15-07-2014 Raad
Agendapunt Opening
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4 Raadsvoorstellen tot het vaststellen van de Jaarstukken 2013 (1134301/1140502), de eerste tussentijdse rapportage 2014 en eerste bestuursrapportage 2014 (1141621/1146577).
-
Raadsvoorstel Eerste tussentijdse rapportage 2014 en eerste bestuursrapportage 2014.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Eerste tussentijdse rapportage 2014 en eerste bestuursrapportage 2014
Samenvatting: De rapportage biedt een overzicht van de voortgang van de speerpunten uit de begroting van 2014 voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het document meldt dat de meeste activiteiten volgens planning verlopen, met een voorlopig overschot van € 1.409.000, voornamelijk door een meevaller in de dividenduitkering van Eneco. De rapportage bespreekt ook de voortgang van de bezuinigingen van € 23 miljoen, waarvan € 19,7 miljoen tegen eind 2014 gerealiseerd moet zijn. Er zijn risico's bij enkele taakstellingen, maar extra inspanningen worden verricht om deze te behalen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in termen van het bieden van een overzicht van de financiële situatie en de voortgang van de speerpunten en bezuinigingen. Het document geeft inzicht in zowel positieve als negatieve afwijkingen en biedt een plan voor verdere actie.
Rol van de Raad
De raad moet de rapportage beoordelen en goedkeuren, en eventueel besluiten nemen over voorgestelde begrotingswijzigingen. De raad speelt een toezichthoudende rol en moet ervoor zorgen dat de financiële doelen worden gehaald.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over het al dan niet goedkeuren van de voorgestelde maatregelen om de begroting in lijn te houden met de programmabegroting 2014. Er moeten keuzes worden gemaakt over hoe om te gaan met de risico's en onzekerheden in de taakstellingen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke financiële doelen en tijdlijnen biedt. Echter, er zijn onzekerheden bij enkele taakstellingen die de haalbaarheid kunnen beïnvloeden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de rapportage en de voorgestelde maatregelen goedkeuren, inclusief eventuele begrotingswijzigingen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze rapportage.
Financiële Gevolgen
De rapportage toont een voorlopig overschot van € 1.409.000, voornamelijk door een meevaller van Eneco. Er zijn risico's verbonden aan enkele taakstellingen, maar er worden inspanningen geleverd om deze te mitigeren. De financiële gevolgen worden gedekt binnen de kaders van de programmabegroting 2014, met eventuele aanpassingen in de tweede tussentijdse rapportage.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tussentijdse rapportage Bestuursrapportage Begroting Bezuinigingen Investeringen Dividenduitkering Meevallers Tegenvallers Frictiekosten TaakstellingenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Jaarstukken 2013
Samenvatting: Het voorstel betreft de jaarstukken 2013 van de gemeente Leidschendam-Voorburg, waarin het college verantwoording aflegt over het afgelopen jaar. De jaarstukken bestaan uit een jaarverslag en een jaarrekening. Het jaarverslag bespreekt de realisatie van doelstellingen en prestaties, terwijl de jaarrekening inzicht biedt in het financiële resultaat en vermogen van de gemeente. Het jaar 2013 sluit met een positief resultaat van € 7.561.000. Het voorstel behelst de bestemming van dit resultaat, namelijk storting in de algemene reserve vrij besteedbaar. Tevens wordt een begrotingswijziging voorgesteld voor het doorschuiven van restant-kredieten naar 2014 en 2015.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is volledig in de zin dat het zowel de financiële als beleidsmatige aspecten van het jaar 2013 behandelt. Het bevat een gedetailleerde analyse van de financiële resultaten en biedt inzicht in de voortgang van beleidsdoelstellingen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de jaarstukken 2013 vast te stellen, het positieve rekeningresultaat te bestemmen en de voorgestelde begrotingswijziging goed te keuren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de bestemming van het positieve rekeningresultaat en de goedkeuring van de begrotingswijziging. Dit zijn keuzes die invloed hebben op de financiële flexibiliteit en prioriteiten van de gemeente.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële resultaten en beleidsdoelstellingen. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de jaarstukken 2013 vast te stellen, het positieve resultaat te storten in de algemene reserve vrij besteedbaar, en de voorgestelde begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de jaarstukken.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft positieve financiële gevolgen door het positieve rekeningresultaat van € 7.561.000. Dit bedrag wordt voorgesteld om te storten in de algemene reserve vrij besteedbaar, wat de financiële buffer van de gemeente versterkt. De dekking van de financiële gevolgen is duidelijk aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2013 Jaarrekening Positief resultaat Algemene reserve Investeringen Bestemmingsreserves Rekening in één oogopslag (RIEO) Begrotingswijziging Accountantscontrole Tussentijdse rapportageVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Raadsvoorstel: Kaderbrief (1142453 / 1151595)
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kaderbrief 2014". De kaderbrief is een document dat de financiële en beleidsmatige kaders voor de gemeente Leidschendam-Voorburg voor het komende jaar vaststelt. Het biedt een overzicht van de prioriteiten en richtlijnen die het college van burgemeester en wethouders wil hanteren bij het opstellen van de begroting. De kaderbrief dient als basis voor de discussie in de gemeenteraad over de toekomstige beleidsrichting en financiële planning.
Oordeel over de volledigheid:
De kaderbrief lijkt een standaard document te zijn dat de noodzakelijke elementen bevat voor het vaststellen van beleids- en financiële kaders. Echter, zonder de volledige inhoud te kennen, is het moeilijk om een definitief oordeel te geven over de volledigheid.
Rol van de raad:
De gemeenteraad speelt een cruciale rol bij het beoordelen en goedkeuren van de kaderbrief. De raad moet de voorgestelde kaders evalueren, eventuele wijzigingen voorstellen en uiteindelijk instemmen met de richtlijnen die als basis dienen voor de begroting.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteiten die in de kaderbrief worden gesteld. Dit kan inhouden dat er keuzes gemaakt moeten worden over de verdeling van middelen, investeringen in bepaalde projecten of bezuinigingen op andere gebieden.
SMART en Inconsistenties:
Zonder de volledige tekst van de kaderbrief is het moeilijk te bepalen of het voorstel SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) is. Het is belangrijk dat de doelen in de kaderbrief duidelijk en haalbaar zijn, en dat er geen tegenstrijdigheden in de voorgestelde richtlijnen staan.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de kaderbrief goedkeurt, eventueel met aanpassingen. Dit besluit vormt de basis voor de verdere ontwikkeling van de gemeentebegroting.
Participatie:
De kaderbrief zelf zegt mogelijk weinig over participatie, maar het is belangrijk dat de raad overweegt hoe burgers en belanghebbenden betrokken kunnen worden bij de verdere uitwerking van de beleidskaders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid kan een relevant onderwerp zijn, afhankelijk van de prioriteiten die in de kaderbrief worden gesteld. Het is belangrijk dat de gemeente duurzaamheid integreert in haar beleidskaders.
Financiële gevolgen:
De kaderbrief heeft directe financiële implicaties, aangezien het de basis vormt voor de begroting. Het document zou moeten aangeven hoe de voorgestelde richtlijnen financieel gedekt worden, maar zonder de volledige tekst is het onduidelijk of dit adequaat is uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kaderbrief 2014 College Raadsvergadering Portefeuillehouder Verseonnummer Behandeld door Bijlage Registratiekenmerk Waarnemend secretaris Burgemeester en wethoudersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Raadsvoorstel: Inrichting programmabegroting 2015 (1142153 / 1148810).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Inrichting programmabegroting 2015" voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het document presenteert drie varianten voor de indeling van de programmabegroting, rekening houdend met maatschappelijke ontwikkelingen zoals decentralisaties en de wens voor een open bestuursstijl. Variant 1 handhaaft de huidige indeling, maar scoort slecht op beleidsintegratie. Variant 2 introduceert vier programma's die beter aansluiten bij strategische visies, maar complexiteit in financiële sturing verhogen. Variant 3 splitst deze programma's verder, wat een betere balans biedt tussen beleidsintegratie en financiële sturing. Het college heeft een lichte voorkeur voor variant 3 en vraagt de raad om een tijdige beslissing.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de drie varianten, inclusief de voor- en nadelen van elk. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde financiële analyses en concrete voorbeelden van hoe de varianten in de praktijk zouden functioneren.
Rol van de raad:
De raad moet een inhoudelijke discussie voeren over de voorgestelde varianten en een keuze maken voor de indeling van de programmabegroting 2015. Dit is een fundamentele beslissing die niet uitgesteld kan worden.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behoud van de huidige indeling of een nieuwe indeling die beter aansluit bij strategische visies en decentralisaties. Dit omvat het balanceren van beleidsintegratie en financiële sturing.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen voor de implementatie van de varianten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de complexiteit van financiële sturing in variant 2 kan als een uitdaging worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet een besluit nemen over welke variant van de programmabegroting 2015 wordt aangenomen, met een voorkeur voor een tijdige beslissing vóór juli 2014.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt de financiële sturing van de varianten, maar biedt geen gedetailleerde financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het benadrukt wel de complexiteit van financiële sturing in variant 2 en de verbeterde sturing in variant 3.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2015 Beleidsintegratie Financiële sturing Decentralisaties Sociaal deelfonds Strategische beleidsvisies Regie-organisatie Structuurvisies Beleidsindeling Ontschotte geldenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Raadsvoorstel tot het vaststellen van de strategische raadsagenda en nieuwe bestuursstijl (1158678/1158739)
Samenvatting
De memo bespreekt de bestuursstijl en vergadercultuur voor de raadsperiode 2014-2018, met input van diverse documenten en een werkgroep van raadsleden. Belangrijke problemen zijn onder andere uitlopende vergaderingen, herhaalde discussies, gebrek aan grip op de agenda, en weinig betrokkenheid van de raad en inwoners. De werkgroep formuleert twee hoofddoelstellingen: het verbeteren van de vergaderkwaliteit en het vergroten van de betrokkenheid van inwoners. Nevendoelen zijn het versnellen van het proces en meer grip op de politieke agenda. Voorstellen omvatten het gebruik van het BOB-model, betere documenten van het college, effectievere vergaderingen, en meer betrokkenheid van inwoners. Er wordt een aangepaste vergadercyclus voorgesteld, met een 4- of 6-wekelijkse cyclus. Randvoorwaarden voor succes zijn het scheiden van inhoud en proces, regie op het proces, en goede technische faciliteiten. De notitie wordt besproken in fracties voor een raadsvoorstel en mogelijke pilot.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststelling van een strategische raadsagenda en een nieuwe bestuursstijl
Samenvatting: Het voorstel behelst de invoering van een pilot voor een nieuwe bestuursstijl en de vaststelling van een strategische raadsagenda. Na de gemeenteraadsverkiezingen van 2014 heeft een werkgroep van raadsleden een memo opgesteld met voorstellen voor samenwerking in de raadsperiode 2014-2018. Het college heeft positief gereageerd. De pilot richt zich op een aangepaste vergadercyclus, die geëvalueerd wordt voor de zomer van 2015. De strategische raadsagenda moet de raad meer sturing geven en richt zich op vier thema's: participatie, cultuurbeleid, duurzaamheid en veiligheid. De financiële consequenties zijn nog niet volledig in te schatten.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde financiële ramingen en een uitgewerkte planning voor de pilot. De doelstellingen en thema's zijn duidelijk, maar de praktische uitwerking en evaluatiecriteria van de pilot zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Rol van de Raad
De raad speelt een actieve rol in het vaststellen van de strategische raadsagenda en het evalueren van de pilot. De raad moet prioriteiten stellen en betrokken zijn bij de afstemming met het college.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de pilot en de strategische raadsagenda. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van de thema's en de mate van betrokkenheid bij de uitvoering en evaluatie van de pilot.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. De doelstellingen zijn duidelijk, maar meetbare criteria voor succes en een gedetailleerde tijdlijn ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële onzekerheden kunnen een probleem vormen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten de doelstellingen voor een nieuwe bestuursstijl en vergadercyclus te onderschrijven en de strategische raadsagenda vast te stellen zoals voorgesteld.
Participatie
Participatie is een van de vier thema's van de strategische raadsagenda, wat aangeeft dat het een belangrijk aandachtspunt is. Het voorstel zelf zegt echter weinig over hoe participatie concreet vorm krijgt in de pilot.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een van de vier thema's van de strategische raadsagenda, wat aangeeft dat het een relevant onderwerp is binnen dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig in te schatten. Er kunnen extra kosten verbonden zijn aan de nieuwe bestuursstijl en vergadercyclus, maar deze worden zoveel mogelijk opgevangen binnen de lopende begroting. Eventuele extra kosten worden gemeld bij tussentijdse rapportages en zo nodig bijgeraamd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Strategische raadsagenda Bestuursstijl Pilot Vergadercyclus Fracties Proces Thema’s Participatie Cultuurbeleid DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bestuursstijl en Vergadercultuur 2014-2018". Het document is een memo dat de problemen in de huidige bestuursstijl en vergadercultuur van de gemeenteraad beschrijft en oplossingen biedt om de kwaliteit van vergaderingen te verbeteren en de betrokkenheid van inwoners te vergroten. Het stelt voor om het BOB-model te gebruiken, betere documenten van het college te verlangen, en effectiever te vergaderen. Daarnaast worden er suggesties gedaan om de betrokkenheid van inwoners te vergroten en de vergadercyclus aan te passen. Het uiteindelijke doel is om de vergaderingen efficiënter te maken en meer grip op de politieke agenda te krijgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in het identificeren van problemen en het bieden van oplossingen. Het behandelt zowel de vergaderstructuur als de betrokkenheid van inwoners en biedt concrete stappen om de situatie te verbeteren.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het implementeren van de voorgestelde veranderingen. Ze moeten de nieuwe vergaderstructuur goedkeuren en actief deelnemen aan de voorgestelde werkwijzen om de effectiviteit te verbeteren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde veranderingen willen doorvoeren, inclusief het gebruik van het BOB-model en de aanpassing van de vergadercyclus. Ze moeten ook bepalen hoe ze de betrokkenheid van inwoners willen vergroten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het biedt specifieke acties en doelen, maar mist soms concrete meetbare uitkomsten en tijdsgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van sommige voorstellen kan in de praktijk uitdagend zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het voorstel willen goedkeuren en eventueel een pilot willen uitvoeren om de effectiviteit van de voorgestelde veranderingen te testen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van vroegtijdige betrokkenheid van inwoners en stelt verschillende methoden voor om hun participatie te vergroten, zoals gericht overleg en het kiezen van relevante thema's.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op bestuurlijke efficiëntie en participatie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is belangrijk dat de raad dit aspect onderzoekt voordat ze een besluit nemen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuursstijl Vergadercultuur Werkgroep BOB-model Betrokkenheid inwoners Vergadercyclus Beeldvorming Oordeelsvorming Besluitvorming RandvoorwaardenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot aanwijzing van economische activiteiten die plaatsvinden in het algemeen belang (Wet Markt en Overheid) (1154576).
Samenvatting
De tekst bespreekt de motivering achter het aanbieden van bepaalde activiteiten door de gemeente tegen niet-kostendekkende tarieven, om maatschappelijke doelen te bevorderen. Voor de exploitatie en verhuur van sportaccommodaties wordt benadrukt dat sport bijdraagt aan integratie en een positief leefklimaat, en dat betaalbare tarieven deelname aan sportactiviteiten stimuleren. Bij maatschappelijk vastgoed, zoals accommodaties voor scouting en wijkverenigingen, wordt gesteld dat deze een samenbindende functie hebben en participatie bevorderen. Het rekenen van kostendekkende prijzen zou deze activiteiten kunnen beperken. Tot slot wordt bij de verhuur van recreatieve ligplaatsen aangegeven dat betaalbare tarieven de toeristische aantrekkingskracht van de gemeente vergroten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is niet expliciet gegeven, maar het lijkt te gaan over de "Motivering verklaring algemeen belang per activiteit" met betrekking tot de exploitatie en verhuur van sportaccommodaties, maatschappelijk vastgoed en recreatieve ligplaatsen. Het voorstel benadrukt het belang van het bevorderen van sportdeelname, maatschappelijke participatie en toeristische aantrekkingskracht door het aanbieden van betaalbare tarieven voor het gebruik van gemeentelijke faciliteiten. Het stelt dat kostendekkende tarieven de toegankelijkheid en deelname aan deze activiteiten kunnen belemmeren, wat tegen de doelstellingen van integratie, participatie en toerisme ingaat.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt redelijk volledig in termen van het beschrijven van de activiteiten en de maatschappelijke functies die ze vervullen. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de financiële implicaties en hoe deze worden gedekt.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en besluiten of de voorgestelde tarieven en het beleid in lijn zijn met de gemeentelijke doelstellingen op het gebied van sport, maatschappelijke participatie en toerisme.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit geven aan het bevorderen van maatschappelijke en sportieve participatie boven het streven naar kostendekkendheid. Dit kan invloed hebben op de begroting en de toewijzing van gemeentelijke middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke doelen, meetbare criteria en tijdsgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is onduidelijk.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het voorstel om niet-kostendekkende tarieven te hanteren voor de genoemde activiteiten, gezien de maatschappelijke voordelen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het beschikbaar stellen van faciliteiten aan bewoners en maatschappelijke instellingen, wat de sociale cohesie bevordert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in termen van het langdurig ondersteunen van maatschappelijke en sportieve activiteiten.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn niet gedetailleerd uitgewerkt. Het voorstel impliceert dat er een tekort kan zijn door niet-kostendekkende tarieven, maar het biedt geen duidelijk plan voor hoe dit tekort gedekt zal worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sportaccommodaties Maatschappelijke functies Deelname bevorderen Maatschappelijk vastgoed Participatie Samenbindende functie Kostendekkende tarieven Recreatieve ligplaatsen Toeristische aantrekkingskracht Maatschappelijke activiteitenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de implementatie van de "Wet markt en overheid" in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Deze wet, die per 1 juli 2014 van kracht wordt, stelt gedragsregels voor bestuursorganen die economische activiteiten uitvoeren. Het doel is om oneigenlijke voordelen van de overheid ten opzichte van particuliere aanbieders te elimineren. De gemeente voert diverse activiteiten uit die onder deze wet vallen. Voor sommige diensten zou het doorberekenen van integrale kosten leiden tot onbetaalbaarheid voor de doelgroep. Door deze diensten als van algemeen belang te verklaren, kunnen ze onder de kostprijs worden aangeboden. De gemeenteraad moet hierover een besluit nemen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de wet, de gedragsregels, de impact op gemeentelijke activiteiten en de noodzaak om bepaalde activiteiten als van algemeen belang te verklaren. Echter, details over de specifieke activiteiten in bijlage 1 zijn niet in de tekst opgenomen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om activiteiten als van algemeen belang te verklaren, waardoor deze worden uitgezonderd van de gedragsregels van de wet. De raad moet een goed gemotiveerd besluit nemen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen welke activiteiten als van algemeen belang worden verklaard. Dit vereist een afweging tussen het naleven van de wet en het ondersteunen van maatschappelijke doelgroepen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het mist specifieke doelen en meetbare criteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van details over de activiteiten in bijlage 1 kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de in bijlage 1 genoemde activiteiten aan te wijzen als activiteiten van algemeen belang.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat belanghebbenden bezwaar kunnen maken tegen het besluit, maar er is geen verdere informatie over participatieprocessen of betrokkenheid van stakeholders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel impliceert dat zonder de uitzondering de kosten voor bepaalde diensten aanzienlijk zouden stijgen, wat financiële druk op de doelgroepen zou kunnen veroorzaken. Er is geen specifieke informatie over hoe eventuele financiële tekorten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet markt en overheid Gedragsregels Algemeen belang Integrale kosten Economische activiteiten Quick scan Oneigenlijke voordelen Kostprijs doorberekening Belangenverstrengeling ConcurrentieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 9 Raadsvoorstel: Vaststellen zienswijze ontwerpbegroting 2015 GGD Haaglanden (1144154).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen zienswijze ontwerpbegroting 2015 GGD Haaglanden". Het voorstel betreft de goedkeuring van de ontwerpbegroting 2015 voor de GGD Haaglanden, na de samenvoeging van de GGD Zuid-Holland West en de GGD Den Haag. De begroting is gebaseerd op de begroting van 2014, met een indexatie van 1,92% en aanpassingen op basis van het aantal inwoners. De gemeente Den Haag voert de taken uit voor de regiogemeenten, en de kosten worden verdeeld op basis van inwoneraantallen. De raad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om in te stemmen met de begroting en een zienswijze te geven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de financiële implicaties, de wettelijke kaders, en de rol van de betrokken partijen. Er is ook aandacht voor mogelijke risico's en de noodzaak van een zienswijze.
Rol van de raad:
De raad moet de ontwerpbegroting beoordelen en een zienswijze uitbrengen aan het Dagelijks Bestuur van de GGD Haaglanden. Dit is een formele stap in het proces van goedkeuring van de begroting.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde begroting en de bijbehorende financiële bijdragen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er zorgen zijn over de kostenverdeling of de uitvoering van de taken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bijdragen en taken. Het is tijdgebonden met een duidelijke deadline voor de zienswijze. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de complexiteit van de begrotingswijzigingen kan verwarring veroorzaken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de ontwerpbegroting en de conceptzienswijze goed te keuren en toe te zenden aan het DB van de GR GGD Haaglanden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen voor Leidschendam-Voorburg bedragen € 740.000, wat binnen de gemeentelijke begroting past. Er is een risico dat een RIVM-bijdrage wegvalt, wat financiële gevolgen kan hebben. De dekking van de kosten is duidelijk aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GGD Haaglanden Ontwerpbegroting 2015 Gemeenschappelijke regeling (GR) Inwonerbijdrage Regionale pakket Den Haag Indexatie Financiële risico's Regiogemeenten KwaliteitsimpulsVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Raadsvoorstel: Vaststellen zienswijze jaarrekening GGD ZHW 2013 (1150086).
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Zienswijze jaarrekening GGD ZHW 2013
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de "Zienswijze jaarrekening GGD ZHW 2013". Het document vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om hun zienswijze te geven op de ontwerpjaarstukken van de GGD Zuid-Holland West (ZHW) voor 2013. De GGD ZHW is per 1 januari 2014 overgegaan in de GGD Haaglanden. Het voorstel beschrijft de financiële situatie van de GGD ZHW in 2013, inclusief een negatief resultaat van € 338.272 na bestemming. Het document vraagt ook om een extra gemeentelijke bijdrage voor de afwikkeling en liquidatie van de GGD ZHW in 2014.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide financiële analyse van de jaarrekening 2013. Het bevat informatie over de operationele resultaten, incidentele baten en lasten, en de afwikkelingskosten. De toelichting op de afwijkingen en de financiële risico's na 2013 is duidelijk.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om hun zienswijze te geven op de ontwerpjaarstukken van de GGD ZHW. Dit is een formele stap voordat de jaarrekening definitief wordt vastgesteld door het Algemeen Bestuur van de GGD Haaglanden.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde zienswijze en de extra financiële bijdrage voor de afwikkeling van de GGD ZHW. Dit kan invloed hebben op de gemeentelijke begroting en prioriteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en benodigde bijdragen. Het is tijdgebonden met deadlines voor de zienswijze en afwikkeling. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de zienswijze en de extra financiële bijdrage van € 33.398 voor de afwikkeling van de GGD ZHW.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders in het proces. Het richt zich voornamelijk op de formele en financiële aspecten van de afwikkeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op financiële en organisatorische aspecten.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een extra bijdrage van € 33.398 voor de gemeente Leidschendam-Voorburg voor de afwikkeling van de GGD ZHW. Deze kosten zijn al opgenomen in de gemeentelijke begroting voor 2014. Er zijn ook risico's verbonden aan mogelijke toekomstige kosten, zoals loonsverhogingen en juridische claims.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GGD Zuid-Holland West (GGD ZHW) GGD Haaglanden Openbare gezondheidszorg (OGZ) Jaarrekening 2013 Financiële problemen HKZ kwaliteitscertificaat Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Plan Liquidatie AfwikkelkostenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsvoorstel: Uitvoeringsprogramma De Oude Bleijk (1138499).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Uitvoeringsprogramma De Oude Bleijk". Het doel is de herinrichting van de Oude Bleijk in Leidschendam-Zuid, gefinancierd met ISV-middelen. Het programma richt zich op het verbeteren van de openbare ruimte, met aandacht voor verkeer, parkeren, groen en waterbeheer. Er is een tekort aan parkeerplaatsen, en het voorstel vraagt goedkeuring voor het gebruik van vrijstellingsbevoegdheid om extra parkeerplaatsen te realiseren. Het plan is ontwikkeld in overleg met bewoners en omvat snelheidsbeperkende maatregelen en groenrenovatie. Het budget is €100.000, exclusief reguliere onderhoudskosten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen, financiële toelichting en een participatieproces. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de langetermijnimpact en eventuele alternatieven.
Rol van de raad:
De raad moet het gebruik van de vrijstellingsbevoegdheid goedkeuren voor de realisatie van extra parkeerplaatsen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over het al dan niet goedkeuren van de vrijstellingsbevoegdheid en prioriteiten stellen binnen het beperkte budget.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar minder realistisch gezien het beperkte budget. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van alle wensen binnen het budget is twijfelachtig.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de vrijstellingsbevoegdheid voor extra parkeerplaatsen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door overleg met bewoners en een inloopbijeenkomst, wat positief is voor de betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de aandacht voor groenrenovatie en het behoud van bomen, hoewel het niet centraal staat in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het budget is €100.000, met extra kosten voor regulier onderhoud gedekt uit bestaande budgetten. Er is geen informatie over mogelijke overschrijdingen of aanvullende financiering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting Oude Bleijk Sluipverkeer Parkeerplaatsen Groenrenovatie Bewonerswensen Taakstellend budget Verkeersveiligheid Klankbordgroep Communicatie UitvoeringsprogrammaVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsvoorstel inzake de herziening grondexploitaties per 1-1-2014 (1138565).
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Herziening grondexploitaties per 1-1-2014
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Herziening grondexploitaties per 1-1-2014" voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het richt zich op de jaarlijkse herziening van de grondexploitaties van de Duivenvoordecorridor en de Rozenlaan. Deze herzieningen zijn bedoeld om de financiële stand van zaken te actualiseren op basis van planwijzigingen, vertragingen, en andere factoren. De herzieningen hebben beperkte financiële gevolgen en vereisen de vaststelling van rapportages en een begrotingswijziging.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de herziening van de grondexploitaties, inclusief financiële resultaten en de noodzaak voor verliesvoorzieningen. Echter, gedetailleerde financiële gegevens zijn geheim en alleen toegankelijk voor raadsleden, wat de transparantie beperkt.
Rol van de raad:
De raad moet de herziene grondexploitaties en de bijbehorende begrotingswijziging vaststellen. Daarnaast moet de raad de geheimhouding van bepaalde financiële rapportages bekrachtigen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de herziene grondexploitaties en de begrotingswijziging. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het al dan niet bekrachtigen van de geheimhouding van financiële gegevens.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële resultaten en verliesvoorzieningen. Het is tijdgebonden met duidelijke datums voor de herzieningen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de geheimhouding kan als een beperking worden gezien voor de volledigheid en transparantie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de herziene grondexploitaties en de begrotingswijziging vast te stellen en de geheimhouding van de financiële rapportages te bekrachtigen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. De focus ligt op interne gemeentelijke processen en financiële herzieningen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële aspecten.
Financiële gevolgen:
De herzieningen hebben beperkte financiële gevolgen. Er zijn verliesvoorzieningen getroffen om negatieve resultaten af te dekken. De financiële effecten op de gemeentelijke begroting zijn momenteel niet volledig zichtbaar en zullen later worden verwerkt. De Algemene Reserve Grondexploitaties (ARG) biedt voldoende dekking voor eventuele tegenvallers.
In conclusie, het voorstel vraagt de raad om de financiële herzieningen van de grondexploitaties vast te stellen en de geheimhouding van bepaalde gegevens te bekrachtigen, met beperkte financiële gevolgen en zonder expliciete aandacht voor duurzaamheid of participatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondexploitaties Herziening Duivenvoordecorridor Rozenlaan Algemene Reserve Grondexploitaties (ARG) Verliesvoorziening Financiële rapportages Begrotingswijziging VOF Leidschendam Centrum GeheimhoudingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Raadsvoorstel instellen raadswerkgroep Afvalbeleid (1157046).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de instelling van een werkgroep afvalbeleid. De commissie Algemeen (Openbaar Gebied) wil met de wethouder over het afvalbeleid overleggen, met nadruk op het creëren van draagvlak onder inwoners en samenwerking met andere gemeenten. De werkgroep zal het concept-afvalbeleid afstemmen met het college, overleg voeren en communicatie met inwoners verzorgen. Een klankbordgroep, bestaande uit raadsleden en betrokken inwoners, zal een communicatieplan opstellen. De werkgroep bestaat uit leden van verschillende politieke partijen en wordt ondersteund door de secretaris van de commissie en, indien nodig, ambtelijke ondersteuning. De wethouder wordt uitgenodigd voor de vergaderingen. Er zijn geen directe financiële consequenties, tenzij er publiekacties worden georganiseerd. De werkgroep is verantwoordelijk voor terugkoppeling naar de raad. Het voorstel is om de werkgroep afvalbeleid in te stellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Instelling van een werkgroep afvalbeleid" in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het doel is om een werkgroep op te richten die het afvalbeleid voorbereidt en afstemt met het college. De werkgroep zal ook de communicatie met inwoners en andere gemeenten verzorgen om draagvlak te creëren. Een klankbordgroep, bestaande uit raadsleden en betrokken inwoners, zal een plan van aanpak opstellen. De werkgroep wordt ondersteund door de secretaris van de commissie Algemeen en kan indien nodig ambtelijke ondersteuning inschakelen. Er zijn geen directe financiële consequenties, tenzij er publiekacties worden ondernomen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de taakomschrijving, samenstelling van de werkgroep en klankbordgroep, vergaderfrequentie, ondersteuning, relatie met het college, en financiële consequenties. Echter, het mist specifieke details over de tijdlijn en concrete doelstellingen van het afvalbeleid.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel goed te keuren en de werkgroep afvalbeleid in te stellen. Daarnaast is de raad verantwoordelijk voor de terugkoppeling naar de fracties.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de samenstelling van de werkgroep en klankbordgroep, de mate van betrokkenheid van inwoners, en de eventuele financiële middelen voor publiekacties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke en meetbare doelstellingen en een tijdlijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking voor mogelijke publiekacties is onduidelijk.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de werkgroep afvalbeleid in te stellen en de voorgestelde leden te benoemen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van inwoners en organisaties via de klankbordgroep. Dit is een belangrijk onderdeel van het draagvlak creëren voor het afvalbeleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, aangezien afvalbeleid vaak gericht is op milieuvriendelijke en duurzame oplossingen. Echter, het voorstel noemt duurzaamheid niet expliciet.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen, tenzij er wordt besloten tot publiekacties. De kosten hiervoor zijn niet opgenomen in de begroting van de griffie, wat een aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afvalbeleid Werkgroep Klankbordgroep Communicatie Inwoners College Commissie Algemeen Taakomschrijving Wethouder OndersteuningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Raadsvoorstel: Instellen begeleidingsgroep Accountantsaanbesteding (1157197)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de instelling van een begeleidingscommissie voor de aanbesteding van accountantsdiensten voor de controle van de boekjaren 2015 tot en met 2018. Het huidige contract met Ernst & Young Accountants loopt af op 30 augustus 2015, waardoor een nieuwe aanbesteding noodzakelijk is. Volgens de Gemeentewet moet de gemeenteraad de accountant benoemen, en vanwege de verwachte overschrijding van het drempelbedrag is een openbare Europese aanbesteding vereist. De voorgestelde begeleidingscommissie, bestaande uit raadsleden en ondersteund door een ambtelijke werkgroep, zal het aanbestedingsdocument opstellen en de selectiecriteria bepalen. Het proces, dat ongeveer zeven maanden duurt, begint in oktober 2014 en eindigt met de formele benoeming van de accountant in april 2015. De commissieleden zijn de heren G.H. Nijhof, A.P. Breedijk en W.F. Steutel. Het voorstel is om deze begeleidingscommissie officieel in te stellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot instelling van een begeleidingscommissie aanbesteding accountant". Het voorstel beoogt de oprichting van een begeleidingscommissie die verantwoordelijk is voor de selectie van een accountant voor de controle van de gemeentelijke jaarrekeningen van 2015 tot en met 2018. De huidige overeenkomst met Ernst & Young Accountants loopt af in augustus 2015, waardoor een nieuwe aanbesteding noodzakelijk is. De begeleidingscommissie, ondersteund door een ambtelijke werkgroep, zal het aanbestedingsdocument opstellen en de selectiecriteria vaststellen. Het proces omvat de beoordeling van offertes en de formele benoeming van de accountant door de gemeenteraad.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de noodzaak van de aanbesteding, het wettelijke kader, de procedure en de samenstelling van de begeleidingscommissie. Echter, specifieke details over de selectiecriteria en de weging daarvan worden niet genoemd.
Rol van de raad:
De raad heeft een cruciale rol in dit voorstel. Zij is verantwoordelijk voor het benoemen van de accountant en het vaststellen van de selectiecriteria en het programma van eisen. De raad moet ook de uiteindelijke keuze van de accountant goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de samenstelling van de begeleidingscommissie en de selectiecriteria voor de accountant. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioriteiten en weging van de criteria.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist details over de haalbaarheid en relevantie van de selectiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de criteria zouden het voorstel sterker maken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de begeleidingscommissie in te stellen en de voorgestelde raadsleden te benoemen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van burgers of andere externe belanghebbenden. De participatie is beperkt tot de raadsleden en ambtelijke werkgroep.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het impliceert echter dat de kosten binnen de reguliere budgetten voor accountantsdiensten vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Aanbesteding Accountant Begeleidingscommissie Europese aanbesteding Accountantscontrole Selectiecriteria Verordening Jaarrekening Programma van eisen OffertesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Raadsvoorstel: Actualisatie nota's gerelateerd aan de financiële beheersverordening (1142532 / 1146615).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Actualisatie nota's" van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het doel is om de raad een overzicht te geven van de huidige financiële nota's en te bepalen welke nota's geactualiseerd moeten worden. Het voorstel adviseert om bestaande nota's te actualiseren en nota's die momenteel niet bestaan, niet op te stellen. Tevens wordt voorgesteld om bij toekomstige herzieningen van de financiële beheersverordening deze niet-bestaande nota's niet langer op te nemen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijk overzicht biedt van de huidige situatie en de benodigde acties. Het bevat een bijlage die per artikel aangeeft welke nota's beschikbaar zijn en wanneer een actualisatie gepland staat.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en te besluiten of zij akkoord gaat met de voorgestelde actualisaties en het niet opstellen van ontbrekende nota's.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het niet langer opnemen van niet-bestaande nota's in de financiële beheersverordening, wat een keuze is om de administratieve last te verminderen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare criteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het voorstel kan concreter zijn over de impact van het niet opstellen van bepaalde nota's.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de actualisatie van de bestaande nota's en het niet opstellen van de ontbrekende nota's.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van actualisatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich voornamelijk op administratieve processen en beleidsdocumenten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Actualisatie Nota's Financiële beheersverordening Overzicht Herziening College Vaststellingsdata Advies Artikelgewijze doorlichting BijlageVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Raadsvoorstel tot aanwijzing van raadsleden in commissies en besturen (1157397).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg van 3 juli 2014 betreft de benoeming en aanwijzing van leden in verschillende commissies. Het voorstel omvat de benoeming van drie leden voor de werkgeverscommissie, namelijk mevrouw Van Eekelen (VVD) als voorzitter, de heer Van Rossum (GroenLinks) en de heer H.P. Klazenga (GBLV). Voor de vertrouwenscommissie worden de fractievoorzitters voorgesteld als leden. Daarnaast worden kandidaten aangewezen voor het Algemeen Bestuur van het Stadsgewest Haaglanden, met de heer Kist (GroenLinks) als lid en mevrouw Van Eekelen (VVD) als plaatsvervangend lid. Er zijn ook voorstellen voor de invulling van commissies binnen het Stadsgewest Haaglanden, zoals de Commissie Jeugdzorg en de Commissie Ruimtelijke Ordening. De financiële consequenties omvatten een wijziging in de rechtspositie van raads- en commissieleden, met een toelage voor leden van de vertrouwenscommissie. Het voorstel vraagt om goedkeuring van de benoemingen en aanwijzingen zoals beschreven.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkgeverscommissie Vertrouwenscommissie Algemeen Bestuur Haaglanden Benoeming Kandidaten Verordening Fractievoorzitters Toelage Rechtspositie CommissieledenVerfijning van de zoekopdracht: