burgerparticipatie in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft positieve financiële gevolgen met een overschot van € 9.232.000. Het geeft aan hoe dit overschot gedekt en besteed wordt, inclusief het overhevelen van budgetten naar 2015 en het storten van resterende middelen in de algemene reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2014 Jaarverslag Jaarrekening Positief resultaat Projectbudgetten Centrale huisvesting Decentralisaties Stimuleringsgelden Participatiebudget BestemmingsreservesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 10 Raadsbrief: Plan van aanpak Herontwikkeling Klein Plaspoelpolder (1342460). Raadsvoorstel: Financiering plan van aanpak Herontwikkeling Plaspoelpolder (1340527).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Financiering plan van aanpak Herontwikkeling Klein Plaspoelpolder". Het plan van aanpak is een vervolg op de eerder vastgestelde ontwikkelvisie voor het gebied Klein Plaspoelpolder (KPP). Het doel is om de ontwikkelvisie te operationaliseren door een budget van €270.500 voor 2015 beschikbaar te stellen. Dit budget is bedoeld voor processturing, communicatie, participatie, en verkennend onderzoek. Een deel van de kosten wordt gedekt door kostenverhaal op derden, terwijl de gemeente voor een ander deel moet voorinvesteren, met de verwachting dat deze kosten later worden terugverdiend via grondverkoop en aanvullend kostenverhaal.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van financiële dekking en de stappen die nodig zijn om het plan van aanpak uit te voeren. Het biedt echter weinig details over de specifieke activiteiten binnen het plan van aanpak en de exacte rolverdeling tussen betrokken partijen.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om een budget van €233.000 beschikbaar te stellen uit de algemene reserve om het plan van aanpak uit te voeren. De raad moet ook instemmen met het voorstel om toekomstige grondopbrengsten aan de algemene reserve toe te voegen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het gebruik van de algemene reserve voor de voorinvestering en of ze vertrouwen hebben in de haalbaarheid van het kostenverhaal en de terugverdienmogelijkheden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er financiële doelen zijn, ontbreken specifieke tijdlijnen en meetbare resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige grondopbrengsten kan als een risico worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het voorgestelde budget van €233.000 uit de algemene reserve willen vrijmaken voor de uitvoering van het plan van aanpak.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er actief is gecommuniceerd met betrokkenen via een klankbordgroep en e-mailing, maar geeft geen gedetailleerde informatie over de mate van participatie of de invloed van betrokkenen op het plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het is onduidelijk of en hoe duurzaamheid in de herontwikkeling wordt geïntegreerd.
Financiële gevolgen:
De totale kosten voor 2015 bedragen €270.500. Een deel wordt gedekt door kostenverhaal op derden, terwijl €233.000 uit de algemene reserve moet komen. Er is een verwachting dat deze kosten worden terugverdiend via grondverkoop en aanvullend kostenverhaal, maar dit is afhankelijk van toekomstige ontwikkelingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herontwikkeling Klein Plaspoelpolder Ontwikkelvisie KPP Plan van aanpak Budget 2015 Kostenverhaal Algemene reserve Grondverkoop Planeconomische verkenning Tijdelijksheidsinitiatief Communicatie en participatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsvoorstel tot vaststellen van het ruimtelijk kader Zürich-locatie (1342254)
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen ruimtelijk kader Zürich-locatie". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om het ruimtelijk kader voor de herontwikkeling van de Zürich-locatie vast te stellen. De eigenaar van het huidige kantoorgebouw wil het slopen en vervangen door woningen, waarvoor een wijziging van het bestemmingsplan nodig is. Het proces omvatte een informatiebijeenkomst met buurtbewoners en de oprichting van een klankbordgroep om de wensen van de gemeenschap te integreren. Het kader richt zich op behoud van het groene karakter, laagbouw, en het oplossen van parkeervraagstukken op de locatie zelf.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de aanleiding, het proces, als de inhoudelijke eisen van het ruimtelijk kader beschrijft. Het betrekt de gemeenschap en geeft een overzicht van de reacties en aanpassingen die zijn gedaan.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd het ruimtelijk kader vast te stellen, wat een formele goedkeuring inhoudt voor de herontwikkeling en de bijbehorende wijziging van het bestemmingsplan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen woningbouw en behoud van het groene karakter, evenals de impact op de verkeersveiligheid en parkeerdruk in de omgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke eisen stelt aan de ontwikkeling. Echter, er ontbreken specifieke tijdlijnen en meetbare doelen voor de uitvoering.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het ruimtelijk kader al dan niet vast te stellen, waarmee de herontwikkeling kan doorgaan.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van buurtbewoners via bijeenkomsten en een klankbordgroep, wat bijdraagt aan draagvlak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd door het behoud van het groene karakter, maar verdere verduidelijking over duurzame bouwpraktijken ontbreekt.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ruimtelijk kader Herontwikkeling Zürich-locatie Woningbouw Bestemmingsplan Intentieovereenkomst Klankbordgroep Informatieavond Groen karakter ParkerenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsvoorstel tot vaststellen van de Huisvestingsverordening juli 2015 gemeente Leidschendam-Voorburg (1350013).
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Huisvestingsverordening juli 2015 gemeente Leidschendam-Voorburg
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Huisvestingsverordening juli 2015 gemeente Leidschendam-Voorburg". Het doel is om de bestaande huisvestingsverordening aan te passen aan de nieuwe Huisvestingswet 2014, die op 1 januari 2015 in werking is getreden. Belanghebbenden, waaronder de Provincie Zuid-Holland en Huurdersvereniging Respectus, hebben hun zienswijzen ingediend. De verordening is onderworpen aan een kwaliteitstoets in samenwerking met andere Haaglanden-gemeenten, wat heeft geleid tot redactionele aanpassingen. De raad wordt voorgesteld om de aangepaste verordening per 1 juli 2015 vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzaak van de aanpassing, de inspraakprocedure, en de betrokkenheid van belanghebbenden beschrijft. Er is een inspraakverslag bijgevoegd dat de zienswijzen en aanpassingen documenteert.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde huisvestingsverordening vast te stellen. Dit houdt in dat zij de wijzigingen moeten beoordelen en goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde wijzigingen voldoende tegemoetkomen aan de eisen van de Huisvestingswet 2014 en de belangen van de lokale gemeenschap. Er moet ook worden overwogen of de inspraakreacties adequaat zijn verwerkt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke deadline heeft (1 juli 2015). Het is meetbaar in termen van de vaststelling van de verordening. Er zijn geen duidelijke inconsistenties vermeld in de samenvatting.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de concept Huisvestingsverordening juli 2015 vast te stellen of verdere wijzigingen aan te brengen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat belanghebbenden de kans hebben gehad om hun zienswijzen in te dienen. Dit duidt op een participatief proces, hoewel de details van de participatie niet uitgebreid worden besproken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in de samenvatting. Het is onduidelijk of er financiële implicaties zijn verbonden aan de implementatie van de nieuwe verordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvestingsverordening Huisvestingswet 2014 Inspraak Zienswijze Provincie Zuid-Holland Huurdersvereniging Respectus Sociale Verhuurders Haaglanden Woonruimteverdeelsysteem Kwaliteitstoets WoningcorporatiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Raadsvoorstel tot vaststellen van het ruimtelijk kader Marcellus Emantslaan 19 (1342249).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen ruimtelijk kader Marcellus Emantslaan 19". Het doel is om een ruimtelijk kader vast te stellen voor de herontwikkeling van de locatie Marcellus Emantslaan 19 in Voorburg, waar momenteel een leegstaand schoolgebouw staat. De eigenaar, ROC Mondriaan, en Bouw- en aannemersbedrijf Schouten b.v. willen de locatie transformeren naar woningbouw, waarvoor een bestemmingsplanwijziging nodig is. Het proces omvatte een informatiebijeenkomst met buurtbewoners, waarbij wensen zoals laagbouw en behoud van groen werden besproken. Het kader is afgestemd op deze wensen en vormt de basis voor de herziening van het bestemmingsplan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de achtergrond, het proces, de betrokken partijen en de belangrijkste aandachtspunten van het ruimtelijk kader beschrijft. Het biedt een duidelijk overzicht van de stappen die zijn genomen om tot het huidige voorstel te komen.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om het ruimtelijk kader vast te stellen. Dit betekent dat de raad de plannen moet goedkeuren, zodat de herontwikkeling van de locatie kan doorgaan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde herontwikkeling en de bijbehorende wijzigingen in het bestemmingsplan. Dit omvat keuzes over woningtype, hoogte van de bebouwing, en de inpassing van de Guido Gezellestraat.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist concrete meetbare doelen en tijdsgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het ruimtelijk kader al dan niet vast te stellen, wat de weg vrijmaakt voor de bestemmingsplanwijziging en de herontwikkeling van de locatie.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van buurtbewoners via informatiebijeenkomsten en een klankbordgroep. Dit heeft geleid tot een breed draagvlak voor het ruimtelijk kader.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op woningtype, groenbehoud en parkeeroplossingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit aspect lijkt niet in detail behandeld te zijn in het document.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ruimtelijk kader Herontwikkeling Marcellus Emantslaan 19 Woningbouw Bestemmingsplanwijziging Informatie bijeenkomst Klankbordgroep Guido Gezellestraat Parkeren GroenbehoudVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Raadsvoorstel: prestatieverantwoording ISV3 (1355402).
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Raadsvoorstel tot vaststellen van het ruimtelijk kader Damlaan 66-68 Leidschendam (1342224).
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststellen ruimtelijk kader Damlaan 66-68 Leidschendam
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen ruimtelijk kader Damlaan 66-68 Leidschendam". Het doel is om een ruimtelijk kader vast te stellen voor de herontwikkeling van de locatie Damlaan 66-68. De eigenaar wil de bestaande bebouwing slopen en een groter bouwvolume realiseren met appartementen en een winkelruimte. Het bestemmingsplan moet hiervoor worden gewijzigd. Het proces omvatte informatiebijeenkomsten met de buurt om wensen en suggesties te verzamelen, die zijn meegenomen in het kader. Het voorstel heeft een breed draagvlak en richt zich op het behoud van de cultuurhistorische waarde van de omgeving.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel het proces als de inhoudelijke aspecten van het ruimtelijk kader behandelt. Het beschrijft de betrokkenheid van de buurt en de ontwikkelaar, en geeft inzicht in de randvoorwaarden voor de herontwikkeling.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd het ruimtelijk kader vast te stellen. Dit betekent dat de raad de plannen moet goedkeuren, zodat de herziening van het bestemmingsplan kan worden voortgezet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen stedelijke ontwikkeling en het behoud van cultuurhistorische waarden. Ook moet worden overwogen of de voorgestelde bouwmassa en het programma aansluiten bij de lokale behoeften en wensen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beschreven randvoorwaarden en het proces. Het is tijdgebonden door de geschetste tijdlijn van bijeenkomsten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het vaststellen van het ruimtelijk kader voor Damlaan 66-68, waarmee de herontwikkeling kan worden voortgezet.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het organiseren van informatiebijeenkomsten en het verzamelen van buurtwensen, wat heeft geleid tot een breed draagvlak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op cultuurhistorische waarden en stedelijke inpassing.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ruimtelijk kader Herontwikkeling Bestemmingsplan Niersman Projectontwikkeling B.V. Informatie bijeenkomst Schetsontwerp Parkeren Bouwmassa Woningbouwprogramma DraagvlakVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Raadsvoorstel tot vaststellen ontwerp verklaring van geen bedenkingen voor het oprichten van veertien woningen aan de Maalderijstraat en Schoorlaan te Leidschendam (1360690).
-
Raadsvoorstel Vaststelling ontwerp verklaring van geen bedenkingen voor het oprichten van veertien.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststelling ontwerp verklaring van geen bedenkingen voor het oprichten van veertien woningen aan de Maalderijstraat en Schoorlaan te Leidschendam." Het voorstel betreft de aanvraag van een omgevingsvergunning voor de bouw van veertien eengezinswoningen. Deze bouw wijkt af van het geldende bestemmingsplan, waardoor een projectafwijkingsbesluit nodig is. De gemeenteraad moet een ontwerpverklaring van geen bedenkingen afgeven. Indien er geen zienswijzen worden ingediend, kan deze verklaring definitief worden gemaakt zonder verdere raadsbesluiten. De kosten zijn gedekt door een samenwerkingsovereenkomst met de ontwikkelaars.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een samenvatting van de aanvraag, een toelichting op de afwijkingen van het bestemmingsplan, de juridische kaders, en de financiële aspecten. Echter, meer gedetailleerde informatie over de impact op de omgeving en eventuele bezwaren van omwonenden zou nuttig kunnen zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet een ontwerpverklaring van geen bedenkingen afgeven. Dit is een noodzakelijke stap in de procedure om de omgevingsvergunning te kunnen verlenen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de afwijkingen van het bestemmingsplan en of zij de ontwerpverklaring van geen bedenkingen willen afgeven. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er bezwaren van omwonenden zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en realistisch, maar mist meetbare doelen en een tijdsgebonden plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op de omgeving is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de ontwerpverklaring van geen bedenkingen willen afgeven en deze als definitief willen aanmerken indien er geen zienswijzen worden ingediend.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de ontwerpverklaring en bijbehorende stukken ter inzage worden gelegd, waarbij belanghebbenden zienswijzen kunnen indienen. Dit biedt een vorm van participatie, maar de mate van betrokkenheid van de gemeenschap voorafgaand aan dit punt is onduidelijk.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. Het zou nuttig zijn om te weten of er duurzame bouwmethoden of materialen worden gebruikt.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen voor de gemeente zijn beperkt, aangezien alle kosten zijn afgewenteld op de ontwikkelende partijen via een samenwerkingsovereenkomst. Hierdoor is het niet nodig een exploitatieplan vast te stellen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Eengezinswoningen Maalderijstraat Schoorlaan Bestemmingsplan Projectafwijkingsbesluit Archeologisch onderzoek Parkeergarage Ruimtelijke onderbouwing ZienswijzenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Raadsvoorstel tot instemmen met het uitwerken van het voorlopig basisontwerp De Rietvink naar een definitief ontwerp (1355728).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "De Rietvink 2016". Het voorstel betreft de ophoging en herinrichting van de wijk De Rietvink in Leidschendam-Voorburg. Sinds de aanleg van de wijk in de jaren '90 is er sprake van verzakking, en de riolering voldoet niet meer aan de eisen. In samenspraak met bewoners is een voorlopig basisontwerp (VO) opgesteld dat binnen de gemeentelijke kaders past. Het voorstel omvat de ophoging van de openbare ruimte en biedt twee scenario's voor de particuliere voortuinen. De kosten worden geraamd op € 5 miljoen, exclusief particuliere voortuinen. Het definitieve ontwerp (DO) volgt na verdere uitwerking.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de problematiek, de voorgestelde oplossingen, en de betrokkenheid van bewoners. Er is echter nog geen definitieve financiële dekking aangegeven, wat een belangrijk aspect is voor de volledigheid.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het voorlopig basisontwerp en de keuze voor scenario 2 voor de particuliere voortuinen. Daarnaast moet de raad een besluit nemen over het toekennen van een uitvoeringskrediet voor de verdere uitwerking en uitvoering van het project.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen de twee scenario's voor de particuliere voortuinen en beslissen over de toekenning van financiële middelen voor het project. Er moet ook een afweging worden gemaakt tussen de kosten en de mate van betrokkenheid van de gemeente bij particuliere terreinen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en realistische financiële dekking zijn nog niet volledig uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking moet nog worden vastgesteld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het voorlopig basisontwerp verder uit te werken in een definitief ontwerp en om scenario 2 voor de particuliere voortuinen te kiezen. Ook moet de raad beslissen over de toekenning van een uitvoeringskrediet.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie met bewoners, die betrokken zijn geweest bij het opstellen van het voorlopig basisontwerp. Er is een klankbordgroep en er zijn meerdere bijeenkomsten geweest om input van bewoners te verzamelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de oplossing voor de verzakkingen en de herinrichting van de openbare ruimte voor 30 jaar moet meegaan. Er wordt gestreefd naar een duurzame oplossing die de veiligheid en toegankelijkheid waarborgt.
Financiële gevolgen:
De kosten voor de uitvoering van het basisontwerp worden geraamd op € 5 miljoen, exclusief de particuliere voortuinen. Er is nog geen definitieve dekking aangegeven, maar er wordt onderzocht in hoeverre er dekking kan worden gevonden binnen bestaande budgetten voor riolering, onderhoud wegen, groen, verkeer en vervoer.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verzakkingen Basisontwerp Openbare ruimte Participatie Riolering Ophoging Veiligheid Nutspartijen Particulier terrein KostenramingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 18 Raadsvoorstel: Ontwikkeling glastuingebouwgebied Meeslouwerpolder Stompwijk (1350551).
-
Begrotingswijziging 13, 2015, bijlage bij raadsvoorstel Ontwikkeling Meeslouwerpolder Stompwijk (133.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Ontwikkeling glastuinbouwgebied Meeslouwerpolder Stompwijk". Het richt zich op de herontwikkeling van het glastuinbouwgebied in de Meeslouwerpolder, waarbij een combinatie van glastuinbouw en andere lokale bedrijvigheid wordt voorgesteld. Dit vereist instemming van de Provincie Zuid-Holland. Het voorstel benadrukt de noodzaak van een eenduidige strategie voor de ontwikkeling van het gebied, gezien de invloed op omliggende infrastructuur en de kern van Stompwijk. Er wordt een voorbereidingsbudget van €140.000 gevraagd om het proces te ondersteunen, met de intentie om een economisch vitaal gebied te creëren dat ruimte biedt aan zowel tuinders als andere ondernemers.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de huidige situatie, de noodzaak voor verandering, en de stappen die moeten worden genomen. Echter, de geheimhouding van de strategie kan als een beperking worden gezien voor de transparantie.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het toekennen van het voorbereidingsbudget en het bekrachtigen van de geheimhouding van de strategie. Daarnaast speelt de raad een rol in het goedkeuren van de uiteindelijke ontwikkelstrategie.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de voorgestelde functiemenging en de bijbehorende financiële investering steunen. Er moet ook worden besloten of de geheimhouding van de strategie gerechtvaardigd is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het heeft specifieke doelen en een tijdsgebonden budgetaanvraag. Echter, de meetbaarheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk, vooral omdat de uiteindelijke strategie nog moet worden ontwikkeld. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de geheimhouding kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over het toekennen van het voorbereidingsbudget van €140.000 en de geheimhouding van de strategie.
Participatie:
Het voorstel benadrukt een open en interactief proces met bewoners en ondernemers, hoewel de geheimhouding van de strategie hier mogelijk een belemmering vormt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd, gezien de focus op een economisch vitaal en ruimtelijk kwalitatief gebied. Echter, specifieke duurzaamheidsmaatregelen worden niet uitgebreid besproken.
Financiële gevolgen:
Er wordt een voorbereidingsbudget van €140.000 gevraagd, te dekken uit de Algemene Reserve Vrijbesteedbaar. Er is geen gedetailleerd financieel plan voor de lange termijn, maar er wordt verwacht dat verdere financiering in samenwerking met de provincie wordt besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Meeslouwerpolder Glastuinbouw Stompwijk Provincie Zuid-Holland Bedrijvigheid Functiemenging Ontwikkelingsstrategie Ruimtelijke kwaliteit Voorbereidingsbudget ProcesafsprakenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 19 Raadsvoorstel: alternatieve scenario's Duivenvoordecorridor (1357715).
Samenvatting
De tekst betreft een aanvulling op een raadsvoorstel over de Duivenvoordecorridor, waarin een procesvoorstel wordt gedaan voor het betrekken van inwoners bij de ontwikkeling van alternatieve scenario's voor het gebied. De portefeuillehouder heeft toegezegd ideeën van inwoners te verzamelen en te onderzoeken hoe zij betrokken kunnen worden bij de besluitvorming. Het consultatieproces wordt geïntegreerd met de uitwerking van kansrijke scenario's en omvat verschillende fasen, van idee-ontwikkeling tot een ontwikkelstrategie. Er wordt een consultatieproces voorgesteld dat bestaat uit een brainstormavond, een digitale ideeënbus en een terugkombijeenkomst. Deze activiteiten zijn bedoeld om draagvlak te creëren en de inbreng van inwoners te benutten in de besluitvorming. De kosten voor de consultatie worden geraamd op € 10.000 tot € 15.000 en maken deel uit van de totale heroriëntatiekosten. De planning voorziet in een reeks activiteiten van eind juni tot medio november, met een raadsbesluit over de invulling van de Duivenvoordecorridor in november. Na het raadsbesluit worden inwoners geïnformeerd tijdens een inloopavond.
-
Bijlage 3 Aanvulling op het raadsvoorstel Alternatieve scenarios Duivenvoordecorridor.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Aanvulling op het raadsvoorstel Alternatieve scenario's Duivenvoordecorridor
Samenvatting: Dit voorstel betreft een aanvulling op het raadsvoorstel voor de Duivenvoordecorridor, gericht op het betrekken van inwoners bij de heroriëntatie van het gebied. Het bevat een procesvoorstel voor consultatie, waarbij ideeën van inwoners worden verzameld om de alternatieve scenario's te verbeteren. Het proces omvat een brainstormavond, een digitale ideeënbus en een terugkombijeenkomst. De consultatie is bedoeld om draagvlak te creëren en de haalbaarheid van scenario's te verkennen, zonder de regie te verliezen. De kosten voor deze consultatie worden geraamd op €10.000 tot €15.000 en worden gedekt door de herziening van de grondexploitatie.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het beschrijven van de stappen voor consultatie en de betrokkenheid van inwoners. Het biedt een duidelijke planning en beschrijft de middelen die worden ingezet voor de consultatie. Echter, het blijft vaag over de specifieke inhoudelijke criteria waaraan de ideeën moeten voldoen.
Rol van de Raad
De raad speelt een beslissende rol in het goedkeuren van de uiteindelijke ontwikkelstrategie voor de Duivenvoordecorridor. De raad moet de resultaten van de consultatie en de voorgestelde ontwikkelstrategie beoordelen en hierover een besluit nemen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen in hoeverre de inbreng van inwoners invloed heeft op de uiteindelijke ontwikkelstrategie. Er moet een balans worden gevonden tussen participatie en het behouden van regie over het project.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, vooral met betrekking tot de verwachte uitkomsten van de consultatie. Er zijn geen duidelijke criteria voor wat als een succesvol resultaat wordt beschouwd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde consultatieaanpak en de uiteindelijke ontwikkelstrategie voor de Duivenvoordecorridor.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door middel van een brainstormavond, een digitale ideeënbus en een terugkombijeenkomst. Het doel is om ideeën van inwoners te verzamelen en deze te integreren in de besluitvorming.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een focuspunt in het voorstel, maar kan impliciet relevant zijn, afhankelijk van de aard van de ingediende ideeën en scenario's.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen van het voorstel zijn beperkt tot de kosten van de consultatie, geraamd op €10.000 tot €15.000. Deze kosten worden gedekt door de herziening van de grondexploitatie van de Duivenvoordecorridor.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duivenvoordecorridor Consultatie Alternatieve scenario's Inwoners Heroriëntatie Ideeënbus Brainstormavond Ontwikkelstrategie Planning MarktkwaliteitVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Alternatieve scenario’s Duivenvoordecorridor". Het doel is om alternatieve scenario's te ontwikkelen voor de Duivenvoordecorridor, een gebied dat oorspronkelijk bedoeld was voor woningbouw om de sanering van glastuinbouw te financieren. Vanwege een verwacht verlies op het project is een heroriëntatie nodig. Het voorstel beschrijft de eerste fase van het proces, waarin ideeën zijn verzameld en kansrijke scenario's zijn geïdentificeerd. De tweede fase omvat de verdere uitwerking van deze scenario's, zodat de gemeenteraad in oktober een weloverwogen besluit kan nemen over de toekomstige invulling van het gebied.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van procesbeschrijving en doelstellingen. Het biedt een duidelijk overzicht van de stappen die zijn genomen en de geplande vervolgstappen. Echter, de geheimhouding van bepaalde bijlagen beperkt de transparantie over de specifieke scenario's.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het beoordelen en kiezen van de meest geschikte scenario's voor de Duivenvoordecorridor. De raad moet ook besluiten over de bekrachtiging van geheimhouding van bepaalde documenten.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen verschillende ontwikkelingsscenario's, rekening houdend met financiële haalbaarheid, ruimtelijke kwaliteit en strategische belangen. Er moet ook een afweging worden gemaakt tussen het behoud van groene ruimte en de noodzaak van woningbouw.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat de scenario's nog verder moeten worden uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen voor de uiteindelijke implementatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de uitwerking van de kansrijke scenario's en de geheimhouding van de bijlagen. Uiteindelijk moet de raad in oktober een besluit nemen over de invulling van de Duivenvoordecorridor.
Participatie:
Participatie is beperkt in de eerste fase, met een focus op interne en externe experts. Inwoners en ondernemers worden pas na de besluitvorming geïnformeerd, wat kan leiden tot een gebrek aan betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een thematisch perspectief, maar het is onduidelijk hoe dit concreet wordt geïntegreerd in de scenario's. Het lijkt geen primaire focus te zijn.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent dat het verwachte verlies niet volledig kan worden geëlimineerd, maar sommige scenario's kunnen het verlies verminderen. De kosten voor de heroriëntatie worden gedekt door het budget voor ambtelijke advisering en de herziening van de grondexploitatie.
In conclusie, het voorstel biedt een gestructureerde aanpak voor de heroriëntatie van de Duivenvoordecorridor, maar er zijn nog veel onzekerheden en een gebrek aan concrete details over de scenario's en hun impact. De raad moet zorgvuldig overwegen welke scenario's verder moeten worden uitgewerkt en hoe participatie en duurzaamheid beter kunnen worden geïntegreerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duivenvoordecorridor Heroriëntatie Scenario's Woningbouw Landschap Innovatieve oplossingen Ruimtelijke kwaliteit Procesvoorstel Grondexploitatie CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 20 Raadsvoorstel: Stand van zaken heroriëntatie project Duivenvoordecorridor (1339890).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel: Stand van zaken heroriëntatie project Duivenvoordecorridor". Het voorstel informeert de gemeenteraad over de voortgang van de heroriëntatie van het Duivenvoordecorridor-project. Het oorspronkelijke plan, dat woningbouw als kostendrager gebruikt voor landschapsherstel en recreatie, wordt herzien. De heroriëntatie bestaat uit twee fasen: het verzamelen van ideeën en het opstellen van scenario's, gevolgd door het delen en bespreken van deze scenario's. De eerste fase richt zich op innovatieve oplossingen om het financiële tekort te verkleinen, met drie processporen: verbetering van het bestaande plan, alternatieve scenario's en verkoop van grondposities.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het schetsen van de huidige stand van zaken en de geplande stappen voor de heroriëntatie. Het biedt een duidelijk overzicht van de fasen en de betrokken partijen.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het beoordelen en goedkeuren van de voorgestelde scenario's en het uiteindelijke besluit over de voortgang van het project. De raad moet ook de geheimhouding van bepaalde bijlagen bekrachtigen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de richting van het project, inclusief de keuze tussen het verbeteren van het bestaande plan of het verkennen van alternatieve scenario's. Er moeten keuzes worden gemaakt over de balans tussen woningbouw, landschapsherstel en financiële haalbaarheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke fasen en tijdlijnen biedt. Echter, specifieke meetbare doelen en resultaten ontbreken, en er zijn geen duidelijke criteria voor succes gedefinieerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen over de voortgang van de heroriëntatie, inclusief het bekrachtigen van de geheimhouding van de bijlagen en het goedkeuren van de voorgestelde scenario's.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een open en transparant proces is met betrokkenen en geïnteresseerden, maar er wordt niet gedetailleerd ingegaan op specifieke participatieactiviteiten of -resultaten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het project zich richt op landschapsherstel en recreatieve mogelijkheden, maar het voorstel specificeert niet hoe duurzaamheid verder wordt geïntegreerd.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel erkent een geprognosticeerd financieel tekort en richt zich op het vinden van oplossingen om dit tekort te verkleinen. Er worden echter geen specifieke financiële cijfers of dekkingsplannen genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duivenvoordecorridor Heroriëntatie Woningbouw Landschap Scenario's Financieel tekort Brainstormsessies Ruimtelijke kwaliteit Provincie Zuid-Holland VoorschotenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 21 Raadsvoorstel: Plan van aanpak arbeidsmarktoffensief 2015-2018 (1365310)
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Plan van aanpak arbeidsmarktoffensief 2015-2018". Het richt zich op het beperken van het risico op tekorten in het BUIG-budget door de uitstroom van uitkeringsgerechtigden te bevorderen en de instroom te beperken. Dit sluit aan bij de doelstellingen van de sociale structuurvisie en het coalitieakkoord, die streven naar volwaardige deelname aan de samenleving en het activeren van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het plan omvat maatregelen die organisatorische bijsturing en extra inspanningen vereisen, gefinancierd uit overschotten op het participatiebudget en extra middelen van het College.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het beschrijven van de aanleiding, doelstellingen, en financiële implicaties. Echter, de communicatieplannen zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Rol van de raad:
De raad moet het plan van aanpak vaststellen en goedkeuren. Ze spelen een toezichthoudende rol in de uitvoering en evaluatie van de voorgestelde maatregelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen en inspanningen om de uitstroom van uitkeringsgerechtigden te bevorderen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de inzet van extra middelen en de focus op bepaalde doelgroepen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke doelen en tijdsbestekken heeft. Echter, de meetbare resultaten en specifieke evaluatiecriteria zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het plan van aanpak arbeidsmarktoffensief 2015-2018 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat werkgevers geraadpleegd zullen worden, maar er is geen uitgebreide participatie van andere belanghebbenden beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten organisatorische bijsturing en extra inspanningen, gefinancierd uit overschotten op het participatiebudget en een extra bedrag van €120.000 per jaar voor vier jaar. De dekking lijkt adequaat te zijn aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Arbeidsmarktoffensief Participatiewet BUIG budget Uitvoeringsprogramma Instroombeperking Uitstroombevordering Verdeelsystematiek Werkgeversservicepunt Sociale structuurvisie CoalitieakkoordVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 22 Raadsvoorstel: Nieuwbouw basisschool De Dijsselbloem met gymzaal en turnvoorziening (1349963).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Scenario's voor de voortgang van het nieuwbouwproject De Dijsselbloem en turnhal
Samenvatting: Het voorstel presenteert vijf scenario's voor de voortgang van het nieuwbouwproject voor De Dijsselbloem en een turnhal, gezien de financiële onhaalbaarheid van het huidige plan. De scenario's variëren van het stopzetten van het project tot het verhogen van het budget. Elk scenario heeft zijn eigen voor- en nadelen, zoals het voldoen aan wettelijke verplichtingen, het risico van stijgende bouwkosten, en de impact op tijdelijke huisvesting. De gemeenteraad moet een keuze maken die zowel financieel haalbaar is als voldoet aan de wettelijke eisen voor onderwijshuisvesting.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het presenteren van verschillende scenario's en het benoemen van de voor- en nadelen van elk scenario. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde financiële analyse en een duidelijke strategie voor participatie en duurzaamheid.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het maken van een beslissing over welk scenario te volgen. Ze moeten de financiële haalbaarheid, wettelijke verplichtingen en de impact op de gemeenschap in overweging nemen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het voldoen aan wettelijke verplichtingen voor onderwijshuisvesting en het beheren van de financiële beperkingen. Ze moeten ook beslissen of ze bereid zijn extra budget toe te wijzen of het project tijdelijk stop te zetten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of meetbare doelen voor de scenario's. Er zijn ook inconsistenties in de financiële haalbaarheid en de impact op de gemeenschap.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen welk scenario het beste aansluit bij de financiële mogelijkheden en wettelijke verplichtingen van de gemeente.
Participatie
Het voorstel zegt weinig over participatie. Er is geen duidelijke strategie voor het betrekken van belanghebbenden zoals de schoolgemeenschap en turnverenigingen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Dit kan een gemiste kans zijn om duurzame bouwpraktijken te integreren.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen variëren per scenario, maar over het algemeen is er sprake van een tekort van minimaal 30% van het beschikbare budget. Er wordt geen duidelijke dekking voor dit tekort aangegeven, behalve in het scenario van budgetverhoging, waar andere projecten worden vertraagd om middelen vrij te maken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuwbouw Kostenramingen Financieel tekort Onderwijsaccommodaties Turnvoorziening Integraal HuisvestingsPlan Budget verhogen Marktwerking Tijdelijke huisvesting AanbestedingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel Nieuwbouw basisschool De Dijsselbloem met gymzaal en turnvoorziening.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Nieuwbouw basisschool De Dijsselbloem met gymzaal en turnvoorziening". Het plan omvat de bouw van een nieuwe basisschool, een gymzaal en een turnvoorziening. Na een kostenraming bleek het oorspronkelijke budget ontoereikend door wijzigingen in het Bouwbesluit 2015, verouderde normvergoedingen en mogelijke veranderingen in de BTW-regelgeving. Het college heeft besloten extra financiële middelen beschikbaar te stellen om het project voort te zetten, gezien het maatschappelijke belang en de wettelijke verplichting tot scholenbouw. De financiering wordt deels gedekt door het uitstellen van een ander schoolproject, de Vijverhof, en door een aanbestedingsvoordeel bij sportaccommodaties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de oorzaken van het budgettekort, de overwogen scenario's en de gekozen oplossing. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de lange termijn financiële impact en de risico's van de BTW-wijzigingen.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en goedkeuren, inclusief de verschuiving van budgetten en de implicaties voor toekomstige projecten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het verhogen van het budget en het uitstellen van de nieuwbouw van de Vijverhof. Dit impliceert keuzes over prioritering van projecten en financiële planning.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen genoemd, en er is onzekerheid over de BTW-regelgeving.
Besluit voor de raad:
De raad moet besluiten om het aanvullende budget goed te keuren en de voorgestelde financiële dekking te accepteren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de gemeente en het schoolbestuur gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de communicatie met betrokken partijen, maar er is weinig detail over actieve participatie van deze groepen in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de aangescherpte eisen voor energiezuinigheid en binnenluchtkwaliteit in het Bouwbesluit 2015. Het voorstel benadrukt een "sober doch doelmatig duurzaam pand".
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel vraagt om een aanvullend budget van €1.485.000. De dekking komt deels van het uitstellen van de nieuwbouw van de Vijverhof en een aanbestedingsvoordeel bij sportaccommodaties. Er is echter een risico verbonden aan de mogelijke wijziging van de BTW-regelgeving.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuwbouw Basisschool De Dijsselbloem Gymzaal Turnvoorziening Kostenraming Bouwbesluit 2015 Normvergoeding BTW-sportvrijstelling Financiële middelen Integraal Huisvestingsplan (IHP)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 23 Raadsvoorstel: Lokaal inkoopplan jeugdhulp 2016 Leidschendam-Voorburg (1359309).
-
Analyse van het document
Analyse van het Lokaal Inkoopplan Jeugdhulp 2016 Leidschendam-Voorburg
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Lokaal Inkoopplan Jeugdhulp 2016 Leidschendam-Voorburg". Dit plan is een uitwerking van het Regionaal Inkoopkader Jeugdhulp 2016-2017 en beschrijft hoe de gemeente Leidschendam-Voorburg jeugdhulp lokaal inzet, welke budgetverdeling wordt gehanteerd en welke beleidsaccenten worden gelegd. Het plan dient als opdracht voor het Inkoopbureau H-10 om contracten met jeugdhulpaanbieders op te stellen. Het doel is om efficiënt en effectief de juiste jeugdhulp te bieden, met aandacht voor preventie, innovatie en specifieke doelgroepen zoals jeugdigen met een beperking.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de beleidsdoelen, budgettaire consequenties en de rol van verschillende stakeholders. Echter, de financiële details zijn voorlopig en afhankelijk van de Meicirculaire.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd het Lokaal Inkoopplan vast te stellen. De raad heeft inspraak gehad tijdens de totstandkoming van het plan en moet nu een definitief besluit nemen.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van beleidsdoelen, zoals de verschuiving van residentiële naar ambulante jeugdhulp en de focus op preventie en innovatie. Ook moet de raad beslissen over de budgettaire verdeling en eventuele aanpassingen na de Meicirculaire.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het bevat specifieke doelen en meetbare outcome-indicatoren, maar de tijdsgebondenheid is afhankelijk van externe factoren zoals de Meicirculaire. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de voorlopige financiële gegevens kunnen tot onzekerheid leiden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het Lokaal Inkoopplan vast te stellen, met de mogelijkheid tot aanpassing na de Meicirculaire.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door betrokkenheid van de raad, partners in het Centrum voor Jeugd & Gezin, het Jeugdteam, de Participatieraad, onderwijsinstellingen en vrijgevestigde aanbieders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in het voorstel, maar de focus op preventie en innovatie kan indirect bijdragen aan duurzame jeugdhulp.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn afhankelijk van de integratie-uitkering sociaal domein en aanvullende middelen. De budgetverdeling is voorlopig en kan worden aangepast na de Meicirculaire. De raad moet mogelijk andere keuzes maken als de uiteindelijke budgetten afwijken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lokaal Inkoopplan Jeugdhulp Regionaal Inkoopkader Haaglanden Inkoopbureau H-10 Jeugdhulpaanbieders Innovatieagenda Preventie Outcome indicatoren Monitoring BudgetverdelingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 24 Raadsvoorstel: Verlenen toestemming voor de eerste wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Inkoopbureau H-10 (1358807).
-
Raadsvoorstel Verlenen toestemming voor de eerste wijziging van de gemeenschappelijke regeling Inko.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verlenen toestemming voor de eerste wijziging van de gemeenschappelijke regeling Inkoopbureau H-10". Het voorstel betreft de wijziging van de juridische vorm van de gemeenschappelijke regeling van het Inkoopbureau H-10, dat verantwoordelijk is voor de inkoop van jeugdhulp in de regio Haaglanden. De wijziging houdt in dat de huidige regeling als openbaar lichaam wordt omgezet naar een bedrijfsvoeringsorganisatie, een vorm die sinds 1 januari 2015 mogelijk is onder de Wet gemeenschappelijke regelingen. Deze wijziging is technisch van aard en verandert niets aan de zeggenschapsverhoudingen of taken van het Inkoopbureau.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de noodzaak en de aard van de wijziging. Er is een overzicht van de wijzigingen en een toelichting op de juridische context.
Rol van de raad:
De raad moet toestemming geven voor de wijziging van de gemeenschappelijke regeling. De raad toetst op strijdigheid met het recht of algemeen belang.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijziging naar een bedrijfsvoeringsorganisatie, wat een lichtere bestuurlijke vorm is met rechtspersoonlijkheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de wettelijke deadline voor aanpassing. Het is meetbaar in termen van de juridische vormverandering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij toestemming verleent voor de wijziging van de gemeenschappelijke regeling naar een bedrijfsvoeringsorganisatie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een technische wijziging betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd, aangezien het een technische wijziging betreft zonder verandering in taken of bevoegdheden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inkoopbureau H-10 Bedrijfsvoeringsorganisatie Gemeenschappelijke regeling Jeugdhulp Rechtspersoonlijkheid Bestuurlijke aansturing Wet gemeenschappelijke regelingen Technische wijziging Zeggenschapsverhoudingen RekenkamercommissieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 25 Raadsvoorstel: Ondersteuning en Stimulering informele zorg (mantelzorgwaardering) (1361262).
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Ondersteuning en stimulering informele zorg
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Ondersteuning en stimulering informele zorg" in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het richt zich op de invulling van de jaarlijkse blijk van waardering voor mantelzorgers, zoals vereist door de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015. Het college stelt voor om deze waardering te organiseren in de vorm van ontmoetingen tussen mantelzorgers en het college, bijvoorbeeld tijdens een ontbijt of diner. Het doel is om mantelzorgers te ondersteunen en te waarderen zonder financiële compensatie, maar door in te spelen op hun wensen en behoeften.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg over de achtergrond, de noodzaak van mantelzorgwaardering, en de voorgestelde invulling. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over hoe de effectiviteit van deze aanpak gemeten zal worden.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en vaststellen. Hun rol is om te beoordelen of de voorgestelde invulling van de mantelzorgwaardering voldoet aan de behoeften van de gemeenschap en de beleidsdoelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de niet-financiële vorm van waardering en of de voorgestelde ontmoetingen voldoende zijn om mantelzorgers te ondersteunen en te waarderen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifiek en acceptabel is, ontbreekt het aan meetbare doelen en een tijdsgebonden plan voor evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde aanpak is niet onderbouwd met meetbare criteria.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de voorgestelde invulling van de mantelzorgwaardering en de bijbehorende financiële toewijzing.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat mantelzorgers worden aangemoedigd om deel te nemen aan de bijeenkomsten, maar er is geen uitgebreid participatieproces beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, hoewel de ondersteuning van mantelzorgers bijdraagt aan een duurzame zorgstructuur.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat er een structurele extra uitkering van 268.967 euro is vanuit het Rijk om de kosten voor ondersteuning en waardering van mantelzorgers te dekken. Dit lijkt voldoende om de voorgestelde activiteiten te financieren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mantelzorgers Waardering Ondersteuning Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015 Sociaal domein Ontmoeting Plan van aanpak Respijtzorgvoorzieningen Mezzo TympaaninstituutVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 26 Raadsvoorstel: Vorming budget t.b.v. Het Huis (1353676).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vorming budget t.b.v. Het Huis
Samenvatting: Het voorstel betreft de vorming van een budget om de vestiging van een 'begeleid wonen' voorziening met dagbesteding voor verstandelijk gehandicapten aan de Dobbelaan 10 mogelijk te maken. De gemeente Leidschendam-Voorburg wil hiervoor een samenwerkingsovereenkomst sluiten met stichting Het Huis, Arcade Capital B.V., Markenje B.V., en stichting ASVZ. De gemeente moet de grond bouwrijp maken, wat kosten met zich meebrengt. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om een budget van € 220.000 beschikbaar te stellen, gedekt door de opbrengst van de grondverkoop en ISV-gelden. Daarnaast wordt een vervroegde afschrijving van € 112.000 voorgesteld, gedekt uit de Algemene Reserve.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de samenwerkingsovereenkomst, de betrokken partijen, de financiële aspecten en de noodzaak voor het budget. Echter, meer gedetailleerde informatie over de planning en uitvoering van de werkzaamheden zou nuttig kunnen zijn.
Rol van de Raad
De gemeenteraad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het budget voor het bouwrijp maken van de grond en de vervroegde afschrijving van de boekwaarde van het huidige gebouw. De raad heeft de bevoegdheid om het budget goed te keuren of af te wijzen, wat invloed heeft op de voortgang van het project.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij het belangrijk vinden om te investeren in de zorgvoorziening voor verstandelijk gehandicapten en of zij akkoord gaan met de voorgestelde financiële dekking. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van prioriteiten zoals zorg, financiën en ruimtelijke ordening.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële aspecten. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de verwachte resultaten van het project. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria kunnen beter worden toegepast op de planning en uitvoering.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemmen met het beschikbaar stellen van het budget van € 220.000 en de vervroegde afschrijving van € 112.000, zoals voorgesteld in de begrotingswijziging.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces. De communicatie richt zich vooral op het informeren van de gemeenschap na het besluit.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het zou nuttig zijn om te overwegen hoe duurzaamheid kan worden geïntegreerd in de bouw en exploitatie van de voorziening.
Financiële Gevolgen
De totale gemeentelijke kosten worden geraamd op € 332.000. Het budget voor het bouwrijp maken van de grond (€ 220.000) wordt gedekt door de opbrengst van de grondverkoop (€ 165.000) en ISV-gelden (€ 55.000). De vervroegde afschrijving van € 112.000 wordt gedekt uit de Algemene Reserve. De financiële dekking is duidelijk uiteengezet in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begeleid wonen Dagbesteding Dobbelaan 10 Bouwrijp maken Samenwerkingsovereenkomst Stichting Het Huis Arcade Capital B.V. Markenje B.V. Stichting ASVZ Algemene ReserveVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 27 Raadsvoorstel 1e tussentijdse rapportage (1356518).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Eerste tussentijdse rapportage 2015
Samenvatting: De eerste tussentijdse rapportage van 2015 voor de gemeente Leidschendam-Voorburg behandelt de afwijkingen in de voortgang van de in de begroting vastgestelde speerpunten voor 2015. De rapportage toont een voorlopig overschot van € 1.459.000, voornamelijk door meevallers in de inkoop van huishoudelijke ondersteuning en dividenduitkeringen. Het investeringsplan is geactualiseerd met een verwachte realisatie van € 30,6 miljoen aan investeringen. De rapportage maakt de financiële gevolgen van het nieuwe coalitieakkoord inzichtelijk en monitort de voortgang van bezuinigingen die tot 2018 gefaseerd worden gerealiseerd. Een begrotingswijziging is bijgevoegd om de financiële planning aan te passen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de belangrijkste financiële afwijkingen en de gevolgen daarvan voor de begroting van 2015 behandelt. Het biedt inzicht in zowel positieve als negatieve financiële ontwikkelingen en voorziet in een plan voor eventuele aanpassingen in de begroting.
Rol van de Raad
De raad heeft de taak om de rapportage te beoordelen, de voorgestelde begrotingswijzigingen goed te keuren en te beslissen over eventuele aanvullende maatregelen om de begroting binnen de gestelde kaders te houden.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of de voorgestelde begrotingswijzigingen en de aanpak van de financiële afwijkingen acceptabel zijn. Er moeten keuzes worden gemaakt over hoe om te gaan met het overschot en de voortgang van de bezuinigingen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het concrete financiële cijfers en tijdsbestekken biedt. Echter, het is minder specifiek over de exacte maatregelen die genomen zullen worden om de afwijkingen binnen de kaders te houden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde begrotingswijzigingen en de aanpak van de financiële afwijkingen zoals gepresenteerd in de rapportage.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de tussentijdse rapportage.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze rapportage.
Financiële Gevolgen
De rapportage toont een voorlopig overschot van € 1.459.000 en bespreekt de financiële gevolgen van het nieuwe coalitieakkoord. Het geeft aan dat de financiële afwijkingen binnen de kaders van de programmabegroting moeten blijven, en dat een begrotingswijziging zal worden voorgesteld indien nodig. De dekking van de financiële gevolgen lijkt te zijn opgenomen in de bijgevoegde begrotingswijziging.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tussentijdse rapportage Begroting 2015 Overschot Huishoudelijke ondersteuning Dividenduitkering Eneco Investeringsplan Meevallers en tegenvallers Begrotingswijziging Bezuinigingen CoalitieakkoordVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 28 Raadsvoorstel tot vaststellen vergaderschema 2e helft 2015 (1373271)
Samenvatting
Het raadsvoorstel aan de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft het vaststellen van het vergaderschema voor de tweede helft van 2015. Het presidium heeft op 25 juni 2015 besloten om een vierwekelijks vergaderschema te hanteren. Het schema voor de tweede helft van 2015 is bijgevoegd bij het voorstel. De financiële consequenties van dit schema zullen in een volgende presidiumvergadering worden besproken. Het voorstel is ondertekend door de griffier en de voorzitter van het presidium.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststellen vergaderschema 2e helft 2015
Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen van het vergaderschema voor de tweede helft van 2015 voor de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg. Het presidium heeft besloten om een vierwekelijks vergaderschema te hanteren. Het schema is bijgevoegd bij het voorstel. De financiële consequenties van dit schema zullen in een volgende presidiumvergadering worden besproken.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is beknopt en richt zich specifiek op het vaststellen van het vergaderschema. Het bevat echter geen gedetailleerde informatie over de financiële consequenties, wat een belangrijk aspect is dat nog besproken moet worden.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om het voorgestelde vergaderschema goed te keuren of af te wijzen. Dit is een procedurele taak die de efficiëntie en planning van de raadsvergaderingen beïnvloedt.
Politieke keuzes
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk procedureel is. De raad moet echter beslissen of het vierwekelijkse schema voldoet aan hun behoeften en of het eventuele financiële implicaties accepteerbaar zijn.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral met betrekking tot de financiële consequenties. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria opgenomen.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of zij het voorgestelde vergaderschema voor de tweede helft van 2015 willen vaststellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Dit is begrijpelijk gezien de interne aard van het onderwerp.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de interne organisatie van raadsvergaderingen.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen worden niet in detail besproken in het voorstel. Er wordt vermeld dat deze in een volgende presidiumvergadering aan bod zullen komen, wat betekent dat de dekking van eventuele kosten nog onduidelijk is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vergaderschema Presidium 2015 Vaststellen Vierwekelijks Financiële consequenties Griffier Voorzitter Bijlage DoorrekeningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 29 Raadsvoorstel: Wijziging Verordening op de Vertrouwenscommissie (1350355).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg bespreekt een voorstel om de samenstelling van de vertrouwenscommissie te wijzigen. De huidige verordening, vastgesteld op 5 februari 2013, bepaalt dat de commissie uit maximaal zes leden bestaat, gekozen uit de gemeenteraad. Op 15 juli 2014 werd besloten dat de fractievoorzitters lid zouden zijn van deze commissie. Het nieuwe voorstel stelt voor om de raadsleden die deel uitmaken van het presidium als leden van de vertrouwenscommissie te benoemen. Dit betekent een wijziging van artikel 2, lid 1 van de verordening. De leden van de commissie hebben recht op een toelage van 5% van hun jaarlijkse vergoeding, zoals bepaald in het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden. Deze vergoeding wordt gedekt binnen het bestaande raadsbudget.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vertrouwenscommissie Verordening Burgemeester Fractievoorzitters Presidium Rechtspositiebesluit Toelage Raadsleden Benoeming FunctioneringsgesprekkenVerfijning van de zoekopdracht: